Ik zal hier mijn reisverhaal van 2011 ook eens neerschrijven.
Het zal jullie niet verbazen dat ook dit jaar onze reis naar La France ging. Toch voor de meeste van ons vakantieland nummer 1. Deze keer niet Bretagne maar de Auvergne en met namen de Morvan(!) Omdat we vorig jaar een klapband hadden gehad, regelmatig met een hete 1600cc motor langs de weg stonden en problemen met de koppeling hadden gehad, had ik de afgelopen maanden aardig wat tijd gestolen in het verbeteren van onze J7.
De motor heb ik vervangen voor een 2 liter benzine en de oude radiateur vervangen voor eentje uit een J9. Ook de waterpomp vervangen, en ditjes en datjes. Verder andere en betere banden erop gezet (19x400 ipv 16"), de motorkap geïsoleerd, een betere radio en speakertjes en, ook niet onbelangrijk, comfortabele stoelen uit een Volvo 440 ingebouwd.
Onze reis verliep soepel en al gauw waren we in Frankrijk. Nu hebben we gedurende de vakantie natuurlijk van alles gezien en gedaan maar ik me zal dit verslag enkel richten op de rode-J7-draad, zeg maar
De stijgingen waar we vorig jaar moeite mee hadden, waren dit jaar veel makkelijker te nemen. Het blok liep als een zonnetje en de nieuwe stoelen en geluidsisolatie zorgden ervoor dat we langere stukken konden en wilden doorrijden.
Maar uiteraard, er moest ook nog wat mis gaan....
In Dijon stapte ik 's ochtends met een rol wc-papier onder mijn oksel uit mijn J7 om... nou ja. Op de terugweg zag ik dat de J7 wat raar op zijn wielen stond. en ja hoor... lekke band. Ach, geen gezeur en hop, binnen no time een reserveband erop.
Omdat we vorig jaar na de klapband de rest van de vakantie zonder reserveband gereden hadden, wat toch vervelend is, namen we ons voor de volgende dag voor om de lekke band te laten repareren. Dus de dag erna naar een volgende camping gereden en daar in de buurt een garagist gesproken. Een erg vriendelijke man die helaas concludeerde dat het ventiel kapot was en daar niks meer aan kon doen. Wel wist hij een Profil Plus in de buurt. Daar konden ze ons inderdaad helpen en voor een 30 euro was de band voorzien van een nieuwe binnenband.
Bij Profil Plus waren ook een aantal vriendelijke Franzosen aan het werk die mij wezen op de staat van mijn banden. In mijn beste Frans probeerde ik uit te leggen dat er nog maar moeilijk aan banden te komen was. Ja, ja, zeiden zij, maar leg er dan 205 x 16 op
Dat doen wij altijd hier... Tja, ok.
Maar goed, weer op weg. Alles ging prima! Genieten met de schuifdeuren open, muziekje erbij en heerlijke wegen. Je voelt gewoon dat de J7 daar in zijn element is. Motor werd af en toe wat warm maar niet al te veel. Gewoon goed koelen gedurende de picknicks onderweg. Ging prima.
Tot dat ik op een volgende camping met een hete motor moest draaien en keren om netjes op ons plekje te komen staan. Toen ik de motor afzette, kwam er een rookpluim te voorschijn. Ai!
Toen ik de voorste kap eraf haalde, zag ik dat de radiateur wat water gelekt had uit het overloop slangetje. Op zich waren we net op tijd gestopt. Maar de dag erna wilde de motor niet echt goed starten. Eerst bokken en pas na een paar seconden sloeg hij goed aan. Als ik hem dan afzette en opnieuw startte, was er geen probleem en liep hij meteen. Dus lekker doorrijden!
Weer een camping en wat baguettes en vin'tjes verder startte de motor helemaal niet meer. Dus het gereedschap te voorschijn gehaald en eens gekeken. Een slang naar het inlaatspruitstuk had een klein scheurtje. Dus wat ingekort. Dat was het euvel natuurlijk niet maar goed... Wel beter zonder scheurtje dan met. Vervolgens de puntjes eens bekeken. En daar zat het probleem. Ze stonden veel te dicht op elkaar. Dit was natuurlijk goed te verhelpen maar helaas viel er ook nog het rubber pinnetje uit de verdelerkap (pinnetje dat op de rotor drukt) in het gras. Kwijt. Grrr... hoe dit op te lossen.
Gelukkig kende de campingbaas wel een monteur. Die zou de dag erna wel even komen. En inderdaad; een wat oudere, zeer vriendelijke man kwam met zijn enorme sleepwagen de camping opgereden om een rubber pinnetje te plaatsen en de puntjes nog maar eens te stellen. Hierna liep het blok echt super!! Echt een J7 kenner by the way want deze monteur had zelf ook nog een J7 op zijn terrein staan bleek later. C'est bon Peugeot; zei hij, toen hij mijn J7 startte en zijn duim op stak. Haha... oui, c'est tres bon!
Verder gewoon een top vakantie gehad. Weinig Peugeots gezien helaas. Twee J9's en wat 504's. Wel een leuk, klein Fiat campertje uit Nederland.
Nu staat de J7 weer bij te wachten op een volgend avontuur.
Groeten, Peter J7
Vouloir c'est pouvoir.
Peugeot J7 PZ10
Peugeot 206 XR