Daar zijn we weer! Heb voor de winterperiode een klusruimte geregeld waar ik gemiddeld één avond in de week en enkele zaterdagen terecht kan! Dat wordt flink aanpoten dus. Zeker omdat dit m'n eerste project is
Vorige week neergezet en begonnen met demonteren van het dakluik, dakventilatie-rooster, schuifdeuren en de bumper:
Te beginnen met het dakluik:
"Dit" was het oude dakluik. de kit rondom dichte nog goed af maar de gebroken kap lekte flink. Om elende vóór te zijn toch maar een nieuw dakluik plaatsen.
Het nieuwe dakluik wordt 14 cm breder. Om het dakluik beter af te doen sluiten verplaats ik hem 8 cm verder naar achteren. Dan is er een rakend oppervlak over de gehele breedte van het dakluik. Om van alle kitresten etc. af te zijn, plaats ik hem 2 cm meer naar de zijkant. Scheelt weer krabben
Alles is al afgetekend, van de week slijpen/zagen en lassen. Daarna het dak verven en het luik kan geplaatst worden.
De ventilatie-paddestoel op het dak gaat er uit, dit is nog een oude 95 mm maat. De hedendaagse dakroosters zijn 110/120mm, om het gat groter te maken kost te veel tijd én heb het rooster niet nodig. Een vierkant stuk uitslijpen en dichtlassen is de oplossing.
Dan de verdere rottigheid van het dak bekeken. Enkele jaren gelden is er een stuk bijgewerkt in de dakgoot door het inlassen van een horizontaal plaatje en de verticale delen te ontroesten en af te werken met metaalplamuur. In eerste instantie wilde ik het horizontale plaatje er uit slijpen en vervangen:
Maar eenmaal bezig, toch maar het metaalplamuur vervangen:
Een beetje hobby'en levert een mooi te lassen deel op:
Het dakgootje boven de bestuurdersstoel is ooit al een keer gelast geweest. Als ik het goed heb door Willen Driessen, die de front van het busje opgeknapt heeft. Later is er aan de onderzijde van dit laswerk met metaalplamuur gewerkt. Heb geprobeerd dit op te knappen, maar het beste is een nieuw stuk er in! Het plaatdeel dat er bij het opknappen van de voorkant van het busje in is gezet is nog in takt gebleven. de gaten ga ik gebruiken om te hechten middels proplassen. Vervolgens samen met het nieuwe stukje dakgoot aflassen. Moet wel lukken met plaat van 1,5 mm. Vanaf de zijkant te zien:
En al een nieuw stuk plaat op maat gemaakt (met een professionele werktekening, haha). Klaar om er in gelast te worden:
Ondertussen al geshopt: owatrol, industriële grondlak, rollers (ja, de goede
), en de Wyzonol industrielak komt als het goed is van de week binnen
Iemand ervaring met ontvetter van St. Mark? Het wordt me van alle kanten aangeraden het te gebruiken.
Verdere tips zijn altijd welkom natuurlijk!
Dat was een flinke update. Van de week komt er nog meer, morgen kan ik er weer aan werken!
Groeten Ivo