Koelproblemen 2 liter benzine blok (was radiateur j7->j9)

Voor D3, D4, J7, J9.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Koelproblemen 2 liter benzine blok (was radiateur j7->j9)

Berichtdoor hendrika » 05 aug 2011, 21:20

hallo,

wij hebben sinds een jaar een 2 liter motor, zoals enkelen wellicht hebben gelezen in het verslag van het project.

nu hadden we wat problemen met de koeling. de motor werd erg warm toen we in frankrijk/spanje op een mooie dag rondreden. tegen de 100 graden aan. er is dan nog iets reserve maar niet veel. gelukkig is hij er nooit echt boven gekomen, we hielden de temperatuur meter goed in de gaten.

nu rijden we nog met een standaard j7 radiateurtje en heb ik men horen zeggen dat er ook radiateuren zijn met 3 rijen, die beter koelen voor hetzelfde oppervlak.
dit zou dan een dikke j9 radiator zijn. klinkt op zich logisch, het 2 liter blok komt ook van de j9.

mijn vraag is eigenlijk of een j9 radiator zo 123 past. ik zie wel eens radiateuren in autos gebouwd waarvan er vanalles is weggeslepen om hem passend te maken. dit zou ik graag vermijden.
dus een radiator die hetzelfde formaat heeft maar meer koeling spreekt me wel aan.

wat is een beetje een normale prijs voor een tweedehands radiator?
zijn er nog andere modellen die een zelfde radiateur gebruikt?
heeft er iemand nog eentje liggen? ik heb er inmiddels eentje gevonden maar dat is aan de andere kant van het land en mocht er eentje dichterbij te halen zijn zou me dit erg goed uitkomen!

bedankt alvast!
Laatst bijgewerkt door hendrika op 05 sep 2011, 22:07, in totaal 1 keer bewerkt.
Avatar gebruiker
hendrika
 
Berichten: 1028
Geregistreerd: 19 jul 2006, 23:24

Re: radiateur j7->j9

Berichtdoor risky » 05 aug 2011, 22:47

ja past je moet alleen de bovenste bevestiging beugel veranderen
ik heb er ook nog 1
maar ik zit ook niet in de buurt :mrgreen:
mvg
Daf 66 groen 1.4 rijdend ralley project 1974
Volvo 66 rood 1.1 origineel 1977
Opel Ascona B 1.9S 1977
Peugeot 604 ti automaat 1978
Peugeot J9 1985 2.5 diesel verlengd 5,8 meter
Avatar gebruiker
risky
Forumbeheer
 
Berichten: 3037
Geregistreerd: 12 jul 2006, 19:15
Woonplaats: westfriesland

Re: radiateur j7->j9

Berichtdoor moby » 07 aug 2011, 10:04

Ik heb 2 jaar geleden mijn radiateur laten repareren in Nijmegen. De man kon ook nieuwe leveren (j7 en j9) Ik weet nog dat ik heb zitten dubben omdat de prijs erg meeviel. Ik heb z'n tel nr nog.

Grt
moby
 
Berichten: 52
Geregistreerd: 13 sep 2004, 20:42

Re: radiateur j7->j9

Berichtdoor Peter J7 » 13 aug 2011, 14:35

Heb je een Pb gestuurd. Waarschijnlijk ben je al op vakantie btw...

Ik heb een 2 liter blok met een J9 radiateur. Hij koelt beter dan de combinatie 1600cc met J7 radiateur maar het blijft toch behelpen.
Stoplichten in een drukke stad (met warm weer) is eigenlijk niet te doen.

Zit zelf te denken aan een "hangende" hulpradiateur" die is serie is geschakeld na de "hoofdradiateur". Schijnt goed te werken.

Gr. Peter J7
Vouloir c'est pouvoir.

Peugeot J7 PZ10
Peugeot 206 XR
Avatar gebruiker
Peter J7
 
Berichten: 798
Geregistreerd: 13 jul 2009, 11:27
Woonplaats: Tilburg

Koelproblemen 2 liter benzine blok (was radiateur j7->j9)

Berichtdoor hendrika » 05 sep 2011, 22:07

inmiddels zijn we een vakantie verder. ik wilde eigenlijk voor de vakantie een andere radiator erin zetten, maar ik was erg druk en had nog niet genoeg onderdelen om het allemaal even goed te fixen.

Ik was op zoek naar een radiator die paste in de J7, met een vuldop met overdruk erin, dus zonder expansievaatje, met de aansluitingen aan dezelfde kant (links boven en rechtsonder). Ik had via risky (bedankt) een diesel radiator gescoord, met de aansluitingen dus net andersom, en wel bedoeld om te gebruiken met een expansiepotje. Toch ging ik even verder zoeken naar een radiator waar ik in eerste instantie naar op zoek was. wat ik toen hoorde (neem aan dat het echt waar is) is dat de j9 koelingsproblemen had en dat er uiteindelijk een diesel radiator geinstalleerd was. Doordat de aansluitingen aan de verkeerde kant zaten ging er aan de onderkant een slang voorlangs onder het blok naar de andere kant. De bovenste slang is dan gewoon de diesel slang. Het expansiepotje zit dan bij de J9 boven het luchtfilter, dus niet zoals de J7 in het dashboardkastje, en met het expansiepotje boven het luchtfilter moet het luchtfilter ook iets kleiner zijn.

Inmiddels heb ik een slang weten te bemachtigen die voorlangs de motor loopt. Daarbij heb ik dus een diesel radiator die een stuk groter is als een benzine radiator. Dus ik denk dat ik die maar moet inbouwen. Ik kan dan een expansiepotje scoren van een J9 en een J9 luchtfilter en dan heb ik op een redelijk nette manier een dikkere radiator erin. Het plaatje met de bobine wat naast de oude radiator zit gaat dan weg, de bobine op een andere plek. Daar komt dan dus extra koeloppervlak :D

Een andere optie is geen expansiepotje, maar dan de overdruk vuldop op de schroefdop van de solderen en het kleine dopje doorboren. Dan kun je de radiator iets minder afvullen. maar scheelt wel een hoop gedoe en de huidige radiator was net te klein (alleen warm weer met een steile klim) dus denk met het extra koeloppervlak dat het wel voldoende zal zijn....

Nou ik denk zet mijn ervaringen tot nu toe even hier op het forum zet, misschien heeft iemand er nog wat aan. Misschien heeft iemand met een soortgelijk iets ervaring.....?

Daarbij heb ik nog een vraag:
wat is het schroefdraad voor het tuutjemet het slangetje naar het expansievaatje? M12 lijkt er in te gaan maar niet super van harte, ben bang dat ik het sloop aangezien het plastic is.weet iemand dit of kan iemand het nameten?


daarbij heb ik ook nog een vreemd iets.
Ik heb ook twijfels bij mijn waterpomp. Ik heb deze nieuw gemonteerd vorig jaar, maar als ik mijn kachel aanzet, werkt deze wel rond de 80 graden gemeten in de kop (dus als de thermostaat dicht zit) maar daarboven niet (als de thermostaat open staat). Koelvloeistof gaat dan blijkbaar makkelijker naar boven naar de radiateur. Ik weet niet of dit aan de capaciteit van de wateromp ligt, of dat het normaal is dat de kachel geen water meer krijgt als de thermostaat open gaat. (Groter gat naar boven?) In de kachel slangen zit ook de aftakking voor de LPG verdamper, dus misschien dat dit weer veel water vraagt.....
Ik vroeg me dus af of het normaal is dat de kachel geen warm water krijgt als de thermostaat open staat, maar dat men normaal dit niet echt merkt omdat dan de thermostaat af en toe even dicht slaat. Lijkt me niet normaal want de truc van de kachel aan als de motor wat warm word werkt dus precies niet.
Maar ik dacht misschien als de radiator wat groter is en het geheel wat beter koelt, dat het water minder hard door de slangen stroomt en er dus meer warm water richting de kachel kan.....?
De kachel deed het met ons oude blok altijd perfect. Maar hierbij zit er in het nieuwe blok een extra slang van het inlaat spruitstuk naar de kachelslangen toe, dus misschien dat dit ook meer water vraagt.....
Iemand ervaring?
Avatar gebruiker
hendrika
 
Berichten: 1028
Geregistreerd: 19 jul 2006, 23:24

Re: Koelproblemen 2 liter benzine blok (was radiateur j7->j9

Berichtdoor risky » 07 sep 2011, 14:35

Het koelvloeistof vaatje zit bij mij aan de rechterkant..
Ik heb er een grotere van een ander merk auto inzitten een moderne plastic/alu
en een volvo 850 koelvin op 2 standen werkend via relais en automatisch.
de vaste vin heb ik verwijderd ivb dat dat ding vermogen kost.
ik heb nooit een heet lopende motor dit ook ter voorbereiding van de turbo

Je hebt wel de kachelslangen goed om gemonteerd? als dat verkeerd om zit gaat het ook niet goed
of de slangen van je verdamper daar zul je het denk ik in moeten zoeken.
Daf 66 groen 1.4 rijdend ralley project 1974
Volvo 66 rood 1.1 origineel 1977
Opel Ascona B 1.9S 1977
Peugeot 604 ti automaat 1978
Peugeot J9 1985 2.5 diesel verlengd 5,8 meter
Avatar gebruiker
risky
Forumbeheer
 
Berichten: 3037
Geregistreerd: 12 jul 2006, 19:15
Woonplaats: westfriesland

Re: Koelproblemen 2 liter benzine blok (was radiateur j7->j9

Berichtdoor hendrika » 07 sep 2011, 15:58

ja die slangen voor de kachel, heb het nog gecheckt met het werkplaatshandboek....dus zou goed moeten zijn. als ik de nieuwe radiator erin ga zetten zal ik zowiezo de kachel radiator en slang eens goed schoonspoelen. misschien dat hier iets een beetje verstopt zit, en dat als de thermostaat open staat het water in verhouding zo veeeel makkelijker naar de radiator gaat dan de kachel.....

vaste vin eruit inderdaad ook een optie... stap 2....?
Avatar gebruiker
hendrika
 
Berichten: 1028
Geregistreerd: 19 jul 2006, 23:24

Re: Koelproblemen 2 liter benzine blok (was radiateur j7->j9

Berichtdoor risky » 07 sep 2011, 16:11

ja idd stap 2 :mrgreen: :mrgreen:
maar dan niet met een handbediende schakelaar dan zit je nog de hele tijd naar die meter te loeren :evil:
ik heb gewoon een 850 temp zender met 2 standen in mijn radiateur zitten en zelf een kabelboom gemaakt.
als die aanslaat dan waaien de haren van je hoofd :mrgreen:
Daf 66 groen 1.4 rijdend ralley project 1974
Volvo 66 rood 1.1 origineel 1977
Opel Ascona B 1.9S 1977
Peugeot 604 ti automaat 1978
Peugeot J9 1985 2.5 diesel verlengd 5,8 meter
Avatar gebruiker
risky
Forumbeheer
 
Berichten: 3037
Geregistreerd: 12 jul 2006, 19:15
Woonplaats: westfriesland

Re: Koelproblemen 2 liter benzine blok (was radiateur j7->j9

Berichtdoor jan-03 » 07 sep 2011, 17:56

Ik vindt die ventilator ook niet normaal zoveel wind en herrie dat geeft. Als ik verder ga met de J7 dan ook een zelfdenkende..
Het blok van de radiateur nieuwe erin want ze hebben niet veel over als je dat leest.. Ik heb ook al gedacht of het ook mogelijk is om de warme lucht met slangen af te voeren en onder de auto nog een ventilator te maken..
gr Jan.
Peugeot 406 sedan 1996 Peugeot 203 berline
Een klassieker gebruik je niet maar die beheer je
Afbeelding
Avatar gebruiker
jan-03
 
Berichten: 6529
Geregistreerd: 22 sep 2010, 14:21
Woonplaats: workum

Re: Koelproblemen 2 liter benzine blok (was radiateur j7->j9

Berichtdoor risky » 08 sep 2011, 00:19

janbachee schreef:Ik vindt die ventilator ook niet normaal zoveel wind en herrie dat geeft. Als ik verder ga met de J7 dan ook een zelfdenkende..
Het blok van de radiateur nieuwe erin want ze hebben niet veel over als je dat leest.. Ik heb ook al gedacht of het ook mogelijk is om de warme lucht met slangen af te voeren en onder de auto nog een ventilator te maken..
gr Jan.


he wat :?:
slangen om warme lucht af te voeren :lol: :lol:
dan maak je er een soort kever van :mrgreen:
mvg

en weer ontopic :lol:
Daf 66 groen 1.4 rijdend ralley project 1974
Volvo 66 rood 1.1 origineel 1977
Opel Ascona B 1.9S 1977
Peugeot 604 ti automaat 1978
Peugeot J9 1985 2.5 diesel verlengd 5,8 meter
Avatar gebruiker
risky
Forumbeheer
 
Berichten: 3037
Geregistreerd: 12 jul 2006, 19:15
Woonplaats: westfriesland

Re: Koelproblemen 2 liter benzine blok (was radiateur j7->j9

Berichtdoor hendrika » 08 sep 2011, 14:59

risky schreef:als die aanslaat dan waaien de haren van je hoofd :mrgreen:

Ook met mijn kapsel? :mrgreen:



Jan, op zich valt het allemaal wel mee. de 1600 bijvoorbeeld heeft ons absoluut geen koelings problemen gegeven.
Warm of koud, heuvel op en af.
Ik zag bij een andere 1600, waar de thermostaat stuk was - altijd open - dat de tempertuur ergens rond de 65-70 bleef. Uiteraard is dit anders als op 80 graden en dan pas de radiateur open gooien, maar toch geeft dit voor mij een indicatie dat de koeling voor de 1600cc ruim voldoendie is met de kleine radiator die erbij zit.
2 liter is bij ons pas een probleem bij warm weer en heuvel op, dus met je 1800 zit je ergens in het midden.....
Die luchtslangen en extra ventilatoren lijken mij dus niet echt nodig. gewoon een iets grotere radiateur zou voldoende moeten zijn....?


ahgi morgen een nieuwe radiateurslang binnen, dan maar eens naar de sloop op zoek naar een expansiepotje en kijken wat er aan koelvinnen te halen valt.


moet nog wel een plug in de radiateur draaien - iemand daar een idee van welk draad het moet zijn? anders draai ik die m12 er wel in...
Avatar gebruiker
hendrika
 
Berichten: 1028
Geregistreerd: 19 jul 2006, 23:24

Re: Koelproblemen 2 liter benzine blok (was radiateur j7->j9

Berichtdoor risky » 08 sep 2011, 15:04

volgens mij gewoon m12 grof draad hendrika.

en ja ook jouw kapsel :mrgreen:
je kan die van een 340 ook wel nemen die heeft een mooie bevestiging
voor op de radiateur als je het goed aansluit dan ben je echt van het gedonder en de herrie af
mvg
Daf 66 groen 1.4 rijdend ralley project 1974
Volvo 66 rood 1.1 origineel 1977
Opel Ascona B 1.9S 1977
Peugeot 604 ti automaat 1978
Peugeot J9 1985 2.5 diesel verlengd 5,8 meter
Avatar gebruiker
risky
Forumbeheer
 
Berichten: 3037
Geregistreerd: 12 jul 2006, 19:15
Woonplaats: westfriesland

Re: Koelproblemen 2 liter benzine blok (was radiateur j7->j9

Berichtdoor hendrika » 26 sep 2011, 23:46

Nou, afgelopen weekend gingen we weer een weekendje weg, dus de j7 moest weer rijden. ik had de bovenste radiateur slang van de oude radiateur er al afgehaald en deze zag er zo beroerd uit dat ik deze eigenlijk niet meer teurg wilde plaatsen, dus die nieuwe moest er maar in. Nog niet de tijd genomen om op de sloop rustig even te gaan zoeken naar een electrische koelvin, dus nu nog maar even met de oude propellor :mrgreen:

radiateurtje eruit.... hier zitten de stalen plaatjes er nog in, geeft een beetje een idee van de radiateur oppervlakte winst
Afbeelding

ziehier de 'speciale' slang, die dus onderlangs voor het blok gaat. de steuntje van de radiateur moesten iets naar rechts, dus nu even een beetje lelijk gebeund. als de radiateur er weer uit gaat las ik er weer een paar nieuwe steuntjes op. plaatjes eruit. bobine zat op het verticale plaatje, nu achterop het blok.
Afbeelding

radiateurtje erin.....
Afbeelding

een radiateur slang voor een j7 diesel. gelukkig een nieuwe, dus lekker soepel, want eigenlijk staat dat schuine deel normaal recht, dus moest wel een beetje verbogen worden :mrgreen:
Afbeelding

heb even gepuzzeld over het plaatsen van een expansiepotje, alleen zit de radiateur al zo hoog, dat inderdaad de enige plek het dashboardkastje is, zoals in de j7 diesel.het potje boven het luchtfilter zoals bij de j9 is ook geen makkelijke optie, daar waar het luchtfilter flink in de weg zit..... dus maar besloten zonder expansie potje te doen. op de sloop een tuutje gehaald waar mijn oude dop mooi in paste (rechts). Daarbij de oude dop (boven) en het kleine dopje wat in de j9 radiateur zat (links).
Afbeelding

gaatje in de het kleine dopje gemaakt, tuutje erin gesoldeerd, nog een busje in het gaatje voor een mooi afvoerslangetje en de oude dop kan er gewoon weer op :D
Afbeelding

weekendje weg geweest, alles lekvrij, bleef mooi op de 80-85 graden, maar dat was met de oude ook wel in nederland.... nu nog een electrische koelvin, deze die er nu nog op zit zit ook al niet meer goed voor het gat, half ernaast.

word vervolgd....
Avatar gebruiker
hendrika
 
Berichten: 1028
Geregistreerd: 19 jul 2006, 23:24

Re: Koelproblemen 2 liter benzine blok (was radiateur j7->j9

Berichtdoor jan-03 » 27 sep 2011, 08:20

Ik heb op m,n 203 ook een zelfdenkende gehad waar ik nieuwe lagers in had gezet enz.. Hij liep mooi soepel dus maar kreeg toch problemen doordat
achter het verende deel de steunplaatjes deels vergaan en het leek ook gesmolten te zijn. Dus de stelboutjes liepen hierdoor los en is die iets scheef gaan zitten en is aan gaan lopen..
Dus dit ook even controlerenn als je over gaat hier op.. Ik heb de oude er maar weer op gezet..
Ik vindt een zelfdenkende op de J7 ook aantrekkelijk want je hebt minder kabaal maar hij moet het wel doen als het nodig ..
Maar ik denk dat ik eerst maar gewoon de oude er op laat.. Ik ben benieuwd hou jullie ervaring zal zijn als de type er eenmaal op zit..
gr Jan.
Peugeot 406 sedan 1996 Peugeot 203 berline
Een klassieker gebruik je niet maar die beheer je
Afbeelding
Avatar gebruiker
jan-03
 
Berichten: 6529
Geregistreerd: 22 sep 2010, 14:21
Woonplaats: workum

Re: Koelproblemen 2 liter benzine blok (was radiateur j7->j9

Berichtdoor risky » 27 sep 2011, 10:41

Ha hendrika

Mooi dat het toch nog gelukt is met mijn oude J9 radiateurtje.
scheelt wel ff kwa koelvlak.
nou nog een electrise koelfin en dan moet het echt goed gaan.
mvg
Daf 66 groen 1.4 rijdend ralley project 1974
Volvo 66 rood 1.1 origineel 1977
Opel Ascona B 1.9S 1977
Peugeot 604 ti automaat 1978
Peugeot J9 1985 2.5 diesel verlengd 5,8 meter
Avatar gebruiker
risky
Forumbeheer
 
Berichten: 3037
Geregistreerd: 12 jul 2006, 19:15
Woonplaats: westfriesland

Re: Koelproblemen 2 liter benzine blok (was radiateur j7->j9

Berichtdoor Peter J7 » 27 sep 2011, 11:14

Ik heb een J9 radiateur ingebouwd. Maar van een benzine motor. Deze diesel radiateur is een flinke slag groter Hendrika.
Ziet een 'koel' uit.

Gr. Peter J7
Vouloir c'est pouvoir.

Peugeot J7 PZ10
Peugeot 206 XR
Avatar gebruiker
Peter J7
 
Berichten: 798
Geregistreerd: 13 jul 2009, 11:27
Woonplaats: Tilburg

Re: Koelproblemen 2 liter benzine blok (was radiateur j7->j9

Berichtdoor hendrika » 28 sep 2011, 00:11

ja kwa koeloppervlak een mooie verbetering. maximale ruimte is nu echt benut.
binnenkort maar eens rustig de sloop afstruinen voor een electrische koelvin.
Avatar gebruiker
hendrika
 
Berichten: 1028
Geregistreerd: 19 jul 2006, 23:24

Re: Koelproblemen 2 liter benzine blok (was radiateur j7->j9

Berichtdoor hendrika » 17 jul 2012, 09:52

The story continues!

Inmiddels een electrische koelvin gescoord op de sloop. Een goede vondst, eentje die bijna heel de radiateur bedekt en makkelijke bevestigingspunten heeft.
Het enige wat ik nog moest maken is een klein bevestigingsstripje wat je onderaan in de foto ziet.
Afbeelding

Het balkje waar de radiateur op staat ook maar even netjes gemaakt. Ik had de beugeltjes voor de benzine radiateur even lomp verbogen vorige keer, nu even nette beugeltjes gelast. Zoals je ziet zaten er al gaten voor de diesel radiateur in het balkje, dus eigenlijk was het weghalen van de beugeltjes voor de benzine radiateur al genoeg. Alleen dan kwam de koelvin tegen de poelie op de waterpomp aan, dus had ik de radieteur iets hoger gezet.
Afbeelding

Klaar voor inbouwen. De sensor onderin de radiateur nog even getest in de waterkoker. Schakelt bij 60 graden.
Afbeelding

En draaien maar! Klinkt wel als een heuze moderne auto nu.... 8)
Afbeelding

Draden nog even netjes wegwerken en koelvloeistof erin. Ben benieuwd!
Avatar gebruiker
hendrika
 
Berichten: 1028
Geregistreerd: 19 jul 2006, 23:24

Re: Koelproblemen 2 liter benzine blok (was radiateur j7->j9

Berichtdoor risky » 17 jul 2012, 10:59

60 graden ??? dat lijkt mij een beetje vroeg komt de motor nooit op bedrijfs tempratuur...
ik denk dat een sensor vanaf 86 graden beter is bij mij slaat hij zelfs pas op 96 graden aan
mvg
Daf 66 groen 1.4 rijdend ralley project 1974
Volvo 66 rood 1.1 origineel 1977
Opel Ascona B 1.9S 1977
Peugeot 604 ti automaat 1978
Peugeot J9 1985 2.5 diesel verlengd 5,8 meter
Avatar gebruiker
risky
Forumbeheer
 
Berichten: 3037
Geregistreerd: 12 jul 2006, 19:15
Woonplaats: westfriesland

Re: Koelproblemen 2 liter benzine blok (was radiateur j7->j9

Berichtdoor hendrika » 18 jul 2012, 20:53

sja weet ook niet wie me deze radiateur heeft aangesmeerd :wink:
ik ga hem eens op de weg testen, we shall see!

Het blok komt wel op temperatuur, want de thermostaat slaat natuurljk gewoon dicht en de radiateur word dus niet echt gebruikt onder de 75 graden.
Avatar gebruiker
hendrika
 
Berichten: 1028
Geregistreerd: 19 jul 2006, 23:24

Re: Koelproblemen 2 liter benzine blok (was radiateur j7->j9

Berichtdoor risky » 20 jul 2012, 13:24

hmmm dan gaat hij zodra de termostaat open gaat gelijk koelen is niet goed hoor...
dit betekend in de pratijk dat hij continu staat te draaien
De bedoeling is dat hij op zo`n 80 graden blijft gaat hij er overheen b.v naar 86 graden dan koelt hij hem af
tot 83 graden en bij 86 graden weer aan en zo gaat het spelletje continu door

wel een hele knappe radiateur trouwens,diesel :?: :wink:
mvg
Daf 66 groen 1.4 rijdend ralley project 1974
Volvo 66 rood 1.1 origineel 1977
Opel Ascona B 1.9S 1977
Peugeot 604 ti automaat 1978
Peugeot J9 1985 2.5 diesel verlengd 5,8 meter
Avatar gebruiker
risky
Forumbeheer
 
Berichten: 3037
Geregistreerd: 12 jul 2006, 19:15
Woonplaats: westfriesland

Re: Koelproblemen 2 liter benzine blok (was radiateur j7->j9

Berichtdoor hendrika » 21 jul 2012, 20:38

nou vandaag even getest, gaat helemaal toppie! Gewoon zonder te rijden beetje gas geven, dan komt hij op een geven moment tegen de 90 graden (temperatuur van cilinderkop) en dan springt de ventilator aan. Dan zakt hij terug naar bijna de 82 graden en gaat de ventilator uit. 8) top!

zal die temperatuurmeter unit wel niet goed zijn gegaan met mijn 60 graden... ik heb in ieder geval nog een extra knop om hem handmatig te bedienen en er gaat een lampje aan als hij aanspringt, kan ik het een beetje in de gaten houden tijdens het rijden.
Avatar gebruiker
hendrika
 
Berichten: 1028
Geregistreerd: 19 jul 2006, 23:24

Re: Koelproblemen 2 liter benzine blok (was radiateur j7->j9

Berichtdoor risky » 21 jul 2012, 21:27

ha mooi.. heb je wel relais gebruikt met het aansluiten van de fan?

want hij trekt heel wat amperè dit is wel wat om nog ff over na te denken :wink:
mvg
Daf 66 groen 1.4 rijdend ralley project 1974
Volvo 66 rood 1.1 origineel 1977
Opel Ascona B 1.9S 1977
Peugeot 604 ti automaat 1978
Peugeot J9 1985 2.5 diesel verlengd 5,8 meter
Avatar gebruiker
risky
Forumbeheer
 
Berichten: 3037
Geregistreerd: 12 jul 2006, 19:15
Woonplaats: westfriesland

Re: Koelproblemen 2 liter benzine blok (was radiateur j7->j9

Berichtdoor hendrika » 21 jul 2012, 23:53

uiteraard is alles netjes gezekerd direct van de accu en aangesloten met een relais. 8)

Dus geen belasting van de orginele kabelboom en geen doorgesmolten schakelaars. :wink:

Heb hem niet op het contact gezet. Kan ie nog even doorblazen als de motor uit staat. Maar aan de andere kant is het ook wel weer fijn dat als de sleutel eruit is deze grootverbruiker geen streken uit kan halen....

trouwens zag dat de orginele temperatuur schakelaar aangaat bij 82 graden en uitgaat bij 68 graden. Ik dacht dat ie boven een bepaalde temperatuur gewoon aanging, dus had hem gemeten toen hij aan het afkoelen was (dus uit ging), dan kom ik meer in de buurt van 60 graden.... :D weer wat geleerd
Avatar gebruiker
hendrika
 
Berichten: 1028
Geregistreerd: 19 jul 2006, 23:24

Re: Koelproblemen 2 liter benzine blok (was radiateur j7->j9

Berichtdoor joospeugeot » 22 jul 2012, 01:34

\
Laatst bijgewerkt door joospeugeot op 23 mei 2016, 22:14, in totaal 1 keer bewerkt.
vermoedelijk kan Peugeot een zeer besmettelijk virus zijn, als je het eenmaal bevat hebt zie er dan nog maar eens vanaf te komen
Avatar gebruiker
joospeugeot
 
Berichten: 7190
Geregistreerd: 21 maart 2010, 04:09
Woonplaats: tegen de heuvels aan van limburg

Volgende

Keer terug naar J7/J9

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten