De Telegraaf met 404 van 500 euro naar Afrika

Leuk artikel of boek gelezen, komt Peugeot in een TV-programma of in een film voor, en wil je je mede-forumleden daar op wijzen? Schrijf hier je eigen tips en 'recensies'.

Moderators: risky, Jeetje, jan-03, Le Lion, Idranor

De Telegraaf met 404 van 500 euro naar Afrika

Berichtdoor 404 » 29 aug 2004, 18:30

Echt waar: Een team van De Telegraaf doet mee met een rally naar Dakar voor auto's van maximaal 500 euro. :?
Na lang zoeken vonden ze bij Ko de Fouw een origineel Nederlandse break van 1971 voor 500 euro en die gaan ze dus naar Afrika rijden! :shock: Nou ja, toch een goede reclame voor de 404, wedden dat hij zonder problemen aankomt? :wink:
Trouwens, als er nog aan gewerkt moet worden, kost hij geen 500 euro meer...
Hieronder het artikel, ik heb een on-line krant gekocht en screenshots gemaakt, deze zal ik later plaatsen.



De barrelrally Amsterdam Dakar, waaraan deze krant exclusief deelneemt, komt met rasse schreden dichterbij. Op 7 november wordt een begin gemaakt met 6500 keiharde kilometers zuidwaarts. Alles kan en niets moet, alhoewel… De enige verplichting is dat de deelnemende auto niet duurder is dan 500 euro. Onze verslaggever zocht de afgelopen weken een trouwe vierwieler en een ideale copiloot. Geen eenvoudige opgave. Hij vond ze beide.

Hilarische speurtocht naar barrel van slechts 500 euro voor rally naar Dakar

PEUGEOT 404 liefde op het eerste gezicht

Gewoon gáán en bidden

door ROB HAMMINK



AMSTERDAM – Het is waarschijnlijk niet de meest succesvolle actie van de laatste eeuw, maar gesteund door clichés: ’een vliegende kraai vangt altijd wat’ en ’hij die niet waagt, die niet wint’, stappen we met 500 onvervalste euro’s voor een rallyauto op zak de showroom van autopaleis Hessing in De Bilt binnen.
Rustig sfeertje, dat doet denken aan een betere bank of advocatenkantoor als er geen Jaguars, Maserati’s en ander glimmend blik zouden staan. Leuke zithoekjes, opgebouwd uit lederen fauteuils. Het biljart naast de leestafel wekt afgrijselijke visoenen op; zo’n bal zal maar op de motorkap van de nabij uitgestalde Bentley Arnage Red Label à 145.000 euro stuiteren…
We tappen ons eigen kopje koffie en proberen bij een Maserati Spyder Cambiocorsa (Italianen verdienen wat mij betreft een Nobelprijs voor zulke namen) de aandacht te trekken. De tijd verstrijkt zonder dat een verkoper zich meldt. Op zo’n moment begin je toch te twijfelen aan je outfit, die vandaag niet meer heeft te bieden dan een corduroy jasje, legerbroek en afgetrapte bergschoenen. „Totaal underdressed”, zou mijn moeder me toebijten om daarna weemoedig haar hoofd schudden: „Je hebt respect voor een ieder, ook voor omhoog gevallen autoverkopers.”
We vragen aan een mevrouw achter een Schiphol-achtige informatiebalie of er misschien een oranje bedrijfsdas welwillend is om ons te woord te staan. We gaan namelijk een rally van Amsterdam naar Dakar rijden en dat willen we graag op niveau doen. Liefst in een auto met een roemrijk verleden, zoals daar zijn: een Daimler, Jaguar of andere auto’s die op de pagina’s van mijn beduimelde autoboekjes staan.
Een kwartier later meldt een keurige man zich met een onuitspreekbare naam, die je alleen rondom hockeyvelden hoort. Even naar adem happen en dan rolt er toch echt uit: „Heeft u ook een auto van 500 euro, maximaal? Een afgedankte en olielekkende Rolls met 1 mm op de banden is geen probleem.”
Jan-Willem, of zoiets, ziet water branden en probeert zich ongetwijfeld het nummer te herinneren van de crisisdienst opdat de mannen in witte jassen dit rapaille kunnen afvoeren. Wijzend naar een uithoek van het pand, ver weg van de sigaren: „Meneer, de goedkoopste auto is bij ons 20.750 euro, een Ford K cabrio.” Zijn collega Paul schiet te hulp en meldt op een manier alsof hijzelf tot de rich and famous behoort: „Vijfhonderd euro? Meneer, wij verkopen auto’s van vijfhonderdduizend euro. Probeert u het eens hiernaast. Daar zit een autosloperij.”
Hiernaast heeft Akkie Stomphorst zijn autodemontagebedrijf, vroeger ook wel autosloperij. „Maar je moet mee met je tijd hè, dus de naam is aangepast”, zegt de gespierde man. Zijn broer John had met een goed gevoel voor fysiologie al uitgelegd dat zijn grote broer zo breed is omdat vroeger alles met de hand ging. „Motoren uitbouwen. Een zwaar leven heeft Akkie gehad. Letterlijk alles met zijn handen hier opgebouwd.”
Akkie is niet verbaasd als we over de rally Amsterdam- Dakar beginnen. „Sinds het in De Telegraaf heeft gestaan, zijn hier meerdere mensen geweest. De meeste auto’s van vijfhonderd euro zijn al weg.” Er volgt een korte rondleiding. Roestige koplampen kijken ons meewarig aan. Een Mercedes 200 uit 1967 lijkt even een kanshebber, maar wordt toch als ’onbetrouwbaar’ aan de kant geschoven. „Meer een restauratieobject. Daar haal je Dakar niet mee en ik heb een goede naam hoog te houden. Misschien moet je een Franse auto nemen. Daar rijden er veel van in Noord- Afrika.”

’Meneer, wij verkopen hier auto’s van 500.000 euro!’

Ondertussen staan we oog in oog met een witte Peugeot 405 met 208.000 onvervalste kilometers op de teller. „Starten en lopen. Prima kar. Deze wagens worden met bosjes geëxporteerd naar Afrika.” Voor ons een tikkie te laag op het rubber. Wegzakken in het zand schijnt een groot probleem te zijn in de westelijke Sahara en Mauretanië. „Waarom probeer je vandaag niet de wekelijkse automarkt hier in Utrecht. Daar worden honderden auto’s vaak goedkoop aangeboden.”
Als we aankomen, rijden de volgepakte opleggers al weg. Bestemming onbekend. Volgens kenners worden hier veel vierwielers door Oostblokvrienden gekocht. Zoals door de kauwgom kauwende Roemeen Igor, soepeltjes hangend achter het stuur van zijn Opel Calibra. „Voor achthonderd euro gekocht”, laat hij weten. Een speelse beweging met de voet op het gaspedaal heeft een zwarte roetwolk aan de achterzijde tot gevolg. „Ik weet natuurlijk niet of ik Berlijn haal, maar dat risico neem ik. Deze auto verpats ik voor het vierdubbele in eigen land.”
Heel gezellig hier. Beetje patatlucht en af en toe een opstootje omdat de beloofde APK door de verkoper toch niet te ritselen was. Het lastige van zo’n markt is het gebrek aan structuur. Je zou toch een specifiek vak met auto’s van bijvoorbeeld 500 tot 1000 euro en van 1000 tot 2000 euro verwachten. Niet het geval. Fijn dat we Sami van de gelijknamige autohandel uit Rotterdam tegenkomen. De Libanees met baseballpet blijkt te zwemmen in auto’s van rond de 500 euro.
„Daar is best goed aan te komen hoor. Maar voor die rally heb ik iets moois. Een Suzuki Swift met sportvelgen. Ja ook een AK’tje (APK’tje, red.) erop. Neem een Japanner. Die gaan nooit koken, zelfs niet in die hitte van de Sahara. Voor zeshonderd is-ie van jou.” Dat we daarmee 100 euro’s over ons budget gaan, ziet hij niet als een probleem, vanwege die sportvelgen.


Volgende kolom

•Hier en daar een blaasje in de lak en wat gaten in de onderkant, maar dat komt dik in orde. Dit is het barrel waarmee het Telegraaf Tête de la Courseteam de race naar Dakar gaat wagen.
FOTO: JAAP WOLTERBEEK
•Inspectie onder de motorkap. Verslaggever Rob Hammink (rechts) probeert op de automarkt in Utrecht voor slechts 500 euro een wagen los te peuteren, maar dat moet natuurlijk niet het wrak van de weg zijn.
FOTO: OSCAR FLOS
•Copiloot Frank van Nimwegen ligt meer ónder auto’s dan dat hij erin zit.
FOTO: JOHANNES DALHUIJSEN

Sami blijkt niet te vermurwen. Deceptie na deceptie. Mij werd beloofd dat de voorpret het halve werk was, maar iedere auto hier lijkt een nagel aan mijn doodskist.
Uiteindelijk komen we een week later terecht bij Peugeot-specialist Ko de Fouw in Sluiskil, een onontdekt dorpje in Zeeuws-Vlaanderen, net onder Terneuzen. Een rally op zich om er te komen. Ko zou een onvervalste Peugeot 404 commercial uit 1972 in de aanbieding hebben. Voor het goede doel knijpt Ko een oogje dicht en verlaagt hij de prijs naar 500 euro.
Eindelijk gevonden: dé auto waar ze in Afrika een moord voor doen en perfect geschikt om als ambulance te doneren. Ze staat te schitteren op de brug. Toegegeven: de jaren zijn niet onopgemerkt aan haar voorbijgegaan. Hier en daar een blaasje op de donkergroene lak en in de onderkant zitten wat gaten die de succesvolle ontwerper Pinnifarina nooit heeft bedoeld.
Ondanks dat er nog een paar dagen werk op de loer liggen en ze geen APK heeft, is het liefde op het eerste gezicht, niet in de laatste plaats omdat deze auto mijn gehele jeugd weer terugbrengt. Toen hadden we er één die in 1973 na elf jaar trouwe dienst het huis moest verlaten omdat de krik door de bodemplaat zakte. De motor van de nu gevonden auto is simpel en ronkt betrouwbaar, alle draaiende delen lijken oké. Bovendien: in de achterbak kun je slapen.
De Peugeot is het dus geworden. Met deze grande dame zal het Telegraaf- team ’Tête de la Course’ de finish halen, als God ons welgezind is.
Wij zijn van het ondoordachte type: als je genoeg benzine hebt, haal je de eindstreep wel, maar rallyspecialist Gert van den Heuvel uit Barneveld vindt dat er nog even goed naar onze ’Peus’ moet worden gekeken. De man die ongetwijfeld eerder kon rijden dan lopen, heeft van zijn hobby zijn werk gemaakt en dat mondde uit in zijn bedrijf Rally Rent, waar ze vooral Mitsubishi Lancer Evo’s ombouwen van fabrieksuitvoering tot rallymonsters.

Telegraaf-team heet Tête de la course

In staccato volgen de tips. „Maak een plaat onder je kwetsbare carter. Die kan opspattende stenen tegenhouden. Een simpel plaatje hout van tien millimeter biedt bescherming genoeg. Als wapen tegen het zand kun je een nylonkousje om de luchtinlaat van je luchtfilter spannen. Als je vast komt te zitten, heeft uitgraven weinig zin. Krik de auto op en vul de gaten. In het zand moet je de bandenspanning zo laag mogelijk maken. Neem een voetpompje mee om die band vervolgens weer op te pompen.”
Kijk, daar hadden we zelf niet aan gedacht. Gert belooft ook mooie stellages voor de jerrycans in te bouwen. „Want die wil je niet als bommen heen en weer schuivend in de laadbak.”
Verder nog iets?
De kleine man knijpt zijn pretoogjes samen en zegt: „Je moet gewoon gaan en bidden.”
404
 
Berichten: 888
Geregistreerd: 02 apr 2004, 21:14

Berichtdoor Gilletti » 29 aug 2004, 18:49

Een collega van me doet ook mee met een Peugeot 405.
Blijkbaar geeft het merk Peugeot vertrouwen voor zo'n rit. :D

Het is overigens de bedoeling (reglement) om de wagen bij aankomst te verkopen. Vervolgens gaat de opbrengst naar een goed doel.

Als hij terug is, dan zal ik proberen om hem wat foto's te ontfutselen.
Klassiek: 403 berline 1961 Bleu Amiral - 404 automatique 1969 Vert Fusain
Jonkies: 406 coupé V6 Pack 2003 Rouge Lucifer - 3008 GT-line 2017 Metallic Copper
Avatar gebruiker
Gilletti
 
Berichten: 4076
Geregistreerd: 17 jun 2004, 22:35
Woonplaats: Mijdrecht

Berichtdoor Mark » 21 nov 2004, 11:07

De vorderingen van de barrels zijn dagelijks te volgen op:
www.telegraaf.nl/reiskrant/amsterdamdakar/

Afbeelding
Avatar gebruiker
Mark
 
Berichten: 2979
Geregistreerd: 17 maart 2004, 23:16
Woonplaats: Culemborg

Berichtdoor JT » 21 nov 2004, 12:31

Goudenleeuw schreef:De vorderingen van de barrels zijn dagelijks te volgen op:
www.telegraaf.nl/reiskrant/amsterdamdakar/
Zeer indrukwekkend om te lezen.
Je zou zo mee willen doen.
De 404 houdt standvastig vol!!

Jammer dat de officiële website niet meer nieuws bevat dan de smsjes die de teams af en toe wel en niet sturen.
Avatar gebruiker
JT
 
Berichten: 3770
Geregistreerd: 07 jul 2004, 23:17
Woonplaats: Bladel

Berichtdoor Gilletti » 21 nov 2004, 16:10

Gilletti schreef:Een collega van me doet ook mee met een Peugeot 405.
Blijkbaar geeft het merk Peugeot vertrouwen voor zo'n rit.


Vandaag heb ik de website eens bekeken en tot mijn schrik hebben ze de 405 op het laatste moment blijkbaar vervangen door een Mits Pajero. :(

Blijft een stoere rallye. Het betreft overigens team 1100.
Klassiek: 403 berline 1961 Bleu Amiral - 404 automatique 1969 Vert Fusain
Jonkies: 406 coupé V6 Pack 2003 Rouge Lucifer - 3008 GT-line 2017 Metallic Copper
Avatar gebruiker
Gilletti
 
Berichten: 4076
Geregistreerd: 17 jun 2004, 22:35
Woonplaats: Mijdrecht

Berichtdoor JT » 21 nov 2004, 16:23

Ik zag een ander team dat juist op het laatst een 405 break commerciale met 300000 km op te teller uit 92 voor € 400,- heeft gekocht.
Op de sprinkhanen, het ongedierte en de injecties na lijkt me dit een gigantisch leuk avontuur....
Tekst van één van de smsjes: "Graag met spoed een recept voor iets met sprinkhanen" .... :shock:
Avatar gebruiker
JT
 
Berichten: 3770
Geregistreerd: 07 jul 2004, 23:17
Woonplaats: Bladel

Finish!

Berichtdoor Mark » 30 nov 2004, 18:39

Ze zijn hebben de finish gehaald, zo las in De Telegraaf van afgelopen zondag. De 404 heeft het dus gered, 7000 km lang. Maar ik had niet anders verwacht :P.

Afbeelding
Avatar gebruiker
Mark
 
Berichten: 2979
Geregistreerd: 17 maart 2004, 23:16
Woonplaats: Culemborg

Berichtdoor 404 » 07 dec 2004, 20:56

Ik had niet meer gekeken de afgelopen weken en nu pas lees ik dat ze het gehaald hebben... :oops:
Een gedeelte uit het verslag:
23 november
Banjul (Gambia)

Het laatste verslag op deze site!

De teller van onze trotse Peugeot heeft er nu ruim 7000 kilometer opzitten. Ze is drieëndertig jaar oud en heeft, in zeer moeilijke situaties, al haar trouw getoond. En zuinig. Geen druppel olie. Frank en ik overwegen een lofzang te componeren. Iets over haar geronk, haar tijdloze vormen, haar joyeuze bewegingen over hobbels en in bochten...

Tja, 404 hè... :wink: :mrgreen:
404
 
Berichten: 888
Geregistreerd: 02 apr 2004, 21:14

Berichtdoor JT » 07 dec 2004, 22:17

Mijn collega met Volvo heeft het ook gehaald.
Een mooie ervaring, zegt ie.
Ben benieuwd naar de foto's...

Btw de laatste equipe is nog onderweg...
Avatar gebruiker
JT
 
Berichten: 3770
Geregistreerd: 07 jul 2004, 23:17
Woonplaats: Bladel


Keer terug naar Peugeot in bladen, boeken, films en op TV

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast