Het 93-AX-93 project gaat verder

Voor D3, D4, J7, J9.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Re: Het 93-AX-93 project + vraag

Berichtdoor Cabrio404 » 23 okt 2014, 19:10

hoi rutger
het klopt inderdaad dat je die nokken moet stellen
De nokken zitten nagenoeg altijd vast wat ik meestal deed was flink inspuiten met kruipolie of wd40 dan kan je ze proberen te draaien met originele sleutel is vierkant 10.of wat ik meestal deed is griptang erop zetten een keer pakken goed klemmen en dan proberen te wrikken , komen ze meestal wel los .
Het makkelijkste is als je voeringen eraf zijn zodat je de nokken even lekker helemaal rond kan draaien.
Let wel ze zullen nooit erg soepel gaan lopen ze blijven altijd wel zwaar gaan anders zouden je remmen regelmatig teruglopen als de nokken erg soepel zouden gaan.
Als het nog niet helder is moet je maar kijken en zoeken bij 404 die heeft dezelfde nokken en er zal ongetwijfeld al eens over geschreven zijn

succes met je leuke project jullie samen
Cabrio404
 
Berichten: 153
Geregistreerd: 07 sep 2004, 17:54
Woonplaats: vlaardingen

Re: Het 93-AX-93 project + vraag

Berichtdoor 403diesel » 23 okt 2014, 19:28

Deze remmen zijn nog niet zelfstellend.
Die nokken stel je idd de remmen mee af om de slijtage van de voeringen mee te compenseren.
Als je dan nieuwe voeringen monteert dienen deze weer teruggesteld te worden ander past de trommel niet.
Kijk uit met een normale sleutel 10. De stelnokken kunnen flink vast zitten door roestvorming. Spuit ze eens in met wat kruipolie of WD40 en laat een nachtje staan.

Voor de vierkante kop is idd een speciale sleutel. Wat ook werkt:
Plaats een 6-kant dop andersom (dus met de vierkante kant over de kop van de stelnok) en plaats in de 6-kant de grootste inbussleutel die je hebt. Moet je wel de juiste maat dopaansluitibg hebben (dacht 1/4"?)
Als je beweging hebt, paar keer goed verdraaien en kruipolie/wd40 zodat het weer een beetje gangbaar wordt.
Zoveel mogelijk terugstellen (dat de schoenen zover mogelijk naar binnen staan), trommel monteren en remmen opnieuw afstellen.
Dit doe je door ze op te stellen dat ze net aanlopen en dan iets terug zodat ze vrij lopen. Tussendoor even op de rem trappen om de schoenen in de trommel te centreren.

Groet, Serge

Oh ja, kijk uit met kruipolie dat de remmende delen niet vet worden.

Edit: dubbel verhaal, cabrio 404 is me net voor.
Peugeot 403 Diesel '66
Peugeot 403 Diesel Pickup '63
Peugeot 107 XS 2010
Peugeot 205 Junior 1986
Peugeot Boxer 2,5 TDI 1999
Rover SD1 3500 AT 1978
Rover SD1 2300S Man 1981
Rover SD1 3500 V8S Man 1980
403diesel
 
Berichten: 2235
Geregistreerd: 26 jun 2011, 22:55
Woonplaats: Tiel

Re: Het 93-AX-93 project + vraag

Berichtdoor J7Rutger » 23 okt 2014, 21:15

helemaal duidelijk, er is echter geen beweging in te krijgen. Dat wordt dus warmstoken! alleen heb ik geen acetyleen meer :(
J7Rutger
 
Berichten: 278
Geregistreerd: 28 apr 2014, 17:40

Re: Het 93-AX-93 project + vraag

Berichtdoor J7Rutger » 25 okt 2014, 21:49

De fles acetyleen is in huis (nu nog even omruilen maandag voor een volle (even een tactische zet via MP gemaakt)) en heb er meteen een mooi flessenarretje bij gekocht zodat straks alles makkelijk te verplaatsen in de loods.

En en en en en ... vandaag de motor weer gestart na het plaatsen van de carb. Loopt stukken beter al moet hij natuurlijk wel nog even afgesteld worden.
Ook een verse accu er in gehangen en eens even gekeken wat er moet gebeuren voor de APK aan de verlichting. Zover ik heb kunnen ontdekken zijn er gewoon een paar lampjes stuk. Alleen de kentekenplaatverlichting heeft nog even wat aandacht nodig. deze doet niets en ziet er ook niet uit alsof hij nog wat zal gaan doen hahaha. Dus daar moet ik even wat nieuws voor maken :)
J7Rutger
 
Berichten: 278
Geregistreerd: 28 apr 2014, 17:40

Re: Het 93-AX-93 project

Berichtdoor hendrika » 26 okt 2014, 21:58

onverwachtte deadline? :D
Avatar gebruiker
hendrika
 
Berichten: 1028
Geregistreerd: 19 jul 2006, 23:24

Re: Het 93-AX-93 project

Berichtdoor J7Rutger » 26 okt 2014, 22:35

mjah, moet eind deze maand de loods vrij maken voor tijdelijk zakelijk werk van de loodseigenaar... dus moet ineens weer even buffelen. Morgen even de gasfles ruilen en een O2 fles erbij halen en dan kunnen we stoken voor weinig! :D

verder al druk met de verlichting. Alleen de kentekenplaat verlichting is erg rot. Iemand toevallig nog een unit liggen?!
J7Rutger
 
Berichten: 278
Geregistreerd: 28 apr 2014, 17:40

Re: Het 93-AX-93 project

Berichtdoor J7Rutger » 27 okt 2014, 23:27

nou, mijn avond kan niet beter! Heb ik eindelijk de nokken terug kunnen stellen ik helemaal blij. Ga ik verder met het vervangen van de remslangen achter, breek ik een remleiding door. de leidin zat vastgerot in de wartel en draaide dus zo af toen eindelijk de wartel los kwam na deze warm gestookt te hebben!

Korte samenvatting van mijn opmerking hier over *&(^*&^$$%^$&)(*&)$##$%#@@!!!!!

Maar goed, problemen zijn er om opgelost te worden. Dus morgen maar op naar de plaatselijke automaterialenhandel voor een oplossing. Ik ben niet van plan de hele leiding te gaan vervangen aangezien deze er verder nog prima uitziet. Hopen dat ze er de spullen hebben die ik nodig heb.

wordt vervolgd
J7Rutger
 
Berichten: 278
Geregistreerd: 28 apr 2014, 17:40

Re: Het 93-AX-93 project

Berichtdoor 403diesel » 28 okt 2014, 00:08

Er zijn knelkoppelingetjes verkrijgbaar voor de standaard maat remleidingen.
Even op een stukje overlengte een kraagje laten persen; bij de bus op lengte maken en vastschroeven maar.
Ik kies er zelf altijd voor de hele leiding te vernieuwen, maar heb ook de spullen in huis om ze zelf te maken. Met zo'n knelkoppeling is best een nette oplossing.
Peugeot 403 Diesel '66
Peugeot 403 Diesel Pickup '63
Peugeot 107 XS 2010
Peugeot 205 Junior 1986
Peugeot Boxer 2,5 TDI 1999
Rover SD1 3500 AT 1978
Rover SD1 2300S Man 1981
Rover SD1 3500 V8S Man 1980
403diesel
 
Berichten: 2235
Geregistreerd: 26 jun 2011, 22:55
Woonplaats: Tiel

Re: Het 93-AX-93 project

Berichtdoor hendrika » 28 okt 2014, 00:52

heb je al nieuwe remslangen? als ze lastig te krijgen zijn kun je ook remslangen van een 205 gebruiken, met een kleine aanpassing aan de bus.
deze heeft mijn automaterialen zaak gewoon liggen... :D

de achter leiding gaat toch niet zo heel ver? van remslang naar rembekrachtiger of wielremcilinder, dit stukkie kun je toch gewoon nieuw laten maken....?
Avatar gebruiker
hendrika
 
Berichten: 1028
Geregistreerd: 19 jul 2006, 23:24

Re: Het 93-AX-93 project

Berichtdoor J7Rutger » 28 okt 2014, 18:56

De remslangen had ik al ja. geloof dat ze idd van een 405 komen? (zelfde aansluiting maar net wat langer)
De koppelstukjes heb ik ook al in huis. vandaag even bij de brezan gehaald. Dus vanavond gaan we weer verder en die remmen gaan er aan geloven! :twisted:

hoop ook de voorkant af te krijgen vandaag, maar moet straks onder de camper kruipen om de handremkabels weer op hun plaats te monteren. Die worden ook vernieuwd aangezien de oude overal tot op de binnenmantel doorgesleten waren.

Zijn er voor de carburateur trouwens een soort basiswaardes-afstelling beschikbaar? Na de revisie moet ie natuurlijk nog even ingeregeld worden (tzt) maar tot die tijd wil ik hem wel veilig kunnen laten lopen zonder dat ie wat stuk maakt.
J7Rutger
 
Berichten: 278
Geregistreerd: 28 apr 2014, 17:40

Re: Het 93-AX-93 project

Berichtdoor hendrika » 28 okt 2014, 21:41

Kijk ook even dat de handremkabels de wielen niet raken tijdens sturen. Heb die van mij met een to ijzerdraad een beetje richting draagarm getrokken.

Ik heb carb gegevens uit het werkplaatshandboek. Maak morgen even een scan.
Avatar gebruiker
hendrika
 
Berichten: 1028
Geregistreerd: 19 jul 2006, 23:24

Re: Het 93-AX-93 project

Berichtdoor J7Rutger » 28 okt 2014, 22:21

zo, de remleiding is weer hersteld en netjes. Nu de remmen weer vrij lopen meteen maar even gebruik gemaakt van de ruimte om de camper even naar achteren te rollen en de zooi die zich had verzameld onder de camper op te ruimen. Tjees! wat lag daar een zooi zeg! denk dat de camper wel aardig wat kg lichter is geworden hahahaha

De eerste 2 nieuwe wielen zitten er ook onder. Zo langzaam aan begint het weer wat te worden.

Nog een vraagje: Ik heb wel het NL handplaatswerkboek maar daar ontbreken deel 1 en 2 van. Motor en versnellingsbak?
Heeft iemand die delen in het nederlands of weet iemand waar ik die online kan downloaden zodat ik mijn boek compleet kan maken?!
J7Rutger
 
Berichten: 278
Geregistreerd: 28 apr 2014, 17:40

Re: Het 93-AX-93 project

Berichtdoor 403diesel » 29 okt 2014, 00:05

J7Rutger schreef:
Nog een vraagje: Ik heb wel het NL handplaatswerkboek maar daar ontbreken deel 1 en 2 van. Motor en versnellingsbak?
Heeft iemand die delen in het nederlands of weet iemand waar ik die online kan downloaden zodat ik mijn boek compleet kan maken?!


Ik heb een tijd geleden een paar delen hier aangeboden. Zat iig versnellingsbak bij. Was geen animo voor. Volgens mij ligt het inmiddels in de container. Zal nog even kijken voor de zekerheid.
Peugeot 403 Diesel '66
Peugeot 403 Diesel Pickup '63
Peugeot 107 XS 2010
Peugeot 205 Junior 1986
Peugeot Boxer 2,5 TDI 1999
Rover SD1 3500 AT 1978
Rover SD1 2300S Man 1981
Rover SD1 3500 V8S Man 1980
403diesel
 
Berichten: 2235
Geregistreerd: 26 jun 2011, 22:55
Woonplaats: Tiel

Re: Het 93-AX-93 project

Berichtdoor J7Rutger » 29 okt 2014, 22:01

zou echt super zijn als je ze nog hebt. heb ik die aanbieding helaas gemist!
J7Rutger
 
Berichten: 278
Geregistreerd: 28 apr 2014, 17:40

Re: Het 93-AX-93 project

Berichtdoor J7Rutger » 01 nov 2014, 09:23

met luciferstokjes tussen de oogleden uit bed gerold. Zo de kever in en op naar Utrecht. De lapjesmarkt moet er aan geloven want we hebben stof nodig voor de kussenbekleding en de gordijnen voor in de cabine. Hoop dat we slagen voor een leuk bedrag (zullen wel weer het duurste weten uit te zoeken ons kennende hahaha
J7Rutger
 
Berichten: 278
Geregistreerd: 28 apr 2014, 17:40

Re: Het 93-AX-93 project

Berichtdoor 403diesel » 01 nov 2014, 10:42

J7Rutger schreef:zou echt super zijn als je ze nog hebt. heb ik die aanbieding helaas gemist!


Handboek is helaas weg.

Ook ik stap straks in de Kever om nog wat 104 onderdelen te schuren.

Groet, Serge
Peugeot 403 Diesel '66
Peugeot 403 Diesel Pickup '63
Peugeot 107 XS 2010
Peugeot 205 Junior 1986
Peugeot Boxer 2,5 TDI 1999
Rover SD1 3500 AT 1978
Rover SD1 2300S Man 1981
Rover SD1 3500 V8S Man 1980
403diesel
 
Berichten: 2235
Geregistreerd: 26 jun 2011, 22:55
Woonplaats: Tiel

Re: Het 93-AX-93 project

Berichtdoor J7Rutger » 01 nov 2014, 14:50

Serge,

staat er hier een heel wagenpark in je voetnoot... staat de kever er niet eens in vermeld.. tisk tisk :P

Dit is trouwens de mijne:
Afbeelding
J7Rutger
 
Berichten: 278
Geregistreerd: 28 apr 2014, 17:40

Re: Het 93-AX-93 project

Berichtdoor 403diesel » 01 nov 2014, 19:49

Kever is ook niet van mij maar van m'n vriendin. Deze is niet zo sportief ogend als de jouwe hoor.

Staat ook op het forum; even zoeken op het groene proefkonijn.

Groet, Serge
Peugeot 403 Diesel '66
Peugeot 403 Diesel Pickup '63
Peugeot 107 XS 2010
Peugeot 205 Junior 1986
Peugeot Boxer 2,5 TDI 1999
Rover SD1 3500 AT 1978
Rover SD1 2300S Man 1981
Rover SD1 3500 V8S Man 1980
403diesel
 
Berichten: 2235
Geregistreerd: 26 jun 2011, 22:55
Woonplaats: Tiel

Re: Het 93-AX-93 project

Berichtdoor J7Rutger » 02 nov 2014, 22:38

Ik ben er vandaag maar eens goed voor gaan zitten.. de voorrem wel te verstaan. Had ze toch al een paar weken geleden uit elkaar gehaald en nu ze weer gemonteerd moesten worden was het toch wel weer even puzzelen. De remmen zitten allemaal weer op hun plek, alleen over hoe de handremkabel hoort te lopen in de trommen ben ik nog niet helemaal zeker. Iemand hier toevallig een foto van?!

Uiteraard weer een remleiding afgebroken. Maar gelukkig had ik het remfelssetje nog niet terug gebracht en kon in deze direct namaken en weer monteren. Alles zat wel weer lekker vast dus de acetyleenbranden kon ook weer van stal :) wat is het toch heerlijk als je de spullen hebt staan!

Ook heb ik eindelijk passende rollen voor de schuifdeuren weten te vinden. Na heel wat zoeken dan toch eindelijk de juiste maat! Kunnen ze er straks weer mooi even in als ik met de wagen naar de spuiter ga (en daar gaan ze er weer uit natuurlijk ;) )

De bedrading beloofd nog een heel gedoe te worden. Van de week een nieuwe kentekenplaat verlichting geplaatst, maar nu doet achter geen enkel lampje het meer terwijl deze het eerst wel deed (en ook samen met de nieuwe kentekenplaatverlichting nog even heeft gebrand...) Dat word dus zoeken!
J7Rutger
 
Berichten: 278
Geregistreerd: 28 apr 2014, 17:40

Re: Het 93-AX-93 project

Berichtdoor yaay7 » 03 nov 2014, 18:21

Het werkplaatshandboek zou je ook bij de PKV kunnen kopen. Heb ik ook gedaan! Je mag de twee hoofdstukken ook wel kopieren van mij hoor.

Mag ik vragen welke/wat voor rolletjes je gevonden hebt? Ik wilde ze zelf gaan draaien, maar kopen is wat minder moeite :mrgreen: mooi dat het project zo goed opschiet! Een mooi voorbeeld voor iedereen.
Ivo Vastré Photography
www.ivovastre.com
Avatar gebruiker
yaay7
 
Berichten: 243
Geregistreerd: 10 apr 2012, 18:50
Woonplaats: Kaatsheuvel

Re: Het 93-AX-93 project

Berichtdoor J7Rutger » 03 nov 2014, 19:06

nog even wat foto's bij de tekst van de laatste updates.

De verse remvoeringen en cilinder in de achtertrommels
Afbeelding

Ook aan de andere kant een oogje gemaakt voor het kettinkje.
Even overgetrokken van de andere kant en gespiegeld afgetekend
Afbeelding

en uitgeboord en met de dremel afgewerkt
Afbeelding

En de rolletjes voor de deuren. Kunnen ze straks tenminste weer rollen ipv schuiven/hobbelen
Afbeelding
J7Rutger
 
Berichten: 278
Geregistreerd: 28 apr 2014, 17:40

Re: Het 93-AX-93 project

Berichtdoor Jeetje » 04 nov 2014, 11:50

Hé, waar heb je die rolletjes gevonden? Die zijn mooi!

Bij mijn vorige busje waren de rolletjes ook gebroken en die heb ik toen vervangen door messing carrosserieringen van praktisch dezelfde maat en dat werkte ook prima, maar deze zijn wel heel mooi!
... it's better to burn out, than to fade away...
Avatar gebruiker
Jeetje
 
Berichten: 4316
Geregistreerd: 09 jul 2004, 14:14
Woonplaats: Vinkeveen

Re: Het 93-AX-93 project

Berichtdoor J7Rutger » 04 nov 2014, 20:49

als er voldoende interesse is kan ik wel eens kijken of ik er een voorraadje van kan kopen prive (gaan nu via mijn werk).

Ik heb mij helemaal scheel gezocht naar dit soort rolletjes voor de J7, vind ik ze uiteindelijk dichterbij dan verwacht :mrgreen:
J7Rutger
 
Berichten: 278
Geregistreerd: 28 apr 2014, 17:40

Re: Het 93-AX-93 project

Berichtdoor J7Rutger » 04 nov 2014, 22:47

net nog even samen met Joyce wat sierlijstjes op maat gesneden en geplaatst. Het ziet er meteen weer een stuk netter uit nu die op hun plek zitten. Een kant hebben we nu klaar, morgen verder met de rest.
Afbeelding
J7Rutger
 
Berichten: 278
Geregistreerd: 28 apr 2014, 17:40

Re: Het 93-AX-93 project

Berichtdoor jan-03 » 06 nov 2014, 23:45

Rutger ik zou de knipperlichtjes nog sturen naar je.. Nog niet gebeurd.. :oops:
Ik heb alwel een plaatje geschoten van de lampjes maar m,n samsung wil de plaatjes niet afgeven aan deze pc.
Ik heb overigens ook nog lectuur van de J7.. En ook een 1600 cc benzineblok.
En nog wel wat dingetjes..
Heb je hier ook belang bij..? Blok loopt wel maar is misschien beter als donor.. o.i.d.
Ik kan deze zooi in Amersfoort dumpen.. Moet binnenkort vast wel weer richting zuiden..
gr jan
Peugeot 406 sedan 1996 Peugeot 203 berline
Een klassieker gebruik je niet maar die beheer je
Afbeelding
Avatar gebruiker
jan-03
 
Berichten: 6529
Geregistreerd: 22 sep 2010, 14:21
Woonplaats: workum

VorigeVolgende

Keer terug naar J7/J9

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 4 gasten