Vraagje koppelingshuis + prise as.

Voor D3, D4, J7, J9.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Berichtdoor hendrika » 13 feb 2011, 18:56

de keering kun je makkelijk vervangen. ik zou het zeker doen, nu kun je er makkelijk bij.
hiervoor moet je de ronde deksel die rond de prize as zit loshalen.
de keering zit achterin dit deksel.

volgens het werkplaatshandboek moet je de prise as met een speciaal stuk gereedschap ondersteunen. dit heb ik zelf niet gedaan, maar wel gewoon voorzichtig ermee gedaan (niet op en neer of eraan trekken).

het deksel weer terug monteren met een pakking. als deze niet meer in orde is kun je een pakking maken van pakking papier.


de maten van de keeringen: (binnenmaat, buitenmaat, dikte)

vernellingbak prise as zijde: 27 - 42 - 9.8 (zelfvervangen voor 27 - 42 - 10) deze keering loopt een beetje conish naar binnen, ik weet niet of dit standaard is voor deze maat/keering of dat dit een speciaal type is.

versnellingsbak aandrijfas zijde: 35 - 52 - 10


ik haal keerringen altijd bij de locale lagerboer. oude keeringen meenememen dan weet je het zeker.
Avatar gebruiker
hendrika
 
Berichten: 1028
Geregistreerd: 19 jul 2006, 23:24

Berichtdoor Peter J7 » 13 feb 2011, 22:28

@Risky: Ik heb geen idee hoe bakolie ruikt maar ik hoor wel eens dat versnellingsbakken van binnen rot ruiken. Kan ik er vanuit gaan dat als de olie gruwelijk stinkt dat het bak olie is en dat ik dan dus de keerring van de bak moet vernieuwen?

@Hendrika: Heb je ook al lagerboeren? :mrgreen: De eerste lagerboer moet ik nog leren kennen. Maar die vind ik vast wel één.

Peter J7
Vouloir c'est pouvoir.

Peugeot J7 PZ10
Peugeot 206 XR
Avatar gebruiker
Peter J7
 
Berichten: 798
Geregistreerd: 13 jul 2009, 11:27
Woonplaats: Tilburg

Berichtdoor Harrie » 13 feb 2011, 23:44

boer zoekt lager :mrgreen: :mrgreen:

ja cardanolie ruikt heel byzonder, een beetje ZUUR ...
als dat de reuk is van de gelekte olie, komt die uit de versnellingsbak.

Maar eigenlijk is het héél simpel : waarvandaan zou die olie anders komen ?? er is niets oliehoudends in de buurt behalve de v-bak.
grt, Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Berichtdoor Peter J7 » 14 feb 2011, 10:21

@Harrie: jij lijkt mij ook. Bovendien zweet de bak ook aan alle kanten...

De bak schakelt nog wel gewoon lekker en alleen de achteruit versnelling is op aan het raken. Ik ga hem eens een beetje vertroetelen zonder al te veel kosten te maken en kijken hoelang dat ie nog wil :wink:
Vouloir c'est pouvoir.

Peugeot J7 PZ10
Peugeot 206 XR
Avatar gebruiker
Peter J7
 
Berichten: 798
Geregistreerd: 13 jul 2009, 11:27
Woonplaats: Tilburg

Berichtdoor risky » 14 feb 2011, 17:16

Harrie schreef:boer zoekt lager :mrgreen: :mrgreen:

ja cardanolie ruikt heel byzonder, een beetje ZUUR ...
als dat de reuk is van de gelekte olie, komt die uit de versnellingsbak.

Maar eigenlijk is het héél simpel : waarvandaan zou die olie anders komen ?? er is niets oliehoudends in de buurt behalve de v-bak.
grt, Harrie


wat dacht je van een achterste krukas keering?
die kan ook een flinke bende geven in je koppelingshuis
Ik zeg niet dat het zo is maar dat kan ook nog
vandaar dat ik vroeg waar de olie naar ruikt
het zou zonde van de tijd en geld zijn om voor niets de priseas keering te vernieuwen
mvg
Daf 66 groen 1.4 rijdend ralley project 1974
Volvo 66 rood 1.1 origineel 1977
Opel Ascona B 1.9S 1977
Peugeot 604 ti automaat 1978
Peugeot J9 1985 2.5 diesel verlengd 5,8 meter
Avatar gebruiker
risky
Forumbeheer
 
Berichten: 3037
Geregistreerd: 12 jul 2006, 19:15
Woonplaats: westfriesland

Berichtdoor hendrika » 14 feb 2011, 19:17

peter,
de achteruit op aan het raken - deed je koppeling het wel goed?
als je koppeling het net even wat minder doet, kan hij nog goed schakelen naar 1,2,3 etc maar net even een rateltje veroorzaken als je hem in de achteruit zet. of wat voor kuren toont ie dat je vind dat hij op aan het raken is?

risky,
ik zou hem zowiezo vervangen. Nu kun je er goed bij. J7s hebben best wel vaak lekkende vbakken (ten minste de J7s die ik gezien heb), meeste bij de aandrijfassen maar ook veel bij de prise as. dus kan vervangen geen kwaad. als die tor erin zit en hij gaat dan lekken heb je er spijt van :wink:
geld - een keering kost een paar euro, beetje pakking papier misschien.... eurotje erbij :D

maar goed het (kunnen) herkennen tussen bakolie en motor olie is nooit verkeerd.
bakolie stinkt, motorolie niet. :D
Avatar gebruiker
hendrika
 
Berichten: 1028
Geregistreerd: 19 jul 2006, 23:24

Berichtdoor Peter J7 » 14 feb 2011, 20:22

@Hendrika: Dan denk ik dat het kwam door het niet goed ontkoppelen idd. Op vakantie had ik langzaam steeds minder druk op het koppelingspedaal en ontkoppelen ging dan op steeds slechter. Als ik dan achteruit moest rijden, vooral op zacht gras of tegen een helling omhoog, hoorde ik inderdaad flink gekraak. Later heb ik de koppeling ontlucht en had ik weer voldoende slag maar heb ik er niet veel meer mee gereden. Of de achteruit versnelling nu dus nog kraakt weet ik eigenlijk niet te zeggen.

Groet, Peter J7
Vouloir c'est pouvoir.

Peugeot J7 PZ10
Peugeot 206 XR
Avatar gebruiker
Peter J7
 
Berichten: 798
Geregistreerd: 13 jul 2009, 11:27
Woonplaats: Tilburg

Berichtdoor risky » 14 feb 2011, 20:57

hendrika schreef:peter,
de achteruit op aan het raken - deed je koppeling het wel goed?
als je koppeling het net even wat minder doet, kan hij nog goed schakelen naar 1,2,3 etc maar net even een rateltje veroorzaken als je hem in de achteruit zet. of wat voor kuren toont ie dat je vind dat hij op aan het raken is?

risky,
ik zou hem zowiezo vervangen. Nu kun je er goed bij. J7s hebben best wel vaak lekkende vbakken (ten minste de J7s die ik gezien heb), meeste bij de aandrijfassen maar ook veel bij de prise as. dus kan vervangen geen kwaad. als die tor erin zit en hij gaat dan lekken heb je er spijt van :wink:
geld - een keering kost een paar euro, beetje pakking papier misschien.... eurotje erbij :D

maar goed het (kunnen) herkennen tussen bakolie en motor olie is nooit verkeerd.
bakolie stinkt, motorolie niet. :D



Denk er wel om dat de priseas goed op zijn plek blijft.......
als je het koppelingshuis eraf trekt.
mischien ook ff je achterstekrukas keering vervangen van je nieuwe motor
mvg
Daf 66 groen 1.4 rijdend ralley project 1974
Volvo 66 rood 1.1 origineel 1977
Opel Ascona B 1.9S 1977
Peugeot 604 ti automaat 1978
Peugeot J9 1985 2.5 diesel verlengd 5,8 meter
Avatar gebruiker
risky
Forumbeheer
 
Berichten: 3037
Geregistreerd: 12 jul 2006, 19:15
Woonplaats: westfriesland

Berichtdoor hendrika » 15 feb 2011, 00:11

peter,
het is erg belangrijk dat je koppelingspedaal goed omhoog komt.
op het hoogste punt word de verbinding met het reservoir gemaakt, en kan er nieuwe vloeistof worden aangezogen en een lucht bubbel eventueel omhoog schieten.

Je kunt dit controleren door simpelweg de pedaal met je voet indrukken en op laten komen als je normaal doet, en dan met de hand te voelen of de pedaal nog hoger kan. Bij ons was het asje van de koppelingspedaal een beetje ingesleten en hierdoor kwam hij niet helemaal meer omhoog. Bij het reviseren van de koppelings cylinders heb ik het hele mechanisme losgehaald, schoongemaakt, behandeld/geverft en het asje vervangen voor een nieuwe en alles goed gesmeert.

de pedaal loopt een stuk soepeler en het probleem is verholpen.
daarnaast opntlucht de pedaal zich vanzelf.
nadat ik alles weer op zijn plek had geschroeft had ik gezorgt dat overal een beetje vloeistof zat. bij het indrukken van het pedaal ging deze veeeel te soepeltjes. door gewoon te blijven pompen zonder enige ontluchtingsnippels open te schroeven. De pedaal kwam vanzelf op druk.
nu je toch bezig bent, misschien goed dit even te checken en eventueel aan te pakken. :D
Avatar gebruiker
hendrika
 
Berichten: 1028
Geregistreerd: 19 jul 2006, 23:24

Berichtdoor Harrie » 15 feb 2011, 01:06

risky schreef:
Harrie schreef:ja cardanolie ruikt heel byzonder, een beetje ZUUR ...
als dat de reuk is van de gelekte olie, komt die uit de versnellingsbak.
Maar eigenlijk is het héél simpel : waarvandaan zou die olie anders komen ?? er is niets oliehoudends in de buurt behalve de v-bak.
grt, Harrie
wat dacht je van een achterste krukas keering?
die kan ook een flinke bende geven in je koppelingshuis
Ik zeg niet dat het zo is maar dat kan ook nog vandaar dat ik vroeg waar de olie naar ruikt het zou zonde van de tijd en geld zijn om voor niets de priseas keering te vernieuwen. mvg
als de krukaskeering lekt, blijft de olie voornamelijk ACHTER het vliegwiel. en slingert dan naar buiten, tegen de voorste rand v.h. kopp.huis.
Dan wordt het koppelingshuis niet zo vet zoals dit, denk ik.
grt, Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Berichtdoor risky » 15 feb 2011, 10:00

Harrie schreef:
risky schreef:
Harrie schreef:ja cardanolie ruikt heel byzonder, een beetje ZUUR ...
als dat de reuk is van de gelekte olie, komt die uit de versnellingsbak.
Maar eigenlijk is het héél simpel : waarvandaan zou die olie anders komen ?? er is niets oliehoudends in de buurt behalve de v-bak.
grt, Harrie
wat dacht je van een achterste krukas keering?
die kan ook een flinke bende geven in je koppelingshuis
Ik zeg niet dat het zo is maar dat kan ook nog vandaar dat ik vroeg waar de olie naar ruikt het zou zonde van de tijd en geld zijn om voor niets de priseas keering te vernieuwen. mvg
als de krukaskeering lekt, blijft de olie voornamelijk ACHTER het vliegwiel. en slingert dan naar buiten, tegen de voorste rand v.h. kopp.huis.
Dan wordt het koppelingshuis niet zo vet zoals dit, denk ik.
grt, Harrie



Nou,daar zijn de meningen over verdeeld
maar daar is dit forum ook voor :mrgreen:

ik heb wel anders gezien
maar ja toch een adviesje
als je hem toch uit elkaar hebt is het een kleine moeite
want de bak moet ook er weer vanaf als die gaat lekken.
vooral als het nieuwe blok wat je erin gaat zetten een tijdje stil heeft gestaan is de kans groot ivb het hard worden van de keering
het beste is om die ook gelijk te vervangen naar mijn idee
mvg
Daf 66 groen 1.4 rijdend ralley project 1974
Volvo 66 rood 1.1 origineel 1977
Opel Ascona B 1.9S 1977
Peugeot 604 ti automaat 1978
Peugeot J9 1985 2.5 diesel verlengd 5,8 meter
Avatar gebruiker
risky
Forumbeheer
 
Berichten: 3037
Geregistreerd: 12 jul 2006, 19:15
Woonplaats: westfriesland

Berichtdoor Peter J7 » 15 feb 2011, 11:44

Hmm, ok. En hoe eenvoudig / moeilijk is die achterste krukas keerring te vervangen? Is dit ook een eenvoudige klus? Speciaal gereedschap nodig?

Ik twijfel nog een beetje of ik niet gewoon alles goed schoon moet maken en verder niks. Of toch maar alles in één keer goed doen... Het is nogal lastig om een grens te trekken. Want nu de motor eruit is kan ik bijvoorbeeld ook goed de motorruimte op orde brengen, en nu de uitlaat er onderuit ligt kan ik die ook vertroetelen, etc... :D Maar ik wil ook wel weer eens gewoon een stukkie rijden :wink: 8)
Vouloir c'est pouvoir.

Peugeot J7 PZ10
Peugeot 206 XR
Avatar gebruiker
Peter J7
 
Berichten: 798
Geregistreerd: 13 jul 2009, 11:27
Woonplaats: Tilburg

Berichtdoor hendrika » 15 feb 2011, 13:57

ik zou lekker ruim de tijd nemen om het goed te doen. een stukkie rijden is leuk, maar beter dat je de dingen waar je nu goed bij kan aanpakt, dan heb je er later meer lol van. uiteraard moet je ergens een grens trekken. maar als het een dagje of twee meer kost, voor eeh klusje in de buurt, zou ik het zeker doen. als je er nu goed bij kan en later niet, zou ik het nu doen anders zit je straks te klooien of moet je motor er weer uit om dat klusje te doen.
als je uitlaat een troetelbeurt nodig heeft, zou ik die geven, als het meer preventief is, kun je dat eventueel ook later doen. als je je boutjes even een kloddertje (koper)vet geeft voordat je ze vastzet, krijg je ze weel makkelijk los en kun je de uitlaat er makkelijk nog een keertje onderuit halen. (toch maar een paar boutjes)

over de keerringen, veel J7s die ik gezien heb hebben lekkende bakken. deze zou ik dus zeker doen. risky heeft ook een punt, als een motor lang stilstaat worden keeringen er niet beter op. echter heb ik minder vaak een lekkende krukaskeering gezien aan de achterzijde, niet alleen J7s maar ook andere wagens. Maar goed dat wil niet zeggen dat het niet gebeurd....
dan moet in ieder geval de koppeling eraf, het vliegwiel eraf, en dan zie je hem vast wel zitten denk ik. lijkt me niet heel veel werk....
Avatar gebruiker
hendrika
 
Berichten: 1028
Geregistreerd: 19 jul 2006, 23:24

Berichtdoor Peter J7 » 15 feb 2011, 14:51

Ik zal eens op zoek gaan naar vervangende keerringen. :wink:
Vouloir c'est pouvoir.

Peugeot J7 PZ10
Peugeot 206 XR
Avatar gebruiker
Peter J7
 
Berichten: 798
Geregistreerd: 13 jul 2009, 11:27
Woonplaats: Tilburg

Berichtdoor hendrika » 15 feb 2011, 19:30

op een keering staat meestal een code. binnenmaat - buitenmaat - dikte.
zo weet je welke je nodig hebt.
Avatar gebruiker
hendrika
 
Berichten: 1028
Geregistreerd: 19 jul 2006, 23:24

Berichtdoor Peter J7 » 15 feb 2011, 22:08

Thanks! Ik zal eens kijken. Ko de Fouw heeft ze overigens niet meer... :cry:

Wat me na het demonteren van de drukgroep van de XC7P motor (om later over te zetten op de XN1P) opviel was een klein verschil van de vliegwielen. Het vliegwiel van de XC7P heeft drie palletjes die in de drukgroep vallen en hem op zijn plek houden en het vliegwiel van de XN1P heeft deze niet... Iemand enig idee of ik deze moet en kan overzetten?

Heb fotootjes voor de duidelijkheid.

Vliegwiel XN1P met gaten op de plek van de palletjes:
Afbeelding

Vliegwiel XC7P met palletjes:
Afbeelding

Groeten, Peter J7
Vouloir c'est pouvoir.

Peugeot J7 PZ10
Peugeot 206 XR
Avatar gebruiker
Peter J7
 
Berichten: 798
Geregistreerd: 13 jul 2009, 11:27
Woonplaats: Tilburg

Berichtdoor Harrie » 15 feb 2011, 22:49

die pennetjes zijn voor de centrering.
dat kun je ook ( hoeft maar eenmalig ) doen met een passend boortje ( met de kant die je in de boormachine stopt.
Als je ze overzet, moeten ze héél goed vastzitten, want: als die losrammelen en in de drukgroep vallen,.... :roll:
Koppelingsplaat moet je ook exact centreren alvorens je de bouten v.d. drukgroep vastzet,
anders kan de price-as v.d. bak er niet meer in , en sta je te knoeien, en kan de motor er weer uit ...
grt, Harrie
Peugeot: pour que l'automobile soit toujours un plaisir.
Peugeot Course racefiets 1979 ; J7 F 1,8 camper 1972 ;
304 S cabriolet 1973 ; 306 1.8 cabriolet 1996
604 V6 SL 1978 ; 604 GTI 1984 ; 406 Break 1.8 ST 2001
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Berichtdoor Peter J7 » 16 feb 2011, 00:24

Hoi Harrie. Dus die pennetjes heb ik, naast een centreerpen voor de plaat, alleen nodig om de drukgroep netjes erop te zetten. Ik dacht dat ze verder misschien nog een functie hadden maar dan ga ik daar niet verder mee stoeien. Pak ik inderdaad wel een boortje of iets dergelijks. Thanks!
Vouloir c'est pouvoir.

Peugeot J7 PZ10
Peugeot 206 XR
Avatar gebruiker
Peter J7
 
Berichten: 798
Geregistreerd: 13 jul 2009, 11:27
Woonplaats: Tilburg

Berichtdoor Harrie » 16 feb 2011, 00:28

3 dezelfde boortjes :mrgreen:

je wordt onderhand een geoefend automonteur :wink:

grt, Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Berichtdoor hendrika » 16 feb 2011, 00:54

over de keeringen - hiervoor hoef je niet per se naar een peugeot garage.

er zijn een 4 tal SKF dealers in Tilburg, deze kunnen je prima aan keeringen helpen.

succes!
Avatar gebruiker
hendrika
 
Berichten: 1028
Geregistreerd: 19 jul 2006, 23:24

Berichtdoor Peter J7 » 16 feb 2011, 12:23

@Hendrika:

op een keering staat meestal een code. binnenmaat - buitenmaat - dikte.
zo weet je welke je nodig hebt.


vernellingbak prise as zijde: 27 - 42 - 9.8 (zelfvervangen voor 27 - 42 - 10)


Kan ik er vanuit gaan dat ik deze maat ook nodig heb? Ik bedoel; zou er per A, B, C bak toch weer een net andere keerring inzitten? Lijkt me erg sterk.

En wat is de eenheid van deze maten eigenlijk? Is dit metrisch?

Anders kan ik namelijk gewoon naar een SKF dealer gaan en vragen of ze een 27 - 42 - 9.8 keerring hebben zonder eerst die andere eruit te halen. (Mijn J7 staat niet in Tilburg helaas...).

Bedankt voor de SKF dealer opmerking. Ik heb de dealers gevonden!

Gaat helemaal goed komen. Peter J7
Vouloir c'est pouvoir.

Peugeot J7 PZ10
Peugeot 206 XR
Avatar gebruiker
Peter J7
 
Berichten: 798
Geregistreerd: 13 jul 2009, 11:27
Woonplaats: Tilburg

Berichtdoor hendrika » 16 feb 2011, 19:57

peter,
het zijn mm's :-) dus 27mm as, 42 huis waar die in zit, 9.8mm dik,

ja met deze maten moet het goed komen. als je verteld dat het voor een versnellingsbak is weten ze vast ook genoeg (al hoewel dat een standaard keerring is volgens mij).

de prise as keering was bij mij soort van conisch. het bovenste randje was iets dunner als onderste randje. misschien is dit standaard met deze maat keering.

links prise as, rechts aandrijfas (klik voor groter)
Afbeelding
Avatar gebruiker
hendrika
 
Berichten: 1028
Geregistreerd: 19 jul 2006, 23:24

Berichtdoor Peter J7 » 16 feb 2011, 20:49

Nice! Dank je wel voor de foto!
Vouloir c'est pouvoir.

Peugeot J7 PZ10
Peugeot 206 XR
Avatar gebruiker
Peter J7
 
Berichten: 798
Geregistreerd: 13 jul 2009, 11:27
Woonplaats: Tilburg

Berichtdoor Peter J7 » 25 feb 2011, 20:06

Keerring voor de bak (prise as) bij Eriks in Tilburg besteld.

Hoorde overigens van Karel dat de achterste keerring van een XN1(p) motor geen keerring is maar dat daar rubber stroken zitten... Ik zal hem eens bellen wat hij bedoelt.

Groet, Peter J7
Vouloir c'est pouvoir.

Peugeot J7 PZ10
Peugeot 206 XR
Avatar gebruiker
Peter J7
 
Berichten: 798
Geregistreerd: 13 jul 2009, 11:27
Woonplaats: Tilburg

Berichtdoor Harrie » 25 feb 2011, 20:57

had ik recent nog gemeld in een ander topic:
er zit een rubberen veter, rond 3,5 mm ongeveer, met een hamerkopje.
daardoor wordt die op z'n plek gehouden zodat die niet mee-rond draait.
Voor het vernieuwen van dat vetertje moet de krukas iets zakken, dus
motor los van de versnellingsbak, drukgroep+koppeling+ vliegwiel er af,
carterpan er onderuit en de krukas-lagerkappen los .... heel pittige klus dus !
grt, Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Volgende

Keer terug naar J7/J9

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 18 gasten