Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti
305 friesland schreef:Als je de mogelijkheid hebt om hem naast de auto lopend te maken dan krijg je ook een beter beeld wat de motor nog is ,vaak na veel jaren stilstand willen de veren nog wel eens vast zitten en kleppen kunnen ook een beetje blijven hangen.
Een versn bak en startmotor en losse bobine dan ben je al een heel eind om hem lopend te krijgen.
Ik heb het wel vaker meegemaakt en na dat de motor gelopen had was alles weer goed, als een motor regelmatig loopt dan zit er vaak nog wel een beetje olie tussen de zuigerveren voor betere afdichting.
Wat je ook kunt doen is wat olie via het bougie gat op de zuiger en kijken of de compressie verbeterd ,is dat niet zo dan lekt hij toch via de kleppen.
Je zit te ver bij mij vandaan ja je mag altijd komen natuurlijk dan zouden we hem samen wel lopend kunnen maken ,bak heb ik los liggen en startmotor geloof ik ook nog wel en anders zit hij nog wel op de sloper.
403diesel schreef:Ik heb eventueel een los koppelingshuis te leen, mocht je er iets aan hebben. Je kunt dan de startmotor monteren zonder dat je een bak nodig hebt. Ik zal voor de zekerheid nog even kijken, maar was dacht ik van een benzine.
Groet, Serge
A.B.203 schreef:De nokkenas wordt door een ketting aangedreven, er zal niets versprongen zijn zoals bij een riem. De nokkenas is onderliggend, draait in het blok en krijgt normaal gesproken voldoende smering. Heb net even wat hout verzameld om de motor met bak in een bok of frame te hangen zodat controles zoals klepspeling etc. makkelijker worden. Wordt vervolgd !
A.B.203 schreef:update ;
toen ik vanmorgen las dat Abe gaat proberen zijn net verworven motoren leven in te blazen kon ik niet langer meer wachten. Vanmiddag de 'motorkar' naar buiten gereden en er een benzinetank van een buitenboordmotor op aangesloten. De motor wilde echter niet starten maar gaf met wat remmenreiniger wel wat knallen. Wat bleek, ik had de ontsteking niet juist afgesteld en was bij de verkeerde cilinder begonnen, nu de 1e cilinder op ontsteking gezet en verder op 1-3-4-2 volgorde geplaatst. Met benzine uit een spuitbus liep de motor maar niet op de carburateur. Nog een Solex PBIC carburateur van een Simca Aronde geprobeerd maar daar wilde hij ook niet op blijven lopen. Het motorblok tot aan de waterpomp met water gevuld en de gaten in de kop en waterpomp afgedicht. Het water werd toch nog vrij snel heet dus meteen de radiateur er maar voorgebouwd. Bij gebrek aan een bovenste radiateurslang en een passende smalle V-snaar de motor aan het eind van de middag weer de schuur ingerold. Ik snap Hans wel dat hij dit leuk werk vindt, het is net als toen je nog een jaar of 13 - 14 was een stieken de oude HMW brommer van je vader aan het lopen kreeg. Had geen zin om de benodigde onderdelen van de 203 te halen want op 8 nov. moet de wagen nog bij PCN in de nachtrit opereren. Het was wel even puzzelen om ontsteking werkend te krijgen, de origine Ducellier ontsteking welke erop zat kreeg ik niet aan de gang, hoe ik de ontsteking ook verdraaide, het proeflampje bleef branden na het ding drie keer zonder verbetering in de bankschroef te hebben gehad is de reserve SEV ontsteking van de 203 erop gemonteerd. Op 15 november mag Harry bij PCN de storing bij de kapotte ontsteking verhelpen met behulp van zijn wonderlijke testmachine.
De SEV ontsteking onderbrak goed maar gaf geen stroom op de kabels. Het is zo'n ontsteking met een hele kleine rotor en wat bleek de koperstrip bovenop was afgebroken. Met een vervangende rotor lukte het dus wel. Toen het gelazer met de benzinepompen, er zat een SEV-pomp op en ik had er zo ook nog twee voor reserve. De pompen hebben een hevel en ze deden het dus alle drie niet. De membramen waren goed maar de klepjes zaten scheef en dwars, nou dat was dus redelijk snel verholpen. De originele carburateur zag er redelijk uit maar later bleek dat er geen vlotter in zat. De betreffende solex carburateurs zien er nagenoeg hetzelfde uit maar niet alles is uitwisselbaar. Zo verschilt de breedte van de paspennetjes van het carburateurdeksel waardoor ook de pakkingen verschillende uitsparingen hebben en waarschijnlijk de vlotters ook verschillend zijn. De motor liep op de benzinespuitbus eigenlijk best wel netjes. Nu eerst een carburateur en de koeling in orde maken en dan de motor eens een uurtje laten draaien, vervolgens de compressie meten en dan beslissen over hoe verder. Ook een stuk uitlaat en de carterontluchter plaatsen en bij de volgende proef een stuk zeil op de straat leggen want de machine heeft wel de nodige vettigheid over de bestrating uitgesproeid, gelukkig was mijn huismanager een dagje uit ! De foto's gaan met een U-bocht en worden via Friesland geplaatst.
Keer terug naar 403, 203 en ouder
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten