Onze J7 1979

Voor D3, D4, J7, J9.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Re: Onze J7 1979

Berichtdoor hendrika » 08 nov 2016, 11:10

Ok mooi, nou fijn dat de koppeling werkt. Inderdaad dus iets met nieuwe vloeistof aangezogen. misschien kwam de plunjer niet helemaal meer goed terug of zat er een kanaaltje verstopt?

Van een niet ontluchtte rem zou hij sponzig moeten worden.
Er is natuurlijk ook een groot verschil tussen remmen met een niet of wel draaiende motor.
Is dit hetzelfde zit het misschien in de rembekrachtiger.
Avatar gebruiker
hendrika
 
Berichten: 1028
Geregistreerd: 19 jul 2006, 23:24

Re: Onze J7 1979

Berichtdoor cees de borst » 26 jan 2017, 14:19

Hallo allemaal,

Dit weekend weer eens iets met de camper gedaan.
Ik ben verder gegaan met de remmen.
nu is alles behalve de leidingen nieuw. Dus een nieuwe HRC en nieuwe achtercilinders.
Vorige week vrijdag heb ik hem op de brug gezet op mijn werk. Zaterdag alles vervangen en geprobeerd te ontluchten. Maar alles bleef een beetje sponzig aanvoelen.
Dus afgelopen dinsdagavond alles nog eens ontlucht,2 uur bezig geweest. Met een vacuumpomp, zonder vacuumpomp erop. pompen en vacuumpomp en ga zo maar door.
nog steeds niet wild met remmen daarna. Dus gisterenavond nog een keer ontlucht ook op de ouderwetse manier.
Ik weet 99% zeker dat er geen lucht meer inzit nu.
er komt alleen maar vloeistof uit.
Dus vandaag van de brug afgehaald, de mensen van de garage werden hem al een beetje zat..haha
en illegaal een rondje gaan rijden op ons terrein en een klein stukje op straat van de ene poort naar de andere.
rijden en schakelen doet hij goed. hij lekt wel gasolie.
Maar het remmen valt nog steeds tegen.
met 60km/u duurt het nog 15-20mtr voor je stil staat, niet goed dus..

Maar.... ik heb geen flauw idee hoe hij hoort te remmen. hij weegt natuurlijk wel 2,5t dus ik verwacht niet dat hij binnen 5mtr stil staat. maar dit is ook niks.
Hoe hoort het zich te verhouden tot een moderne auto?
zou het de vacuümpomp kunnen zijn? er zit namelijk geen verschil tussen motor aan en motor uit..
wie heeft er een idee? Mijn fiat 850 uit 1969 zonder bekrachtiging remt namelijk een stuk beter.
oh ja een lastdrukverdeler zit er bij de onze niet op, alleen een verdeelblokje tegen de achterbrug aan. dus die kan het niet zijn.
Ook hebben we de rechter dorpel een beetje ontroest. Het valt mee er moet een nieuw stuk in van ca 50cm de rest is nog niet door..haha

en hierbij ook nog een paar foto's:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
cees de borst
 
Berichten: 43
Geregistreerd: 05 apr 2016, 13:02

Re: Onze J7 1979

Berichtdoor bmw1802 » 28 jan 2017, 17:57

remdruk verdeler achter goed afgesteld, was bij mij de enige APK fail.
acherremmen werkten toen gewoon niet.
volgens mij met het ontluchten moet je de verdeler belast hebben! kunstmatig of met de wielen op de grond.
correct me if I'm wrong.
m.vr.gr. Henk
PEUGEOT j9 1980
bmw1802 1975
Avatar gebruiker
bmw1802
 
Berichten: 141
Geregistreerd: 24 feb 2015, 00:29

Re: Onze J7 1979

Berichtdoor hendrika » 30 jan 2017, 13:07

Je hebt geen remdrukverdeler, deze zou naar mijn weten ergens in wielkas moeten zitten, rechts achter dacht ik. Het enige probleem wat je zou hebben zonder remdrukverdeler is dat de achterwielen zouden kunnen gaan blokkeren bij vol remmen. Maar wellicht met jou gewicht is dit geen issue, of en zorg voor later. :D In ieder geval zou hij achter dan te goed moeten remmen. Dat is nu tus niet het geval.

Het testen van de vaccuumpomp / bekrachtiging - Als je met de voet op het pedaal start zou het pedaal iets moeten zakken. Daarnaast zou er wel degelijk verschil moeten zijn tussen remmen met of zonder bekrachtiging. Bij ons is het met lopende motor gewoon fijn remmen en zonder lopende motor met je volle gewicht erop duwen hopen dat hij een keer stil komt te staan :D De remmen van een J7 (zeker de schijven) zijn echt wel goed.

Je kan kijken of de slang nog heel is, er hoort een soort van ventieltje tussen te zitten deze heeft een richting. Ik neem aan dat je ook wel iets van vacuum moet voelen als je de slang loshaald en je vinger erop zet.

Als er lucht in het systeem zit zouden de remmen ook sponsig aanvoelen, en zou je je pedaal een beetje op moeten kunnen pompen (meerdere keren pompen en je pedaal komt duidelijk hoger)

Je weet neem ik aan dat je met de schijfremmen 2 keer moet ontluchten? eerst onder dan boven (volgns het boekje)? :D

Zitten je remzuigers goed in de remklauwen? (dunne streepje moet boven)
Avatar gebruiker
hendrika
 
Berichten: 1028
Geregistreerd: 19 jul 2006, 23:24

Re: Onze J7 1979

Berichtdoor bmw1802 » 30 jan 2017, 18:46

inderdaad, je hebt zelfs nog een linker en rechter klauw als ik me niet vergis.
Ik weet van het BMW 02 forum dat wanneer de klauwen verkeerd om zitten je de lucht niet uit krijgt.
succes Henk
PEUGEOT j9 1980
bmw1802 1975
Avatar gebruiker
bmw1802
 
Berichten: 141
Geregistreerd: 24 feb 2015, 00:29

Re: Onze J7 1979

Berichtdoor cees de borst » 01 feb 2017, 13:44

Bedankt voor de tips.
ik ga er binnenkort maar weer eens een zaterdag aan wagen.
persoonlijk verdenk ik de bekrachtiger.
er zit geen remdrukverdeler op, alleen een verdeelblokje net voor de achterburg.
de zuigers van de voor remmen heb ik er als het goed is goed ingedaan. De opmerking over het streepje had ik gezien.
Alleen heb ik eerst de bovenste en dan de onderste ontlucht(geen boek..)
dus dat is het proberen nog wel waard.

Ik heb ook een lasser gevonden die mee wil helpen. kost wat, maar dan gaat het allemaal wel wat sneller dan wanneer ik alles zelf moet doen.
hij gaat in ieder geval het chassis meehelpen..ik ben er in ieder geval blij mee :)

wordt vervolgd..
cees de borst
 
Berichten: 43
Geregistreerd: 05 apr 2016, 13:02

Re: Onze J7 1979

Berichtdoor tinus » 01 feb 2017, 17:22

Ik had ook problemen met de remmen heb toen ook op de leidingen van het hoofdremcilinder ontlucht misschien is dat wat.
tinus
 
Berichten: 207
Geregistreerd: 26 nov 2004, 23:35
Woonplaats: Roelofarendsveen

Re: Onze J7 1979

Berichtdoor hendrika » 03 feb 2017, 14:23

ik denk dat de niet helemaal juiste volgorde van ontluchten geen ramp is, je hebt waarschijnlijk alles toch wel 6 keer dubbel ontlucht....

maar zoals je al aangaf geen verschil met remmen met of zonder draaiende motor - grote kans dat het in de rembekrachtiging zit...
Avatar gebruiker
hendrika
 
Berichten: 1028
Geregistreerd: 19 jul 2006, 23:24

Re: Onze J7 1979

Berichtdoor jisept » 11 feb 2017, 10:10

Ik zou je een stuk dorpel kunnen verkopen Cees? Of heb je al wat?

Succes er verder mee!
Dennis
jisept
 
Berichten: 108
Geregistreerd: 04 sep 2015, 13:40

Re: Onze J7 1979

Berichtdoor cees de borst » 04 apr 2017, 09:39

Hallo allemaal weer.
gisterenavond weer een klus avondje gehad aan de j7.
's middags geprobeerd te starten tijdens de pauze, maar ik was vergeten om de accupool los te halen...dom. te weinig spanning dus om te gloeien.
na de accu even opgeladen te hebben startte hij daarna zonder problemen.
Het doel van de gisteravond.. proberen de remmen aan de praat te krijgen. of in ieder geval er achter te komen waarom ze het niet doen..
nou dat laatste is gelukt:
ziehier de binnenkant van de vacuumpomp
Afbeelding
en de onderdelen die normaal gesproken daar horen:
Afbeelding

Ik moet dus op zoek naar een andere vacuümpomp en dan hoop ik dat de bekrachtiger iig nog heel is. maar dat is dan het volgende weer.
Na bovenstaande conclusie heb ik nog even naar de lekkende brandstofpomp gekeken, ik dacht ik haal het deksel er eens een stukje vanaf en druk de pakking een beetje om. Wat bleek de boutjes zaten niet eens echt vast.. dus die heb ik maar aangedraaid en nu lijkt het in ieder geval dat hij niet meer lukt.

De komende tijd wordt maandagavond de klusavond aan de camper! hopelijk komt er dan wat schot in de zaak.

@jisept, wil je een berichtje sturen mbt de dorpel?
cees de borst
 
Berichten: 43
Geregistreerd: 05 apr 2016, 13:02

Re: Onze J7 1979

Berichtdoor hendrika » 05 apr 2017, 20:08

ah dus het zat inderdaad in de rembekrachtiging.
ze zijn nog nieuwe te krijgen!
Avatar gebruiker
hendrika
 
Berichten: 1028
Geregistreerd: 19 jul 2006, 23:24

Re: Onze J7 1979

Berichtdoor 403diesel » 05 apr 2017, 21:07

Vacuumpomp heb ik denk ik nog wel gebruikt liggen eventueel.
Peugeot 403 Diesel '66
Peugeot 403 Diesel Pickup '63
Peugeot 107 XS 2010
Peugeot 205 Junior 1986
Peugeot Boxer 2,5 TDI 1999
Rover SD1 3500 AT 1978
Rover SD1 2300S Man 1981
Rover SD1 3500 V8S Man 1980
403diesel
 
Berichten: 2235
Geregistreerd: 26 jun 2011, 22:55
Woonplaats: Tiel

Re: Onze J7 1979

Berichtdoor 403diesel » 06 apr 2017, 13:34

403diesel schreef:Vacuumpomp heb ik denk ik nog wel gebruikt liggen eventueel.


Hoi Cees, net even gekeken maar ik heb nog een gebruikte pierburg pomp liggen

Afbeelding
Peugeot 403 Diesel '66
Peugeot 403 Diesel Pickup '63
Peugeot 107 XS 2010
Peugeot 205 Junior 1986
Peugeot Boxer 2,5 TDI 1999
Rover SD1 3500 AT 1978
Rover SD1 2300S Man 1981
Rover SD1 3500 V8S Man 1980
403diesel
 
Berichten: 2235
Geregistreerd: 26 jun 2011, 22:55
Woonplaats: Tiel

Re: Onze J7 1979

Berichtdoor cees de borst » 07 apr 2017, 12:35

403diesel schreef:
403diesel schreef:Vacuumpomp heb ik denk ik nog wel gebruikt liggen eventueel.


Hoi Cees, net even gekeken maar ik heb nog een gebruikte pierburg pomp liggen

Afbeelding


Ahh.. dan was ik weer te ongeduldig.
ik had hem al besteld, maar in ieder geval bedankt voor het meedenken.
Als het goed is hij onderweg de pomp, en zou hij er voor maandagavond moeten zijn.
dan gelijk alles ombouwen en hopelijk werkt het dan.
cees de borst
 
Berichten: 43
Geregistreerd: 05 apr 2016, 13:02

Re: Onze J7 1979

Berichtdoor cees de borst » 11 apr 2017, 10:44

En we hebben Remmen!!

Gisteren de radiator e.d. er uit gehad en nieuwe snaren er op gedaan. Anders kom je niet bij de pomp.
dus dit zou allemaal nu weer goed moeten zijn.
daarna de motor weer gevuld met koelvloeistof en de motor laten lopen.
gaan gekke lekkages en toen kwam het moment.
zou hij remmen?? en ja dat doet hij.
Het pedaal gaat nu met niks naar beneden en de bus remt weer.
dus van de brug af gereden en en test rondje gemaakt op het terrein van mn werk.
het remt nog niet als een personen auto, maar hij remt al best goed. remmen met 40km/u ging goed iig.
De remblokken voor en achter zijn nieuw en de remmen moeten zichzelf nog een beetje stellen en inslijten denk ik.
anders misschien toch nog een keer ontluchten.
ik ben wel heel blij dat het weer werkt en de bekrachtiger zelf iig niet kapot is. al gaan deze zelf niet zo heel snel kapot volgens mij.

het volgende wordt nu echt lassen denk ik :)
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
cees de borst
 
Berichten: 43
Geregistreerd: 05 apr 2016, 13:02

Re: Onze J7 1979

Berichtdoor hendrika » 12 apr 2017, 20:24

fijn zo! de aanhouder wint! het was even een klus maar je hebt een hoop geleerd en alles goed nagekeken of vervangen, dus een goede basis voor vele jaren rijplezier.

het remt niet als een personenauto, maar dat komt misschien ook wel omdat het een bus is van 2220 kg.... :mrgreen:

succes met de volgende klussen!
Avatar gebruiker
hendrika
 
Berichten: 1028
Geregistreerd: 19 jul 2006, 23:24

Re: Onze J7 1979

Berichtdoor cees de borst » 13 apr 2017, 09:08

Oh ik verwacht niet dat hij remt als een personen auto. de onze is gewogen op bijna 2500kg.. :shock:
Maar ik het wel het idee dat het nog iets beter kan, maar dat gaan we zien.

en inderdaad ik heb weer een hoop geleerd hoe de auto in elkaar zit. en hoe makkelijk eigenlijk. Over de meeste dingen is wel nagedacht eigenlijk.
en het voordeel van oude auto's is altijd dat je er tenminste gewoon bij kunt.
en niet alles in een hoekje verstopt zit of onder een plastic kapje
cees de borst
 
Berichten: 43
Geregistreerd: 05 apr 2016, 13:02

Re: Onze J7 1979

Berichtdoor risky » 26 apr 2017, 22:52

Nou, ze kunnen keihard remmen hoor.

Op de remmen testbank doet mijn j9 aan de voorkant 2500 kg per kant en achter 1200 kg per kant. En de handrem 2000 kg per kant.

Van abs hebben ze nog veel remspul op voorraad.

Ik heb zelf een 504 hoofdkoppeling cilinder gebruikt, deze was 45 Euro inkoop.en de orginele werkcilinder deze was 20 Euro dan is het nog te doen en de plastic slang vervangen voor koper.
Te doen, maar vraagt wel denkwerk

De remdruk verdeler zou ik er toch weer opzetten als ik jou was, anders slippen de achterwielen met vol remmen.
Daf 66 groen 1.4 rijdend ralley project 1974
Volvo 66 rood 1.1 origineel 1977
Opel Ascona B 1.9S 1977
Peugeot 604 ti automaat 1978
Peugeot J9 1985 2.5 diesel verlengd 5,8 meter
Avatar gebruiker
risky
Forumbeheer
 
Berichten: 3037
Geregistreerd: 12 jul 2006, 19:15
Woonplaats: westfriesland

Vorige

Keer terug naar J7/J9

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten