2 liter blok j7 / j9 of een ander motor blok.

Voor D3, D4, J7, J9.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

2 liter blok j7 / j9 of een ander motor blok.

Berichtdoor robby91 » 09 feb 2015, 18:33

Misschien niet op zijn plek maar hier wordt hij denk ik wel wat meer bekeken. Heb er nogal haast mee vandaar :D

Rij nu rond in een 1600 op LPG en de klepjes heb ik voor de laatste keer gesteld. Verwacht dat ik er nog zo'n 2500 kilometer mee kan rijden en aangezien het mijn dagelijkse auto is en dat ik er elk weekend mee op vakantie ben is dit snel verreden.

Ik kan nu alle kleppen etc. laten vervangen en direct geharde kleppen inzetten maar toen ik laatst 2.5 uur tegen windkracht 9 in moest rijden en ik op de snelweg niet harder ging dan 55 a 60 leek het me wel fijn om net iets meer vermogen te hebben dus op zoek naar een 2 liter.

Deze zijn wat moeilijk te vinden hier maar weet iemand misschien nog een sloop bus met deze motor of iemand die nog iets op zolder heeft liggen?

Ook zit ik te denken aan een heel ander blok. Hier op het forum al van alles gelezen maar kan iemand mij misschien ook wet tips geven wat nu verstandig is? Ben zelf wel redelijk handig aangelegd dus wat sleutelwerk is geen probleem.

Hopelijk kan iemand mij hier verder helepen zodat mijn fijne busje mij heel het jaar waar op alle mooie plekken kan brengen.

Groeten,

Rob
robby91
 
Berichten: 38
Geregistreerd: 22 apr 2014, 22:30

Re: 2 liter blok j7 / j9 of een ander motor blok.

Berichtdoor risky » 09 feb 2015, 20:13

Hoi Robbie

Een heel ander blok schijnt niet te kunnen... euh jah wat de snelheid betreft die gaat niet hoger worden
met een 1600 bak erachter.. hij word hoogstens wat sterker met een 2l maar de eind giering zal het zelfde blijven :?
plus dat geen van de blokken harde zetels heeft dus je weer tegen hetzelfde probleem gaat aan lopen.
Het probleem met gas is dat het simpelweg te droog is en de kleppen gaan open en dicht maar draaien ook in de rondte en slijten zo in.
Eigenlijk is geen zetel bestand tegen het invreten van de klep doordat nu de meeste motoren hydrologische klepstoters hebben kunnen ze er wat beter tegen.
Omdat de boel continu gesteld word hiermee en minder snel verbranden doordat ze niet zo snel te strak komen te staan.
Ik zelf heb ook problemen met mijn 480 met kleppen gehad ik heb nu een olie injectie systeem erop zitten op elke cilinder en harde zetels
en soda gevulde uitlaat kleppen waarmee de klep zo`n 50 graden lager blijft het is nu onder controle en hoeft haast niet meer gesteld te worden
Ook schakelt mijn systeem boven de 3500 tpm terug naar benzine want daarboven is niet bevorderlijk voor je kleppen,
Daf 66 groen 1.4 rijdend ralley project 1974
Volvo 66 rood 1.1 origineel 1977
Opel Ascona B 1.9S 1977
Peugeot 604 ti automaat 1978
Peugeot J9 1985 2.5 diesel verlengd 5,8 meter
Avatar gebruiker
risky
Forumbeheer
 
Berichten: 3037
Geregistreerd: 12 jul 2006, 19:15
Woonplaats: westfriesland

Re: 2 liter blok j7 / j9 of een ander motor blok.

Berichtdoor robby91 » 10 feb 2015, 14:08

Hey risky,

Ik had toch ergens gelezen dat 1800 en 2 liter blokken van zichzelf al hardere kleppen hadden of is dit niet correct? Zijn er geen hardere kleppen te krijgen om die in te bouwen?

Af en toe kleppen stellen vind ik ook geen probleem en ze mogen natuurlijk ook wel iets slijten maar mijn 1600 op LPG gaat nu wel heel hard.
Als het nieuwe blok erin komt ben ik inderdaad ook van plan om er een injectie systeem bij in te zetten. Van soda gevulde kleppen heb ik nog nooit gehoord daar zal ik eens verder naar gaan zoeken.

Blijft een 2 liter met een 4 bak hetzelfde als een 1600 bak of heeft deze toch een wat andere overbrenging. Op de snelwegen rij ik altijd bijna plankgas dus continu hoog in de toeren.
Ik kan nu misschien aan een 1800 blok komen maar ga liever voor een 2 liter. Wat adviseer jij qua motor-bak?
robby91
 
Berichten: 38
Geregistreerd: 22 apr 2014, 22:30

Re: 2 liter blok j7 / j9 of een ander motor blok.

Berichtdoor joospeugeot » 10 feb 2015, 16:26

z
Laatst bijgewerkt door joospeugeot op 10 jan 2016, 05:53, in totaal 1 keer bewerkt.
vermoedelijk kan Peugeot een zeer besmettelijk virus zijn, als je het eenmaal bevat hebt zie er dan nog maar eens vanaf te komen
Avatar gebruiker
joospeugeot
 
Berichten: 7190
Geregistreerd: 21 maart 2010, 04:09
Woonplaats: tegen de heuvels aan van limburg

Re: 2 liter blok j7 / j9 of een ander motor blok.

Berichtdoor hendrika » 10 feb 2015, 21:34

Hallo Robby,

Wij zaten exact in dezelfde positie als jou met een 1600 motor op gas.
dat was 1600 met een B bak. elke 100 km gingen we maar stellen met 0.15mm verloop. meestal reder we een 85-90km/u

daarna over gestapt op 2 liter met A bak. dit kwam als setje uit een andere bus. viewtopic.php?f=10&t=16205&p=138433
hier was de slijtage door gas erg weinig. met de A bak loopt hij ietsjes harder, net iets mooier bij het 2 liter blok 95-100km/u. Niet super veel harder dus maar wel ietsje.

(dit zijn kruissnelheden die wij rijden niet plankgas)

vorig jaar was een klephoed afgebroken, motor aan gort. eerste gedeelte van viewtopic.php?f=10&t=22985
toen nieuwe cilinderbussen, zuigers, andere kop. Deze kop kon niet tegen gas, zelfde verhaal als 1600 blok. deze kop was van een eerder jaartal, dus heb het gevoel dat er een omslag is geweest in klepzetels in deze koppen.

toen een andere kop laten reviseren, van het gedonder af! voor 300 euro (met nieuwe kopset) ga ik het nooit meer laten! :-)
tweede gedeelte van viewtopic.php?f=10&t=22985

andere blokken zijn volgens mij niet heel makkelijk mogelijk, tenzij je de bak meeneemt. je moet dan een bak hebben met aandrijfassen links-rechts eruit, terwijl veel busjes achterwielaandrijving hadden. een vriend van mij heeft wel eens een Mercedes 4 cilinder blok op een 5bak van een MB100 in een Hy gebouwd. Maar een HY is effe een ander verhaals als een j7....
Persoonlijk zou ik het gewoon bij een 2 liter blok met A-bak of 5 bak houden..... plug en play, past mooi, enigszins orgineel.... en sja echt hard racen (120+) met zo'n bussie hoeft van mij niet zo.
Avatar gebruiker
hendrika
 
Berichten: 1028
Geregistreerd: 19 jul 2006, 23:24

Re: 2 liter blok j7 / j9 of een ander motor blok.

Berichtdoor risky » 10 feb 2015, 23:35

Volgens mij heeft geen van de blokken harde zetels deze komen uit de benzine met lood tijd....
De blokken die voor loodvrij zijn gemaakt die hebben geharde zetels alles wat daarvoor zit zijn zachte maar het probleem is echt de toeren dat vind een lpg motor niet prettig.

joos
Doordat de kleppen ronddraaien zonder smering gaan ze snel in zakken lpg is heel droog terwijl benzine wat vettig is en die film laag tussen de klep en de zetel verdwijnt door de droge lpg
De ingespoten olie zorgt dat er weer een filmlaag tussen de klep en de zetel komt en dan zakt hij ook niet zo snel weg echt dat het werkt dan praat ik wel over olie injectie en niet dat eerste systeem op vacuüm daar zet ik ook mijn vraagtekens bij..
Nu met dure kleppen en olie systeem bijna 40.000 km gereden
En er hoefde niets gesteld te worden
de kleppen kunnen voor elk type besteld worden hoor dus ook voor een peugeot het is een uitgave maar dubbel en dwars waard om van het gedonder af te zijn...
Daf 66 groen 1.4 rijdend ralley project 1974
Volvo 66 rood 1.1 origineel 1977
Opel Ascona B 1.9S 1977
Peugeot 604 ti automaat 1978
Peugeot J9 1985 2.5 diesel verlengd 5,8 meter
Avatar gebruiker
risky
Forumbeheer
 
Berichten: 3037
Geregistreerd: 12 jul 2006, 19:15
Woonplaats: westfriesland

Re: 2 liter blok j7 / j9 of een ander motor blok.

Berichtdoor robby91 » 11 feb 2015, 00:50

Bedankt allemaal voor de nuttige reacties. Zit zelf wat te kijken naar een bus uit zweden die op dit forum te koop staat om daar heb blok van te gebruiken. of mijn LPG in die bus te zetten. Het enigste is dat ik dan voor een 1800 en nog geen 2 liter ga.

Het echt 120 rijden hoeft voor mij ook absoluut niet. 80 a 85 rond cruisen is heerlijk. Alleen schrok ik pas toen ik tegen windkracht 9 in moest. Dat werd een beetje onveilig op de snelweg.

Probleem waar ik mee zit is dat ik de kleppen niet meer kan stellen en dit eigenlijk alweer bijna moet. Heb dus niet heel veel tijd omdat de camper mijn dagelijkse auto is.

Aan hoeveel geld moet ik ongeveer denken als ik uberhaupt ergens een 2 liter kan vinden? (iemand nog tips? Of moet ik naar Frankrijk toe?
En hoeveel zou het reviseren (globaal) van mijn 1600 kosten?

Als dit beiden nogal forse bedragen zijn is het misschien wel verleidelijk om de bus uit Zweden te kopen. Direct weer een avontuur.
robby91
 
Berichten: 38
Geregistreerd: 22 apr 2014, 22:30

Re: 2 liter blok j7 / j9 of een ander motor blok.

Berichtdoor risky » 11 feb 2015, 01:12

50 euro per zetel 4x alleen de uitlaat kleppen hoeven maar
Inlaat heeft niets te lijden kleppen meestal rond de 40 euro per stuk als je de kop er netjes vanaf haalt blijven de voet pakkingen heel.De koppakking is meestal zo.n 35 euro.
kop hoeft niet gevlakt te worden.Het is meer het werk en tijd...

Met veel wind gewoon terug op benzine hij maakt toeren genoeg om tegen de wind in te kunnen komen.Ik zelf rijd altijd 110 met mijn bus en rijd ook nog zeer prettig bij deze snelheid ik zal helemaal gek worden om de hele weg 80/85 te moeten rijden pfff
Daf 66 groen 1.4 rijdend ralley project 1974
Volvo 66 rood 1.1 origineel 1977
Opel Ascona B 1.9S 1977
Peugeot 604 ti automaat 1978
Peugeot J9 1985 2.5 diesel verlengd 5,8 meter
Avatar gebruiker
risky
Forumbeheer
 
Berichten: 3037
Geregistreerd: 12 jul 2006, 19:15
Woonplaats: westfriesland

Re: 2 liter blok j7 / j9 of een ander motor blok.

Berichtdoor robby91 » 11 feb 2015, 01:17

Ook goed beschreven topics hendrika. Goed om me alvast in te lezen voor een motorwissel en wat extra kennis.
robby91
 
Berichten: 38
Geregistreerd: 22 apr 2014, 22:30

Re: 2 liter blok j7 / j9 of een ander motor blok.

Berichtdoor robby91 » 11 feb 2015, 01:43

Bedankt Risky, dan is misschien dat een goede oplossing voor op korte termijn.
Was is dit makkelijk zeg zo'n forum 8)

Pas heb ik een weekend op benzine gereden toen mijn zekering er doorging en hij dus niet meer op lPG liep. Heb nog nooit zoon duur weekend gehad :mrgreen: Ik vind 110 rijden juist niks. hele tijd dat inhalen. Lekker 80-85 vrachtwagentjes hangen.
robby91
 
Berichten: 38
Geregistreerd: 22 apr 2014, 22:30

Re: 2 liter blok j7 / j9 of een ander motor blok.

Berichtdoor risky » 11 feb 2015, 10:45

Ha ha ja mijn j9 is ook een stuk nieuwer en loopt zeer gemakkelijk 110 en harder :)
Maar het is een heel simpele handeling een cilinderkop xn1 blok demonteren je hoeft geen rekening met de distributie te houden niets paar uurtjes werk en je staat altijd droog
Daf 66 groen 1.4 rijdend ralley project 1974
Volvo 66 rood 1.1 origineel 1977
Opel Ascona B 1.9S 1977
Peugeot 604 ti automaat 1978
Peugeot J9 1985 2.5 diesel verlengd 5,8 meter
Avatar gebruiker
risky
Forumbeheer
 
Berichten: 3037
Geregistreerd: 12 jul 2006, 19:15
Woonplaats: westfriesland

Re: 2 liter blok j7 / j9 of een ander motor blok.

Berichtdoor hendrika » 11 feb 2015, 11:39

het is lastig te zeggen wat een 2 liter blok kost. je kan een meevalletjes hebben met een sloop bus waar hij uit word gehaald en dat hij super goedkoop is of dat je hem bij een van de bekende handelaars haalt en dan wat meer betaald. Het is ook lastig te zeggen hoe 'goed' een blok is. km stand zegt naar mijn idee weinig. Als een blok lang heeft stil gestaan (en dus altijd met 1 klep ingedrukt heeft gestaan) heb je kans dat deze minder soepel loopt. Het zou me niet verbazen als dat het gene is wat er is gebeurd met mijn blok, en dat hij daarom na verloop van tijd (behoorlijk wat km's maar ok) is afgebroken.
Dus een blok wat recent gelopen heeft is mij ook wat waard.

Je kans eens rondvragen bij de bekende adressen om een beetje een idee te krijgen.
Ik kan het jaartal van de kop bekijken die in ieder geval niet 'gehard' is. deze heb ik nog liggen.

een adres voor j7 spul in frankrijk is didier leblond, http://www.lesjdepeugeot.com/jdc.html
verder kun je zoeken op leboncoin.fr.

als je een (kapotte) 2 liter motor hebt kun je hiervan onderdelen gebruiken om een 504 blok of j5 blok om te bouwen. Maar je hebt wel best wat onderdelen nodig (voorplaat, carterpan, oliepomp, motorsteunhoudertjes, spruitstuk en vast nog wel meer).

naast de motor zou ik dus ook een andere bak doen. een 5 bak is het mooist maar een stuk duurder als een 4 bak. je moet dus wel de goeie hebben, een BC3A en B is voor benzine, C en D voor diesel, en de 5 bak moet je dus ook een 5 bak voor benzine hebben.
je kan even zeker te weten kijken wat voor bak je nu hebt, ziehier

ik heb ook nog wel een kop liggen voor een 1600 zonder geharde zetels die nog wel eventjes mee kan. maar voor de moeite om die erop te gaan zetten zou ik het meteen goed doen.
risky heeft het over 235 euro voor de onderdelen en dan zelf doen. ik betaalde toen 300 euro en dan werd het voor me gedaan, kwam de kop helemaal schoon en gevlakt terug. binnen een paar dagen klaar.
Avatar gebruiker
hendrika
 
Berichten: 1028
Geregistreerd: 19 jul 2006, 23:24

Re: 2 liter blok j7 / j9 of een ander motor blok.

Berichtdoor risky » 11 feb 2015, 13:45

Hendrika

De klepzetels moet je altijd laten doen of je moet zelf stikstof hebben lol De kop vlakken is beslist niet nodig dat is zonde van de kop. Dat is alleen nodig als hij een kapotte koppakking heeft en heet is geweest dan heb je kans dat hij krom is
bij kleppen vervangen is dit niet van toepassing dus vlakken zinloos en mocht het wel eens een keer mis gaan met de koppaking dan kan de kop niet meer nog een keer gevlakt worden .ik heb nog nooit een kop laten vlakken weggegooid geld....
Daf 66 groen 1.4 rijdend ralley project 1974
Volvo 66 rood 1.1 origineel 1977
Opel Ascona B 1.9S 1977
Peugeot 604 ti automaat 1978
Peugeot J9 1985 2.5 diesel verlengd 5,8 meter
Avatar gebruiker
risky
Forumbeheer
 
Berichten: 3037
Geregistreerd: 12 jul 2006, 19:15
Woonplaats: westfriesland

Re: 2 liter blok j7 / j9 of een ander motor blok.

Berichtdoor hendrika » 11 feb 2015, 23:06

oh joh ik dacht op de meeting dat je vertelde dat je het zelf deed, vandaar mij reactie.

mij zat het vlakken bij de prijs in, dus vandaar dat ik het maar had gedaan.... daarnaast wist ik verder niet hoe en wat met deze kop want ik had hem zelf nog nooit gemonteerd gehad....
Avatar gebruiker
hendrika
 
Berichten: 1028
Geregistreerd: 19 jul 2006, 23:24

Re: 2 liter blok j7 / j9 of een ander motor blok.

Berichtdoor risky » 13 feb 2015, 00:27

Nee joh Hendrika die zetels worden er uit gefreest en daarna worden de nieuwe zetels in stikstof gedaan zodat ze krimpen
en dan worden ze in de kop gezet en als ze op normale temp zijn zetten ze uit en zitten ze muurvast..
Daa ke ik nie lol.maar kleppen inslijpen enz doe ik wel zelf om de kosten in de hand te houden :wink:
Daf 66 groen 1.4 rijdend ralley project 1974
Volvo 66 rood 1.1 origineel 1977
Opel Ascona B 1.9S 1977
Peugeot 604 ti automaat 1978
Peugeot J9 1985 2.5 diesel verlengd 5,8 meter
Avatar gebruiker
risky
Forumbeheer
 
Berichten: 3037
Geregistreerd: 12 jul 2006, 19:15
Woonplaats: westfriesland

Re: 2 liter blok j7 / j9 of een ander motor blok.

Berichtdoor hendrika » 13 feb 2015, 12:29

ah ja dat was het ja.

tis ook al effe geleden die meeting.... :wink:
Avatar gebruiker
hendrika
 
Berichten: 1028
Geregistreerd: 19 jul 2006, 23:24

Re: 2 liter blok j7 / j9 of een ander motor blok.

Berichtdoor robby91 » 28 feb 2015, 00:43

In de tussentijd een 1.6 blokje met bak weten te kopen met zo goed als nieuwe onderdelen.
Ga over 2 a 3 weekjes de kop etc. over bouwen. (even kijken als me dat lukt). Daarna maar eens rustig op zoek naar een 2 liter maar dan kan ik in ieder geval de weekenden weer op vakantie.
robby91
 
Berichten: 38
Geregistreerd: 22 apr 2014, 22:30

Re: 2 liter blok j7 / j9 of een ander motor blok.

Berichtdoor risky » 01 maart 2015, 17:22

pas op voor je cilinderbussen met beleid te werk gaan als deze bewegen is het klaar....
er zit een pakking van de dikte van een vloeitje tussen en is ook nog eens van papier :roll:
Daf 66 groen 1.4 rijdend ralley project 1974
Volvo 66 rood 1.1 origineel 1977
Opel Ascona B 1.9S 1977
Peugeot 604 ti automaat 1978
Peugeot J9 1985 2.5 diesel verlengd 5,8 meter
Avatar gebruiker
risky
Forumbeheer
 
Berichten: 3037
Geregistreerd: 12 jul 2006, 19:15
Woonplaats: westfriesland

Re: 2 liter blok j7 / j9 of een ander motor blok.

Berichtdoor risky » 01 maart 2015, 17:27

je kan er beter een xd3 diesel met 5bak in gooien loopt vele malen beter , harder en zuiniger en veel bedrijfszekerder
Ik weet eventueel iemand die een j9 gaat slopen met xd3 met 5 bak en nee niet de mijne :mrgreen:
Daf 66 groen 1.4 rijdend ralley project 1974
Volvo 66 rood 1.1 origineel 1977
Opel Ascona B 1.9S 1977
Peugeot 604 ti automaat 1978
Peugeot J9 1985 2.5 diesel verlengd 5,8 meter
Avatar gebruiker
risky
Forumbeheer
 
Berichten: 3037
Geregistreerd: 12 jul 2006, 19:15
Woonplaats: westfriesland

Re: 2 liter blok j7 / j9 of een ander motor blok.

Berichtdoor Jineuf » 02 maart 2015, 21:58

risky schreef:je kan er beter een xd3 diesel met 5bak in gooien loopt vele malen beter , harder en zuiniger en veel bedrijfszekerder
Ik weet eventueel iemand die een j9 gaat slopen met xd3 met 5 bak en nee niet de mijne :mrgreen:

+1
304 SLS '78, 406 Coupé V6 1999 (Peurari), 406 Break Hdi 90
Lid van de Peugeot Club Nederland sinds 1994
Avatar gebruiker
Jineuf
 
Berichten: 1410
Geregistreerd: 14 feb 2006, 19:11
Woonplaats: Soest

Re: 2 liter blok j7 / j9 of een ander motor blok.

Berichtdoor hendrika » 04 maart 2015, 17:32

behalve als je in utrecht of rotterdam woont.... :mrgreen:
Avatar gebruiker
hendrika
 
Berichten: 1028
Geregistreerd: 19 jul 2006, 23:24


Keer terug naar J7/J9

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten