Die oplossing van een elektrische extra koelventilator voor de radiator plaatsen vind ik ook persoonlijk niets. Het gebruikt ook weer elektriciteit, en er zal wel een ander probleem zijn als het originele niet goed genoeg koelt/werkt.
Er zit ook al een ventilator achter de radiator. draait die wel? (als het een zelfdenkende is die niet meer werkt en ook niet is vastgedraait met schroefjes draait hij nooit. dan is dat (ook) een probleem)
Als het een verstopt koelsysteem is, dat kan je snel genoeg zien als je in de radiateur kijkt(even kvsniveau wat laten zakken dat je goed bovenin de radiateur kan zien hoe schoon het eruit ziet):
Ik had precies hetzelfde na aankoop met mijn 403, op na dat ik de koppaking had lekgereden, en de kop krom (nieuwe koppaking en 0,3mm af laten vlakken was nodig).
[spoiler]Ja echt dom! maar het zal me niet weer gebeuren!
Me eerste auto, en ik had hem net gekocht, en ik had me voorgenomen om afentoe even te stoppen om onder de motorkap te kijken of alles nog goed ging bij de rit naar huis. maar was er niet van gekomen. ik hield wel de waarschuwingslampjes en (dacht ik) temperatuurmeter in de gaten. maar ik dacht dat het rode lampje achter de temperatuurmeter een temperatuurwaarschuwingslampje was. de temp-meter was niet aangesloten en had ik niet gezien.
Veel geleerd over autos sindsdien, had nog nooit aan een auto zelf gehad, of aan een auto geklust.)
[/spoiler]
kop gevlakt, niewe koppaking, etc etc.
Bij mij was de thermostaat er al uitgehaald zag ik toen.(ik schatte in dat er al koelproblemen waren dus), En de radiateur was helemaal verstopt!.
Ik ben denk ik daarna wel 10+ keer bezig geweest om alles schoon te maken. In het begin verstopte alles heel snel weer elke keer, Maar het ging steeds langer goed
De eerste keer maakte ik naief alleen de radiateur schoon(die was verstopt immers).
Toen zat binnen no-time na al mijn harde schoonmaakwerk hij weer opnieuw helemaal even erg verstopt(1 rondje rijden, misschien 5 km ofzo). Toen zag ik als ik de vuldop van de radiateur eraf bovenin de radiateur heeel troebele kvs, en dat de kanaaltjes door het koelblok helemaal waren dichtgeslipt als ik het niveau wat liet zakken.
Als de motor liep, dan kwamen er soms zelf draaikolkjes rond de kanaaltjes die nog open waren ( zo hard werd het door de paar die dan open waren nog heengetrokken). En als ik het kraantje onderop de radiateur opendraaide liep er met de radiateurdop eraf en met draaiende motor niets uit (omdat hij daar helemaal vacuum zoog, omdat alles naar boven werd gepompt via de motor en het niet goed naar beneden kon lopen in de radiateur).
Ik zag ook allemaal rotzooi/roest/kalk(weet ik het) in alle mogelijke hoeken opgehoopt liggen. En overal zat een smerig laagje op..
Toen weer radiateur schoongemaakt. ( ik gebruikte tuinslang, en heet water uit waterkoker+ citroenzuur die ik door de uit de auto gehaalde radiator met me handen op de slangopeningen heen en weer liet lopen. citroenzuur wordt ook aanbevolen voor ontkalken in aluminium verwarmingselementen van koffiezetapparaten), ook keer met soda rondgereden in heel het systeem (als je heel het systeem spoelt, niet de verwarming vergeten ook door te spoelen/aan te hebben)
Ik kwam er toen achter dat het elke keer opnieuw verstopte, omdat ik niet IN de motor goed actief kon schoonmaken om de hopen eruit te halen.
. Ik heb zelf het idee dat de radiateur het eerste verstopt raakt omdat daar de smalste kanaaltjes zijn. En vooral als die verstopt gaat hij te warm worden.
Ik denk dat bij mij de doorstroming door de motor, en de interieurverwarming bij mij altijd wel goed zat, maar dat zijn wel de plekken waar verzameld vuil/kalk/rotzooi van XX jaar maar keer op keer blijft uitkomen om opnieuw de radiateur met de smalste kanaaltjes te verstoppen.
Ook keer met een blikje radiatorflush van de brezan rondgereden, en na half uur er weer uit laten lopen.
Ook een keer gelijk met de radiateur de verwarmingsradiateur eruit gehad, en gespoeld met van alles, en met slangen aan de kraan gekoppeld en met kraan vol open water er doorheen laten lopen ( meer geforceerd/ geperst eigenlijk . beide kanten op).
Toen sprongen daar overal lekken in. die heb ik dichtgesoldeert met een campinggasbrandertje en soldeerlood-tin.
Ik werd helemaal gek van elke keer de radiateur eruit halen(paar keer gedaan), dus vanaf toen ging ik het gewoon met de tuinslang schoonmaken bij de auto, en alleen slangen demonteren, maar niet meer hele dingen eruithalen.
Dan ging ik gewoon met de tuinslang bovenin de radiateur alles schoonspuiten, en in het onderblok spuiten van de radiateur na afhalen van de onderste koelslang. En alle plekken die ik kon zien, en waar ik bij kon komen, terwijl de aftappunten allemaal open stonden. En dan doorgaan tot er helder water uit de aftappunten komt. (dat was het makkelijkste/snelste om te doen, kwam ik achter).
Als ik dan net begon met schoonmaken kwam er roestwater uit, en dat werd dan steeds helderder totdat er gewoon helemaal helder water uitkwam, en nergens meer vuil te vinden was(waar ik makkelijk bij kon).
Dan kon 'ie er weer even tegenaan.
wat tips die ik heb geleerd:-Er zit altijd nog vuil op plekken waar je moeilijk bij komt, en dat versprijdt zich dan daarna opnieuw weer door heel het systeem en verstopt de radiateur elke keer opnieuw(dat was waar het altijd verstopte bij mij denk ik, maar misschien denk ik dat wel omdat dat het enige is wat ik goed kon zien
)
als het me weer zou gebeuren, zou ik de radiateur, en alles waar ik makkelijk bijkom schoonmaken, en verwachten dat het op korte termijn weer allemaal verstopt zit.
maar ik weet wel dat het na elke keer schoonmaken weer wat langer(meer kilometers)goedgaat , en dat er elke keer minder rotzooi tevoorschijn komt.
-Er gaat 9 a 10 liter kvs in het hele systeem. dus als je met citroenzuur,azijn(is ook een ontkalker, maar iets minder vriendelijk voor aluminium dan citroenzuur), soda(borrelt ook alles schooon), vaatwasserblokjes, wat dan ook, heb rondgereden, en je tapt het af, en zit na 5 liter bijvullen alweer helemaal vol, dan rijd je nog steeds rond met de halve concentratie aan schoonmaakspul. Goed opletten dus dat je daarna zo min mogelijk schoonmaakspul lang in je hele systeem en motor laat staan.
-Ik zou niet na de eerste keren schoonmaken weer vullen met nieuwe dure koelvloeistof, omdat waarschijnlijk toch wel alles opnieuw verstopt, en kvs kost nogal wat ( als je 5 X 10 liter nieuwe kvs moet kopen ben je minstens 100 euro kwijt)
Vul je wel met kvs, kan je de kvs aftappen, en er weer opnieuw ingieten door een handdoek of iets (filteren). heb ik ook een paar keer gedaan.
Je kan misschien ook(begon ik zelf een beetje aan te denken( maar nooit uitgevoert omdat mijn verstoppingen al minder werden), toen later ook van een automonteur gehoord, en ook weer nog wat later hier op het forum gelezen) een soort kvs filter in de bovenste radiateurslang maken met een panty. geen idee hoe goed dat werkt.
Bij mij zijn er 3 aftappunten, het is handig als je die allemaal kan vinden:
-onderop de radiatuer
-bijrijderskant-achteraan op het motorblok.
-onderop de interieurverwarmingsradiateur.
Nu kan ik duizenden kilometers achter elkaar rijden zonder dat het opnieuw verstopt. De kvs blijft ook helder. denk dat het nu 15 000 km terug is dat ik het voor het laatst heb schoongemaakt.
Alleen vlak na het rijden is de kvs een beetje troebel en niet helemaal doorzichtig(misschien nog ietsjes vuil, maar hij heeft er geen last van). als hij dan een kwartietje stil staat is de kvs weer helemaal helder. en alles ziet er mooi schoon uit.
Ik heb toen de rotzooi, en oververhittingsproblemen waren verdwenen ook weer een thermostaat gemonteerd omdat hij anders te koud liep naar mijn mening (Had toen ook weer een WERKENDE
temperatuurmeter)
Bij jou een nieuw koelblok zal denk ik
-ook meteen verstopt raken,
-of misschien iets minder snel omdat een nieuw dik koelblok misschien wat dikkere kanaaltjes heeft.
-of misschien verstopt het niet en lost het het probleem wel op, maar dan rijdt je wel met heel roestig vervuilde kvs met brokken vuil rond.
Als je ook veel vuil,kalk, roest, verstoppingen hebt zou ik eerst de XX jaar vuil er een beetje uit laten komen want misschien is de oude radiator nog goed genoeg. (als bijna alle kanaaltjes goed doorstromen, en bijna alle lamellen nog goed zijn is de radiateur als alles anders ook goed is nog goed genoeg)
Als je een tijdje hebt gereden, en je zet de motor af kan je met de hand aan de achterkant van de radiator goed voelen of het ergens niet goed doorstroomt(dan blijft een vertikaal stuk koud. je kan dan niet goed 1 kanaaltje snel opmerken, maar het geeft wel een indruk).
als je er wat uit laat lopen, kan je ook zien door de vulopening of kanaaltjes daar bovenin verstopt zijn.
Succes.
!, en wees voorzichtig. Het klinkt dat wanneer je slangen beginnen te smelten de motor al aardig te heet is. Houdt in de gaten dat je niet met nog maar een half gevuld kvs-systeem komt dus omdat alles droogkookt!
Het niveau moet je vind ik minimaal houden dat je kan zien dat er nog wat in zit als je de radiatordop eraf haalt . Als je hem helemaal vol doet gooit hij er altijd ietsjes uit als het warm wordt. Is niet erg (er is geen expansievat)maar houdt het niveau wel hoog genoeg dat je het kvspeil kan zien onder de radiatordop en controleer dat regelmatig zodat je nooit met nog maar een paar liter rondrijdt en de waterpomp het al niet meer omhoog kan pompen en alles misgaat.
Bij mij werkt alles nu goed/perfect, en hij komt nooit boven de 90 graden. oftewel voor jou zonder themperatuurmeter: als hij zonder de radiatordop erop water staat te koken, loopt hij te warm.
Het is denk ik(was het thans bij mij) vuil wat bij jou is losgekomen uit de motor en vuil op allerlei andere moeilijk bereikbaar plekken om schoon te maken. Dat hebben (erg) oude autos na lang stilstaan gewoon, en als er dan ineens meer dan een kwartietje mee wordt gereden wordt het pas duidelijk.
Als het een verstopt koelsysteem is, en het is heel erg zal je :
-het schoonmaken nog wel een paar keer moeten herhalen .
-Of zoals janbachee zei de hele motor demonteren (geen reele optie natuurlijk), of dat iets met stoom. Je kan het prima zelf doen als je makkelijk bereikbare plekken een aantal keer blijft schoonmaken tot er geen vuil meer tevoorschijn komt.