Voorgloeisysteem Diesel motortje

Voor D3, D4, J7, J9.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Voorgloeisysteem Diesel motortje

Berichtdoor hendrika » 20 apr 2011, 13:07

Hallo.

Een vriend van mij heeft een J7 diesel. het voorgloeien gaat niet helemaal jofel. Dit gaat met een aparte schakelaar, los van het contact. Deze schakelaar heeft direct de 'dikke' draden erop, met M5 boutjes vast, heeft drie aansluitingen met nummers 1, 2, 3. Er zit ook zo'n rond gloeidraadje.

Ik ben niet zo'n diesel expert, dus had ik wat vragen over het voorgloeisysteem. Ik kan ook niet direct een electrisch schema vinden met deze schakelaar (nieuwere types in contactslot?)

- Als de schakelaar uit staat zijn contactjes 2 en 3 verbonden. Als de schakelaar aan staat (moet je ingedrukt houden) zijn contactjes 1 en 2 verbonden. De stroom gaat naar de schakelaar aansluiting 1. Bij het indrukken van de knop gaat de stroom via contactje 2 naar de gloeibougies.
Wat is de functie van de draad op contactje 3?

- ik neem aan dat het de bedoeling is dat gloeispiraaltje siraaltje rood word als hij voorgegloeit is? het gloeispiraaltje heeft continue stroom, met de schakelaar aan of uit. ik neem aan dat dan de massa geschakelt word. is dit de bedoeling? hoe zit dit dan aangesloten op de schakelaar?

bedankt alvast!
Avatar gebruiker
hendrika
 
Berichten: 1028
Geregistreerd: 19 jul 2006, 23:24

Berichtdoor risky » 20 apr 2011, 13:40

heeft hij niet gewoon de blauwe gloeikast?
die hangt als het goed is in het midden aan het schutbord boven de motor
die regeld de tijd enz.
het lampje brand waneer je hem aan zet
en gaat uit als het gloeien klaar is
Daf 66 groen 1.4 rijdend ralley project 1974
Volvo 66 rood 1.1 origineel 1977
Opel Ascona B 1.9S 1977
Peugeot 604 ti automaat 1978
Peugeot J9 1985 2.5 diesel verlengd 5,8 meter
Avatar gebruiker
risky
Forumbeheer
 
Berichten: 3037
Geregistreerd: 12 jul 2006, 19:15
Woonplaats: westfriesland

Berichtdoor hendrika » 20 apr 2011, 13:57

we kunnen even kijken, maar het is niet met een lampje zoals ik in andere diesels heb gezien. hier gaat idd het gele lampje branden en die gaat uit na het gloeien. hier gaat het ook automatisch op het contact slot.

deze is met een wat ouder motortje volgens mij een 2.1 ltr.
voor het gloeien moet je de schakelaar vasthouden (is ook een speciale schakelaar met gloeitekentje en extra dikke m5 aansluitingen) en dit staat los van het contact slot. er zit een klein chromen roostertjes met daarachter een klein spiraaltje die ook echt gaat gloeien.
Avatar gebruiker
hendrika
 
Berichten: 1028
Geregistreerd: 19 jul 2006, 23:24

Berichtdoor risky » 20 apr 2011, 14:10

ik ken dat systeem niet helaas :(
het system dat werkt via de goeirelais kast kan ik wel
mvg
Daf 66 groen 1.4 rijdend ralley project 1974
Volvo 66 rood 1.1 origineel 1977
Opel Ascona B 1.9S 1977
Peugeot 604 ti automaat 1978
Peugeot J9 1985 2.5 diesel verlengd 5,8 meter
Avatar gebruiker
risky
Forumbeheer
 
Berichten: 3037
Geregistreerd: 12 jul 2006, 19:15
Woonplaats: westfriesland

Berichtdoor Harrie » 20 apr 2011, 22:42

heb je een bouwjaar van die J7 Diesel?
volgens mj nog hetzelfde systeem dat vroeger in 204 Diesel zat:
een gloeispriaal achter een verchroomd bolvormig kapje met gaatjes.
de gloeiknop uitttrekken ( bij 204 ) en dan vasthouden en wachten tot het spriaaltje fel oranje opgloeit.
Dan is het voorgloeien voltooid en kan er gestard worden.
Deze oude voorgloeisystemen hebben dus GEEN gloeirelais !

Het gloeispiraaljte mag alléén spanning krijgen terwijl er handmatig voor-gegloeid wordt !
of je meet verkeerd, of het is verkeerd aangesloten.
ik zal eens een schema proberen op te duikelen.

grt, Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Re: Voorgloeisysteem Diesel motortje

Berichtdoor joospeugeot » 20 apr 2011, 22:48

\
Laatst bijgewerkt door joospeugeot op 23 mei 2016, 22:21, in totaal 1 keer bewerkt.
vermoedelijk kan Peugeot een zeer besmettelijk virus zijn, als je het eenmaal bevat hebt zie er dan nog maar eens vanaf te komen
Avatar gebruiker
joospeugeot
 
Berichten: 7190
Geregistreerd: 21 maart 2010, 04:09
Woonplaats: tegen de heuvels aan van limburg

Berichtdoor hendrika » 21 apr 2011, 00:25

hij is uit 77

harrie,
bedankt voor de info. Ik meet de stroom tussen een schroefje van het gloeispiraaltje en de massa, 12v, ook als contact uit staat en de gloeischakelaar uit staat. dus das waarschijnlijk verkeerd aangesloten dan.

dus eigenlijk zou ik theorie de gloeibougies verbonden moeten zijn met het gloeispiraaltje en dan gaat de draad van het spiraaltje naar de massa. Dus als ik stroom op de gloeibougies zet dan krijgt het spiraaltje ook stroom en gaat het oplichten. dan zal ik die draden wel eens gaan uitzoeken dan.

joospeugeot,
sja het is wel een dikke en er staat een gloeitekeningetje op. ik snap hoe die werkt, alleen vroeg me meer af waarom er een derde draad aan zat. de schakelaar is een beetje gaar dus zat te denken hem te vervangen.
ik had ondekt dat contactje 3 naar de massa gaat. dus als je niet aan het voorgloeien bent, is er verbinding tussen de massa en de gloeibougies....
:?
Avatar gebruiker
hendrika
 
Berichten: 1028
Geregistreerd: 19 jul 2006, 23:24

re

Berichtdoor 305 friesland » 21 apr 2011, 08:43

het kan zo zijn dat op het moment dat je gloeit de stoom via het controle oog naar de gloeiers gaat en tijdens het starten rechtstreeks vanaf de schakelaar gaat.
dit omdat je spanningsverlies hebt tijdens het starten en zo toch ongeveer 9 volt op de gloeiers overhoud.
zo zit het wel bij oudere trekkers met losse startschakelaar en ook de oude mercedesssen met trekstarter hebben het ongeveer zo zitten.
super auto,s


peugeot 201 1933
peugeot D4A 1956
peugeot 403 pickup 1957
peugeot 403 sedan 1959
peugeot 305 diesel automaat 1984
peugeot 305 break 1986
citroen C3 1400 2003
citroen c5 combi diesel 2005
305 friesland
 
Berichten: 2059
Geregistreerd: 28 feb 2010, 21:36
Woonplaats: de hoeve

Berichtdoor hendrika » 21 apr 2011, 16:26

hmmm das best een goed idee eens kijken of er stroom kom op het 3de pinnetje als je start. misschien het idee dat je voorgloeit door de schakelaar om te zetten, en als hij voorgegloeid is dat je de knop loslaat. als je dat start krijgt hij misschien stroom op het 3de pinnetje zodat er gegloeid word tijdens het starten....? ik zal eens checken...
Avatar gebruiker
hendrika
 
Berichten: 1028
Geregistreerd: 19 jul 2006, 23:24

Berichtdoor risky » 21 apr 2011, 17:10

zodra het lampje uit is gloeit hij niet meer
En tijdens het starten word er niet gegloeit
dan gebruik je wel heel veel stroom :mrgreen:
je kan toch gewoon met een lampje of multimeter meten of er stroom op de gloeiers komt .
dan weet je gelijk of het werkt.
als er genoeg op staat en de gloeitijd klopt
gloeibougie`s controleren/vervangen
mvg
Daf 66 groen 1.4 rijdend ralley project 1974
Volvo 66 rood 1.1 origineel 1977
Opel Ascona B 1.9S 1977
Peugeot 604 ti automaat 1978
Peugeot J9 1985 2.5 diesel verlengd 5,8 meter
Avatar gebruiker
risky
Forumbeheer
 
Berichten: 3037
Geregistreerd: 12 jul 2006, 19:15
Woonplaats: westfriesland

Berichtdoor Harrie » 21 apr 2011, 23:35

de gloeibougies staan in serie met de gloeispiraal op het dashboard.
hierbij het schema:

Afbeelding

I.P.D. is de trekschakelaar, die tevens startknop is als men die nog verder uit-trekt.
er staat via draad 101 rechtstreeks ( ongezekerd..! ) + op vanaf accu/startmotor.
en die spanning wordt via contact 1 doorgegeven aan de zekeringkast voor ALLE overige gebruikers.
via contact / draad 105 gaat de stroom DOOR de gloeispiraal (R.T.) op het dashboard, naar de gloeibougies "Bo.P."
de contacten 45 en 46 zijn voor het starten, 45 komt van contactslot ( I.A. ), contact 'D' ( Démarrage = starten ).
46 gaat naar het startrelais.
volgens het boekje duurt voorgloeien 40 á 70 seconden duren, afhankelijk van de buitentemperatuur.

en, volgens mij wordt, door de ( verende ) constructie v.d. trekschakelaar, er OOK gegloeid tijdens het starten !

n.b.: de ronde cirkels met 'lampjes' in het midden stellen het dashboard-instrumentarium voor,
en de rechthoek met F1,F2,F3 en F4 de zekeringkast.

Ik had voor mijn J7 uit 1972 een instructieboekje voor 1972 gekocht, omdat er een verkeerde bij m'n J7 zat.
Er zat deze 'Diesel' - bijlage bij, die heb ik niet nodig, is dus te koop voor de vriend van Hendrika, zie PB

grt, Harrie
Peugeot: pour que l'automobile soit toujours un plaisir.
Peugeot Course racefiets 1979 ; J7 F 1,8 camper 1972 ;
304 S cabriolet 1973 ; 306 1.8 cabriolet 1996
604 V6 SL 1978 ; 604 GTI 1984 ; 406 Break 1.8 ST 2001
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Berichtdoor hendrika » 22 apr 2011, 00:44

Harrie, bedankt voor het mooie schema en de uitleg!
dit was precies wat ik zocht! zeker hoe hoort het gloeispiraaltje aangesloten te zijn..... Inmiddels werkt het voorgloeien goed, maar het gloeispiraaltje nog niet, dus dit gaan we zeker even uitzoeken, leuk als dat ook werkt!
Avatar gebruiker
hendrika
 
Berichten: 1028
Geregistreerd: 19 jul 2006, 23:24

Re: Voorgloeisysteem Diesel motortje

Berichtdoor Hessie » 02 aug 2018, 08:24

Hallo,

Ik heb volgens mij precies hetzelfde euvel met die schakelaar en gloeispiraal. wellicht heb ik nu de bus van die vriend van Hendrika :-) ?
Zou het mogelijk zijn om het schema wat Harrie geplaatst heeft opnieuw te uploaden?
Ik hoor het wel!

groeten, Jeroen
Hessie
 
Berichten: 10
Geregistreerd: 29 apr 2012, 10:37
Woonplaats: 076


Keer terug naar J7/J9

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten