203 met 3 wielen, nu met foto's en een update!

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

203 met 3 wielen, nu met foto's en een update!

Berichtdoor snelwyn » 03 jul 2009, 08:29

Gisteren zeer veel geluk gehad! Ik reed gister samen met mijn zus terug naar huis en in de laatste bocht voor ik bij ons de straat in reed (bocht naar rechts) brak het linker voorwiel af. Ik kon de auto net houden en heb hem op een kleine parkeerhaven kunnen sturen. Goed verder geen schade op een kleine beschadiging op de wielkast na en het belangrijkste wij zelf! Even daarvoor hadden we nog op de snelweg gereden.
Mijn vader gebeld en toen hebben we het reserve wiel erop gezet en de laatste 200 meter naar huis gereden.

Hoe kan zoiets nou gebeuren? We hebben het vermoeden dat de moeren om het wiel vast te zetten niet goed zijn geweest. Het wiel is namelijk afgebroken precies waar de moeren tegen het wiel worden aangedraaid. De moeren zaten gewoon nog op de tap einden en de gaten in het wiel zijn een stukje groter..

Straks maar is even gaan kijken, en morgen naar de APH toe.

Oja ik zal even wat foto's plaatsen.
Laatst bijgewerkt door snelwyn op 17 sep 2009, 15:40, in totaal 1 keer bewerkt.
Avatar gebruiker
snelwyn
 
Berichten: 57
Geregistreerd: 28 maart 2005, 16:41
Woonplaats: De Bilt

Berichtdoor pEus » 03 jul 2009, 08:45

Da's effe schrikken :?
Avatar gebruiker
pEus
 
Berichten: 1770
Geregistreerd: 22 jun 2005, 18:24
Woonplaats: Waalwijk

Berichtdoor Zwarte 203 » 03 jul 2009, 11:06

Lijkt op dat hij is gaan werken.
In iedergeval niet losgelopen, dus je kunt je zelf niet veel verwijten.
Zwarte 203
 
Berichten: 267
Geregistreerd: 10 jun 2007, 17:58

Berichtdoor busager » 03 jul 2009, 22:11

die ijzeren velgen hebben geen eeuwig leven, soms als we moeren aandraaien met de luchtsleutel zie je de velg helemaal vervormen onder de druk. als dat nou heel vaak gedaan wordt krijg je gewoon metaal moeheid. En het resultaat daarvan is nu aangegeven.
Mijn velgen zet ik met de hand vast en dan met de moment sleutel.
"Lead me.. Follow me.. or get the HELL out of my way!"
Avatar gebruiker
busager
 
Berichten: 548
Geregistreerd: 06 nov 2008, 08:41
Woonplaats: rijsbergen

Berichtdoor Zwarte 203 » 03 jul 2009, 23:06

Dat doe ik ook altijd. (met de momentsleutel)

Vooral aan de rechterkant lopen ze gauw los.
Bij de vrachtwagens moet je ook altijd natrekken als de velgen nog koud zijn.

iig veel geluk gehad, en dichtbij huis.
Zwarte 203
 
Berichten: 267
Geregistreerd: 10 jun 2007, 17:58

Berichtdoor 307204XSI » 05 jul 2009, 20:57

Oeffff da's een geluk(je) bij een ongeluk. Behoorlijke pech maar wat een mazzel dat het nog zo met een sisser uiteindelijk is afgelopen, suc6 met het herstellen. :shock: :roll:
OUI! c'est la deux-cent-quatre!
(avec le toit ouvrant)
Avatar gebruiker
307204XSI
 
Berichten: 1964
Geregistreerd: 10 apr 2007, 22:50
Woonplaats: Utrecht

Berichtdoor snelwyn » 09 jul 2009, 23:56

Nieuwe velgen nieuwe kansen! Ben afgelopen week naar Hennie Kaspers geweest en heb daar nieuwe velgen gekocht. En wat ik al dacht werd bevestigd, de wiel moeren waren totaal verkeerd en verklaard waarom ik ineens 3 wielen had ipv 4! Heb voor rondom nieuwe goede moeren en als de velgen terug zijn van de straler en ze in de goede kleur zijn gemoffeld dan moet het zo goed zijn. Ik zal aan de hand van foto's even laten zien wat nu precies het probleem was en waarom het fout ging.

Oja en na lang zoeken ook eindelijk een heel mooi A stuur gevonden!! Ben er erg blij mee, alleen nog niet mee kunnen rijden helaas.

Gr Selwyn
Avatar gebruiker
snelwyn
 
Berichten: 57
Geregistreerd: 28 maart 2005, 16:41
Woonplaats: De Bilt

Berichtdoor 307204XSI » 10 jul 2009, 08:52

Oja en na lang zoeken ook eindelijk een heel mooi A stuur gevonden!! Ben er erg blij mee, alleen nog niet mee kunnen rijden helaas.


Wel goed vast zetten hoor dat stuur en met de juiste moer! :mrgreen: :lol: :D
OUI! c'est la deux-cent-quatre!
(avec le toit ouvrant)
Avatar gebruiker
307204XSI
 
Berichten: 1964
Geregistreerd: 10 apr 2007, 22:50
Woonplaats: Utrecht

Berichtdoor peukie205 » 18 aug 2009, 01:12

snelwyn schreef: Ik zal aan de hand van foto's even laten zien wat nu precies het probleem was en waarom het fout ging.


En wij maar wachten tot je rolletje vol is.....zeker eentje met 36 opnamen ?
;-) ;-) ;-)
Peugeot 205 1.6 Automaat '87, Peugeot 403 Bachéé Diesel '62...plus nog een paar van PSA.
Avatar gebruiker
peukie205
 
Berichten: 651
Geregistreerd: 19 aug 2004, 23:43
Woonplaats: Rotterdam

Berichtdoor snelwyn » 17 sep 2009, 15:39

Goed het heeft even geduurd, school, werken en een vakantie zorgden voor wat oponthoud. Inmiddels is er veel veranderd aan de 203. Ze is voorzien van 4 nieuwe wielen, het gat in het spatbord is gemaakt en er is wat spuit werk gedaan! Nog niet helemaal klaar maar dat komt als ik weer is tijd heb!
De foto's!

Afbeelding
Het ongeluk waarbij ik een wiel verloor.

Afbeelding

De reparatie van het gat!
Afbeelding
Het gat..

Ik heb het hele spatbord eraf gehaald, zo kon ik er goed bij en was er de mogelijkheid om de wielkast is goed te inspecteren op roest en vervolgens te behandelen!

Afbeelding
Eerst een flink stuk uit het spatbord geslepen, daarna een passend plaatje gemaakt en deze vervolgens vast gelast.

Afbeelding
De hele boel strak gemaakt.

Afbeelding
Geschuurd en wel!

Daarna met de wielkast aan de slag gegaan, deze was eigenlijk zo goed als niet behandeld, met vliegroest tot gevolg.
Afbeelding

Afbeelding

De hele wielkast met RX5 en RX10 behandeld evenals de binnenkant van het spatbord!
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Nog een gat!

Afbeelding
En dicht gelast.

Het spatbord kon er weer op en toen word het weer een beetje een geheel.
Afbeelding
Ik heb de boel eerst maar even met een simpel spuitbusje gespoten zodat het weer een beetje ergens op leek. Toen kwam de vakantie en de opstart van het nieuwe school jaar en daarna toch maar is langs de spuiter gegaan met dit als resultaat!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik ben zeer blij met het resultaat! In eerste instantie wilde ik het gaan uit besteden maar uiteindelijk toch maar zelf gedaan en zien waar het schip strand... De strips op de gril moeten er nog op en de glaasjes van de richtingaanwijzers moeten nog vervangen worden door originele, verder wil ik op langer termijn nog een andere voorbumper omdat deze wat verwrongen is en dan zien we wel weer verder.
Na lang zoeken uiteindelijk ook nog een zeer mooi 203 A stuur gevonden! En het dashboard van de nodigen verfraaiingen voorzien! Zo als je misschien ziet is de versnellingspook verdwenen doordat het kapje waar die aan vast hoort te zitten scheurde. Er ligt hier dan ook een nieuwe + een verlichtingschakelaar die er binnenkort op zullen komen zodat ik weer kan schakelen en het dashboard ook helemaal af is!

Afbeelding

Ik ben erg benieuwt wat jullie er van vinden!

Groetjes Selwyn
Avatar gebruiker
snelwyn
 
Berichten: 57
Geregistreerd: 28 maart 2005, 16:41
Woonplaats: De Bilt

Berichtdoor Bart-Peugeot » 17 sep 2009, 16:47

snelwyn schreef:Ik ben erg benieuwt wat jullie er van vinden!

Nou ik vind deze 203 geweldig! :lol:
In bezit van een 308 en 504.
Avatar gebruiker
Bart-Peugeot
 
Berichten: 2216
Geregistreerd: 24 mei 2006, 09:31
Woonplaats: Rijnmond

Berichtdoor 307204XSI » 19 sep 2009, 19:34

Proficiat!!!! Erg fraai resultaat. Dat mag gezien worden, mooie aanwinst dat nieuwe stuur, lang zoeken op die manier toch beloont! Geweldig.

PS; die foto met die rode bloemen op de voorgrond is echt helemaal top!!!
OUI! c'est la deux-cent-quatre!
(avec le toit ouvrant)
Avatar gebruiker
307204XSI
 
Berichten: 1964
Geregistreerd: 10 apr 2007, 22:50
Woonplaats: Utrecht

Berichtdoor chr. » 19 sep 2009, 20:26

t's weer een statige dame :wink: .
mooi dat bruin/bordeaux, bij bepaalde lichtval lijkt het wel zwart.

mooie auto.
Peugeot 304 S cabriolet
Afbeelding

Afbeelding
Peugeot; Conçue pour coller à la route.
Avatar gebruiker
chr.
 
Berichten: 2262
Geregistreerd: 14 aug 2004, 23:32
Woonplaats: iets onder het NAP.

Berichtdoor Harrie » 19 sep 2009, 21:29

heel mooi! en wat een PRACHTIG stuurwiel!
ga je de andere wielkast(-en) ook nog behandelen?
grt, Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Berichtdoor vreugden » 19 sep 2009, 21:55

Het ziet er zeer netjes uit. Mooie kleur overigens.
vreugden
 
Berichten: 1747
Geregistreerd: 01 jun 2004, 19:24

Berichtdoor Evert G.D » 21 sep 2009, 21:43

Werkelijk schitterende 203, nog met 'kleine' achterruit ook! Wát een plaatje! Houwen zo!! :wink:
Auto's hebben een ZIEL...
Avatar gebruiker
Evert G.D
 
Berichten: 4326
Geregistreerd: 03 aug 2004, 15:17
Woonplaats: Overberg (UT, NL) / Cappy (F)

Berichtdoor snelwyn » 27 sep 2009, 21:53

dankjewel voor de leuke reacties! Inmiddels zitten de sier strips weer op de grill en heb ik de marchall verstralers er ook weer op gezet. Nu nog de richtingaanwijzer glaasjes en dan nog een keer andere bumpers.. Word vervolgd dus...
Avatar gebruiker
snelwyn
 
Berichten: 57
Geregistreerd: 28 maart 2005, 16:41
Woonplaats: De Bilt

Berichtdoor Evert G.D » 28 sep 2009, 11:13

Ga zo door en gij zult een perfecte 203 bekomen... :wink:

Geweldig mooi is 'ie al!
Auto's hebben een ZIEL...
Avatar gebruiker
Evert G.D
 
Berichten: 4326
Geregistreerd: 03 aug 2004, 15:17
Woonplaats: Overberg (UT, NL) / Cappy (F)

Berichtdoor snelwyn » 28 sep 2009, 12:24

Harrie schreef:heel mooi! en wat een PRACHTIG stuurwiel!
ga je de andere wielkast(-en) ook nog behandelen?
grt, Harrie


De andere wielkasten wil ik ook nog aanpakken. Links voor was het slechtste en vanwege dat gat is die als eerste aan bod gekomen. Ik heb nu eerst op de planning staan om wat aan de olie lekkage te gaan doen en de auto van een nieuwe druk groep te voorzien. Waarschijnlijk lekt de keerring tussen de motor en de versnellingsbak, hierdoor verlies ik niet alleen redelijk wat olie maar die olie komt ook nog is op de koppelingsplaaten waardoor die heel erg zijn gaan plakken. Weg rijden is hierdoor niet echt confortabel en gaat met veel gestoot en gehik.
Avatar gebruiker
snelwyn
 
Berichten: 57
Geregistreerd: 28 maart 2005, 16:41
Woonplaats: De Bilt

Berichtdoor 203tje » 16 mei 2010, 13:11

Hallo, Ik heb een vraag. Ik weet niet of je nog de 203 hebt, die op de foto staan. het laatste bericht is namelijk al van 2009. Maar de vraag is: het voorste gedeelte van het binnenscherm, zit dit gepuntlast op het spatbord of zit dit los en gewoon als ondersteuning. ik heb er ook een van 58 en wil starten met de restauratie. En de bevestiging bij de portieren, is dit eenvoudig te verwijderen?

Gr TB
Laatst bijgewerkt door 203tje op 16 mei 2010, 13:14, in totaal 1 keer bewerkt.
Peugeot 203C
203tje
 
Berichten: 9
Geregistreerd: 13 mei 2010, 14:23
Woonplaats: Arcen

Berichtdoor snelwyn » 16 mei 2010, 20:47

Beste, Ik heb de 203 nog steeds. Hij is bijna klaar van een zeer ingrijpend winter project. Maar even over je vraag. Het voorste deel van het binnenscherm zit inderdaad gepuntlast. Alleen de grill en de spatborden zelf zitten geschroefd. Deuren kun je los halen door de pen eruit te tikken. Het scharnier zelf zit ook gelast aan de auto.
Hopelijk kan je hier wat mee.

Gr Selwyn
Avatar gebruiker
snelwyn
 
Berichten: 57
Geregistreerd: 28 maart 2005, 16:41
Woonplaats: De Bilt

Berichtdoor sander203 » 16 mei 2010, 20:51

snelwyn schreef: Waarschijnlijk lekt de keerring tussen de motor en de versnellingsbak, hierdoor verlies ik niet alleen redelijk wat olie maar die olie komt ook nog is op de koppelingsplaaten waardoor die heel erg zijn gaan plakken. Weg rijden is hierdoor niet echt confortabel en gaat met veel gestoot en gehik.


Aan de koppelingskant zit geen echte keerring, maar een soort groeven in de krukas waarmee lekkende olie terug het carter in gepompt wordt werkt dus alleen met draaiende motor!).
Het achterste hoofdlager zit met een kurkafdichting in de carterpan. Deze wil na 55 jaar ook wel es een druppie doorlaten...

Aan de voorzijde (distributiekant zit eigenlijk helemaal niets, daar is het een kwestie van he distributiedeksel exact goed centreren. Of... het distributiedeksel voorzien van een kamer voor een fijne moderne keerring !

Afbeelding :wink:
sander203
 
Berichten: 547
Geregistreerd: 09 nov 2004, 13:07
Woonplaats: van Ewijcksluis

Berichtdoor snelwyn » 18 mei 2010, 23:43

Dankjewel voor je informatie! Ik verwacht dat die kurken afdichting bij het achterste hooft lager niet zo fris meer zal zijn. Of kan het terugloop systeem versleten/vol met olie resten zitten waardoor het niet meer werkt? Het lekken is ook een stuk erger geworden sinds ik dat bericht op het forum plaatste. De olie komt uit het gat onder de versnellingsbak waar je tegen de starterkrans aankijkt en lekt lekker door, zeker als de motor lekker op temperatuur is na een ritje. Elke oude auto laat wel is een drupje olie vallen maar dit is wel iets meer dan dat.
Op zeer korte termijn wil ik de koppelingsplaten gaan vervangen, samen met het druk lager en de olie lekkage verhelpen. Is het dan ook aan te raden om de drukgroep te vervangen? En de kurken afdichting is neem ik aan te vervangen door het carterpan eraf te halen en daar een nieuwe afdichting tussen te zetten?
Avatar gebruiker
snelwyn
 
Berichten: 57
Geregistreerd: 28 maart 2005, 16:41
Woonplaats: De Bilt

203

Berichtdoor sander203 » 19 mei 2010, 21:32

ehm, ja, dat denk ik wel, vooropgesteld dat je de juiste kurkpakking hebt. Hij zit in elke pakkingset, dus wellicht is dat de beste oplossing: een complete pakkingset. Maar dan zit je al dicht tegen een complete revisie aan, of in elk geval complete (de)montage...
Vergeet in elk geval niet de oliekanalen in je krukas te reinigen en weer open te maken, als je de kruas er toch uit hebt. Je zult versteld staan hoe verstopt die kanalen zitten met een harde koek van uitgeslingerde delen in de olie. Daartoe moeten de vier (?) pluggen eruit.
Kan eigenlijk zo niet gissen waar die forse olielekkage zomaar vandaan komt. Drukgroep vervangen indien nodig, lijkt me.

Succes!
sander203
 
Berichten: 547
Geregistreerd: 09 nov 2004, 13:07
Woonplaats: van Ewijcksluis


Keer terug naar 403, 203 en ouder

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Wanzl en 55 gasten