Het 93-AX-93 project gaat verder

Voor D3, D4, J7, J9.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Re: Het 93-AX-93 project Div. vragen !!!

Berichtdoor J7Rutger » 05 sep 2014, 19:15

ik zit even te kijken welk contactslot er in mijn J7 zit... Nu heb ik er 2 gevonden maar ben niet helemaal zeker welke ik nu moet hebben (zal vanavond ook even foto'bijplaatsen. Zover ik kan zien zou ik de goedkoopste moeten hebben (hoop ik) aangezien de andere volgens mij uitsluitend voor diesel motoren is... maar twijfel toch wel... dus graag advies :)

dit is mijn huidige contactslot
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Volgens mij is deze voor de dieselmtoren
http://www.serie04.com/en/steering/7777-steering-lock-1.html

en deze zou dan voor mijn J7 moeten zijn, maar op de ene tab staat dat hij tot '69 is en de andere geeft tot '73 aan.
http://www.serie04.com/en/steering/7777-steering-lock-1.html

wie kan mij hierin uitsluitsel geven?!
J7Rutger
 
Berichten: 278
Geregistreerd: 28 apr 2014, 17:40

Re: Het 93-AX-93 project Div. vragen !!!

Berichtdoor J7Rutger » 05 sep 2014, 21:47

en...... daar gaan we weer met het lasapparaat! :S bij het verwijderen van een raamrubber kwam ik een klein probleempje tegen.
Afbeelding

vanavond het gat uitgeslepen en meteen een nieuw profiel gemaakt
Afbeelding

en het eindresultaat van vanavond (moet nog aan de opstaande rand vastgehecht worden, maar dat is voor morgen.
Afbeelding

ik verwacht morgen een sample voor de raamrubbers binnen te krijgen welke ik moet gaan passen. als deze geschikt is zal ik hier een x lengte van bestellen om zo al de kleine zijramen (in de carosserie) van nieuwe rubbers te voorzien

vriendin-lief heeft vandaag de accubak weer een vers laagje menie gegeven. kon ie wel gebruiken :)
J7Rutger
 
Berichten: 278
Geregistreerd: 28 apr 2014, 17:40

Re: Het 93-AX-93 project Div. vragen !!!

Berichtdoor hendrika » 05 sep 2014, 23:33

v-snaar spannen voor de waterpomp, dat doe je door een nieuwe te kopen als hij slipt :mrgreen:

bougiesleutel, bij de automaterialen zaak hebben ze verlengde bougiesleutels, standaard maat inderdaad 21mm.

oktober - mooi dan kunnen we daarna eens een meeting organiseren :mrgreen:
Avatar gebruiker
hendrika
 
Berichten: 1028
Geregistreerd: 19 jul 2006, 23:24

Re: Het 93-AX-93 project Div. vragen !!!

Berichtdoor J7Rutger » 06 sep 2014, 08:51

bedankt voor je reactie Hendrika
maar moet ik nu een nieuwe waterpomp of snaar? de snaar heb ik al besteld, maar moet dat ding niet met een stelmechaniek opgespannen worden? of moet ik hem er weer gewoon omheen lepelen zonder spanmechaniek?

bougiesleutel heb ik ook besteld... zal wel vandaag binnen zijn... net als de remdelen voor de achterkant... voorkant heb ik nog geen goede tips over gekregen....
J7Rutger
 
Berichten: 278
Geregistreerd: 28 apr 2014, 17:40

Re: Het 93-AX-93 project Div. vragen !!!

Berichtdoor hendrika » 06 sep 2014, 21:55

nieuwe waterpomp als die verrot is, maar dat wist je vast wel :mrgreen:
nieuwe v-snaar als die gaat piepen, want dan is ie uitgelubbert. gewoon eromheen lepelen. heb ik eigenlijk nooit problemen mee gehad, ooit eens vernieuwd met een nieuwe motor 5 jaar geleden en doet het nog prima. blijkbaar komt daar niet zo'n druk op. dynamo v-snaren heb ik meer gezeik mee gehad. :D

remvoeringen voor heb ik geen verstand van want wij hebben schijven, 8) maar in ider geval kun je remvoeringen opnieuw laten bekleden bij een rem revisie bedrijf mocht je niks meer kunnen krijgen. ik kan me echter niet voorstellen dat ko de fouw of jonkhart dit niet hebben liggen.

contactsloten ook niet want wij hebben een nieuwe type dashboard en het orginele contactslot zit er ook niet meer in :lol:
Avatar gebruiker
hendrika
 
Berichten: 1028
Geregistreerd: 19 jul 2006, 23:24

Re: Het 93-AX-93 project Div. vragen !!!

Berichtdoor J7Rutger » 07 sep 2014, 21:40

vanavond na een hele drukke dag toch nog even lekker aan de J7 gewerkt. Ik heb de carburateur eens een goede schoonmaakbeurt gegeven aangezien hij alleen wilde lopen als de choke vol uit stond.

ouwe smeerkees zoals hij er bij stond
Afbeelding

na het verwijderen van het vlotterdeksel was al snel duidelijk dat het geen overbodige luxe was om hem eens goed schoon te maken
Afbeelding

Dit kwam alleen al uit de vlotterkamer!!!
Afbeelding

de oorzaak waardoor de motor alleen liep met choke vol open: een verstopte sproeier
Afbeelding

Zo, stukken beter toch 8)
Afbeelding

ik heb alleen ontdekt dat er op de vlinderklepas speling zit. Dit zal gelijnboord moeten worden en moeten worden voorzien van nieuwe busjes zodat deze weer mooi vast zit en goed draaid. Eens kijken waar ik dat ga laten doen!
J7Rutger
 
Berichten: 278
Geregistreerd: 28 apr 2014, 17:40

Re: Het 93-AX-93 project Div. vragen !!!

Berichtdoor Harrie » 07 sep 2014, 22:40

J7Rutger schreef:vanavond na een hele drukke dag toch nog even lekker aan de J7 gewerkt. Ik heb de carburateur eens een goede schoonmaakbeurt gegeven aangezien hij alleen wilde lopen als de choke vol uit stond.
<...>
ik heb alleen ontdekt dat er op de vlinderklepas speling zit. Dit zal gelijnboord moeten worden en moeten worden voorzien van nieuwe busjes zodat deze weer mooi vast zit en goed draaid. Eens kijken waar ik dat ga laten doen!

netjes, Rutger, dat was wel noodzakelijk... :shock:
als er speling zit op de gasklep-as, ontstaat er valse lucht, dit beinvloed de werking van de venturi ( = vernauwde deel )
ten opzichte van de sproeiers ( zuigkracht / vacuúm ).
opboren en messing ( of bronzen ) busjes in zetten is idd de juiste oplossing. :wink:
grt, Harrie
p.s.: mocht je aan een nieuwe vlotternaald kunnen komen, is het wel raadzaam die te vernieuwen.
p.s.2: die spiraalveer is niet origineel, die hoort er niet op.
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Re: Het 93-AX-93 project

Berichtdoor J7Rutger » 17 sep 2014, 21:20

vandaag weer even lekker aan de peug gewerkt. De laatste (ja nu ECHT!) laswerkzaamheden gedaan.

gaatje dicht gelast
Afbeelding

en netjes afgeslepen
Afbeelding

en de raamsponningen hersteld
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

morgen even alles schoonmaken en afwerken met een klein beetje plamuur. Heb inmiddel ook al een nieuw electronisch gedeelte van het contactslot gevonden. Remmen achter zijn ook nieuw aanwezig en nog wat klein grut. Hoop komend weekend de rest van de spullen op te kunnen halen zodat ik weer even vooruit kan :)
J7Rutger
 
Berichten: 278
Geregistreerd: 28 apr 2014, 17:40

Re: Het 93-AX-93 project

Berichtdoor Rob & Sandra » 20 sep 2014, 20:21

Goed bezig Rutger.
Leuk om te volgen hoe je progressie maakt.
Ben zelf ook net begonnen aan mijn J7 restauratie.
Zal hier t.z.t ook wat foto's van plaatsen.

Gr Rob
Rob & Sandra
 
Berichten: 46
Geregistreerd: 31 jul 2014, 21:46
Woonplaats: Beilen

Re: Het 93-AX-93 project

Berichtdoor exvw » 26 sep 2014, 11:55

Rutger,

Ziet eg goed uit man.
We hebben net een J7 gekocht, met APK, en in redelijke staat.
Jouw project dient als voorbeeld.
Ik denk dat het laswerk bij mij minder zal zijn.
Geef je ook lascursus?
Zie daar tegenop, maar wil het wel goed doen.
Ik blijf je nauwgezet volgen!

Groet

Ronald

PS, kun je ook foto's die in the cloud op google staan aan een bericht toevoegen?
Avatar gebruiker
exvw
 
Berichten: 64
Geregistreerd: 14 apr 2010, 18:21
Woonplaats: voorhout

Re: Het 93-AX-93 project

Berichtdoor J7Rutger » 27 sep 2014, 20:06

thnx heren voor de complimenten. We doen ons best om alles weer in orde te krijgen maar het blijft soms erg puzzelen aangezien niet alles kant en klaar gekocht kan worden voor de J7.

Lascursus van mij?! haha, nee dat wil je niet hoor :mrgreen: Mocht je echt een cursus willen dan zou je bij bv rustbusters in ede moeten zijn. die geven korte cursussen voor de hobbie lassers.

Op het moment zijn we bezig met het terugplaatsen van de ramen. Is even flink stoeien om die dingen er weer in te krijgen, maar dat komt wel goed. Daarna hoop ik de bestelde delen binnen te krijgen voor de remmen. De eerste bestelde spullen bleken niet de goede te zijn dus die gaan weer terug.

Dus op het moment even niet zo gek veel te melden / te fotograferen bij de werkzaamheden aan de camper.
J7Rutger
 
Berichten: 278
Geregistreerd: 28 apr 2014, 17:40

Re: Het 93-AX-93 project

Berichtdoor J7Rutger » 28 sep 2014, 16:17

vanmiddag samen met mijn ex-buurman 6 van de 8 ramen aan de zijkant van de camper terug geplaatst. Daarna zelf nog even de pezen erin getrokken. Wat een verbetering zeg met een paar ramen er weer in. Nu de rest nog :)

Afbeelding

wordt vervolgd
J7Rutger
 
Berichten: 278
Geregistreerd: 28 apr 2014, 17:40

Re: Het 93-AX-93 project

Berichtdoor MarcoPeus » 28 sep 2014, 18:49

Euhm... misschien een domme vraag maar had je 'm niet eerst moeten spuiten voordat je de ramen terug zet?
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: Het 93-AX-93 project

Berichtdoor J7Rutger » 28 sep 2014, 18:52

scherp opgemerkt. Maar aangezien de wagen eerst weer APK moet krijgen zodat hij naar de spuiter gereden kan worden moeten de ramen er eerst in. Het was inderdaad wenselijk geweest om de ramen pas na het spuiten te monteren, maar dat is in dit geval helaas geen optie :)
J7Rutger
 
Berichten: 278
Geregistreerd: 28 apr 2014, 17:40

Re: Het 93-AX-93 project

Berichtdoor MarcoPeus » 28 sep 2014, 18:54

Ow, da's balen, dus je moet ze er straks weer uit halen.... Extra werk alleen voor ff die stomme APK.
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: Het 93-AX-93 project

Berichtdoor Jeetje » 28 sep 2014, 18:56

Voor de APK hoeven er toch geen ruiten in te zitten?
Zijruiten mogen/kunnen ook gewoon dichtgeplakt worden met plastic en ducktape...
... it's better to burn out, than to fade away...
Avatar gebruiker
Jeetje
 
Berichten: 4316
Geregistreerd: 09 jul 2004, 14:14
Woonplaats: Vinkeveen

Re: Het 93-AX-93 project

Berichtdoor exvw » 29 sep 2014, 19:54

Zelfs dat hoeft dacht ik niet, als de randen maar niet scherp zijn.
Avatar gebruiker
exvw
 
Berichten: 64
Geregistreerd: 14 apr 2010, 18:21
Woonplaats: voorhout

Re: Het 93-AX-93 project

Berichtdoor exvw » 29 sep 2014, 20:00

Wel net werk hoor. ik heb bij de topic register al wat laten zien van onze vers verworven J7
Wil daar ook de ramen uit hebben.
Benieuwd wat ik daar tegenkom.
Ik ga pas aan de slag als het weer slecht wordt :D

Afbeelding
Avatar gebruiker
exvw
 
Berichten: 64
Geregistreerd: 14 apr 2010, 18:21
Woonplaats: voorhout

Re: Het 93-AX-93 project

Berichtdoor J7Rutger » 20 okt 2014, 21:23

Het is even stil geweest maar we hebben niet stil gezeten de laatste tijd.
De carburateur is weer gemonteerd na een perfecte restauratie.

Zoals hij was
Afbeelding

en nu
Afbeelding

Een hele verbetering al zeg ik het zelf!

De binnen profielen voor in de raamkozijnen heb ik ook gemaakt. Wat begon als een mooi wit L-profiel
Afbeelding

werd na een heel vaak mijn vingers branden doordat ik het profiel heb moeten vormen door het met de verfbranden te verhitten
Afbeelding

even proef passen:
Afbeelding

Afbeelding

We zullen ze gaan vastzetten met een laag kit en een paar schroefjes. Ziet er echt heel veel beter uit dan de kale raamsponningen die er eerst zaten!

Terwijl ik daar druk mee was was Joyce druk bezig de voorkant van de motorruimte te voorzien van een vers laagje Tectiel dus dat ziet er ook weer top uit!
Afbeelding

Dit is een stukje voor de nieuwe look van ons dashboard.
Wat begon als
Afbeelding

Werd na heel veel passen, uitmeten en nog meer passen dit als resultaat
Afbeelding

vervolgens doorgegaan met de volgende fase
Afbeelding

De bedrading weggewerkt en de lampjes door het kunstgras gestoken
Afbeelding

om vervolgens de bloemetjes weer buiten te zetten :P
Afbeelding

best gezellig toch op een donkere avond
Afbeelding

Ook is het hemeltje (waar wat vieze plekken en scheuren in zaten) aangepakt
Afbeelding

Behalve dit leuke knutselen heb ik ook de remschoenen van nieuwe voeringen voorzien, de motor voorzien van nieuwe bougies, luchtfilter en koelvoeistof.
De ramen in de achterdeuren heb ik er met kit in gezet ivm het niet kunnen vinden van passende raamrubbers. Maar die zitten er nu ook keurig in :)
De versnellingspook heeft een heel pookrubber gekregen wat ook al weer een wereld van verschil is.

Voor onze electrolux 212A koelkast zijn we nog op zoek naar een goede reparateur (deurrubbers/ vriesvakklepje) dus als iemand nog wat weet of heeft staan horen wij het graag.

Ook verwachten we deze week de nieuwe matrassen te ontvangen. De oude waren echt niet fris meer en aangezien we beide een slechte rug hebben is dat geen overbodige luxe :)

Zo, nu zijn jullie weer bij en kan ik weer verder met het up to date houden van dit topic.

groetjes,


Rutger en Joyce
J7Rutger
 
Berichten: 278
Geregistreerd: 28 apr 2014, 17:40

Re: Het 93-AX-93 project

Berichtdoor robby » 21 okt 2014, 14:19

Leuke update weer.
Mooie refurbished carburateur, en goed gelukte profielen voor de ramen hoor!

RJ.
Peugeot J9, 1990, Benzine/Gas
R25 V6, 1989
R25 V6 Turbo, 1988
robby
 
Berichten: 174
Geregistreerd: 09 jun 2010, 09:25
Woonplaats: De Wijk

Re: Het 93-AX-93 project

Berichtdoor Jineuf » 21 okt 2014, 16:43

robby schreef:Leuke update weer.
Mooie refurbished carburateur, en goed gelukte profielen voor de ramen hoor!

RJ.



Ja, dat idee van het raamprofiel heb ik net gejat :mrgreen:
Kan je nog iets duidelijker uitleggen hoe je die gelijke bochten erin geklust hebt.
Ergens omheengebogen neem ik aan?

Groet Wirtjo
Laatst bijgewerkt door Jineuf op 22 okt 2014, 01:55, in totaal 1 keer bewerkt.
304 SLS '78, 406 Coupé V6 1999 (Peurari), 406 Break Hdi 90
Lid van de Peugeot Club Nederland sinds 1994
Avatar gebruiker
Jineuf
 
Berichten: 1410
Geregistreerd: 14 feb 2006, 19:11
Woonplaats: Soest

Re: Het 93-AX-93 project

Berichtdoor MarcoPeus » 21 okt 2014, 20:42

Leuke update, vooral met dat gras op t dash :mrgreen:
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: Het 93-AX-93 project

Berichtdoor J7Rutger » 22 okt 2014, 08:07

ik heb de profielen allemaal gewoon met de hand gevormd. Een mal maken zou het sterk vereenvoudigen maar daar had ik helaas de spullen niet voor (bedacht ik trouwens ook pas bij de laatste lijst die ik aan het maken was :roll:

verder was het gewoon een kwestie van het profiel net zo lang verwarmen met de verfbrander tot hij helemaal slap is op het punt waar je de bocht erin wilt hebben. Vervolgens het profiel in het raamkozijn gedrukt en in model geduwd/getrokken.
Nadeel van met de hand vormen is dat het érg warmpjes word aan de vingers en dat het profiel nog wel eens bij het afkoelen weer wil vervormen. Dus zeker aan te raden om het mbv een mal te doen waar je de lijsten ook in kan laten afkoelen.

heel veel succes met het knutselen! :)
J7Rutger
 
Berichten: 278
Geregistreerd: 28 apr 2014, 17:40

Re: Het 93-AX-93 project

Berichtdoor J7Rutger » 22 okt 2014, 13:15

christmass came early this year :) de nieuwe matrassen/kussens voor in de camper zijn binnen gekomen. Nu nog een vet stofje uitzoeken en hoezen laten maken!!!
J7Rutger
 
Berichten: 278
Geregistreerd: 28 apr 2014, 17:40

Re: Het 93-AX-93 project + vraag

Berichtdoor J7Rutger » 23 okt 2014, 18:27

Heb ik EINDELIJK mijn achterremmen compleet en wil ik ze vol goede zin gaan plaatsen krijg ik die verrekte remtrommel er weer niet op :evil:
Afbeelding

Nou zit het hem volgens mij in deze nokjes:
Afbeelding

klopt het dat ik die kan stellen dmv dit nokje te verdraaien?!
Afbeelding

en heb ik daar een speciale sleutel voor nodig of is een sleutel 10 ook voldoende? en hoe vast zitten die dingen wel niet? zal wel warm moeten worden gestookt?!?!

graag snel reactie aangezien we een onverwachtse deadline hebben gekregen :(
J7Rutger
 
Berichten: 278
Geregistreerd: 28 apr 2014, 17:40

VorigeVolgende

Keer terug naar J7/J9

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten