KM-teller

Voor D3, D4, J7, J9.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

KM-teller

Berichtdoor IHD » 11 maart 2006, 00:50

Na het plaatsen van het andere (zwaardere) blok, en 800 km later alsnog een andere bak (zonder olie doen ze het niet zo lang goed.... :oops: ), doet onze km-teller het niet meer. En aangezien dat nogal moeilijk bereik is (met ingebouwde bak, althans), denk ik dat de wartel de kabel niet meeneemt. Kapot of misschien zit'ie er niet goed in.

Maar als dat ding dus wel kapot is (en we willen er achter zien te komen zónder de boel er voor de 5'e keer uit te moeten bouwen), zit ik te denken aan een alternatief in de vorm van een fiets-tellertje. Je weet wel; zo'n ding met een magneetje aan het wiel. Nu heb ik dit al verschijdene keren op mijn (verchopte) motoren gedaan, maar aangezien de kempert wél door een APK moet, vroeg ik me af of dit soort oplossingen ook in auto's mogen.

Weet iemand dat?
Avatar gebruiker
IHD
 
Berichten: 97
Geregistreerd: 23 aug 2004, 23:10
Woonplaats: Meppel

Berichtdoor IHD » 16 maart 2006, 00:41

Hmmm, niemand :?:
Avatar gebruiker
IHD
 
Berichten: 97
Geregistreerd: 23 aug 2004, 23:10
Woonplaats: Meppel

Berichtdoor paragoensia » 16 maart 2006, 10:35

Zelf heb ik geen idee, ik heb ooit een vraag gesteld op de vraagbaak van www.leenapk.nl. Ik kreeg toen snel en correct antwoord. Misschien kan hij je verder helpen.

gr,
Tim
Don't fall apart on me tonight I just don't think that I can handle it!
Avatar gebruiker
paragoensia
 
Berichten: 57
Geregistreerd: 01 apr 2005, 10:11

Berichtdoor Jeetje » 16 maart 2006, 10:56

Voor zover ik weet hoeft de km-teller het voor de apk niet te doen, maar de tachograaf moet wél functioneren.

Of je de originele tachograaf mag 'omzeilen' door er een -werkend- fietscomputertje op aan te sluiten waarop de snelheid is af te lezen, weet ik niet.

Je krijgt wel problemen met de dashboardverlichting die er ervoor moet zorgen dat de tachograaf ook in het donker af te lezen is. Die dashboardverlichting moet het -dus- doen. Niet werkende dashboardverlichting is ook apk-afkeur. Nu het fietscomputertje naar alle waarschijnlijkheid niet verlicht wordt/is, zal dat zeer waarschijnlijk tot apk-afkeur leiden...

Nu is het echter wel zo dat bij auto's van vóór een bepaald jaar andere apk-eisen gelden. Ik weet niet of de door jouw bedachte oplossing van de tachograaf tot apk-problemen zal leiden...

Ik zou gewoon eens bij een apk-keurstation/garage langsrijden en je probleem daar voorleggen. Wellicht hebben die de oplossing.
... it's better to burn out, than to fade away...
Avatar gebruiker
Jeetje
 
Berichten: 4316
Geregistreerd: 09 jul 2004, 14:14
Woonplaats: Vinkeveen

teller kabel

Berichtdoor babcity » 16 maart 2006, 22:23

Je kunt je tellerkabel testen door deze achter op de teller zelf los te halen. zorg dat beide voorwielen van de grond zijn en zet dan de versnellingsbak in de versnelling draai nu rustig met de hand het wiel rond. als het goed is zie je het puntje in de kabel draaien. als dit niet gebeurd weet je dat je kabel waarschijnlijk gebroken is.

Het uitbouwen van het plastic gedeelte in de bak kun je vrij makelijk doen als je een kleine aanpassing aan je j7 maakt. dit hebben de vorige eigenaren van mijn J7 ook gedaan. je slijpt een driehoekje uit de vloer recht boven het punt waar de teller de bak in gaat. je kunt nu makelijk bij het boutje om hem los te maken.

dit wat betreft je teller als je hem echt als een j7 wilt houden. het enige wat ik je kan vertellen over een fietscomputer is dat ik dit ooit gezien heb bij engelse commer camper. dus volgens mij mag het dus wel voor de apk.

mvg

jeroen
babcity
 
Berichten: 28
Geregistreerd: 19 apr 2004, 09:16

Teller

Berichtdoor jan eend + » 08 mei 2006, 00:47

Hadag Zwartsluis. Toen ik jouw "alle berichten" min of meer per ongeluk aanklikte kwam ik jullie teller-problematiek tegen. Voor APK moet de KM.teller werken, controle gebeurt (officieel) alleen als er om andere redenen een proefrit gemaakt moet worden. Ik heb mijn KM-stand ooit door een (de hele dag draaiende) boormasjien gekoppeld aan een KM-tellerkabel gewijzigd. Kostte me een boormachine en mijn teller stond 800 KM verder. Ik weet nu nog steeds niet hoeveel ik te hard rijd, en hoeveel ik vandag gereden heb. Mijn teller werkt dus nog steeds niet. Vaak wordt de buitenkabel bij demontage te hard aangetrokken (dwz uitgerekt) waardoor de binnenkabel niet meer goed in de teller schuift. Oplossing heb ik nog niet echt bedacht. Ik ben benieuwd of meer mensen dit probleem kennen na bijvoorbeeld het wisselen van een bak. Hoor het wel, groetz, Vanjan.
jan eend +
 
Berichten: 1502
Geregistreerd: 22 jun 2004, 12:27
Woonplaats: Grunn'


Keer terug naar J7/J9

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 79 gasten