j7pz30

Voor D3, D4, J7, J9.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

j7pz30

Berichtdoor elfried » 15 apr 2014, 22:00

hoi,

ik heb een j7pz30 maar weet niet welke dieselmotor er in ligt, wel een 4 bak
bjr 1976
hoe hard mag ik ermee rijden?
de vorige eigenaar was heel bezorgd en reed er nooit vlugger mee als 55 km/h
in het begin reed ie dan ook niet vlugger ,nu na 500 km haal ik de 70 km/h maar mag /kan ie nog harder?
wel veel blauwe rook vnl bij starten en ook heuveltje af
zwarte rook dan weer bij heuvel op in z'n 4 en vol gas, eigenaardig genoeg bij flinke heuvel op en volgas in zn 2 geen zwarte rook...
motor heeft maar 78000 km en aan de onderhoudstickers zo hier en daar opgekleefd lijkt dit wel te kloppen.

mvg
elfried
 
Berichten: 45
Geregistreerd: 28 jan 2014, 13:33

Re: j7pz30

Berichtdoor MarcoPeus » 15 apr 2014, 22:19

Van een afstand lastig te bepalen, er staan nummers op de motor (vraag me niet waar of wat ze betekenen) die t motortype aangeven.
Een 76er (indien de originele motor) zou een XD88 (1.8) of XD90 (2.1) kunnen zijn maar het kan wellicht ook al misschien een XD2 (2.3) zijn. Er zijn vast kenners die afgaande op een foto je meer kunnen vertellen.
Maak eens wat foto's en plaats die hier eens, met name van type plaatjes op t blok en ingeslagen nummers e.d.
Foto's plaats je door ze te uploaden naar een fotosite (mijnalbum b.v.) en te linken middels de "Img" knop hierboven en de link naar je foto tussen de vierkante haken van "Img" te plaatsen.
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: j7pz30

Berichtdoor 403diesel » 15 apr 2014, 23:53

Wat betreft de rook; misschien lucht(lekkage) in je brandstofsysteem, vervuiling van het brandstofsysteem of de motor zelf door het langzame rijden, ergens een zuigerveer vast?
Ik zou eens een grote beurt uitvoeren: olie, oliefilter, brandstoffilter + brandstofslangen vernieuwen en kleppen controleren/stellen en een nieuw luchtfilter. Flesje injectorreiniger in de tank kan ook geen kwaad.
Start de motor wel vlot bij lage temperaturen?

Verder laten werken. Rustig stukjes steeds harder gaan rijden en niet te korte stukken. Motor is pas na 15 tot 20 km echt warm. Het zijn wel toerenbakjes die oudere Peuzen. Omdat we tegenwoordig 5 versnellingen gewend zijn is het soms tegennatuurlijk harder dan 60 te rijden :mrgreen:
Ik ben geen J7 kenner maar volgens mij moet zelfs met een XDP88 (1,9 liter) een kruissnelheid van 80 tot 85 km/ uur mogelijk zijn. Het zijn geen hardlopers trouwens. Top zal rond de 95 zijn? Niet aan te bevelen lange stukken volgas te rijden.
Blokcode zal 117 of 119 zijn denk ik. Deze codes staan op 1 van de 3 schuine vlakken net onder de cilinderkop aan de linker kant (pompzijde)

Groet, Serge
Peugeot 403 Diesel '66
Peugeot 403 Diesel Pickup '63
Peugeot 107 XS 2010
Peugeot 205 Junior 1986
Peugeot Boxer 2,5 TDI 1999
Rover SD1 3500 AT 1978
Rover SD1 2300S Man 1981
Rover SD1 3500 V8S Man 1980
403diesel
 
Berichten: 2235
Geregistreerd: 26 jun 2011, 22:55
Woonplaats: Tiel

Re: j7pz30

Berichtdoor elfried » 16 apr 2014, 10:44

[img09042014178][/img]
[img]09042014181[img]
[img]09042014179[/img]
[img]09042014183[/img]

ok bedankt voor de reacties
op het blok achter de injectorleidingen staat het volgende nummer 388569
identificatienummer is 4604384

koude start is goed start altijd in 1 keer
wel volle minuut voorgloeien anders nope

hopelijk is het met de foto's gelukt
elfried
 
Berichten: 45
Geregistreerd: 28 jan 2014, 13:33

Re: j7pz30

Berichtdoor elfried » 16 apr 2014, 10:50

kwam er ook achter dat ze de termostaat eruit gehaald hebben
waar kan ik die bestellen en waar zit ie en waarop te letten bij hem te plaatsen

mvg
elfried
 
Berichten: 45
Geregistreerd: 28 jan 2014, 13:33

Re: j7pz30

Berichtdoor MarcoPeus » 16 apr 2014, 11:47

Helaas zijn de fotos niet zichtbaar. Je moet linken naar de web locatie waar je ze neer zet.
Thermostaat kun je bij de betere webshop of automaterialen handel bestellen. Geeft wel te denken waarom de thermostaat eruit is gehaald. :?
Volle minuut voorgloeien moet inderdaad ja, bij mijn 403 is dat zelfs al 1,5 minuut anders gebeurt er niets goeds.
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: j7pz30

Berichtdoor elfried » 16 apr 2014, 11:53

[imghttp://www.mijnalbum.nl/index.php?m=fto&a=73&id=379291302&key=GMSLARUH][/img]
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding


misschien nu?

en waarom denk je dat de termostaat eruit gehaald is?

mvg
elfried
 
Berichten: 45
Geregistreerd: 28 jan 2014, 13:33

Re: j7pz30

Berichtdoor elfried » 16 apr 2014, 11:54

Afbeelding

lijkt niet echt te lukken
elfried
 
Berichten: 45
Geregistreerd: 28 jan 2014, 13:33

Re: j7pz30

Berichtdoor 403diesel » 16 apr 2014, 17:12

Thermostaat zal of kapot geweest zijn, of er is een probleempje met bijvoorbeeld de radiator of koelkanalen. Ventilator die niet meedraait (ik weet niet of deze een vaste of geschakelde ventilator heeft)
Als het systeem goed is is er niets aan de hand. Ik zou er idd een thermostaat in zetten. Een diesel moet lekker op temperatuur komen. Het roken kan ook hiermee verband houden.
De thermostaat zit in de slang die bovenop de waterpomp zit en uitkomt op de bovenste aansluiting van e radiator. Als je de slang van de waterpomp los haalt zie je de thermostaat in de slang zitten (als ie er in zit natuurlijk. Na de thermostaat wordt de slang ook wat dunner. De thermostaat zit vast met een slangklem om de slang. Deze klem niet te strak draaien.
Thermostaten zijn ook bij bijvoorbeeld de Brezan te krijgen. Je hebt dan geen keuze in temperatuur (ik dacht dat deze openen bij 74 graden. Er is daar dus maar een uitvoering van de thermostaat die in de slang wordt gemonteerd. Voor mijn 403 diesel komt de temperatuurmeter mooi in het midden uit met deze thermostaat.
Mocht ze te warm worden dan kan je verder zoeken. Het ontbreken van de thermostaat geeft trouwens wel te denken over hoe er met onderhoud is omgegaan. Ik zou de puntjes die ik al hierboven genoemd had zeker even nalopen.
Foto's nog niet zichtbaar. Staan ze in een openbare map op mijnalbum?
Groet, Serge
Peugeot 403 Diesel '66
Peugeot 403 Diesel Pickup '63
Peugeot 107 XS 2010
Peugeot 205 Junior 1986
Peugeot Boxer 2,5 TDI 1999
Rover SD1 3500 AT 1978
Rover SD1 2300S Man 1981
Rover SD1 3500 V8S Man 1980
403diesel
 
Berichten: 2235
Geregistreerd: 26 jun 2011, 22:55
Woonplaats: Tiel

Re: j7pz30

Berichtdoor hendrika » 16 apr 2014, 17:15

Via de motorcodes is het lastig te achterhalen wat voor motor is. Je kunt het motornummer controleren met het chassis nummer, is dit hetzelfde is het in ieder geval de orginele motor.
PZ30 staat dan ook weer vor een type motor. welke weet ik niet, maar daar komt vast wel iemand mee.

Thermostaat eruit word soms wel eens gedaan om te kijken of dit een koelprobleem oplost. als men daarna geen nieuwe terugplaatst......
ze zitten in de slang boven de waterpomp.

plaatjes plaatsen, in je link rechtklink op het plaatje en dan afbeelding bekijken.... dan heb je een adres wat eindigd op .jpg.
deze tussen de IMG codes zetten.
Afbeelding
Avatar gebruiker
hendrika
 
Berichten: 1028
Geregistreerd: 19 jul 2006, 23:24

Re: j7pz30

Berichtdoor mkatgert » 16 apr 2014, 18:14

PZ30 is van origine de 1948 cc XDP88. Maar dat is natuurlijk alleen nog maar waar als daarin sinds 1976 geen verandering is aangebracht...
504 TI 1973
Avatar gebruiker
mkatgert
 
Berichten: 566
Geregistreerd: 13 jul 2008, 21:37
Woonplaats: Wageningen

Re: j7pz30

Berichtdoor elfried » 17 apr 2014, 00:02

Afbeelding
Afbeelding
[img]www.mijnalbum.nl/MiniFoto-KUWAZMNK.jpg[img]
[/img]http://www.mijnalbum.nl/MiniFoto-QSVYGXIF.jpg[/img]
elfried
 
Berichten: 45
Geregistreerd: 28 jan 2014, 13:33

Re: j7pz30

Berichtdoor elfried » 17 apr 2014, 00:03

Afbeelding
Afbeelding
elfried
 
Berichten: 45
Geregistreerd: 28 jan 2014, 13:33

Re: j7pz30

Berichtdoor elfried » 17 apr 2014, 00:08

pfff.... bon t is toch min of meer gelukt
alleen nu nog groter zien te krijgen

ik ga er dus vanuit dat het een 1950 cc is ,nu nog ergens te weten komen hoe de kleppen te stellen en wat de openingen moeten zijn
dan naar brezan om de termostaat en alle olien vloeistoffen filters en leidingen vervangen

dan zien we wel verder

kan men eigenlijk makkelijk bij de zuigerveren geraken?
elfried
 
Berichten: 45
Geregistreerd: 28 jan 2014, 13:33

Re: j7pz30

Berichtdoor hendrika » 17 apr 2014, 09:04

ja je bent er bijna met de fotos. nu het 'MiniFoto-' vervangen door 'Foto-' (dus mini weghalen) en dan ben je er :D
je kan bestaande posts ook wijzigen als je dat makkelijk vind.

je kan dus controleren of de motor orgineel is door te kijken of het motornummer overeenkomt met het chassisnummer.

Verder een hele mooie J7!
Avatar gebruiker
hendrika
 
Berichten: 1028
Geregistreerd: 19 jul 2006, 23:24

Re: j7pz30

Berichtdoor elfried » 17 apr 2014, 10:19

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

ok bedankt Hendrika
idd geen spatje roest-komt uit het Zuid franse Cahors- mechanisch werkt alles wel zo een beetje en de verkoper was beetje manisch ivm met onderhoud heb er 600 e voor betaald maar t was voor de rappe
hij heeft de termostaat eruitgehaald omdat ie vond dat zijn dieseltje niet te vlug mocht opwarmen--???!!!! tja
gezien dat er een marshal dynamo of is het alternator inzit en een paris rhone spanningsregelaar
weet nog niet hoe ik de verwarming op de ruiten kan krijgen-of is dit automatisch zo?
vind ook geen temp meter en geen 12V aansluiting dus dat wordt nog beetje klussen
blijkbaar een CAV injectiepomp desnoods even laten kijken of ze goed afgeregeld is
kan best wel sleutelen maar in de motor gaan zoeken is me toch beetje te ver-of misschien toch met hulp van het overigens schitterende forum

alvast allemaal bedankt voor de antwoorden
elfried
 
Berichten: 45
Geregistreerd: 28 jan 2014, 13:33

Re: j7pz30

Berichtdoor elfried » 17 apr 2014, 10:24

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
elfried
 
Berichten: 45
Geregistreerd: 28 jan 2014, 13:33

Re: j7pz30

Berichtdoor Jineuf » 18 apr 2014, 01:53

Een mooie bus, en nog een koopje ook.
Gefelicteerd.


elfried schreef:hoe hard mag ik ermee rijden?

mvg


NOOIT harder dan plankgas rijden! :lol:

Deze motoren hoeven bij een lege bus niet zo hard te werken. als je op 90 % van het vermogen rijdt is er geen probleem.
304 SLS '78, 406 Coupé V6 1999 (Peurari), 406 Break Hdi 90
Lid van de Peugeot Club Nederland sinds 1994
Avatar gebruiker
Jineuf
 
Berichten: 1410
Geregistreerd: 14 feb 2006, 19:11
Woonplaats: Soest

Re: j7pz30

Berichtdoor lionceau » 18 apr 2014, 18:09

elfried schreef:Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

ok bedankt Hendrika
idd geen spatje roest-komt uit het Zuid franse Cahors- mechanisch werkt alles wel zo een beetje en de verkoper was beetje manisch ivm met onderhoud heb er 600 e voor betaald maar t was voor de rappe
hij heeft de termostaat eruitgehaald omdat ie vond dat zijn dieseltje niet te vlug mocht opwarmen--???!!!! tja
gezien dat er een marshal dynamo of is het alternator inzit en een paris rhone spanningsregelaar
weet nog niet hoe ik de verwarming op de ruiten kan krijgen-of is dit automatisch zo?
vind ook geen temp meter en geen 12V aansluiting dus dat wordt nog beetje klussen
blijkbaar een CAV injectiepomp desnoods even laten kijken of ze goed afgeregeld is
kan best wel sleutelen maar in de motor gaan zoeken is me toch beetje te ver-of misschien toch met hulp van het overigens schitterende forum

alvast allemaal bedankt voor de antwoorden


Uit Cahors!
Dan heb je hem toch wel eerst vol met wijn geladen voor je hem naar Nederland reed? :lol:
LEkkere wijn komt er uit die streek!
104 Coupe 1975
104 ZS Rallye 1977
108 1.0 Active 2015
308 SW 2.0Hdi GT-Line 2015
Avatar gebruiker
lionceau
 
Berichten: 999
Geregistreerd: 02 nov 2004, 18:16
Woonplaats: Sneek

Re: j7pz30

Berichtdoor elfried » 19 apr 2014, 21:52

Dank je jineuf vind ook dat we een goede koop hebben gedaan

en idd lekkere wijn daar, mooie streek ook trouwens en vriendelijke mensen,,,
elfried
 
Berichten: 45
Geregistreerd: 28 jan 2014, 13:33


Keer terug naar J7/J9

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten