Speling verhelpen rechter voorwiel

Voor D3, D4, J7, J9.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Speling verhelpen rechter voorwiel

Berichtdoor skyi_ » 27 dec 2020, 13:24

Beste forumgenoten,

Wij hebben onlangs een J9 gekocht die we gaan ombouwen tot kampeerwagen. Er was wat roest en dat hebben we al weggewerkt maar bij de keuring is hij afgekeurd omdat er te veel speling zit op het wiel rechts vooraan.
(Keuringsattest zegt 'Assen: Wiellagers: belangrijke speling in een wiellager, Vooraan rechts')

Heeft iemand een idee hoe wij deze speling het beste oplossen?
Ik heb de Revue technique van hier: http://maoxiung.free.fr/rayonJ9.html maar daarmee is het mij nog niet direct duidelijk hoe dit best aan te pakken.

Enkel het deel waar de remschijf op hangt en het wiel op vast hangt heeft speling, de ophanging zelf vertoont dit niet.

Hieronder heb ik een afbeelding vooraanzicht (rode pijl = heeft speling) en zijaanzicht:
https://imgur.com/a/CNUuf6e
https://imgur.com/a/5oBSQ1k

Hier ook een filmpje met de hoeveelheid speling:
https://youtu.be/13VlLFamoGs

Iemand een idee of er ergens vijzen zijn om deze speling te regelen?
Of we een onderdeel moeten vervangen?

Groetjes,
Bjorn
skyi_
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 14 nov 2020, 13:53

Re: Speling verhelpen rechter voorwiel

Berichtdoor schipper » 27 dec 2020, 13:44

schipper
 
Berichten: 29
Geregistreerd: 28 feb 2019, 00:04

Re: Speling verhelpen rechter voorwiel

Berichtdoor schipper » 27 dec 2020, 13:46

ik heb zelf een half jaar geleden op ebay nog nieuwe lagers gevonden en die samen met de remschijven vervangen.
lagers zijn wel lastig te vinden
schipper
 
Berichten: 29
Geregistreerd: 28 feb 2019, 00:04

Re: Speling verhelpen rechter voorwiel

Berichtdoor skyi_ » 27 dec 2020, 21:16

Bedankt voor tip, ga ik eens bekijken!
skyi_
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 14 nov 2020, 13:53

Re: Speling verhelpen rechter voorwiel

Berichtdoor schipper » 27 dec 2020, 23:48

ik heb wel een werkplaatsboek, als je mij je nummer in een pb stuurt kan ik je wel wat fotoś appen.
er zit trouwens ook nog een ring met schroefdraad achterin de wielnaaf, die kan ook losgelopen zijn
schipper
 
Berichten: 29
Geregistreerd: 28 feb 2019, 00:04

Re: Speling verhelpen rechter voorwiel

Berichtdoor skyi_ » 29 dec 2020, 14:35

Ik heb je een pd gestuurd
skyi_
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 14 nov 2020, 13:53

Re: Speling verhelpen rechter voorwiel

Berichtdoor johnssons » 29 dec 2020, 17:45

.... speling op het lager kan eigenlijk niet, het betekent dat de moer van de aandrijfas niet voldoende aangedraaid is ...wat je dus moet doen is de moer van de aandrijfas aandraaien, een goede dop en enorm krachtstuk enz en er op gaan staan ...... wel wiel monteren en op de grond tegen meedraaien ... dan is de speling weg ..

... maar het kan natuurlijk dat het lager versleten is, dat ga je merken als je het wiel ronddraait en je voelt een brom of loopt niet lekker rond ...

Wat is slim ... normaal adviseer ik altijd het lager te vernieuwen ... echter het vernieuwen van het lager is een stevige klus, als je goed gereedschap hebt en de juiste trekkers en drukkers is het te doen, maar het lager valt er niet zomaar uit ..

Succes John
Avatar gebruiker
johnssons
 
Berichten: 726
Geregistreerd: 18 jan 2007, 16:30
Woonplaats: Amsterdam

Re: Speling verhelpen rechter voorwiel

Berichtdoor schipper » 31 dec 2020, 21:17

schipper
 
Berichten: 29
Geregistreerd: 28 feb 2019, 00:04

Re: Speling verhelpen rechter voorwiel

Berichtdoor skyi_ » 03 jan 2021, 20:50

Met wat info van schipper zijn we er geraakt.

Er zit en ring achterop, waar de aandrijf as aan het lager komt, waarmee je de assemblage kan opspannen zodat de wiellager stevig vast zit.

Even een stappenplan mocht iemand in de toekomst zelfde probleem hebben.

1) Wiel verwijderen en remklauw verwijderen (2 bouten)
2) Stuurstang losmaken (1 moer + borgpin)
Afbeelding
3) Op beide montage punten losmaken van de ophanging (vereist wel wat macht!) (2x moer + borgpin)
Afbeelding

4) Eens je de assemblage er af hebt en de aandrijf as is er uit zie je een ring met 4 gleufjes in:
Afbeelding

5) Met een geknutseld stukje gereedschap kan je makkelijk ring aanspannen (niet te hard, want dan loopt de lager stroef)
Afbeelding

Groetjes,
Bjorn
skyi_
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 14 nov 2020, 13:53

Re: Speling verhelpen rechter voorwiel

Berichtdoor skyi_ » 03 jan 2021, 21:01

Misschien nog voor de volledigheid,
Best oppassen als je stuurstang wilt lost maken!

Bij ons zat die best had vast en hebben we hem met de hamer eruit geklopt, maar toen brak het topje er af op de plek waar je de borgpen hebt.
Dus best losmaken met een vork die je klemt tussen stuurstang en assemblage wiellager/schijfrem. Zelfde voor montagepunten aan de ophanging.

Wij hebben zelf maar nieuw gaatje voorzien voor de goupille.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
10 boortjes gesneuveld voor dit gaatje!
Afbeelding
Afbeelding
skyi_
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 14 nov 2020, 13:53

Re: Speling verhelpen rechter voorwiel

Berichtdoor johnssons » 03 jan 2021, 22:25

.. de ring achterop ... met deze ring wordt de buitenring van het lager vastgezet in het lagerhuis ... als je deze ring kan verdraaien zou ik direct ook het lager vernieuwen enz, ....

Wat betreft de stuurkogel ... niet boven op de pen slaan, maar met een hamer of met twee hamers tegen het gedeelte van de stuurarm waar de konische stuurkogel in gemonteerd is ... gaat altijd los .. of een stuurkogeltrekker gebruiken.
De oplossing die ik zie met oplassen en gaatje boren enz. kan echt niet, stuurkogel altijd vernieuwen ...

John
Avatar gebruiker
johnssons
 
Berichten: 726
Geregistreerd: 18 jan 2007, 16:30
Woonplaats: Amsterdam

Re: Speling verhelpen rechter voorwiel

Berichtdoor Jacob van Maanen » 25 jan 2021, 23:29

Lekker klus lager vervangen. Zelf was mijn J9 afgekeurd omdat er speling op het lager zou zitten. Lager gekocht (optimal). Achteraf gezien denk ik dat mijn probleem niet aan het lager lag. Lager zag er nog perfect uit. Met het eruit persen had ik de kooi beschadigd dus er moest wel een nieuwe in. Ik heb ook speling op de rubbers van de triangel zitten. Heeft iemand deze wel eens vervangen. Zijn deze nog te krijgen. Ik ben nog niet bij Peugeot geweest. Ik zie dit artikel.van daar de vraag.
Avatar gebruiker
Jacob van Maanen
 
Berichten: 29
Geregistreerd: 06 nov 2011, 23:26


Keer terug naar J7/J9

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten