Acuut probleem!!! Help!!! Km-aandrijving

Voor D3, D4, J7, J9.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Acuut probleem!!! Help!!! Km-aandrijving

Berichtdoor IHD » 15 mei 2006, 20:40

Vrienden,

we zijn bezig om onze Kempert rijklaar te maken voor de trip naar Sauerland, a.s. vrijdag. Omdat de snelheidmeter het niet meer deed, probeerden we de kabel in de bak te purreken. Echter, bij poging twee is er 'iets' in de bak gevallen. Dat zit er nu dus in.
Aangezien we liever niet weer het blok & bak eruit willen trekken (tijdgebrek & geen brug ter beschikking; Kempert staat voor het huis...), vragen we ons af of het kwaad kan als we ermee doorrijden. Volgens ons is het 'iets van kunststof', en dan vermalen we het wel tijdens het rijden.

Onze vraag; kan dit kwaad? Heeft iemand toevallig een ingescande tekening van dit geval?

Alvast bedankt voor de input.
Avatar gebruiker
IHD
 
Berichten: 97
Geregistreerd: 23 aug 2004, 23:10
Woonplaats: Meppel

Acuut probleem!!! Help!!! Km-aandrijving

Berichtdoor BertOrbons » 15 mei 2006, 21:20

Ik heb een tekening:

http://pic14.picturetrail.com/VOL515/39 ... 983653.jpg

Het wieltje is van nylon, eronder zit een veertje en een sluitring.
Die laatste 2 zulllen wel staal zijn. KUn je er een magnetische aftapplug indraaien?

sterkte
camper J7 1800 cc 1977
Avatar gebruiker
BertOrbons
 
Berichten: 156
Geregistreerd: 27 jul 2005, 15:44
Woonplaats: Miramont de Guyennen Fr

Berichtdoor M. van der Meulen » 15 mei 2006, 21:29

Ik kan me, met jullie reis in het vooruitzicht, de teleurstelling indenken, maar ik zou er beslist niet met een gerust hart mee op pad gaan.

Afhankelijk van de aansluitplek van de kabel kan ik me goed voorstellen dat het (kunststof) onderdeel dat nu in de bak ligt (deels) vermalen wordt door draaiende tandwielstelsels, maar daar wordt het mogelijk alleen maar erger van. Meerdere kleine stukjes of splinters kunnen zich gemakkelijker verspreiden in de bak en op meerdere plaatsen schade veroorzaken. Ook kunnen eventueel de schakelvorken voor de verschillende versnellingen geblokkeerd raken als er materiaal tussen komt dat er beslist niet thuis hoort.

Bovendien zal het nu missende onderdeel wellicht van binnenuit tevens moeten zorgen voor een goede olieafdichting naar de kabelbevestiging, dus ook daar kan een probleem ontstaan in de vorm van weglekkende versnellingsbak- of differentieel-olie.

Ik heb geen tekening of technische gegevens van jullie wagen, misschien dat Jeetje je verder kan adviseren?

Succes, groet, M.
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Berichtdoor jos overvliet » 15 mei 2006, 22:03

Als je nu gaat rijden gaat de bak ZEKER kapot.
Nogmaals uitbouwen heeft ABSOLUTTE voorkeur !!!!!!!!!!
Sterkte.
vr gr.
jos.

ps ik heb dat dingetje (tandwieltje en zo) nog wel liggen.
een peugeot roest niet , maar keert terug naar de natuur en deze dan "" een peugeot beschikt over ongekende krachten maar ,god bewaar me, ik kan ze niet vinden"" """"JOS""""
jos overvliet
 
Berichten: 138
Geregistreerd: 13 jun 2004, 21:36
Woonplaats: varsselder

Berichtdoor IHD » 15 mei 2006, 23:17

Mannen, bedankt voor de sneller reactie. We hebben ondertussen ook ff contact gehad met de vliegende vraagbak Jan (Eend tegenwoordig.... :wink: ), en ook hij gaat morgen nog even een en ander voor ons uitvogelen.
Zoals we het nu kunnen zien op de tekening, lijkt het allemaal kunststof. Als blijkt dat dit inderdaad het geval is, gaan we er gewoon voor. Uiteindelijk zit dat geval in de dif, en volgens mij blijft er dan niet veel van dat (half verstafte) rubber over.
Avatar gebruiker
IHD
 
Berichten: 97
Geregistreerd: 23 aug 2004, 23:10
Woonplaats: Meppel

Berichtdoor Edzo » 16 mei 2006, 06:28

Tsja....wat is wijsheid, mijn 405 heeft nog 2500 km. gereden, nadat de bak was drooggelopen bij 150 km/u, in Dld. (regelmatig olie na moeten vullen die laatste kilometers) was ook op vakantie.
Dus dat trippie Sauerland moet wel haalbaar zijn, maar daarna......je kan geluk hebben. Waarschijnlijk moet die bak er ooit een keer toch onderweg, het is een kwestie van wanneer, en in welke staat....

groeten, Edzo
groeten, Edzo
205: le sacré numéro !
Afbeelding
Avatar gebruiker
Edzo
 
Berichten: 2847
Geregistreerd: 25 nov 2005, 02:38
Woonplaats: prov. Groningen

Berichtdoor IHD » 16 mei 2006, 17:17

We gaan ervoor; alle onderdelen die erin zijn gevallen zijn van kunststof, op 1 ringetje na. We hebben net een proefritje van 15 km gemaakt; nix aan het handje.

Denk aan ons, a.s. vrijdag.......
Avatar gebruiker
IHD
 
Berichten: 97
Geregistreerd: 23 aug 2004, 23:10
Woonplaats: Meppel

Bak

Berichtdoor jan eend + » 16 mei 2006, 23:01

Moio. Ik zal U allen (en de Kempert !) gedenken in mijn vrijdaggebed en een kaarsje branden. Verder hoor ik wel of ik jullie op moet halen. Allemaal gel*l, gewoon veel plezier maken en het komt goed. Groetz, Vanjan.
jan eend +
 
Berichten: 1502
Geregistreerd: 22 jun 2004, 12:27
Woonplaats: Grunn'

Berichtdoor Jeetje » 17 mei 2006, 08:52

Succes en sterkte.... :wink:
... it's better to burn out, than to fade away...
Avatar gebruiker
Jeetje
 
Berichten: 4316
Geregistreerd: 09 jul 2004, 14:14
Woonplaats: Vinkeveen

Berichtdoor IHD » 22 mei 2006, 14:02

Tataaaaaa! :mrgreen: :mrgreen:

Na ongeveer 700 km autobahn en 200 km bergies, zijn we weer terug. Geen problemen gehad; hij heeft zelden zo fijn gelopen (aanrader misschien......?). Gemiddelde cruise-snelhied 90 km/u (denken we, want de km-teller doet het uiteraard niet), en slechts kleine druppelgewijs wat lekkerij, maar dat deed'ie daarvoor ook al. Kan natuurlijk ook liggen aan het feit dat de halve boomstronk die we nu gebruikt hebben als km-teller-gat-afsluiter, niet helemaal past :lol:
We gaan tzt wel eens kijken of we nog wat restjes uit het carter of waar dan ook vandaan kunnen pulken, maar voorlopig vinden we het wel goed zo. De originele km-teller gaan we waarschijnlijk niet meer gebruiken, ik denk dat we maar voor een fiets-tellertje gaan.
Allemaal bedankt voor het bidden & helpen; het heeft allebei gewerkt!
Avatar gebruiker
IHD
 
Berichten: 97
Geregistreerd: 23 aug 2004, 23:10
Woonplaats: Meppel

Berichtdoor Jeetje » 22 mei 2006, 15:06

Let er wel op dat voor de apk de snelheidsmeter niet alleen moet werken, maar ook verlicht moet worden (in het donker)...
... it's better to burn out, than to fade away...
Avatar gebruiker
Jeetje
 
Berichten: 4316
Geregistreerd: 09 jul 2004, 14:14
Woonplaats: Vinkeveen

Berichtdoor IHD » 22 mei 2006, 16:29

Jeetje schreef:Let er wel op dat voor de apk de snelheidsmeter niet alleen moet werken, maar ook verlicht moet worden (in het donker)...


Wist ik, maar dat is met een (stick-up kaartlees)lampie natuurlijk zo op te lossen (of een ledje erin draaien). Er zijn trouwens speciaal voor deze dingen lampjes ontwikkeld. http://www.halfords.nl/NL/Fiets/Catalog ... tId=608109
Avatar gebruiker
IHD
 
Berichten: 97
Geregistreerd: 23 aug 2004, 23:10
Woonplaats: Meppel

snelheidsmeter

Berichtdoor jan eend + » 22 mei 2006, 21:15

Hadag. Welkom trug thuis. mooi he duitsland. Om een heel aparte oplossing te geven: op de meeste Tomtom-achtige apparaten zit ook een snelheidsfunktie. Wordt op schepen gebruikt voor snelheidsbepaling. Ben wel benieuwd wat meneer APK dan in zo'n geval zou zeggen. Die display-tjes zijn verlicht. Ik hou wel van ongewone oplossingen. Anders gewoon kijken of je een andere aandrijving erop kunt zetten. Als die ouwe tenminste helemaal uit't zicht in de bak verdwenen is. Groetz, Vanjan.
jan eend +
 
Berichten: 1502
Geregistreerd: 22 jun 2004, 12:27
Woonplaats: Grunn'


Keer terug naar J7/J9

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 73 gasten