De grote wisseltruc!

Voor D3, D4, J7, J9.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Berichtdoor hendrika » 02 aug 2010, 00:18

Over de aandrijfaspennen, dit zijn ze:
Afbeelding
De buitenste pen (links) is een ruime 6mm, die sla je er eerst in. Die dunne (iets van 3.5 / 4 mm) gaat in de dikke pen, en zo klemt ie de buitenste pen nog extra vast. 56mm lang.

-- update van de laatste dagen ---

De motor zit er nog niet eens in en lekt nu al! een echte J7 motor dus!
Hier nog helemaal kaal.
Afbeelding

Eerder deze week de motorruimte, ruimten waar de hoofdremcylinder en koppeling enzo zit en de wielkasten in de Dinitrol Metallic gezet (dik anti-roest spul).
Afbeelding

Afbeelding

Een bokje gemaakt voor de versnellingsbak aandrijfassen, zodat deze nog even helemaal in orde gemaakt kon worden met het dwarsbalkje eronder met de baksteunen.
Afbeelding

De motor helemaal klaar, alles over gezet van het oude blok. Kleppendeksel moet nog.
Afbeelding

Met nieuwe waterpomp (ooit eens via marktplaats gekocht), en nieuwe M7 tapeindjes geklust.
Afbeelding

Hier met de nieuwe kopppeling
Afbeelding

We hadden besloten de versnellingsbak en motor dit keer los te doen, aangezien het samen zo'n groot apparaat was, wat waarschijnlijk lastig erin te zetten was met een motortakel en lastig goed op eenruidend karretje te zetten met die balk aan de voorkant van de brug.
De versnellingsbak klaar op het bokje op een rijdend tafeltje. Helaas was het bokje net te breed en kon deze niet ver genoeg in de motorruimte van de bus zakken.
Afbeelding
Deze dag had ik gelukkig een goede klushulp, want uit eindelijk werd de achterkant met een paal ondersteunt en de voorkant aan spanbanden. Ging al met al best ok, hij viel alleen 1 keer van de poot af en bleef gelukkig hangen aan de spanbanden. :roll: dus toen maar met de brugkrik ietsje stabielen en uiteindelijk erin. Veel geklooi met de aandrijfas op de vernsllinsbak krijgen (beetje gekke hoek voor de assen). Al met al gelukt brak nog een aandrijfas pen af, gelukkig hadden we die nog extra liggen. wel weer een uur mee bezig geweest die stomme pennetjes.

Daarna de kmteller kabel erin. Deze ging er niet makkelijk in, dus een beetje tikken wel. Helaas zakte de plastic ring naar beneden en wilde deze niet meer omhoog. GRRRRRRR
Afbeelding

uiteindelijk zat het meeste van de anti roest zooi op mijn armen en niet meer op de bus :mrgreen: (dat spul blijft een beetje vettig dus je word er aardig smerig van)
Afbeelding

zo bakkie zit erin! aan de balk erboven in gelegt met spanbanden aan de voorkant, de achterkant het balkje vastgeschroeft aan de bus.
Afbeelding

De voorbereidingen voor de motor, motorsetunen op het balkje schroeven.
Afbeelding

En daar gaat ie dan! Beetje rukken en trekken nog een krikkie eronder en plop hij zit op z'n plek.
Afbeelding

Heb je zo'n mooie brug tot je beschikking - moet je nog onder die wagen liggen.... :? Met de inbusbouten het blok aan de bak vastzetten.
Afbeelding

Het dwarsbalkje er weer in, alle krikken en takels weg. Joepie! draadjes aansluiten dan maar!
Afbeelding

De dwarsplaat en draagarmen aan de onderkant weer vast.
Afbeelding

Morgen weer verder afbouwen en dan maar eens kijken of we een eerste testrit kunnen maken.......
Avatar gebruiker
hendrika
 
Berichten: 1028
Geregistreerd: 19 jul 2006, 23:24

Berichtdoor Peter J7 » 05 aug 2010, 15:41

Hoi Hendrika.

Leuk verslag! Leuk om te lezen. Hopelijk bevalt de proefrit!

Stiekem zit ik ook wel eens te denken over een 2 liter ipv een 1600.
Maar aangezien ik nog niet zolang geleden de 'tor' :D eruit had om de koppeling te vervangen, heb ik er nu niet direct weer zoveel zin in... en tijd ook niet trouwens.

Goed bezig!!
Vouloir c'est pouvoir.

Peugeot J7 PZ10
Peugeot 206 XR
Avatar gebruiker
Peter J7
 
Berichten: 798
Geregistreerd: 13 jul 2009, 11:27
Woonplaats: Tilburg

Berichtdoor hendrika » 07 aug 2010, 00:24

--Update--

Zo!

Na het erin hangen van het blokje in het weekend moest de maandag maar testrit dag zijn! Druk met alle slangen aansluiten, draadjes, etc etc. Vloeistoffen erin, versnellingspook erin (laat het pinnetje aan de binnenkant van het versnellingspook gat niet erin vallen!) en ontsteking erin. Kleppen stellen en ontsteking stellen. De ontsteking past echt maar net langs het grote inlaatspruitstuk!
Afbeelding

Afbeelding

Al met al van die kleine dingetjes ben je dan stiekem toch wel lang bezig.
Om 2 uur kan dan eindelijk de testrit beginnen!
Afbeelding

Starten maar! Lekker muziekkie erbij, we hebben er zin in! 8) Gas, Benzine, hij slaat niet echt lekker aan. Oeps! zie ik daar een blauwe vonk bij de motor? Ah bougiekabel van de bobine naar de ontsteking er niet in geprikt! :roll: Helaas geen fotos van was een goede prijsvraag geweest :D
Na veel gepruttel en biiiijjjna aanslaan dan begint ie toch te lopen! mooi! Maar echt ver kom ik niet, weinig power, stottert een beetje vooruit. Dan maar van Benzine op gas en dan doet ie het fantastisch! de eerste testrit is gemaakt en de motor loopt netjes. Na het geklooi met de kilometer teller kabel de dag daarvoor deed ie het niet! grrrrr... dus ja hoe hard reden we nou!
Een klein rondje buiten en dan naar huis. De eerste meters zijn weer gemaakt. Nu weer even afkoelen en de deuren open, die stanklucht eruit van de WD40 en andere vette benden die op de motor zat...
Afbeelding


De volgende dag lag er een mooi plasje onder de auto. Het blok lekt flink wat olie bij de carterplug. Daar had ik de koperen ring al vervangen. Bij nadere inspectie lijkt het erop dat de carterpan een beetje gedeukt is bij de plug. Carterpannetjes wisselen is denk ik de beste truc. De benzine pomp vervangen, onze oude lijkt wat meer te pompen. De kilometer teller bij het dashboard losgehaald (dashboard moest er toch nog uit) en zo goed kunnen voelen of hij goed erin zat bij de vernsnellingsbak.

De volgende dag dus een pakking besteld, deze zou vrijdag binnen komen. Helaas is hij er vandaag nog niet dus nu maar de carterplug met 2 koperen ringen en een zwikje vloeibare pakking erin gedraaid. Lekt ie hoop ik wat minder en kunnen we dit weekend eens een grote testrit maken!
De rit naar huis was goed, busje reed lekker. Maar die kilometer teller! zat de kabel er niet goed in bij het dashboard! Dus ik weet nog steeds niet hoe hard ik kan! haha

Het enige wat ik nog hoor is een geluidje wat volgens mij niet helemaal goed zit. Als ik stil sta en hard naar achteren optrek hoor ik een brrrrr. Enn beetje een geluid alsof je handrem er nog op staat en deze een beetje los komt. Ik hoor het geluid ook als ik afrem op de motor. Dus ik denk iets met de koppeling. Misschien het veren systeempje wat midden in de koppelingsplaten zit om schokken op te vangen. Nieuwigheid?
Iemand een idee?
Avatar gebruiker
hendrika
 
Berichten: 1028
Geregistreerd: 19 jul 2006, 23:24

Berichtdoor Peter J7 » 07 aug 2010, 12:13

Hoi Hendrika,

Bijna klaar dus die wisseltruc. Zal je uiteindelijk veel plezier aan beleven lijkt me zo! Plus weer een leuk sleutelavontuur.

Dat 'brrr' geluid komt mij bekend voor. Ik heb het ook maar weet niet wat het is. Ben uiteraard erg benieuwd. Kan het niet zijn dat er iets van een "hoek" ontstaat tussen de bak en de motor/tor op het moment van afremmen op de motor en dat dat het geluid geeft? Waarschijnlijk weer een optie voor in mijn "broodje aap collectie" maar goed; ik zit gewoon hardop a technisch te wezen :D

Gr. Peter J7
Vouloir c'est pouvoir.

Peugeot J7 PZ10
Peugeot 206 XR
Avatar gebruiker
Peter J7
 
Berichten: 798
Geregistreerd: 13 jul 2009, 11:27
Woonplaats: Tilburg

Berichtdoor Harrie » 07 aug 2010, 14:38

misschien de homokineet in de aandrijfas?

@ Hendrika: bedankt voor je mooie en duidelijke verslag !

grt, Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Berichtdoor hendrika » 07 aug 2010, 15:12

Ja de aandrijfassen had ik ook al aan zitten denken. Bedankt voor de tip Harrie :wink:

@ Peter - als het goed is zit de bak goed vastgeschoeft aan de tor. dus kan dit ten opzichte van elkaar niet kantelen. als dat wel kan zou ik die bouten maar eens aandraaien :mrgreen:

Maandag moet ie toch nog op de brug, ik zal de aandrijfassen eens even checken....
Avatar gebruiker
hendrika
 
Berichten: 1028
Geregistreerd: 19 jul 2006, 23:24

Berichtdoor Peter J7 » 07 aug 2010, 21:41

:oops: Geh, ja natuurlijk.
Vouloir c'est pouvoir.

Peugeot J7 PZ10
Peugeot 206 XR
Avatar gebruiker
Peter J7
 
Berichten: 798
Geregistreerd: 13 jul 2009, 11:27
Woonplaats: Tilburg

Berichtdoor Peer » 07 aug 2010, 23:01

Leuk verslag! Ben erg benieuwd hoe hard je straks kunt..
Peugeot J7
Peer
 
Berichten: 60
Geregistreerd: 29 apr 2009, 21:04
Woonplaats: Meppel

Berichtdoor hendrika » 07 aug 2010, 23:10

Jaaaaaaaaaa rijd echt super! :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D
Vandaag een eerste echt lekkere testrit over de snelweg enzo. de J7 rijd nu met gemak 100. Met gemak bedoel ik mee niet echt overdreven veel toeren, prima om te cruisen. Gewoon een beetje half gas geven. dat allemaal op LPG.
Daarnaast trekt ie lekker op, echt fijn, vooral rotondes enzo rijd echt super. Je kan hem er makkelijker voorgooien en met een meetje snelheid de rotonde afrijden. :D Fijn voor de Route nationale of in Engeland hihi. Goed optrekken als je een (Nederlands) heuveltje oprijd. (nu nog een echte heuvel..... :roll: )

We hebben nog niet echt een maximum speed getest, lekker rustig aan die motor heeft vast wel een tijdje niet gereden.

Ook maar eens kijken waarom ie het nog niet doet op benzine.... Beetje benzine vind ie ook vast lekker.
Maar goed al met al een echte aanrader, zeker als je 1600 rijd! Broem broem!
Avatar gebruiker
hendrika
 
Berichten: 1028
Geregistreerd: 19 jul 2006, 23:24

Berichtdoor Peter J7 » 08 aug 2010, 00:56

Hahaha! Klinkt goed! Gefeliciteerd zou ik zeggen. Veel plezier van het harde werken dan. Als je ooit nog een mooie 2 liter motor tegenkomt effe zeggen he :wink:

Gr. Peter J7
Vouloir c'est pouvoir.

Peugeot J7 PZ10
Peugeot 206 XR
Avatar gebruiker
Peter J7
 
Berichten: 798
Geregistreerd: 13 jul 2009, 11:27
Woonplaats: Tilburg

Berichtdoor hendrika » 14 aug 2010, 23:53

Helaas geen extra fotos meer (camera steeds vergeten), maar het werk gaat nog steeds door!

ik had de aandrijfassen nog gecheckt bij de homokineten en deze waren wel ok. Er zat (uiteraard) wel iets van speling in maar geen afgebroken dingen ofzo of duidelijke slijtage. wel een feest van dat stroperige vet wat eruit liep wat een bende. Uiteindelijk maar wat nieuwe vet erin en de hoekjes weer op hun plek.
De carterpan van de 1600 tor zit nu op de 2 liter tor en nu lekt het allemaal niet meer. Bij het loshalen van de carterpan ondekte ik dat één van de voorste tapeindjes waar de carterpan mee vastzit erg dicht bij het L-beugeltje zat op het dwarsbalkje bij de motorsteunen. Het tapeindje was ook al erg ingesleten en er lag was vers slijpsel bij. Dit was dus waarschijnlijk het geluidje! Bij het afremmen op de motor kantelt het blok net even de andere kant op en raakte dit tapeindtje het beugeltje. klein stukkie afgezaagd en klaar is kees.

Verder dan maar bezig geweest met allerlei dingetjes hier en daar, ruitenwisser knopje was stuk, die maar vevangen, lampjes in het dashboard gefixt, temperatuur metertje gefixt nu met plug in de kop ipv de slang zoals met het 1600 blok. het koelkast afvoer pijpje iets anders gemaakt, zo blijf je bezig. Het imperiaal word ook onder handen genomem. Ik was ook nog opzoek gegeaan naar het probleem dat hij nog niet op benzine reed. de carberateur een paar keer open gehaald, benzine pomp gecheckt. dan maar verder kijken onder de bus. gevonden! in de winter hadden we de bodem behandeld en dus de tank eruit gehaald. ik had de flexibele benzine slang iets langer gehouden zodat het installeren makkelijker was. deze zat dus niet helemaal lekker en zat klem tussen de tank en de bodem van de bus :roll: daardoor kwam er dus geen benzine bij de motor.
Trekhaak weer los, tank los, slang inkorten en hij loopt weer op benzine!

Nu met het dak bezig. Voorheen al het dakraam aangepakt en enkele plekjes aan de randen, nu krijgt het hele dak een vers laagje verf... :D
Avatar gebruiker
hendrika
 
Berichten: 1028
Geregistreerd: 19 jul 2006, 23:24

Re: De grote wisseltruc!

Berichtdoor robby91 » 18 jul 2015, 16:23

Ik zit op het moment ook bezig met de bak aan het wisselen. Moet alles op straat doen dus is een lekker klusje :D
Nu gaat alles wel prima tot de aandrijfassen eruit moesten. Deze kunnen net niet ver genoeg naar links en rechts schuiven om van de ster as van de bak af te gaan.
Nu kwam ik erachter dat in het werkplaatshandboek spanhaken tussen de bovenste draagarm en de veer worden gezet. Geeft dit inderdaad dat extra beetje ruimte of heb jij deze ook niet gebruikt?
robby91
 
Berichten: 38
Geregistreerd: 22 apr 2014, 22:30

Re: De grote wisseltruc!

Berichtdoor J7Rutger » 19 jul 2015, 11:26

ik heb toevallig nét gister avond de aandrijfassen weer vast gezet op de bak. Ik kreeg ze er wel gewoon goed naast. Fusee loshalen en je moet genoeg ruimte hebben om alles los te kunnen halen.

succes!
J7Rutger
 
Berichten: 278
Geregistreerd: 28 apr 2014, 17:40

Volgende

Keer terug naar J7/J9

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 60 gasten