XN1P vs XN1A

Voor D3, D4, J7, J9.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

XN1P vs XN1A

Berichtdoor pistonpen paultje » 19 jul 2019, 11:14

Ik heb onlangs een 2.0 XN1P gekocht (inclusief de bus waar hij in zat) en ga deze binnenkort in mijn J7 bouwen.

Waar ik me over verbaasd heb is het vermogen ten opzichte van andere XN1's. Een J9 2.0 staat te boek als 78 PK. Een 505 met XN1A heeft 106pk. Dat scheelt meer dan een kwart. Uiteraard heeft de XN1A een 2traps carburateur, wat een verschil zal maken. Maar is dat het enige? Of is er nog meer anders?

Ik kan er helaas weinig over terugvinden. Iemand anders hier die het uitgezocht heeft?
pistonpen paultje
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 28 apr 2009, 12:19

Re: XN1P vs XN1A

Berichtdoor BartjeJ7 » 19 jul 2019, 13:12

Hoi,
Ik ben geen specialist maar heb wel e.e.a. hierover gezocht en gevonden op internet.
Zoals je aangeeft doet de carburateur wel wat. Verder heeft het spruitstuk en daarmee de kanalen in de kop volgens mij ook een verschil. Dan ligt het ook nog aan de compressie verhouding (1:8,0 vs 1:8,8?)
Zelf heb ik een 1800 motortje xm7(p). Die zou in de 505 ook 86 pk ofzoiets moeten hebben maar in j7 dus 65 pk. Door de compressie (1:7,5) zou ik echter wel laag octaan benzine kunnen tanken. Ik dacht dat het berekend is op 88! (Ergens zien staan in een Frans boekje?) Terwijl je in de 505 beter super (98) tankt?


Meer kan ik zo niet bedenken ;)



Verstuurd vanaf mijn SM-G800F met Tapatalk
Avatar gebruiker
BartjeJ7
 
Berichten: 209
Geregistreerd: 07 jan 2017, 10:50

Re: XN1P vs XN1A

Berichtdoor BartjeJ7 » 29 jul 2019, 08:28

De compressie had ik wat te positief ingeschat. In een repairmanual van een 504 zag ik dat de xn1 1:7,6 heeft. Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-G800F met Tapatalk
Avatar gebruiker
BartjeJ7
 
Berichten: 209
Geregistreerd: 07 jan 2017, 10:50

Re: XN1P vs XN1A

Berichtdoor pistonpen paultje » 30 jul 2019, 16:53

Inmiddels ben ik wel wat wijzer. Ik heb bij een Fransman een 505 kunnen bekijken, welke een XN1A had.

Naast een andere (dubbele) carburateur + inlaatspruitstuk, had deze ook een compleet andere kop met per cilinder een inlaatkanaal.
pistonpen paultje
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 28 apr 2009, 12:19

Re: XN1P vs XN1A

Berichtdoor BartjeJ7 » 30 jul 2019, 19:14

Dat scheelt ook wel ja. Dat inlaatspruitstuk gaat echter niet onder de kap van een j passen. Maar een 2.0 in de J is wel al een flinke winst denk ik ;)

Verstuurd vanaf mijn SM-G800F met Tapatalk
Avatar gebruiker
BartjeJ7
 
Berichten: 209
Geregistreerd: 07 jan 2017, 10:50


Keer terug naar J7/J9

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten