Opknappen Peugeot J7 1976

Voor D3, D4, J7, J9.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Re: Opknappen Peugeot J7 1976

Berichtdoor yaay7 » 19 apr 2015, 20:39

Jaaaa! Bijna klaar om de weg op te gaan!

Alle raampjes er weer ingezet! De voorruit 3x opnieuw geplaatst, hij zat niet lekker in het midden. Nu zit ie er mooi in :D
De kleine zijruiten met de pezen was ook een karwei om die terug te plaatsen. Maar na 4 ruitjes krijg je er wel handigheid in :mrgreen:
Afbeelding
Afbeelding

Ondertussen, moest wachten op het drogen van de strijkkit in de wielkast, begonnen aan de cabine. Alle oude half-vergane vloerbedekking er afgetrokken en begonnen met nieuwe bekleding plaatsen.
Afbeelding Afbeelding

Enne.. na een half jaar stilstand na 3x starten om de teruggelopen benzine naar voren te pompen, daarna niet meer te stoppen :lol:
Ivo Vastré Photography
www.ivovastre.com
Avatar gebruiker
yaay7
 
Berichten: 243
Geregistreerd: 10 apr 2012, 18:50
Woonplaats: Kaatsheuvel

Re: Opknappen Peugeot J7 1976

Berichtdoor yaay7 » 23 apr 2015, 19:14

On the road again :D
Afbeelding
Lekkere biertjes halen in België :mrgreen:
Afbeelding
Ivo Vastré Photography
www.ivovastre.com
Avatar gebruiker
yaay7
 
Berichten: 243
Geregistreerd: 10 apr 2012, 18:50
Woonplaats: Kaatsheuvel

Re: Opknappen Peugeot J7 1976

Berichtdoor ThomasA » 23 apr 2015, 22:29

Wow goed werk hoor, ziet er professioneel uit.
Ik ben zelf ook van plan om de J7 met Industrielak af te werken. Hoeveel liter heb je daarvoor gebruikt?
ThomasA
 
Berichten: 40
Geregistreerd: 05 sep 2012, 22:56

Re: Opknappen Peugeot J7 1976

Berichtdoor KerelKarel » 25 apr 2015, 13:25

Wat is het weer mooi op de weg... :mrgreen:
Peugeot J9 camper 'à bientôt'
Avatar gebruiker
KerelKarel
 
Berichten: 54
Geregistreerd: 28 nov 2014, 18:53

Re: Opknappen Peugeot J7 1976

Berichtdoor yaay7 » 25 apr 2015, 19:12

ThomasA schreef:Wow goed werk hoor, ziet er professioneel uit.
Ik ben zelf ook van plan om de J7 met Industrielak af te werken. Hoeveel liter heb je daarvoor gebruikt?


1 liter voor dak
2,5 liter voor de rest
Heb nog verf over.

Als het een totaal andere kleur wordt zou ik wel meer verf nemen en in twee lagen aanbrengen.
Ivo Vastré Photography
www.ivovastre.com
Avatar gebruiker
yaay7
 
Berichten: 243
Geregistreerd: 10 apr 2012, 18:50
Woonplaats: Kaatsheuvel

Re: Opknappen Peugeot J7 1976

Berichtdoor 403diesel » 25 apr 2015, 21:03

Netjes Ivo!
Peugeot 403 Diesel '66
Peugeot 403 Diesel Pickup '63
Peugeot 107 XS 2010
Peugeot 205 Junior 1986
Peugeot Boxer 2,5 TDI 1999
Rover SD1 3500 AT 1978
Rover SD1 2300S Man 1981
Rover SD1 3500 V8S Man 1980
403diesel
 
Berichten: 2235
Geregistreerd: 26 jun 2011, 22:55
Woonplaats: Tiel

Re: Opknappen Peugeot J7 1976

Berichtdoor ThomasA » 03 mei 2015, 01:19

Hoi Ivo,

Volgende week ga ik ook de bus verven met industrielak. Heb je nog tips om het resultaat zo goed mogelijk te krijgen?
Groet Thomas
ThomasA
 
Berichten: 40
Geregistreerd: 05 sep 2012, 22:56

Re: Opknappen Peugeot J7 1976

Berichtdoor yaay7 » 03 mei 2015, 12:17

Hoi Thomas,

Ik zal mijn stappenplannetje wat ik aangehouden heb met betrekking tot het lakken even opsommen. Het is voor mij ook de eerste keer geweest en of het duurzaam is kan ik niet garanderen. Wijsheid komt met de jaren :mrgreen: We zullen het zien.

Wat vooraf gedaan is: demonteren, rotte stukken wegslijpen, nieuwe stukken inlassen, bekleding aan binnenkant demonteren en binnenzijde waar gelast is goed behandeld. Alle kitnaden heb ik uitgekrabt, behandeld met goede roestwerende primer en opnieuw gekit. Daarna het volgende gedaan:
1. De gehele bus met grof schuurpapier schuren, geloof dat ik korrel 280 gebruikt heb
2. Wilde voor de kale delen, ontstaan door schuren of lassen, 1K epoxy-primer van colorMatic gebruiken maar dit bleek niet succesvol. Ik hoor er allerlei theorieën over, maar denk dat dit klopt: de bus (J7, niet spuitbus :mrgreen: ) was voorzien van 'goedkope' lak met veel oplosmiddelen, de 1K-spuitbus bevat veel oplosmiddelen en dit gaat samen een chemische reactie met elkaar aan. Gevolg: bepaalde lagen lossen op. Het lijkt er zelfs op dat de onderlaag dóór de pas gespoten bovenlaag naar buiten dampt. Zie foto's in dit topic. Alle kale delen zijn om deze reden gespoten met universele hechtprimer. De gelaste naden heb ik ingekwast in plaats van gespoten, zodat ik zeker weet dat alle oneffenheden door het lassen goed opgevuld zijn met lak. De delen die gespoten/gekwast zijn goed ontvetten en stofvrij maken - ik heb ammonia gebruikt en wegwerp-microvezeldoekjes. Hier zijn ook speciale kleefdoekjes voor te verkrijgen.
3. De te plamuren delen heel lichtjes opschuren, ontvetten en stofvrij maken. Oppassen dat je niet door de laag heen schuurt want dan kan het weer opnieuw gelakt worden :-)
4. Gelaste delen afgewerkt met metaalplamuur al dan niet in meerdere lagen
5. Wederom de metaalplamuur geschuurd, ontvet en stofvrij gemaakt
6. Oneffenheden bijwerken met polyester-plamuur al dan niet in meerdere lagen
7. Al het zichtbare plamuur nog één keer gespoten met de universele hechtprimer
8. Heel de bus waterproof geschuurd met korrel 400, heel de bus ontvet met ammonia (in totaal is er twee liter doorheen gegaan hahaha) en stofvrij gemaakt met de microvezeldoekjes
9. Rollen maar!
Uiteindelijk aan de onderzijde en in de wielkast nog een en ander dat gelast is behandeld.

Enkele tips die ik de volgende keer in acht neem:
- De duurzaamheid van de lakviltrollers valt vies tegen. We hebben denk ik 10 rollen gebruikt voor de hele bus. Ik had er liever 25 gehad.. Na een tijdje begonnen de rollen TOCH te pluizen
- De lak in twee lagen aanbrengen - Toch lastig om in één keer dekkend te krijgen zonder druipers.. is ook niet gelukt :mrgreen:
- Tijd bezig geweest met rollen exclusief deuren en grill: 7,5 uur :shock:
- Zorg voor goede verlichting en kijk of er bij het ribbelplaatwerk geen stukjes overgeslagen worden. Gebeurd snel doordat de radius van het ribbelplaatwerk kleiner is dan de radius van de roller.
- Werk van 'naad naar naad'. Als een paneel in de lak staat, ga er dan direct nog één keer overheen en dan in stroken naar beneden werken over de gehele breedte van het paneel (duidelijk..? :roll: ). Dit voorkomt dat je het patroon ziet waarmee je gerollerd hebt.
- Test van tevoren ALTIJD of de verschillende soorten lak met elkaar overweg kunnen, doe dit ook met de kit (zowel als ondergrond voor lak áls de kit op de lak smeren). Dit voorkomt een hoop frustratie en tijdsverlies. Mijn definitieve laklaag hechtte niet op de carrosseriekit... Dan kun je weer opnieuw beginnen, dat is écht niet fijn bij een goed zichtbare kitnaad.
- Nog meer, maar kan er zo snel niet op komen :mrgreen:

Al met al erg leerzaam geweest :-) en succes ermee! Ben benieuwd hoe het bij jou uitpakt.

Ivo
Ivo Vastré Photography
www.ivovastre.com
Avatar gebruiker
yaay7
 
Berichten: 243
Geregistreerd: 10 apr 2012, 18:50
Woonplaats: Kaatsheuvel

Re: Opknappen Peugeot J7 1976

Berichtdoor ThomasA » 03 mei 2015, 15:12

Heel fijn Ivo, dankjewel! Ben erg benieuwd hoe dat gaat met de industrielak. Vooral als het de eerste keer is, is het een beetje uitvogelen hoe dat nou het beste werkt en dan zijn jouw ervaringen handig.
Mijn J7 is nu grijs en daar komt weer een grijstint overheen (Geelgrijs RAL7034), dus verwacht (hoop :wink: ) dat de dekking in een keer goed is, zo niet, dan maken we er wat anders moois van :) Ga ook zoals je aangeeft, eerst een paar testjes doen op de primer, kit en originele lak, en ik begin denk ik maar met het dak om de 'swung' te pakken te krijgen. Verder ben ik ook van plan om nog te nat schuren met korrel 400, zoals je beschrijft.

Nog een paar vragen:
- Heb je ook met kwasten gewerkt, voor bijvoorbeeld de dakrand en het geribbelde plaatwerk? Daar kom je met een roller niet zo snel tussen lijkt me.
- Ik las verhalen over de St. Marc verfreiniger (ontvetter), ervaring mee?

Groeten!
ThomasA
 
Berichten: 40
Geregistreerd: 05 sep 2012, 22:56

Re: Opknappen Peugeot J7 1976

Berichtdoor yaay7 » 03 mei 2015, 17:36

Gave kleur! Goed dat het dezelfde tint is inderdaad. Het dak is makkelijker te rollen, daar moet nogal een kwak verf op wil het gaan druipen.
Ik heb gewerkt met kwasten voor de randjes, scharnierpunten van achterklep/deurtjes, de voorkant heeft ook een paar onmogelijke plekken voor de roller :mrgreen: Het ribbelplaatwerk lukt goed met de roller, alleen goed controleren dat alles geraakt is en regelmatig roller vervangen. Bij mij zitten er enkele pluisjes in doordat ik dit niet genoeg gedaan heb. Wat betreft kwasten, helpt licht inkwasten en daarna erop 'deppen' met de kwast loodrecht op het oppervlakte. Dan zie je dat de structuur ongeveer hetzelfde wordt als dat je met een roller eroverheen gaat. Dan vloeit ie egaal uit.

Met St. Marc wilde ik de bus ontvetten - echter door de tegenslagen van vechtende vloeistoffen ben ik toch maar voor zekerheid gegaan en ammonia gebruikt. Hij [i]moest[i] die dag in de lak staan.
Nog een heel belangrijke tip die ik vergeten ben: rol de (lakvilt!!)rollers en de kwasten in met schilderstape om de loszittende haren te verwijderen.
Ivo Vastré Photography
www.ivovastre.com
Avatar gebruiker
yaay7
 
Berichten: 243
Geregistreerd: 10 apr 2012, 18:50
Woonplaats: Kaatsheuvel

Re: Opknappen Peugeot J7 1976

Berichtdoor yaay7 » 28 maart 2016, 12:48

Zoooooo, dat is een tijd geleden!

Sinds afgelopen augustus staat de bus APK-loos en geschorst in de stalling :( De APK verliep tijdens mijn drie weken durende trip, met de trein door het Oostblok in plaats van met de J7! Besloten om te schorsen in verband met boetes én besloten om de bus weer te keuren en in te voeren als hij 40 jaar oud is. Bespaart toch weer €120! (ja, opheffen van de schorsing één dag voordat de auto 40 jaar oud is, kost voor een oldtimer toch het totaalbedrag van één jaar :lol: ). Maar niet getreurd, want dit weekend is de bus 40 jaar geworden! :D :D :D

Deze week maar eens een afspraak voor de APK maken :mrgreen:
Hieronder nog een tweetal foto's van de fotoshoot na het opknappen!

Afbeelding

Afbeelding

Iemand interesse in een J7-fotoshoot? Neem maar contact op 8)

Groeten Ivo! :D
Ivo Vastré Photography
www.ivovastre.com
Avatar gebruiker
yaay7
 
Berichten: 243
Geregistreerd: 10 apr 2012, 18:50
Woonplaats: Kaatsheuvel

Re: Opknappen Peugeot J7 1976

Berichtdoor yaay7 » 12 apr 2016, 18:21

AAAAAAPK en schorsing opgeheven! :mrgreen: :mrgreen:
Ivo Vastré Photography
www.ivovastre.com
Avatar gebruiker
yaay7
 
Berichten: 243
Geregistreerd: 10 apr 2012, 18:50
Woonplaats: Kaatsheuvel

Re: Opknappen Peugeot J7 1976

Berichtdoor Fritzie » 12 apr 2016, 20:47

Top! Veel plezier met je mooie camper.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Avatar gebruiker
Fritzie
 
Berichten: 35
Geregistreerd: 07 jul 2015, 19:43

Vorige

Keer terug naar J7/J9

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten