Onze J7 1979

Voor D3, D4, J7, J9.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Re: Onze J7 1979

Berichtdoor cees de borst » 01 sep 2016, 13:08

@403diesel, nee op het moment eigenlijk niet.

vandaag dacht ik, laat ik auto eens voor en achteruit rijden om de remmen te testen. Maar helaas de koppeling doet het niet, althans hij ontkoppeld niet.
dus nog maar eens geprobeerd te ontluchten, maar dat is geen succes.
De j7 is rijdend de garage in gegaan, dus hij deed het in ieder geval wel.

Heeft iemand nog tips voor het ontluchten van de koppeling?
Ik denk dat de vloeistof er uit trekken zegmaar de beste optie is? omdat de ontluchting helemaal beneden zit?
cees de borst
 
Berichten: 43
Geregistreerd: 05 apr 2016, 13:02

Re: Onze J7 1979

Berichtdoor hendrika » 01 sep 2016, 14:48

Ten eerste is het belangrijk dat de koppelingspedaal helemaal omhoog komt. Dit is het punt dat er nieuwe vloeistof uit het reservoir in de hoofdkoppelingscilinder (?) komt.
Anders bij elke slag handmatig omhoog trekken bij ontluchten.

Wat ik meestal doe is hetzelfde als bij een rem, dat je zeker weet dat er grotendeels vloeistof in de leidingen en cilinders zitten, en dan een tijdje pompen.
Doordat de leiding aan de bovenkant in de koppelingscilinder (bij de bak) zit, gaat lucht door deze leiding terug naar boven, en zou hij zichzelf moeten ontluchten.

Veel mensen hebben hier problemen mee dus een andere manier is met een oliekannetje vloeistof van onderene naar boven spuiten, of een slangetje van remcilinder naar koppelingscilinder, alles open zetten en pompen met de remmen.
Avatar gebruiker
hendrika
 
Berichten: 1028
Geregistreerd: 19 jul 2006, 23:24

Re: Onze J7 1979

Berichtdoor cees de borst » 02 sep 2016, 16:13

Bedankt Hendrika,

ik ga het volgende week eens proberen
cees de borst
 
Berichten: 43
Geregistreerd: 05 apr 2016, 13:02

Re: Onze J7 1979

Berichtdoor cees de borst » 21 sep 2016, 13:41

Nou daar zijn we weer. Ik heb de koppeling meerdere malen geprobeerd te ontluchten, maar het is me niet gelukt. Hij pakt ergens valse lucht.
Gisteren ben ik 2 uur bezig geweest na werktijd en een aantal keer zat er geen lucht meer in het systeem. we hadden druk, maar toen we de auto wilden starten.. je raad het al. accu leeg.
toch op een andere manier gestart met hulpaccu's. maar toen de motor eenmaal liep...geen druk meer in het pedaal..grrr

Vandaag heb ik de ontvangende cilinder bij de bak er af gehaald..erg leuk onder de auto.
Daarna heb ik hem uit elkaar gehaald, maar ik kan niks bijzonders ontdekken. behalve dat de cilinder niet helemaal terugkwam.
Nu zit alles weer in elkaar en probeer ik hem er morgen weer onder te maken en te testen. Als hij het dan nog niet doet, beginnen we maar eens met een nieuwe te bestellen.

wordt vervolgd iig

groet,
Cees
cees de borst
 
Berichten: 43
Geregistreerd: 05 apr 2016, 13:02

Re: Onze J7 1979

Berichtdoor cees de borst » 23 sep 2016, 14:34

en vandaag er weer onder gemaakt. maar weer drama.. weer lucht
nu dus een nieuwe besteld.. mocht de ontvangende cilinder het niet zijn, dan is de hoofdcilinder ook aan de beurt

wordt dus weer vervolgd.
cees de borst
 
Berichten: 43
Geregistreerd: 05 apr 2016, 13:02

Re: Onze J7 1979

Berichtdoor hendrika » 23 sep 2016, 22:10

Pedaal komt helemaal omhoog?
Avatar gebruiker
hendrika
 
Berichten: 1028
Geregistreerd: 19 jul 2006, 23:24

Re: Onze J7 1979

Berichtdoor Jacob van Maanen » 23 sep 2016, 22:43

Na alle verhalen zag ik er tegenop om de olie te verversen en de koppeling te ontluchten.
In dit forum las ik een bericht met een tip.
Neem een grote injectiespuit,
Vul deze met olie zonder lucht,
Plaats deze met een slangetje op de onluchtingsnippel op de koppeling,
Open de ontluchtingsnippel,
Pers de olie van onder naar boven richting het tankje,
Herhaal dit enkele malen tot dat er schone olie uit komt.
Wel regelmatig het tankje schoon maken.
Avatar gebruiker
Jacob van Maanen
 
Berichten: 29
Geregistreerd: 06 nov 2011, 23:26

Re: Onze J7 1979

Berichtdoor cees de borst » 27 sep 2016, 11:47

@ Hendrika, Ja ook met het pedaal omhoog werd het niks.
we hadden op de duur druk in de leiding, maar naderhand was deze dus weer weg.
Later met het vacuum apparaat er op en druk aangesloten bleven er belletjes lucht komen via de ontluchting.
Dus die is lek.
Vandaar de keuze voor een nieuwe cilinder
cees de borst
 
Berichten: 43
Geregistreerd: 05 apr 2016, 13:02

Re: Onze J7 1979

Berichtdoor hendrika » 28 sep 2016, 11:09

ok duidelijk.
je zou toch verwachten dat je ergens vloeistof lekkage ziet bij een lekke cilinder...?
Avatar gebruiker
hendrika
 
Berichten: 1028
Geregistreerd: 19 jul 2006, 23:24

Re: Onze J7 1979

Berichtdoor cees de borst » 04 okt 2016, 13:57

en nu begin ik echt chagrijnig te worden..grr
Gisteren de nieuwe cilinder er op gedaan en vandaag geprobeerd te ontluchten.
maar wederom geen succes.. #^$#^%$%
Er blijft ergens lucht vandaan komen of in zitten. ik trek het pedaal helemaal omhoog, er komt vloeistof uit de ontluchtingsnippel, maar er blijft ook zat lucht inzitten.

Morgen ga ik het nog een keer proberen met druk op het systeem en nog andersom proberen

Als het dan niet lukt, dan gaat het spul maar helemaal uit elkaar.
Dan zal er wel een leiding lek zijn ergens onderweg of de hoofd cilinder is lek. Het gekke is dat de auto dus rijdend en schakelend is weg gezet..
Ik wordt er een beetje moe van, het zit nog niet echt mee allemaal. Ik moet nu ook alles gewoon onder de auto doen, wat niet echt makkelijk is. Ik had hem al een keertje op de brug willen hebben inmiddels..
cees de borst
 
Berichten: 43
Geregistreerd: 05 apr 2016, 13:02

Re: Onze J7 1979

Berichtdoor A.B.203 » 04 okt 2016, 16:46

Eens komt het goed. Heb vorige maand 4x de remmen van de 203 los gehad. Kreeg het systeem niet ontlucht. Nieuwe HRC had geen resultaat. Alle koperen ringen, 10 stuks, vervangen door nieuwe en het was oke. Weet overigens niets van dit rem en koppelingssysteem
opknappen/repareren en zoveel als mogelijk met de oldtimers de weg op !
203 C en 203 C5 (commerciale) beide uit 1959, en een 308 D van 2015.
Avatar gebruiker
A.B.203
 
Berichten: 1137
Geregistreerd: 27 okt 2010, 15:54
Woonplaats: De Alblasserwaard zh

Re: Onze J7 1979

Berichtdoor cees de borst » 04 okt 2016, 16:56

Het komt ook wel goed, maar de j7 wil nog niet echt meewerken..
uiteindelijk win ik het wel hoor..maar soms wordt je er een beetje moe van.
Ik ben er in totaal al 6-8 uur mee bezig geweest denk ik..

ander dingetjes, De j7 wil nu bijvoorbeeld ook niet meer starten... en dat deed hij tot nu toe eigenlijk ieder keer probleemloos.
Hij slaat niet meer aan, ik denk dat hij niet meer wil gloeien oid.
cees de borst
 
Berichten: 43
Geregistreerd: 05 apr 2016, 13:02

Re: Onze J7 1979

Berichtdoor cees de borst » 06 okt 2016, 13:32

zo.... en weer niet gelukt..
Dit keer had ik echt de lucht er uit. Maar toen gebeurde er nog niks.
Dus de hoofd cilinder gaat er onder vandaan. dit is niet zo veel werk heb ik gezien. 4 boutjes. en een beetje pielen
ik ga hem uit elkaar halen, maar ik vermoed dat het ook een nieuwe wordt..
cees de borst
 
Berichten: 43
Geregistreerd: 05 apr 2016, 13:02

Re: Onze J7 1979

Berichtdoor hendrika » 06 okt 2016, 13:35

De aanhouder wint! succes ermee!

zowel de hoofd cilinder als de cilinder bij de drukgroep stellen niet veel voor, gewoon een kamer met vloeistof, dus zon lang hij niet lekt kan er niet veel mis zijn, dus wellicht is schoonmaken en even met de hoonsteentjes erdoorheen voldoende....
Avatar gebruiker
hendrika
 
Berichten: 1028
Geregistreerd: 19 jul 2006, 23:24

Re: Onze J7 1979

Berichtdoor cees de borst » 12 okt 2016, 13:58

en weer een vervolg.
Na online gekeken te hebben en meerder hoofdcilinder gevonden te hebben. Had ik uiteraard een van de goedkoopste aanbieders gekozen.
krijg is na 3 dagen doodleuk de mededeling...niet op voorraad order geannuleerd. dus ik gelijk de volgende besteld... weer 5 dagen verder(incl. weekend) krijg ik ook weer een berichtje..niet te leveren order geannuleerd..
en allebei de aanbieders geven gewoon "op voorraad" aan.. raar verhaal. Maar het probleem schijnt bij Bosch te zitten.
Ik heb het nu ook nagevraagd bij Ko de Fouw trouwens wat hij daar moet kosten.

Dus ik ga eens kijken of de mijne toch nog te redden is..

Wat ik wel het gevonden, dit van een 504/505 lijkt er wel heel erg op. - Bosch 0204162029-
Afbeelding

Alleen de flens zit 90 graden gedraaid.. maar goed dat is op te lossen door nieuwe tapeindjes te maken op frame waar het aan vast zit.
Het enige wat ik niet zeker weet.. van een J7 cilinder - Bosch 0204162026- is de diameter ø19.5mm en van de 504/505 19mm
Dus er zit een klein verschil in. dus het hangt dan van de lengte van de slag af of deze te gebruiken is.
Waarom je dit zou willen.. de cilinder van een j7 kost ca 100 euro en die van een 504 heb ik gevonden voor ca 30 euro..(ABS 1385) dus wel de moeite waard.
cees de borst
 
Berichten: 43
Geregistreerd: 05 apr 2016, 13:02

Re: Onze J7 1979

Berichtdoor hendrika » 13 okt 2016, 10:09

Ik zou die van je zelf eens eronderuit halen en schoonmaken. Even met een hoonsteentje erdoorheen.
Met een revisie setje (nieuw cupje, veel meer is het toch niet?) doet hij het weer als nieuw.
Een rem revisie bedrijf kan je hier misschien wel mee helpen als je geen standaard revisie setje kan vinden.
Maar het zou me niet verbazen als iemand als jonkhart niet een revisie setje heeft.

Het is een eenvoudig ding dus zou toch moeten kunnen?
Avatar gebruiker
hendrika
 
Berichten: 1028
Geregistreerd: 19 jul 2006, 23:24

Re: Onze J7 1979

Berichtdoor cees de borst » 24 okt 2016, 11:16

ok..en nu begint het gênant te worden.

ik heb via evert jonkhart een nieuwe cilinder geregeld. prima service trouwens en niet te duur.
dus heb ik dit weekend de cilinder weer op het pedaal gemaakt, eerst even alles ontroest en weer in de zwarte verf gezet natuurlijk.
kom ik er achter dat ik ijzeren dingetje dat in de leiding zit kwijt ben.....aaaaaahhh

Ik moest de leiding afsnijden(helaas..) en heb later op de werkbank het stukje er uit gehaald en ergens neergelegd. Ik had alles in een zakje gedaan..nou ja alles..

nu kan ik hem er wel onder zetten, maar kan ik hem nog steeds niet proberen...grr
cees de borst
 
Berichten: 43
Geregistreerd: 05 apr 2016, 13:02

Re: Onze J7 1979

Berichtdoor cees de borst » 27 okt 2016, 16:20

Heeft er toevallig iemand een koppelingsleiding in de aanbieding?
cees de borst
 
Berichten: 43
Geregistreerd: 05 apr 2016, 13:02

Re: Onze J7 1979

Berichtdoor hendrika » 28 okt 2016, 13:53

wellicht heeft jonkart deze ook?
tweedehands via p cremers via marktplaats of een andere vergelijkbare onderdelen aanbieder?
anders online bestellen...?
Avatar gebruiker
hendrika
 
Berichten: 1028
Geregistreerd: 19 jul 2006, 23:24

Re: Onze J7 1979

Berichtdoor cees de borst » 28 okt 2016, 14:30

Ik heb de meeste al gemaild, maar niemand heeft tot nu toe terug gemaild. Alleen p.cremers.
Anders wordt het serie04 denk ik, die heeft het sowieso op voorraad.

Ik heb ze inmiddels allemaal nog eens gemaild.
cees de borst
 
Berichten: 43
Geregistreerd: 05 apr 2016, 13:02

Re: Onze J7 1979

Berichtdoor b.v.eldijk » 28 okt 2016, 20:25

Al geprobeerd of Hein Straatman het onderdeel heeft?

Verstuurd vanaf mijn MotoG3 met Tapatalk
Peugeot J7 uit 1977
Avatar gebruiker
b.v.eldijk
 
Berichten: 22
Geregistreerd: 22 jul 2016, 09:21

Re: Onze J7 1979

Berichtdoor hendrika » 29 okt 2016, 23:26

Bellen werkt misschien beter :D zeker bij die oude baasjes :mrgreen:
Avatar gebruiker
hendrika
 
Berichten: 1028
Geregistreerd: 19 jul 2006, 23:24

Re: Onze J7 1979

Berichtdoor cees de borst » 03 nov 2016, 14:37

en eindelijk een klein succesje..!!
we hebben weer een koppeling, als de druk nu blijft hangen in ieder geval.
ook de remmen doen het een beetje, ik kon remmen toen ik de auto naar voren en naar achteren reed. al moest ik wel heel hard trappen.

Maar goed alles mbt de koppeling is nu nieuw, dus het kon niet anders dan dat het weer zou werken.
hopelijk blijft alles nu lekvrij en kan ik weer verder met het volgende..

Afbeelding
Afbeelding
cees de borst
 
Berichten: 43
Geregistreerd: 05 apr 2016, 13:02

Re: Onze J7 1979

Berichtdoor hendrika » 06 nov 2016, 13:44

mooi!
ik zou de koppelings cilinder bij de bak omdraaien zodat de ontluchting naar beneden zit. zo zouden eventuele luchtbubbels via de leiding naar boven gaan en uiteindleijk verdwijnen in het potje.
zat deze eerder ook zo gemonteerd? misschien verklaard dat je problemen?
Avatar gebruiker
hendrika
 
Berichten: 1028
Geregistreerd: 19 jul 2006, 23:24

Re: Onze J7 1979

Berichtdoor cees de borst » 07 nov 2016, 09:26

Ik heb alle manieren geprobeerd..geloof me haha
Met de vacuüm pomp heb ik hem aan de bovenkant gehad(om alle lucht er uit te kunnen zuigen) maar ook met de nippel aan de onderkant.

ik heb nu ontlucht met de injectiespuit methode, mn schoonzus had een grote meegenomen. En nu was ik binnen 10 minuten klaar met ontluchten. Dus eigenlijk zoals ik het in eerste instantie bedacht had en zoals het moet.
De nippels heb ik naar beneden gedraaid(dan kun je er ook makkelijker bij) en net zo lang vloeistof naar boven persen tot het niet meer bubbelt.

Ik zal vandaag een kijken of er nog steeds druk op staat.
vorige week kon ik weer gewoon schakelen in ieder geval.

Wat ik denk dat er is gebeurd is het volgende. Het werkte denk ik eigenlijk vanaf het begin af aan al niet helemaal goed, maar omdat er genoeg vloeistof in de leiding zat.
Werkte het wel, maar kwam er geen nieuwe vloeistof in de hoofdcilinder bij.
Toen heb ik het vloeistof vaatje vervangen en kwam er lucht bij en is het mis gegaan. Want er kwam geen nieuwe vloeistof meer bij om het oude te vervangen.

Ik ben nu in ieder geval blij dat alle nieuw is. Nu de achter remcilinders nog doen en ik heb nu ook een beetje angst voor de hoofdremcilinder.. daar heb ik op gegokt dat hij het nog wel doet. Maar na de koppeling ben ik daar niet meer zo zeker van. De j7 remt nu als ik heel hard trap op het pedaal, niet goed dus. Maar hij remt. Ik ga de voorkant nog eens ontluchten, dit heb ik zomaar snel gedaan eigenlijk. Dan de remcilinders achter vervangen, want als de voorremmen het een beetje doen dan kan ik naar de garage rijden en het daar binnen doen. ook gelijk nieuwe remschoenen en kijken of hij daarna goed remt.
Bij enige twijfel komt er gewoon een nieuwe hoofdremcilinder op! Het moet gewoon goed zijn!

En ik kan langzaam eens na gaan denken over het laswerk..oei
cees de borst
 
Berichten: 43
Geregistreerd: 05 apr 2016, 13:02

VorigeVolgende

Keer terug naar J7/J9

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten