Olietemperatuur schakelaar

Voor D3, D4, J7, J9.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Olietemperatuur schakelaar

Berichtdoor Tiemen » 15 jul 2014, 10:27

Hallo allemaal,

In de voorbereiding naar de vakantie toch nog even een technisch vraagje: Eerdere jaren ging bij flinke belasting van de motor heel af en toe het olielampje aan, veroorzaakt door het olietemperatuur sensortje dat bij mijn 2.5D in het oliefilterhuis gemonteerd zit. Het contactje daarvan bleef dan ook een beetje knipperend hangen, dus ik vermoed dat het sensortje niet helemaal goed meer is. Het contactje zou moeten schakelen bij 140 graden, maar zo heet was het blok op die momenten ook weer niet.

Nu heb ik geprobeerd een nieuwe te krijgen, maar dit lijkt een bijzonder lastig onderdeel... Heeft iemand een suggestie waar ik dit zou kunnen krijgen? Alternatief is wellicht een temperatuursensor met klokje?

Groet, Tiemen
Tiemen
 
Berichten: 83
Geregistreerd: 15 mei 2004, 17:13

Re: Olietemperatuur schakelaar

Berichtdoor hendrika » 16 jul 2014, 15:03

ahgi is de sensor daar een oliedruk sensor, niet een temperatuur meter.
in je onderblok bouwt er een bepaalde druk op, door de beweging van de zuigers. als de druk weg valt gaat het lampje aan. (daarom gaat hij ook vlak voordat je start omdat er dan nog geen druk is).
hij gaat dus ook aan als er teveel druk kan ontsnapen (bijvoorbeeld een gat in je blok of een lekke koppakking). meestal foute boel dus (niet om je bang te maken hoor).

ergens anders in het blok (meer bovenin) zit een temperatuur sensor, deze meet de temperatuur van het koelwater.
die kun je eventueel wel vervangen voor een temperatuur sensor.

beide sensoren zitten (in ieder geval in het nieuwe j7 dashbord) op hetzelfde (olie-)lampje, dus grote kans bij jou ook zo zit.

weet niet of je hetzelfde blok hebt als de oude bus van Mkatgert, maar hij was ook eens met de sensoren bezig, dit zei hij over de positie:
viewtopic.php?f=10&t=20651&hilit=mkatgert&start=59
Avatar gebruiker
hendrika
 
Berichten: 1028
Geregistreerd: 19 jul 2006, 23:24

Re: Olietemperatuur schakelaar

Berichtdoor Michael » 17 jul 2014, 00:09

Ik denk dat het anders is, olie druk is de druk na de pomp . Niets met de carterdruk van doen.
Oliedrukmeter is aan te duiden in ja / nee , lampje uit /aan of middels een oliedrukmeter metertje in bar .
Het zelfde geldt voor de temperatuur van olie en water.
Ps. op het xd3 blok zit ook nog een olieniveau meter, direct onder de brandstof pomp.
404 familiale
404 pick-up 1972/78/79 werkpaarden
404 pick-up kipper
404 oplegger combinatie
404 coupe 1967 grijs
404 pick up verlengd
404 pickup "DANGEL"
403 pickup
504 pickup en sedan
202 pickup
Avatar gebruiker
Michael
 
Berichten: 1239
Geregistreerd: 31 maart 2004, 22:59
Woonplaats: brummen

Re: Olietemperatuur schakelaar

Berichtdoor Jineuf » 17 jul 2014, 00:27

Michael schreef:Ik denk dat het anders is, olie druk is de druk na de pomp . Niets met de carterdruk van doen.
Oliedrukmeter is aan te duiden in ja / nee , lampje uit /aan of middels een oliedrukmeter metertje in bar .
Het zelfde geldt voor de temperatuur van olie en water.
Ps. op het xd3 blok zit ook nog een olieniveau meter, direct onder de brandstof pomp.



Juist,de DRUK NET ACHTER DE POMP!
en als het lampje bij WARME motor aangaat komt dat doordat de Oliedruk gevaarlijk te laag is.
Warme olie wordt dunner en zorgt voor een lagere druk.
Bij stationair draaien kan die druk onder het minimum van de sensor komen en die gaat dan AAN.

Sensor kan je testen met de juiste apparatuur, (drukmeter , compressor en ohmmeter/ lampje.
Een nieuwe is absuluut
makkelijk verkrijgbaar in de handel, of op ebay of bij les J de peugeot en serie04.

Kijk eerst eens naar de olie, verversen is een goede remedie.

Wordt het peil niet te hoog??? Dan zit er wat ander door je olie, Diesel of koelvloeistof.

voor verdeer vragen PBen ik heb ditzelfde probleem net definitief opgelost

Groet Wirtjo
304 SLS '78, 406 Coupé V6 1999 (Peurari), 406 Break Hdi 90
Lid van de Peugeot Club Nederland sinds 1994
Avatar gebruiker
Jineuf
 
Berichten: 1410
Geregistreerd: 14 feb 2006, 19:11
Woonplaats: Soest

Re: Olietemperatuur schakelaar

Berichtdoor Tiemen » 17 jul 2014, 09:20

Jullie proberen me wel goed bang te maken zeg :-)

Bij mijn blok zitten in het oliefilterhuis twee sensoren:
- een oliedrukcontact (gaat gelukkig nooit aan tijdens het draaien :-) )
- een olietemperatuurswitch, met schakelpunt 140 graden (dit staat er ook letterlijk op)

Deze laatste switch is dus echt niet te krijgen, blijkbaar is deze opzet vrij zeldzaam aangezien jullie hem ook niet kennen. Het is lastig hier een goede sensor voor te krijgen, ook omdat de schroefdraad niet echt standaard is, namelijk M14 x 1,25 (metrisch fijn). Heeft iemand nog iets liggen??

@ Michael: Die olieniveau sensor kende ik nog niet, ik zal eens kijken of deze ook in mijn blok zit. Wat voor klokje / contact behoor je hier op aan te sluiten?

Groet, Tiemen
Tiemen
 
Berichten: 83
Geregistreerd: 15 mei 2004, 17:13

Re: Olietemperatuur schakelaar

Berichtdoor risky » 17 jul 2014, 14:49

Ik heb hem universeel een combi van carterplug en zender toen die tijd besteld bij cartal
Uit een boek met allemaal zenders daar zal de jouwe ook echt wel tussen staan moet je wel de lengte en schroefdraad weten..
ik heb 4 oude ronde vdo meters gekocht met verlichting op de sloop voor 10 euro een tempmeter voltmeter oliedrukmeter en olietepratuurmeter
en toerenteller heb ik ook een ronde maar dan voor diesel :wink:
Dit werkt perfect en wel zo prettig om de boel in de peiling te houden onderweg
mvg
Daf 66 groen 1.4 rijdend ralley project 1974
Volvo 66 rood 1.1 origineel 1977
Opel Ascona B 1.9S 1977
Peugeot 604 ti automaat 1978
Peugeot J9 1985 2.5 diesel verlengd 5,8 meter
Avatar gebruiker
risky
Forumbeheer
 
Berichten: 3037
Geregistreerd: 12 jul 2006, 19:15
Woonplaats: westfriesland

Re: Olietemperatuur schakelaar

Berichtdoor Tiemen » 17 jul 2014, 16:53

Hoi,

Ik ben reeds bij cartal geweest om er naar te laten zoeken, ze konden het onderdeel ook vinden maar helaas niet meer bestellen, en adviseerden Ebay :-)

Misschien is een carterplug + zender wel een idee, maar is dat niet gevoelig voor stoten als je onverhoopt een keer iets schampt met je carter?

De volgende keer dat ik bij Cartal ben zal ik dat boek eens opvragen!
Tiemen
 
Berichten: 83
Geregistreerd: 15 mei 2004, 17:13

Re: Olietemperatuur schakelaar

Berichtdoor hendrika » 18 jul 2014, 02:03

oh ja druk achter de pomp klinkt logischer, excuses.

heb wel een tap m14x1,25, ik zoe een verloopstuk voor een temperatuur sensor kunnen afdraaien en tappen met m14x1.25 (heb ik toen Mkatgert ook aangeboden dacht ik, heb ik toen nagemeten). dan kun je de standaard tenperatuur sensors erin schroeven.
Avatar gebruiker
hendrika
 
Berichten: 1028
Geregistreerd: 19 jul 2006, 23:24

Re: Olietemperatuur schakelaar

Berichtdoor joospeugeot » 18 jul 2014, 02:21

\
Laatst bijgewerkt door joospeugeot op 23 mei 2016, 22:01, in totaal 1 keer bewerkt.
vermoedelijk kan Peugeot een zeer besmettelijk virus zijn, als je het eenmaal bevat hebt zie er dan nog maar eens vanaf te komen
Avatar gebruiker
joospeugeot
 
Berichten: 7190
Geregistreerd: 21 maart 2010, 04:09
Woonplaats: tegen de heuvels aan van limburg

Re: Olietemperatuur schakelaar

Berichtdoor hendrika » 17 sep 2014, 21:50

Tiemen, is het inmiddels gelukt met de sensor?
kwam gisteren toevallig nog een adapter tegen die prima aagepast kan worden naar m14x1.25 buitendraad en waar de standaard sensoren in passen....
Avatar gebruiker
hendrika
 
Berichten: 1028
Geregistreerd: 19 jul 2006, 23:24


Keer terug naar J7/J9

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten