Un Peu de Vacance
Begin dit jaar kochten we onze J7, gevonden via dit forum. Een originele Nederlandse wagen in redelijke staat uit 1976 met de kleine 1600 cc motor. Wel het ideale campermodel, met zijschuifdeur en frietklep. Zelf zijn we niet zo autotechnisch, dus klassiekergarage De Koppeling in onze woonplaats Haarlem (een werkervaringsproject - betaalbaar en goed!) mocht de noodzakelijke conserverende werkzaamheden aan de carrosserie uitvoeren. Verder hebben ze er een nieuwe radiateur in gezet met wat grotere capaciteit, en wat onderhoud uitgevoerd zoals olie verversen en puntjes vervangen. Half juni konden we op weg voor een vakantie van twee maanden richting Portugal. Hier een korte impressie van het automobiele gedeelte van deze eerste lange vakantierit in onze 32 jaar oude J7 en de voorbereidingen...
Januari: na een paar andere J7's te hebben bekeken, is de keuze duidelijk: dit gebutste en gevlekte exemplaar gaat het worden. De verkoper zorgt nog voor een remrevisie om hem door de APK te krijgen en om het mogelijk te maken de wagen naar huis te rijden.
Februari: de ploeg van klassiekergarage De Koppeling neemt hem onderhanden. De basis van de auto blijkt goed. Wat uitdeuken, ontroesten, hier en daar wat lassen, de grotere ramen erin die we op Marktplaats vonden, een nieuwe radiateur, filters en sappen, lakken, antiroestbehandeling, technisch nalopen en afstellen moet voorlopig voldoende zijn.
Mei: en dan staat er weer een glimmende J7 voor de deur. Aan het spartaanse camperinterieur doen we voorlopig niet veel. Opklapbare bedbank van underlayment-hout en een keukenblokje zitten er al in. We bekleden de stoelen opnieuw, maken een luifel en timmeren een kast voor opbergboxen en en koelbox en dan zien we onderweg wel wat we nog missen.
Begin juni: koffie in de bus! Afscheid van buren, vrienden en kennissen. Wat een drukte in dat tot espressobar omgebouwde J7-campertje! Tijd om te vertrekken...
Dag 1: het begint goed! Pas 50 minuten op weg, vastgelopen rem bij Wassenaarseslag! Wat een stank. Twee wegenwachters maken het weigerende cilindertje met vereende krachten voorlopig gangbaar. De eerder uitgevoerde remrevisie was kennelijk niet volledig...
Dag 2: onderweg bij klassieke Peugeot-specialist Ko de Fouw in Zeeuws-Vlaanderen op zoek naar nieuwe remcilinders. Helaas, niet in voorraad. Wel heeft Ko de andere remtrommel ook even opengemaakt en de cilinder daarvan ontroest. In goed gezelschap van een 504.
Dag 3, 4 en 5: in Duinkerken een remmenspecialist voor grote jongens gevonden. Bestellen van de cilindertjes zat een beetje tegen, dus dat werd twee nachten kamperen op de parkeerplaats van die aardige mensen. Met de meegenomen vouwfietsen hebben we uitgebreid Duinkerken kunnen bekijken. Handig, zo'n camper.
Dag 6 of 7: we raken al langzaam de tel kwijt. Maar is dit een mooi plekje op de krijtrotsenklippen van de Normandische kust of niet?
In Frankrijk kom je soms rare familie tegen...
En vreemde eenden...
...met een "vignoble portable".
Spanje. Eerste echte col. Niet zo hoog, wel erg steil.
En voor stijl moet je natuurlijk bij een Citroen-dealer zijn: mooie deurknoppen! Jammer dat-ie bijbeunt met Italiaans en Duits spul...
Nee, dan maak ik in Portugal mijn keuze wel op straat...
Deze speciale 504 dan maar? In Portugal rijden nog veel 504'en en 505'en rond. En let op: allemaal breaks (en een handvol pickups met lokaal gemaakte houten bakjes). Niet alles is dus naar Afrika gegaan...
Het vertrouwen in de gereviseerde remmen is inmiddels voldoende om het hogerop te zoeken...
En om soms wat sneller te rijden. De navigator toont hier de hoogst behaalde snelheid. Tijdens een lange, steile, rechte afdaling met wind mee natuurlijk. Anders blijft het steken op 80/85. Om de motor (en de oren!) te sparen houden we het normaal echter op maximaal zo'n 75 km per uur.
YESSS..! In Portugal een monteur gevonden die de oude 404-techniek van de J7 kende en het gaandeweg slechter wordende benzineverbruik terug wist te brengen van 1:5 naar een ruime 1:8.
Mooie winkelpui van Farmacia Vitalia in Porto. En kijk eens naar die weerspiegeling rechtsonder... wat rijdt daar voorbij?!
Nog een keer die zelfde fototruc, op de terugweg in Vals les Bains. De achtervolgende Nissan Cashcow wordt er nog lelijker van dan-ie al is.
Tijdens het tanken aan de Rhone kijkt dit familielid toe. Wel wat jonger en met een open ruggetje...
Iets verderop ontmoeten we het zwarte schaap van de familie... gedumpt in de berm.
Als je beetje oplet vind je onderweg in Frankrijk trouwens voor ieder wat wils...
En dan valt ook op hoe goed de onze er uit ziet!
Inmiddels zijn we alweer enige weken terug. Jammer! Want het was een mooie rit, zonder echt grote problemen. De J7 is nu in feite onze dagelijkse auto geworden. We hebben geen winterstalling en een extra parkeervergunning is in Haarlem niet te bemachtigen. De garage die we aan huis hebben is te klein voor de J7 en wordt al bezet door onze 504 Pickup Entrepreneur Diesel (1987). Eigenlijk is de pickup door zijn formaat, zijn wat hogere snelheid en flink lagere brandstofkosten geschikter als dagelijkse auto, maar dan moet je hem wel telkens uit de garage halen. De J7 staat al buiten en rijdt bovendien lekkerder. Hij stuurt zwaarder, maar heeft comfortabeler vering, een veel fijnere zitpositie, heerlijk uitzicht, meer ruimte, zonodig acht zitplaatsen, en nog veel meer bekijks dan de pickup!
Als het kouder wordt, zal de pickup wel weer vaker buiten komen; die is tenminste te verwarmen. Want het kacheltje van de J7... ach. En dan al die kieren tussen de deuren! Misschien toch maar een winterstalling zoeken en een klein zuinig autootje voor de winter kopen...
In ieder geval laten we binnenkort wel elektronische ontsteking in de J7 bouwen. We hebben tijdens onze 2-maandse tocht gemerkt dat de afstelling van de klassieke ontsteking flink kan verlopen en dat scheelt aanzienlijk in het brandstofverbruik... als de auto al wil starten en rijden met een verkeerde afstelling.
Verder gaan we zelf nog wat aanpassingen in het camperinterieur doen. Keukenblok verplaatsen, tweede accu aansluiten, verlichting, en vooral extra geluidsisolatie aanbrengen! Want een J7 is onzuinig, vervuilend, traag, soms onhandig groot... hij maakt vooral heel erg veel herrie. Maar hij rijdt heerlijk!
Luc Last & Maria van der Veen