welke olie in blok en wat voor oliefilter?

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

welke olie in blok en wat voor oliefilter?

Berichtdoor 203c 1955 » 03 jul 2010, 10:12

Heb een fijne 203c uit 1955 met een 403 motor erin, welke olie toe te passen? In mijn MG gebruik ik Millers 20-50 classic. Uiteraard mineraal. Ik begreep dat de 403 motor 10-50 erg lekker vind, gelukkig snoept de motor niet veel.. Wat moet erin?

En is het oliefilter van wegwerp type, of uitwisselbaar. Ik heb nog niet afgetapt, want nu is het rijweer. Hoewel, niet alleen nu, in de laatste sneeuwperiode ook een leuke rally met de 203 is gereden, mooie dwars ermee... Ook mooie plaatjes gemaakt zal ik er nog eens opzetten als dat lukt. De voiture heeft ook de Tulp en een Wintertail gereden. Dus komt lekker buiten.

Laatst voor mijn werk de 203 mee genomen naar Amsterdam, sta ik op de Overtoom achter een Ferari F430, en heb je met de 203 meer bekijks... komisch wel.


Dank voor de antwoorden alvast.,

A bientot,

Thierry Beukert
203c 1955
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 25 jun 2010, 11:43

Berichtdoor Zwarte 203 » 03 jul 2010, 21:18

Hoi,

Mijn 403 blokje (wat in een 203 zit) draait prima op Ursa Super TD 15W40 van texaco, deze gooi ik ook in de versnellingsbak, beide ververs ik elk jaar. Nu rijd ik er niet zo bar veel mee, alleen zondags en door de week.

In de achteras stop ik regal ep 220 van texaco.

Nu zijn de meningen erg verdeeld over de soorten olie, je zult vast verschillende ideeën te lezen krijgen.

Die van mij draait hier altijd probleemloos op, maar als je rally's wilt gaan rijden, en/of meer kilometers maakt, weet ik niet wat het beste is.

Ik rijd zelf een 2000 km per jaar met de 203.
Zwarte 203
 
Berichten: 267
Geregistreerd: 10 jun 2007, 17:58

Bedankt voor bericht

Berichtdoor 203c 1955 » 04 jul 2010, 09:22

Dank voor je bericht, ikzelf rijd er wat meer mee, 4000 km denk ik te gaan halen, waarvan de helft rallye kilometers, maar dat is minder belastend dan veel over de snelweg te ''knallen''. Recent wel de olie in achteras laten vervangen, juiste type erin, anders is worm zo stuk. Maar dat weet iedereen hier, en heb ik me laten vertellen en gelezen.

Bak kan Milers 20-50 in, blok van horen zeggen 10-50, maar net wat je vereld, iedereen heeft zo zijn eigen voorkeuren. Ik ben een Millers Olis fan. Waarom? Geen idee, mijn MG doet het er uitstekend op, en verbruikte bij de Tulpenrallye van dit jaar, toch bijna 4000 km in een week, minder dan 1 liter. Wel beginnen met een revisiebok, netjes ingereden met inloop olie. en tijdig olie en filter vervangen. Ik zal de vraag eens uitzetten bj Millers, en na het antwoord hier op dit onderwerp berichten. De 403 en 203 blokken blijken verder wel, dat is me verteld door een ervaringsdekunidge die er meerdere gehad hebben, en een echte peugeot fan en eigneaar van meerdere types, weinig olie te verbruiken, en zijn tegen de verwachting van velen, uiterst betrouwbaar.
Á bientot,

Thierry Beukert
- 203c 1955
- mg mgbgt 1967 rally
- citroen picasso 2004 ´eitje´
- mb clk 240 cabriolet 2004
- mitsubishi outlander 2010
203c 1955
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 25 jun 2010, 11:43

Berichtdoor Zwarte 203 » 04 jul 2010, 10:44

Inderdaad, je moet doen waarbij je een goed gevoel hebt, dat ik Texaco gebruik komt doordat ik goede kontakten met de oliehandel heb, en de olie zo van uit de bulk tap.
Dan kost de olie zo'n 1,60 euro de liter.

En wat het filter betreft, die kun je vervangen.

Er kan een Purflux L172 in, die zit ook in de eerste 404's.
En een Fram CH 915 PL kan ook.
Zwarte 203
 
Berichten: 267
Geregistreerd: 10 jun 2007, 17:58


Keer terug naar 403, 203 en ouder

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 62 gasten