motor zonder compressiedruk

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

motor zonder compressiedruk

Berichtdoor A.B.203 » 23 sep 2014, 21:23

Beste forumers,
Onlangs heb ik in Frankrijk een motor van een 403 7cv gekocht. Motor zag er netjes uit en het vliegwiel kon draaien, meer heb ik ook niet gecontroleerd.
Thuis zag ik dat het motornummer met een 2 begint en dat zou betekenen dat het een 1500 cc /8 cv is. Met de bougies erin kan het vliegwiel vrij soepel met de hand worden gedraaid.
Na montage van het kleppendeksel blijkt dat alles er netjes en redelijk schoon uitziet, de nokkenas draait rond en alle kleppen gaan open en dicht. De klepspeling heb ik niet gecontroleerd. Vervolgens het kleine onder-carter gedemonteerd. Onder het oliefilter zat wat bezinksel maar verder niets bijzonders, geen stukken zuigerveer en ook geen aluminium-slijpsel. Net wat zitten googelen en las toen de volgende wijze om zonder montage wat controles te doen. A. de zuiger op compressie zetten, dus kleppen van de betreffende cilinder zijn dan gesloten B. in het bougiegat iets schroeven waar de luchtslang lekdicht kan worden aangesloten C. komt de perslucht uit de uitlaat dan lekt de uitlaatklep D. komt de lucht uit de Inlaat dan lekt de inlaatklep E. komt de lucht in het carter dan stroomt de lucht langs of door de zuiger. Bij Peugeot zitten de bougiegaten nogal diep, de vraag is hoe je de lucht zonder lekken in de cilinder kan blazen en werkt zoiets ook echt . Wie kan en wil hier wat over roepen ??

Is er iemand die een 203/403 motorbok te leen heeft of om na te maken ? Heb vandaag even mijn gedachten laten gaan om een opstelling van hout te maken maar kreeg geen goed idee .
opknappen/repareren en zoveel als mogelijk met de oldtimers de weg op !
203 C en 203 C5 (commerciale) beide uit 1959, en een 308 D van 2015.
Avatar gebruiker
A.B.203
 
Berichten: 1137
Geregistreerd: 27 okt 2010, 15:54
Woonplaats: De Alblasserwaard zh

Re: motor zonder compressiedruk

Berichtdoor tjark63 » 23 sep 2014, 21:36

Ik zou een compressiemeting doen, dan heb je ook meetwaardes waar je iets mee kunt. Je moet dan wel de motor kunnen 'starten' natuurlijk. De beschreven methode levert m.i. weinig tot geen zinvolle informatie tenzij er iets ernstig mis is.
Mvg, Tjark.
Afbeelding
504 Coupé V6 Automatique '77
Avatar gebruiker
tjark63
 
Berichten: 1093
Geregistreerd: 21 maart 2004, 15:36
Woonplaats: Sneek

Re: motor zonder compressiedruk

Berichtdoor RondeB » 23 sep 2014, 22:20

Als je je blok al los op de bank hebt liggen kan je niet veel meer serieus controleren qua compressiedruk. Ik zou zo wie zo de kop eraf halen, dan weet je meteen veel meer..
RondeB
 
Berichten: 2552
Geregistreerd: 03 apr 2004, 17:17
Woonplaats: ureterp

Re: motor zonder compressiedruk

Berichtdoor 403diesel » 23 sep 2014, 23:22

Aart, de test die je beschrijft is eigenlijk een vorm van de welbekende lektest. Deze geeft over het algemeen een wat nauwkeuriger beeld dan een compressiemeting omdat bij die laatste door het uitblijven van van de verbrandingsslag extra olie blijft hangen aan de cilinderwanden.
Er zijn speciale lektestmeters te koop maar geen idee of die er in zulke lange uitvoeringen zijn.
Kan je niet het porcelein uit een oude bougie hakken en hier een pijp op hardsolderen of lassen waar je dan een compressorslang aansluiting op zet?
Of de verbrandingsruimte vullen met rook via het bougiegat tijdens de arbeidsslag (kleppen zijn dan gesloten), bougiegat afsluiten en de krukas tegen de draairichting in draaien tot bdp. Je ziet dan snel waar de rook lekt en je hebt geen speciaal gereedschap nodig behalve een dikke sigaar.

Groet, Serge
Peugeot 403 Diesel '66
Peugeot 403 Diesel Pickup '63
Peugeot 107 XS 2010
Peugeot 205 Junior 1986
Peugeot Boxer 2,5 TDI 1999
Rover SD1 3500 AT 1978
Rover SD1 2300S Man 1981
Rover SD1 3500 V8S Man 1980
403diesel
 
Berichten: 2235
Geregistreerd: 26 jun 2011, 22:55
Woonplaats: Tiel

Re: motor zonder compressiedruk

Berichtdoor 305 friesland » 24 sep 2014, 07:16

Als je de mogelijkheid hebt om hem naast de auto lopend te maken dan krijg je ook een beter beeld wat de motor nog is ,vaak na veel jaren stilstand willen de veren nog wel eens vast zitten en kleppen kunnen ook een beetje blijven hangen.
Een versn bak en startmotor en losse bobine dan ben je al een heel eind om hem lopend te krijgen.
Ik heb het wel vaker meegemaakt en na dat de motor gelopen had was alles weer goed, als een motor regelmatig loopt dan zit er vaak nog wel een beetje olie tussen de zuigerveren voor betere afdichting.
Wat je ook kunt doen is wat olie via het bougie gat op de zuiger en kijken of de compressie verbeterd ,is dat niet zo dan lekt hij toch via de kleppen.
Je zit te ver bij mij vandaan ja je mag altijd komen natuurlijk dan zouden we hem samen wel lopend kunnen maken ,bak heb ik los liggen en startmotor geloof ik ook nog wel en anders zit hij nog wel op de sloper.
super auto,s


peugeot 201 1933
peugeot D4A 1956
peugeot 403 pickup 1957
peugeot 403 sedan 1959
peugeot 305 diesel automaat 1984
peugeot 305 break 1986
citroen C3 1400 2003
citroen c5 combi diesel 2005
305 friesland
 
Berichten: 2059
Geregistreerd: 28 feb 2010, 21:36
Woonplaats: de hoeve

Re: motor zonder compressiedruk

Berichtdoor 404noir » 24 sep 2014, 13:29

Met de kop nog op het blok kan je via het bougiegat luchtdruk op de cilinder zetten terwijl de kleppen mechanisch dicht horen te staan.
Misschien dat je zelf van een oude bougie een appendage kan maken die je in dat diepe bougiegat kan schoeven waaraan je dan weer je luchtslang kan koppelen.
Haal alle porcelein en de centrale electrode uit de bougie. Pijpje eraan lassen dat iets langer is dan de diepte van het bougiegat, dan een snelkoppeling aan de andere zijde van het pijpje vast lassen zodat je de luchtslang eraan kan klikken.

wat ik ook wel eens ben tegen gekomen is een koppakking doorslag van cilinder naar cilinder (meestal tussen nr2 en nr3), dan halveert zo ongeveer de compressie druk op die 2 cilinders. Gezien bij een bmw M10 blok en een volvo B230 blok maar beiden waren wel closed deck onderblokken. Dan is er geen koelwater lekkage. Bij deze natte bus motoren van Peugeot zal er dan ook nog koelwater in het spel zijn. Dat koelwater maakt trouwens de kans dat de koppakking rot is (door corrosie als gevolg van langdurige stilstand) groter.
Met het eraf nemen van de kop kan je dat meteen uitsluiten/oplossen.
Is de kop er eenmaal vanaf dan kan je makkelijk testen of kleppen lek zijn door de kop ondersteboven te leggen en de verbrandingskamer te vullen met een hele dunne vloeistof zoals bv benzine terwijl de kleppen dicht staan en de (oude) bougie er nog in zit.
Als de vloeistof op niveau blijft: kleppen dicht.
Als het niveau afneemt: klep lek, check uit welke poort de vloeistof sijpelt en je weet de klep die lekt.

NB als er een klep vast blijkt te zitten in de geleider, check dan ook vooral de klepstoterstang en de tuimelaar op mogelijke schade.
Bij mijn 404 is een stoterstang krom geslagen omdat ik te laat in de gaten had dat er toch een klep vast zat. Daardoor schoot de stelbout naast de stoterstang waardoor deze krom sloeg.
404noir
 
Berichten: 602
Geregistreerd: 22 mei 2014, 15:30

Re: motor zonder compressiedruk

Berichtdoor A.B.203 » 24 sep 2014, 18:50

305 friesland schreef:Als je de mogelijkheid hebt om hem naast de auto lopend te maken dan krijg je ook een beter beeld wat de motor nog is ,vaak na veel jaren stilstand willen de veren nog wel eens vast zitten en kleppen kunnen ook een beetje blijven hangen.
Een versn bak en startmotor en losse bobine dan ben je al een heel eind om hem lopend te krijgen.
Ik heb het wel vaker meegemaakt en na dat de motor gelopen had was alles weer goed, als een motor regelmatig loopt dan zit er vaak nog wel een beetje olie tussen de zuigerveren voor betere afdichting.
Wat je ook kunt doen is wat olie via het bougie gat op de zuiger en kijken of de compressie verbeterd ,is dat niet zo dan lekt hij toch via de kleppen.
Je zit te ver bij mij vandaan ja je mag altijd komen natuurlijk dan zouden we hem samen wel lopend kunnen maken ,bak heb ik los liggen en startmotor geloof ik ook nog wel en anders zit hij nog wel op de sloper.

Inderdaad Hans, ik maak eerst een kleine stelling van hout waar de motor inclusief versnellingsbak in kunnen hangen. Abe stuurde me een foto van zijn motorbok. Bij de motor zit alles los bij zoals startmotor, dynamo, bobine, benzinepomp en de complete verdeler dus met kap en kabels. Bovendien heb de 203 nog achter de hand mocht ik wat tekort komen. De motor van de 203 heeft veel carterdruk en moet langzamerhand echt open, ik dacht even snel en low budget de 403 motor te kunnen overbouwen maar ben bang dat het anders uit gaat pakken. Zie er niet tegenop om met de motor naar Friesland te komen, wil eerst zelf nog wat prutsen maar bedankt voor je aanbod.

Ga volgende week eerst een proefopstelling maken en kijken of de motor wil starten, kruipolie op de zuigers, compressiemeten etc. (404 noir) De stoterstangen lijken goed hun werk te doen als het starten niet lukt dan de test met de luchtslang en misschien nog het een en ander. Eigenlijk wilde ik de motor niet openmaken en hou hoop dat het niet nodig is. Als de motor en bak op de "bok" staan plaats ik foto's.
opknappen/repareren en zoveel als mogelijk met de oldtimers de weg op !
203 C en 203 C5 (commerciale) beide uit 1959, en een 308 D van 2015.
Avatar gebruiker
A.B.203
 
Berichten: 1137
Geregistreerd: 27 okt 2010, 15:54
Woonplaats: De Alblasserwaard zh

Re: motor zonder compressiedruk

Berichtdoor 305 friesland » 24 sep 2014, 21:58

Het zijn wel leuke klusjes om zulke dingen weer aan de gang te maken ,in het verleden al vele motortjes zo in de schuur los aan de praat gemaakt ,koppeling niet monteren dan hoeft er ook geen olie in de bak .
Als het een beetje lopen wil wel even water er in om te kijken of het echt goed lijkt.
Ik heb nooit een bokje gebouwd of zo iets ,altijd in de takel en rustend op de grond dan werkt dat goed ,niet erg wild gas geven dan gaat het lang goed .
Dus ik hou me aanbevolen om te helpen alleen dan wel bij mij aangezien ik hier genoeg losse delen heb om het te laten slagen.
Maar sucses en we horen het wel. :-) :-) :-) :-)
super auto,s


peugeot 201 1933
peugeot D4A 1956
peugeot 403 pickup 1957
peugeot 403 sedan 1959
peugeot 305 diesel automaat 1984
peugeot 305 break 1986
citroen C3 1400 2003
citroen c5 combi diesel 2005
305 friesland
 
Berichten: 2059
Geregistreerd: 28 feb 2010, 21:36
Woonplaats: de hoeve

Re: motor zonder compressiedruk

Berichtdoor A.B.203 » 24 sep 2014, 22:28

Hans bedankt,
ik heb de koppeling er nog opzitten, die kan ik natuurlijk ook weghalen. In de bak zit geen olie en hij dient alleen maar als steun en je overall kan niet door de startkerkrans worden meegenomen als de bak erachter zit. Vanwege de ruimte zet ik de motor op een bok zodat ik deze van binnen naar buiten kan slepen of rollen. Heb het deze week druk maar hoop volgende week er mee aan de slag te gaan. Je bedoelt dat het blok met water tot aan de pomp moet worden afgevuld ? De waterpomp zit er ook nog op dus ik kan de aan en afvoer desnoods met elkaar verbinden.
opknappen/repareren en zoveel als mogelijk met de oldtimers de weg op !
203 C en 203 C5 (commerciale) beide uit 1959, en een 308 D van 2015.
Avatar gebruiker
A.B.203
 
Berichten: 1137
Geregistreerd: 27 okt 2010, 15:54
Woonplaats: De Alblasserwaard zh

Re: motor zonder compressiedruk

Berichtdoor 403diesel » 24 sep 2014, 22:30

Ik heb eventueel een los koppelingshuis te leen, mocht je er iets aan hebben. Je kunt dan de startmotor monteren zonder dat je een bak nodig hebt. Ik zal voor de zekerheid nog even kijken, maar was dacht ik van een benzine.

Groet, Serge
Peugeot 403 Diesel '66
Peugeot 403 Diesel Pickup '63
Peugeot 107 XS 2010
Peugeot 205 Junior 1986
Peugeot Boxer 2,5 TDI 1999
Rover SD1 3500 AT 1978
Rover SD1 2300S Man 1981
Rover SD1 3500 V8S Man 1980
403diesel
 
Berichten: 2235
Geregistreerd: 26 jun 2011, 22:55
Woonplaats: Tiel

Re: motor zonder compressiedruk

Berichtdoor Michael » 24 sep 2014, 22:51

heb nog een steun liggen, kan je motor en bak monteren en laten lopen.
404 familiale
404 pick-up 1972/78/79 werkpaarden
404 pick-up kipper
404 oplegger combinatie
404 coupe 1967 grijs
404 pick up verlengd
404 pickup "DANGEL"
403 pickup
504 pickup en sedan
202 pickup
Avatar gebruiker
Michael
 
Berichten: 1239
Geregistreerd: 31 maart 2004, 22:59
Woonplaats: brummen

Re: motor zonder compressiedruk

Berichtdoor A.B.203 » 25 sep 2014, 12:58

403diesel schreef:Ik heb eventueel een los koppelingshuis te leen, mocht je er iets aan hebben. Je kunt dan de startmotor monteren zonder dat je een bak nodig hebt. Ik zal voor de zekerheid nog even kijken, maar was dacht ik van een benzine.

Groet, Serge


Serge bedankt voor het aanbod. Ik heb de versnellingsbak er los bij dus het is alleen de koppeling demonteren en de bak er aan schroeven. Als Hans niets had gemeld dat de koppeling er tussenuit kon dan had ik die niet verwijderd. Zo zie je maar dat ik steeds verder kom, de tijd brengt ook het voortschrijdend inzicht met zich mee !
Michael, ik heb al een idee voor een bok van Abe gekregen maar bel je z.s.m.

Iedereen alvast bedankt voor het meedenken.

Aart
opknappen/repareren en zoveel als mogelijk met de oldtimers de weg op !
203 C en 203 C5 (commerciale) beide uit 1959, en een 308 D van 2015.
Avatar gebruiker
A.B.203
 
Berichten: 1137
Geregistreerd: 27 okt 2010, 15:54
Woonplaats: De Alblasserwaard zh

Re: motor zonder compressiedruk

Berichtdoor jacqabe » 25 sep 2014, 21:16

Nog handiger Aart als je een complete kunt lenen, hoef je ook niks te timmeren.
En Michael is dit een originele steun of heb je dat zelf gemaakt?

Groet, Abe
Peugeot 403B 1963, 504 cabrio 1972 en 203 Bachée 1950
Avatar gebruiker
jacqabe
 
Berichten: 1670
Geregistreerd: 09 aug 2013, 20:31

Re: motor zonder compressiedruk

Berichtdoor A.B.203 » 25 sep 2014, 21:51

Abe, lenen is natuurlijk niet verkeerd maar Michael woont hier ook niet om de hoek.Weet niet hoelang het allemaal gaat duren en heb na ontvangt van jouw bouwtekeningen besloten om zelf een houten bok te gaan fabriceren en daar de motor en bak op te zetten en dan zien we wel verder. Was van plan om er komende wint pas me aan de slag te gaan, maar mijn handen jeuken om meteen te beginnen. Als ik nu iets bruikbaars timmer dan kan dat nog wel eens meer van pas komen.
opknappen/repareren en zoveel als mogelijk met de oldtimers de weg op !
203 C en 203 C5 (commerciale) beide uit 1959, en een 308 D van 2015.
Avatar gebruiker
A.B.203
 
Berichten: 1137
Geregistreerd: 27 okt 2010, 15:54
Woonplaats: De Alblasserwaard zh

Re: motor zonder compressiedruk

Berichtdoor 404noir » 29 sep 2014, 15:08

ik bedacht me nog iets. Als de nokkenas aandrijving ver versleten is zou het kunnen dat de nokkenas timing versprongen is en daardoor nu helemaal verkeerd staat (dus dat bv de kleppen een voor een open gaan op het moment dat de zuiger normaal gesproken compressie moet maken. In dat geval meet je geen compressie!

m.a.w. check ook even de timing van de nokkenas ten opzichte van de krukas... en de slijtage aan de distributie onderdelen....dan heb je de mechanische basics uitgesloten als potentiele oorzaak.
404noir
 
Berichten: 602
Geregistreerd: 22 mei 2014, 15:30

Re: motor zonder compressiedruk

Berichtdoor A.B.203 » 29 sep 2014, 17:50

De nokkenas wordt door een ketting aangedreven, er zal niets versprongen zijn zoals bij een riem. De nokkenas is onderliggend, draait in het blok en krijgt normaal gesproken voldoende smering. Heb net even wat hout verzameld om de motor met bak in een bok of frame te hangen zodat controles zoals klepspeling etc. makkelijker worden. Wordt vervolgd !
opknappen/repareren en zoveel als mogelijk met de oldtimers de weg op !
203 C en 203 C5 (commerciale) beide uit 1959, en een 308 D van 2015.
Avatar gebruiker
A.B.203
 
Berichten: 1137
Geregistreerd: 27 okt 2010, 15:54
Woonplaats: De Alblasserwaard zh

Re: motor zonder compressiedruk

Berichtdoor jacqabe » 29 sep 2014, 18:13

A.B.203 schreef:De nokkenas wordt door een ketting aangedreven, er zal niets versprongen zijn zoals bij een riem. De nokkenas is onderliggend, draait in het blok en krijgt normaal gesproken voldoende smering. Heb net even wat hout verzameld om de motor met bak in een bok of frame te hangen zodat controles zoals klepspeling etc. makkelijker worden. Wordt vervolgd !


Succes met de bouw van je constructie. Komt met jou ervaring wel goed!
Groet,
Abe
Peugeot 403B 1963, 504 cabrio 1972 en 203 Bachée 1950
Avatar gebruiker
jacqabe
 
Berichten: 1670
Geregistreerd: 09 aug 2013, 20:31

Re: motor zonder compressiedruk

Berichtdoor 404noir » 30 sep 2014, 11:46

ketting + tandwielen slijten wel degelijk en kunnen dan echt verspringen.
Vraag maar aan moderne VW Polo eigenaren. Sommige Peu THP-tjes hadden er ook last van.

Als je motorrijder of sportfietser bent weet je dat kettingen en ketting tandwielen slijten, zelfs met goeie smering. De tanden zien er dan uit als scherpe haaie vinnetjes en je kan de ketting een heel stuk van het midden van het tandwiel aftrekken. Door die ruimte kan een ketting wel degelijk verspringen op een tandwiel.

controleren is beter dan aannemen.

Ik benieuwd!
404noir
 
Berichten: 602
Geregistreerd: 22 mei 2014, 15:30

Re: motor zonder compressiedruk

Berichtdoor A.B.203 » 30 sep 2014, 20:00

AfbeeldingAfbeeldingfoto's


Mannen vandaag ben ik tussendoor een uurtje met wat hout aan het stoeien geweest om een bok/steun voor bak & motor te maken. Dat komt goed, maar er moet hier nog van alles gebeuren, de motor komt nog even op de 2e plaats. Ook nog even de 203 nagelopen en er een stukje mee gereden want as zondag reizen we af naar Deventer en omgeving voor de PCN rit daar. Ik heb een racefiets en mountainbike dus weet helaas wat er zoal aan kettingen en tandwielen kan slijten. De problemen die Peugeot en Volkswagen hebben komen toch omdat de distributiekettingen te veel oprekken cq te lang worden ? Ik zal de distributie zeker controleren, de ketting is ook vrij eenvoudig te spannen.

gr Aart Br.
opknappen/repareren en zoveel als mogelijk met de oldtimers de weg op !
203 C en 203 C5 (commerciale) beide uit 1959, en een 308 D van 2015.
Avatar gebruiker
A.B.203
 
Berichten: 1137
Geregistreerd: 27 okt 2010, 15:54
Woonplaats: De Alblasserwaard zh

Re: motor zonder compressiedruk

Berichtdoor jeroencr » 03 okt 2014, 15:18

Foto's zijn met deze links wat groter:
Afbeelding
Afbeelding

Succes, Ik volg het met interesse.
203 en 403 forever!
jeroencr
 
Berichten: 197
Geregistreerd: 02 maart 2010, 11:25

Re: motor zonder compressiedruk

Berichtdoor A.B.203 » 03 okt 2014, 19:52

Vandaag kon ik het niet laten en heb een stelling voor de motor gemaakt. Hij kan nu al rijden maar nog niet draaien.
Een 4-tal zwenkwielen eronder is gemakkelijker vanwege de beperkte sleutelruimte, nu kan de motor naar buiten worden gereden voor de eerste startpogingen.
Een paar dagen geleden de hele kleppentrein en de zuigers dik in de kruipolie gezet en vandaag de kleppen gesteld. De uitlaatkleppen stonden wat te ruim alsmede twee inlaatkleppen.
Heb de zuigers met de slinger op en neer laten gaan en vervolgens (iets te veel) motorolie op de zuigers gespoten. Bougies en startmotor gemonteerd. Nogmaals met de slinger de motor getornd en wat bleek ; er is compressie !! Wilde aanvankelijk vanmiddag met de racefiets of MTB op pad gaan maar heb heerlijk in de zon aan de motor zitten knutselen.
opknappen/repareren en zoveel als mogelijk met de oldtimers de weg op !
203 C en 203 C5 (commerciale) beide uit 1959, en een 308 D van 2015.
Avatar gebruiker
A.B.203
 
Berichten: 1137
Geregistreerd: 27 okt 2010, 15:54
Woonplaats: De Alblasserwaard zh

Re: motor zonder compressiedruk

Berichtdoor A.B.203 » 29 okt 2014, 20:45

update ;
toen ik vanmorgen las dat Abe gaat proberen zijn net verworven motoren leven in te blazen kon ik niet langer meer wachten. Vanmiddag de 'motorkar' naar buiten gereden en er een benzinetank van een buitenboordmotor op aangesloten. De motor wilde echter niet starten maar gaf met wat remmenreiniger wel wat knallen. Wat bleek, ik had de ontsteking niet juist afgesteld en was bij de verkeerde cilinder begonnen, nu de 1e cilinder op ontsteking gezet en verder op 1-3-4-2 volgorde geplaatst. Met benzine uit een spuitbus liep de motor maar niet op de carburateur. Nog een Solex PBIC carburateur van een Simca Aronde geprobeerd maar daar wilde hij ook niet op blijven lopen. Het motorblok tot aan de waterpomp met water gevuld en de gaten in de kop en waterpomp afgedicht. Het water werd toch nog vrij snel heet dus meteen de radiateur er maar voorgebouwd. Bij gebrek aan een bovenste radiateurslang en een passende smalle V-snaar de motor aan het eind van de middag weer de schuur ingerold. Ik snap Hans wel dat hij dit leuk werk vindt, het is net als toen je nog een jaar of 13 - 14 was een stieken de oude HMW brommer van je vader aan het lopen kreeg. Had geen zin om de benodigde onderdelen van de 203 te halen want op 8 nov. moet de wagen nog bij PCN in de nachtrit opereren. Het was wel even puzzelen om ontsteking werkend te krijgen, de origine Ducellier ontsteking welke erop zat kreeg ik niet aan de gang, hoe ik de ontsteking ook verdraaide, het proeflampje bleef branden na het ding drie keer zonder verbetering in de bankschroef te hebben gehad is de reserve SEV ontsteking van de 203 erop gemonteerd. Op 15 november mag Harry bij PCN de storing bij de kapotte ontsteking verhelpen met behulp van zijn wonderlijke testmachine.
De SEV ontsteking onderbrak goed maar gaf geen stroom op de kabels. Het is zo'n ontsteking met een hele kleine rotor en wat bleek de koperstrip bovenop was afgebroken. Met een vervangende rotor lukte het dus wel. Toen het gelazer met de benzinepompen, er zat een SEV-pomp op en ik had er zo ook nog twee voor reserve. De pompen hebben een hevel en ze deden het dus alle drie niet. De membramen waren goed maar de klepjes zaten scheef en dwars, nou dat was dus redelijk snel verholpen. De originele carburateur zag er redelijk uit maar later bleek dat er geen vlotter in zat. De betreffende solex carburateurs zien er nagenoeg hetzelfde uit maar niet alles is uitwisselbaar. Zo verschilt de breedte van de paspennetjes van het carburateurdeksel waardoor ook de pakkingen verschillende uitsparingen hebben en waarschijnlijk de vlotters ook verschillend zijn. De motor liep op de benzinespuitbus eigenlijk best wel netjes. Nu eerst een carburateur en de koeling in orde maken en dan de motor eens een uurtje laten draaien, vervolgens de compressie meten en dan beslissen over hoe verder. Ook een stuk uitlaat en de carterontluchter plaatsen en bij de volgende proef een stuk zeil op de straat leggen want de machine heeft wel de nodige vettigheid over de bestrating uitgesproeid, gelukkig was mijn huismanager een dagje uit ! De foto's gaan met een U-bocht en worden via Friesland geplaatst.
opknappen/repareren en zoveel als mogelijk met de oldtimers de weg op !
203 C en 203 C5 (commerciale) beide uit 1959, en een 308 D van 2015.
Avatar gebruiker
A.B.203
 
Berichten: 1137
Geregistreerd: 27 okt 2010, 15:54
Woonplaats: De Alblasserwaard zh

Re: motor zonder compressiedruk

Berichtdoor jacqabe » 29 okt 2014, 20:50

En hierbij de foto's.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Peugeot 403B 1963, 504 cabrio 1972 en 203 Bachée 1950
Avatar gebruiker
jacqabe
 
Berichten: 1670
Geregistreerd: 09 aug 2013, 20:31

Re: motor zonder compressiedruk

Berichtdoor jacqabe » 29 okt 2014, 20:56

A.B.203 schreef:update ;
toen ik vanmorgen las dat Abe gaat proberen zijn net verworven motoren leven in te blazen kon ik niet langer meer wachten. Vanmiddag de 'motorkar' naar buiten gereden en er een benzinetank van een buitenboordmotor op aangesloten. De motor wilde echter niet starten maar gaf met wat remmenreiniger wel wat knallen. Wat bleek, ik had de ontsteking niet juist afgesteld en was bij de verkeerde cilinder begonnen, nu de 1e cilinder op ontsteking gezet en verder op 1-3-4-2 volgorde geplaatst. Met benzine uit een spuitbus liep de motor maar niet op de carburateur. Nog een Solex PBIC carburateur van een Simca Aronde geprobeerd maar daar wilde hij ook niet op blijven lopen. Het motorblok tot aan de waterpomp met water gevuld en de gaten in de kop en waterpomp afgedicht. Het water werd toch nog vrij snel heet dus meteen de radiateur er maar voorgebouwd. Bij gebrek aan een bovenste radiateurslang en een passende smalle V-snaar de motor aan het eind van de middag weer de schuur ingerold. Ik snap Hans wel dat hij dit leuk werk vindt, het is net als toen je nog een jaar of 13 - 14 was een stieken de oude HMW brommer van je vader aan het lopen kreeg. Had geen zin om de benodigde onderdelen van de 203 te halen want op 8 nov. moet de wagen nog bij PCN in de nachtrit opereren. Het was wel even puzzelen om ontsteking werkend te krijgen, de origine Ducellier ontsteking welke erop zat kreeg ik niet aan de gang, hoe ik de ontsteking ook verdraaide, het proeflampje bleef branden na het ding drie keer zonder verbetering in de bankschroef te hebben gehad is de reserve SEV ontsteking van de 203 erop gemonteerd. Op 15 november mag Harry bij PCN de storing bij de kapotte ontsteking verhelpen met behulp van zijn wonderlijke testmachine.
De SEV ontsteking onderbrak goed maar gaf geen stroom op de kabels. Het is zo'n ontsteking met een hele kleine rotor en wat bleek de koperstrip bovenop was afgebroken. Met een vervangende rotor lukte het dus wel. Toen het gelazer met de benzinepompen, er zat een SEV-pomp op en ik had er zo ook nog twee voor reserve. De pompen hebben een hevel en ze deden het dus alle drie niet. De membramen waren goed maar de klepjes zaten scheef en dwars, nou dat was dus redelijk snel verholpen. De originele carburateur zag er redelijk uit maar later bleek dat er geen vlotter in zat. De betreffende solex carburateurs zien er nagenoeg hetzelfde uit maar niet alles is uitwisselbaar. Zo verschilt de breedte van de paspennetjes van het carburateurdeksel waardoor ook de pakkingen verschillende uitsparingen hebben en waarschijnlijk de vlotters ook verschillend zijn. De motor liep op de benzinespuitbus eigenlijk best wel netjes. Nu eerst een carburateur en de koeling in orde maken en dan de motor eens een uurtje laten draaien, vervolgens de compressie meten en dan beslissen over hoe verder. Ook een stuk uitlaat en de carterontluchter plaatsen en bij de volgende proef een stuk zeil op de straat leggen want de machine heeft wel de nodige vettigheid over de bestrating uitgesproeid, gelukkig was mijn huismanager een dagje uit ! De foto's gaan met een U-bocht en worden via Friesland geplaatst.


Prachtig Aart, als het bij mij niet lukt kan ik altijd jou nog bellen. :-)
Ook Hans heeft zijn hulp al aangeboden dus als het dan niet lukt dan weet ik het niet meer.
Maar eerst zelf proberen natuurlijk alleen de tijd ontbreekt helaas....

Groet, Abe
Peugeot 403B 1963, 504 cabrio 1972 en 203 Bachée 1950
Avatar gebruiker
jacqabe
 
Berichten: 1670
Geregistreerd: 09 aug 2013, 20:31

Re: motor zonder compressiedruk

Berichtdoor A.B.203 » 29 okt 2014, 21:43

Abe, je woont hier ver vandaan maar dat staat mijn hulp niet in de weg hoor. Ja je ziet dat je bij oude auto's alles moet testen. Ik had bijvoorbeeld ook zo'n SEV benzinepomp als reserve in de 203 liggen, deze bleek dus ook niet te werken maar is inmiddels wel ook weer oke. De startmotor heb ik 3x uit elkaar gehaald, toen een week met rust gelaten en ineens wist ik wat er aan de hand was. Omdat ik geen dikke accukabel had heb ik vier vrij dikke draden aan elkaar gezet en omdat het uiteinde nog te dun was voor de bevestiging op de accuklem had ik er een stuk koperdraad omheen gewikkeld en zodoende de juiste dikte verkregen. Wat bleek nu, de koperdraad was geisoleerd en ja zoiets laat geen stroom door. Had dit eerst niet opgemeten en deed dat dus later wel. Misschien een domme actie maar je wordt er wel weer wijzer van en zo is dat eigenlijk met alles. Jou gaat het zeker lukken, je hebt immers een eigen magazijn een spullen. Zo heb ik al eens een kapotte bobine en condensator gehad en bij de dynamo van deze motor was een koolborstel uit de houder geschoten zag ik vanmiddag. Als alles meteen en altijd werkt is misschien de spanning en aardigheid aan deze hobby ook weg denk ik dan maar.
opknappen/repareren en zoveel als mogelijk met de oldtimers de weg op !
203 C en 203 C5 (commerciale) beide uit 1959, en een 308 D van 2015.
Avatar gebruiker
A.B.203
 
Berichten: 1137
Geregistreerd: 27 okt 2010, 15:54
Woonplaats: De Alblasserwaard zh

Volgende

Keer terug naar 403, 203 en ouder

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten