Pagina 1 van 1

motor 403/203

BerichtGeplaatst: 20 okt 2004, 03:48
door low306
hallo,

ik ben nog redelijk nieuw hier op het forum :oops:
maar heb al onmiddellijk een beu vraagske :lol:

ik ben namelijk sinds kort in het bezit van een peugeot D4B bestelwagen uit 63.
veel info heb ik daar niet over gevonden, om te zeggen: HEEL WEINIG!!!
dus ik zal zelf mijn plan moeten trekken...

de motor in dit beestje is afkomstig van ofwel een 203 (1200cc/49pk) of van een 403 (1500cc/58pk)
hoe kan ik uiterlijk het verschil zien tussen die 2 motorblokken?
en bij het demonteren van de bougies kwam ik tot de vaststelling dat er 2 verschillende lengtes bougies waren.
nu weet ik natuurlijk niet meer in welke cilinders de korte en in welke cilinders de lange moeten :oops:

kan er mij iemand helpen?
of desnoods aan een technische manual helpen of zo?

mvg
andy

BerichtGeplaatst: 08 nov 2004, 00:08
door Mark
D'r moet toch wel iemand zijn die Andy's vraag kan beantwoorden?!

BerichtGeplaatst: 08 nov 2004, 22:17
door Bert
volgens mij zit er tussen en 203 & 403 motor weinig verschil ( behalve dan de cylinder inhoud & vermogen) en kan er dus zowel een 203 als een 403 motor in de D4B gebouwd worden.

BerichtGeplaatst: 09 nov 2004, 09:12
door Steven
gewoon lid worden van de Belgische Club voor oude Peugeot's, dan kan je makkelijk ik contact komen met andere leden (in het Gentse is er nog een D4B)

BerichtGeplaatst: 09 nov 2004, 13:16
door sander203
Volgens mij zit in een D4 een 403 motor in in de D3 een 203 motor.
Op de 403-motor staat een ronde trommel als luchtfilter, half verzonken in het kleppendeksel. Het 203 luchtfilter is veel kleiner en bestaat uit twee halve schalen met een filterelement ertussen geklemd.
Dat lijkt me het meest in het ook springende detail.
Een 63-er lijkt me vrijwel zeker uitgerust met 403-blok, want toen werd d 203 al niet meer gemaakt.

Sander

BerichtGeplaatst: 09 nov 2004, 21:37
door Peugeot203(4)
k' denk dat wat hierboven beschreven staat, inderdaad het beste vergelijkpunt kan zijn.
En ja, het zal inderdaad wel een 403 motor zijn
(203 productie stopte in 1960')
Veel succes met het busje !!!

motor 403/203

BerichtGeplaatst: 12 nov 2004, 18:29
door nicoootje
Als het een D4B van 1963 is het een 1500 cc uit de 403 maar met 45 Pk.
En de bougies zijn normaal 4 dezelfde als er verschillende lengtes in zitten dan zijn het de verkeerde.

BerichtGeplaatst: 25 apr 2006, 19:00
door 403B-1963
Hallo,

De 403 had ook twee blokken een 1200 en een 1500.

De 1200 was een gemodificeerde 203 motor, en het verschil van de kleppendeksel en het luchtfilter was ineens weg.
Je zult dus a.d.h.v. het motornummer moeten opzoeken of het een 1200 of een 1500 motor is.

Er werd gesteld dat het wel een 403 blok zou zijn omdat de 203 in 1963 niet meer gemaakt werd. Zou kunnen, maar dan blijft nog is het een 403B7 Sept 1200 blok of een 403B8 blok 1500. De 403 Sept , de uitvoering met de 1200 motor en de B8 zijn tot een met 1965-66 geproduceerd.
Dus met mijn uiteenzetting wordt je niet veel wijzer.
Weldat er twee motoren zijn maar niet hoe je ze uitelkaar kunt houden.

Als het een 403B7 Sept 1200 motor is en hij ligt in een 403 dan begint het motornummer meestal met een 3 ... ... .
Maar als het een "geleende motor" is weet ik het niet.

Groeten Bevaros.

BerichtGeplaatst: 26 apr 2006, 09:51
door Bert
als het de originele motor is, is bij mijn weten het motornummer gelijk aan het chassisnummer.

D4B gegevens

BerichtGeplaatst: 26 apr 2006, 12:52
door M. van der Meulen
Beste low306,

Ben zelf niet bekend met deze wagen, vond in een klassieker jaarboek deze afbeelding en data:

[img][img]http://i43.photobucket.com/albums/e362/spijker5/D4BDOK.jpg[/img][/img]

Mooi man, veel succes met opknappen, en doe eens een paar plaatjes!

Groet, M.

BerichtGeplaatst: 04 mei 2006, 12:15
door sander203
Hallo,

kijk maar es met spoed op www.peugeot-d3.de.vu

een prachtige site met zeer veel info.

De D3 heeft een drie-versnellinsgbak, de D4 een vierbak. Op enig moment is overgegaan van de 203-motor op de 403-motor.

veel leesplezier.

BerichtGeplaatst: 05 mei 2006, 08:36
door Bert
Op het bedrijf waar ik toen werkte hadden we ook een D4B voor het vervoer van piano's en orgels. reed best wel lekker hoor

BerichtGeplaatst: 05 mei 2006, 15:38
door sander203
De D3 is eigenlijk een wat aangepaste Chenard et Walcker en heeft verder niet veel met de 203 te maken. Het is een voorwielaandrijver!
Ik ben vreselijk gecharmeerd van het model, vooral de kont zonder achterbumper. Stiekem hoop ik er nog eens ergens eentje te kopen voordat mijn vrouw het me kan verbieden...

BerichtGeplaatst: 10 mei 2006, 11:59
door sander203
sander203 schreef:De D3 is eigenlijk een wat aangepaste Chenard et Walcker en heeft verder niet veel met de 203 te maken. Het is een voorwielaandrijver!
Ik ben vreselijk gecharmeerd van het model, vooral de kont zonder achterbumper. Stiekem hoop ik er nog eens ergens eentje te kopen voordat mijn vrouw het me kan verbieden...


En een paar dagen later is het zover: ik heb een D4B 1964 gekocht vlakbij Lyon. Nu nog een manier verzinnen om haar naar Nederland te halen...!

BerichtGeplaatst: 10 mei 2006, 13:49
door Brownie
Is de auto is goede technische staat? Als hij rijdend naar Nederland kan en mag van je kunnen we misschien wel wat regelen. Ik verhuis namelijk begin juni terug naar Nederland. Ik doe dit met onderstaande auto's en aanhangers, maar mocht ik toch nog te weinig plaats hebben zou een extra auto prima van pas komen. De planning is om de rit in twee dagen te doen in de week van 3 tot 10 juni. Gratis logeren in Grenoble en halverwege de terugweg is mogelijk. Grenoble ligt een 100km van Lyon dus dat is niet erg ver om. Een chauffeur kan ik misschien ook regelen, maar het is denk ik beter als je zelf rijdt indien er wat gebeurt onderweg. We kunnen je op de heenweg vanuit Nederland mogelijk oppikken.

BerichtGeplaatst: 10 mei 2006, 21:12
door sander203
Dank voor je aanbod, maar dat gaat niet lukken. Meestal kom ik wel rijdend thuis, maar met dit gebakkie gaat me dat niet lukken.
Ik ben contacten aan het leggen met profi vervoerders die retourvracht zoeken. Es kijken wat dat gaat kosten.

Ps mooie GTI... Ik heb de mijne moeten verkopen wegens rotte wielophanging achter. Voor 300 gulden ging 'ie op het oud ijzer. Nog steeds spijt...

BerichtGeplaatst: 13 mei 2006, 13:05
door sander203
hmmm, klerefransoos...
Had ik net voor een goede prijs transport geregeld, nota bene dit weekend al. Heeft die natnek z'n prijs 1000 euro verhoogd. Hij weet zeker nog niet helemaal hoe een veiling werkt op Ebay.
Boos.

BerichtGeplaatst: 13 mei 2006, 14:18
door Mark
Dus een klacht indienen bij eBay, want dat mag die kloothommel volgens de regels helemaal niet doen, lijkt mij. Zodra er biedingen lopen, laat staan als er overeenstemming is. Ook een vernietigende gebruikersbeoordeling geven.

BerichtGeplaatst: 13 mei 2006, 22:49
door sander203
ja, ik heb al even zitten te kijken wat de procedure is die Ebay hanteert. Die procedure kan overigens pas in gang gezet worden wanneer de veiling 10 dagen verstreken is (om de verkoper de kans te geven).
Wel slechte ervaringen met slechte feedback. Eén keer gebeurd dat ik voor 1 euro een 203-special van Gazoline kon bemachtigen. Hij beantwoorde geen van mijn 5 of 6 e-mails, wilde niet leveren en meende dat hij de veiling kon terugtrekken. Het enige wat ik er uiteindelijk voor terugkreeg was een slechte feedback (omdat ik die hem dus ook had gegeven).

Vervelend is wel dat de Ebay-verkoper niet de eigenaar is. Dat is een vriend van hem die geen toegang tot internet heeft. Maar da's wel zijn probleem. Elders op het net vraagt hij 2000 euro, ik had hem uiteindelijk voor een fractie daarvan. Dat is nou eenmaal het risico van veilen, lijkt me. Wordt vervolgd.

BerichtGeplaatst: 07 sep 2006, 00:12
door Guy Peugeot
Nou is het toch nog zover Sander, wel een sloper, en daar ben ik weer blij mee....