Leuk verhaal over 301 C berline 1932

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Leuk verhaal over 301 C berline 1932

Berichtdoor Mark » 06 jan 2005, 23:05

Uit de Provinciale Zeeuwse Courant (misschien kan Peugeot Expo daar tzt wat mee...):

Helemaal gek van een oldtimer

Hij is helemaal gek van Peugeot. Johan Murre van het gelijknamige autobedrijf in Vlissingen is sinds 1985 de trotse bezitter van een Peugeot 301 C Berline uit 1932. De oldtimer is door hem volledig gerestaureerd. Zaterdag 19 juni is de wagen te bewonderen tijdens de 27e Walcherenrit voor oldtimers.

Toen Murre de Peugeot kocht, was van een auto nog geen sprake. De Vlissinger kocht een aantal dozen met onderdelen van iemand uit Soest die er geen gat meer inzag om de auto te restaureren. De Soestenaar had wel foto’s hoe de Peugeot eruit zag voor hij uit elkaar was gehaald. “Je moet wel een beetje kennis van zaken hebben. Ik moest alle onderdelen op de juiste plek te zien te krijgen. De deuren en stoelen waren eruit en onderdelen ontbraken. Ik moest echt op zoek naar onderdelen, maar dat zit bij onze familie een beetje in de genen.” Autobedrijf Murre verkoopt zelf veel Peugeots. “Mensen vragen mij wel eens: Bent u Peugeot-dealer? Nee, zeg ik dan: Ik ben Peugeot-gek.”

Hoeveel Murre destijds betaalde voor de kisten en dozen, weet hij niet meer. “Ik vind dat ook niet belangrijk. Voor het geld moet je geen oldtimer kopen. De uren, die je erin steekt, haal je er nooit uit. Een oldtimer is de slechtste investering die je je kunt voorstellen. Dat geeft niet, elke hobby kost geld.”

26.000 kilometers
Twee jaar was Murre bezig om de oude Peugeot operationeel te krijgen. In 1987 nam hij ook meteen voor de eerste keer deel aan de Walcherenrit. Een jaar later reviseerde hij de motor. “Hij loopt nu als een zonnetje. Ik heb nu alleen normaal onderhoud.” Sindsdien heeft Murre samen met zijn vrouw 26.000 kilometers gereden met de Peugeot. “Ik vind dat een auto moet rijden. We gaan altijd over de weg. Ik ken mensen die hun oldtimer op een aanhanger zetten en er dan mee naar Frankrijk rijden. Dat doe ik nooit. Wij maken altijd grote ritten naar Frankrijk.Je rijdt hartstikke ontspannen in die auto. De kruissnelheid is 70, 75 kilometer per uur.”

Voor de Walcherenrit wordt de oldtimer nog eventjes extra schoongemaakt en doorgesmeerd, anders stuurt de auto te zwaar. De tocht begint zaterdag om 9.00 uur vanaf De Naald op de Boulevard Bankert. Via Vlissingen gaat het naar Koudekerke, Biggekerke, Meliskerke, Zoutelande, Westkapelle, Aagtekerke, Poppendamme, Domburg en Veere. Rond 16.16 uur worden de auto’s terug verwacht op het Bellamypark in Vlissingen. Daar zijn ze nog tot 17.30 uur te zien.

Bron: PZC
Avatar gebruiker
Mark
 
Berichten: 2979
Geregistreerd: 17 maart 2004, 23:16

Keer terug naar 403, 203 en ouder

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten