T.W.G --les anciennes sur les cartes postales -deel 4

Leuk artikel of boek gelezen, komt Peugeot in een TV-programma of in een film voor, en wil je je mede-forumleden daar op wijzen? Schrijf hier je eigen tips en 'recensies'.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti, Le Lion

Re: T.W.G --les anciennes sur les cartes postales -deel 4

Berichtdoor peukie205 » 05 aug 2011, 17:50

ruit48 schreef:[
Vraagt de ene Fransman aan de andere: " waar waren jullie op vacantie ?" antwoord: Nous étions en panne.. :mrgreen:
Da's niet zo mooi, pech gehad.. :cry:


Hij is leuk ! Al voor ik de laatste regels las, dacht ik al bij mezelf.......De Panne.....leuk om met je auto naartoe te gaan ! En toen kwam de inkopper, hahahahaha !
Peugeot 205 1.6 Automaat '87, Peugeot 403 Bachéé Diesel '62...plus nog een paar van PSA.
Avatar gebruiker
peukie205
 
Berichten: 651
Geregistreerd: 19 aug 2004, 23:43
Woonplaats: Rotterdam

Re: T.W.G --les anciennes sur les cartes postales -deel 4

Berichtdoor ruit'48 » 05 aug 2011, 22:06

Afbeelding

LAC DU CHAMBON ~Isère~ (38)

Kamperen in de jaren '50 in een echte tent , zoals het hoort, het zonnetje schijnt en in het water vind je verkoeling.
Op tijd naar bed en vroeg op want dan komt le boulanger, geen disco, geen speelautomaat , geen computerspelletjes
Toen was geluk inderdaad héél gewoon.. :-)

'
-404 berline 1961 (prod. jaar '60)
Suzuki Baleno Estate 1.8 GTX automatic

Aime ta voiture, soigne~la , conduis bien et conduis toi bien !
Avatar gebruiker
ruit'48
 
Berichten: 6086
Geregistreerd: 22 nov 2008, 20:03
Woonplaats: Goeree ~ Overflakkee

Re: T.W.G --les anciennes sur les cartes postales -deel 4

Berichtdoor jan-03 » 06 aug 2011, 09:27

Mooi plaatje en het kon inderdaad wel vroeg zijn want je ziet alleen de kinderen nog maar en waarschijnlijk de papa daarvan achter de camera!! :mrgreen:
De Dames komen meestal wat later om de hoek van de tent!! :D
Ik ben met m,n 1,94 aardig lang en ik miste altijd een goede stoel met camperen.. De strandstoeltjes wat aan de kleine kant enz..
Ik was dan blij dan de klapkar weer achter de auto zat en we weer verder reden.. Ik kan niet lang op 1 plek staan omdat ik altijd weer benieuwd
ben hoe het verderop er uit ziet..
gr Jan.
Peugeot 406 sedan 1996 Peugeot 203 berline
Een klassieker gebruik je niet maar die beheer je
Afbeelding
Avatar gebruiker
jan-03
 
Berichten: 6529
Geregistreerd: 22 sep 2010, 14:21
Woonplaats: workum

Re: T.W.G --les anciennes sur les cartes postales -deel 4

Berichtdoor peukie205 » 06 aug 2011, 11:04

Wij hadden een kampeerbus......nooit een camping gezien ! Altijd plekjes in de vrije natuur......vond het als kind niet altijd leuk, maar terugkijkend toch wel leuker dan campings ! Heb zelf later veel gekampeerd op campings, maar we zochten altijd wel de municipals uit......niet teveel theater en dronken jongeren a.u.b.
Vive La France !
Peugeot 205 1.6 Automaat '87, Peugeot 403 Bachéé Diesel '62...plus nog een paar van PSA.
Avatar gebruiker
peukie205
 
Berichten: 651
Geregistreerd: 19 aug 2004, 23:43
Woonplaats: Rotterdam

Re: T.W.G --les anciennes sur les cartes postales -deel 4

Berichtdoor ruit'48 » 07 aug 2011, 06:14

'
Afbeelding



Afbeelding


DIJON ~Cote d'Or~ (21)

De bovenste foto is uit eind jaren '40 begin jaren '50 gezien de Amerikaan uiterst links de andere voitures zijn van voor 1940 . De cabriolet lijkt me een Opel Kapitan.

De onderste kaart is naar mijn bescheiding mening net van voor 1940 .Een 402 en een T.A. familiale op de voorgrond.

'
-404 berline 1961 (prod. jaar '60)
Suzuki Baleno Estate 1.8 GTX automatic

Aime ta voiture, soigne~la , conduis bien et conduis toi bien !
Avatar gebruiker
ruit'48
 
Berichten: 6086
Geregistreerd: 22 nov 2008, 20:03
Woonplaats: Goeree ~ Overflakkee

Re: T.W.G --les anciennes sur les cartes postales -deel 4

Berichtdoor ruit'48 » 08 aug 2011, 04:01

Afbeelding

FONTAINEBLEAU ~Seine et Marne~ (77)

Vroege jaren '50 , ziet er een beetje triest uit, de jeep die ons tegemoet rijdt is een Hotchkiss, een in Fr. geassembleerde Willys
een "Hilly" voor de kenners.

.
-404 berline 1961 (prod. jaar '60)
Suzuki Baleno Estate 1.8 GTX automatic

Aime ta voiture, soigne~la , conduis bien et conduis toi bien !
Avatar gebruiker
ruit'48
 
Berichten: 6086
Geregistreerd: 22 nov 2008, 20:03
Woonplaats: Goeree ~ Overflakkee

Re: T.W.G --les anciennes sur les cartes postales -deel 4

Berichtdoor ruit'48 » 09 aug 2011, 04:31

Afbeelding

JEUMONT ~ Fr./B. grensovergang ~

Een V.W. spijltjesbus, een 2CV, een stukje kever, 2 camions en een dame in een halve gele jas..,
heeft de fotograaf/inkleurder te lang in het café op de hoek gezeten ?

.
-404 berline 1961 (prod. jaar '60)
Suzuki Baleno Estate 1.8 GTX automatic

Aime ta voiture, soigne~la , conduis bien et conduis toi bien !
Avatar gebruiker
ruit'48
 
Berichten: 6086
Geregistreerd: 22 nov 2008, 20:03
Woonplaats: Goeree ~ Overflakkee

Re: T.W.G --les anciennes sur les cartes postales -deel 4

Berichtdoor 305 friesland » 09 aug 2011, 07:17

Weer prachtige plaatjes ,oude busjes en vrachtwagens vind ik ook heel mooi.
Zo,n vw busje lag in verregaande staat van ondbinding bij een vriend van mij vlak bij hun woonboot, daar hebben we als kind vaker in gespeelt ,vond het toen al een mooi model, daar mag ik WEL mee thuiskomen , maar ja geen peugeot he en een heeel andere prijs :lol: :lol: :lol:
Wij gaan naar rojan ,geloof ik dat is aan de zuidwestkust in frankrijk ,ik hoop dat dar ook nog wat ouds te zien is op autogebied en gebouwen natuurlijk.
super auto,s


peugeot 201 1933
peugeot D4A 1956
peugeot 403 pickup 1957
peugeot 403 sedan 1959
peugeot 305 diesel automaat 1984
peugeot 305 break 1986
citroen C3 1400 2003
citroen c5 combi diesel 2005
305 friesland
 
Berichten: 2059
Geregistreerd: 28 feb 2010, 21:36
Woonplaats: de hoeve

Re: T.W.G --les anciennes sur les cartes postales -deel 4

Berichtdoor ruit'48 » 09 aug 2011, 12:42

Royan, ken ik heel goed , ik ben er tientallen keren geweest en heb er in deel 2 wel eens iets over geschreven en meerdere malen foto's van geplaatst
In de stad zul je geen oude gebouwen aantreffen en old-timers zijn er ook heel zeldzaam. De omgeving is echter prachtig en ook de stranden zijn
de moeite waard .
In ieder geval de juiste omgeving voor een fijne vacantie ! 8) :-)
-404 berline 1961 (prod. jaar '60)
Suzuki Baleno Estate 1.8 GTX automatic

Aime ta voiture, soigne~la , conduis bien et conduis toi bien !
Avatar gebruiker
ruit'48
 
Berichten: 6086
Geregistreerd: 22 nov 2008, 20:03
Woonplaats: Goeree ~ Overflakkee

Re: T.W.G --les anciennes sur les cartes postales -deel 4

Berichtdoor peukie205 » 09 aug 2011, 14:28

Oude auto's lijken in Frankrijk uitgestorven helaas, althans in het straatbeeld. Kom er zelf regelmatig, maar zie zelden nog "iets leuks" rijden :(
Peugeot 205 1.6 Automaat '87, Peugeot 403 Bachéé Diesel '62...plus nog een paar van PSA.
Avatar gebruiker
peukie205
 
Berichten: 651
Geregistreerd: 19 aug 2004, 23:43
Woonplaats: Rotterdam

Re: T.W.G --les anciennes sur les cartes postales -deel 4

Berichtdoor ruit'48 » 09 aug 2011, 15:16

'
Inderdaad Ton, oude auto's zijn in Fr.uit het straatbeeld verdwenen, als troost dan nog maar eens een paar oude ansichten.



Afbeelding


Afbeelding


ROYAN ~ Charente-Maritime~ (17)
-404 berline 1961 (prod. jaar '60)
Suzuki Baleno Estate 1.8 GTX automatic

Aime ta voiture, soigne~la , conduis bien et conduis toi bien !
Avatar gebruiker
ruit'48
 
Berichten: 6086
Geregistreerd: 22 nov 2008, 20:03
Woonplaats: Goeree ~ Overflakkee

Re: T.W.G --les anciennes sur les cartes postales -deel 4

Berichtdoor peukie205 » 09 aug 2011, 16:41

ruit48 schreef:'
Inderdaad Ton, oude auto's zijn in Fr.uit het straatbeeld verdwenen, als troost dan nog maar eens een paar oude ansichten.

ROYAN ~ Charente-Maritime~ (17)


Royan....met die bijzondere kathedraal....over smaak valt niet te twisten, maar als architecten(klein)zoon vind ik hem heel bijzonder !
Maar verder is de Notre Dame du Haute van le Corbusier en de "ondergrondse" kerk van Lourdes natuurlijk ook heel interessant.....sorry even off-topic
Peugeot 205 1.6 Automaat '87, Peugeot 403 Bachéé Diesel '62...plus nog een paar van PSA.
Avatar gebruiker
peukie205
 
Berichten: 651
Geregistreerd: 19 aug 2004, 23:43
Woonplaats: Rotterdam

Re: T.W.G --les anciennes sur les cartes postales -deel 4

Berichtdoor ruit'48 » 10 aug 2011, 07:31

Afbeelding

ST. GINGOLPH ~Haut-Savoie~ (74)

Frans-Zwitserse grensovergang. De T.A en de 203 met speciale "calandre' staan al aan de goede kant (Fr. dus)
Ook de motorrijder en de 4CV zijn weer veilig thuis, de Chevy convertible staat nog bij de Zwitsers, die moet
nog even wachten voor hij weer verder kan. Jullie begrijpen het al , ruit is niet enthousiast over La Suisse.. :-|

.
-404 berline 1961 (prod. jaar '60)
Suzuki Baleno Estate 1.8 GTX automatic

Aime ta voiture, soigne~la , conduis bien et conduis toi bien !
Avatar gebruiker
ruit'48
 
Berichten: 6086
Geregistreerd: 22 nov 2008, 20:03
Woonplaats: Goeree ~ Overflakkee

Re: T.W.G --les anciennes sur les cartes postales -deel 4

Berichtdoor ruit'48 » 11 aug 2011, 07:47

'
Afbeelding

LA BAULE ~Loire Atlantique~ (44)

la Baule, we waren hier al meer, een echte klassieker, het Zandvoort van de Atlantische kust.
Een lange Traction, familiale of commerciale, niet goed te zien. Een Amerikaan, een Fr. cabrio.
Helemaal 'early fifties' meer kan ik er niet van zeggen.

.
-404 berline 1961 (prod. jaar '60)
Suzuki Baleno Estate 1.8 GTX automatic

Aime ta voiture, soigne~la , conduis bien et conduis toi bien !
Avatar gebruiker
ruit'48
 
Berichten: 6086
Geregistreerd: 22 nov 2008, 20:03
Woonplaats: Goeree ~ Overflakkee

Re: T.W.G --les anciennes sur les cartes postales -deel 4

Berichtdoor jan-03 » 11 aug 2011, 08:49

Mooie vakwerkhuizen ook hier, naar binnen draaiende ramen die nu ook in Nederland veel worden toegepast!! Dit type huizen doet gezellig aan vindt en mogen van mij de nieuwbouwhuizen in Nederland wel vervangen.. Er zijn in Nederland ook prachtige woningen natuurlijk maar toch veel nieuwbouw is te
uhh zeg maar steriel van opzet!!
Als het herfst is en je ziet dan ook nog koud aandoende huizen wat kleur betreft bijvoorbeeld De kozijnen antrecietgrijs wat ook veel auto's hebben dan wordt je zelf ook sagarijnig.
De volksbuurten van weleer en ook nu nog wel in de steden als het mooi weer is en de bewoners gewoon voor de deur een bakje koffie drinken
dat doet de samenhorigheid veel goed.. Iedereen wordt vrolijklijker en kan dan ook meer hebben!!
Dus advies van Jan: Ga ook eens gewoon allemaal voor je deur buiten zitten te koffie drinken en groet je buurman en bezoek een forum zoals dit...
Kom bij die garaniums vandaan, koop een oldtimer enz.. :D :wink:
Er wordt toch ook nog gewerkt hier op de foto staat nog een werkpaardje, de vraag is wat zou die daar komen doen?
Buiten zitten gaat moeilijk vandaag overigens met de storm en regen hier in Friesland..
gr Jan.
Peugeot 406 sedan 1996 Peugeot 203 berline
Een klassieker gebruik je niet maar die beheer je
Afbeelding
Avatar gebruiker
jan-03
 
Berichten: 6529
Geregistreerd: 22 sep 2010, 14:21
Woonplaats: workum

Re: T.W.G --les anciennes sur les cartes postales -deel 4

Berichtdoor peukie205 » 11 aug 2011, 10:29

Mooie woorden Jan....beetje offtopic mischien, maar deze archtecten(klein)zoon is het met je eens, over de huizen en de rest ook wel......wijsheid uit Fryslan Boppe....mis mijn Franse buren uit Holwerd nog steeds......altijd dikke pret als we samen kwamen daar in Tarsac, Gers.......
Peugeot 205 1.6 Automaat '87, Peugeot 403 Bachéé Diesel '62...plus nog een paar van PSA.
Avatar gebruiker
peukie205
 
Berichten: 651
Geregistreerd: 19 aug 2004, 23:43
Woonplaats: Rotterdam

Re: T.W.G --les anciennes sur les cartes postales -deel 4

Berichtdoor ruit'48 » 11 aug 2011, 12:45

peukie205 schreef:Mooie woorden Jan....beetje offtopic mischien, ..


Beetje off-topic... ? Beetje veel !
Overigens heb ik gepoogd om voor de deur te gaan zitten maar dat ging niet Jan, mijn welgemeende excuses,
ook in andere provincies van N.L. is er water dat vind je niet alleen in Friesland

Afbeelding
-404 berline 1961 (prod. jaar '60)
Suzuki Baleno Estate 1.8 GTX automatic

Aime ta voiture, soigne~la , conduis bien et conduis toi bien !
Avatar gebruiker
ruit'48
 
Berichten: 6086
Geregistreerd: 22 nov 2008, 20:03
Woonplaats: Goeree ~ Overflakkee

Re: T.W.G --les anciennes sur les cartes postales -deel 4

Berichtdoor jan-03 » 11 aug 2011, 13:19

peukie205 schreef:Mooie woorden Jan....beetje offtopic mischien, maar deze archtecten(klein)zoon is het met je eens, over de huizen en de rest ook wel......wijsheid uit Fryslan Boppe....mis mijn Franse buren uit Holwerd nog steeds......altijd dikke pret als we samen kwamen daar in Tarsac, Gers.......

Ik heb een 404 werkpaardje op de foto genomen nog hoger in Fryslân aan de "alde bildtdyk" ( de langste dijk van Nederland) die hebben ook een huis(je) aldaar met autobrug enz en pendelen heen en weer in de 404!! Naam weet ik niet, ik troef bij toeval deze mensen die net weer op weg zouden op moment van foto's maken..
Waren geen Friezen overigens aan de uitspraak te horen... Er zijn ook redelijk veel westerlingen die daar goedkoop een huisje bewonen om die reden.. dus.
Goedkoop!!
Maar lijkt me prachtig om ook daar een plekje voor jezelf te hebben.. Ik denk er wel eens stiekum aan hoor om een bouwvalltje te kopen van
C.a € 20.000,--- en daar wat tijd te vertoeven maar er is steeds toch iets wat zegt "" niet doen"" in m,n hoofd dan hoor voor de duidelijkheid..
Ha en Kees is het niet wat te winderig daar bij je op terras en steken de muggen niet wat veel?? :mrgreen: Het ziet er heel knus en gezellig uit bij je!!
Daaaar kan je een lekker wijntje aan z,n einde helpen!! :lol:
Maar ontopic : De prenten die je plaatst worden niet alleeeen om de mooie auto's bekeken, ook de omgeving waar ze staan maakt veel uit.. 8)
gr Jan.
Peugeot 406 sedan 1996 Peugeot 203 berline
Een klassieker gebruik je niet maar die beheer je
Afbeelding
Avatar gebruiker
jan-03
 
Berichten: 6529
Geregistreerd: 22 sep 2010, 14:21
Woonplaats: workum

Re: T.W.G --les anciennes sur les cartes postales -deel 4

Berichtdoor Roel v.G. » 11 aug 2011, 22:22

Zoals Peugeot liefhebber en verkoper K.Verhoeven al zei tegen mijn broer toen hij een paar weken geleden daar een prachtige 604SL uit '76 kocht: "er rijden meer oude auto's in Nederland dan Frankrijk rond".
Tot ze de overhand krijgen geniet ik dagelijks van die prachtige kaarten.
Met vriendelijke groet,
Roel
Roel v.G.
 
Berichten: 21
Geregistreerd: 16 apr 2011, 11:45
Woonplaats: Kaatsheuvel

Re: T.W.G --les anciennes sur les cartes postales -deel 4

Berichtdoor ruit'48 » 12 aug 2011, 07:51

Afbeelding

CHOMELIX ~Haut-Loire~ (43)

Haut-Loire , een département in de Auvergne , een wat arme streek met heel aardige mensen wat in Fr. wel meer voorkomt
rijkdom en vriendelijkheid- omgekeerd evenredig-
Het contrast tussen een ultra moderne voiture de I.D. en een oude dorpspomp maakt deze ansicht uit 1959 bijzonder.
Als kleinzoon van een kleermaker vind ik de robbe van madame erg onmodieus :mrgreen:
En ook hier gaan de vensters weer naar binnen open, de luiken daarentegen naar buiten.
De koffie wordt geserveerd in soepkommen en is niet te z...pen.
.
-404 berline 1961 (prod. jaar '60)
Suzuki Baleno Estate 1.8 GTX automatic

Aime ta voiture, soigne~la , conduis bien et conduis toi bien !
Avatar gebruiker
ruit'48
 
Berichten: 6086
Geregistreerd: 22 nov 2008, 20:03
Woonplaats: Goeree ~ Overflakkee

Re: T.W.G --les anciennes sur les cartes postales -deel 4

Berichtdoor peukie205 » 12 aug 2011, 20:18

janbachee schreef:Waren geen Friezen overigens aan de uitspraak te horen... Er zijn ook redelijk veel westerlingen die daar goedkoop een huisje bewonen om die reden.. dus.
Goedkoop!!
Maar lijkt me prachtig om ook daar een plekje voor jezelf te hebben.. Ik denk er wel eens stiekum aan hoor om een bouwvalltje te kopen van
C.a € 20.000,--- en daar wat tijd te vertoeven maar er is steeds toch iets wat zegt "" niet doen"" in m,n hoofd dan hoor voor de duidelijkheid..
gr Jan.


Ik heb een tikkeltje meer betaald maar het was beslist een koopje voor 900 vierkante meter pand en 2 voetbalvelden erf.....inmiddels het plaatselijke natuurrreservaat.....er wonen herten inmidddels heb ik gehoord van mijn tuinman ;)
Peugeot 205 1.6 Automaat '87, Peugeot 403 Bachéé Diesel '62...plus nog een paar van PSA.
Avatar gebruiker
peukie205
 
Berichten: 651
Geregistreerd: 19 aug 2004, 23:43
Woonplaats: Rotterdam

Re: T.W.G --les anciennes sur les cartes postales -deel 4

Berichtdoor ruit'48 » 13 aug 2011, 04:16

'
Als jullie het niet erg vinden plaats ik weer een ansichtje..!!?? Daar is dit topic voor
de prijzen van huizen en grond kunnen elders worden besproken.


Afbeelding

DINAN ~Côte d'Armor ~ (22)

Dinan , ik ben er ooit (1989) eens doorgereden op weg van St. Malo naar Vannes, dit prachtige doorkijkje heb ik toen niet gezien.
Het was dan ook jaren later, de foto is van eind jaren '50/begin jaren '60 . De Hy, de 2CV, de Aronde en voor wie goed kijkt de 403
stonden er toen ook al lang niet meer.. : :( (


Afbeelding

Dinan anno 2010
-404 berline 1961 (prod. jaar '60)
Suzuki Baleno Estate 1.8 GTX automatic

Aime ta voiture, soigne~la , conduis bien et conduis toi bien !
Avatar gebruiker
ruit'48
 
Berichten: 6086
Geregistreerd: 22 nov 2008, 20:03
Woonplaats: Goeree ~ Overflakkee

Re: T.W.G --les anciennes sur les cartes postales -deel 4

Berichtdoor jan-03 » 13 aug 2011, 07:52

Het lijken wel UFO's nu de auto's zo Kees :mrgreen: Het lijkt wel een mooi plaatsje 10 uurtjers rijden van Hier?
Bootje voor de deur en een oud pickupje voor de restaurtatie klusjes om de buurt in oude stijl te houden! 8)
Geen idee hoe de omgeving die kant op eruit ziet! Maar schitterend plaatje weer hoor!!
En peukie mooi dat je een eigen plekje hebt in het Franse voor een normaal prijsje en dat het beheer ervan ook meezit!!
gr Jan.
Peugeot 406 sedan 1996 Peugeot 203 berline
Een klassieker gebruik je niet maar die beheer je
Afbeelding
Avatar gebruiker
jan-03
 
Berichten: 6529
Geregistreerd: 22 sep 2010, 14:21
Woonplaats: workum

Re: T.W.G --les anciennes sur les cartes postales -deel 4

Berichtdoor ruit'48 » 13 aug 2011, 15:22

Afbeelding

Afbeelding

Uit de oude doos, twee familiefoto's met de Peugeot 601, een voiture die we heel weinig tegenkomen op de oude ansichten.
Het lijkt de zelfde plattelandsfamilie die trots poseert met hun prachtige automobiel.
Op de bovenste foto staat ook de zoon er bij, première classe (sld.1) bij de cavallerie, of wel het 'paardenvolk' zoals mijn
grootvader altijd zei. De foto is ongetwijfeld genomen in de mobilisatie-tijd 1939~1940. Wat zou er van hem zijn geworden..?
Gesneuveld in mei 1940, krijgsgevangen door les boches, of met de Gaulle mee naar Engeland, Les Français Libres.
Ik hoop het laatste.. :wink:

.
-404 berline 1961 (prod. jaar '60)
Suzuki Baleno Estate 1.8 GTX automatic

Aime ta voiture, soigne~la , conduis bien et conduis toi bien !
Avatar gebruiker
ruit'48
 
Berichten: 6086
Geregistreerd: 22 nov 2008, 20:03
Woonplaats: Goeree ~ Overflakkee

Re: T.W.G --les anciennes sur les cartes postales -deel 4

Berichtdoor ruit'48 » 16 aug 2011, 09:47

'
Afbeelding


Afbeelding

PERIGUEUX ~Dordogne~ (24)

Perigueux, om precies te zijn "le Cours Montaigne" op de bovenste foto is het nog net voor de oorlog
op de onderste zien we het plein eind jaren '50, beduidend drukker met voitures.
-404 berline 1961 (prod. jaar '60)
Suzuki Baleno Estate 1.8 GTX automatic

Aime ta voiture, soigne~la , conduis bien et conduis toi bien !
Avatar gebruiker
ruit'48
 
Berichten: 6086
Geregistreerd: 22 nov 2008, 20:03
Woonplaats: Goeree ~ Overflakkee

VorigeVolgende

Keer terug naar Peugeot in bladen, boeken, films en op TV

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast