203 wel of niet wat van maken

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Re: 203 wel of niet wat van maken

Berichtdoor jacqabe » 22 nov 2014, 09:34

Afbeelding
Peugeot 403B 1963, 504 cabrio 1972 en 203 Bachée 1950
Avatar gebruiker
jacqabe
 
Berichten: 1670
Geregistreerd: 09 aug 2013, 20:31

Re: 203 wel of niet wat van maken

Berichtdoor 305 friesland » 22 nov 2014, 13:57

Bedankt Abe daar kan ik wel weer even mee vooruit.
Alleen de klepspeling nog maar die kon nog wel eens in het instructieboekje staan.
Tielbeke in Dedemsvaart heeft er ook eentje ,volgens mij nog niet op kenteken maar is er dus wel een.
super auto,s


peugeot 201 1933
peugeot D4A 1956
peugeot 403 pickup 1957
peugeot 403 sedan 1959
peugeot 305 diesel automaat 1984
peugeot 305 break 1986
citroen C3 1400 2003
citroen c5 combi diesel 2005
305 friesland
 
Berichten: 2059
Geregistreerd: 28 feb 2010, 21:36
Woonplaats: de hoeve

203 wel of niet wat van maken

Berichtdoor jacqabe » 22 nov 2014, 14:51

305 friesland schreef:Bedankt Abe daar kan ik wel weer even mee vooruit.
Alleen de klepspeling nog maar die kon nog wel eens in het instructieboekje staan.

Klepspeling inlaat 0,10 en uitlaat 0,25 bij de laatste generatie motoren. (Bron: boek '63)
Bij de oudere is het inlaat 0,10 en uitlaat 0,20. (Bron: boek '58)
Laatste zal bij bij motor van toepassing zijn.
Afbeelding
Afbeelding
Peugeot 403B 1963, 504 cabrio 1972 en 203 Bachée 1950
Avatar gebruiker
jacqabe
 
Berichten: 1670
Geregistreerd: 09 aug 2013, 20:31

Re: 203 wel of niet wat van maken

Berichtdoor 305 friesland » 23 nov 2014, 00:59

Bedankt maar weer.
Morgen kijken of ik hem zo ver kan krijgen dat hij lopen .
Maar soms is het wel hopeloos met de maatvoering die er door elkaar of bij imitatie gebruikt word.
Had nu dus 3 keer zuigers en bussen van verschillende motors en allemaal anders dus geen bus of zuiger te gebruiken van een andere motor.
Uiteindelijk nog de bussen van het blok wat achter in de bus lag er uit gehaalt waar ik nog mooie zuigers bij had en deze 2 maar gemonteerd.
Nu zijn de kleppen nog langer van de kop die er nu op zit en heb er geen goede set tuimelaars bij dus kortste klap is de kleppen maar inkorten aangezien daar ruimte genoeg voor is.
Niet geheel de manier waar ik van hou maar ja soms is het niet anders.
Ik heb nog een bak los liggen en hopelijk ook nog een werkende startmotor en morgen dus maar een poging wagen zo in de takel .
super auto,s


peugeot 201 1933
peugeot D4A 1956
peugeot 403 pickup 1957
peugeot 403 sedan 1959
peugeot 305 diesel automaat 1984
peugeot 305 break 1986
citroen C3 1400 2003
citroen c5 combi diesel 2005
305 friesland
 
Berichten: 2059
Geregistreerd: 28 feb 2010, 21:36
Woonplaats: de hoeve

Re: 203 wel of niet wat van maken

Berichtdoor 305 friesland » 23 nov 2014, 16:14

Nou het 0 euro motortje loopt en nog mooi ook , vanmorgen gestart en vanmiddag even de kleppen goed gesteld en loopt gewoon erg mooi ,vrijwel geen carterdruk en ook geen bijgeluiden en ook nog eens vrij stil zonder uitlaat.
Het is jammer dat ik niet handig ben met foto,s en filmpjes anders was het wel een filmpje waard.
Als het water ook goed is en hij blijft mooi lopen dan kan hij er ook wel in blijven ,is een 1500 onderkant met 1300 kop dus uiterlijk vrijwel gelijk aan de originele.
Hij is ook lekker fel op het gas .
Maar is langzamerhand een bijeenraapsel man denk ik haast 6 motoren :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
super auto,s


peugeot 201 1933
peugeot D4A 1956
peugeot 403 pickup 1957
peugeot 403 sedan 1959
peugeot 305 diesel automaat 1984
peugeot 305 break 1986
citroen C3 1400 2003
citroen c5 combi diesel 2005
305 friesland
 
Berichten: 2059
Geregistreerd: 28 feb 2010, 21:36
Woonplaats: de hoeve

Re: 203 wel of niet wat van maken

Berichtdoor Harrie » 23 nov 2014, 19:42

mooi dat je nu zo'n fijn lopende motor hebt, dat is stap 1.
grt, Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Re: 203 wel of niet wat van maken

Berichtdoor jacqabe » 23 nov 2014, 21:48

305 friesland schreef:Nou het 0 euro motortje loopt en nog mooi ook , vanmorgen gestart en vanmiddag even de kleppen goed gesteld en loopt gewoon erg mooi ,vrijwel geen carterdruk en ook geen bijgeluiden en ook nog eens vrij stil zonder uitlaat.
Het is jammer dat ik niet handig ben met foto,s en filmpjes anders was het wel een filmpje waard.
Als het water ook goed is en hij blijft mooi lopen dan kan hij er ook wel in blijven ,is een 1500 onderkant met 1300 kop dus uiterlijk vrijwel gelijk aan de originele.
Hij is ook lekker fel op het gas .
Maar is langzamerhand een bijeenraapsel man denk ik haast 6 motoren :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:


Prachtig Hans, als het jou niet lukt lukt niemand het [THUMBS UP SIGN]
Peugeot 403B 1963, 504 cabrio 1972 en 203 Bachée 1950
Avatar gebruiker
jacqabe
 
Berichten: 1670
Geregistreerd: 09 aug 2013, 20:31

Re: 203 wel of niet wat van maken

Berichtdoor A.B.203 » 23 nov 2014, 22:09

Proficiat Hans dat je een lopende motor hebt samengesteld. Wist niet dat een 1300 kop zo op een 1500 blok gezet kon worden. Is de cilinderkop van een 203 of van een B7 ? Heb je toevallig ook de oude koppakking nog gebruikt ? Mooi dat het loopt en ook blijft draaien. Heb je er ook al een radiateur aan zitten of sta je 'droog' te draaien? Probeer wat foto's er bij te ( laten) zetten.
opknappen/repareren en zoveel als mogelijk met de oldtimers de weg op !
203 C en 203 C5 (commerciale) beide uit 1959, en een 308 D van 2015.
Avatar gebruiker
A.B.203
 
Berichten: 1137
Geregistreerd: 27 okt 2010, 15:54
Woonplaats: De Alblasserwaard zh

Re: 203 wel of niet wat van maken

Berichtdoor 305 friesland » 23 nov 2014, 22:33

Nou Abe het is een beetje een kwestie van ervaring en geluk samen , was vanmorgen wel leuk en natuurlijk spannend om te horen of en hoe hij zou lopen .
Maar geen gesis dus alles wat dicht moet zijn was dicht en na dat hij gelopen had de bougies er weer even uit ,eerst was nat dus daar een andere in waarna hij ook beter liep en na nog een keer kleppen stellen was het echt goed.
Aart voor zo ver ik het weet is de kop waarschijnlijk van of een industrie blok of van een 203 ,maar past wel zo ,ik heb een oude koppakking gebruikt die nog vrij netjes leek, als daar tzt nog wel wat mis mee gaat dan kan er altijd nog een nieuwe tussen.
Draait nu inderdaad droog en zonder waterpomp , in de 203 nog genoeg kansen om hem te proberen dus dat zie ik dan wel weer.
Zou voor die van jou eventueel ook een mooie oplossing zijn ,de oude kop laten reviseren en die op het 1500 onderblok.
Dit is niks nieuws , de d4a heeft een motor met de zelfde samenstelling origineel en de industrie motor die ik van Abe gekregen heb was ook zo .
Voordeel is dat het origineel lijkt doordat de carb. op de originele plaats staat.
Op de 203 zit vrijwel de zelfde carb als ik nu er op heb dus kan de bediening het zelfde maken zodat het echt niet opvalt dat het een andere combinatie is.
super auto,s


peugeot 201 1933
peugeot D4A 1956
peugeot 403 pickup 1957
peugeot 403 sedan 1959
peugeot 305 diesel automaat 1984
peugeot 305 break 1986
citroen C3 1400 2003
citroen c5 combi diesel 2005
305 friesland
 
Berichten: 2059
Geregistreerd: 28 feb 2010, 21:36
Woonplaats: de hoeve

Re: 203 wel of niet wat van maken

Berichtdoor A.B.203 » 23 nov 2014, 23:04

Hans, ik val van de ene in de andere verbazing. De uitwisseling van onderdelen is bijna onuitputtelijk begin ik te ontdekken. Ja de 1500 en de 1300 B7 hebben een andere cilinderkop. De carburateur zit er bovenop. Bij de 203 zit de carburateur op het uitlaatspruitstuk. De uitlaat diameter van de 1500 c is ook iets van 5 mm dikker in doorsnede dan die van de 203, in ieder geval is dit zo bij de bocht achter het spruitstuk.
Ik ben van plan om eerst te kijken of ik de uitlaat van de 203 aan de 1500 kan zetten, als de flens past moet dat gaan, anders moet ik het spruitstuk van de 203 gebruiken en het carburateurgat met een plaatje dichtmaken. De motor zal dan wel wat geknepen worden. Voor de nieuw te maken bediening voor de carburateur moet ik nog steeds gaan spieken.
Kortom we zijn er nog niet en misschien is dat ook wel het leuke van de hobby. Jij bent in ieder geval goede ontwikkelaar en tester en je gaat als de brandweer !
Laatst bijgewerkt door A.B.203 op 28 nov 2014, 21:00, in totaal 1 keer bewerkt.
opknappen/repareren en zoveel als mogelijk met de oldtimers de weg op !
203 C en 203 C5 (commerciale) beide uit 1959, en een 308 D van 2015.
Avatar gebruiker
A.B.203
 
Berichten: 1137
Geregistreerd: 27 okt 2010, 15:54
Woonplaats: De Alblasserwaard zh

Re: 203 wel of niet wat van maken

Berichtdoor 305 friesland » 28 nov 2014, 18:33

Nou een vraag voor de kenners van de 203 ,waar staat of hoort het chassis nr te staan?
Ik was er van uit gegaan dat het ongeveer het zelfde was als de 403 maar is dus niet zo.
En ik zet het carter denk ik ook maar over dan lijkt het allemaal origineel , oude motortje ligt er los in dus weekend of begin volgende week maar even kijken of de andere er weer in kan.
super auto,s


peugeot 201 1933
peugeot D4A 1956
peugeot 403 pickup 1957
peugeot 403 sedan 1959
peugeot 305 diesel automaat 1984
peugeot 305 break 1986
citroen C3 1400 2003
citroen c5 combi diesel 2005
305 friesland
 
Berichten: 2059
Geregistreerd: 28 feb 2010, 21:36
Woonplaats: de hoeve

Re: 203 wel of niet wat van maken

Berichtdoor A.B.203 » 28 nov 2014, 19:19

Het chassisnummer bij een 203 staat op het schuine schutbord aan de rechterkant van de auto, iets onder de ruit, het nummer staat verticaal en is in een langwerpige verhoging van het plaatwerk geslagen. Het typeplaatje zit er naast. Voor zover mij bekend is dat bij de 403 ook zo. Origineel zijn motor en chassisnummer hetzelfde maar gelet op de leeftijd zal dat zeker overal niet meer zo zijn.
opknappen/repareren en zoveel als mogelijk met de oldtimers de weg op !
203 C en 203 C5 (commerciale) beide uit 1959, en een 308 D van 2015.
Avatar gebruiker
A.B.203
 
Berichten: 1137
Geregistreerd: 27 okt 2010, 15:54
Woonplaats: De Alblasserwaard zh

Re: 203 wel of niet wat van maken

Berichtdoor RondeB » 28 nov 2014, 20:36

jahaaah....daar was wat mee met die chassisnummers van de 203 8) :?: ben alleen ff kwijt wat dat ook al weer was, kan in ieder geval voorkomen dat er geen nummer ingeslagen is...Kheb dat eens eerder gehoord van iemand en die moest uiteindelijk naar de RDW met de hele meuk. Je hebt wel het Carte Gris en eventuele andere papieren/documenten van het apparaat?
Zal het van het weekend eens navragen hoe dat ook al weer zat toen.....
RondeB
 
Berichten: 2552
Geregistreerd: 03 apr 2004, 17:17
Woonplaats: ureterp

Re: 203 wel of niet wat van maken

Berichtdoor 305 friesland » 28 nov 2014, 21:17

Nou ik ben er nu bang voor dat er echt geen nummer in staat ,wel het aluminium plaatje op het schutbord en dan zit er nog een langwerpig aluminium plaatje verder naar onderen vlak bij de uitlaat .
Ik heb invoer papieren en een rekening dat ik hem gekocht heb maar de grijze kaart dus niet ,maar volgens rdw wel voldoende papieren voor een kenteken maar dan we met eerste soort apk.
En kan het zijn dat de serie nrs voor deze auto anders zijn?
Ik vond op internet nog een lijstje met bouwjaar een nummers die er bij horen maar dan kom ik op 1955 uit terwijl de klokken in het midden zitten.
Serie nr is 1469240
Mischien zijn er nog anderen die lijstjes hebben of weten.
super auto,s


peugeot 201 1933
peugeot D4A 1956
peugeot 403 pickup 1957
peugeot 403 sedan 1959
peugeot 305 diesel automaat 1984
peugeot 305 break 1986
citroen C3 1400 2003
citroen c5 combi diesel 2005
305 friesland
 
Berichten: 2059
Geregistreerd: 28 feb 2010, 21:36
Woonplaats: de hoeve

Re: 203 wel of niet wat van maken

Berichtdoor 305 friesland » 30 nov 2014, 10:41

Vandaag nog even gekeken op de site van http://www.museepeugeot.com ,daar kun je dus een geboortebewijs krijgen aleen weet ik nog niet hoe.
Verder vanaf de 203 nog een onderdelenboek te zien dus wel handig.
super auto,s


peugeot 201 1933
peugeot D4A 1956
peugeot 403 pickup 1957
peugeot 403 sedan 1959
peugeot 305 diesel automaat 1984
peugeot 305 break 1986
citroen C3 1400 2003
citroen c5 combi diesel 2005
305 friesland
 
Berichten: 2059
Geregistreerd: 28 feb 2010, 21:36
Woonplaats: de hoeve

Re: 203 wel of niet wat van maken

Berichtdoor RondeB » 30 nov 2014, 11:39

305 friesland schreef:Vandaag nog even gekeken op de site van http://www.museepeugeot.com ,daar kun je dus een geboortebewijs krijgen aleen weet ik nog niet hoe.


Eerst lid worden....... 8) Association L'aventure Peugeot
RondeB
 
Berichten: 2552
Geregistreerd: 03 apr 2004, 17:17
Woonplaats: ureterp

Re: 203 wel of niet wat van maken

Berichtdoor 305 friesland » 30 nov 2014, 18:13

Vandaag even tijd gehad om het motortje er in te zetten ,nu loopt hij dus in de auto ,koppeling werkt weer moet alleen nog beetje meer koelvloeistof in had niet meer gebruikte en ander probleem is dat hij niet in zijn 1 en achteruit wil ,net alsof de schakelstang in de bak vast zit.
Andere versnellingen werken allemaal wel.
Hij beweegt heel iets ,net genoeg om hem alleen te laten krassen in de achteruit.
Maar hij is lekker vel op het gas en loopt ook mooi stationair wel een aardigheid dus.
super auto,s


peugeot 201 1933
peugeot D4A 1956
peugeot 403 pickup 1957
peugeot 403 sedan 1959
peugeot 305 diesel automaat 1984
peugeot 305 break 1986
citroen C3 1400 2003
citroen c5 combi diesel 2005
305 friesland
 
Berichten: 2059
Geregistreerd: 28 feb 2010, 21:36
Woonplaats: de hoeve

Re: 203 wel of niet wat van maken

Berichtdoor 305 friesland » 01 dec 2014, 23:37

Nou vanavond even onder de auto gekeken waarom het schakelen niet wilde ,olie er uit dekseltje wat bij deze ook aan de onderkant zit er af ,niks te zien ,alles goed gangbaar ,maar schakelen ho maar.
nog even de stang van de keuze achteruit 1 ,2 en 3 en 4 zo ver mogelijk naar achter getrokken en ja toen waren de achteruit en de 1 er ook weer.
Kwam dus doordat hij en voor 2en 3 stond en achteruit en 1 tegelijk.
Dus op eigen kracht de schuur uit en netjes geparkeerd onder het afdak .
Nu eerst maar eens verder met de 403 ,een gaos is het al maar anders word het nog groter met meer projecten te gelijk.
Abe komt vast nog wel een keertje langs ,kunnen we dan wel een youtube filmpje maken :lol: :lol: :lol:
super auto,s


peugeot 201 1933
peugeot D4A 1956
peugeot 403 pickup 1957
peugeot 403 sedan 1959
peugeot 305 diesel automaat 1984
peugeot 305 break 1986
citroen C3 1400 2003
citroen c5 combi diesel 2005
305 friesland
 
Berichten: 2059
Geregistreerd: 28 feb 2010, 21:36
Woonplaats: de hoeve

Re: 203 wel of niet wat van maken

Berichtdoor Martijn 404 » 01 dec 2014, 23:52

Voor een geboortebewijs zie mijn topic "RDW en de 403". Daar staat e.e.a in beschreven. 8)
Martijn van Onna

Peugeot 403 (1959)
Peugeot 404 Berline (1964)
Peugeot 407 SW (2007)
Peugeot 207 SW (2011)
Avatar gebruiker
Martijn 404
 
Berichten: 146
Geregistreerd: 05 jan 2012, 23:34
Woonplaats: Achterhoek

Re: 203 wel of niet wat van maken

Berichtdoor jacqabe » 02 dec 2014, 00:03

305 friesland schreef:Dus op eigen kracht de schuur uit en netjes geparkeerd onder het afdak .

Abe komt vast nog wel een keertje langs ,kunnen we dan wel een youtube filmpje maken :lol: :lol: :lol:


Op eigen kracht, geweldig Hans. En ik kom binnenkort wel weer even langs voor wat onderdelen en de reportage :-)
Peugeot 403B 1963, 504 cabrio 1972 en 203 Bachée 1950
Avatar gebruiker
jacqabe
 
Berichten: 1670
Geregistreerd: 09 aug 2013, 20:31

Re: 203 wel of niet wat van maken

Berichtdoor 305 friesland » 21 dec 2014, 11:30

Ik vond nog een filmpje op youtube van net zo,n 203 alleen die is nog wel even slechter dan de mijne ,maar wel mooi om zo iets in het wild tegen te komen.
https://www.youtube.com/watch?v=6nrKRRa_2yw
super auto,s


peugeot 201 1933
peugeot D4A 1956
peugeot 403 pickup 1957
peugeot 403 sedan 1959
peugeot 305 diesel automaat 1984
peugeot 305 break 1986
citroen C3 1400 2003
citroen c5 combi diesel 2005
305 friesland
 
Berichten: 2059
Geregistreerd: 28 feb 2010, 21:36
Woonplaats: de hoeve

Re: 203 wel of niet wat van maken

Berichtdoor jacqabe » 21 dec 2014, 12:01

Een prachtig plaatje maar hier valt inderdaad weinig meer van te maken.
Peugeot 403B 1963, 504 cabrio 1972 en 203 Bachée 1950
Avatar gebruiker
jacqabe
 
Berichten: 1670
Geregistreerd: 09 aug 2013, 20:31

Re: 203 wel of niet wat van maken

Berichtdoor A.B.203 » 21 dec 2014, 19:41

Ik denk zelfs dat het zoveel roest is dat de oud ijzerhandelaar er zijn neus voor ophaalt.
opknappen/repareren en zoveel als mogelijk met de oldtimers de weg op !
203 C en 203 C5 (commerciale) beide uit 1959, en een 308 D van 2015.
Avatar gebruiker
A.B.203
 
Berichten: 1137
Geregistreerd: 27 okt 2010, 15:54
Woonplaats: De Alblasserwaard zh

Re: 203 wel of niet wat van maken

Berichtdoor jeroencr » 19 jan 2015, 17:54

305 friesland schreef:Nou ik ben er nu bang voor dat er echt geen nummer in staat ,wel het aluminium plaatje op het schutbord en dan zit er nog een langwerpig aluminium plaatje verder naar onderen vlak bij de uitlaat .
Ik heb invoer papieren en een rekening dat ik hem gekocht heb maar de grijze kaart dus niet ,maar volgens rdw wel voldoende papieren voor een kenteken maar dan we met eerste soort apk.
En kan het zijn dat de serie nrs voor deze auto anders zijn?
Ik vond op internet nog een lijstje met bouwjaar een nummers die er bij horen maar dan kom ik op 1955 uit terwijl de klokken in het midden zitten.
Serie nr is 1469240
Mischien zijn er nog anderen die lijstjes hebben of weten.

voorin het onderdelenboek staan ook 2 dubbele pagina's met modeljaren en serienummerreeksen.

Ook hier online te bekijken:
http://public.servicebox.peugeot.com/classic/
Ga dan naar: 203 > Catalogue illustré des pièces détachées > 1 of 2 keer doorklikken naar volgende pagina(ze hebben perongeluk dubbel ingescant). Linksboven staat zoom als het niet helemaal leesbaar is.
Voor de berline zou serienummer 1469240 wel kunnen uitkomen op ongeveer 1955(de tabel is eigenlijk niet om het exacte bouwjaar te bepalen van een serienummer). Andere uitvoeringen zijn ouder.
Laatst bijgewerkt door jeroencr op 19 jan 2015, 18:43, in totaal 5 keer bewerkt.
203 en 403 forever!
jeroencr
 
Berichten: 197
Geregistreerd: 02 maart 2010, 11:25

Re: 203 wel of niet wat van maken

Berichtdoor RondeB » 19 jan 2015, 18:24

Productieboek geeft nog wat extra info : Volgens de tekeningen is het een carrosserie fourgon tôlé L3. Die is gemaakt van 1949 tot 1952 , aantal +/- 27000st. In de tabel in het onderdelenboek wat Jeroen aangaf staat ook de L3, einde serie 1952 chassisnr 1477858.

Vanaf 1952 werd de opbouw alleen nog maar gemaakt als ambulance.
RondeB
 
Berichten: 2552
Geregistreerd: 03 apr 2004, 17:17
Woonplaats: ureterp

VorigeVolgende

Keer terug naar 403, 203 en ouder

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten