Schokkend rijden, vermogensverlies

Voor D3, D4, J7, J9.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Schokkend rijden, vermogensverlies

Berichtdoor woody » 15 jan 2017, 22:45

Hoi allemaal;
Mijn 1987 J9 benzine XN1 motor schokt hevig by bepaalde Toerentallen en motorbelastingen.
Op een andere motorbelasting bij hetzelfde toerental verdwijnt het euvel sons en soms words het erger. Bij leegloop slaat er af en toe een cylinder over. Bij het starten lijkt hij soms op een hard punt te komen alsof hij veel te vroeg ontsteekt en wil terugslaan lijkt wel, ondanks Nieuwe startmotor en goede bekabeling/massakontakt.
De laatste tijd haal ik ook nog maar nauwelijks mijn kruissnelheid meer, waar ie vroeger makkelijk 110 haalde kom ik nu niet verder dan 85-90 tenzij bergaf. Verbruik gestegen met 15 procent ook.
Dit probleem is zowel daar op benzine als op gas.
Is dit een ontstekingsprobleem? Ik heb al de delcokap, rotorarm en bougiekabels vervangen. De motor heeft de fabrieksstandaard elektronische ontsteking.
Hoe kan ik nagaan of dit een delcoprobleem is of niet ? Ko De Fouw heeft geen elektronische delco om even te proberen of daarmee het euvel verholpen is. Hij wil me wel graag een nieuwe 123 ontsteking verkopen. Nou graag als ik zeker zou zijn dat het probleem daarmee verholpen is, maar 179 euro riskeren zomaar??

Wie heeft een elektronische standard delco te Koop?
Wie heeft dit probleem al gehad/herkent deze symptomen ?
Wat is de mogelijke oorzaak hiervan? Vacuumvervroeging stuk ? Delco stuk ? ander ?

Ik hoor het graag van jullie .

Dank.
W De Saar Belgie.
woody
 
Berichten: 45
Geregistreerd: 20 dec 2011, 13:50

Re: Schokkend rijden, vermogensverlies

Berichtdoor hendrika » 16 jan 2017, 11:53

Het zou goed in de ontsteking kunnen zitten, daar waar de resultaten op benzine en gas gelijk zijn.
Ik neem aan dat je kleppen recent zijn gesteld? electrode afstand van de bougies ok?
En hebben de buisjes naar je bougies toe genoeg/goede isolatie hebben?

Je kan ook eens met een stroboscoop lamp checken (bij stilstand), hiermee kun je zien of er bepaalde cilinders beter of minder goed hun best doen. en ook of de vervroeging zijn werk doet.

He kan inderdaad een andere delco (= onstekingskastje?) proberen, of misschien even een standaard ontsteking erin zetten om te testen (heb ik eventueel wel liggen (is wel van een X7CP 1600cc), misschien ko ook wel) dan kun je altijd nog de overweging doen naar een 123, weet je in ieder geval dat het daarin zit....
Avatar gebruiker
hendrika
 
Berichten: 1028
Geregistreerd: 19 jul 2006, 23:24

Re: Schokkend rijden, vermogensverlies

Berichtdoor woody » 16 jan 2017, 15:42

Hallo Hendrika :

hartelijk dank voor je berichtje. Lees aub verder hieronder;

Het zou goed in de ontsteking kunnen zitten, daar waar de resultaten op benzine en gas gelijk zijn.
Ik neem aan dat je kleppen recent zijn gesteld? electrode afstand van de bougies ok?
Kleppen pas gesteld (alhoewel ze niet "tikten" of zo en er maar heel weinig moest bijgesteld worden : alle klepspelingen waren nog goed) Bougies toen ook afgesteld en toonden mooie verbranding.

En hebben de buisjes naar je bougies toe genoeg/goede isolatie hebben?
Dat weet ik niet. hoe controleer je dit ? Ik hoor geen overslaande vonken of zo

Je kan ook eens met een stroboscoop lamp checken (bij stilstand), hiermee kun je zien of er bepaalde cilinders beter of minder goed hun best doen. en ook of de vervroeging zijn werk doet.
Ik heb al eens vluchtig gekeken en de vervroeging schijnt te werken, eigenaardig genoeg; ik dacht dat ik net daar een probleem zou vinden

He kan inderdaad een andere delco (= onstekingskastje?) proberen, of misschien even een standaard ontsteking erin zetten om te testen (heb ik eventueel wel liggen (is wel van een X7CP 1600cc), misschien ko ook wel) dan kun je altijd nog de overweging doen naar een 123, weet je in ieder geval dat het daarin zit....
[b][/Ik hou jouw aanbod in elk geval open. Vroeger hadden we een peugeot 504 (35 jaar geleden) en die had zowat dezelfde symptomen. is nooit opgelost geraakt. garagist wist er ook niet veel raad mee tenzij een heleboel dingen vervangen en mijn vader vond dat te duur toen.b]

Van harte dank,

Woody
woody
 
Berichten: 45
Geregistreerd: 20 dec 2011, 13:50

Re: Schokkend rijden, vermogensverlies

Berichtdoor hendrika » 16 jan 2017, 15:59

de buisjes naar je bougie - de orginele zijn plastic buisjes met stalen pin erin. Deze kunnen na een tijdje uitdrogen en vol met scheuren zitten.
ALs je de plastic kapjes van de bougiekabels omhoog schuift kun je met draaiende motor het over horen springen en als het donker is kun je de vonken ook zien overspringen.

Ik kan even kijken in het werkplaatshandboek wathet verschil in ontstekingscurve is voor de 1600 en 2000 motor, volgens mij valt dat wel mee.
Ik kan je de ontsteking opsturen (op jou kosten) dan kun je het proberen en stuur je hem een keer terug. Ik heb hem ook maar voor back up ;-)
Avatar gebruiker
hendrika
 
Berichten: 1028
Geregistreerd: 19 jul 2006, 23:24

Re: Schokkend rijden, vermogensverlies

Berichtdoor bas2 » 16 jan 2017, 18:21

Lijkt een beetje op het probleem dat ik vorig jaar had met de 505 met XN1 motor. Bleek uiteindelijk een gebroken veertje van de centrifugaalvervroeging te zijn. Zit onderin de stroomverdeler.

Verstuurd vanaf mijn SM-T713 met Tapatalk
Tijdelijk zonder Peugeot
Avatar gebruiker
bas2
 
Berichten: 327
Geregistreerd: 10 apr 2010, 19:10
Woonplaats: Veenendaal

Re: Schokkend rijden, vermogensverlies

Berichtdoor woody » 20 jan 2017, 14:39

dank voor je reactie. Het mysterie wordt groter ipv kleiner.
Gisteren de stroomverdeler uitgebouwd, uit elkaar gehaald en geinspecteerd. Niets abnormaals gevonden ; veertjes waren goed en aanwezig, centrifugaalvervroeging geolied. Vacuumvervroeging werkte zonder lekken. Alles weer gemonteerd.

Bougies eruit gehaald: mooi bruingrijze kleur.
Compressie gemeten :
Cyl1: 10.25
cyl2; 8.25
cyl3; 9,25
cyl4; 8.50

Effe in de cylinders gekeken met boroscoopje : cyl 3 ziet er wat zwarter uit op de zuigerkroon, maar verder niets abnormaals gezien.

Motor terug gestart en ontsteking met stroboscooplamp op zijn fabrieksonstekingspunt gezet. Geen verbetering.
Vaccumvervroeging getest: als ik aan de leiding zuig gaat de leegloop sneller, dus ze werkt.

Vaccumleiding naar de oliethermostaat losgemaakt en direkt verbonden ipv via de oliethermostaat: geen verbetering.

De motor komt onbelast makkelijk aan 6500 RPM (hoger durf ik niet gaan), maar belast valt hij stil. Wegrijden vanuit stationair gaat niet : ik moet minstens 2000 RPM houden omdat de motor anders afslaat. Om aan 2000 RPM te komen moet ik het gaspedaal verscheidene seconden een beetje ingedrukt houden en wachten tot RPM tot 2000 of meer is gestegen, dan langzaam inkoppelen. Topsnelheid is nauwelijks 100 km/h.

Mogelijkheden :
1. defecte ontstekingsmodule ? (dacht dat die ofwel werkten ofwel er helemaal de brui aan gaven?)
2. kapotte ontstekingsspoel ?
3. kleptiming verschoven ?????

Geen idee. Mijn kennis reikt maar zover.
Iemand met een nuttige tip ?????

Woody
woody
 
Berichten: 45
Geregistreerd: 20 dec 2011, 13:50

Re: Schokkend rijden, vermogensverlies

Berichtdoor willem_jacobs » 20 jan 2017, 20:54

met t verschil tussen belast en onbelast denk ik toch vooral aan inlaat vacuum en bijbehorende vacuumvervroeging.
willem_jacobs
 
Berichten: 220
Geregistreerd: 14 nov 2014, 01:32

Re: Schokkend rijden, vermogensverlies

Berichtdoor alberts » 21 jan 2017, 13:04

Je zou kunnen denken aan valse lucht, eventueel de pakking van het inlaatspruitstuk, afgebroken of losgelopen bouten of iets dergelijks. Dat verstoort de mengverhouding en de onderdruk in de ontstekingsverstelling klopt dan ook niet meer.
406 1.8. 16v. break
Frans is zo gek nog niet!
Avatar gebruiker
alberts
 
Berichten: 41
Geregistreerd: 18 mei 2015, 21:55
Woonplaats: Bergentheim

Re: Schokkend rijden, vermogensverlies

Berichtdoor woody » 21 jan 2017, 16:00

Tja ; dat lijkt een andere mogelijkheid te zijn.
Wat is de beste manier om dit te checken aub ?

Mat dank,
Woody
woody
 
Berichten: 45
Geregistreerd: 20 dec 2011, 13:50

Re: Schokkend rijden, vermogensverlies

Berichtdoor alberts » 23 jan 2017, 11:10

Zelf heb ik het met een oude auto gehad, maar dat was overduidelijk omdat er beweging in het spruitstuk zat.
Verder is het denk ik een kwestie van goed kijken, misschien hier en daar spuiten met kruipolie (Castrol DWF o.i.d) tijdens stationair draaien en kijken of er iets gebeurt.
406 1.8. 16v. break
Frans is zo gek nog niet!
Avatar gebruiker
alberts
 
Berichten: 41
Geregistreerd: 18 mei 2015, 21:55
Woonplaats: Bergentheim

Re: Schokkend rijden, vermogensverlies

Berichtdoor hendrika » 23 jan 2017, 12:29

Het een goede stroboscoop kun je de vervroeging testen.
je kunt dan de vervroeging op het apparaat instellen en bij een bepaald toerental kijken of dit overeen komt met de grafieken. ALs je dit op een paar toerentallen doet heb je een duidelijk beeld of de vervroeging zijn werk doet of niet. De grafiek heb ik wel voor je.

Of hij valse lucht trekt, laat de bus stationair draaien. Spuit een beetje remreiniger op de plekken waar hij zou kunnen lekken en gaat hij harder stationair draaien dan kan hij daar dus lucht (remreiniger) aanzuigen. Let er wel op dat er soms overloop tuutjes aan spruitstukken kunnen zitten die dus open horen te zijn en hier zou je motor dus zowiezo harder gaan draaien.
Bij valse lucht loopt hij vaak ook wel onregelmatig stationair.

Aangezien je LPG hebt kun je ook de hoofdschroef die in de slang richting carburateur gaat een slag open of dicht kunnen draaien en kijken of dit effect heeft. Dit is een snelle test methode om te kijken wat meer of minder brandstof in het engsel effect heeft. Onthoud wel hoeveel je de schroef draait dan kun je hem weer terugzetten in de oude stand.

Kijk ook even naar je slang richting luchtfilter en je luchtfilter. Zit hier een scheur of opening, kan hij meer lucht aanzuigen dan normaal en klopt je verhouding brandstof/lucht misschien niet meer.
Ik heb ook wel eens gehad dat hij door terugslag in de inlaat het filtersponsje naar binnen was geslagen en daardoor ging er lucht langs.
Avatar gebruiker
hendrika
 
Berichten: 1028
Geregistreerd: 19 jul 2006, 23:24

Re: Schokkend rijden, vermogensverlies

Berichtdoor Frank.04 » 23 jan 2017, 15:50

Ha Hendrika,

Je geeft een goede truc om valse lucht te ontdekken, alleen werkt het volgens mij net omgekeerd.

Door het aanzuigen van valse lucht loopt de motor juist hoger stationair en krijg je tijdelijk een terugval in toeren door de afdichtende werking van de vloeistof; het daarom ook slimmer om bijvoorbeeld WD40 te gebruiken, dat is vetter dan remmenreiniger en ontbrandt ook niet zo snel.

N.B.: Stationair draaien is altijd hoogst oncomfortabel voor een motor, en lukt alleen met een overdaad aan brandstof. Daarnaast wordt het toerental geknepen door weinig lucht toe te voegen. De stationairregelschroef is derhalve ook meestal een luchtschroef!
Meer plezier met Peugeot's 04!
Frank.04
 
Berichten: 1202
Geregistreerd: 24 jul 2008, 23:43

Re: Schokkend rijden, vermogensverlies

Berichtdoor bmw1802 » 23 jan 2017, 19:02

Al eens gekeken naar de staat van het luchtfilter?
zelf een keer meegemaakt met een tourtocht door frankrijk met de BMW02 club ook een auto die totaal geen vermogen meer gaf.
oorzaak het luchtfilter :oops: dan denk ik voor zo tourtocht doe je toch effe een beurt.
veel succes verder.
PEUGEOT j9 1980
bmw1802 1975
Avatar gebruiker
bmw1802
 
Berichten: 141
Geregistreerd: 24 feb 2015, 00:29

Re: Schokkend rijden, vermogensverlies

Berichtdoor woody » 23 jan 2017, 21:19

Hallo Hendrika, Alberts, frank en BMW1802:

hartelijk dank voor jullie tips.
De vervroeging is ondertussen gecheckt en goed bevonden.

Volgende stap is een mogelijk inlaatluchtlek zoeken. Voor mij maakt het niet uit of hij sneller of trager gaat draaien bij het spuiten met WD40 of remmenreiniger : als het toerental verandert weet ik dan wel dat er op die plaats een luchtlek zit dat er niet hoort te zijn, en dat is al verbetering. Dank voor de tip!!!

Het luchtfilter is er eentje van het natte type met een oliebad. Daar ga ik eerst eens kijken denk ik. En ik ga op zoek naar het sponsje.

Ik sprak dit weekend met iemand over de symptomen en die zei me dat het soms wel eens voorkomt dat de distributieketting een tand verspringt op deze motoren????? Had ik nog nooit van gehoord en lijkt me sterk.

Weet iemand in de groep daar iets meer over bij de XN1 motoren zoals in 504, 505 en 604 ?

Van harte dank voor jullie suggesties.

Woody
woody
 
Berichten: 45
Geregistreerd: 20 dec 2011, 13:50

Re: Schokkend rijden, vermogensverlies

Berichtdoor johnssons » 24 jan 2017, 10:52

Een tand verspringen is ondenkbaar, dan ligt de hele distributie uit elkaar... komt ook niet voor.. een versleten distributie hoor je vooral ratelen bij gas geven..
Wat betreft vermogen verlies het lijkt me toch de ontsteking... geen vermogen wel toeren.. of er moet een hoofdsproeier verstopt zitten, maar ook op gas geen pit..
Het is al eerder geopperd.. even een conventionele onsteking er in en testen, eventueel even op het gehoor op tijd zetten..

succes John
Avatar gebruiker
johnssons
 
Berichten: 726
Geregistreerd: 18 jan 2007, 16:30
Woonplaats: Amsterdam

Re: Schokkend rijden, vermogensverlies

Berichtdoor hendrika » 25 jan 2017, 17:16

De rede waarom ik remreiniger gebruik is dat naar mijn idee de motor bij het valse lucht gat remreiniger aanzuigt en dus meer brandstof krijgt, dus een rijker mengsel.

Met de WD40 techniek heb ik geen ervaring, wellicht dat dit inderdaad andersom werkt.

Ik zou ook nog even testen met de LPG toevoer zoals ik aangaf. Want als hij valse lucht aanzuigt heeft hij een te arm mengsel, want er komt meer lucht bij.
Met een beetje extra LPG zou dit weer meer in balans moeten komen en zou het probleem minder zijn....
Avatar gebruiker
hendrika
 
Berichten: 1028
Geregistreerd: 19 jul 2006, 23:24

Re: Schokkend rijden, vermogensverlies

Berichtdoor Frank.04 » 25 jan 2017, 22:10

Wat ik probeerde te zeggen is dat een motor bij stationair draaien al een overvloed aan brandstof heeft, dus dat remmenreiniger als extra brandstof het toerental niet verhoogt.

Extra lucht wel, dan gaat onmiddellijk het toerental omhoog.

Probeer het maar eens door de slang van de vacuümbekrachtiging los te trekken...
Meer plezier met Peugeot's 04!
Frank.04
 
Berichten: 1202
Geregistreerd: 24 jul 2008, 23:43

Re: Schokkend rijden, vermogensverlies

Berichtdoor hendrika » 28 jan 2017, 12:34

Ah ok zo heb ik het niet eerder ervaren en beredeneerd. Zal er volgende keer eens mee expirimenteren als ik weer eens naast een niet lekker draaiend motorretje sta. :D
Avatar gebruiker
hendrika
 
Berichten: 1028
Geregistreerd: 19 jul 2006, 23:24


Keer terug naar J7/J9

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 15 gasten