witte rook j7 diesel (1978)

Voor D3, D4, J7, J9.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Berichtdoor oldtimer » 28 jul 2006, 17:50

Ik denk dat Wim zinnige uitspraken doet, beter een hele kop op een goedlopend blok dan een gok voor een sloopmotor.Je weet wat je hebt je weet niet wat je koopt.Met alle gevolgen, want wat doe je dan met de koppeling?enz enz.
Vakmanschap ? 20% kennis 80%geluk.
ervaring ? de som van alle gemaakte fouten.
oldtimer
 
Berichten: 100
Geregistreerd: 14 mei 2006, 12:32
Woonplaats: Heerhugowaard

motor

Berichtdoor jan eend + » 28 jul 2006, 22:26

Moio. Ik kwam al surfend op een andere site dit tegen :
Te koop:
Onderdelen Peugeot 504 / 404 Pick-up
de volgende onderdelen voor Peugeot 504/404 pick-up:
- Huif voor 404 pick-up of 504 entrepreneur, beige, i.z.g.st.,
compleet met al het bevestigingsmateriaal, € 450,-.
- XD2 dieselmotor (2.3 liter), 165.000 km, compleet met
dynamo, waterpomp, dieselpomp, verstuivers, luchtfilter, 4 nw gloeibougies,
3 nieuwe V-snaren en diverse nwe pakkingen en filters. Start en loopt zeer goed.
Zonder vliegwiel en koelfan. € 450,-.

- Voorbank van een 504 pick-up, bekleding niet gescheurd o.i.d., € 75,-.
- Differentieel van een 504 TI, overbrenging 9x34.
reacties gaarne aan:
Frank.van.Gestel@DAFTRUCKS.comemail aan Frank van Gestel
Frank van Gestel, Eindhoven
tel. 06 460 81 906

Dit is een van onze mede-Forummers. Ik weet niet hoe oud die advertentie is. Wie weet levert het wat op. Suck6&groetz, Vanjan.
jan eend +
 
Berichten: 1502
Geregistreerd: 22 jun 2004, 12:27
Woonplaats: Grunn'

kop

Berichtdoor tinus » 28 jul 2006, 23:50

Op de zijkant van het blok staat waarschijnlijk ook een datum op goed zoeken en gij zult vinden weet je gelijk of de kop er later op gezet is en net zo oud is als het blok.
Ik denk dat er gewoon een andere kop op gezet is.
Heb zelf 3mnd geleden een 2500 met 5 bak ingebouwd en heb toen een datum zien staan op het blok.
tinus
 
Berichten: 207
Geregistreerd: 26 nov 2004, 23:35
Woonplaats: Roelofarendsveen

Berichtdoor IHD » 29 jul 2006, 01:59

[off-topic geneuzel ertussendoor modus aan]

Peter, wat heb je lelijke benen, man!

[off-topic geneuzel ertussendoor modus uit]
Avatar gebruiker
IHD
 
Berichten: 97
Geregistreerd: 23 aug 2004, 23:10
Woonplaats: Meppel

Berichtdoor govegan » 29 jul 2006, 08:24

IHD schreef:[off-topic geneuzel ertussendoor modus aan]

Peter, wat heb je lelijke benen, man!

[off-topic geneuzel ertussendoor modus uit]


Ik heb de foto's gemaakt he :wink:

Zo de motor ligt eruit, dat ging sneller dan verwacht.
ik heb de tandjes van het vliegwiel geteld en kom op 96 stuks, als ik alle info goed begrepen hebt, betekend dit dat het een xd2 (2300cc) motor is?
Hoe wel er nog wel steeds "p155b" op het blok staat.

of zou het zo kunnen zijn, dat er een koppelingshuis van een xd2 inzit en dat ze er een xd3 met het vliegwiel van een xd2 er in hebben gezet, of denk ik nu te ver..

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door govegan op 29 jul 2008, 22:35, in totaal 1 keer bewerkt.
Avatar gebruiker
govegan
 
Berichten: 207
Geregistreerd: 11 aug 2005, 09:14
Woonplaats: Rijssen

Berichtdoor govegan » 31 jul 2006, 10:50

zonet het koppeling gedeelte verwijderd, en zie dat het vliegwiel met 8 bouten vast zit (xd3 dus), kijk nog eens heel goed en zie dat er oude gaten zijn dicht gelast en nieuw bij geboord :)
het is dus een xd2 vliegwiel (96 tanden, 6 gaten), waar gewoon 8 gaten in zijn gezet.
Ook nog even goed naar de kop gekeken, het waterpomp gat daar in is 66 mm (xd3) de waterpomp is 56 mm (xd2).

dus een behoorlijk samengestelde motor dus.
ik ben bezig om een complete xd2 motor te kopen.
Is het een groot verschil van 2.5 naar 2.3 met een verlengde j7?
hij weegt met basis uitrusting ongveer 2500 kg.
Foto's en tekst zullen volgen.

peter.

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door govegan op 29 jul 2008, 22:39, in totaal 1 keer bewerkt.
Avatar gebruiker
govegan
 
Berichten: 207
Geregistreerd: 11 aug 2005, 09:14
Woonplaats: Rijssen

Berichtdoor govegan » 02 aug 2006, 15:34

zo, morge vroege gaan we op pad om een xd3 op te halen, heb het aangepaste xd2 vliegwiel van mijn motor afgehaald, en plaatsen er gewoon een nieuwe xd3 in :)

iemand nog tips voor het inbouwen?
Avatar gebruiker
govegan
 
Berichten: 207
Geregistreerd: 11 aug 2005, 09:14
Woonplaats: Rijssen

Berichtdoor govegan » 06 aug 2006, 13:41

nou de motor zit er in, en hij draaid. het is een xd3 uit een dafje.
viel reuze mee om de motor te plaatsen.
het was eigenlijk alleen mijn vliegwiel en motor steunen overzetten, de radiator fan verwijderen, nieuwe waterpomp plaatsen daar de radiator fan poelie op plaatsen.
Het viel me echt heel erg mee. de enigste tegenslag die we haden was dat de 'nieuwe' waterpomp lek was. dus nu nog even opzoek naar een xd3 waterpomp voor in een j7/j9 een we kunnen op pad, eindelijk :)

Ik wil hein en iedereen die mij tips een hulp heeft gegeven heel erg bedanken.
Avatar gebruiker
govegan
 
Berichten: 207
Geregistreerd: 11 aug 2005, 09:14
Woonplaats: Rijssen

Re: kop

Berichtdoor KEES404 » 20 aug 2006, 15:43

tinus schreef:De kop vlakken is nodig omdat als je het niet doet je kans hebt dat die tussen de kop pakking lekt kun je weer opnieuw beginnen.
Dan ook weer een nieuwe kop pakking.
De kop pakking is er in verschillende diktes dus je moet ook de goede kop pakking hebben.
Door dat de kop gevlakt wordt wordt de verbrandingskamer kleiner je praat dan over heel weinig maar de inhoud word kleiner dus moet de pakking worden aangepast kun je meten met een micrometer.
In het werkplaats handboek staat hoe dat moet en staan alle waardes in.
Waar je de kop laat vlakken kun je ook de kop af laten afpersen en die kunnen je vast precies vertellen hoe alles in zijn werk gaat.


De kop van alle XD motoren zijn vlak
Bij het vlakken van een vlakke kop zonder verbrandingskamers neemt de inhoud hiervan dus ook niet af.
Wel is het zaak om de uitsteekhoogte van de zuiger boven het pasvlak van het motorblop te meten.
Deze maat bepaald de dikte van de koppakking.
Dit voorkomt dat de zuigers tegen de kop aan komen.
Let echter heel goed op dat de bussen met het draaien van de kruk as niet loskomen. :twisted:
Beter is om per twee cylinders een bout M10x20 met grote sluitring tussen de bussen te monteren.
Dit voorkomt het loskomen. :P

Kees404
Auto's zijn gemaakt om mee te rijden
KEES404
 
Berichten: 25
Geregistreerd: 15 mei 2005, 23:14
Woonplaats: KROMMENIE

Vorige

Keer terug naar J7/J9

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten