warmlopen bij stadsritjes, koelwaterverbruik.

Voor D3, D4, J7, J9.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

warm worden motor

Berichtdoor Ad Kalkhoven » 18 dec 2004, 19:25

Hallo Jesse,

Als je de kop hebt gemonteerd ook even je ontsteking controleren, die kan namelijk ook heelveel invloed uit oefenen op de temperatuur van de motor.
De 1600 is daarvoor, door zijn geringe pk's, erg gevoelig

Als jou contactpunten al wat ouder zijn moet je deze nu vernieuwen, ook de condensator!!!! (deze slijt namelijk ook).

Monteren, en de licht hoogte van de contactpunten en de ontstekingstijd afstellen. Heel belangrijk.

vrgr AD
Ad Kalkhoven
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 15 dec 2004, 20:00
Woonplaats: Nuenen

Berichtdoor jesse » 19 dec 2004, 17:52

Thanx voor de info,

Ik heb al nieuwe verdelerkap, rotor, contaktpunten en bougieskabels gekocht. De condensator is dus ook aan te raden om te vervangen.
Komende week gaat de kop erweer op. Ik ben benieuwd.

Groet Jesse
Avatar gebruiker
jesse
 
Berichten: 151
Geregistreerd: 26 apr 2004, 21:03
Woonplaats: Texel

warmlopen bij stadsritjes, koelwaterverbruik

Berichtdoor zwaailicht » 21 maart 2005, 12:16

Hallo Mensen!

Heel wat tekst over warmlopen...ik zal eens wat vragen toevoegen:

Mijn J7 Diesel loopt niet warm, ik kan dit ook aflezen aan mijn (wtaer)temperatuurmeter, maar toch vertrouw ik het niet helemaal:

Op de snelweg loopt de temperatuur langzaam op, tot bijna 90graden (volgense de meter) dan slaat de fan keurig in. Deze blijft vervolgens draaien, zelfs als de temeperatuur onder de 80 graden daalt. Vreemd lijkt me, ik zou verwachten dat de fan sneller moet uitschakelen?

Net onder die 80 graden (met dus ingeschakelde fan) blijft de tempereatuur dan stabiel omdat wellicht de thermostaat (gedeeltelijk) sluit. (De auto wordt overigens ook vlot warm, dus een thermostaatprobleem verwacht ik niet nu niet direct, ondermeer ook omdat deze vervangen is afgelopen jaar)

Wat ik eigenlijk nog het vreemdst vind, is dat de fan nodig is bij snelwegritten, weliswaar bij 80km/u, dus bij behoorlijk wat toeren, op een dag dat de buitentemperatuur maar 15graden is en op vlakke weg. Ik ben dus een beetje bang voor de temperatuur als ik straks een berg op ga rijden met 30graden...

Is dit gebruikelijk bij een J7, of moet ik eea eens gaan bekijken?

groet,
Zwaailicht
zwaailicht
 
Berichten: 56
Geregistreerd: 21 feb 2005, 11:18
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor jos overvliet » 21 maart 2005, 23:24

Werkt je radiateur nog wel goed?
Desnoods eens door laten spoelen.
Of beter nog zelf doen , hiervoor zijn middeltjes te koop bij de vak handel (BREZAN oa).
een peugeot roest niet , maar keert terug naar de natuur en deze dan "" een peugeot beschikt over ongekende krachten maar ,god bewaar me, ik kan ze niet vinden"" """"JOS""""
jos overvliet
 
Berichten: 138
Geregistreerd: 13 jun 2004, 21:36
Woonplaats: varsselder

warmlopen bij stadsritjes, koelwaterverbruik

Berichtdoor zwaailicht » 22 maart 2005, 08:44

Beste Jos,

Ik begrijp uit je antwoord dat het inderdaad raar is dat de fan steeds moet draaien op de snelweg?

De radiateur komt niet in de rekeningen van de laatste jaren voor (itt thermostaat en waterpomp). Zeker de moeite eens te proberen lijkt me.

Ik zal er toch aan moeten geloven en de boel eens uit elkaar trekken denk ik. (Ik heb de versnellingsbak ook nog niet vervangen dus als ik toch aan de slag ga...)

dank!
zwaailicht
zwaailicht
 
Berichten: 56
Geregistreerd: 21 feb 2005, 11:18
Woonplaats: Amsterdam

Vorige

Keer terug naar J7/J9

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten