Opknappen Peugeot J7 1976

Voor D3, D4, J7, J9.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Re: Opknappen Peugeot J7 1976

Berichtdoor yaay7 » 20 nov 2014, 23:20

Van de week maar eens een fles St. Marc halen dan :mrgreen:
@Wirtjo: als ik het doe, doe ik het goed! Het busje moet zo lang mogelijk mee gaan :D

En Dirk, zeker doen! Was voor ons ook de eerste keer en het is super bevallen! En voor ons studentenbudget: gemiddeld €7 per overnachting, Geweldig ingericht als camperland dat Frankrijk. (edit:) De benzinekosten waren echter wel de helft van de totaalkosten van de vakantie, hahaha.

Ondertussen nog twee OVERZETPLAATJES ( :evil: :x ) aan de onderzijde er afgeslepen. Morgen komen er nieuwe foto's :D

Groeten Ivo
Ivo Vastré Photography
www.ivovastre.com
Avatar gebruiker
yaay7
 
Berichten: 243
Geregistreerd: 10 apr 2012, 18:50
Woonplaats: Kaatsheuvel

Re: Opknappen Peugeot J7 1976

Berichtdoor risky » 20 nov 2014, 23:38

Ha ha ha zuipt hij zo dan?
Mijn J9 loopt gemiddeld 1 op 11 (gelukkig)
Mvg
Daf 66 groen 1.4 rijdend ralley project 1974
Volvo 66 rood 1.1 origineel 1977
Opel Ascona B 1.9S 1977
Peugeot 604 ti automaat 1978
Peugeot J9 1985 2.5 diesel verlengd 5,8 meter
Avatar gebruiker
risky
Forumbeheer
 
Berichten: 3037
Geregistreerd: 12 jul 2006, 19:15
Woonplaats: westfriesland

Re: Opknappen Peugeot J7 1976

Berichtdoor hendrika » 21 nov 2014, 00:02

Dirk, 1 op 11 en dan nog nooit de grens over geweest :mrgreen: :shock: :wink:

Wij 1 op 5 maar elk jaar toch wel een paar landen richting het zuiden...
Avatar gebruiker
hendrika
 
Berichten: 1028
Geregistreerd: 19 jul 2006, 23:24

Re: Opknappen Peugeot J7 1976

Berichtdoor yaay7 » 21 nov 2014, 08:19

Da's netjes! 1 op 11 :o
1 op 5 da's iets minder dan mijn busje. Heb 1 op 7 nét gehaald, maar niet harder dan 80 km/U gereden. Dat scheelt wel. In Nederland is het bij korte afstanden vaak 1 op 6.
Tja.. :mrgreen:
Ivo Vastré Photography
www.ivovastre.com
Avatar gebruiker
yaay7
 
Berichten: 243
Geregistreerd: 10 apr 2012, 18:50
Woonplaats: Kaatsheuvel

Re: Opknappen Peugeot J7 1976

Berichtdoor 403diesel » 21 nov 2014, 11:07

Die van Risky is een diesel. Dat scheelt een stuk. 1:11 is wel zuinig. Zal ook op langere afstanden zijn denk ik.

Goed bezig Ivo.
Peugeot 403 Diesel '66
Peugeot 403 Diesel Pickup '63
Peugeot 107 XS 2010
Peugeot 205 Junior 1986
Peugeot Boxer 2,5 TDI 1999
Rover SD1 3500 AT 1978
Rover SD1 2300S Man 1981
Rover SD1 3500 V8S Man 1980
403diesel
 
Berichten: 2235
Geregistreerd: 26 jun 2011, 22:55
Woonplaats: Tiel

Re: Opknappen Peugeot J7 1976

Berichtdoor Jeetje » 21 nov 2014, 11:27

Bij Jeetje heb ik een tijdlang het benzineverbruik nauwgezet in de gaten gehouden, c.q. in kaart gebracht. Ook heb ik daarbij de verschillende brandstoffen betrokken (Euro loodvrij en/of 'Super').

Het betreft dus een 1600cc benzinemotor :roll:

verbruik alleen stadsverkeer/korte stukjes met Euro: 13l/100
verbruik lange stukken/snelwegwerk (@ 4.000 RPM): 11l/100
verbruik alleen stadsverkeer/korte stukjes met super: 12l/100
verbruik lange stukken/snelwegwerk (@ 4.000 RPM): 11l/100

Wat mij opviel was dat benzine met een hoger octaangehalte alleen een positieve invloed had op het kilometrage bij korte stukjes en dat bij snelwegwerk de normale benzine het even goed deed als de super benzine. Ik had wel het gevoel dat de motor op super 'fijner liep', maar de verbruikscijfers ondersteunen dat nauwelijks...

Toen mijn ontsteking niet goed werkte (tijdens mijn trip naar Classic Le Mans) zat ik overigens op 20l/100 en ik had onderweg echt het idee dat er iets mis was, maar ik kon er de vinger niet op leggen wat dat was: de trekkracht leek minder en de motor draaide stationair niet mooi rond. Ook sloeg de motor nog wel eens af als ik de koppeling intrapte richting een kruispunt, maar als ik de sleutel dan weer omdraaide startte de auto meteen. Na het vervangen van het hele 'ontstekingsspul' (contactpuntjes, rotor, kap, condensator) en alles opnieuw afstellen, werden acuut bovenstaande waardes weer gehaald en liep/loopt de motor weer als een zonnetje...
... it's better to burn out, than to fade away...
Avatar gebruiker
Jeetje
 
Berichten: 4316
Geregistreerd: 09 jul 2004, 14:14
Woonplaats: Vinkeveen

Re: Opknappen Peugeot J7 1976

Berichtdoor hendrika » 21 nov 2014, 16:17

onze 1 op 5 is op gas, dus dat kan aardig overeen komen met een benzine motor die 1 op 7 loopt.

Uiteraard zijn dingen als de uitvoering (verlengd/verhoogd), gewicht, rijstijl en imperial of niet ook van invloed....
Avatar gebruiker
hendrika
 
Berichten: 1028
Geregistreerd: 19 jul 2006, 23:24

Re: Opknappen Peugeot J7 1976

Berichtdoor risky » 21 nov 2014, 23:17

403diesel schreef:Die van Risky is een diesel. Dat scheelt een stuk. 1:11 is wel zuinig. Zal ook op langere afstanden zijn denk ik.

Goed bezig Ivo.


Euh nou die lange afstanden moeten nog komen hoor ik kom Nederland nooit uit maar bij 110km per uur loopt hij gewoon 1op 11
Bij 125 gaat hij ook naar de 1 op 9 maar dan zit hij op de plank :mrgreen: duurder heb ik hem nooit gekregen.
De zelfde motor hing ook in mijn 505 die reed ook gewoon 1 op 14
Met gecombineerd snelweg en stads werk.maar de plannen zijn om volgend jaar naar Frankrijk toe te gaan ik heb de zonnepanelen op het dak liggen en laad de accu goed bij (2x 120 watt) nu bezig met de onister luifel erop te bouwen ...
Daf 66 groen 1.4 rijdend ralley project 1974
Volvo 66 rood 1.1 origineel 1977
Opel Ascona B 1.9S 1977
Peugeot 604 ti automaat 1978
Peugeot J9 1985 2.5 diesel verlengd 5,8 meter
Avatar gebruiker
risky
Forumbeheer
 
Berichten: 3037
Geregistreerd: 12 jul 2006, 19:15
Woonplaats: westfriesland

Re: Opknappen Peugeot J7 1976

Berichtdoor hendrika » 22 nov 2014, 12:49

Goed zo risky, op naar het zuiden! kun je lekker genieten van je bussie :D
Avatar gebruiker
hendrika
 
Berichten: 1028
Geregistreerd: 19 jul 2006, 23:24

Re: Opknappen Peugeot J7 1976

Berichtdoor yaay7 » 25 nov 2014, 20:00

Alle ruiten zijn er gelukkig héél uitgekomen! (Wel enkele broekpoepmomentjes gehad, tijdens het horen van een knarsgeluid...)
Afbeelding

Onder een ruit een rotte plek ontdekt..
Afbeelding

Er uit geslepen en kaalgeborsteld
Afbeelding

Oud en nieuw
Afbeelding

Nu de binnenkant onder het raam behandelen met Owatrol, daarna kan er het een en ander gelast gaan worden :mrgreen:
Ivo Vastré Photography
www.ivovastre.com
Avatar gebruiker
yaay7
 
Berichten: 243
Geregistreerd: 10 apr 2012, 18:50
Woonplaats: Kaatsheuvel

Re: Opknappen Peugeot J7 1976

Berichtdoor Harrie » 27 nov 2014, 18:57

éérst lassen, daarna pas met Owatrol aan de gang :wink:

bijkomend voordeel als je de deur een tijdje op kop zet/hangt : de Owatrol kruipt dan in de vers gelaste naadjes.
Owatrol laat zich combineren met verf, niet met autolak ( acryl ), dus ook geen Motip-spuitbussen zoals zinkspray,
vooraf wel , achteraf niet. Na het lassen kun je dus wel zinkspray gebruiken, na Owatrol niet meer.
grt, Harrie
Peugeot: pour que l'automobile soit toujours un plaisir.
Peugeot Course racefiets 1979 ; J7 F 1,8 camper 1972 ;
304 S cabriolet 1973 ; 306 1.8 cabriolet 1996
604 V6 SL 1978 ; 604 GTI 1984 ; 406 Break 1.8 ST 2001
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Re: Opknappen Peugeot J7 1976

Berichtdoor yaay7 » 01 dec 2014, 20:27

Als lak ga ik Wyzonol Industrielak gebruiken. Over het kale metaal gaat een industriële roestwerende primer/grondlak, daar overheen de industrielak.
Kitnaden heb ik uitgekrabt. Zien er nog netjes uit! Toch wil ik deze voor de zekerheid insauzen met Owatrol CIP. Mocht er dieper in de naad vliegroest gevormd zijn, dan is het preventief behandeld. Afkitten met de 3M 1K PU carrosseriekit en daarna de primer er overheen.
Afbeelding

Een van de drie overzetplaatjes-hechtlas-kit-kunstwerken:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Pfff :evil:
Ivo Vastré Photography
www.ivovastre.com
Avatar gebruiker
yaay7
 
Berichten: 243
Geregistreerd: 10 apr 2012, 18:50
Woonplaats: Kaatsheuvel

Re: Opknappen Peugeot J7 1976

Berichtdoor Harrie » 01 dec 2014, 23:33

Wyzonol ? + 1, al is de kwaliteit door milieu-eisen niet meer zoals het voorheen was, maar nog steeds de beste.

tja, knutselwerk..waar kennen we dat van ? Dat kan inderdaad beter, Ivo :wink:
succes met het herstel.
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Re: Opknappen Peugeot J7 1976

Berichtdoor yaay7 » 21 feb 2015, 21:01

Pfff ondertussen niet stilgezeten. Hier een kleine update van het gedane werk:

Allereerst de slechte plek "boven de uitlaat" richting de wielkast
1. Het begon met een klein roestplekje:
Afbeelding
2. Eenmaal aan het slijpen gegaan bleek het wel erger te zijn. Voor de zekerheid alle naden aan de binnenzijde dichtgelast. Daarnaast een verstevigingsstrip voor het loshangende stuk spatbord rechts dwars er onder gelast én een nieuw stuk wielkast inclusief ronding erin:
Afbeelding
3. Heel de binnenzijde behandeld met Brantho Korrux, wat een heerlijk spul!
Afbeelding
4. Ronding op maat gemaakt, moet er nog in gelast worden
Afbeelding

Volgende stuk, ter hoogte van de kitnaad linksachter
5. Begon ook weer als een klein plekje met wat roestblaasjes er omheen
Afbeelding
6. Eenmaal het slechte plaatwerk eruit geslepen bleef er weer een flink gat over :( Even snel een werktekening maken :mrgreen: :
Afbeelding
Ook voor deze plek de ronding op maat gemaakt, moet er nog ingelast worden! Is het trouwens bij iedere J7 zo dat hier een kabel loopt, als ik het met goed kan herinneren van de vlotter van de benzinetank en/of van het rechter-achterlicht??

Dan heb ik nog een vraag over lak/epoxy primer.... Heb namelijk enkele kale plekken behandeld met ColorMatic 1K epoxy primer. Nou hecht de EP prima op het blanke metaal en op geschuurde toplaag, maar niet op één van te tussenlagen. Zie onderstaande foto :evil: :evil: :
Afbeelding
Eenmaal opgedroogd kan het er als een velletje afgetrokken worden en dan hecht de onderlaag perfect aan de EP! De bus is enkele jaren geleden een keer overgerold. Mijn vermoeden hierbij is dat dit met relatief goedkope lak is gedaan met veel oplosmiddel. Omdat de EP er met een spuitbus opgespoten is bevat deze ook veel oplosmiddel en deze twee componenten versterken elkaar en zal het niet hechten. Zou dit kunnen?? :? :?
Alternatieven? Industriële grondverf? Grondverf/primer zonder oplosmiddel?

Meer updates volgen deze week!

Ivo
Ivo Vastré Photography
www.ivovastre.com
Avatar gebruiker
yaay7
 
Berichten: 243
Geregistreerd: 10 apr 2012, 18:50
Woonplaats: Kaatsheuvel

Re: Opknappen Peugeot J7 1976

Berichtdoor J7Rutger » 22 feb 2015, 12:07

Hi Ivo,

Die kabel loopt er bij mij ook. Blij dat ik dat op tijd door had toen ik met de haakse slijper de bus te lijf ging ;)

De problemen met de lak ken ik ook. Heb er destijds volgens mij bij de verfhandel vragen over gesteld en zij hebben mij toen een goede primer gegeven die overal overheen kon (van wijzonol) Verder, als het even niet nodig is zou ik zo min mogelijk extra verf spuiten. dit om juist dit probleem te voorkomen.

keep up the good work!


Rutger
J7Rutger
 
Berichten: 278
Geregistreerd: 28 apr 2014, 17:40

Re: Opknappen Peugeot J7 1976

Berichtdoor yaay7 » 02 maart 2015, 21:01

Pfff dat had ik ook Rutger!! En wat betreft de primer, is hetzelfde opgelost als bij jou! Werkt prima die industriële primer voor 'alle ondergronden'.

Ondertussen is al het laswerk gedaan, hier een update:

De werkzaamheden van vorige post vervolgt:
Afbeelding
Afbeelding
Deze delen in de primer gezet, het zichtwerk geplamuurd, en uiteindelijk in de grondlak:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Het vervolg van het plaatwerk recht onder de tankdop:
Kunstwerk van vastgehechte plaatjes.. En (aan de binnenzijde) onbehandelde lasnaden :evil:
Afbeelding
Afbeelding
Mooi stukske plaat gemaakt:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
En uiteindelijk de ronding gemaakt:
Afbeelding
Afbeelding
Ondertussen heb ik de las afgeslepen en de boel in de primer gezet!

Nog een gat onder de voorruit gedicht:
Afbeelding
Afbeelding

Ondertussen alle verlichting , de geleidingsrolletjes voor de schuifdeuren, de deurvanger voor de bestuurdersdeur en de ronde reflectoren op de achterzijde gedemonteerd. Gelukkig is al het plaatwerk hieromheen nog hard! :D Dat was het weer voor vanavond. :-)

Ivo
Ivo Vastré Photography
www.ivovastre.com
Avatar gebruiker
yaay7
 
Berichten: 243
Geregistreerd: 10 apr 2012, 18:50
Woonplaats: Kaatsheuvel

Re: Opknappen Peugeot J7 1976

Berichtdoor 403diesel » 03 maart 2015, 01:19

Wordt wel weel wat met deze J7.
Netjes Ivo.
Peugeot 403 Diesel '66
Peugeot 403 Diesel Pickup '63
Peugeot 107 XS 2010
Peugeot 205 Junior 1986
Peugeot Boxer 2,5 TDI 1999
Rover SD1 3500 AT 1978
Rover SD1 2300S Man 1981
Rover SD1 3500 V8S Man 1980
403diesel
 
Berichten: 2235
Geregistreerd: 26 jun 2011, 22:55
Woonplaats: Tiel

Re: Opknappen Peugeot J7 1976

Berichtdoor yaay7 » 09 maart 2015, 19:00

Pfffff.....
Plamuren, schuren, plamuren, schuren, grondverf, waterproof schuren, ontvetten....
Afbeelding

En in de verf zetten! :mrgreen:
Afbeelding
Afbeelding
Ivo Vastré Photography
www.ivovastre.com
Avatar gebruiker
yaay7
 
Berichten: 243
Geregistreerd: 10 apr 2012, 18:50
Woonplaats: Kaatsheuvel

Re: Opknappen Peugeot J7 1976

Berichtdoor hendrika » 09 maart 2015, 21:20

lekker bezig, ziet er goed uit!
Avatar gebruiker
hendrika
 
Berichten: 1028
Geregistreerd: 19 jul 2006, 23:24

Re: Opknappen Peugeot J7 1976

Berichtdoor KerelKarel » 10 maart 2015, 13:57

Ziet er gaaf uit. Die mag zeker (weer) gezien worden. Veel plezier met het opbouwen.
Peugeot J9 camper 'à bientôt'
Avatar gebruiker
KerelKarel
 
Berichten: 54
Geregistreerd: 28 nov 2014, 18:53

Re: Opknappen Peugeot J7 1976

Berichtdoor Rob & Sandra » 10 maart 2015, 20:33

Net werk man, die ziet er weer strak uit. :D
Rob & Sandra
 
Berichten: 46
Geregistreerd: 31 jul 2014, 21:46
Woonplaats: Beilen

Re: Opknappen Peugeot J7 1976

Berichtdoor yaay7 » 10 maart 2015, 22:25

Thanks voor de reacties! Op de foto's ziet het er strakker uit dan in het echie, maar goed: een volledig strakke J7??? :mrgreen: :mrgreen: haha!

Vanmiddag de "bekleding" ter hoogte van de gelaste delen verder verwijderd en de lasnaden aan de binnenzijde behandeld.

Nou de deuren, de grill en alle andere losse delen aanpakken en het dakluik in zien te bouwen. ^^ laswerk hoeft er niet meer gedaan te worden gelukkig.

Enne.. Het begint al open-deurtjes-weer te worden!
Ivo Vastré Photography
www.ivovastre.com
Avatar gebruiker
yaay7
 
Berichten: 243
Geregistreerd: 10 apr 2012, 18:50
Woonplaats: Kaatsheuvel

Re: Opknappen Peugeot J7 1976

Berichtdoor yaay7 » 01 apr 2015, 20:41

Ondertussen weer flink gewerkt aan de bus.

Deurtjes geschuurd/ontvet, grondlak, waterproof geschuurd, ontvet en gelakt
Afbeelding

Alle kleine losse delen gestraald
Afbeelding
Voor/na :-)
Afbeelding
En in de grondlak en aflak
Afbeelding

Dakluik ingebouwd, 50x50
Vastgezet met goede carrosseriekit, desondanks dit niet geadviseerd werd door de "camperboer".
Echter, zijn ervaring is gebaseerd op een camperdak en níet op een beweeglijk ongeïsoleerd J7-dak.
Afbeelding
Het dak van de J7 is wel een feest met al die ribbeltjes. Daarom een frame gebouwd waar het dakluik op vastgeklemd kan worden, met uitsparingen voor de ribbels.
Afbeelding

Rubbers voor de koplampen en voor kentekenverlichting gemaakt en voor zover mogelijk de losse onderdelen gemonteerd.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Begint weer ergens op te lijken :D :D

Morgen en overmorgen tijd om de deuren en grille in orde te maken. Daarna de bodem en wielkasten afwerken.

Ivo
Ivo Vastré Photography
www.ivovastre.com
Avatar gebruiker
yaay7
 
Berichten: 243
Geregistreerd: 10 apr 2012, 18:50
Woonplaats: Kaatsheuvel

Re: Opknappen Peugeot J7 1976

Berichtdoor Bart-Peugeot » 01 apr 2015, 22:29

Die wordt weer als nieuw! :D
In bezit van een 308 en 504.
Avatar gebruiker
Bart-Peugeot
 
Berichten: 2216
Geregistreerd: 24 mei 2006, 09:31
Woonplaats: Rijnmond

Re: Opknappen Peugeot J7 1976

Berichtdoor J7Rutger » 02 apr 2015, 08:51

netjes man! nog even en je bent eerder klaar dan ik :)
J7Rutger
 
Berichten: 278
Geregistreerd: 28 apr 2014, 17:40

VorigeVolgende

Keer terug naar J7/J9

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 15 gasten