Un Peu de Vacance (fotoreportage)

Voor D3, D4, J7, J9.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Un Peu de Vacance (fotoreportage)

Berichtdoor Last » 25 sep 2008, 17:08

Un Peu de Vacance

Begin dit jaar kochten we onze J7, gevonden via dit forum. Een originele Nederlandse wagen in redelijke staat uit 1976 met de kleine 1600 cc motor. Wel het ideale campermodel, met zijschuifdeur en frietklep. Zelf zijn we niet zo autotechnisch, dus klassiekergarage De Koppeling in onze woonplaats Haarlem (een werkervaringsproject - betaalbaar en goed!) mocht de noodzakelijke conserverende werkzaamheden aan de carrosserie uitvoeren. Verder hebben ze er een nieuwe radiateur in gezet met wat grotere capaciteit, en wat onderhoud uitgevoerd zoals olie verversen en puntjes vervangen. Half juni konden we op weg voor een vakantie van twee maanden richting Portugal. Hier een korte impressie van het automobiele gedeelte van deze eerste lange vakantierit in onze 32 jaar oude J7 en de voorbereidingen...

Afbeelding
Januari: na een paar andere J7's te hebben bekeken, is de keuze duidelijk: dit gebutste en gevlekte exemplaar gaat het worden. De verkoper zorgt nog voor een remrevisie om hem door de APK te krijgen en om het mogelijk te maken de wagen naar huis te rijden.

Afbeelding
Afbeelding
Februari: de ploeg van klassiekergarage De Koppeling neemt hem onderhanden. De basis van de auto blijkt goed. Wat uitdeuken, ontroesten, hier en daar wat lassen, de grotere ramen erin die we op Marktplaats vonden, een nieuwe radiateur, filters en sappen, lakken, antiroestbehandeling, technisch nalopen en afstellen moet voorlopig voldoende zijn.

Afbeelding
Afbeelding
Mei: en dan staat er weer een glimmende J7 voor de deur. Aan het spartaanse camperinterieur doen we voorlopig niet veel. Opklapbare bedbank van underlayment-hout en een keukenblokje zitten er al in. We bekleden de stoelen opnieuw, maken een luifel en timmeren een kast voor opbergboxen en en koelbox en dan zien we onderweg wel wat we nog missen.

Afbeelding
Begin juni: koffie in de bus! Afscheid van buren, vrienden en kennissen. Wat een drukte in dat tot espressobar omgebouwde J7-campertje! Tijd om te vertrekken...

Afbeelding
Dag 1: het begint goed! Pas 50 minuten op weg, vastgelopen rem bij Wassenaarseslag! Wat een stank. Twee wegenwachters maken het weigerende cilindertje met vereende krachten voorlopig gangbaar. De eerder uitgevoerde remrevisie was kennelijk niet volledig...

Afbeelding
Dag 2: onderweg bij klassieke Peugeot-specialist Ko de Fouw in Zeeuws-Vlaanderen op zoek naar nieuwe remcilinders. Helaas, niet in voorraad. Wel heeft Ko de andere remtrommel ook even opengemaakt en de cilinder daarvan ontroest. In goed gezelschap van een 504.

Afbeelding
Dag 3, 4 en 5: in Duinkerken een remmenspecialist voor grote jongens gevonden. Bestellen van de cilindertjes zat een beetje tegen, dus dat werd twee nachten kamperen op de parkeerplaats van die aardige mensen. Met de meegenomen vouwfietsen hebben we uitgebreid Duinkerken kunnen bekijken. Handig, zo'n camper.

Afbeelding
Dag 6 of 7: we raken al langzaam de tel kwijt. Maar is dit een mooi plekje op de krijtrotsenklippen van de Normandische kust of niet?

Afbeelding
In Frankrijk kom je soms rare familie tegen...

Afbeelding
En vreemde eenden...

Afbeelding
...met een "vignoble portable".

Afbeelding
Spanje. Eerste echte col. Niet zo hoog, wel erg steil.

Afbeelding
En voor stijl moet je natuurlijk bij een Citroen-dealer zijn: mooie deurknoppen! Jammer dat-ie bijbeunt met Italiaans en Duits spul...

Afbeelding
Nee, dan maak ik in Portugal mijn keuze wel op straat...

Afbeelding
Deze speciale 504 dan maar? In Portugal rijden nog veel 504'en en 505'en rond. En let op: allemaal breaks (en een handvol pickups met lokaal gemaakte houten bakjes). Niet alles is dus naar Afrika gegaan...

Afbeelding
Het vertrouwen in de gereviseerde remmen is inmiddels voldoende om het hogerop te zoeken...

Afbeelding
En om soms wat sneller te rijden. De navigator toont hier de hoogst behaalde snelheid. Tijdens een lange, steile, rechte afdaling met wind mee natuurlijk. Anders blijft het steken op 80/85. Om de motor (en de oren!) te sparen houden we het normaal echter op maximaal zo'n 75 km per uur.

Afbeelding
YESSS..! In Portugal een monteur gevonden die de oude 404-techniek van de J7 kende en het gaandeweg slechter wordende benzineverbruik terug wist te brengen van 1:5 naar een ruime 1:8.

Afbeelding
Mooie winkelpui van Farmacia Vitalia in Porto. En kijk eens naar die weerspiegeling rechtsonder... wat rijdt daar voorbij?!

Afbeelding
Nog een keer die zelfde fototruc, op de terugweg in Vals les Bains. De achtervolgende Nissan Cashcow wordt er nog lelijker van dan-ie al is.

Afbeelding
Tijdens het tanken aan de Rhone kijkt dit familielid toe. Wel wat jonger en met een open ruggetje...

Afbeelding
Iets verderop ontmoeten we het zwarte schaap van de familie... gedumpt in de berm.

Afbeelding
Als je beetje oplet vind je onderweg in Frankrijk trouwens voor ieder wat wils...

Afbeelding
En dan valt ook op hoe goed de onze er uit ziet!


Inmiddels zijn we alweer enige weken terug. Jammer! Want het was een mooie rit, zonder echt grote problemen. De J7 is nu in feite onze dagelijkse auto geworden. We hebben geen winterstalling en een extra parkeervergunning is in Haarlem niet te bemachtigen. De garage die we aan huis hebben is te klein voor de J7 en wordt al bezet door onze 504 Pickup Entrepreneur Diesel (1987). Eigenlijk is de pickup door zijn formaat, zijn wat hogere snelheid en flink lagere brandstofkosten geschikter als dagelijkse auto, maar dan moet je hem wel telkens uit de garage halen. De J7 staat al buiten en rijdt bovendien lekkerder. Hij stuurt zwaarder, maar heeft comfortabeler vering, een veel fijnere zitpositie, heerlijk uitzicht, meer ruimte, zonodig acht zitplaatsen, en nog veel meer bekijks dan de pickup!

Als het kouder wordt, zal de pickup wel weer vaker buiten komen; die is tenminste te verwarmen. Want het kacheltje van de J7... ach. En dan al die kieren tussen de deuren! Misschien toch maar een winterstalling zoeken en een klein zuinig autootje voor de winter kopen...

In ieder geval laten we binnenkort wel elektronische ontsteking in de J7 bouwen. We hebben tijdens onze 2-maandse tocht gemerkt dat de afstelling van de klassieke ontsteking flink kan verlopen en dat scheelt aanzienlijk in het brandstofverbruik... als de auto al wil starten en rijden met een verkeerde afstelling.

Verder gaan we zelf nog wat aanpassingen in het camperinterieur doen. Keukenblok verplaatsen, tweede accu aansluiten, verlichting, en vooral extra geluidsisolatie aanbrengen! Want een J7 is onzuinig, vervuilend, traag, soms onhandig groot... hij maakt vooral heel erg veel herrie. Maar hij rijdt heerlijk!

Luc Last & Maria van der Veen
Last
 
Berichten: 12
Geregistreerd: 02 dec 2007, 15:08
Woonplaats: Haarlem

Berichtdoor JT » 25 sep 2008, 18:15

Ontzettende leuke reportage! Dank voor het delen.
Mooie bus ook!
Avatar gebruiker
JT
 
Berichten: 3775
Geregistreerd: 07 jul 2004, 23:17
Woonplaats: Bladel

Berichtdoor Jeetje » 25 sep 2008, 18:55

Wat issie mooi (geworden)!

De tegenvallers aan het begin van de reis doet bij ons wel wat herinneringen naar boven komen! Met onze vorige J7 stonden we ook zo nu en dan een nachtje of wat voor een kleine Franse garage, wachtend op onderdelen, of tijd van de 'maître'...

Onze huidige J7 is al jaren eigenlijk 'probleemloos' en heeft ons nog nooit in de steek gelaten: het is een trouwe metgezel gebleken!

Het verslag is ook hartstikke mooi (met leuke en mooie foto's).

Ik heb het interieur van onze J7 ook helemaal opnieuw ingebouwd, dus als je wat ideeën, tips en handigheidjes wilt, laat 't dan maar even weten...
... it's better to burn out, than to fade away...
Avatar gebruiker
Jeetje
 
Berichten: 4316
Geregistreerd: 09 jul 2004, 14:14
Woonplaats: Vinkeveen

Radiateur

Berichtdoor Last » 25 sep 2008, 20:58

Van "koentje" ontving ik een PM. Leek me goed om deze ook op het forum te plaatsen; misschien hebben anderen iets aan deze radiateur-opmerkingen...

Koentje:

"Hallo Last ik las net je verslag van je nieuwe J7. Echt heel leuk. Ik en mijn inmiddels vrouw hebben ook een J7 gekocht net voor de zomervakantie. Inmiddels al leuke dingen mee gemaakt met onze J7 (we hebben hem gebruikt als trouwauto). maar ook mijn radiateur is toe aan vervanging. Wat voor type heb jij gebruikt voor jou J7? "

Ikke:

"Ik heb de oude radiateur naar een radiateurfabriekje hier in Haarlem gebracht. Daar hebben ze hem voorzien van een nieuw koellichaam, dat ongeveer 30% groter was dan het origineel. Gelukkig heeft de ombouw van de J7 daarvoor voldoende ruimte. Hett geeft een stuk meer koeling. Geen enkel probleem meer gehad, ook niet bij lange stijgingen in de bergen of bij filerijden.
De kosten waren 225 euro inclusief BTW; een tikkeltje meer dan een nieuwe Valeo radiateur die dan de standaard-capaciteit heeft. En wel gewoon met een vol jaar garantie. Laat maar weten als je het adres wilt hebben, dan zoek ik het op, Maar ik vermoed dat er elders in het land meer van dit soort papa & mama fabriekjes/werkplaatsjes bestaan... het is echt een heel erg low-tech bedrijfje. Maar aardige, vakkundige mensen."

Luc Last
Laatst bijgewerkt door Last op 25 sep 2008, 21:23, in totaal 1 keer bewerkt.
Last
 
Berichten: 12
Geregistreerd: 02 dec 2007, 15:08
Woonplaats: Haarlem

Berichtdoor Last » 25 sep 2008, 21:22

Jeetje,

Ik had uit andere onderwerpen op het forum al begrepen dat jij de specialist camperinbouw bent. Helaas kon ik niet bij het kampeerweekend zijn om je bus te bewonderen (volgend jaar???). Maar ik wil hem best een keer zien om ideeën op te doen en wil daarvoor graag eens langskomen. Overigens gaat onze bus niet heel luxe worden; een spartaanse inrichting is OK, maar het kan net en beetje praktischer dan nu...

Luc
Last
 
Berichten: 12
Geregistreerd: 02 dec 2007, 15:08
Woonplaats: Haarlem

Berichtdoor Mark » 25 sep 2008, 22:30

Een erg leuk verhaal :!: Wat verheug ik me erop morgen mijn bussie op te halen :D.
Avatar gebruiker
Mark
 
Berichten: 2979
Geregistreerd: 17 maart 2004, 23:16

Berichtdoor Jeetje » 25 sep 2008, 23:39

Last schreef:Jeetje,

Ik had uit andere onderwerpen op het forum al begrepen dat jij de specialist camperinbouw bent. Helaas kon ik niet bij het kampeerweekend zijn om je bus te bewonderen (volgend jaar???). Maar ik wil hem best een keer zien om ideeën op te doen en wil daarvoor graag eens langskomen. Overigens gaat onze bus niet heel luxe worden; een spartaanse inrichting is OK, maar het kan net en beetje praktischer dan nu...

Luc


Kom maar eens langs! Je bent van harte welkom!

Ik heb Jeetje in 3 maanden tijd ná m'n werk met handgereedschap (decoupeerzaag, boormachine, vlakschuurmachine, bandschuurmachine, etcetera) hier voor de deur ingebouwd. Daarvoor heb ik wel tal van tekeningen gemaakt en bij de plaatselijke fietsenboer dozen gehaald die om fietsen zitten als ze deze geleverd krijgen. Die dozen zijn perfect om mallen mee te maken, want geen enkele hoek, vorm, plaat(deel) of vorm in een J7 is identiek. enige creativiteit is dus wel gevraagd...
... it's better to burn out, than to fade away...
Avatar gebruiker
Jeetje
 
Berichten: 4316
Geregistreerd: 09 jul 2004, 14:14
Woonplaats: Vinkeveen

Vakaansie

Berichtdoor jan eend + » 25 sep 2008, 23:50

HeeydieLuc&Maria. Helemaal goed, jullie oto, het plezier ervan en het verslag van de Europa-reis :!: Ik ken net als Antoine (=Jeetje) dat J7 gevoel, "beleving" schijnt dat tegenwoordig te heten, errug goed. Sublieme vering, net ff overal bovenuit, gewoon een goed passende warme trui :lol: Welkom in de kringen van genieters :wink: En idd : Stel elke vraag die je niet via "zoeken " > bovenaan de pagina hebt kunnen vinden :!:
Groetz, Vanjan.
:mrgreen:
jan eend +
 
Berichten: 1502
Geregistreerd: 22 jun 2004, 12:27
Woonplaats: Grunn'

Berichtdoor klomp » 26 sep 2008, 21:10

Fijn te lezen dat jullie bus - die eerder 10 jaar mijn bus was - het zo goed heeft gehouden.
Geweldig om hem weer hoog in de bergen te zien, ik weet uit ervaring dat hij kan klimmen, als je hem maar wat tijd geeft..

Alvast een goede reis volgend jaar, en pas op voor pekel in de wintermaanden!

Paul
Le démontage de la pompe à essence ne présente pas de difficultés particulières
klomp
 
Berichten: 8
Geregistreerd: 05 mei 2005, 11:52
Woonplaats: Hengelo Ov

Berichtdoor Marinus » 26 sep 2008, 21:51

Mooi geworden de J7. Leuk om te lezen.

Peugeot 605 SR 3.0 V6 v12 (123Kw) 1992 / blanc
Peugeot 208 1.2 110 Allure automaat 2016 /gris shark
Peugeot 508 GT 2.2 HdiF automaat 2014 / gris haria
Avatar gebruiker
Marinus
 
Berichten: 2676
Geregistreerd: 07 okt 2006, 22:07
Woonplaats: Overloon

Berichtdoor 307204XSI » 26 sep 2008, 22:22

Erg leuk reisverslag, bedankt hiervoor en de mooie foto's natuurlijk!

gr,
AJ
OUI! c'est la deux-cent-quatre!
(avec le toit ouvrant)
Avatar gebruiker
307204XSI
 
Berichten: 1964
Geregistreerd: 10 apr 2007, 22:50
Woonplaats: Utrecht

Berichtdoor hendrika » 28 sep 2008, 20:25

leuk verhaal!

wat wij hebben gedaan voor het herrie probleem is de binnenkant van de motorkap beplakt met isolatiespul.
Bij de Gamma verkopen ze grijze eirerdoppen matten, deze zijn brandwerend. We hebben de binnenkant beplakt met dit noppenspul, en ook nog wat stukjes geplaatst achter het luchtfilter.

Daarnaast hebben we een hoes gemaakt over de kap met daarin nog een laag eirdoppenmatje. Het geluid is aanzienelijk minder, en de kap ziet er nog leuk uit ook. :wink: met wat vakjes voor wegenkaarten...

Afbeelding

Bij het uitlaatspruitstuk was het een beetje losgegaan er gaan smeulen. stonk een beetje maar ging inderdaad niet in de fik.
Avatar gebruiker
hendrika
 
Berichten: 1028
Geregistreerd: 19 jul 2006, 23:24


Keer terug naar J7/J9

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten

cron