Het verschil tussen de BC3D/5 en BC3C/5 is het differencieel.
Welke er precies met de 2 liter benzine motor geleverd werden is mij een vraag, want de BC3A/4 werd volgens mij met de 2 liter (en 1800?) geleverd en de BC3C/4 met de 2300 diesel.
De BC3D/4 werd geleverd met de 2500 diesel.
ALs ik dat lijstje bekijk zou ik zeggen dat een BC3C/5 en BC3D/5 allebei voor diesels zijn, maar benzine motoren kunnen ook met 5-bakken.... dus volgens mij zit je met een BC3C/5 wel goed.
Ik heb in ieder geval een BC3C/5 liggen (die uit een diesel J9 kwam) die ik in ga bouwen achter mijn 2 liter benzine motor. Hierop staat een 'E' ingeslagen (om het makkelijk te maken)
Volgens mij kijkend naar de tandwielverhoudingen en hoe het nu rijd met de BC3A bak die ik heb, gaat dat erg goed rijden. Nog wel voldoende trekkracht maar wel substantieel snelheid voor toeren erbij. Ik zou dan ook verwachten kijken naar de tandwielverhoudingen en mijn ervaring tot op heden dat ze dit bij een 2 liter blok zouden hebben geleverd.
wellicht lukt een BC3D/5 ook wel, dit ligt natuurlijk ook aan de uitvoering van je bus en hoeveel je meesleept.
het verschil zit hem in de tandwielverhouding van het differencieel. ik heb een bak uit frankrijk meegenomen op de terugweg van vakantie. de bak zag er goed uit maar was me niet duidelijk welke het was. (ik kende de 'E' niet). Mijn gedachte gang was met een te zwaar differencieel (BC3D/5) zet ik het differencieel van mijn 4bak over (zelfde als BC3C/5) en heb ik een BC3C/5 en een snelle 4 bak waarmee ik een diesel rijder blij mee kan maken....
succes met zoeken!