PeuGe 203 [1953]

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

PeuGe 203 [1953]

Berichtdoor peugeoteke » 08 mei 2009, 11:33

dit is mijn Peugeot 203 van 1953 ik heb hem al eventjes maar nu pas tijd voor hem hier te plaatsen.
Afbeelding

Afbeelding


ik heb eigenlijk als eens direct een vraag ik heb elektrische schema's ven de Peugeot 203 maar op mijn typeplaatje staat 203 A is dat hetzelfde elektrisch schema ?


*[edit: meer + kleiner foto's]
Laatst bijgewerkt door peugeoteke op 09 mei 2009, 10:41, in totaal 1 keer bewerkt.
peugeoteke
 
Berichten: 34
Geregistreerd: 12 maart 2006, 13:35

Berichtdoor wowo » 09 mei 2009, 10:14

Mooie auto!

Ik vond net deze te koop. Precies omgekeerd:

Afbeelding
Wouter
--
Peugeotloos
wowo
 
Berichten: 1708
Geregistreerd: 18 mei 2004, 11:03
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor peugeoteke » 09 mei 2009, 10:38

wowo schreef:Mooie auto!

Ik vond net deze te koop. Precies omgekeerd:

Afbeelding


tof ! maar zou eigenlijk dringend moeten weten hoe het zit met het elektrisch schema wil de peuge dringend eens doen starten.
peugeoteke
 
Berichten: 34
Geregistreerd: 12 maart 2006, 13:35

Berichtdoor peugeoteke » 09 mei 2009, 19:56

Ik heb goed nieuws en slecht nieuws laten we beginnen met het goede nieuws de motor draait !!!
en hij draait heel mooi prachtig eigenlijk .
Het slechte nieuws is dat ik weet waarom er bij het vullen van de radiator water langs het carter stroom. Dit komt van een scheur in het motorblok nu ben ik volop aan het zoeken naar een oplossing om dit te maken heeft iemand van jullie een gepaste oplossing ? of moet daar een volledig nieuw motorblok in.
peugeoteke
 
Berichten: 34
Geregistreerd: 12 maart 2006, 13:35

Berichtdoor snelwyn » 11 mei 2009, 17:24

hallo,

Erg leuke 203! Ik begreep dat je net als ik een van de jongeren Peugeot 203 rijders bent. Hoop je een keer tegen te komen op een evenement.

Wat betreft het probleem dat je omschrijft. Ik denk dat je iets specifieker moet zijn in je uitleg waar het water uit je blok komt. Eventueel een foto erbij. Dan kan men iets beter met je meedenken.

Groetjes Selwyn,
Avatar gebruiker
snelwyn
 
Berichten: 57
Geregistreerd: 28 maart 2005, 16:41
Woonplaats: De Bilt

Berichtdoor Kees » 12 mei 2009, 00:25

Als je blok gescheurd is door bevriezen dan is het moeilijk te repareren, je kunt proberen met kneedbaar metaal (locktite of bison of andere aanbieders) de scheur dicht te maken, wel eerst heeel goed ontvetten allemaal. Of het lang blijft zitten is de vraag. Professionele oplossingen zijn er ook, zoek eens op 'engine block stitching' op google.
Een ander blok is waarschijnlijk makkelijker, er stond laatst een gereviseerd blok te koop op markplaats, op ebay is ook regelmatig wat te vinden.
groeten van Kees
Avatar gebruiker
Kees
 
Berichten: 612
Geregistreerd: 05 aug 2004, 22:28
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor peugeoteke » 12 mei 2009, 15:57

snelwyn schreef:hallo,

Erg leuke 203! Ik begreep dat je net als ik een van de jongeren Peugeot 203 rijders bent. Hoop je een keer tegen te komen op een evenement.

Wat betreft het probleem dat je omschrijft. Ik denk dat je iets specifieker moet zijn in je uitleg waar het water uit je blok komt. Eventueel een foto erbij. Dan kan men iets beter met je meedenken.

Groetjes Selwyn,


meetings zal nog niet voor direkt zijn nog veel werk en weinig tijd en € :oops: .
motorblok is gescheurd iets onder de uitlaatcolector.
peugeoteke
 
Berichten: 34
Geregistreerd: 12 maart 2006, 13:35

Berichtdoor peugeoteke » 04 jun 2009, 12:03

weinig reactie hier :s
zal ik mijn vraag nog eens opnieuw stellen :
weet iemand hoe het zit met de elektrische schema's ?
ik heb een schema maar dat is voor Peugeot 203, 203 L ,203 U
van 1949-1952 nu mijn peuge is eentje 203 A van 1953 zit hier veel verschil op de elektrische schema's ?

mvg, PeuGe
peugeoteke
 
Berichten: 34
Geregistreerd: 12 maart 2006, 13:35

Berichtdoor Zwarte 203 » 04 jun 2009, 23:59

Hallo,

Volgens mij zit er niet veel verschil in. Pas op de 203 C kwamen de parkeer/knipperlichtjes.
Die van jou heeft waarschijnlijk nog van die richtingaanwijzers?

Ik heb nog wel een paar motorblokken liggen. Mischien kun je er wel wat mee?

Ik heb ook ooit eens een motorblok gelast wat bevroren was geweest.

Met gietijzerelektroden, eerst warmstoken, stukkie lassen, en spanning wegtikken. Etc.
Nadien het blok in de hete as gelegd en laten afkoelen.
Blok was van een cormick trekkkertje.
Zwarte 203
 
Berichten: 267
Geregistreerd: 10 jun 2007, 17:58

Berichtdoor Ivo van Duijn » 05 jun 2009, 06:54

Het repareren van je blok gaat goed met aluminium plamuur. Is te koop bij bv Brezan.
Ivo van Duijn
 
Berichten: 67
Geregistreerd: 07 mei 2004, 17:49
Woonplaats: Utrecht

Berichtdoor Zwarte 203 » 05 jun 2009, 10:03

Dan zou ik dat eerst maar proberen, is wel de goedkoopste en makkelijkste oplossing.

Succes er mee.
Zwarte 203
 
Berichten: 267
Geregistreerd: 10 jun 2007, 17:58

Berichtdoor peugeoteke » 05 jun 2009, 10:20

Zwarte 203 schreef:Hallo,

Volgens mij zit er niet veel verschil in. Pas op de 203 C kwamen de parkeer/knipperlichtjes.
Die van jou heeft waarschijnlijk nog van die richtingaanwijzers?

Ik heb nog wel een paar motorblokken liggen. Mischien kun je er wel wat mee?

Ik heb ook ooit eens een motorblok gelast wat bevroren was geweest.

Met gietijzerelektroden, eerst warmstoken, stukkie lassen, en spanning wegtikken. Etc.
Nadien het blok in de hete as gelegd en laten afkoelen.
Blok was van een cormick trekkkertje.


hartelijk bedankt ! ja mijne heeft van die richtingaanwijzers maar daarboven hangt nog een lampje is dit ook richtingaanwijzer of is die zo een frans parkeerlicht (of hoe noemt dat ? )
peugeoteke
 
Berichten: 34
Geregistreerd: 12 maart 2006, 13:35

Berichtdoor Zwarte 203 » 05 jun 2009, 13:20

Bij mijn 203 uit 58, zit er links aan de onderkant van het dashboard een schakelaartje met drie standen, als je hem naar links zet dan gaat het linker lampje aan, in de midden reageert hij als knipperlicht, en naar rechts is het een parkeerlicht voor de rechterkant.

Gr
Zwarte 203
 
Berichten: 267
Geregistreerd: 10 jun 2007, 17:58

Berichtdoor Evert G.D » 06 jun 2009, 16:06

Zwarte 203 schreef:Bij mijn 203 uit 58, zit er links aan de onderkant van het dashboard een schakelaartje met drie standen, als je hem naar links zet dan gaat het linker lampje aan, in de midden reageert hij als knipperlicht, en naar rechts is het een parkeerlicht voor de rechterkant.

Gr


Dat klopt, mijn 403 heeft zo'n knopje ook.

Het kan zijn dat die knipperlichten er later opgezet zijn. Gebeurde veel in die jaren, voor een VW Kever kon je bijvoorbeeld knipperlichtsets kopen om over de richtingaanwijzers heen te monteren. Het werd veiliger geacht, omdat een knipperlicht gemakkelijker is te zien dan een richtingaanwijzer, zeker in het donker.

Je zou de knipperlichten kunnen verwijderen en de richtingaanwijzers weer activeren, dat is wel leuk natuurlijk. :wink:

Een motorblok repareren met aluminiumplamuur werkt misschien, maar het blijft een lapmiddel. Misschien een idee om het eerst zo te proberen, maar ik zou toch op zoek gaan naar een ander - al dan niet gereviseerd - motorblok. Of de boel lassen inderdaad, om de originele motor in de auto te houden. Maar da's een boel werk. :?
Auto's hebben een ZIEL...
Avatar gebruiker
Evert G.D
 
Berichten: 4326
Geregistreerd: 03 aug 2004, 15:17
Woonplaats: Overberg (UT, NL) / Cappy (F)

Berichtdoor Jan Bert » 08 jun 2009, 21:11

Wanneer je na het 'repareren' van je blok ergens ongewild langs de kant wil komen te staan, moet je vooral de bovenstaande adviezen volgen.

Word lid van de APH en vraag de technisch commissaris om advies.
504 Break, elle est belle!!
Avatar gebruiker
Jan Bert
 
Berichten: 272
Geregistreerd: 13 maart 2005, 21:44
Woonplaats: Utrecht

Berichtdoor peugeoteke » 10 jun 2009, 19:07

Jan Bert schreef:Wanneer je na het 'repareren' van je blok ergens ongewild langs de kant wil komen te staan, moet je vooral de bovenstaande adviezen volgen.

Word lid van de APH en vraag de technisch commissaris om advies.


wat is de APH ?
ik woon wel in België bedoel je dan de BCOP (Belgische club voor oude Peugeots ?)
peugeoteke
 
Berichten: 34
Geregistreerd: 12 maart 2006, 13:35

Berichtdoor Jan Bert » 11 jun 2009, 19:07

Association Peugeot Hollande:
www.aph-peugeot.nl
504 Break, elle est belle!!
Avatar gebruiker
Jan Bert
 
Berichten: 272
Geregistreerd: 13 maart 2005, 21:44
Woonplaats: Utrecht

Berichtdoor Zwarte 203 » 12 jun 2009, 19:27

Gewoon je boerenverstand gebruiken!

Voor sommige mensen is het nodig om een man met een dure naam om advies te vragen.
Andere mensen vragenadvies op een forum waar ook veel handige klussers met een nickname bezig zijn.

Voor je zelf moet je dan uitmaken wat je het beste kunt doen.

Zelf heb ik slechte ervaringen om een blok dicht te maken met kunststoffen.
Zoals al eerder beschreven heb ik wel goede ervaringen met lassen van gietijzer. Alluminium zal volgens mij ook wel goed gaan.
Zwarte 203
 
Berichten: 267
Geregistreerd: 10 jun 2007, 17:58

reparatie motorblok 203!

Berichtdoor eugene » 12 jun 2009, 23:02

Bonsoir,

De beste oplossing is gewoon een ander blok erin zetten! of een gewoon een ander cilinderblok pakken en van 2 één maken! het is effe werk maar dan heb je er ook lang (rij)plezier van!!
géén geknoei met plamuur ofzo? een 203 motor is niet zeldzaam!
ze zijn er nog volop!

Salut Eugéne
Jamais (sans)203
eugene
 
Berichten: 21
Geregistreerd: 26 apr 2009, 22:03
Woonplaats: uxeau

Berichtdoor peugeoteke » 19 jun 2009, 11:20

bedankt voor de tips .
ik ga het toch eerst proberen met een paste.
de werken zijn al begonnen in het weekend plaats ik enkele foto's.
peugeoteke
 
Berichten: 34
Geregistreerd: 12 maart 2006, 13:35

Berichtdoor peugeoteke » 23 jun 2009, 20:00

ik heb nogmaals een vraag :d.
tussen de in en uitlaatkanalen die naar en van de zuiger komen zit een pakking vroeger zat daar asbest in hoe kan ik zien dat er hier een nieuwe of een oude (nog met asbest pakking is ?)
enkele foto's van de werken :
Afbeelding
Afbeelding
peugeoteke
 
Berichten: 34
Geregistreerd: 12 maart 2006, 13:35

Berichtdoor peugeoteke » 26 maart 2010, 19:13

lang hier meer geweest maar ik heb niet stilgezeten :d.
maar ik heb eens een vraag heb nu veel informatie liggen over de 203.
maar nergens staat hoe de motor eruit moet ?
moet de versnellingsbak mee en hoe ?
of kan ik enkel en alleen de motor eruit halen ?
alvast bedankt voor jullie hulp.
peugeoteke
 
Berichten: 34
Geregistreerd: 12 maart 2006, 13:35

Berichtdoor jeroencr » 27 maart 2010, 00:27

tijdje terug had ik (op dit forum dacht ik) het bestand Vraagbaak_Peugeot_203_en_403_1956-1960.pdf gedownload (12,7 MB) gedownload, omdat ik zelf 403 heb. motor uitbouwen van de 203 staat er beknopt in.
op pagina 13
had je deze al?
ik host bestand voorlopig wel opnieuw, omdat ik originele link niet meer kan vinden
http://www.xs4all.nl/~asz00089/Vraagbaak_Peugeot_203_en_403_1956-1960.pdf

daar is geen bezwaar tegen? neem ik aan


verder is bij motor van een 403 uitbouwen, het handig om het onderste oliedeksel er af te halen om meer ruimte te krijgen(wel voorzichtig met de oliepomp bij het uithalen). en op dit forum stond in topic met tips ergens dat iemand het sneller en makkelijker vond om motor+versnellingsbak samen uit te bouwen., zodat de moeilijk bereikbare boutjes niet los hoefden
jeroencr
 
Berichten: 197
Geregistreerd: 02 maart 2010, 11:25

Berichtdoor peugeoteke » 27 maart 2010, 12:28

alvast bedankt voor de reactie heb de pdf opgeslagen op mijn pc.
ga hem direkt eens doorlezen .
ik hab al een soort van vraagbaak maar deze is in het frans en het demonteren van de motor staat er niet echt in beschreven .
nogmaals bedankt.
peugeoteke
 
Berichten: 34
Geregistreerd: 12 maart 2006, 13:35

Berichtdoor peugeoteke » 27 maart 2010, 12:39

nu ik wat in de vraagbaak aan het lezen ben zie ik dat dit een vraagbaak is voor peugeot 203 vanaf 1955 en mijn 203 is van 1953 welke verschillen zijn er ?
alvast bedankt !
peugeoteke
 
Berichten: 34
Geregistreerd: 12 maart 2006, 13:35

Volgende

Keer terug naar 403, 203 en ouder

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 71 gasten