Hoi Thomas,
Ik zal mijn stappenplannetje wat ik aangehouden heb met betrekking tot het lakken even opsommen. Het is voor mij ook de eerste keer geweest en of het duurzaam is kan ik niet garanderen. Wijsheid komt met de jaren
We zullen het zien.
Wat vooraf gedaan is: demonteren, rotte stukken wegslijpen, nieuwe stukken inlassen, bekleding aan binnenkant demonteren en binnenzijde waar gelast is goed behandeld. Alle kitnaden heb ik uitgekrabt, behandeld met goede roestwerende primer en opnieuw gekit. Daarna het volgende gedaan:
1. De gehele bus met grof schuurpapier schuren, geloof dat ik korrel 280 gebruikt heb
2. Wilde voor de kale delen, ontstaan door schuren of lassen, 1K epoxy-primer van colorMatic gebruiken maar dit bleek niet succesvol. Ik hoor er allerlei theorieën over, maar denk dat dit klopt: de bus (J7, niet spuitbus
) was voorzien van 'goedkope' lak met veel oplosmiddelen, de 1K-
spuitbus bevat veel oplosmiddelen en dit gaat samen een chemische reactie met elkaar aan. Gevolg: bepaalde lagen lossen op. Het lijkt er zelfs op dat de onderlaag dóór de pas gespoten bovenlaag naar buiten dampt. Zie foto's in dit topic. Alle kale delen zijn om deze reden gespoten met universele hechtprimer. De gelaste naden heb ik ingekwast in plaats van gespoten, zodat ik zeker weet dat alle oneffenheden door het lassen goed opgevuld zijn met lak. De delen die gespoten/gekwast zijn goed ontvetten en stofvrij maken - ik heb ammonia gebruikt en wegwerp-microvezeldoekjes. Hier zijn ook speciale kleefdoekjes voor te verkrijgen.
3. De te plamuren delen heel lichtjes opschuren, ontvetten en stofvrij maken. Oppassen dat je niet door de laag heen schuurt want dan kan het weer opnieuw gelakt worden
4. Gelaste delen afgewerkt met metaalplamuur al dan niet in meerdere lagen
5. Wederom de metaalplamuur geschuurd, ontvet en stofvrij gemaakt
6. Oneffenheden bijwerken met polyester-plamuur al dan niet in meerdere lagen
7. Al het zichtbare plamuur nog één keer gespoten met de universele hechtprimer
8. Heel de bus waterproof geschuurd met korrel 400, heel de bus ontvet met ammonia (in totaal is er twee liter doorheen gegaan hahaha) en stofvrij gemaakt met de microvezeldoekjes
9. Rollen maar!
Uiteindelijk aan de onderzijde en in de wielkast nog een en ander dat gelast is behandeld.
Enkele tips die ik de volgende keer in acht neem:
- De duurzaamheid van de lakviltrollers valt vies tegen. We hebben denk ik 10 rollen gebruikt voor de hele bus. Ik had er liever 25 gehad.. Na een tijdje begonnen de rollen TOCH te pluizen
- De lak in twee lagen aanbrengen - Toch lastig om in één keer dekkend te krijgen zonder druipers.. is ook niet gelukt
- Tijd bezig geweest met rollen exclusief deuren en grill: 7,5 uur
- Zorg voor goede verlichting en kijk of er bij het ribbelplaatwerk geen stukjes overgeslagen worden. Gebeurd snel doordat de radius van het ribbelplaatwerk kleiner is dan de radius van de roller.
- Werk van 'naad naar naad'. Als een paneel in de lak staat, ga er dan direct nog één keer overheen en dan in stroken naar beneden werken over de gehele breedte van het paneel (duidelijk..?
). Dit voorkomt dat je het patroon ziet waarmee je gerollerd hebt.
- Test van tevoren ALTIJD of de verschillende soorten lak met elkaar overweg kunnen, doe dit ook met de kit (zowel als ondergrond voor lak áls de kit op de lak smeren). Dit voorkomt een hoop frustratie en tijdsverlies. Mijn definitieve laklaag hechtte niet op de carrosseriekit... Dan kun je weer opnieuw beginnen, dat is écht niet fijn bij een goed zichtbare kitnaad.
- Nog meer, maar kan er zo snel niet op komen
Al met al erg leerzaam geweest
en succes ermee! Ben benieuwd hoe het bij jou uitpakt.
Ivo