Pagina 4 van 10

Re: Aanschaf 403

BerichtGeplaatst: 02 nov 2014, 12:50
door RondeB
Ik heb ooit eens uitgezocht wat er nou loos was met die solexen op een 403, ik had namelijk een berg carbu's geoogst op sloperijen in frankenrijk en zag allerlei verschillen 8)

Begint ermee dat die dingen ook op andere franse auto's zaten met als gevolg dat er in de loop der jaren nogal eens wat door elkaar geklust werd....zo kan bv een solex 32 PBICc ook op een DS zitten.

Er zijn voor de 403 3 mogelijkheden :
-voor 1960 1468cc motor --> PBICc
- na 1960 1468cc motor --> PBICA met hoofdsproeier 120
- na 1960 1290cc motor --> PBICA met hoofdsproeier 117

De PBICc herken je aan het ontbreken van een acceleratiebuisje.

Wat betreft verwarming, volgens de folder is dit standaard op alle 403's....echter...ik heb in Frankrijk ook zonder gezien.....staat nergens in de boeken. Wel is 't zo dat die verwarming weinig voorstelt want de wateraanvoer via dat kleine pijpje bovenop de waterpomp is snel verstopt en bij koud weer is je carburatorvoet vaak al bevroren voordat je koelwater een beetje op temperatuur komt.

Uiterlijke verschillen : het staat er op aan de buitenkant van de venturibuis als ik me goed herinner, een klein rond vlakje....en op de hoofdsproeier staat ook een diameter in gegraveerd, toch?

Re: Aanschaf 403

BerichtGeplaatst: 02 nov 2014, 12:57
door 403diesel
Als het vriest heb je juist minder problemen omdat de lucht veel droger is.
Het bevriezen van carburateurs komt het meeste voor tussen 0 en 5 of 8 graden en vochtige lucht zoals mist. Door de venturi koelt de lucht in de carb af en bevriest het vocht waardoor je ijsafzetting in de carb krijgt. Mocht het voorkomen; motor uitzetten en 2 minuten wachten. Het ijs smelt en je kunt weer (even) verder. Wel lastig.

Aanschaf 403 "pickup"

BerichtGeplaatst: 02 nov 2014, 12:57
door jacqabe
Bedoel je dit vlakje Ron of echt het nummer aan de binnenzijde?
Afbeelding
Afbeelding

Re: Aanschaf 403

BerichtGeplaatst: 02 nov 2014, 13:06
door A.B.203
Ron, jij bent een specialist lees ik, bij de pbica van mijn 1.5 motor is het bovenste inzetstuk van de sproeier die daar in de venturi staat afgebroken. Het koperen schroefje met in het midden een gaatje kan er nu niet meer opgeschroefd worden. Nou heb ik nog een solex pbic van een Simca waar het nodige aan ontbreekt. De venturibuis kan volgens mij niet gedemonteerd worden om in een andere carburateur te worden gezet of heb ik het mis ? De vlotters van deze typen zijn vermoedelijk ook verschillend van grootte.

Re: Aanschaf 403

BerichtGeplaatst: 02 nov 2014, 13:21
door RondeB
"specialist" 8) gaat me 3 stappen te ver, heb in 't verleden wel veel aan oa. 403's geknoeid en zo'n 12 jaar in dagelijks gebruik gehad... Op basis vast de toen opgedane ervaring meen ik af en toe wat te kunnen ventileren qua ervaring....... :lol:

Praktijk met die Solexen is dat er een hoop onderling uitwisselbaar is en ook weer (net) niet. Zou uit m'n hoofd weet ik ook niet meer wat wel en niet kan.Ik had een bak vol carbu's , ook voor 01- en 02-serie solexen maar da's allemaal al jaren geleden verkocht. Google maar eens in afbeeldingen op solex PBIC, dan zie je wat ik bedoel qua mogelijkheden

Re: Aanschaf 403

BerichtGeplaatst: 02 nov 2014, 13:34
door A.B.203
Juist ja, heel veel past op elkaar maar net niet alles daar was ik ook al achter.

Aanschaf 403 "pickup"

BerichtGeplaatst: 02 nov 2014, 20:27
door jacqabe
Aan het eind van de middag de tank nog even weggehaald om een beter beeld te krijgen van de roestvorming. Blijkt een verzamelplaats geweest te zijn van een eekhoorn of iets dergelijks gezien het aantal beukenootjes wat er lag.
De tank heeft gelukkig alleen een beetje oppervlakte roest en geen gaatjes. Schoonmaken en er weer onder zodra het kan.
Afbeelding

Re: Aanschaf 403 "pickup"

BerichtGeplaatst: 03 nov 2014, 21:05
door jacqabe
Helaas de startmotor nog niet klaar. De bestelde koolborstels nog niet binnen, en ik had zo graag een poging willen wagen.
Wel de bougies er even uit gehaald, zijn voor een renault type AC 42 FS. Geen idee of dit kan. Iemand suggesties?
Afbeelding

Re: Aanschaf 403

BerichtGeplaatst: 03 nov 2014, 23:09
door A.B.203
Abe, je moet alleen opletten dat je bougies met een korte schacht monteert. Je zal er achter komen dat heel veel dezelfde onderdelen op bijna alle Franse auto's uit die tijd gemonteerd werden, ook passen en werken.
Natuurlijk is er verschil in koude en warme bougies maar voor jou startpoging zou ik me daar niet zo druk om maken, als de bougie vonkt dan ik dat oke. Er is op internet wel te vinden wat er precies in moet en welke bougies daar gelijk aan zijn. Ik trof ook verschillende bougies aan en merkte niets aan de motor. Ben benieuwd hoe het verloopt, heb je nog even naar de klepspeling gekeken en hier en daar wat met kruipolie besproeid ? Je hebt trouwens "passend" gereedschap !!

Aanschaf 403 "pickup"

BerichtGeplaatst: 03 nov 2014, 23:28
door jacqabe
Heb uit de diverse motoren diverse bougies gehaald. Champion H8, Valeo 88N, Esso Z-26 en dus de renault bougies. Wel allemaal dezelfde lengte maar in de eigenschappen moet ik me nog eens verdiepen. Maar inderdaad als er maar vonk is. Als ik er echt mee ga rijden zal ik de juiste wel eens uitzoeken.

De bougie op de foto ligt op het gereedschapsetje wat bij de Berline zit. Wel leuk die sleutels van de peugeot freres.
Ik heb er nog wel een over Aart, die mag je wel hebben als je het leuk vind voor je 203.

Aanschaf 403 "pickup"

BerichtGeplaatst: 05 nov 2014, 21:25
door jacqabe
De gereviseerde startmotor er weer op gezet. Tankje benzine gehaald en na even pruttelen en rochelen begint hij te lopen en nog wel redelijk ook. Helaas begint de oude Zenith te lekken. Een rubbertje lek maar dit provisorisch hersteld met een beetje gastape. In no time het hele hok vol uitlaatgassen en maar snel de deuren open gezet. Ook zit er geen water in maar goed het begin is er.
Afbeelding

Re: Aanschaf 403

BerichtGeplaatst: 05 nov 2014, 21:38
door A.B.203
Proficiat Abe ! Ik heb inmiddels uit 3 solex carburateurs 1 exemplaar verkregen waar de motor gisteren enige tijd op heeft gelopen, mooi dat jij nu ook zover bent.

Re: Aanschaf 403 "pickup"

BerichtGeplaatst: 05 nov 2014, 22:46
door jacqabe
A.B.203 schreef:Proficiat Abe ! Ik heb inmiddels uit 3 solex carburateurs 1 exemplaar verkregen waar de motor gisteren enige tijd op heeft gelopen, mooi dat jij nu ook zover bent.


Dankje Aart. De motor loopt maar verder nog een lange weg te gaan. Mooi dat je nu een goede carburateur hebt. Wil je de motor zo inbouwen of ga je hem nog uit elkaar halen?

Re: Aanschaf 403

BerichtGeplaatst: 05 nov 2014, 22:52
door Steven-
Topic voor het eerst gelezen; wat een leuk project. :-) Gaaf dat je hem zo uit die schuur gehaald hebt. Gefeliciteerd met het lopen van de motor, dat biedt perspectief.

Succes verder!

Gr. Steven

Re: Aanschaf 403

BerichtGeplaatst: 05 nov 2014, 22:58
door Harrie
voor de bougies moet je letten op de juiste warmtegraad, en idd, op korte schacht ( korte schroefdraad ) ;
als je er lange ( = normale bougies ) in zet, geeft dat een naar geluid.... :roll:
startmotor ziet er weer als nieuw uit, netjes :wink:

Re: Aanschaf 403 "pickup"

BerichtGeplaatst: 05 nov 2014, 23:11
door jacqabe
wgsverstoep schreef:Topic voor het eerst gelezen; wat een leuk project. :-) Gaaf dat je hem zo uit die schuur gehaald hebt. Gefeliciteerd met het lopen van de motor, dat biedt perspectief.

Succes verder!

Gr. Steven


Dankje Steven,
Ik zal proberen regelmatig een stukje te delen via dit forum.
Ook alle reacties en goede adviezen zie ik altijd graag komen.

Re: Aanschaf 403 "pickup"

BerichtGeplaatst: 05 nov 2014, 23:14
door jacqabe
Harrie schreef:voor de bougies moet je letten op de juiste warmtegraad, en idd, op korte schacht ( korte schroefdraad ) ;
als je er lange ( = normale bougies ) in zet, geeft dat een naar geluid.... :roll:
startmotor ziet er weer als nieuw uit, netjes :wink:


De korte schroefdraad klopt wel maar verder weet ik het niet. De motor loopt in ieder geval maar voordat ik er echt mee ga rijden wil ik een paar nieuwe die er in horen. Weet je toevallig welk type Harrie?
De startmotor werkt weer perfect, moet alleen de kabel nog iets bijstellen. De trekknop komt nu nog iets te ver naar buiten.

Re: Aanschaf 403

BerichtGeplaatst: 05 nov 2014, 23:17
door Harrie
ik heb even geen gegevens van 403 bij de hand....

ben je lid van de APH ? die kunnen je van alle (technische-) informatie, maar ook van de juiste bougies, voorzien :wink:

grt, Harrie

Re: Aanschaf 403 "pickup"

BerichtGeplaatst: 05 nov 2014, 23:20
door jacqabe
Harrie schreef:ik heb even geen gegevens van 403 bij de hand....

ben je lid van de APH ? die kunnen je van alle (technische-) informatie, maar ook van de juiste bougies, voorzien :wink:

grt, Harrie


Ja ben inderdaad lid van de APH. Maar volgens mij weet jij heel veel dus het was de vraag waard :-)
Weet wel welke bougies er in 1962 in horen maar denk niet dat die types nog te krijgen zijn.
Groet, Abe

Re: Aanschaf 403

BerichtGeplaatst: 05 nov 2014, 23:37
door Harrie
ik denk zeker te weten dat APH ze op voorraad heeft, óf je kan adviseren waar te verkrijgen. :wink:

Re: Aanschaf 403 "pickup"

BerichtGeplaatst: 05 nov 2014, 23:39
door jacqabe
Harrie schreef:ik denk zeker te weten dat APH ze op voorraad heeft, óf je kan adviseren waar te verkrijgen. :wink:

Dan komt het zeker goed!

Aanschaf 403 "pickup"

BerichtGeplaatst: 08 nov 2014, 11:51
door jacqabe
Starten, lopen en stinken :-)
https://vimeo.com/111279469

Re: Aanschaf 403

BerichtGeplaatst: 08 nov 2014, 12:00
door MarcoPeus
Loopt mooi hoor. Proficiat!

Re: Aanschaf 403

BerichtGeplaatst: 08 nov 2014, 12:44
door Jineuf
Starten, lopen en stinken :-)


Mooi gefeliciteerd.

Elle tourne comme une horloge zeggen de Fransen.

Re: Aanschaf 403 "pickup"

BerichtGeplaatst: 08 nov 2014, 13:11
door jacqabe
Thanks [THUMBS UP SIGN]