remklauwen reviseren

Voor D3, D4, J7, J9.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

remklauwen reviseren

Berichtdoor hendrika » 21 jul 2012, 21:01

Aangezien de bus een beetje scheef begon te trekken bij hard remmen en soms piepte bij optrekken dacht ik dat er een remklauw een beetje vastzat, dus tijd voor een revisie. Twee revisiesetjes gekocht.

Leidingen los, handrem kabel los, remklauw op de werkbank.
Afbeelding

Aangezien rubberen delen vaak nog wel eens stuk willen gaan als je aan een remklauw gaat trekken, dacht ik die kapjes met pinnentjes voor de handremmen erafte halen. Seegerring los, pin eruit.
De veren halen in pin en er zit nog een klein wigje tussen. interessante constructie.
Afbeelding

Nu zie je aan de achterkant alleen de pinnen met draad die in de zuigers prikken.
Afbeelding

Zuigers eruit gedraaid tot ze niet meer verder konden.
Afbeelding

Dan kunnen de pinnetjes met draad ook uit de cilinders getrokken worden. Hierop zitten 5 gebolde ringetjes die als veertjes dienen.
Afbeelding

Toen moeten de cilinders uit de houder. dit ging niet direct heel makkelijk en lukte uiteindelijk met behulp van de pers....
De zuigers kwamen er makkelijk uit en zien er ook nog goed uit bij deze klauw. Alles goed schoonmaken.
Afbeelding

Nu kom ik op het volgende probleem. In mijn revisiesetje zit een nieuwe afdichting voor de zuiger, 48mm. Helaas zitten er geen afdichtingen bij voor het asje met draad voor de handrem. Ik heb nog even gekeken en kom wel andere revisiesetjes tegen, alleen deze hebben ook dit afdichtringetje niet erbij zitten (op de plaatjes). Iemand een idee hoe ik hieraan kan komen, het gaat hier volgens mij om een ringetje met vierkant profiel (die tegen dot remvloeistof kan). Of kan ik een alternatief gebruiken, o-ring, keerring?

Beide zuigers zaten aan de achterkant goed in het vet, toch was er wat roestvorming aan de achterkant, bij de veerringetjes. Dit kan dan volgens mij alleen door remvloeistof komen. dus lijkt me wel een goed idee deze afdichtingen te vervangen......
Avatar gebruiker
hendrika
 
Berichten: 1028
Geregistreerd: 19 jul 2006, 23:24

Re: remklauwen reviseren

Berichtdoor jan-03 » 21 jul 2012, 21:28

Roest zal niet door de remvloeistof komen maar door water en lucht.. Heeft water/vocht in de leiding gezeten dan zou je zeggen en dat komt misschien omdat er iets niet goed meer afsluit..
gr Jan.
Peugeot 406 sedan 1996 Peugeot 203 berline
Een klassieker gebruik je niet maar die beheer je
Afbeelding
Avatar gebruiker
jan-03
 
Berichten: 6529
Geregistreerd: 22 sep 2010, 14:21
Woonplaats: workum

Re: remklauwen reviseren

Berichtdoor Harrie » 21 jul 2012, 22:42

janbachee schreef:Roest zal niet door de remvloeistof komen maar door water en lucht..
Heeft water/vocht in de leiding gezeten dan zou je zeggen en dat komt misschien omdat er iets niet goed meer afsluit..
gr Jan.

jawel Jan, remvloeistof is hygroscopisch en neemt water in zich op.
Dat veroorzaakt corrosie in cylinders.
Daarom word dus voorgeschreven dat elke 2 jaar het gehele circuit ververst moet worden !
De modernere zoals DOT 5.1 hebben veel minder last van die hygroscopische eigenschap.
.
@ Hendrika: noeste arbeid ! je hebt al ontdekt hoe het uit elkaar moet. :D ( ik heb dat nog nooit gedaan....)
grt, Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Re: remklauwen reviseren

Berichtdoor hendrika » 21 jul 2012, 23:33

ja met remvloeistof bedoel ik natuurlijk het vocht in de remvloeistof.... :D maar inderdaad sluit het achterste ringetje niet goed af dus die moet nieuw....

Inderdaad noeste arbeid. er kwamen zo af en toe vragen over dus ik dacht maak maar wat fotos dan hebben er anderen er ook wat aan als ze het een keer moeten doen. dus harrie nu weet je ook hoe het moet :D

maar goed uiteindelijk zou ik natuurlijk graag het zaakje ook weer in ekaar zetten maar dan moet ik dus wel van die afdichtringetjes scoren.... :?
Avatar gebruiker
hendrika
 
Berichten: 1028
Geregistreerd: 19 jul 2006, 23:24

Re: remklauwen reviseren

Berichtdoor Harrie » 22 jul 2012, 00:04

ja, erg leerzaam :D
ik heb er vroeger wel aan gewerkt: o.a. nieuwe remblokken monteren, dus 1/4 uur per cyl. terugdraaien.

maar... onze J7 heeft rondom TROMMELS.
de ( zeldzame ) nieuwe wielremcylinders heb ik al klaar liggen.
DBA, in een geel doosje, brandnew 8)
maar zo ver ben ik nog niet, dat wordt pagina's later.
grt, Harrie
Peugeot: pour que l'automobile soit toujours un plaisir.
Peugeot Course racefiets 1979 ; J7 F 1,8 camper 1972 ;
304 S cabriolet 1973 ; 306 1.8 cabriolet 1996
604 V6 SL 1978 ; 604 GTI 1984 ; 406 Break 1.8 ST 2001
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Re: remklauwen reviseren

Berichtdoor hendrika » 22 jul 2012, 23:14

afichtringetjes zijn o-ringetjes, niet met vierkante doorsnede zoals ik verwachtte. (Is een klein gaatje en moeilijk te zien en eruit te halen). Morgen even kijken of ik nieuwe kan scoren, die ook tegen remvloeistof kunnen :D
Avatar gebruiker
hendrika
 
Berichten: 1028
Geregistreerd: 19 jul 2006, 23:24

Re: remklauwen reviseren

Berichtdoor hendrika » 23 jul 2012, 12:13

net een aantal Viton O-ringetjes gescoord, Viton kan wel tegen aggressieve vloeistoffen.
de maat 11x2.5mm. het is lastig te meten aangezien ik een oud ringetje had en de binnenkant van de remcilinder niet echt te meten was. (te klein gat en te diep in de klauw).

we zullen zien!
Avatar gebruiker
hendrika
 
Berichten: 1028
Geregistreerd: 19 jul 2006, 23:24

Re: remklauwen reviseren

Berichtdoor hendrika » 01 sep 2012, 00:30

nog even om het verhaal af te maken....

alles goed schoonmaken.
eventuele roestvorming, meestal in de buitenste ring, weghalen door te honen
Afbeelding

zuigers en cilinders mooi schoon
Afbeelding

veerringetjes en pennen voor handrem mooi schoon
Afbeelding

nieuwe afdicht ringetjes erin en de zuigers terug in de cilinder. monteren met een beetje 'blauw' remvet. Schroefpin voor de handrem aan de achterzijde erin draaien.
Afbeelding

Cilinders terug in de houders, handrem mechanisme aan de achterzijde monteren met normaal (toevallig blauw) vet.
Afbeelding

En klaar zijn de gereviseerde klauwen!
Afbeelding

UPDATE: zorg ervoor dat de dunne streepjes op de zuigers horizontaal zitten en boven ten opzichte van de brede gleuven. ANders krijg je de remklauwen niet of lastig ontlucht....
Laatst bijgewerkt door hendrika op 17 apr 2016, 18:29, in totaal 1 keer bewerkt.
Avatar gebruiker
hendrika
 
Berichten: 1028
Geregistreerd: 19 jul 2006, 23:24

Re: remklauwen reviseren

Berichtdoor Harrie » 01 sep 2012, 22:27

bedankt voor de update.
Ze hebben het goed gedaan in de afgelopen 6700 km, zo is gebleken ( ? ) :D
Dan heb je toch eer van je werk ! :wink:
grt, Harrie
Peugeot: pour que l'automobile soit toujours un plaisir.
Peugeot Course racefiets 1979 ; J7 F 1,8 camper 1972 ;
304 S cabriolet 1973 ; 306 1.8 cabriolet 1996
604 V6 SL 1978 ; 604 GTI 1984 ; 406 Break 1.8 ST 2001
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Re: remklauwen reviseren

Berichtdoor plaske » 14 apr 2016, 21:26

ik ben al een hele tijd op zoek naar revisie setjes voor de remklauwen en kan ze nergens meer vinden, van de negen heb ik er maar eentje die niet scheef trekt bij het remmen, en een grondige reiniging zonder vervangen van de manchetten helpt niet, k' heb het onlangs bij de Bachée EDF gedaan, maar na 500km zijn de remblokken opnieuw verkoold
peugeot un jour, peugeot toujours
plaske
 
Berichten: 21
Geregistreerd: 27 nov 2005, 00:27
Woonplaats: dilbeek

Re: remklauwen reviseren

Berichtdoor bmw1802 » 16 apr 2016, 15:24

Hoi,
even kijken op ebay worden ze wel aangeboden in verschillende diameters met of zonder nieuwe zuigers.
m.vr.gr. Henk
PEUGEOT j9 1980
bmw1802 1975
Avatar gebruiker
bmw1802
 
Berichten: 141
Geregistreerd: 24 feb 2015, 00:29

Re: remklauwen reviseren

Berichtdoor hendrika » 17 apr 2016, 18:26

gewoon te bestellen bij franzose

https://www.franzose.de/en/Peugeot/Alle ... /ANR74618/

je moet dan nog wel de viton o-ringetjes los ergens kopen zoals hierboven geschreven.
dit kan bij een lagerboer/aandrijftechniekwinkel/etc.
Avatar gebruiker
hendrika
 
Berichten: 1028
Geregistreerd: 19 jul 2006, 23:24

Re: remklauwen reviseren

Berichtdoor J7TOONSEPPE » 27 maart 2017, 14:48

Beste,

Hoe kan je de remblokken van en J7 vervangen? hoe krijg ik de cilinders weer terug geduwd?

Met vriendelijke groeten.
J7TOONSEPPE
 
Berichten: 32
Geregistreerd: 19 jun 2016, 09:48

Re: remklauwen reviseren

Berichtdoor hendrika » 27 maart 2017, 20:25

door ze te draaien. een grote schroevendraaier of stripje staal in de gleuf en draaien maar.
Je ziet op bovenstaande fotos de handrem pennetjes met een grof schroefdraad, hier draaien de zuigers dus overheen.

Het beste is als je ze zo weer terugzet dat strepen haakt op de klauw zitten, dus 'horizontaal' met het wegdek, en dat de de dunne streepjes boven de brede strepen zitten (boven ten opzichte van het wegdek)
Avatar gebruiker
hendrika
 
Berichten: 1028
Geregistreerd: 19 jul 2006, 23:24

Re: remklauwen reviseren

Berichtdoor J7TOONSEPPE » 27 maart 2017, 21:35

Hartelijk dank Hendrika,

De remmen zijn vervangen
J7TOONSEPPE
 
Berichten: 32
Geregistreerd: 19 jun 2016, 09:48


Keer terug naar J7/J9

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten