Welke benzine

Voor D3, D4, J7, J9.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Welke benzine

Berichtdoor fnolden » 03 okt 2019, 21:18

Misschien al een keer gesteld, maar ik kon het onderwerp niet vinden onder benzine, E10 of loodvervanger. Ik heb de J9 in benzine 2l uitvoering en vroeg me af of er loodvervangers nodig zijn voor dit model?
Volgens mij kan er geen E10 in, dus dat tank ik al niet. Iemand andere bevindingen?
fnolden
 
Berichten: 70
Geregistreerd: 13 jun 2018, 18:27

Re: Welke benzine

Berichtdoor robby » 03 okt 2019, 22:29

Ik heb ook een 2l benzine. Tot nu toe gooide ik er gewoon euro95 in, dat ging zonder problemen. Loodvervanger is niet nodig. Misschien is het ihkv de e10 nu verstandiger om er V-power in te gooien (wordt op andere sites ook aangeraden voor auto's met bouwjaar <2000). Of de premium benzine varianten van de andere aanbieders.
V-power gebruik ik al langer voor mijn jaren-80 Renaults, sinds eurosuper 98 (loodvrij) steeds moeilijker verkrijgbaar is.

Als alternatief kan je evt ook nog euro95 tanken en er een (Wynn's) flesje octaanbooster ingooien.
Nog een ander alternatief is om een zgn ethanolkiller te gebruiken door je euro 95 heen. Zoek maar eens op Google (Millers Oils is er oa. eentje).
Peugeot J9, 1990, Benzine/Gas
R25 V6, 1989
R25 V6 Turbo, 1988
robby
 
Berichten: 174
Geregistreerd: 09 jun 2010, 09:25
Woonplaats: De Wijk

Re: Welke benzine

Berichtdoor 309NL » 05 okt 2019, 13:58

Ik kreeg toevallig van de week een mail van een oliehandel waar ik wel eens koop en die hebben ook een ethanol killer.
Vroeg me af of dat werkt.
Heb van de week euro95 met e10 getankt in mijn 309.
Een keertje kan geen kwaad waarschijnlijk maar volgens een monteur kan ik beter 98oktaan tanken in de toekomst.
Zit er in 98 nooit ethanol dan?
309NL
 
Berichten: 192
Geregistreerd: 04 dec 2013, 12:08

Re: Welke benzine

Berichtdoor BartjeJ7 » 05 okt 2019, 15:39

Ik zag laatst bij een pomp dat 98 E5 is. Lijkt erop dat ze daar dus ook bijmengen (5%).
Overigens was euro 95 al langer E5 bij de meeste pompen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G800F met Tapatalk
Avatar gebruiker
BartjeJ7
 
Berichten: 209
Geregistreerd: 07 jan 2017, 10:50

Re: Welke benzine

Berichtdoor Nanno » 05 okt 2019, 16:52

V-Power en BP Ultimate zijn ethanol-vrij, ook al hebben ze het E5 etiket. Een enkele keer E10 tanken is vast geen probleem, maar pas op voor de beperkte houdbaarheid. Laat je auto niet te lang stilstaan met E10! Is in dit forum al veel over geschreven.
Peugeot 203C 1960
Lopende familie-projecten: Peugeot 403U8 bachee 1956, Peugeot 202 BH 1949, Peugeot 302 1937.
Peugeot-verleden: 3 x 304, 5 x 504, 1 x 505, 1 x 405, 1 x 205, 4 X 406
Nanno
 
Berichten: 463
Geregistreerd: 09 dec 2004, 12:49
Woonplaats: Halsteren

Re: Welke benzine

Berichtdoor jacqabe » 06 okt 2019, 10:01

Onderstaande tankstations van het merk Tanqyou blijven competition 102 verkopen. (Gekopieerd vanaf de site)
Gelukkig heb ik er een vlakbij zitten :-)

Euro 102 tanken bij TanQyou

De tankstations waar jij als oldtimerliefhebber of eigenaar van een sportauto komt te tanken voor Euro 102 blijft ook Euro 102 aanbieden. Op de volgende TanQyou tankstations kun je Euro 102 tanken:

TanQyou Franeker (De Wieken 2)
TanQyou Sint Annaparochie (Stadhoudersweg 30)
TanQyou Leeuwarden (Nijlânsdyk 4)
TanQyou Hommerts (Jeltewei 1)
TanQyou Grijpskerk (lageweg 8)
TanQyou Schoonebeek (Europaweg 153)
TanQyou Ommen (Brink 58)
TanQyou Dalfsen (Vossersteeg 99)
TanQyou Putten (Stationsstraat 44)
TanQyou Bergen op Zoom (Gagelboslaan 161)
TanQyou Heerlen (Voskuilenweg 125)
TanQyou Landgraaf (Brunsummerweg 136)
Voor welke auto is Euro 102 geschikt?

Euro 102 is een brandstof met een hoger octaangetal en bevat geen ethanol. Omdat er geen ethanol in zit is Euro 102 super geschikt voor motoren en oldtimers. Door het verhoogde octaangetal (102) is de brandstof kloptvaster en kan een motor sneller ontsteken.

Daarnaast zal door onze racebrandstof minder roetvorming ontstaan in de verbrandingskamers en aanslag in de injectoren zal na verloop van tijd verdwijnen. Dit zorgt voor iets meer vermogen (1 tot 3 PK meer) en een schonere motor. Ook zal je auto een stukje zuiniger rijden.

Euro 102 is vooral geschikt voor oldtimers, sportauto’s en auto’s met turbo.
Peugeot 403B 1963, 504 cabrio 1972 en 203 Bachée 1950
Avatar gebruiker
jacqabe
 
Berichten: 1670
Geregistreerd: 09 aug 2013, 20:31

Re: Welke benzine

Berichtdoor fnolden » 06 okt 2019, 12:32

Dank voor de reacties zover. Punt is dat ik nu voor de tweede keer mijn kleppen heb moeten (laten) stellen en dat ik omdat te voorkomen loodvervanger zou moeten gebruiken.
hebben jullie daar ervaringen mee?
fnolden
 
Berichten: 70
Geregistreerd: 13 jun 2018, 18:27

Re: Welke benzine

Berichtdoor BartjeJ7 » 06 okt 2019, 13:00

Heeft een 2,0 liter dan geen loodvrije kop? Ik gebruik altijd loodvervanger (1,8 l) maar bij mij verlopen de kleppen van 1 cilinder ook steeds. Ik vraag me af of dat echt aan de brandstof ligt.

Wat loodvervanger betreft: ik heb nog niet zonder geprobeerd en voor de kosten hoef je het niet te laten.

Verstuurd vanaf mijn SM-G800F met Tapatalk
Avatar gebruiker
BartjeJ7
 
Berichten: 209
Geregistreerd: 07 jan 2017, 10:50

Re: Welke benzine

Berichtdoor fnolden » 06 okt 2019, 20:39

Volgens de monteur (gespecialiseerd in oldtimer Peugeot) die hem in onderhoud heeft, moeten de kleppen steeds gesteld worden doordat er loodvrije benzine in gaat.
Ik zou ook denken dat de XN1P loodvrij zou moeten kunnen hebben, maar blijkbaar niet...
Ik heb maar een flesje Mills aangeschaft (ook voor E10 killer) en ga eens kijken hoe hij zich de volgende trip houdt.
fnolden
 
Berichten: 70
Geregistreerd: 13 jun 2018, 18:27

Re: Welke benzine

Berichtdoor Ivovanduijn » 07 okt 2019, 06:59

Een kop revisie en plaatsen van geharde klepzetels is een goede investering. Na revisie zekerheid over de staat van klep seals,-geleiders,-zittingen, kleppen vriespluggen. Een nieuwe koppakking als preventief onderhoud is eigenlijk ook heel fijn. Met de geharde zetels heb je dan ook geen last meer van verlopende klepspeling. Het alsmaar stellen kan je ook niet eindeloos blijven doen.
Kosten.... Voor het revisiebedrijf tussen 300 en 500 euro, Pakkingen 50 euro, en 8 uur werk ??
Voor mij is het dat als een auto een blijvertje is het goed besteed geld is.
Ivovanduijn
 
Berichten: 305
Geregistreerd: 17 aug 2010, 07:00
Woonplaats: Utrecht

Re: Welke benzine

Berichtdoor Nanno » 07 okt 2019, 07:37

Ivovanduijn heeft volkomen gelijk. Dan ben je ook van die toevoegingen af. Ik denk eerlijk gezegd dat vooral de fabrikant van al die sapjes beter wordt. Ik heb nog nooit een onafhankelijk artikel gelezen over de werkelijke effectiviteit van loodvervangers. En op benzine met octaangetal 98 zou iedere Peugeot probleemloos moeten lopen.
Peugeot 203C 1960
Lopende familie-projecten: Peugeot 403U8 bachee 1956, Peugeot 202 BH 1949, Peugeot 302 1937.
Peugeot-verleden: 3 x 304, 5 x 504, 1 x 505, 1 x 405, 1 x 205, 4 X 406
Nanno
 
Berichten: 463
Geregistreerd: 09 dec 2004, 12:49
Woonplaats: Halsteren

Re: Welke benzine

Berichtdoor BartjeJ7 » 07 okt 2019, 08:04

Ik ben al langer aan het denken aan revisie van de kop. Maar nu weet ik het zeker ;)

Verstuurd vanaf mijn SM-G800F met Tapatalk
Avatar gebruiker
BartjeJ7
 
Berichten: 209
Geregistreerd: 07 jan 2017, 10:50

Re: Welke benzine

Berichtdoor fnolden » 07 okt 2019, 15:02

Heb voor volgend jaar in ieder geval een flesje Mills gekocht. Kan ik 5000 km vooruit.
De koprevisie komt dan volgend jaar wel. Heb dit jaar al genoten van de bus en staat nu weer in de stalling.
fnolden
 
Berichten: 70
Geregistreerd: 13 jun 2018, 18:27

Re: Welke benzine

Berichtdoor Nanno » 07 okt 2019, 15:12

Ehhh... misschien een domme vraag, maar wat is Mills?
Peugeot 203C 1960
Lopende familie-projecten: Peugeot 403U8 bachee 1956, Peugeot 202 BH 1949, Peugeot 302 1937.
Peugeot-verleden: 3 x 304, 5 x 504, 1 x 505, 1 x 405, 1 x 205, 4 X 406
Nanno
 
Berichten: 463
Geregistreerd: 09 dec 2004, 12:49
Woonplaats: Halsteren

Re: Welke benzine

Berichtdoor Doornekamp33 » 07 okt 2019, 17:24

Een merk loodvervanger.
Doornekamp33
 
Berichten: 282
Geregistreerd: 12 aug 2018, 23:27

Re: Welke benzine

Berichtdoor Maarten Deen » 08 okt 2019, 07:08

Nanno schreef:Ik heb nog nooit een onafhankelijk artikel gelezen over de werkelijke effectiviteit van loodvervangers.

Ik gebruik het al 20 jaar en heb nooit excessief kleppen moeten stellen. Dus ik geloof wel dat het effect heeft.

Als het geen effect zou hebben zou je zonder loodvervanger dus ook nooit overmatig kleppen hoeven te stellen en zou er dus ook niks slijten. Ik heb nooit geharde klepzetels laten plaatsen.
Avatar gebruiker
Maarten Deen
Moderator
 
Berichten: 568
Geregistreerd: 06 apr 2004, 17:59
Woonplaats: Helden

Re: Welke benzine

Berichtdoor Frank.04 » 08 okt 2019, 08:37

Menigeen spreekt over 'geharde' klepzetels.

De lichtmetalen koppen van onder meer Peugeot hebben af fabriek al geharde zetels.

Ik heb het al vaker gevraagd, maar kan iemand mij met (harde!) getallen aangeven wat het verschil is tussen geharde klepzetels van de fabriek en de door een revisiebedrijf geplaatste geharde klepzetels?

Feiten graag!
Meer plezier met Peugeot's 04!
Frank.04
 
Berichten: 1202
Geregistreerd: 24 jul 2008, 23:43

Re: Welke benzine

Berichtdoor Maarten Deen » 08 okt 2019, 09:06

Frank.04 schreef:Menigeen spreekt over 'geharde' klepzetels.

De lichtmetalen koppen van onder meer Peugeot hebben af fabriek al geharde zetels.

Welke motoren hebben lichtmetalen koppen?
XN (waar het bij deze 2.0 J9 waarschijnlijk om gaat, en 504, 505)?
XC (1.6 liter uit de 404)?
XM (504, 505)?
XK voor de 204 (304, 305) is aluminium, is dat de eerste PSA motor met lichtmetalen kop?

Over het verschil tussen af-fabriek en revisie geharde klepzetels kan ik geen uitspraken doen, ik heb het over het gebruik van loodvervanger in een motor die (volgens mij) geen geharde klepzetels heeft.
Avatar gebruiker
Maarten Deen
Moderator
 
Berichten: 568
Geregistreerd: 06 apr 2004, 17:59
Woonplaats: Helden

Re: Welke benzine

Berichtdoor Frank.04 » 08 okt 2019, 15:39

Zelfs de XC motoren van de 404 hadden al lichtmetalen koppen, we spreken dan over 1960.

Het inzetten van harde zetels werd gedaan bij motoren met een gietijzeren cilinderkop, die normaal gesproken in het geheel geen losse zetels hadden.

Gietijzer is van zichzelf hard genoeg om inslaan van kleppen te voorkomen, zeker in combinatie met lood in de benzine.

Wanneer dit lood ontbreekt (lees: bij LPG of bij de huidige brandstoffen) is het zinvol om de kop te voorzien van apart ingefreesde harde klepzetels.
Meer plezier met Peugeot's 04!
Frank.04
 
Berichten: 1202
Geregistreerd: 24 jul 2008, 23:43

Re: Welke benzine

Berichtdoor Maarten Deen » 08 okt 2019, 18:10

Nu breng je me in de war. Eerst zeg je dat de lichtmetalen koppen van onder meer Peugeot al af fabriek al geharde klepzetels hebben, nu zeg je dat als je geen loodhoudende benzine tankt het wel zinvol is de kop te voorzien van apart ingefreesde harde klepzetels, ook ondanks dat er al een lichtmetalen kop op zit.

Hoe is het nu, kan ik in mijn 404 zonder aanpassingen nu straffeloos benzine zonder lood gebruiken of niet?
Avatar gebruiker
Maarten Deen
Moderator
 
Berichten: 568
Geregistreerd: 06 apr 2004, 17:59
Woonplaats: Helden

Re: Welke benzine

Berichtdoor Frank.04 » 08 okt 2019, 20:19

Tjeeminee, wel goed lezen Maarten!

Als toelichting op mijn verhandeling over lichtmetalen koppen beschrijf ik hoe het zit rondom gietijzeren koppen.

Nogmaals:

- Lichtmetalen koppen hebben al harde zetels, lekker blijven rijden, ook op LPG
- Gietijzeren koppen hebben vaak geen aparte zetels en verdienen dus lood, loodvervanger of harde zetels.

Duidelijk zo?
Meer plezier met Peugeot's 04!
Frank.04
 
Berichten: 1202
Geregistreerd: 24 jul 2008, 23:43

Re: Welke benzine

Berichtdoor Maarten Deen » 08 okt 2019, 21:09

Nou, ik begrijp het nog altijd niet hoe je het neerzet, je zegt van de ene kant dat lichtmetalen koppen geen probleem met loodvrije benzine hebben, maar van de andere kant zeg je dat gietijzer van zichzelf hard genoeg is om inslaan van kleppen te voorkomen.

Maar goed, je verduidelijkt het dat bij gietijzer wel lood(vervanger) in de benzine nodig is.

Maar om op mijn vraag terug te komen: kan ik in mijn 404 zonder aanpassingen nu straffeloos benzine zonder lood gebruiken of niet?
fnolden heeft een 2 liter in zijn J9, waarschijnlijk een XN die dus ook een lichtmetalen kop zou hebben? En hij heeft wel al twee keer zijn kleppen moeten stellen. Kunnen we dan concluderen dat dat niet kwam door het gebruiken van loodvrije benzine?
Avatar gebruiker
Maarten Deen
Moderator
 
Berichten: 568
Geregistreerd: 06 apr 2004, 17:59
Woonplaats: Helden

Re: Welke benzine

Berichtdoor Frank.04 » 08 okt 2019, 21:41

Nou snap ik toch werkelijk niet waar bij mij de onduidelijkheid zit.

Ik geef toch een niet voor meerdere uitleg vatbare opsomming?

Komt het omdat je denkt dat gietijzer en lichtmetaal hetzelfde materiaal is?

Overigens: ondanks geharde zittingen willen kleppen toch nog al eens inslaan, al komt dat meestal door een on juiste afstelling van de LPG-installatie.
Meer plezier met Peugeot's 04!
Frank.04
 
Berichten: 1202
Geregistreerd: 24 jul 2008, 23:43

Re: Welke benzine

Berichtdoor Maarten Deen » 08 okt 2019, 22:21

Nee, ik weet best dat lichtmetaal en gietijzer iets anders is.

Maar goed, vergeet dat ik vind dat het onduidelijk is, ik herhaal nogmaals mijn vraag: kan ik in mijn 404 zonder aanpassingen nu straffeloos benzine zonder lood(vervanger) gebruiken of niet?
En een verdere vraag: geldt dat ook voor de XN motoren?
Avatar gebruiker
Maarten Deen
Moderator
 
Berichten: 568
Geregistreerd: 06 apr 2004, 17:59
Woonplaats: Helden

Re: Welke benzine

Berichtdoor BartjeJ7 » 09 okt 2019, 08:17

Misschien de vraag anders: hoe herken je dat de kop niet van gietijzer is.

Ik heb een XM7 motor en gebruik altijd loodvervanger. Toch kan ik na enkele honderden km's de kleppen weer stellen. Mijn conclusie is dan dat er mogelijk iets mis of versleten is aan de kop.
Een eerste prijsindicatie kwam uit op 450 exclusief btw. :(

Verstuurd vanaf mijn SM-G800F met Tapatalk
Avatar gebruiker
BartjeJ7
 
Berichten: 209
Geregistreerd: 07 jan 2017, 10:50

Volgende

Keer terug naar J7/J9

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 8 gasten