Wat heb je vandaag weer gedaan aan je J7 / J9?

Voor D3, D4, J7, J9.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Re: waterpomp

Berichtdoor risky » 17 maart 2011, 13:10

janbachee schreef:@ peter
Sneue boel deze tegenvaller, ook ik weet niet hoe de poellie eraf moet.
Ik heb een zelfdenkende Fin de ik wil plaatsen( voor de pickup) maar de lagers zijn rauw. :cry:
Er zitten er 2 in en voorste moet eruit. Die is beschadigd.
Dan moet de poellie eraf.
Hij is konisch met zo's maantje ertussen als borg . Hij zal dus wel met behulp van een poellietrekker eraf moeten. Ik heb er wel 1 maar deze is te klein. :( Ik zal hiervoor een grotere aanschaffen.
Ik heb hem nu ingespoten met spray om hem los te weken.
Ook op de J7 wil ik dit wel plaatsen als het bij de pickup gaat voldoen.
Ik heb er een vaste op zitten volgens mij. In mijn werkplaatsboek staat wel een zelfdenkende volgens mij.
De waterpomp van de J7 moet er waarschijnlijk toch ook even af want de pakkingen zijn volgens mij ook niet meer goed.
tekening waterpomp:
Afbeelding
gr Jan



Jan op de J7 zit hij al...
hij is alleen vast gezet
dat gebeurd door middel van 3 boutjes waar de fin zelf mee vast zit
mvg
Daf 66 groen 1.4 rijdend ralley project 1974
Volvo 66 rood 1.1 origineel 1977
Opel Ascona B 1.9S 1977
Peugeot 604 ti automaat 1978
Peugeot J9 1985 2.5 diesel verlengd 5,8 meter
Avatar gebruiker
risky
Forumbeheer
 
Berichten: 3037
Geregistreerd: 12 jul 2006, 19:15
Woonplaats: westfriesland

Berichtdoor jan-03 » 17 maart 2011, 13:10

@ Risky
Ja klopt en dan haal je de Fin eraf en dan komt de poulie.
Die moet er dan ook af.
gr Jan
Peugeot 406 sedan 1996 Peugeot 203 berline
Een klassieker gebruik je niet maar die beheer je
Afbeelding
Avatar gebruiker
jan-03
 
Berichten: 6529
Geregistreerd: 22 sep 2010, 14:21
Woonplaats: workum

Berichtdoor risky » 17 maart 2011, 13:19

nou, voor de vin weer los mee te laten draaien
hoef je alleen 3x 6032-04 op te lossen door middel van een tegen moertje
los halen en terug draaien zodat hij niet meer tegen de poelie vast staat

verwijderen vin:
voorste gedeelte is een lager
achterste gedeelte zit over een spiebaan geschoven
hoort er gewoon licht af te gaan
volgens mij is de as niet conis hoor
mvg
Daf 66 groen 1.4 rijdend ralley project 1974
Volvo 66 rood 1.1 origineel 1977
Opel Ascona B 1.9S 1977
Peugeot 604 ti automaat 1978
Peugeot J9 1985 2.5 diesel verlengd 5,8 meter
Avatar gebruiker
risky
Forumbeheer
 
Berichten: 3037
Geregistreerd: 12 jul 2006, 19:15
Woonplaats: westfriesland

Berichtdoor jan-03 » 17 maart 2011, 14:00

@ Risky
Dat zou mooi zijn, zoals je weet draait de mijne constant.
Ik heb dit verder nog niet bekeken maar als ik dezelfde heb als op de tekening zou dat moet kunnen.
Ik hoop dat de poullie er wat makkelijk af wil.
Ik had al voorzichtig geprobeerd maar het zit toch aardig vast.
Vandaar de spray, daar laat ik hem een paar dagen in staan.
Dan met poulietrekker nogmaals proberen.
gr Jan.
Peugeot 406 sedan 1996 Peugeot 203 berline
Een klassieker gebruik je niet maar die beheer je
Afbeelding
Avatar gebruiker
jan-03
 
Berichten: 6529
Geregistreerd: 22 sep 2010, 14:21
Woonplaats: workum

Berichtdoor Peter J7 » 17 maart 2011, 14:15

volgens mij de centralebout los draaien zit in het midden v/d koelvin


@Risky: Maar dan draait de as van de pomp mee. Moet ik dat de fin vast houden en dan die bout losdraaien. Of ja... waar fixeer je de pomp mee zodat je kracht op de bout kan uitoefen zodat hij daadwerkelijk losgaat van de as en je dus niet alleen maar die as zit rond te draaien?

Hopelijk is dit een duidelijke vraag...

Gr. Peter J7
Vouloir c'est pouvoir.

Peugeot J7 PZ10
Peugeot 206 XR
Avatar gebruiker
Peter J7
 
Berichten: 798
Geregistreerd: 13 jul 2009, 11:27
Woonplaats: Tilburg

Berichtdoor Harrie » 17 maart 2011, 14:20

as is niet conisch, borging is met spietje ( halve maantje ).
centrale moer los ( ja, fan tegenhouden, of laat de v-riem er nog even op.
eventueel poulietrekker gebruiken.

@ JanBachee: Als de schakelbare fan vast stond, moet je voor het afstellen van de spleet voelermaat gebruiken,
meerdere malen rondom meten tot het rondom 0,30 mm is.
grt, Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Berichtdoor risky » 17 maart 2011, 14:36

Peter J7 schreef:
volgens mij de centralebout los draaien zit in het midden v/d koelvin


@Risky: Maar dan draait de as van de pomp mee. Moet ik dat de fin vast houden en dan die bout losdraaien. Of ja... waar fixeer je de pomp mee zodat je kracht op de bout kan uitoefen zodat hij daadwerkelijk losgaat van de as en je dus niet alleen maar die as zit rond te draaien?

Hopelijk is dit een duidelijke vraag...

Gr. Peter J7


Die moer zit niet heel vast hoor
meestal idd zoals harrie zei laat je vsnaar ff zitten dan draai je hem zo los
idd er zit een spie op de as
dus van doordraaien is geen sprake
de fan tegenhouden heeft geen zin als hij los draait trouwens :mrgreen:
Daf 66 groen 1.4 rijdend ralley project 1974
Volvo 66 rood 1.1 origineel 1977
Opel Ascona B 1.9S 1977
Peugeot 604 ti automaat 1978
Peugeot J9 1985 2.5 diesel verlengd 5,8 meter
Avatar gebruiker
risky
Forumbeheer
 
Berichten: 3037
Geregistreerd: 12 jul 2006, 19:15
Woonplaats: westfriesland

centrale moer

Berichtdoor jan-03 » 17 maart 2011, 15:24

@ Peter
Ik had hem in de bankschroef, maar jij moet hem natuurlijk van de motor afhalen.
Of de Vin en/of pouli klemmen met een klemtang en die ergens tegen aan laten draaien.
Met een luchtsleutel en dop 21 draai hem er zo wel af zonder klemmen of iets.
succes Jan.
@ Harry
Ik heb nog niet gekeken hoe dat bij mij zit op de zeven.
Ik was er meer bezig met de pickup, maar wil dit systeem ook wel op de zeven. Toen zag ik in het werkplaatsboek dat dit er al op zit bij de zeven.
Maar bij mij draait hij constant mee, vandaar.
gr Jan
Peugeot 406 sedan 1996 Peugeot 203 berline
Een klassieker gebruik je niet maar die beheer je
Afbeelding
Avatar gebruiker
jan-03
 
Berichten: 6529
Geregistreerd: 22 sep 2010, 14:21
Woonplaats: workum

Berichtdoor Bert » 18 maart 2011, 10:03

als je de poulie tegenhoud met b.v. een kettingtang, dan kun je de centrale moer losdraaien en kun je de poulie van de as afschuiven. Let bij de montage wel op de spie ( dat die goed in de as zit ).
Peugeot pepermolen (bouwjaar 1979) + ander PSA product ( Xsara Picasso 2.0-16v aut.)
Avatar gebruiker
Bert
 
Berichten: 1194
Geregistreerd: 25 jun 2004, 10:04
Woonplaats: Rotterdam

poulie

Berichtdoor jan-03 » 18 maart 2011, 22:42

Poulie ging er makkelijk af, maar de lagers zitten aardig vast.
Ik heb hem maar weer in de spray (kruipolie) weggezet.
Lager waterpomp, fin, en poullie zijn rauw.
gr Jan
Peugeot 406 sedan 1996 Peugeot 203 berline
Een klassieker gebruik je niet maar die beheer je
Afbeelding
Avatar gebruiker
jan-03
 
Berichten: 6529
Geregistreerd: 22 sep 2010, 14:21
Woonplaats: workum

Berichtdoor Peter J7 » 14 apr 2011, 22:32

Vandaag stukken noppenschuim (de brandvertragende soort) op maat geknipt ter isolatie van mijn motorkap. Wil ook een aluminium plaat monteren om de hitte van het spruitstuk wat te beperken en verschroeide benen van de bijrijder te voorkomen :-)

Afbeelding

Vandaag ook het "nieuwe" blok een tijdje stationair laten lopen. Zo hoop ik dat het roken wat minder wordt. Het blok stond natuurlijk een tijd stil.
Waar de rook nu vandaan komt, is me nog niet duidelijk. Dacht eerst aan een spleet tussen het uitlaatspruitstuk en de uitlaat maar dit is toch niet het geval. De ronde pakking daar is nieuw en alles sluit goed.
Ben bang dat het toch het spruitstuk zelf is. De rook verschijnt ter hoogte van één van de twee bouten waarmee de uitlaat dmv de "flens" op het spruitstuk gemonteerd zit. Ook de uitlaat zelf lijkt wat rook te wasemen. De uitlaat heeft natuurlijk ook een tijdje in de schuur gelegen en er is wat vleigroest op ontstaan. Misschien dat deze vliegroest nu de uitlaat heet wordt deze rook ontwikkeld? Of is dat onzin?

Het was in ieder geval weer een leuk "sleuteldagje".

Gr. Peter J7
Vouloir c'est pouvoir.

Peugeot J7 PZ10
Peugeot 206 XR
Avatar gebruiker
Peter J7
 
Berichten: 798
Geregistreerd: 13 jul 2009, 11:27
Woonplaats: Tilburg

Berichtdoor Harrie » 14 apr 2011, 22:36

is er olie op het uitlaat-spruitstuk gevallen? zo ja, dan rookt dat ERG !
is de klepdekselpakking goed dicht ?

grt, Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Berichtdoor Peter J7 » 14 apr 2011, 22:47

Hoi Harrie,

Nee, geen olie. Het stinkt ook niet op die manier. En de kleppendeksel zit (volgens mij) goed dicht. Ik dacht hier ook aan maar kon er niks aan ontdekken.... helaas. Weet je toevallig op de kleppendekselpakking van een XC7P en een XN1P gelijk zijn? Want die heb ik nog één liggen.

Groet, Peter
Vouloir c'est pouvoir.

Peugeot J7 PZ10
Peugeot 206 XR
Avatar gebruiker
Peter J7
 
Berichten: 798
Geregistreerd: 13 jul 2009, 11:27
Woonplaats: Tilburg

Berichtdoor Harrie » 14 apr 2011, 23:17

ja, klepdekselpakking is hetzelfde.

na goed schoon- en vetvrij maken van de rand in het deksel kun je de nieuwe
pakking er met vloeibare pakking in lijmen.
grt, Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Berichtdoor Peter J7 » 17 apr 2011, 21:55

Het roken is na wat afstellen en inrijden wat minder geworden. Toch moet ik het één en het ander vervangen. Daarna laat ik er eens een echte kenner naar kijken :wink:

Gisteren nog even de motorkap goed geïsoleerd. Heb er twee fotootjes van....

...eerst zonder aluminium plaatje ter hoogte van het spruitstuk...

Afbeelding

...en het eind resultaat!

Afbeelding

Werkt prima! Had ik eerder moeten doen :-|

Groet, Peter J7
Vouloir c'est pouvoir.

Peugeot J7 PZ10
Peugeot 206 XR
Avatar gebruiker
Peter J7
 
Berichten: 798
Geregistreerd: 13 jul 2009, 11:27
Woonplaats: Tilburg

Berichtdoor Peter J7 » 21 apr 2011, 15:29

Vandaag naar Piet Knippels geweest in Elshout. Hij heeft de ontsteking van mijn J7 afgesteld en mij het een en het ander uitgelegd. Nog even de brug op gereden. Alles in orde!

De J7 rijdt nu super! Duidelijk verschil zo'n 2 liter motor ipv een 1600 cc. Ik ben in mijn nopjes en dat zal nog wel even zo blijven!

Moet ik eigenlijk bij het RDW melden dat er nu een 2 liter in ligt? Of is het gewoon goed zo?

Gr. Peter J7
Vouloir c'est pouvoir.

Peugeot J7 PZ10
Peugeot 206 XR
Avatar gebruiker
Peter J7
 
Berichten: 798
Geregistreerd: 13 jul 2009, 11:27
Woonplaats: Tilburg

Berichtdoor risky » 21 apr 2011, 17:21

Peter J7 schreef:Vandaag naar Piet Knippels geweest in Elshout. Hij heeft de ontsteking van mijn J7 afgesteld en mij het een en het ander uitgelegd. Nog even de brug op gereden. Alles in orde!

De J7 rijdt nu super! Duidelijk verschil zo'n 2 liter motor ipv een 1600 cc. Ik ben in mijn nopjes en dat zal nog wel even zo blijven!

Moet ik eigenlijk bij het RDW melden dat er nu een 2 liter in ligt? Of is het gewoon goed zo?

Gr. Peter J7


Tja ik zal het wel doen..
kost 90 euro en kijken ze of alles netjes ingebouwd is
en dan komt er 2l op je kenteken te staan.
doe je het niet kan er bij een flinke schade moeilijk gedaan worden door verzekering/politie
er staat namelijk een motornummer in die direct laat zien dat het een 2l is.
mvg
Daf 66 groen 1.4 rijdend ralley project 1974
Volvo 66 rood 1.1 origineel 1977
Opel Ascona B 1.9S 1977
Peugeot 604 ti automaat 1978
Peugeot J9 1985 2.5 diesel verlengd 5,8 meter
Avatar gebruiker
risky
Forumbeheer
 
Berichten: 3037
Geregistreerd: 12 jul 2006, 19:15
Woonplaats: westfriesland

Berichtdoor Peter J7 » 21 apr 2011, 18:05

Zou dat in combinatie met de APK kunnen denk je Risky?
Vouloir c'est pouvoir.

Peugeot J7 PZ10
Peugeot 206 XR
Avatar gebruiker
Peter J7
 
Berichten: 798
Geregistreerd: 13 jul 2009, 11:27
Woonplaats: Tilburg

Berichtdoor risky » 21 apr 2011, 18:16

ja dat kan idd

heb ik laast gedaan met bm-dinges :mrgreen:
Daf 66 groen 1.4 rijdend ralley project 1974
Volvo 66 rood 1.1 origineel 1977
Opel Ascona B 1.9S 1977
Peugeot 604 ti automaat 1978
Peugeot J9 1985 2.5 diesel verlengd 5,8 meter
Avatar gebruiker
risky
Forumbeheer
 
Berichten: 3037
Geregistreerd: 12 jul 2006, 19:15
Woonplaats: westfriesland

Re: Wat heb je vandaag weer gedaan aan je J7 / J9?

Berichtdoor storeman » 04 mei 2011, 21:05

Gisteren de startmotor van mijn J7 losgepeuterd. Dat valt niet mee als het blok erin hangt, maar uiteindelijk is het gelukt. Er kwam allemaal gruis uit de achterkant. Een onderdeeltje compleet verpulverd. Ik heb gelukkig nog een startmotor liggen. De bendix van deze 'nieuwe' motor is beter dan die van de oude, maar draait nog wat stroef vrij. Op zoek dus naar een andere bendix.

Afbeelding
storeman
 
Berichten: 39
Geregistreerd: 04 mei 2011, 20:07

Re: Wat heb je vandaag weer gedaan aan je J7 / J9?

Berichtdoor storeman » 07 mei 2011, 18:12

Vandaag een 'nieuwe' startmotor samengesteld uit HY en J7 startmotoren. Alle goede onderdelen samengevoegd en weer gemonteerd. De startmotor grijpt nu weer mooi aan en de diesel loopt als een zonnetje.

Ook bezig geweest met de versnellingsbak. Deze viel steeds uit de versnelling. Na een aantal tips van een paar forumleden, de bus op twee bokjes gereden en er lekker een middagje onder gelegen om het spul los te krijgen en de veertjes te vervangen. (Zie ander topic om de problemen meer gedetailleerd te beleven :))
storeman
 
Berichten: 39
Geregistreerd: 04 mei 2011, 20:07

Wat heb je vandaag weer gedaan aan een andere J7?

Berichtdoor Harrie » 28 mei 2011, 23:14

Vandaag niet aan mijn eigen J7 gewerkt, maar aan een zeer bijzondere J7...
Aan deze J7 heb ik ruim 30 jaar geleden onderhoud verricht toen ik nog bij Peugeot-dealer OTOROPA BV werkte als 1e Monteur.
en dan zie je jaren later die J7 terug, een paar straten verderop :shock: 8)
De zoon ( Peter B.) van de man die destijds met de J7 reed voor zieken-/bejaarden-vervoer, heeft de J7 altijd bewaard.
En in een buitengewoon nette staat :D
Het interieur is aangepast als camper, met écht 'interieurwerk' : vakmanschap ! tja, dat is Peter's dagelijks werk :wink:
Vanmorgen de motor eens een goede onderhoudsbeurt gegeven: olie ververst, nieuw Purflux oliefilter, nieuw luchtfilter,
nieuwe v-snaren, nieuwe bougies, nieuwe klepdekselpakking ( incl bougiepijprubbers en boutrubbers, dat was maar goed ook,
want die waren totaal vergaan en ingescheurd, en de klepdekselpakking lekte rechtsachter.
De klepspelingen afgesteld, dat was wel nodig. Daarmee is de 'tik' ook totaal verdwenen.
Nadien gestart, en de 1,8 liep als een zonnetje, heerlijk rustig en goed reagerend op het gas.
De motor is jaren geleden door Peter al voorzien van 1-2-3 ignition.

Het was een genoegen om weer na ruim 30 jaar aan dezelfde J7 te mogen sleutelen 8)

ook even een paar foto's gemaakt na afloop:
Afbeelding

Afbeelding

schitterend inteurwerk, wat rommelig omdat we veel aan de kant gelegd hebben en de tafel verzet.

Afbeelding

er ligt wat koelvloeistof onder, Peter had de radiator per abuis geheel vol gegooid,
terwijl er juist een 3 a 4 cm lucht bovenin moet blijven. Dat werd er dus al snel vanzelf uitgeperst via het overloopslangetje.

grt, Harrie

p.s.: Peter B. leest regelmatig mee op dit forum, hij zal zich wel aanmelden denk ik :mrgreen:
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Re: Wat heb je vandaag weer gedaan aan je J7 / J9?

Berichtdoor jan-03 » 29 mei 2011, 00:27

Wat een plaatje van een zeven :shock: :wink: :mrgreen: 8) . en hij heeft ook nog het sleutelwerk van de jonge Harrie overleeft :mrgreen: Deze kan mede voorop rijden in het registerjubileumjaar hoor!! 8)
gr Jan
Peugeot 406 sedan 1996 Peugeot 203 berline
Een klassieker gebruik je niet maar die beheer je
Afbeelding
Avatar gebruiker
jan-03
 
Berichten: 6529
Geregistreerd: 22 sep 2010, 14:21
Woonplaats: workum

Re: Wat heb je vandaag weer gedaan aan een andere J7?

Berichtdoor 5xzout » 29 mei 2011, 11:06

Harrie schreef:De klepspelingen afgesteld, dat was wel nodig. Daarmee is de 'tik' ook totaal verdwenen.


Kijk, zo levert op dit forum lezen weer wat leuks op.
Onze J7 heeft ook een enorme tik in de motor. Ik had geen idee of dit normaal was of niet.
Heb van een aantal mensen(geen J7 kenners) gehoord dat dit geen probleem was.

Nu lees ik dit en denk ik dat het dus toch op te lossen is.

Het getikt komt als ik gas geef. Stationair hoor ik niks. Ook als ik rustig rijd zonder gas bij te geven heb ik veel minder getik.
Mag ik uit bovenstaand citaat er vanuit gaan dat dit dus met de klepspeling te maken heeft???

GRTS Kevin
J7 is rijdend!!!
Avatar gebruiker
5xzout
 
Berichten: 29
Geregistreerd: 03 apr 2011, 19:40
Woonplaats: Amsterdam

Re: Wat heb je vandaag weer gedaan aan je J7 / J9?

Berichtdoor Baliekluiver » 29 mei 2011, 12:44

@Kevin:Kan je best weleens doen kleppen stellen word heel vaak niet gedaan. Zal je motor ook een stuk beter van lopen.

Ik zelf heb van het weekend een lange 4 bak aangeschaft was er al een tijd naar opzoek dus dat wordt van de winter lkkr sleutelen :D
J7 2.1 Diesel Camper 1975

406 Coupe V6 2002
Baliekluiver
 
Berichten: 157
Geregistreerd: 23 aug 2010, 22:52
Woonplaats: Deventer

VorigeVolgende

Keer terug naar J7/J9

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 64 gasten