Iemand interesse voor een donor J7?

Voor D3, D4, J7, J9.

Moderators: risky, Jeetje, jan-03

plek voor sloop-J7's

Berichtdoor Haiko » 23 mei 2004, 06:09

Er worden flink wat sloop J7's aangeboden. Net als ik zullen de meesten geen plek hebben om deze auto's te stallen in afwachting van een sloopactie. Is het niet handig om dit samen aan te pakken? Plek huren en af en toe afspreken om gezamelijk te slopen. Zo leer je je auto verder kennen en bouwt een voorraad op van zeldzame onderdelen. En gezellig lijkt het mij ook. Of is van de J7 nog zo veel te krijgen (via 404 etc) dat dit niet zinnig is?
Onze Leeuw: J7 diesel uit 1974
Avatar gebruiker
Haiko
 
Berichten: 27
Geregistreerd: 12 mei 2004, 05:33
Woonplaats: Huis ter Heide (ut)

Berichtdoor Freek » 23 mei 2004, 10:25

Ik vind het wel een leuk idee! Zelf voel ik me meestal niet zo heel erg thuis op clubs, waar veelal het accent schijnt te liggen op tante Mien die ook dit jaar op de meeting weer voor jam heeft gezorgd. Maar gezamenlijk onderdelen verzamelen en kennis uitwisselen is hartstikke leuk.

Mark weet vast wel meer te vertellen over de onderdelenvoorziening op dit moment, bijvoorbeeld magazijn PKV?
Freek
 
Berichten: 148
Geregistreerd: 31 maart 2004, 00:01
Woonplaats: Nieuwe Pekela, Groningen

Berichtdoor Mark » 23 mei 2004, 12:49

Freek schreef:Ik vind het wel een leuk idee! Zelf voel ik me meestal niet zo heel erg thuis op clubs, waar veelal het accent schijnt te liggen op tante Mien die ook dit jaar op de meeting weer voor jam heeft gezorgd. Maar gezamenlijk onderdelen verzamelen en kennis uitwisselen is hartstikke leuk.

Mark weet vast wel meer te vertellen over de onderdelenvoorziening op dit moment, bijvoorbeeld magazijn PKV?


Bij PKV houdt iemand een databank bij van onderdelen en gereedschap, een magazijn is er niet. Sowieso neemt het aantal J7/J9 erg af, 'ten gunste' van J5 en Boxer. Ratio van PKV is -naast rijdend houden oudjes- nou juist het 'tante Mien-gehalte', en daar ben ik ook niet een echte liefhebber van. Tenminste niet als dat de kern van de club is. Er is wel een schat aan kennis en ervaring bij een paar mensen daar.

PCN heeft register voor 'utilitaires' maar dat snurkt nogal. Best een id om dat tot leven te wekken. Biedt immers goeie kansen. Daar heb ik wel interesse in, wie nog meer? Wel levert het PCN-magazijn onderdelen voor J7/J9, althans voor zover die gemeenschappelijk zijn met bijvoorbeeld 404/504. J7-specifieke onderdelen (wielophanging, remmen) zijn schaarser, hoewel bijvoorbeeld voorruiten en uitlaten in grote hoeveelheden beschikbaar zijn. Banden worden steeds lastiger, hoewel nog vindbaar en er zijn alternatieven. Plaatwerk is welhaast onvindbaar, jullie snappen wel waarom ;-).
Avatar gebruiker
Mark
 
Berichten: 2979
Geregistreerd: 17 maart 2004, 23:16
Woonplaats: Culemborg

Berichtdoor Freek » 23 mei 2004, 21:47

Ik denk dat de weg via de PCN inderdaad een goede optie is. Hoewel ik ook wel voel voor het idee a la Haiko, werkt dat alleen als je het heel kleinschalig houdt. Als er meer deelnemers komen zul je al snel zaken moeten gaan regelen in de trant van: "wie krijgt dat ene setje mooie deuren en voor hoeveel?"

Hoe het ook zij: ik moet zeggen dat op dit forum leuke en gezellige mensen rondlopen, en dat er bovendien kennelijk een hiaat is voor wat betreft de clubs. Niet voor niets trekt, zoals Mark vandaag mailde, het "utilitaires-" gerichte deel van het forum veel bezoekers. Twee redenen om eens te kijken of we iets kunnen mobiliseren. Ik wil graag iets doen! Misschien kunnen we, als er meer liefhebber komen (dat lijkt me wel nodig) een keer brainstormen....
Freek
 
Berichten: 148
Geregistreerd: 31 maart 2004, 00:01
Woonplaats: Nieuwe Pekela, Groningen

het lijstje

Berichtdoor Haiko » 24 mei 2004, 21:29

brainstorm onderdelen/sloopauto's J7/J9
Wie doet mee?

1. Gouden Leeuw (ja toch?)
2. Freek
3. Haiko
4. ...
5. ...

Gezien de vakantieplannen wordt het geloof ik wel na de zomer...
Onze Leeuw: J7 diesel uit 1974
Avatar gebruiker
Haiko
 
Berichten: 27
Geregistreerd: 12 mei 2004, 05:33
Woonplaats: Huis ter Heide (ut)

Re: het lijstje

Berichtdoor Mark » 24 mei 2004, 23:30

Haiko schreef:brainstorm onderdelen/sloopauto's J7/J9
Wie doet mee?
1. Gouden Leeuw (ja toch?)
2. Freek
3. Haiko
4. ...
5. ...
Gezien de vakantieplannen wordt het geloof ik wel na de zomer...

Wie doet mee?
1. Gouden Leeuw (Tuurlijk!)
2. Freek
3. Haiko
4. ...
5. ...

Inderdaad, dat wordt wel op z'n vroegst in de loop van juli, maar een leuk idee!
Avatar gebruiker
Mark
 
Berichten: 2979
Geregistreerd: 17 maart 2004, 23:16
Woonplaats: Culemborg

Berichtdoor Jeetje » 09 jul 2004, 21:17

Ik heb nog een sloop J7(E uit 1969) staan.

Hij staat als donor in een schuur bij een boer. Als ik onderdelen nodig heb voor ons nieuw 'Jeetje' kijk ik eerst of ik het niet van ons donortje af kan slopen. Dat scheelt een hoop centjes!

Als iemand trouwens interesse heeft in goede J7 onderdelen van een oud type J7 (uit 1969 dus) laat het dan even weten, want in oktober issie als het goed is helemaal leeggesloopt en gaat het karkas naar de sloop!

Er zit trouwens een ongelofelijk sterke motor in...
... it's better to burn out, than to fade away...
Avatar gebruiker
Jeetje
Moderator
 
Berichten: 4247
Geregistreerd: 09 jul 2004, 14:14
Woonplaats: Vinkeveen

Berichtdoor Freek » 09 jul 2004, 22:30

Zou het waar zijn? zou ik eindelijk een motor vinden die mijn J7 wel wil aandrijven? :roll:

Wat is het voor motor, en heb je ook de bak nog? Volgens mij moet het ook in een '77-er passen toch?

Groetjes,

Freek
Freek
 
Berichten: 148
Geregistreerd: 31 maart 2004, 00:01
Woonplaats: Nieuwe Pekela, Groningen

Berichtdoor Jeetje » 09 jul 2004, 22:48

Ja, deze motor past absoluut.

Uiteraard zit de versnellingsbak er nog gewoon aan vast. Die doet het ook gewoon goed. Niets mis mee.

De motor heeft alleen al ruim 2 jaar niet meer gelopen.

Het is de originele J7E motor. De motor heeft ons nog nooit in de steek gelaten. Het is een absolute topmotor. Ik weet 't niet zeker, maar ik dacht dat 't een 1800 cc motor is...
... it's better to burn out, than to fade away...
Avatar gebruiker
Jeetje
Moderator
 
Berichten: 4247
Geregistreerd: 09 jul 2004, 14:14
Woonplaats: Vinkeveen

Berichtdoor Mark » 09 jul 2004, 23:05

Jeetje schreef:Het is de originele J7E motor. De motor heeft ons nog nooit in de steek gelaten. Het is een absolute topmotor. Ik weet 't niet zeker, maar ik dacht dat 't een 1800 cc motor is...

Waarschijnlijker een 1618 cc (die is top hoor!), maar motornummer geeft zekerheid, zie:
www.vandansik.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=139
Avatar gebruiker
Mark
 
Berichten: 2979
Geregistreerd: 17 maart 2004, 23:16
Woonplaats: Culemborg

Berichtdoor Jeetje » 09 jul 2004, 23:07

Even de gegevens erbij gezocht...

Het is een zogenaamde P-motor van 1800CC (J7E) met 45,2 KW (62 PK).
Het chassisnr. van de donorauto is J7E-3556911 en dit is de originele motor van deze auto.

De motor en versnellingsbak verkeren in prima staat.

Ik zal morgen voor de zekerheid het motornummer noteren. Ik moet er dan eerst effe naartoe rijden...
Laatst bijgewerkt door Jeetje op 09 jul 2004, 23:09, in totaal 1 keer bewerkt.
... it's better to burn out, than to fade away...
Avatar gebruiker
Jeetje
Moderator
 
Berichten: 4247
Geregistreerd: 09 jul 2004, 14:14
Woonplaats: Vinkeveen

Berichtdoor Mark » 09 jul 2004, 23:07

Jeetje schreef:Ik heb nog een sloop J7(E uit 1969) staan.

Als iemand trouwens interesse heeft in goede J7 onderdelen van een oud type J7 (uit 1969 dus) laat het dan even weten, want in oktober issie als het goed is helemaal leeggesloopt en gaat het karkas naar de sloop!

Jeetje, jeetje, zit er nog een oorspronkelijke pookknop en stuur in? Ik heb ook een 69-er (met die mooie deurgrepen) en die mist de knop en heeft een 504-stuur (ook leuk maar niet origineel)?
Avatar gebruiker
Mark
 
Berichten: 2979
Geregistreerd: 17 maart 2004, 23:16
Woonplaats: Culemborg

Berichtdoor Freek » 09 jul 2004, 23:11

hahaha, we gedragen ons als in een snoepwinkel, na het bericht van Jeetje!
Freek
 
Berichten: 148
Geregistreerd: 31 maart 2004, 00:01
Woonplaats: Nieuwe Pekela, Groningen

Berichtdoor 404 » 09 jul 2004, 23:12

Op een site (net ontdekt, binnenkort meer over deze site) kwam ik de volgende technische gegevens tegen:

Car Model ccm Type kW From To
PEUGEOT J7 bus 1.6 44 1970 1980
PEUGEOT J7 bus 1.6 50 1968 1970
PEUGEOT J7 bus 1.8 48 1970 1980
PEUGEOT J7 bus 1.9 D 40 1968 1978
PEUGEOT J7 bus 2.1 D 42 1968 1977
PEUGEOT J7 bus 2.3 D 49 1977 1980

Dus het kan ook een 1600 zijn, staat het niet op het kenteken? Motor en bak samen past in elk geval! :)
404
 
Berichten: 888
Geregistreerd: 02 apr 2004, 21:14

Berichtdoor Jeetje » 09 jul 2004, 23:15

Hihi... :lol:

Ik vond het stuur uit ons vorig campertje (de donor uit 1969) ook veel mooier dan het stuur dat in ons Jeetje zat en ook de pookknop uit de 69er vond ik mooier. Beide onderdelen heb ik in Jeetje gezet.

Ik heb nu dus dat mooie, grote, tweespaaks stuur in Jeetje zitten en een pookknop uit een 69er...

Het originele stuur van Jeetje lijkt inderdaad sterk op een 504 stuur; wellicht is dat wel hetzelfde!

Ik heb wel nog 3(!) in uitstekende staat verkerende stuurnaafdoppen voor een tweespaaks stuurwiel: een zilveren leeuw met rode achtergrond en twee verschillende gouden leeuwen met zwarte achtergrond.
... it's better to burn out, than to fade away...
Avatar gebruiker
Jeetje
Moderator
 
Berichten: 4247
Geregistreerd: 09 jul 2004, 14:14
Woonplaats: Vinkeveen

Berichtdoor Freek » 09 jul 2004, 23:19

gave info van 404! weer wat geleerd, ik dacht dat alle niet-1600 motoren eigen inbouw waren...
Freek
 
Berichten: 148
Geregistreerd: 31 maart 2004, 00:01
Woonplaats: Nieuwe Pekela, Groningen

Berichtdoor Mark » 09 jul 2004, 23:28

Jeetje schreef:Hihi... :lol:
Ik vond het stuur uit ons vorig campertje (de donor uit 1969) ook veel mooier dan het stuur dat in ons Jeetje zat en ook de pookknop uit de 69er vond ik mooier. Beide onderdelen heb ik in Jeetje gezet.

Ik heb nu dus dat mooie, grote, tweespaaks stuur in Jeetje zitten en een pookknop uit een 69er...

GRRRR, kan je niet maken joh, is niet origineel, zou bij mijne beter passen :twisted:
Avatar gebruiker
Mark
 
Berichten: 2979
Geregistreerd: 17 maart 2004, 23:16
Woonplaats: Culemborg

Berichtdoor Jeetje » 09 jul 2004, 23:34

Heeft iemand wat meer informatie over de J7E?

Ik heb de originele instructieboekjes (ook eentje uit 1969) en daarin wordt geen melding gemaakt van de E-uitvoering (en motorgegevens).

Ook het gewicht -volgens het kentekenbewijs- kom ik nergens tegen. Volgens het kentekenbewijs weegt de J7E 1890 kg. Helaas staat de motorinhoud niet op het kentekenbewijs vermeld. Dat betekent dat ik morgen dus even naar de donor-camper toe moet om het motornummer te noteren...

Ik weet bijna zeker dat 't een 1800 motor is, vooral omdat ie veel sterker was/is dan het 1600tje dat we nu hebben. Dat is écht voelbaar!

Ik heb trouwens ook nog het originele startslot van de 69er met de originele sleutel (waar de gebruiksaanwijzing opstaat). Dat is écht leuk! Iemand interesse? En van die mooie oude handgrepen in uitstekende staat. Ook de grepen aan de raamstijl bij het voorraam zijn anders dan bij de latere types. Deze zijn van metaal met een rubberen huls eroverheen.
... it's better to burn out, than to fade away...
Avatar gebruiker
Jeetje
Moderator
 
Berichten: 4247
Geregistreerd: 09 jul 2004, 14:14
Woonplaats: Vinkeveen

Berichtdoor Mark » 09 jul 2004, 23:39

Jeetje schreef:Heeft iemand wat meer informatie over de J7E?

Deze zijn van metaal met een rubberen huls eroverheen.

Ik ga voor je zoeken, heb een boek met schema waar E in staat. Onze is een J7C. Heb zeker interesse voor rubberen huls, metalen greep zit er wel in maar zonder rubber.
Avatar gebruiker
Mark
 
Berichten: 2979
Geregistreerd: 17 maart 2004, 23:16
Woonplaats: Culemborg

Berichtdoor Jeetje » 10 jul 2004, 00:18

Stuur me maar even een pb'tje. Je kunt ze wat mij betreft komen ophalen.
... it's better to burn out, than to fade away...
Avatar gebruiker
Jeetje
Moderator
 
Berichten: 4247
Geregistreerd: 09 jul 2004, 14:14
Woonplaats: Vinkeveen

Berichtdoor Freek » 10 jul 2004, 00:32

jeetje, hoeft van mij niet hoor, dat nummer! ik heb eigenlijk geen voorkeur voor een bepaalde inhoud, als hij maar goed loopt....
Freek
 
Berichten: 148
Geregistreerd: 31 maart 2004, 00:01
Woonplaats: Nieuwe Pekela, Groningen

Berichtdoor Mark » 12 jul 2004, 07:21

Freek schreef:ik heb eigenlijk geen voorkeur voor een bepaalde inhoud, als hij maar goed loopt....

En gelijk heb je, want ook een 1600 cc rijdt hartstikke fijn. Bijna niet geloven als je de specificaties ziet dat ie zo goed accelereert, klimt en op z'n sloffen 90 rijdt. Geheim is dus de versnellingsbak: in 3e versnelling rotondes en bochten rijden, zodra ie rolt naar 2e, echt fantastisch.
Avatar gebruiker
Mark
 
Berichten: 2979
Geregistreerd: 17 maart 2004, 23:16
Woonplaats: Culemborg

Berichtdoor Jeetje » 12 jul 2004, 08:03

Freek,

De motor loopt super en de versnellingsbak is in prima staat. De motor heeft inmiddels wel -bijna- 2 jaar niet gelopen.

Er zit een nieuwe carburateur op. Die is van een J9. En in 2000 is de benzinepomp vervangen. De motor verbruikt geen olie. In 1999 is de kop gereviseerd en zijn de bussen vervangen (dat heeft toen fl. 750,00 gekost). Alleen de radiateur (maar die heeft niks met de motor te maken) is gaar...

Als je interesse hebt, moet je me even een pb'tje sturen. We kunnen dan iets afspreken...

Oh ja... Je zult de motor en versnellingsbak er wel zelf uit moeten slopen (eventueel wil ik wel helpen). Hij staat bij een boer in de schuur.

Ik hoor 't wel!

Ik haal de motor en versnellingsbak er sowieso uit voordat de camper in het najaar naar de sloop gebracht wordt. De motor en versnellingsbak zijn véél te goed om naar de sloop gebracht te worden. Ik denk dat ik het blok op een bokkie zet en als reserve hou.

p.s. Ik heb helaas nog geen tijd gehad om het motornummer van de J7E te noteren. Ennuhhh.... Waar staat dat motornummer?
... it's better to burn out, than to fade away...
Avatar gebruiker
Jeetje
Moderator
 
Berichten: 4247
Geregistreerd: 09 jul 2004, 14:14
Woonplaats: Vinkeveen

Berichtdoor Freek » 12 jul 2004, 11:34

Jeetje, ik heb je een PB gestuurd, maar heb de indruk dat dat soms niet werkt! Kijk even of je hem hebt...

Mark, als 'tie in mijn "outbox" staat, is het bericht dan verzonden??
Freek
 
Berichten: 148
Geregistreerd: 31 maart 2004, 00:01
Woonplaats: Nieuwe Pekela, Groningen

Berichtdoor 404 » 12 jul 2004, 12:15

Kijk eens in je sentbox, daar moet hij staan
404
 
Berichten: 888
Geregistreerd: 02 apr 2004, 21:14

Volgende

Keer terug naar J7/J9

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten