Oh nee Depannage!

Voor D3, D4, J7, J9.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Re: Oh nee Depannage!

Berichtdoor sevenhills » 27 mei 2013, 22:11

Hallo Hendrika Ik kan jouw P B niet beantwoorden iets werkt er niet bel maar 0651833993
sevenhills
 
Berichten: 47
Geregistreerd: 10 mei 2013, 21:51

Re: Oh nee Depannage!

Berichtdoor hendrika » 13 jul 2014, 22:54

Het is al weer effe geleden, maar omdat het vorig jaar allemaal net voor de vakantie gebeurde en zowiezo aardig druk was met vanalles en nog wat geen reactie meer over hoe en wat het uiteindelijk geworden was.

Uiteindelijk heb het blok uit elkaar getrokken, goed schoon gemaakt, de cilinderbussen en zuigers vervangen en er een andere kop op gezet. hiermee naar huis gereden.. 'ja hij doet het!' bus vol gegooid en toen een testrit gemaakt naar kroatië.
Nog even een sfeerbeeldje van een fantastische camping aan het water op het eiland Pag, in windkracht 6 (luifels waaien weg) dus dan maar in de schaduw van de bus zitten. :mrgreen:
Afbeelding

de motor heeft het fantastisch gedaan, ik had er ook een nieuwe dynamo op gezet van een amerikaan ofzo, 105A, maar het beugeltje bovenop trilde los, brak af, en het nieuwe hobbybob beugeltje zorgde er voor dat de snaar te strak kwam en vervolgens het oog van de dynamo afbrak.
Afbeelding

Daar vrienden gemaakt met vriendelijke slovenen en die hadden ons super geholpen door een halve dag rond te rijden langs garages en uiteindelijk vonden we een dynamo van een renault ofzo, die we pas konden maken voor op de J7.

Het viel me wel op dat de klepspeling wel snel ging, en dat deze 'nieuwe' kop dus niet goed tegen LPG kon. Het was wel een later type (met 3 gaten inlaat) maar wel van een vroeger bouwjaar als de vorige, dus waarschijnlijk is er gedurende de jaren met dit type kop een wissel gemaakt in klepzittingen ofzo.
Avatar gebruiker
hendrika
 
Berichten: 1028
Geregistreerd: 19 jul 2006, 23:24

Re: Oh nee Depannage!

Berichtdoor hendrika » 13 jul 2014, 23:09

Eind van het jaar een lekke waterpomp en zo maar de stalling in gereden, dus uit de stalling meteen werk aan de winkel!

10 meter uit de stalling een harde knal uit de uitlaat (onze bus was best goed in ploffen) en met veel herrie naar huis.... die konden we dus ook meteen vervangen... :mrgreen:
Afbeelding

Als de waterpomp eraf moet dan maar meteen de kop doen. ik had nog een extra kop met dank aan joospeugeot, dus deze heb ik maar laten reviseren omdat deze kop daar toch aan toe was en ik dan voor eens en altijd hopelijk van het kleppen gezeur af te zijn.
Afbeelding

alles los....koelwater eruit...
Afbeelding

stoterstangen en kopbouten in een kartonnetje dan kunnen ze weer op dezelfde plek terug...
Afbeelding

daar zijn ze de 'nieuwe' zuigers dan!
Afbeelding

frisse kop erop!
Afbeelding

alles weer erop zetten....
Afbeelding

... en natuurlijk de nieuwe waterpomp!
Afbeelding
Avatar gebruiker
hendrika
 
Berichten: 1028
Geregistreerd: 19 jul 2006, 23:24

Re: Oh nee Depannage!

Berichtdoor Harrie » 14 jul 2014, 23:44

zow, jij gaat grondig en ook secuur te werk , dat kan ik waarderen :wink:
en hopelijk straks geen 'ploffen' meer. :wink:
grt, Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Re: Oh nee Depannage!

Berichtdoor hendrika » 15 jul 2014, 00:15

Bedankt Harrie :D

Hij ploft minder, maar toch nog steeds. Ik heb inmiddels alles vervangen (blok) sinds het begin, behalve de carburateur. Vele afstellingen geprobeerd (ontsteking en mengsel) en de uitlaat verbeterd zodat hij beter aan/afsluit. Het lijkt een probleem van lucht in de uitlaat in combinatie met een onverbrand mengel. Zowel op benzine als LPG.

Ik ga binnenkort de carburateur vervangen en als dat het niet is..... dan plof ik gewoon maar verder :D :D :D
Avatar gebruiker
hendrika
 
Berichten: 1028
Geregistreerd: 19 jul 2006, 23:24

Re: Oh nee Depannage!

Berichtdoor joospeugeot » 15 jul 2014, 00:29

\
Laatst bijgewerkt door joospeugeot op 23 mei 2016, 22:01, in totaal 1 keer bewerkt.
vermoedelijk kan Peugeot een zeer besmettelijk virus zijn, als je het eenmaal bevat hebt zie er dan nog maar eens vanaf te komen
Avatar gebruiker
joospeugeot
 
Berichten: 7190
Geregistreerd: 21 maart 2010, 04:09
Woonplaats: tegen de heuvels aan van limburg

Re: Oh nee Depannage!

Berichtdoor hendrika » 15 jul 2014, 00:38

123 ontsteking op xn1 setting, bougies moet ik even checken, bougiekabels geen idee, gewoon eens besteld via een webshoppie.
Bougies en kabels zijn inmiddels vele malen vervangen.
Hij ploft ook al zo ongeveer sinds we die bus hebben, dus meer als 7 jaar.
Dus best goed dat die demper zo lang mee is gegaan! :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Het is vooral bij afremmen motor en daarna met een heel klein beetje gas geven.
Maar voorheen ook als je op benzine reed, de bus helemaar uit zette, de motor volledig stil stond, en dan 10 seconde later...BAM... :shock: :shock: :shock:
Gelukkig reden we niet zoveel op benzine.

Met een verbeterde uitaat nu is het al stukken minder (minder harde knallen), maar nog niet perfect, daar ga ik dit jaar voor :D
Die benzine-motor-uit-ploffen zijn nu wel weg.
Avatar gebruiker
hendrika
 
Berichten: 1028
Geregistreerd: 19 jul 2006, 23:24

Re: Oh nee Depannage!

Berichtdoor joospeugeot » 15 jul 2014, 00:52

\
Laatst bijgewerkt door joospeugeot op 23 mei 2016, 22:01, in totaal 1 keer bewerkt.
vermoedelijk kan Peugeot een zeer besmettelijk virus zijn, als je het eenmaal bevat hebt zie er dan nog maar eens vanaf te komen
Avatar gebruiker
joospeugeot
 
Berichten: 7190
Geregistreerd: 21 maart 2010, 04:09
Woonplaats: tegen de heuvels aan van limburg

Re: Oh nee Depannage!

Berichtdoor Tiemen » 15 jul 2014, 07:59

Zou het kunnen dat je uitlaat niet goed gasdicht aangesloten zit op je spruitstuk? Vooral als je je gas loslaat kan daar lucht worden aangezogen, die met de onverbrande benzine / gas alsnog ontbrandt. Ik heb dit zelf ook gehad bij een J7 op LPG die ik heb gehad.

Van alles geprobeerd met die pakkingring die er voor bedoeld is, maar uiteindelijk werkt het gewoon het beste om de uitlaat en spruitstuk koud op elkaar te zetten in mijn ervaring. Ik zou even goed kijken of de uitlaat mooi recht op het blok aankomt.

Succes!

Tiemen
Tiemen
 
Berichten: 83
Geregistreerd: 15 mei 2004, 17:13

Re: Oh nee Depannage!

Berichtdoor risky » 15 jul 2014, 13:06

Vaag verhaal een klap als motor uit is op benzine?
Dit zou betekenen dat er nog een vonk plaats vind dus moet je het zoeken in je 123 ontsteking of een afsluiter van het gas misschien dat deze een zuchtje door laat backfires komen haast niet voor op benzine
enkel op gas doordat de spuitstuk zich vult met teveel lpg en het spulletje al explodeert voordat het in de verbranding kamer is...
Dit vind je motor echt niet fijn en je luchtfilter huis ook niet.
misschien geeft je verdamper wel te veel gas deze werkt op de vacum van je inlaat hoe meer vacum joe meer gas als deze rubbers in de verdamper versleten zijn is dit niet zuiver meer en geeft hij meer als nodig kan ook backfires veroorzaken..
Daf 66 groen 1.4 rijdend ralley project 1974
Volvo 66 rood 1.1 origineel 1977
Opel Ascona B 1.9S 1977
Peugeot 604 ti automaat 1978
Peugeot J9 1985 2.5 diesel verlengd 5,8 meter
Avatar gebruiker
risky
Forumbeheer
 
Berichten: 3037
Geregistreerd: 12 jul 2006, 19:15
Woonplaats: westfriesland

Re: Oh nee Depannage!

Berichtdoor hendrika » 16 jul 2014, 15:06

het heeft ermee te maken dat er lucht in een warme uitlaat komt waar onverbrand mengel in zit. Vandaar ook inderdaad de reactie van tiemen over de aansluiting van de uitlaat.
Deze uitlaat heb ik inmiddels verbouwd voor een betere aansluiting. zal ens een foto opzoeken, een aanrader voor elke j7 eigenaar die zijn uitlaatspruitstuk wil sparen.

Moet je je voorstellen dat je in spanje aankomt bij de gas pomp, waar ze natuurlijk al minder happig zijn op gas, en je dan ook nog met zo'n hippie bus aan komt rijden, en er dan een stilte is omdat de motor uit gaat, en dan een keiharde knal.... :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

bobine is een blauwe bosch :D

bougiekabels zijn inderdaad een goede, ik heb verlengstukjes met kunststof eromheen, en enkele al een stuk benzine slang eromheen..... :lol:
echter als de vonk niet overslaat tussen de bougiecontactjes maar tussen de verlengstukjes en de buisjes in het blok is er in de verbrandingskamer iets niet helemaal lekker (bijvoorbeeld een te rijk mengel ofzo....)
Avatar gebruiker
hendrika
 
Berichten: 1028
Geregistreerd: 19 jul 2006, 23:24

Re: Oh nee Depannage!

Berichtdoor Harrie » 16 jul 2014, 23:05

hoi 'Hendrika', heb je wel de juiste warmtegraad bougies er in zitten ?
het "ploffen" is 'nadieselen' onverbrand mengsel wordt ontstoken, bijv. door kool-afzetting.
staat de carburateur niet te rijk afgesteld ? gaat de gasklep wel goed dicht ?
Bougies: Champion N281 YC ( electroden-afstand 0,6 mm )
grt, Harrie
Peugeot: pour que l'automobile soit toujours un plaisir.
Peugeot Course racefiets 1979 ; J7 F 1,8 camper 1972 ;
304 S cabriolet 1973 ; 306 1.8 cabriolet 1996
604 V6 SL 1978 ; 604 GTI 1984 ; 406 Break 1.8 ST 2001
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Vorige

Keer terug naar J7/J9

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 60 gasten