Opknappen Peugeot J7 1976

Voor D3, D4, J7, J9.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Re: Opknappen Peugeot J7 1976

Berichtdoor Harrie » 08 okt 2012, 23:26

mooi die noppen-isolatie in de motorkap, maar denk even aan de hitte
van het uitlaatspruitstuk ! die kan zelfs gloeiend heet worden, en dan vliegt
die schuim in de fik !
grt, Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Re: Opknappen Peugeot J7 1976

Berichtdoor MarcoPeus » 08 okt 2012, 23:28

Harrie schreef:mooi die noppen-isolatie in de motorkap, maar denk even aan de hitte
van het uitlaatspruitstuk ! die kan zelfs gloeiend heet worden, en dan vliegt
die schuim in de fik !
grt, Harrie


Goeie tip Harrie! Misschien iets van een hitteschild maken. Zou zonde zijn als deze bus in vlammen op gaat. Zeker na zoveel noeste arbeid. (bekleder vondt t te moeilijk, Tsé :lol: , lachwekkend)
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: Opknappen Peugeot J7 1976

Berichtdoor yaay7 » 09 okt 2012, 09:01

Dat die kap opnieuw bekleed is scheelt echt heel veel! Goed merkbaar bij het optrekken joh. De rubberen rand heb ik omgedraait en iets 'verhoogt' zodat deze beter uitsteekt en afsluit. Werkt goed! De noppen-isolatie is wel brandvertragend… Ik zat te twijfelen of ik het er op zou maken ivm hitte van het spruitstuk. Heb er een testrit van 15 km mee gemaakt en de kap voelt gewoon koud aan, ook bij de bijrijderskant. Hoe ziet jullie motorkap er aan de binnenkant uit? Ik vraag me ook af hoe dit origineel geleverd werd. Want bij mij zijn er lipjes waar ijzerdraad doorheen kan (zie foto 1).
Er bestaat ook isolatietape/isolatiebanden om je spruitstuk mee in te pakken. Dat is ook een optie natuurlijk, iemand ervaring mee? En wat betreft de verlichting.. Ja ik vond het ook keigaaf! Mooi samen met mijn muziekinstallatie haha. De verlichting op 'warm wit' geeft een mooie standaard verlichting voor 's avonds.
Ivo Vastré Photography
www.ivovastre.com
Avatar gebruiker
yaay7
 
Berichten: 243
Geregistreerd: 10 apr 2012, 18:50
Woonplaats: Kaatsheuvel

Re: Opknappen Peugeot J7 1976

Berichtdoor Jeetje » 09 okt 2012, 12:09

http://www.hotrod.nl/shop/contents/nl/p959.html

Niet goedkoop, maar werkt perfect...
... it's better to burn out, than to fade away...
Avatar gebruiker
Jeetje
 
Berichten: 4316
Geregistreerd: 09 jul 2004, 14:14
Woonplaats: Vinkeveen

Re: Opknappen Peugeot J7 1976

Berichtdoor hendrika » 10 okt 2012, 20:56

ik heb ook dat noppenfolie erin geplakt. gewoon erin gekit en na een tijdje kwam het bij het spuitstuk los en ging het mooi smeulen. maar niet in de fik dus. nu zit daar niks meer :D

plaatje staal/alu is toch ook wel goed denk ik....
Avatar gebruiker
hendrika
 
Berichten: 1028
Geregistreerd: 19 jul 2006, 23:24

Re: Opknappen Peugeot J7 1976

Berichtdoor Jeetje » 11 okt 2012, 09:49

Bij de originele motorkap zit aan de binnenkant rechts bij het spruitstuk een soort van asbest plaatje.
... it's better to burn out, than to fade away...
Avatar gebruiker
Jeetje
 
Berichten: 4316
Geregistreerd: 09 jul 2004, 14:14
Woonplaats: Vinkeveen

Re: Opknappen Peugeot J7 1976

Berichtdoor mkatgert » 11 okt 2012, 09:55

Die noppenfolie zat ook bij mij aan de binnenkant. Dat ging dus mooi fikken toen ik de Col de Lautaret opreed, en de bestuurdercabine stond vol met verstikkende chemische rook, en ik heb het er toen allemaal uitgetrokken. Merkte overigens geen verschil in lawaai, de motor bleef wel een flink stuk koeler!
504 TI 1973
Avatar gebruiker
mkatgert
 
Berichten: 566
Geregistreerd: 13 jul 2008, 21:37
Woonplaats: Wageningen

Re: Opknappen Peugeot J7 1976

Berichtdoor Peter J7 » 16 okt 2012, 22:24

http://www.peugeotforum.nl/phpBB/viewtopic.php?f=10&t=15719&start=150

Als je op de link klikt en iets om laag scrolled zie je hoe ik het gedaan heb.
Eerst noppenspul en daarna een plaatje gebout.

Gr, Peter J7
Vouloir c'est pouvoir.

Peugeot J7 PZ10
Peugeot 206 XR
Avatar gebruiker
Peter J7
 
Berichten: 798
Geregistreerd: 13 jul 2009, 11:27
Woonplaats: Tilburg

Re: Opknappen Peugeot J7 1976

Berichtdoor Peter J7 » 16 okt 2012, 22:26

Afbeelding

Plaatje maar erbij geplakt :-)
Vouloir c'est pouvoir.

Peugeot J7 PZ10
Peugeot 206 XR
Avatar gebruiker
Peter J7
 
Berichten: 798
Geregistreerd: 13 jul 2009, 11:27
Woonplaats: Tilburg

Re: Opknappen Peugeot J7 1976

Berichtdoor yaay7 » 18 okt 2012, 09:32

Ziet er strak uit. Dat originele asbest plaatje zat er bij mij nog in, met daar achter glaswol.
Ivo Vastré Photography
www.ivovastre.com
Avatar gebruiker
yaay7
 
Berichten: 243
Geregistreerd: 10 apr 2012, 18:50
Woonplaats: Kaatsheuvel

Re: Opknappen Peugeot J7 1976

Berichtdoor percijn » 10 jun 2013, 20:30

Hey Ivo,

Gisteren na een eftelingbezoekje wat gaan eten in Kaatsheuvel en toen stond daar opeens je bus. Gaaf hoor, nog zeker wat werk, maar wat je al gedaan hebt is echt heel netjes. Als het schikt kom ik binnenkort nog eens langs om de bussen naast elkaar te zetten :)
Peugeot J7 1973
Avatar gebruiker
percijn
 
Berichten: 47
Geregistreerd: 23 mei 2012, 17:29

Re: Opknappen Peugeot J7 1976

Berichtdoor yaay7 » 17 jun 2013, 13:39

Hoi Percijn!

Leuk dat ie gespot is! Ja hij staat zo'n 230 meter van de Efteling vandaan :mrgreen: De koffie staat ook altijd klaar hoor. Hoop dat je lekker gegeten hebt in Kaatsheuvel. Al is er niet zo veel te beleven in het centrum, haha. Binnenkort een keertje de bussen naast elkaar zetten, goed plan :D

Een update van de 'werkzaamheden':
Vorige week de nieuwe velgen opgehaald bij Michael, daarna meteen banden en wielmoeren besteld en vanmorgen er onder laten leggen!
De velgen van Michael:
Afbeelding
Het inkopen, balanceren en monteren laten doen door Jos Dekkers in Kaatsheuvel. Erg goede service!
Op advies van de 'bandenboer' een zwaarder ventiel er in laten zetten:
Afbeelding

Afbeelding
En ze liggen er onder! Op 4,5 bar. Het sturen gaat echt aanzienlijk lichter. Het zijn, zoals bij andere J7 rijders, 195/75/R16C banden.
Afbeelding

Daarnaast is er nog een technische controle/grote beurt uitgevoerd bij garage de Werf in Ede door Jonathan. Bougies vervangen, koelvloeistof bijvullen, nieuwe olie- en luchtfilter, olie verversen enz. Volgende maand terug om de adviespunten/kapotte onderdelen te repareren/vervangen en alvast een nieuwe APK :D

Meanwhile we keep rollin with the J7!
Ivo Vastré Photography
www.ivovastre.com
Avatar gebruiker
yaay7
 
Berichten: 243
Geregistreerd: 10 apr 2012, 18:50
Woonplaats: Kaatsheuvel

Re: Opknappen Peugeot J7 1976

Berichtdoor jan-03 » 17 jun 2013, 15:16

Je pakt het goed aan Ivo.. Die ventielen zijn ook door mijn bandenboer aanbevolen...
Nieuwe banden dan rijd je vertrouwd..Je wil niet van de weg raken door foute zuinigheid.
gr jan
Peugeot 406 sedan 1996 Peugeot 203 berline
Een klassieker gebruik je niet maar die beheer je
Afbeelding
Avatar gebruiker
jan-03
 
Berichten: 6529
Geregistreerd: 22 sep 2010, 14:21
Woonplaats: workum

Re: Opknappen Peugeot J7 1976

Berichtdoor yaay7 » 23 aug 2013, 18:58

Hoppa! Sinds afgelopen woensdag weer APK voor de komende 2 jaar :mrgreen:
Een ashoes, schokdemperrubber, kleppendekselpakking, remvloeistof en de kapotte accu vervangen :-) Hij kan er weer een tijd tegenaan, technisch helemaal in orde (APK en nieuwe bandjes) en met een veilig gevoel de weg op! Stiekem maar eens gaan kijken waar de eerste reis volgend jaar naar toe gaat :D :D

De lekke ashoes :( Zit nu gelukkig een nieuwe omheen :-)
Afbeelding
Ivo Vastré Photography
www.ivovastre.com
Avatar gebruiker
yaay7
 
Berichten: 243
Geregistreerd: 10 apr 2012, 18:50
Woonplaats: Kaatsheuvel

Re: Opknappen Peugeot J7 1976

Berichtdoor jonathan steenbergen » 26 aug 2013, 14:28

Weer lekker een klein dagje aan je J7 gesleuteld ja.
Vakantie moet goed komen zo.

Gr Jonathan
309 GTI 16V
309 GTI 16V project
J7 Camper (Snuf)
Starlet
jonathan steenbergen
 
Berichten: 91
Geregistreerd: 04 sep 2009, 23:16
Woonplaats: Bennekom

Re: Opknappen Peugeot J7 1976

Berichtdoor yaay7 » 02 jul 2014, 23:48

Zo, weer een hele tijd verder. Maar zeker niet stilgezeten! Allemaal kleine klusjes aan de binnenkant van de bus gedaan :-) Ik zal hier een aantal fotootjes plaatsen, altijd leuk toch? :D

Afbeelding

Allereerst simpele deurpanelen voor in de cabine gemaakt van hardboard. De oude panelen zagen er slecht uit door vocht dat na een harde regenbui via het gootje van het schuifraampje naar beneden stroom. Gegolfd en achteraf zat er ook schimmel aan de binnenkant van het paneel. Gezonde keuze om ze door saaie hardboard platen te vervangen dus.

Daarnaast het dak van de cabine opgeknapt. Het oude hemeltje was door vocht van een lekkende dakrand rechtsvoor ook in eenzelfde staat als de deurpanelen geraakt. Over het algemeen zag ie er nog netjes uit, maar vond het wel "frisser" om hem er uit te halen. De stangen om het hemeltje te spannen heb ik nog liggen, als ik er iemand blij mee kan maken? Het dak heb ik geschuurd, op de kale/vliegroest-plekken met zinkspray behandeld en daarna het dakje gespoten met een spuitbus. Ziet er weer strak uit! Ook nog een soort hoedenplank voorin gemaakt om de kaarten op te bergen.

Afbeelding
Afbeelding

Naast deze klusjes ook nog aan wat luxe gewerkt :D In de tussentijd zijn er beklede kussens aanwezig. Een dompelpompje ingebouwd, de verlichting op 12V aangesloten en via het dashboard bedienbaar, een éénkops koffiezetapparaatje geplaatst, een bakkie ingebouwd en campinggerief aangeschaft. Alle ingebouwde apparatuur voorzien van een zekering. Helemaal "prêt pour partir!"

Afbeelding

Alles past er in, badkamer verbouwen is geen probleem :mrgreen: :
Afbeelding

Een paar weken geleden een weekendje weggeweest om te kijken of 'ie Frankrijk haalt :mrgreen: En ja hoor! Zonder problemen gehaald. Zelfs dwars door Brussel haha.
Afbeelding
Afbeelding

Op de camping het nieuwe luifeltje testen:
Afbeelding

Mooie dingen spotten in het centrum van Tournai:
Afbeelding
Afbeelding

En op de terugweg nog door verlaten dorpje Doel gereden....
Afbeelding

Voor de nazomer/winter/volgend jaar staan er "grotere" werkzaamheden gepland. Er begint zich her en der wat roest te vormen... Ook wil ik de lijstjes waar de schuifraampjes in zitten demonteren, stralen en goed in de lak zetten. Heb al een nieuwe "stalen U-profiel met vilt" liggen welke ik er in kan maken. Dit niet-originele U-profiel met vilt zit er nu ook in, en is helemaal weggeroest. Misschien een voordeel ten opzichte van de originele rubbers? Het water trekt in het vilt en dit roest i.p.v. dat het stalen lijstje waar dit vilt in ligt begint te roesten.. :?:

Maar, maar nu eerst genieten! Voor aankomende 3,5 week staat er een rondreis door Normandië (en áls we snel gaan nog een stukje Bretagne :mrgreen: ) gepland. Heerlijk! Nog meer mensen die de komende weken op pad gaan? :D Of tips voor deze streek in Frankrijk?

Na de vakantie verschijnen er wel wat foto's met een trip-report in het reisverhalentopic! :D

Groeten Ivo
Ivo Vastré Photography
www.ivovastre.com
Avatar gebruiker
yaay7
 
Berichten: 243
Geregistreerd: 10 apr 2012, 18:50
Woonplaats: Kaatsheuvel

Re: Opknappen Peugeot J7 1976

Berichtdoor Harrie » 07 jul 2014, 00:42

mooi verslag, Ivo :wink:
dak is weer tip-top, mooi aflegplankje bovenin, altijd handig.
succes met de klusjes en veel vakantieplezier in Frankrijk :wink:
grt, Harrie
Peugeot: pour que l'automobile soit toujours un plaisir.
Peugeot Course racefiets 1979 ; J7 F 1,8 camper 1972 ;
304 S cabriolet 1973 ; 306 1.8 cabriolet 1996
604 V6 SL 1978 ; 604 GTI 1984 ; 406 Break 1.8 ST 2001
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Re: Opknappen Peugeot J7 1976

Berichtdoor hendrika » 07 jul 2014, 21:07

leuk! Doel wilde ik ook nog eens doorheen rijden. :D
inderdaad mooi voor de fotos zie ik.

tips bretange, hou je van strand en evt surfen, ga naar erdeven en dan kerhillio plage, camping municipal.
Avatar gebruiker
hendrika
 
Berichten: 1028
Geregistreerd: 19 jul 2006, 23:24

Re: Opknappen Peugeot J7 1976

Berichtdoor 403diesel » 07 jul 2014, 22:18

Goed bezig Ivo. Ziet er netjes uit allemaal.

Fijne vakantie met de J7, maar dat gaat vast lukken. In Normandië en Bretagne is het altijd wel goed vertoeven.

Groet, Serge
Peugeot 403 Diesel '66
Peugeot 403 Diesel Pickup '63
Peugeot 107 XS 2010
Peugeot 205 Junior 1986
Peugeot Boxer 2,5 TDI 1999
Rover SD1 3500 AT 1978
Rover SD1 2300S Man 1981
Rover SD1 3500 V8S Man 1980
403diesel
 
Berichten: 2235
Geregistreerd: 26 jun 2011, 22:55
Woonplaats: Tiel

Re: Opknappen Peugeot J7 1976

Berichtdoor yaay7 » 18 nov 2014, 19:26

Potverdikke, zijn al m'n foto's weg :(
Ivo Vastré Photography
www.ivovastre.com
Avatar gebruiker
yaay7
 
Berichten: 243
Geregistreerd: 10 apr 2012, 18:50
Woonplaats: Kaatsheuvel

Re: Opknappen Peugeot J7 1976

Berichtdoor yaay7 » 18 nov 2014, 20:05

Daar zijn we weer! Heb voor de winterperiode een klusruimte geregeld waar ik gemiddeld één avond in de week en enkele zaterdagen terecht kan! Dat wordt flink aanpoten dus. Zeker omdat dit m'n eerste project is :oops: Vorige week neergezet en begonnen met demonteren van het dakluik, dakventilatie-rooster, schuifdeuren en de bumper:

Te beginnen met het dakluik:
"Dit" was het oude dakluik. de kit rondom dichte nog goed af maar de gebroken kap lekte flink. Om elende vóór te zijn toch maar een nieuw dakluik plaatsen.
Afbeelding
Afbeelding
Het nieuwe dakluik wordt 14 cm breder. Om het dakluik beter af te doen sluiten verplaats ik hem 8 cm verder naar achteren. Dan is er een rakend oppervlak over de gehele breedte van het dakluik. Om van alle kitresten etc. af te zijn, plaats ik hem 2 cm meer naar de zijkant. Scheelt weer krabben :mrgreen: Alles is al afgetekend, van de week slijpen/zagen en lassen. Daarna het dak verven en het luik kan geplaatst worden.
Afbeelding

De ventilatie-paddestoel op het dak gaat er uit, dit is nog een oude 95 mm maat. De hedendaagse dakroosters zijn 110/120mm, om het gat groter te maken kost te veel tijd én heb het rooster niet nodig. Een vierkant stuk uitslijpen en dichtlassen is de oplossing.
Afbeelding

Dan de verdere rottigheid van het dak bekeken. Enkele jaren gelden is er een stuk bijgewerkt in de dakgoot door het inlassen van een horizontaal plaatje en de verticale delen te ontroesten en af te werken met metaalplamuur. In eerste instantie wilde ik het horizontale plaatje er uit slijpen en vervangen:
Afbeelding
Afbeelding

Maar eenmaal bezig, toch maar het metaalplamuur vervangen:
Afbeelding
Een beetje hobby'en levert een mooi te lassen deel op:
Afbeelding

Het dakgootje boven de bestuurdersstoel is ooit al een keer gelast geweest. Als ik het goed heb door Willen Driessen, die de front van het busje opgeknapt heeft. Later is er aan de onderzijde van dit laswerk met metaalplamuur gewerkt. Heb geprobeerd dit op te knappen, maar het beste is een nieuw stuk er in! Het plaatdeel dat er bij het opknappen van de voorkant van het busje in is gezet is nog in takt gebleven. de gaten ga ik gebruiken om te hechten middels proplassen. Vervolgens samen met het nieuwe stukje dakgoot aflassen. Moet wel lukken met plaat van 1,5 mm. Vanaf de zijkant te zien:
Afbeelding

En al een nieuw stuk plaat op maat gemaakt (met een professionele werktekening, haha). Klaar om er in gelast te worden:
Afbeelding
Afbeelding

Ondertussen al geshopt: owatrol, industriële grondlak, rollers (ja, de goede :wink: ), en de Wyzonol industrielak komt als het goed is van de week binnen :-)
Iemand ervaring met ontvetter van St. Mark? Het wordt me van alle kanten aangeraden het te gebruiken.
Verdere tips zijn altijd welkom natuurlijk!

Dat was een flinke update. Van de week komt er nog meer, morgen kan ik er weer aan werken!

Groeten Ivo
Ivo Vastré Photography
www.ivovastre.com
Avatar gebruiker
yaay7
 
Berichten: 243
Geregistreerd: 10 apr 2012, 18:50
Woonplaats: Kaatsheuvel

Re: Opknappen Peugeot J7 1976

Berichtdoor J7Rutger » 18 nov 2014, 23:02

st marc werk prima. gebruiksaanwijzing op de les volgen en alles komt goed :)

succes met het klussen!
J7Rutger
 
Berichten: 278
Geregistreerd: 28 apr 2014, 17:40

Re: Opknappen Peugeot J7 1976

Berichtdoor MarcoPeus » 19 nov 2014, 00:06

St Mark is een goede (huis-tuin en keuken) ontvetter, Universol is ook heel goed en wordt door veel schilder tegenwoordig gebruikt i.p.v. ammoniak. Verkrijgbaar in de schilder speciaalzaak.
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: Opknappen Peugeot J7 1976

Berichtdoor Jineuf » 19 nov 2014, 02:36

Goed bezig Ivo,
mooi dat je het grondig aanpakt met vers staal in plaats van polyesterplamuur-meuk!

Succes Groet, Wirtjo
304 SLS '78, 406 Coupé V6 1999 (Peurari), 406 Break Hdi 90
Lid van de Peugeot Club Nederland sinds 1994
Avatar gebruiker
Jineuf
 
Berichten: 1410
Geregistreerd: 14 feb 2006, 19:11
Woonplaats: Soest

Re: Opknappen Peugeot J7 1976

Berichtdoor risky » 20 nov 2014, 22:44

Goed bezig !!! Mooie rit er ook al mee gemaakt naar Frankrijk.
Ik heb mijn bus al vanaf 2008 in die tijd nog nooit een wiel over de grens gezet :mrgreen:
Maar volgend jaar gaat het gebeuren!!!
Mvg
Dirk
Daf 66 groen 1.4 rijdend ralley project 1974
Volvo 66 rood 1.1 origineel 1977
Opel Ascona B 1.9S 1977
Peugeot 604 ti automaat 1978
Peugeot J9 1985 2.5 diesel verlengd 5,8 meter
Avatar gebruiker
risky
Forumbeheer
 
Berichten: 3037
Geregistreerd: 12 jul 2006, 19:15
Woonplaats: westfriesland

VorigeVolgende

Keer terug naar J7/J9

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 50 gasten