Auto remt scheef, kan niet vinden waardoor...

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Auto remt scheef, kan niet vinden waardoor...

Berichtdoor Zwarte 203 » 30 apr 2011, 21:28

Hallo allemaal,

Mijn 203 moet voor de keuring, (doordat het kentekenbewijs nog niet is aangepast wegens trage fransen).
Nu is uit de remtest gebleken dat de auto behoorlijk naar links trekt met remmen.
De remvoering staat op scherp, aan beide kanten gelijk, en aan beide kanten zit evenveel remvoering.
Aan de linkerkant is ie gelijmt, dus een keer vervangen, aan de rechterkant zit een geklonken voering.
Deze kan dus al wat ouder zijn.
De remolie is compleet ververst, en de remcilinder en cupjes aan de rechterkant is compleet schoon/gangbaar gemaakt.
Vorig jaar ook al gedaan, toen zat ie helemaal vast, en heb ik hen met enige aansporing los gekregen.
Zou het kunnen dat doordat de rem dus een tijd niet tot nauwlijks heeft geremt hij verglaasd is?

Of zou de hoofremcilinder te weinig druk op rechts geven?
Als ik de auto ontlucht komt er rechts net zo makkelijk en met net zo veel druk olie uit de ontluchter, dus dat laatste lijkt me niet het geval.
Als een ander persoon de rem intrapt kan ik hem links met veel kracht bijna niet meer rond draaien, maar rechts lukt nog vrij aardig.

Wie heeft er een idee over, of ervaring mee?

De auto moet vrijdag nog een bruidspaar vervoeren, dus ik wil hem wel graag goeg door de keuring krijgen.

Alvast bedankt,
Gerjon
Zwarte 203
 
Berichten: 267
Geregistreerd: 10 jun 2007, 17:58

Re: Auto remt scheef, kan niet vinden waardoor...

Berichtdoor jan-03 » 30 apr 2011, 21:56

Hallo Gerjon, lastig dat die voor de APK moet!! :evil: Maar de mijne trok ook naar 1 kant, naar Links.
Het probleem zat achter.
Daar pakte hij niet iets eerder dan rechts. Remvoering als nieuw. Ik kon hem ook niet verder ontspannen.
Ook als je achteruit reed wilde hij wel een vastlopen.
Ik ben toen uit nood maar naar een stil weggetje gereden en heb daar steeds met de rem een klein beetje ingetrapt gereden.
Ook een paar keer flink geremd.. Daarna was het nog licht voelbaar maar niet storend. Nu na 1500 ongeveer gereden te hebben probleem opgelost.
Die tijd heb jij niet natuurlijk maar misschien dat er nog meer trucs zijn.
gr Jan
Peugeot 406 sedan 1996 Peugeot 203 berline
Een klassieker gebruik je niet maar die beheer je
Afbeelding
Avatar gebruiker
jan-03
 
Berichten: 6529
Geregistreerd: 22 sep 2010, 14:21
Woonplaats: workum

Re: Auto remt scheef, kan niet vinden waardoor...

Berichtdoor 403B-1963 » 30 apr 2011, 23:26

Het zelfde probleem heb ik een jaar of wat geleden ook gehad met de 403.
Bij mij was ook aan een kant de remvoering vervangen.
Dit was een iets andere soort (asbest vrij) dan de niet vervangen voering (asbest houdend).
Gelukkig had ik de andere helft van de set nog. Nadat die gemonteerd was was er nog nauwelijks verschil.
Mijn advies is dus vervang de oude voering door een zelfde als er nu op gelijmd zit.
Beide zijden hebben dan dezelfde frictie en zullen dus in principe geen verschil moeten geven.
Wel even inremmen zodat allebei de voeringen even stroef zijn.

Succes Bevaros
Trotse bezitter van een 403B8 uit 1963, een 403 Familiale uit 1962.
Tevens een 406 2.0 voor dagelijks gebruik. Lid van de APH.
Avatar gebruiker
403B-1963
 
Berichten: 848
Geregistreerd: 11 feb 2006, 11:22
Woonplaats: Wamel

Re: Auto remt scheef, kan niet vinden waardoor...

Berichtdoor Harrie » 30 apr 2011, 23:39

als dat het geval mocht zijn: is dat het juiste antwoord !
remrevisie MOET altijd aan beide zijdes gelijk worden uitgevoerd !

trommels opschuren, roestranden er uit halen, voering ontvetten ( spuitbus remmenreiniger ) en opschuren
nogmaals ontvetten en opschuren.
Staan de afstelnokken goed ? als de ene rem veel later inkomt of helemaal niet... ?

succes en hopelijk red je het voor de APK en kun je vrijdag het bruidspaar confortabel rijden 8)

grt, Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Re: Auto remt scheef, kan niet vinden waardoor...

Berichtdoor 305 friesland » 01 mei 2011, 08:30

wat ook nog wel helpen kan is dat als dit mogelijk is 1 remschoen van de andere kant te verwisselen ,dan heb je twee de zelfde combinnatie van voeringen.
maar als ik het zo hoor twijfel iktoch an de gangbaarheid van de cilinders.
is dit het zelfde als de 403 ,2 cilinders?
het kan nameijk niet zijn dat je met de hand al zo,n groot verschil voelt.
ik zou het gezien de tijd die je hebt eerst zo eens proberen, dus aan beide kanten een nieuwe en een oude schoen, en de nieuwste aan de voorkant.
trommels wisselen helpt ook nog wel eens, ik heb jaren lange een hanomag vrachtwagen gehad die bijna ieder jaar het zelfde probleem had, ondanks dat alles er nieuw op zat, cilinders en voering.
gr hans
super auto,s


peugeot 201 1933
peugeot D4A 1956
peugeot 403 pickup 1957
peugeot 403 sedan 1959
peugeot 305 diesel automaat 1984
peugeot 305 break 1986
citroen C3 1400 2003
citroen c5 combi diesel 2005
305 friesland
 
Berichten: 2059
Geregistreerd: 28 feb 2010, 21:36
Woonplaats: de hoeve

Re: Auto remt scheef, kan niet vinden waardoor...

Berichtdoor Zwarte 203 » 01 mei 2011, 09:32

Dat ik daar nog niet aan gedacht heb, Zal het morgen direct proberen.
De remmen hebben elks één cilinder met twee cupjes/zuigers. Maar die zijn wel los.
Dat is het voordeel van een 203, je kunt de cupjes er uit halen, schoonschuren en er weer in drukken. Als det rubbers achter de cupjes maar goed zijn. Want die zorgt voor de afdichting.
Vorig jaar zat de rechter helemaal vast. Heb hem los gekregen door de cilinder met een paar verloopjes aan een handhydrauliekpomp van een kipper te monteren, daarna met belijd de boel uit elkaar gepompt.

Even terug komen op jouw voorstel, er bestaat dan natuurlijk wel de kans dat ik de remvertraging niet meer haal.
Maar ik probeer het toch nog wel even.
Zwarte 203
 
Berichten: 267
Geregistreerd: 10 jun 2007, 17:58

Re: Auto remt scheef, kan niet vinden waardoor...

Berichtdoor sander203 » 01 mei 2011, 09:38

Toch ook wel een beetje fijn dat je APK-plichtig bent. Kom je er mooi achter dat je met een onveilige situatie op de weg zat. Fijn voor jezelf, voor je pas-getrouwde passagiers en je medeweggebruikers (ik dus :D ).

Ter indicatie: sinds het wegvallen van de APK-plicht is er in het APH magazijn een dramatische daling in de omzet van slijdelen. Remdelen, remslangen, flectors, silentbussen, brandstofslangen etc. Heb ik het nog niet over banden. Wel eens in een optocht mee gereden met allemaal (ongekeurde) klassiekers rondom je gekoesterde voiture? Er hoeft er maar eentje bij te zitten met een verrotte remleiding waar al 3 jaar niemand naar gekeken heeft.... ik houd altijd een beetje afstand. :wink:

Van mij mag de 2-jaarlijkse APK met aangepaste eisen weer terug komen. En tot die tijd staan mijn klassiekers periodiek op de rollenbank en laat ik er een professional onderdoor lopen op een hefbrug. Rekeningen ter inzage doet het ook altijd goed bij eventuele verkoop van de auto,maar dat ter zijde.

Maareh, on-topic: een ongelijke set schoenen links en rechts is funest, dat krijg je niet goed. Trommels links en rechts wisselen kan wellicht iets uitsluiten. Links en rechts 1 schoen omruilen kan je net weer binnen de marges brengen maar een oplopende schoen remt nu eenmaal harder dan een aflopende.
Kortom: moet het goed dan kost het geld: schoenen en remcilinders. Moet het snel en "voor weinig" dan wordt het trial and error.

Ik ga vandaag een voorwiellager Alfa 166 vervangen, ook zo'n fijn zondagklusje :evil: . Succes!
sander203
 
Berichten: 547
Geregistreerd: 09 nov 2004, 13:07
Woonplaats: van Ewijcksluis

Re: Auto remt scheef, kan niet vinden waardoor...

Berichtdoor Zwarte 203 » 01 mei 2011, 14:12

Dat van de keuring, daar heb je gelijk in, ik vind het ook niet erg dat dit gemaakt moet worden, had het anders ook wel gedaan.
Ik heb de auto standaard op de brug staan, in de winterperiode, en bij aanvang van het seizoen loop ik er even onderdoor, om een en ander te controleren.
Zeg maar een soort van apk, controleer dan ook de speling op fusee's stuurkogels e.d. Ik ben mij er goed van bewust wat goed onderhoud met een auto doet.
Eigenlijk doe ik dat met heel mijn wagen/machinepark, om ongemakken in het zaai en oogst seizoen te voorkomen.
Ook in mijn werk als chauffeur en voorheen als machinist weet ik hoe belangrijk het is om op tijd slangen en slijtdelen te vervangen. Maar daar heb ik ook geleerd om het juiste rendement uit de slijtdelen te halen.

Maar de remmen waren mij ontgaan doordat hij goed remde, alleen bij echt hard in drukken trok hij wat naar links, maar ook niet altijd. En een auto op leeftijd moet je met recpect behandelen dus dan worden de remmen ook niet altijd goed gebruikt.

Nu kun je je afvragen waarom hij in de laatste week nog gekeurd moet worden, dat komt doordat ik bezig ben om op het kenktenbewijs een verandering aan te brengen wat het bouwjaar betreft. Nu is dat nog datum eerste invoer 1978, maar via 'l Adventure Frankrijk kun je een geboortebewijs van de auto krijgen, waarin de juiste data staan.

Hier ben ik al een paar maand mee bezig, maar sinds ik betaalt heb gaat het een eens op zijn elf-en-dertigsten.
Ik had gehoopt de verandering op het kentekenbewijs op tijd geregeld te hebben, maar dat gind dus niet meer lukken. Heb nog steeds geen bericht uit Frankrijk gekregen.

Vorige week woensdagmorgen zou de auto voorgekeurd worden, maar laat nou net de beste man een griepje krijgen, dus dat werd donderdagavond dat ik de auto weer op kon halen.
Maar goed, ik probeer eerst de remmerij zo voor elkaar te krijgen, en als de keuring erop zit, dan kan ik altijd nog naar Vekoma om er nieuwe schoenen op te laten slaan.

De auto gaat altijd pro deo weg voor bruiloften, dus daar wordt ik ook niet rijk van, hoeft ook niet, als een ander maar een mooie dag beleeft.
Dan heb ik ook schik.

Wel allemaal hartelijk bedankt voor de reactie's, tips en meningen. Je kunt zelf makkelijk een keer op een verkeerd spoor aan het prakizeren zijn, en dan is zo'n forum toch verrekte makkelijk.
Zwarte 203
 
Berichten: 267
Geregistreerd: 10 jun 2007, 17:58

Berichtdoor Harrie » 01 mei 2011, 21:08

Zwarte 203 schreef:Dat ik daar nog niet aan gedacht heb, Zal het morgen direct proberen.
De remmen hebben elks één cilinder met twee cupjes/zuigers. Maar die zijn wel los.
Dat is het voordeel van een 203, je kunt de cupjes er uit halen, schoonschuren en er weer in drukken. Als det rubbers achter de cupjes maar goed zijn.
Want die zorgt voor de afdichting.

de "rubbers" zijn juist de CUPJES , de cylindrische dingen die remschoen naar buiten drukken heten ZUIGERS en die zitten in de wielremcylinder.
"opschuren" ? heel lichtjes met heel fijn waterproof kan, nooit met grof schuurpapier, dan kunnen ze gaan klemmen.
succes ! grt, Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Re: Auto remt scheef, kan niet vinden waardoor...

Berichtdoor Zwarte 203 » 03 mei 2011, 01:14

Inmiddels een verse APK op de auto, remschoenen omgewisseld, en hij remde perfect, kwam makkelijk door de test heen!

Gelijk nog even vier nieuwe voorwiellagers erop gezet, dus de auto is weer tiptop voor mekaar.

Iedereen bedankt voor de reactie's.

Gerjon
Zwarte 203
 
Berichten: 267
Geregistreerd: 10 jun 2007, 17:58

Re: Auto remt scheef, kan niet vinden waardoor...

Berichtdoor Harrie » 03 mei 2011, 21:52

dan kan het voor het bruidspaar a.s. vrijdag ook niet meer stuk,
en het blijft nog effe mooi weer 8)

grt, Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Re: Auto remt scheef, kan niet vinden waardoor...

Berichtdoor jan-03 » 03 mei 2011, 23:21

En krijgen we een mooie fotoreportage te bewonderen met een gelukkig bruidspaar :mrgreen:
De 2e in korte tijd, blijft mooi die verliefde tortelduifjes in een klassieker.
gr Jan
Peugeot 406 sedan 1996 Peugeot 203 berline
Een klassieker gebruik je niet maar die beheer je
Afbeelding
Avatar gebruiker
jan-03
 
Berichten: 6529
Geregistreerd: 22 sep 2010, 14:21
Woonplaats: workum

Re: Auto remt scheef, kan niet vinden waardoor...

Berichtdoor Harrie » 03 mei 2011, 23:41

janbachee schreef:En krijgen we een mooie fotoreportage te bewonderen met een gelukkig bruidspaar :mrgreen:
De 2e in korte tijd, blijft mooi die verliefde tortelduifjes in een klassieker.
gr Jan

voorpagina van de nieuwe Le LION gezien Jan?

( een 404 Automatique kan je niet aanduwen, maar goed, wel een prachtige foto 8) ) :mrgreen:

grt, Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Re: Auto remt scheef, kan niet vinden waardoor...

Berichtdoor jan-03 » 04 mei 2011, 06:38

Ja en ik vind het prachtig, dus ik begrijp van jou dat de bruid nu nog aan het duwen is!! :mrgreen:
Zeer modern en geëmancipeerd vindt ik overigens, in mijn geval had het wel zeker andersom geweest,
zo geëmancipeerd is mijn eega zeker niet!! :lol:
gr Jan
Peugeot 406 sedan 1996 Peugeot 203 berline
Een klassieker gebruik je niet maar die beheer je
Afbeelding
Avatar gebruiker
jan-03
 
Berichten: 6529
Geregistreerd: 22 sep 2010, 14:21
Woonplaats: workum


Keer terug naar 403, 203 en ouder

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 69 gasten