koelproblemen oltimerdag kampen

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

koelproblemen oltimerdag kampen

Berichtdoor off-center » 10 jul 2011, 12:50

Nu heb ik gister mee gereden met de oltimer dag in kampen.De tourrit ging redelijk maar na ongeveer 25 kilometer niet boven de 50 km/p te hebben gereden was de pueg zo warm dat de slangen begonnen te smelten.
Nu reed er nog een(hele mooie) 403 mee en de eigenaar had een extra (elektrische)koelvin voor de radiateur geplaatst.Hij had namelijk ook altijd koelproblemen gehad.
Is dat warm worden een 403 kwaal of is er iets niet goed aan het koelsysteem?

Iemand suggesties?

(ben maar gewoon een leek die het sleutelen wil leren vandaar deze vragen :-D )

Groetjes Richard
Peugeot 403
off-center
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 03 jul 2011, 14:00

Re: koelproblemen oltimerdag kampen

Berichtdoor 305 friesland » 10 jul 2011, 13:05

staat de ontsteking wel goed afgesteld?
als dit niet zo is kan hij ook te warm worden , die van jou heeft een altijd meedraaiende fin dus dat moet genoeg zijn ,en anders thermostaat controleren .
en welke slangen gingen stuk , de kleine aan de carb zijn oud en van slechte kwaliteit en niet gewapend dus die vervangen.
en wat ik van een andere 403 rijder wel gehoord heb is dat de radiateur na zo veel jaren dicht zit met kalk .
die kun je dan het beste uit de auto halen en ontkalken met azijn of speciale ontkalker en de motor doorspoelen.
die van mij heeft er geen last van , ondanks dat hij een electr, vin heeft.
en zorgen dat je er een meter op krijgt ,dan weet je wat er gebeurd ,des noods een losse onder het dasboard ,die is betrouwbaarder dan de originele.
die wil ik er bij mijn eigen ook op zetten evenals een oliedrukmeter , dat zijn de belangrijkste dingen voor een motor.
super auto,s


peugeot 201 1933
peugeot D4A 1956
peugeot 403 pickup 1957
peugeot 403 sedan 1959
peugeot 305 diesel automaat 1984
peugeot 305 break 1986
citroen C3 1400 2003
citroen c5 combi diesel 2005
305 friesland
 
Berichten: 2059
Geregistreerd: 28 feb 2010, 21:36
Woonplaats: de hoeve

Re: koelproblemen oltimerdag kampen

Berichtdoor jan-03 » 10 jul 2011, 19:15

Ik heb ook gekeken bij die extra ventilator gisteren maar ik zou dit toch niet gaan kopiëren.
Koelproblemen zitten in de motor en door een extra ventilator los je het probleem niet op, allleen de symptomen.
Wat 305 Friesland al zegt eerst het bestaande systeem controleren, thermostaat, slangen, en radiateur..
Als dit te weinig effect heeft dan zijn de koelkanalen van de motor aan de beurt. Die zitten dan ook ernstig verstopt met vuil, roest enz.
Systeem moet dan schoon d.m.v blok doorspoelen of de hele zaak uitelkaar maar dat is een grotere klus om deze schoon te maken.
Ik heb bij APH met iemand gesproken die had op z,n werk volgens mij met hete stoom maar kan ook wat anders zijn geweest het hele blok onder druk doorgeblazen en hierbij kwam er heel veel troep uit. Dus kan het wel het blok reinigen zonder slopen.
Als de motor verder goed is en loopt dan is dit een optie.
Doorspoelen bedoel ik dan mee waar het koelwater doorloopt dus niet het blok waar de krukas enz in zit.
Wel een mooie tocht gehad toch daar in Kampen.. 8)
gr jan
Peugeot 406 sedan 1996 Peugeot 203 berline
Een klassieker gebruik je niet maar die beheer je
Afbeelding
Avatar gebruiker
jan-03
 
Berichten: 6529
Geregistreerd: 22 sep 2010, 14:21
Woonplaats: workum

Re: koelproblemen oltimerdag kampen

Berichtdoor sander203 » 10 jul 2011, 21:42

De radiateur lijkt me de hoofdverdachte. Is je motor je lief dan zou ik 100 tot 150 euro investeren in een mooie nieuw koperen koelblok in je radiateur. Laat dan voor de lol je oude koelblok nog even openzagen, dan kan je zien hoe verschrikkelijk verkalkt en vuil het allemaal is.
Smeltende slangen, echt?
sander203
 
Berichten: 547
Geregistreerd: 09 nov 2004, 13:07
Woonplaats: van Ewijcksluis

Re: koelproblemen oltimerdag kampen

Berichtdoor 305 friesland » 11 jul 2011, 07:18

motor zelf moet goed zijn ,dit is de auto die bij mij weg komt ,geen luchtbellen in radiator ,ik heb er alleen niet meer dan een km of 10 mee gereden en dan merk je dat soort dingen niet.
vervelend bij deze auto is wel dat er nu geen werkende temp meter op zit , een losse universele is denk ik de beste oplossing ,liefst nog mechanisch die op trekkers ook veel gebruikt worden.
de motor zelf is gewoon goed tenzij hij nu echt heet geweest is .
maar het is het proberen waard met ont kalken kost net niks en je ziet dan wel wat er uit komt.
super auto,s


peugeot 201 1933
peugeot D4A 1956
peugeot 403 pickup 1957
peugeot 403 sedan 1959
peugeot 305 diesel automaat 1984
peugeot 305 break 1986
citroen C3 1400 2003
citroen c5 combi diesel 2005
305 friesland
 
Berichten: 2059
Geregistreerd: 28 feb 2010, 21:36
Woonplaats: de hoeve

Re: koelproblemen oltimerdag kampen

Berichtdoor A.B.203 » 14 jul 2011, 12:56

Hoi Richard,
je hebt een prachtige rode 403 met een supergoede carrosserie op de op getikt! Als de motor goed is afgesteld en de fan draait mee dan zit vrijwel zeker je radiateur verstopt. Het beste paardemiddel tegen ontstopping is accuzuur maar het allerbeste is m.i. de raad van Sander M. opvolgen. Het zijn van nature zeker geen warmlopers. Als je altijd in een file moet rijden kan een elektrische fan wel handig zijn maar nodig is het niet. Kijk vandaag eens op marktplaats bij peugeot oldtimers iemand uit Breda biedt zwarte banken aan voor de 403, misschien iets voor je ?
gr Aart Br.
opknappen/repareren en zoveel als mogelijk met de oldtimers de weg op !
203 C en 203 C5 (commerciale) beide uit 1959, en een 308 D van 2015.
Avatar gebruiker
A.B.203
 
Berichten: 1137
Geregistreerd: 27 okt 2010, 15:54
Woonplaats: De Alblasserwaard zh

Re: koelproblemen oltimerdag kampen

Berichtdoor Harrie » 14 jul 2011, 21:26

accuzuur kan pakkingen aantasten, niet aanbevolen.

grt, Harrie

nog 50 te gaan
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Re: koelproblemen oltimerdag kampen

Berichtdoor A.B.203 » 15 jul 2011, 00:15

Harrie, je moet natuurlijk nooit accuzuur door je motor spoelen maar alleen het binnenwerk van de radiateur er mee te lijf gaan. Ik zou wel het gehele koelsysteem met een daarvoor bestemd/bekend reinigingsmiddel behandelen en daarna met water heel goed doorspoelen. Als de ontsteking op tijd staat en de motor wordt snel heet dan kan je er vlgns mij vergif op innemen dat een met ketelsteen verstopte radiateur de oorzaak is. Uitwending kan de warmtewisselaar natuurlijk ook vervuild en dichtgeslagen zijn. Ik wilde de eigenaar van de 403 nog een PB sturen maar dat lukt niet, mogelijk wil hij mij een PB-tje sturen.
opknappen/repareren en zoveel als mogelijk met de oldtimers de weg op !
203 C en 203 C5 (commerciale) beide uit 1959, en een 308 D van 2015.
Avatar gebruiker
A.B.203
 
Berichten: 1137
Geregistreerd: 27 okt 2010, 15:54
Woonplaats: De Alblasserwaard zh

Re: koelproblemen oltimerdag kampen

Berichtdoor Zwarte 203 » 15 jul 2011, 09:08

Ctroenzuur, lost goed ketelsteen op. Befroefde methode, wel goed naspoelen met water.
Zwarte 203
 
Berichten: 267
Geregistreerd: 10 jun 2007, 17:58

Re: koelproblemen oltimerdag kampen

Berichtdoor Harrie » 15 jul 2011, 12:43

A.B.203 schreef:Harrie, je moet natuurlijk nooit accuzuur door je motor spoelen maar alleen het binnenwerk van de radiateur er mee te lijf gaan.

dat had je er niet bij geschreven :wink:
Adviezen op het forum kunnen beter goed omschreven worden om misverstanden ( en/of schade ) te voorkomen.
grt, Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Re: koelproblemen oltimerdag kampen

Berichtdoor tout est beau avec une... » 15 jul 2011, 13:22

Het kan aan mij liggen maar ik zou nooit ergens accuzuur ingooien, behalve dan in de accu natuurlijk.
Niet in de motor maar ook niet in de radiateur het spul is mij te agressief.

M.Vr.Gr.Marco.
202 BH '48
504 coupe '71
104 GL '78
505 Turbo injection '84
605 2.0 SRi '92
RG-01 '13
tout est beau avec une...
 
Berichten: 878
Geregistreerd: 27 maart 2009, 23:24
Woonplaats: Hasselt (ov.)

Re: koelproblemen oltimerdag kampen

Berichtdoor jeroencr » 16 jul 2011, 00:33

Die oplossing van een elektrische extra koelventilator voor de radiator plaatsen vind ik ook persoonlijk niets. Het gebruikt ook weer elektriciteit, en er zal wel een ander probleem zijn als het originele niet goed genoeg koelt/werkt.

Er zit ook al een ventilator achter de radiator. draait die wel? (als het een zelfdenkende is die niet meer werkt en ook niet is vastgedraait met schroefjes draait hij nooit. dan is dat (ook) een probleem)


Als het een verstopt koelsysteem is, dat kan je snel genoeg zien als je in de radiateur kijkt(even kvsniveau wat laten zakken dat je goed bovenin de radiateur kan zien hoe schoon het eruit ziet):
Ik had precies hetzelfde na aankoop met mijn 403, op na dat ik de koppaking had lekgereden, en de kop krom (nieuwe koppaking en 0,3mm af laten vlakken was nodig).

[spoiler]Ja echt dom! maar het zal me niet weer gebeuren!
Me eerste auto, en ik had hem net gekocht, en ik had me voorgenomen om afentoe even te stoppen om onder de motorkap te kijken of alles nog goed ging bij de rit naar huis. maar was er niet van gekomen. ik hield wel de waarschuwingslampjes en (dacht ik) temperatuurmeter in de gaten. maar ik dacht dat het rode lampje achter de temperatuurmeter een temperatuurwaarschuwingslampje was. de temp-meter was niet aangesloten en had ik niet gezien.
Veel geleerd over autos sindsdien, had nog nooit aan een auto zelf gehad, of aan een auto geklust.)
[/spoiler]
kop gevlakt, niewe koppaking, etc etc.
Bij mij was de thermostaat er al uitgehaald zag ik toen.(ik schatte in dat er al koelproblemen waren dus), En de radiateur was helemaal verstopt!.
Ik ben denk ik daarna wel 10+ keer bezig geweest om alles schoon te maken. In het begin verstopte alles heel snel weer elke keer, Maar het ging steeds langer goed
De eerste keer maakte ik naief alleen de radiateur schoon(die was verstopt immers).
Toen zat binnen no-time na al mijn harde schoonmaakwerk hij weer opnieuw helemaal even erg verstopt(1 rondje rijden, misschien 5 km ofzo). Toen zag ik als ik de vuldop van de radiateur eraf bovenin de radiateur heeel troebele kvs, en dat de kanaaltjes door het koelblok helemaal waren dichtgeslipt als ik het niveau wat liet zakken.


Als de motor liep, dan kwamen er soms zelf draaikolkjes rond de kanaaltjes die nog open waren ( zo hard werd het door de paar die dan open waren nog heengetrokken). En als ik het kraantje onderop de radiateur opendraaide liep er met de radiateurdop eraf en met draaiende motor niets uit (omdat hij daar helemaal vacuum zoog, omdat alles naar boven werd gepompt via de motor en het niet goed naar beneden kon lopen in de radiateur).
Ik zag ook allemaal rotzooi/roest/kalk(weet ik het) in alle mogelijke hoeken opgehoopt liggen. En overal zat een smerig laagje op..


Toen weer radiateur schoongemaakt. ( ik gebruikte tuinslang, en heet water uit waterkoker+ citroenzuur die ik door de uit de auto gehaalde radiator met me handen op de slangopeningen heen en weer liet lopen. citroenzuur wordt ook aanbevolen voor ontkalken in aluminium verwarmingselementen van koffiezetapparaten), ook keer met soda rondgereden in heel het systeem (als je heel het systeem spoelt, niet de verwarming vergeten ook door te spoelen/aan te hebben)

Ik kwam er toen achter dat het elke keer opnieuw verstopte, omdat ik niet IN de motor goed actief kon schoonmaken om de hopen eruit te halen. :( . Ik heb zelf het idee dat de radiateur het eerste verstopt raakt omdat daar de smalste kanaaltjes zijn. En vooral als die verstopt gaat hij te warm worden.
Ik denk dat bij mij de doorstroming door de motor, en de interieurverwarming bij mij altijd wel goed zat, maar dat zijn wel de plekken waar verzameld vuil/kalk/rotzooi van XX jaar maar keer op keer blijft uitkomen om opnieuw de radiateur met de smalste kanaaltjes te verstoppen.

Ook keer met een blikje radiatorflush van de brezan rondgereden, en na half uur er weer uit laten lopen.

Ook een keer gelijk met de radiateur de verwarmingsradiateur eruit gehad, en gespoeld met van alles, en met slangen aan de kraan gekoppeld en met kraan vol open water er doorheen laten lopen ( meer geforceerd/ geperst eigenlijk . beide kanten op).
Toen sprongen daar overal lekken in. die heb ik dichtgesoldeert met een campinggasbrandertje en soldeerlood-tin.


Ik werd helemaal gek van elke keer de radiateur eruit halen(paar keer gedaan), dus vanaf toen ging ik het gewoon met de tuinslang schoonmaken bij de auto, en alleen slangen demonteren, maar niet meer hele dingen eruithalen.
Dan ging ik gewoon met de tuinslang bovenin de radiateur alles schoonspuiten, en in het onderblok spuiten van de radiateur na afhalen van de onderste koelslang. En alle plekken die ik kon zien, en waar ik bij kon komen, terwijl de aftappunten allemaal open stonden. En dan doorgaan tot er helder water uit de aftappunten komt. (dat was het makkelijkste/snelste om te doen, kwam ik achter).
Als ik dan net begon met schoonmaken kwam er roestwater uit, en dat werd dan steeds helderder totdat er gewoon helemaal helder water uitkwam, en nergens meer vuil te vinden was(waar ik makkelijk bij kon).
Dan kon 'ie er weer even tegenaan.



wat tips die ik heb geleerd:
-Er zit altijd nog vuil op plekken waar je moeilijk bij komt, en dat versprijdt zich dan daarna opnieuw weer door heel het systeem en verstopt de radiateur elke keer opnieuw(dat was waar het altijd verstopte bij mij denk ik, maar misschien denk ik dat wel omdat dat het enige is wat ik goed kon zien :P )
als het me weer zou gebeuren, zou ik de radiateur, en alles waar ik makkelijk bijkom schoonmaken, en verwachten dat het op korte termijn weer allemaal verstopt zit.
maar ik weet wel dat het na elke keer schoonmaken weer wat langer(meer kilometers)goedgaat , en dat er elke keer minder rotzooi tevoorschijn komt.


-Er gaat 9 a 10 liter kvs in het hele systeem. dus als je met citroenzuur,azijn(is ook een ontkalker, maar iets minder vriendelijk voor aluminium dan citroenzuur), soda(borrelt ook alles schooon), vaatwasserblokjes, wat dan ook, heb rondgereden, en je tapt het af, en zit na 5 liter bijvullen alweer helemaal vol, dan rijd je nog steeds rond met de halve concentratie aan schoonmaakspul. Goed opletten dus dat je daarna zo min mogelijk schoonmaakspul lang in je hele systeem en motor laat staan.

-Ik zou niet na de eerste keren schoonmaken weer vullen met nieuwe dure koelvloeistof, omdat waarschijnlijk toch wel alles opnieuw verstopt, en kvs kost nogal wat ( als je 5 X 10 liter nieuwe kvs moet kopen ben je minstens 100 euro kwijt)
Vul je wel met kvs, kan je de kvs aftappen, en er weer opnieuw ingieten door een handdoek of iets (filteren). heb ik ook een paar keer gedaan.

Je kan misschien ook(begon ik zelf een beetje aan te denken( maar nooit uitgevoert omdat mijn verstoppingen al minder werden), toen later ook van een automonteur gehoord, en ook weer nog wat later hier op het forum gelezen) een soort kvs filter in de bovenste radiateurslang maken met een panty. geen idee hoe goed dat werkt.

Bij mij zijn er 3 aftappunten, het is handig als je die allemaal kan vinden:
-onderop de radiatuer
-bijrijderskant-achteraan op het motorblok.
-onderop de interieurverwarmingsradiateur.


Nu kan ik duizenden kilometers achter elkaar rijden zonder dat het opnieuw verstopt. De kvs blijft ook helder. denk dat het nu 15 000 km terug is dat ik het voor het laatst heb schoongemaakt.
Alleen vlak na het rijden is de kvs een beetje troebel en niet helemaal doorzichtig(misschien nog ietsjes vuil, maar hij heeft er geen last van). als hij dan een kwartietje stil staat is de kvs weer helemaal helder. en alles ziet er mooi schoon uit.
Ik heb toen de rotzooi, en oververhittingsproblemen waren verdwenen ook weer een thermostaat gemonteerd omdat hij anders te koud liep naar mijn mening (Had toen ook weer een WERKENDE :D temperatuurmeter)




Bij jou een nieuw koelblok zal denk ik
-ook meteen verstopt raken,
-of misschien iets minder snel omdat een nieuw dik koelblok misschien wat dikkere kanaaltjes heeft.
-of misschien verstopt het niet en lost het het probleem wel op, maar dan rijdt je wel met heel roestig vervuilde kvs met brokken vuil rond.
Als je ook veel vuil,kalk, roest, verstoppingen hebt zou ik eerst de XX jaar vuil er een beetje uit laten komen want misschien is de oude radiator nog goed genoeg. (als bijna alle kanaaltjes goed doorstromen, en bijna alle lamellen nog goed zijn is de radiateur als alles anders ook goed is nog goed genoeg)

Als je een tijdje hebt gereden, en je zet de motor af kan je met de hand aan de achterkant van de radiator goed voelen of het ergens niet goed doorstroomt(dan blijft een vertikaal stuk koud. je kan dan niet goed 1 kanaaltje snel opmerken, maar het geeft wel een indruk).
als je er wat uit laat lopen, kan je ook zien door de vulopening of kanaaltjes daar bovenin verstopt zijn.

Succes. :D !, en wees voorzichtig. Het klinkt dat wanneer je slangen beginnen te smelten de motor al aardig te heet is. Houdt in de gaten dat je niet met nog maar een half gevuld kvs-systeem komt dus omdat alles droogkookt!
Het niveau moet je vind ik minimaal houden dat je kan zien dat er nog wat in zit als je de radiatordop eraf haalt . Als je hem helemaal vol doet gooit hij er altijd ietsjes uit als het warm wordt. Is niet erg (er is geen expansievat)maar houdt het niveau wel hoog genoeg dat je het kvspeil kan zien onder de radiatordop en controleer dat regelmatig zodat je nooit met nog maar een paar liter rondrijdt en de waterpomp het al niet meer omhoog kan pompen en alles misgaat.

Bij mij werkt alles nu goed/perfect, en hij komt nooit boven de 90 graden. oftewel voor jou zonder themperatuurmeter: als hij zonder de radiatordop erop water staat te koken, loopt hij te warm.




Het is denk ik(was het thans bij mij) vuil wat bij jou is losgekomen uit de motor en vuil op allerlei andere moeilijk bereikbaar plekken om schoon te maken. Dat hebben (erg) oude autos na lang stilstaan gewoon, en als er dan ineens meer dan een kwartietje mee wordt gereden wordt het pas duidelijk.

Als het een verstopt koelsysteem is, en het is heel erg zal je :
-het schoonmaken nog wel een paar keer moeten herhalen .
-Of zoals janbachee zei de hele motor demonteren (geen reele optie natuurlijk), of dat iets met stoom. Je kan het prima zelf doen als je makkelijk bereikbare plekken een aantal keer blijft schoonmaken tot er geen vuil meer tevoorschijn komt.
203 en 403 forever!
jeroencr
 
Berichten: 197
Geregistreerd: 02 maart 2010, 11:25

Re: koelproblemen oltimerdag kampen

Berichtdoor off-center » 18 jul 2011, 19:49

Hallo!

Sorry voor mijn wat late reactie,ben erg druk geweest met de Peug:-D

Ik heb sinds de problemen tijdens de oltimerdag al weer een aantal kilometers gereden..Met soda in mijn blokje..
Nu wist ik maar twee aftap punten te zitten,die op de radiateur en die op het blok..Al een paar keer alles eruit laten lopen en wat een rotzooi daar allemaal wel niet uit kwam..goeiedag hey:-D
Maar het water wat ik bijvul verdampt als sneeuw voor de zon..Dus ik vrees dat ik mijn koppaking heb lekgereden :cry:
Overigens gooit hij wel erg veel water uit de bovenkant van de radiator. En de radiator zelf word ook aan de onderkant warm dus die lijkt me niet verstopt?
Iemand enig idee wat een koppakkingset moet kosten?

@305 friesland:

Je vertelde me bij aankoop dat je een andere motor in de rode had gebouwd..Waar kwam deze motor vandaan? Had ie al lang stilgelegen? En bij aankoop deed de kachel het al niet(de blower wel) en de thermostaat werkte ook niet(stond constant open)..
En hoe kreeg jij in hemelsnaam de kofferklep open:-D

Voel me trouwens nog steeds de koning te rijk hoor met de peug en ga er alles aan doen om er weer wat moois van te maken..Nog bedankt voor de tip over de banken,ga direct ff kijken!
Peugeot 403
off-center
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 03 jul 2011, 14:00

Re: koelproblemen oltimerdag kampen

Berichtdoor jan-03 » 18 jul 2011, 21:33

Hoe staat het er nu voor met de rode 403?? Mooie auto hoor, ik hoop dat je er veel plezier van mag hebben!!
Hij wordt al een aardig fotomodel!! :mrgreen:
Ik zou overigens ook best eens een stukje in de 403 willen rijden, eens kijken en horen :mrgreen: wat de verschillen zijn met de 203!!
Het is weer een jonger type dan de 203tjes!! 1500cc motor moet ook makkelijk 120km kunnen halen lijkt me..
gr Jan.
Peugeot 406 sedan 1996 Peugeot 203 berline
Een klassieker gebruik je niet maar die beheer je
Afbeelding
Avatar gebruiker
jan-03
 
Berichten: 6529
Geregistreerd: 22 sep 2010, 14:21
Woonplaats: workum

Re: koelproblemen oltimerdag kampen

Berichtdoor 305 friesland » 18 jul 2011, 21:41

de achterklep is inderdaad lastig ,iets naar achteren trekken en dan hendel omhoog en dan moet hij los zijn.
wel jammer ,zoals je het nu omschrijft kan de koppakking wel eens lek zijn.
dat de kachel geen warmte geeft kan komen doordat de kabels niet aangesloten zitten , de hendels op hat dasboard gaan licht zonder bediening dus.
super auto,s


peugeot 201 1933
peugeot D4A 1956
peugeot 403 pickup 1957
peugeot 403 sedan 1959
peugeot 305 diesel automaat 1984
peugeot 305 break 1986
citroen C3 1400 2003
citroen c5 combi diesel 2005
305 friesland
 
Berichten: 2059
Geregistreerd: 28 feb 2010, 21:36
Woonplaats: de hoeve

Re: koelproblemen oltimerdag kampen

Berichtdoor jeroencr » 20 jul 2011, 04:51

off-center schreef:Hallo!

Sorry voor mijn wat late reactie,ben erg druk geweest met de Peug:-D

Ik heb sinds de problemen tijdens de oltimerdag al weer een aantal kilometers gereden..Met soda in mijn blokje..
Nu wist ik maar twee aftap punten te zitten,die op de radiateur en die op het blok..Al een paar keer alles eruit laten lopen en wat een rotzooi daar allemaal wel niet uit kwam..goeiedag hey:-D
Maar het water wat ik bijvul verdampt als sneeuw voor de zon..Dus ik vrees dat ik mijn koppaking heb lekgereden :cry:

bij mij(met goede koppaking alweer) reed hij ongeveer 15 minuten goed, en dan begon hij het water met 1 liter per 5-10 minuten(schat ik) in te dampen alleen door de verstoppingen dat hij niet goed koelde en te heet werd.


Overigens gooit hij wel erg veel water uit de bovenkant van de radiator. En de radiator zelf word ook aan de onderkant warm dus die lijkt me niet verstopt?

als er damp en druk op het koelsysteem komt(kan ook door alleen te warm worden en koken gebeuren) kan je aan een garage vragen of ze er een co2 meter bij kunnen houden om te zien of de koppaking lek is.
een andere manier waarop de koppaking lek kan gaan tussen de cilinder en het koelsysteem is dat er een heleboel witte rook uit de uitlaat komt.


Bij mij "verdween" ook water/koelvloeistof (met goede koppaking en alles). 10-15 Minuten na koude start werd de motor te warm, en dan begon hij de kvs/water in te dampen met (ik schat) 1 liter per 5 a 10 minuten.
Dat komt erop neer dat hij iets te heet werd ,maar niet heter werd omdat hij de kvs aan het verdampen/inkoken is. Het is geen koelsysteem wat onder heel hoge druk werkt zoals bij modernere autos dat het tot 130 graden kan ofzoiets door een veel hogere druk.

Heb je al eens gekeken of de kanaaltjes door het koelblok niet verstopt zijn? als het hele koelblok zelf ook warm wordt lijkt het me wel goed te gaan. Ik weet niet meer zo goed, maar ik dacht dat bij mij het onderblok van de radiator ook warm werd, net zo warm ongeveer als het bovenblok, terwijl het koelblok grotendeels koud bleef en half verstopt zat als ik het bekeek.

Ik had getypt actief schoonmaken als er erg veel vuil is. als er heel veel vuil de kanaaltjes door het koelblok verstopt, dan moeten die echt allemaal goed vrij worden gemaakt. het doel is om alles zo schoon mogelijk elke keer te maken, zodat de radiator zo goed mogelijk (zoals toen het nieuw was in 1960)doorstroomt van boven naar onder.

wat ik daarvoor (ook) deed was met de tuinslang met spuit(Gewoon gardena) alles bovenin de radiator waar ik bij kon komen met vuldop eraf schoonspuiten. ook keek ik met een zaklampje(als ik in een donkere garage stond) ook wat niet recht onder de vuldop zat. dus ook in de hoeken van het bovenblok vd radiator.

Als je daarmee niet alles wegkrijgt, kan je ook een afwasborstel (actief schoonmaken :P ) gebruiken. De afwasborstel die ik had had precies een handige vorm dat ik daarmee bijna overal in het bovenblok vd radiator kon komen via de vulopening. Ga dan overal langs "schrubben"(afwasborstel bewegen). en vooral de ingangen van de kleine kanaaltjes die naar onder in de radiator lopen moeten weer helemaal open.

Als je dan de tuinslang met stromend water er ook bij hebt, kan je het vuil wat je met de afwasborstel loskrijgt meteen wegspoelen, en dan loopt het met het water mee naar onder en de aftappunten uit(heel vies water wat er dan uitloopt onderop)
dit moest bij mij meerdere keren herhaalt worden. de eerste paar keer had ik elke keer de radiator helemaal losgenomen uit de auto, en mooi schoongemaakt, maar dat vond ik teveel werk.

Iemand enig idee wat een koppakkingset moet kosten?

60 euro voor een set met nog wat andere pakkingkjes erbij?
misschien iets minder voor alleen een koppaking?
@305 friesland:

Je vertelde me bij aankoop dat je een andere motor in de rode had gebouwd..Waar kwam deze motor vandaan? Had ie al lang stilgelegen? En bij aankoop deed de kachel het al niet(de blower wel) en de thermostaat werkte ook niet(stond constant open)..

Leuk!
En hoe kreeg jij in hemelsnaam de kofferklep open:-D

Voel me trouwens nog steeds de koning te rijk hoor met de peug en ga er alles aan doen om er weer wat moois van te maken..Nog bedankt voor de tip over de banken,ga direct ff kijken!


hoelang heb je de auto al? en hoelang is de kofferklep al niet meer open geweest dan? :roll: :mrgreen:
203 en 403 forever!
jeroencr
 
Berichten: 197
Geregistreerd: 02 maart 2010, 11:25

Re: koelproblemen oltimerdag kampen

Berichtdoor A.B.203 » 18 aug 2011, 10:36

Jeroen,

hoe vorderen de werkzaamheden aan de rode 403 ? Het is zo stil, draait de motor al weer bij een normale werktemperatuur ?
Hoop wel dat je hem op de weg houdt anders zijn mijn bodem en remleidingwerkzaamheden voor niets geweest.
In het boek van 25 jr APH staat je auto ook afgebeeld.

gr Aart
opknappen/repareren en zoveel als mogelijk met de oldtimers de weg op !
203 C en 203 C5 (commerciale) beide uit 1959, en een 308 D van 2015.
Avatar gebruiker
A.B.203
 
Berichten: 1137
Geregistreerd: 27 okt 2010, 15:54
Woonplaats: De Alblasserwaard zh

Re: koelproblemen oltimerdag kampen

Berichtdoor v/dbroek » 03 jan 2012, 22:29

de rode peugeot 403 uit kampen staat nu bij mij in eindhoven heb echter nog niet veel tijd gehad om aan te werken.
maar mijn eerste indruk is geen kapotte koppakking en geen verstopt koelsysteem.
maar bij het rijden loopt de druk in het koelsysteem iets op en blaast hij de koelvloeistof door het drukventiel in de bovenkant
van de radiateur er uit.
tussen dit ventiel zat wat vuil en het veertje is vrij zwak.
nu staat hij voorlopig nog even binnen om alles een beetje na te lopen maar zo gauw ik weet of het koelprobleem
hier mee is opgelost laat ik het weten
en ik sta er ook van te kijken hoe gaaf deze auto is vanonderen
het is mijn eerste oldtimer maar vind het prachtig het was een van mijn eerste auto's toen ik 18 was
v/dbroek
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 03 jan 2012, 21:58

Re: koelproblemen oltimerdag kampen

Berichtdoor 305 friesland » 01 feb 2012, 19:14

mooi dat deze weer boven water is ,we waren hem al kwijt , hij is echt gaaf van onderen ja ongekend.
de auto is van ab203 geweest en ik heb hem bij een handelaar gekocht samen met mijn groene 403.
wat er met de koeling is weeet ik niet motor liep bij mij goed .
super auto,s


peugeot 201 1933
peugeot D4A 1956
peugeot 403 pickup 1957
peugeot 403 sedan 1959
peugeot 305 diesel automaat 1984
peugeot 305 break 1986
citroen C3 1400 2003
citroen c5 combi diesel 2005
305 friesland
 
Berichten: 2059
Geregistreerd: 28 feb 2010, 21:36
Woonplaats: de hoeve

Re: koelproblemen oltimerdag kampen

Berichtdoor jan-03 » 11 maart 2012, 23:22

Hoe staat het er voor v/d Broek met de rode 403? Al want rondjes gereden rond Eindhoven??
gr Jan.
Peugeot 406 sedan 1996 Peugeot 203 berline
Een klassieker gebruik je niet maar die beheer je
Afbeelding
Avatar gebruiker
jan-03
 
Berichten: 6529
Geregistreerd: 22 sep 2010, 14:21
Woonplaats: workum

Re: koelproblemen oltimerdag kampen

Berichtdoor 403diesel » 11 maart 2012, 23:52

Ik heb alweer een tijd geleden contact gehad met dhr vd Broek.

Het spook dat deze auto al heel lang in z'n greep had bleek eigenlijk vrij simpel; er was een metalen stukje (vriesdop o.i.d.) in het waterpomphuis tegen het "schoepen" wiel van de waterpomp gekomen waardoor dit wiel deels was gesleten. M.a.w, de waterpomp pompte niet meer.
Ik heb dit verhaal gehoord n.a.v. de vraag van Dhr. vd Broek of ik eventueel een waterpomp over had. Dieselpomp is volgens mij anders.
Toch is het nu gerepareerd door, voor zover ik begrepen heb, een schoepenwiel van een 104 op de waterpompas van originele waterpomp te persen waarbij ook de lagers en de keerringen zijn vernieuwd. Ik heb gevraagd foto's van deze ingreep te plaatsen aangezien dit best nuttige informatie kan zijn.
Ik zal nog eens contact opnemen. Wellicht dat dit verhaal alsnog geplaatst kan worden.
Peugeot 403 Diesel '66
Peugeot 403 Diesel Pickup '63
Peugeot 107 XS 2010
Peugeot 205 Junior 1986
Peugeot Boxer 2,5 TDI 1999
Rover SD1 3500 AT 1978
Rover SD1 2300S Man 1981
Rover SD1 3500 V8S Man 1980
403diesel
 
Berichten: 2235
Geregistreerd: 26 jun 2011, 22:55
Woonplaats: Tiel

Re: koelproblemen oltimerdag kampen

Berichtdoor A.B.203 » 12 maart 2012, 11:02

Zo zie je maar weer dat je echt alles chronologisch moet nalopen als er iets mis is. Je gaat er vanuit dat een waterpomp het gewoon doet als hij niet lekt of geen herrie maakt. Vindingrijk dat oppersen van een ander schoepenwiel. Een nieuwe pomp is behoorlijk aan de prijs. Hoop deze zomer de rode 403 nog eens ergens tegen te komen.
opknappen/repareren en zoveel als mogelijk met de oldtimers de weg op !
203 C en 203 C5 (commerciale) beide uit 1959, en een 308 D van 2015.
Avatar gebruiker
A.B.203
 
Berichten: 1137
Geregistreerd: 27 okt 2010, 15:54
Woonplaats: De Alblasserwaard zh

Re: koelproblemen oltimerdag kampen

Berichtdoor sander203 » 12 maart 2012, 21:53

403diesel schreef:Ik heb alweer een tijd geleden contact gehad met dhr vd Broek.

Het spook dat deze auto al heel lang in z'n greep had bleek eigenlijk vrij simpel; er was een metalen stukje (vriesdop o.i.d.) in het waterpomphuis tegen het "schoepen" wiel van de waterpomp gekomen waardoor dit wiel deels was gesleten. M.a.w, de waterpomp pompte niet meer.
Ik heb dit verhaal gehoord n.a.v. de vraag van Dhr. vd Broek of ik eventueel een waterpomp over had. Dieselpomp is volgens mij anders.
Toch is het nu gerepareerd door, voor zover ik begrepen heb, een schoepenwiel van een 104 op de waterpompas van originele waterpomp te persen waarbij ook de lagers en de keerringen zijn vernieuwd. Ik heb gevraagd foto's van deze ingreep te plaatsen aangezien dit best nuttige informatie kan zijn.
Ik zal nog eens contact opnemen. Wellicht dat dit verhaal alsnog geplaatst kan worden.


Had het maar gevraagd, ik heb een nieuwe origele diesel-waterpomp op voorraad :-)
sander203
 
Berichten: 547
Geregistreerd: 09 nov 2004, 13:07
Woonplaats: van Ewijcksluis

Re: koelproblemen oltimerdag kampen

Berichtdoor 403diesel » 13 maart 2012, 00:05

sander203 schreef:Had het maar gevraagd, ik heb een nieuwe origele diesel-waterpomp op voorraad


Mooi Sander, ga ik onthouden: ik heb diesels, hij benzine. Heb dus een gebruikte diesel waterpomp waarvan ik niet weet of deze goed is. Mocht ik er een keer eentje nodig hebben dan weet ik waar ik moet zijn :mrgreen:
Peugeot 403 Diesel '66
Peugeot 403 Diesel Pickup '63
Peugeot 107 XS 2010
Peugeot 205 Junior 1986
Peugeot Boxer 2,5 TDI 1999
Rover SD1 3500 AT 1978
Rover SD1 2300S Man 1981
Rover SD1 3500 V8S Man 1980
403diesel
 
Berichten: 2235
Geregistreerd: 26 jun 2011, 22:55
Woonplaats: Tiel

Re: koelproblemen oltimerdag kampen

Berichtdoor jan-03 » 13 maart 2012, 10:49

Sander schreef:
Had het maar gevraagd, ik heb een nieuwe origele diesel-waterpomp op voorraad :-)


Hij is ook nog ORI-Geel dat is makkelijk terug vinden op Zolder Sander..... :lol: :lol:
Voor Serge ook mooi zo'n unieke kleur.. :mrgreen:
gr Jan.
Peugeot 406 sedan 1996 Peugeot 203 berline
Een klassieker gebruik je niet maar die beheer je
Afbeelding
Avatar gebruiker
jan-03
 
Berichten: 6529
Geregistreerd: 22 sep 2010, 14:21
Woonplaats: workum


Keer terug naar 403, 203 en ouder

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 39 gasten