de 5bak zit erin!

Voor D3, D4, J7, J9.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Re: de 5bak zit erin!

Berichtdoor BartjeJ7 » 01 mei 2019, 08:50

Hèhè, de bak zit op zijn plek. Nu maar eens een testritje maken. De koppeling ontluchten was weer verwarrend omdat er lucht blijft zitten bovenin. Dus even zoeken op het forum en na een dag wachten deed ie het wel.

De ontbrekende veerring van een synchromesh heb ik geleend van de 4bak en de schakelvork van de 1/2 is nu met dank aan J7Rutger gelast. Ik benieuwd of dat lang mee gaat.

De pakking voor het achterdeksel was geheel aan flarden dus die heb ik zelf nieuw gemaakt.

Het km teller verhaal heb ik nu opgelost door het complete differentieel van de 4 bak over te zetten. De vertanding is op het oog hetzelfde en het lijkt goed te passen. Zo komt ook het tandwiel voor de km tellerkabel mee. De eindoverbrenging wordt hierdoor wel ietsje zwaarder (8/46 ipv 8/47) maar in theorie zou dat slechts 3 km/u schelen in de hoogste versnelling.

We gaan het beleven!

AfbeeldingAfbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-G800F met Tapatalk
Avatar gebruiker
BartjeJ7
 
Berichten: 209
Geregistreerd: 07 jan 2017, 10:50

Re: de 5bak zit erin!

Berichtdoor BartjeJ7 » 18 mei 2019, 08:55

Het rijd heerlijk. Zelfs de vijfde is te gebruiken als je niet bergop gaat. Ook al zou je de vijf minder vaak gebruiken, is het een enorme verbetering ten opzichte van de oude 4bak (nog kortere 4 dan de A uitvoering).

Helaas gaat ie er wel weer onderuit omdat er een slepend geluid uit de bak komt, misschien van een aanlopende synchromesh ring of een schakelvork. Lagers leken nog niet versleten maar als ie toch weer open gaat....

Het geluid is continu, dus in alle versnellingen en in de vrij en bij stilstand. Trap je de koppeling is, is het weg. Kan dat de schakelvork/synchromesh van de 5 zijn? Iemand ervaring hiermee?

Dus tijdelijk maar de A bak die ik nog heb liggen gebruiken.

Verstuurd vanaf mijn SM-G800F met Tapatalk
Avatar gebruiker
BartjeJ7
 
Berichten: 209
Geregistreerd: 07 jan 2017, 10:50

Re: de 5bak zit erin!

Berichtdoor hendrika » 20 mei 2019, 19:35

ha mooi dat je weer een stapje verder bent, al is het weer een soort van stapje terug. :mrgreen:
maar nu krijg je alles warrschijnlijk snel los want je weet wat je moet doen en het zit niet meer vastgerot......

als het een heel heftig geluid was, zul het aan de binnenkant wel iets van slijtage zien verwacht ik zo...
succes ermee!
Avatar gebruiker
hendrika
 
Berichten: 1028
Geregistreerd: 19 jul 2006, 23:24

Re: de 5bak zit erin!

Berichtdoor BartjeJ7 » 21 mei 2019, 22:24

Tja, alles kwam wel mooi los :P Dus tot zover alles goed. Na het aflaten van de olie uit de bak heb ik met de hand de as gedraaid: geen geluid!

Het geluid was niet heel hard maar goed genoeg hoorbaar om te twijfelen of dat zo hoort. Voor montage heb ik dit vergeleken met de andere bak en dat was wel een duidelijk verschil. Eenmaal gemonteerd klonk het nog wat duidelijker. Goed hoorbaar verschil tussen koppeling in en los met de bak in z'n vrij. Tijdens het rijden ook het geluid in alle versnellingen.
Stil zullen deze bakken ook niet zijn. Met de oude bak klonk het soms als een wat oudere stadsbus die 80 rijdt ;)

Zou het de olie kunnen zijn met vervuiling?

Los is ie nu toch al. Kleine moeite om weer open te maken.

Wordt vervolgd! Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-G800F met Tapatalk
Avatar gebruiker
BartjeJ7
 
Berichten: 209
Geregistreerd: 07 jan 2017, 10:50

Re: de 5bak zit erin!

Berichtdoor BartjeJ7 » 28 mei 2019, 09:35

Ziezo, de 5 bak zit er weer in. Nieuwe olie GL4 ipv gl5. Ik denk dat het geluid afkomstig was van vuil en slechte olie. De olie die ik had was pas 3000 km oud maar waarschijnlijk al behoorlijk vervuild geraakt. En dat was GL5 olie die naar wat ik gelezen heb minder goed voor bronze delen is. Dus prima voor differentieel e.d. maar minder voor je versnelling.

Nieuwe 80w90 gl4 olie erin en nu loopt ie heerlijk!

In de 4 gaat 110 op de teller prima. In de 5 komt de 1.8 benzine wat trekkracht te kort maar om tempo te houden gaat het wel aardig. En wat een rust!

Verstuurd vanaf mijn SM-G800F met Tapatalk
Avatar gebruiker
BartjeJ7
 
Berichten: 209
Geregistreerd: 07 jan 2017, 10:50

Re: de 5bak zit erin!

Berichtdoor beeperhorrie » 28 mei 2019, 10:46

Eer van je werk. :D Ik heb het ooit met een motorfiets gedaan maar wat een klus om de bak helemaal uit elkaar te halen.
Afbeelding
Avatar gebruiker
beeperhorrie
 
Berichten: 593
Geregistreerd: 31 jul 2015, 08:46

Re: de 5bak zit erin!

Berichtdoor beeperhorrie » 28 mei 2019, 10:46

Eer van je werk. :D Ik heb het ooit met een motorfiets gedaan maar wat een klus om de bak helemaal uit elkaar te halen.
Afbeelding
Avatar gebruiker
beeperhorrie
 
Berichten: 593
Geregistreerd: 31 jul 2015, 08:46

Re: de 5bak zit erin!

Berichtdoor jonathan steenbergen » 01 jun 2019, 20:45

Goed idee om diff over te zetten!
309 GTI 16V
309 GTI 16V project
J7 Camper (Snuf)
Starlet
jonathan steenbergen
 
Berichten: 91
Geregistreerd: 04 sep 2009, 23:16
Woonplaats: Bennekom

Re: de 5bak zit erin!

Berichtdoor BartjeJ7 » 02 jun 2019, 20:51

Ja, morgen apk halen en dan is dat ook weer geregeld. Ik merk wel dat van 1 naar 2 schakelen niet zo soepel als de rest gaat. Vermoedelijk heeft dat toch te maken met de schakelvork. Nouja, verder rijdt het prima.


Verstuurd vanaf mijn SM-G800F met Tapatalk
Avatar gebruiker
BartjeJ7
 
Berichten: 209
Geregistreerd: 07 jan 2017, 10:50

Vorige

Keer terug naar J7/J9

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten