speciale oplossingen interieur

Voor D3, D4, J7, J9.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

speciale oplossingen interieur

Berichtdoor Bob & Hester » 08 dec 2004, 23:12

Wij zijn al een tijdje op zoek naar een j7 en zijn ook bij een aantal exemplaren wezen kijken, ons viel op dat iedere waar we zijn wezen kijken wel iets leuks had bedacht wat echt handig was, hier volgen een paar voorbeelden,

een deurhaakje op de schuifdeuren (zoals op wc's in studenten huizen) maar dan met 2 gaatjes waar het haakje in kan vallen, 1 dat de deur dicht is en 1 dat de deur op een kier staat van een centimeter of 5 zodat je met de deur op een kier kkan rijden

een zelf gebouwde dubbele passagiers stoel zodat je met drie personen in de cabine kan zitten

een potti potti weg gewerkt onder een stoel waar de zitting van kan weg klappen zodat het geen ruimte kost een toilet te hebben (er was ook een ronde gordijnrail met een gordijn om deze stoel)

het rezerve wiel achter op met een verlechde trekhaak

een lpg tank die is omgebouwd om op de koken en de kachel op te laten branden

een hangmat die boven de stoelen kan worden gehangen in de cabine

kort om omdat ik niet zo frecelijk veel j7's heb bekeken en toch al een klein lijstje kon maken nvroeg ik mij af of jullie van het forum ook nog leuke ideeen hebben om te delen (wel of niet al toegepast op uw eigen j7)

groetjes Bob
Bob & Hester
 
Berichten: 40
Geregistreerd: 26 okt 2004, 22:01
Woonplaats: Utrecht

Berichtdoor jesse » 08 dec 2004, 23:16

Wij hebben een hoog uitklapbed, geen gehannes met tafel die je om moet bouwen en leegruimen. Gewoon bed neerklappen de kussens rechtleggen dekbedje opkloppen , weltrusten.
:D
Avatar gebruiker
jesse
 
Berichten: 151
Geregistreerd: 26 apr 2004, 21:03
Woonplaats: Texel

Berichtdoor Jeetje » 09 dec 2004, 01:41

Wij hebben ook een groot aantal J7's bekeken alvorens voor Jeetje te kiezen. Bovendien zijn wij daarvoor natuurlijk al 11 jaar met een J7 die als camper ingericht was op vakantie geweest.

Wij hebben ervoor gekozen om onze camper zo ergonomisch mogelijk in te delen voor 2 personen en dat is naar onze mening aardig gelukt!

Jeetje had eerst achter een rondzit (voor 6 personen), maar dat vonden we niet handig en die rondzit nam zoveel plaats in beslag dat we die niet meer terug hebben geplaatst. Ook de overige indeling was naar onze mening niet heel erg handig!

Wij hebben van het voorjaar Jeetje tot de spanten leeggesloopt en helemaal opnieuw ingebouwd. We hebben daarbij het gebruiksgemak en de meest handige indeling uitvoerig bekeken, uitgemeten en op papier gezet. Uiteindelijk is deze het geworden:

Afbeelding

We hebben aan de achterzijde een verhoogde vloer waaronder het reservewiel ligt en daarnaast de 88 liter verswatertank mét vacuümpomp. Op die verhoogde vloer zijn aan weerszijden 2 zitbanken gebouwd met daartussen de tafel. Door die tafel te laten zakken kan het bed gebouwd worden. Aangezien je daar toch alleen maar zit en nooit staat hoeft het daar geen stahoogte te hebben en heb je superveel baat bij een verhoogde vloer.

Dat ziet er dus zo uit:
Afbeelding
(Hier is de camper dus nog in aanbouw, maar is de verhoogde vloer wel al te zien; hoewel die hier nog uit karton is)

Daarnaast is -aan de linkerzijde- het aanrechtblok met koelkast, 3-pits gasstel en het spoelbakje. Daarnaast is een grote kast met onderin een gasdichte kast met ontluchting voor de gasflessen:

Afbeelding

Aan de rechterkant zijn vervolgens voor en achter de zijschuifdeur twee grote kasten en onderin de voorste kast is ruimte voor het porta-potti.

Uiteindelijk ziet de achterzijde er dus zo uit (de tafel ontbreekt nog):
Afbeelding

Zoals je ziet is de verhoogde vloer geen probleem en biedt alleen maar voordelen. Aan de voorzijde heb ik twee schuifdeurtjes gemaakt en daar is nog extra bergruimte.

Wij hebben al diverse campers getest, bekeken, etcetera en met de dingen die we hebben gezien, zijn we aan de slag gegaan.

Wij vinden dit de allerhandigste indeling en we hebben nog niets ontdekt wat niet handig is.

Overigens hebben we boven de bestuurders- en bijrijdersstoel nog twee aflegplanken gemaakt. Die zijn ook erg handig. Daar kan verbazingwekkend veel in weggestouwd worden! (op bovenstaande tekening zijn dat de camelkleurige vlakken)

Voor wat betreft de speciale (inbouw)oplossingen het volgende:

-Een Lpg-tank om op te koken is niet nieuw. Die worden nog overal ingebouwd/verkocht. Houd er alleen rekening mee dat niet overal lpg wordt verkocht en dat je niet bij elk tankstation die 'kook-tank' mag vullen! Wij hebben voor lichtgewicht Butagasflessen gekozen. Die zijn inmiddels ook door heel Europa te koop.
- Wij hebben de deuren nooit op een kier: of ze staan helemaal open, of ze zijn dicht. Ik zie het voordeel van ze op een kier (kunnen) zetten niet, maar misschien zie ik wel wat over het hoofd...
- Ik houd er niet van om het reservewiel buiten het voertuig te hebben (vind ik geen mooi gezicht). Om die reden vind ik de verhoogde vloer een veel fijnere oplossing. Bovendien ligt de stroomkabel (voor extern 220v) netjes opgerold in de velg van het reservewiel en ervoor ligt de gevarendriehoek, de moersleutel en de krik. Alles netjes bij elkaar. Je hoeft alleen maar het achterdeurtje te openen en je hebt alles bij elkaar wat je in geval van een lekke band nodig hebt.
- Die dubbele voorstoel (bijrijderskant) was een fabrieksoptie die geleverd kon worden in de busversie. Zo origineel is die gedachte -dus- niet!
... it's better to burn out, than to fade away...
Avatar gebruiker
Jeetje
 
Berichten: 4316
Geregistreerd: 09 jul 2004, 14:14
Woonplaats: Vinkeveen


Keer terug naar J7/J9

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten