Wat heb je vandaag gedaan aan je 203, 403

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Wat heb je vandaag gedaan aan je 203, 403

Berichtdoor 403diesel » 25 jul 2011, 00:55

Ik heb deze posts al bij de jongere typen Peugeot's gezien en miste dit nog voor de oudere peugeots.
Er zijn veel werkjes te doen die niet echt onder een specifiek probleem vallen.
Ook de post van Jan om eens wat meer over de oudere leeuwen te schrijven en een paar dingen die ik vandaag heb gedaan lijkt me een mooie gelegenheid nu de aftrap te doen voor de 203, 403 en ouder.

Wellicht kunnen de mod's dit een beetje stroomlijnen, er een sticky van maken of iets dergelijks. Ben niet echt op de hoogte van alle in's en out's van een forum.

Bij mijn 403 kwamen met de aankoop een behoorlijke berg onderdelen.

Zaterdag heb ik de deuren die erbij zaten eens aan aan nadere inspectie onderworpen en schoongemaakt. De bekleding was niet aanwezig en de raamslingers en deurhendels zitten in dozen. Tuinslang op de deuren gezet en met een borstel schoongeborsteld met een sterk ontvettend schoonmaakmiddel. Bleek dat degene die de deuren een keer geconserveerd heeft wel erg kwistig met amber is omgesprongen want van alle 4 de deuren zaten de afwateringsgaten helemaal dicht. Deze heb ik weer opengemaakt zodat het water er weer uit kan. Op het oog redelijk nette deuren maar waar de lak is gebarsten op één van de deuren zit er wel plamuur onder. Binnenkort eens kijken met een magneetje of dit een echt dikke laag is.
Verder heb ik platen hardboard gehaald om de deurpanelen aan de binnenkant weer een beetje te fatsoeneren. De oude zijn wel erg golfplaat geworden.
Ook zit er bij de onderdelen een radiator. Deze onderaan even afgestopt en gevuld met water liet al snel zien dat deze niet meer helemaal fris is.
Het extra stuurhuis heb ik bij het tankstation op de hoek met de hogedrukspuit met ontvetter schoongespoten. Hierna de speling gecontrolleerd en de vetnippels doorgesmeerd. Prima stuurhuisje, alleen de rubber bussen aan de uiteinden zijn redelijk vergaan.

Zondag de bijgeleverde achterschermen en kofferklep schoongemaakt. Grappig dat het originele kenteken op de kentekenplaat zich heeft afgetekend in de lak van de kofferklep. Ik vraag me nu ik dit schrijf af of in frankrijk kentekens op departementsniveau worden afgegeven. Wellicht is dan aan het kenteken af te lezen waar de donorauto ongeveer vandaan komt. De kofferklep is in redelijke conditie, alleen de hoekjes links en rechtsonderin zijn iets aangetast en er zit een klein deukje in de bolling van de klep. Deze klep is in ieder geval veel beter dan de klep die er nu op zit.

De komende week even flink met de Kever aan de gang zodat die zo snel mogelijk weer naar buiten kan en ik ruimte heb voor de 403.

Morgen misschien nog even onder de 403 kruipen om de smeernippels even een slagje vet te geven. Hangt een beetje van het weer af.

Groet, Serge
Peugeot 403 Diesel '66
Peugeot 403 Diesel Pickup '63
Peugeot 107 XS 2010
Peugeot 205 Junior 1986
Peugeot Boxer 2,5 TDI 1999
Rover SD1 3500 AT 1978
Rover SD1 2300S Man 1981
Rover SD1 3500 V8S Man 1980
403diesel
 
Berichten: 2235
Geregistreerd: 26 jun 2011, 22:55
Woonplaats: Tiel

Re: Wat heb je vandaag gedaan aan je 203, 403

Berichtdoor ruit'48 » 25 jul 2011, 07:33

403diesel schreef: Grappig dat het originele kenteken op de kentekenplaat zich heeft afgetekend in de lak van de kofferklep. Ik vraag me nu ik dit schrijf af of in frankrijk kentekens op departementsniveau worden afgegeven. Wellicht is dan aan het kenteken af te lezen waar de donorauto ongeveer vandaan komt.



Inderdaad , Serge, worden er in Fr. kentekens afgegeven met het dep. nr. het zijn de laatste twee cijfers van ~ 01 (Ain) tot ~95 (Val d'Oise)
dus als de afdruk goed zichtbaar is kun je de zien waar je voiture vandaan komt.

Gr. Kees
-404 berline 1961 (prod. jaar '60)
Suzuki Baleno Estate 1.8 GTX automatic

Aime ta voiture, soigne~la , conduis bien et conduis toi bien !
Avatar gebruiker
ruit'48
 
Berichten: 6086
Geregistreerd: 22 nov 2008, 20:03
Woonplaats: Goeree ~ Overflakkee

Re: Wat heb je vandaag gedaan aan je 203, 403

Berichtdoor jan-03 » 25 jul 2011, 12:27

Ik hoop dat hier flink wat gepost wordt, zou mooi zijn!!
Serge ik zou zeggen kruip eens met camera rondom deze mooi 403 en schiet wat plaatjes voor ons.. :mrgreen:
Heeft de 403 ook nog dezelfde smeerpunten als de 203 of is dat toen al teruggebracht.
gr Jan.
Peugeot 406 sedan 1996 Peugeot 203 berline
Een klassieker gebruik je niet maar die beheer je
Afbeelding
Avatar gebruiker
jan-03
 
Berichten: 6529
Geregistreerd: 22 sep 2010, 14:21
Woonplaats: workum

Re: Wat heb je vandaag gedaan aan je 203, 403

Berichtdoor 403diesel » 25 jul 2011, 12:59

Plaatjes schieten tussen de bedrijven door vergeet ik nogal eens.
Ben dan lekker bezig en sta er niet bij stil :oops:
Smeerpunten zijn er redelijk wat:
Fuseepennen 2x
Spoorstangkogels 2x
Stuurhuis 3x
Voorveer 2x
Koppelingspedaalas 1x
Kruiskoppelingshuis 1x
Cardanastussenlager 1x
Waterpomplager 1x

Dit is wat ik zo even snel tegenkom. Misschien zitten er wel meer in.
Best veel eigenlijk. Zijn het er bij een 203 nog meer?

Groet, serge
Peugeot 403 Diesel '66
Peugeot 403 Diesel Pickup '63
Peugeot 107 XS 2010
Peugeot 205 Junior 1986
Peugeot Boxer 2,5 TDI 1999
Rover SD1 3500 AT 1978
Rover SD1 2300S Man 1981
Rover SD1 3500 V8S Man 1980
403diesel
 
Berichten: 2235
Geregistreerd: 26 jun 2011, 22:55
Woonplaats: Tiel

Re: Wat heb je vandaag gedaan aan je 203, 403

Berichtdoor jan-03 » 25 jul 2011, 14:53

Ja ongeveer wel, o ja ook op de bladveren?
gr Jan.
Peugeot 406 sedan 1996 Peugeot 203 berline
Een klassieker gebruik je niet maar die beheer je
Afbeelding
Avatar gebruiker
jan-03
 
Berichten: 6529
Geregistreerd: 22 sep 2010, 14:21
Woonplaats: workum

Re: Wat heb je vandaag gedaan aan je 203, 403

Berichtdoor A.B.203 » 25 jul 2011, 21:17

Hoi Serge,

mooi dat je van plan bent om die oude diesel echt op de weg te houden. Je hebt vlgns mij alle smeerpunten zo wel genoemd. Ook nog even in het cardan en de versnellingsbak kijken of er nog genoeg olie in zit. Het onderstel van de 203 en 403 verschilt niet zo veel, ik vermoed dat jouw auto aan de achterkant al wel gewone telescoop schokdempers heeft.
Foto 's zijn prachtig maar het lukt mij (nog) niet om ze van picasa, het fotoprogramma op onze computer, bij een bericht te plaatsen. Ik heb je wagen pas bij de APH bewonderd en de diesel horen tokkelen. Is de motor inmiddels helemaal oke want ik ben wel nieuwsgierig wat er nu precies aan mankeerde. Knutsel ze en hou een ieder op de hoogte
van de vorderingen en problemen.

gr Aart Br.
opknappen/repareren en zoveel als mogelijk met de oldtimers de weg op !
203 C en 203 C5 (commerciale) beide uit 1959, en een 308 D van 2015.
Avatar gebruiker
A.B.203
 
Berichten: 1137
Geregistreerd: 27 okt 2010, 15:54
Woonplaats: De Alblasserwaard zh

Re: Wat heb je vandaag gedaan aan je 203, 403

Berichtdoor 403diesel » 25 jul 2011, 23:37

Vandaag eigenlijk weinig gedaan aan de 403. Even met andere dingen bezig geweest. Wel heb ik 4 meter roodkoperen buis gehaald om een nieuwe brandstofleiding te leggen. Nog steeds lucht. Nu ben ik het een beetje zat dus de hele rotzooi maar venvangen. De leiding is verdacht doordat deze tegen de arm van de schakelstang heeft geschuurd. Een buigijzertje voor 3,4 en 6 mm had ik al. Jammer dat de buis van de rol komt. Ik had liever recht gehad; scheelt weer een hoop strekwerk. Toch proberen het er een beetje netjes onder te krijgen.
Ik had nog even gekeken naar het oude kenteken van de donorklep. Was iets van 1029-DG-55. Als het departementnummer 55 zou zijn komt de auto uit Meuse in het noorden van frankrijk. Als de achterschermen van dezelfde auto komen had deze ook een Roze pearl dak :shock: Very Girly

Afbeelding


De donor achterklep:
Afbeelding

Linker scherm:
Afbeelding


A.B.203 schreef:Ook nog even in het cardan en de versnellingsbak kijken of er nog genoeg olie in zit.

Toen ik je bij de APH tegenkwam ging ik er in eerste instantie heen om cardanolie te halen. Ik heb vandaag al een schone knijpfles meegenomen naar m'n hal. Wil de auto op bokken zetten er gelijk een aantal dingen aan de onderkant doen, waaronder de brandstofleiding en de cardanolie dan gelijk verversen. Ook het smeren van het tussenlager met de vetspuit etc. Gelijk de bakolie verversen en de schakelstangen afstellen. Vanuit de 4e versnelling terug naar 2 of 3 gaat niet echt lekker. Moet de hendel eerst een stukje naar voren trekken (tegen de veerspanning in) alvorens deze in 2 of 3 wil. Even uitzoeken wat het precies is.
Als de auto dan toch omhoog staat wil ik gelijk eens kijken of er ergens een overbrengingsverhouding op de cardan staat. Mocht iemand weten waar (en of) dit te vinden is dan hoor ik het graag.

A.B.203 schreef:ik vermoed dat jouw auto aan de achterkant al wel gewone telescoop schokdempers heeft


Ja, klopt. Ook één van de klusjes als de auto omhoog staat: Kijken waar het gerammel linksachter vandaan komt. Lijkt op een gare schokdemper maar kunnen ook bussen zijn. Bij de onderdelen zitten 2 schokdempers maar ik heb geen idee hoe deze zijn. Ze lijken niet lek i.i.g.
Puntje 384 op het lijstje met controlepuntjes :wink:

Ik denk dat iedereen die een klassieker koopt wel een tijdje nodig heeft om alles te controleren en de auto te leren kennen. Ik ben inmiddels van mening dat je een auto het beste leert kennen door er eerst maar eens een tijdje in te rijden alvorens de auto uit elkaar te trekken. Dit doe ik dan ook maar, en met veel plezier.

Morgen weer een stukje verder.

Groet, Serge
Peugeot 403 Diesel '66
Peugeot 403 Diesel Pickup '63
Peugeot 107 XS 2010
Peugeot 205 Junior 1986
Peugeot Boxer 2,5 TDI 1999
Rover SD1 3500 AT 1978
Rover SD1 2300S Man 1981
Rover SD1 3500 V8S Man 1980
403diesel
 
Berichten: 2235
Geregistreerd: 26 jun 2011, 22:55
Woonplaats: Tiel

Re: Wat heb je vandaag gedaan aan je 203, 403

Berichtdoor Harrie » 26 jul 2011, 00:04

DELETED
Laatst bijgewerkt door Harrie op 26 jul 2011, 22:02, in totaal 1 keer bewerkt.
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Re: Wat heb je vandaag gedaan aan je 203, 403

Berichtdoor Michael » 26 jul 2011, 08:33

ik denk dat je er naast zit Harrie, net als de versnellingspook.
stel het schakelmechanisme maar eens op elkaar af, de beweging evenwijdig met de stuurkolom . dit schakelstangetje iets langer !

succes en anders bel je maar weer Serge.
404 familiale
404 pick-up 1972/78/79 werkpaarden
404 pick-up kipper
404 oplegger combinatie
404 coupe 1967 grijs
404 pick up verlengd
404 pickup "DANGEL"
403 pickup
504 pickup en sedan
202 pickup
Avatar gebruiker
Michael
 
Berichten: 1239
Geregistreerd: 31 maart 2004, 22:59
Woonplaats: brummen

Re: Wat heb je vandaag gedaan aan je 203, 403

Berichtdoor 305 friesland » 26 jul 2011, 10:28

Ja als ik het zo lees is het niet de syngromesch maar afstelling en ik weet wat je bedoelt.
Hij staat dan net niet recht voor de schakelgaffel en 2 tegelijk dat wil niet.
Wonderbaarlijk genoeg schakelt die van mij perfect , ik heb er zelf niks aan hoeven doen op dat gebied.
Zo verbaast het mij ook nog steeds dat er geen enkele rammel in zit onder het rijden, af en toe alleen de uitlaat die even ergens tegen aan tikt verder niet.
En ik vind de versnellingen elkaar mooi opvolgen , zo kun je er vlot mee schakelen, in combinatie met de pittige benzine motor. :D
De klussen die ik moet doen komen van de winter wel ,nu eerst andere auto,s die wat tijd nodig hebben.
Maar ik vind het nog steeds mooie wagens en die ik heb met de robri stukken toont toch net effe anders dan standaard ook door luxere uitvoering uiteraard , grille tochtruitjes strippen en schuifdak.
Jan , ja mag rustig langskomen om een proefritje te maken in mijn 403 hoor , ik ben ook wel benieuwd wat je er van vind, en anders eind september bij de meeting , daar moet uiteraard effe foto,s gemaakt worden van deze oude beestjes samen naast elkaar lekker origineel en oud. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
super auto,s


peugeot 201 1933
peugeot D4A 1956
peugeot 403 pickup 1957
peugeot 403 sedan 1959
peugeot 305 diesel automaat 1984
peugeot 305 break 1986
citroen C3 1400 2003
citroen c5 combi diesel 2005
305 friesland
 
Berichten: 2059
Geregistreerd: 28 feb 2010, 21:36
Woonplaats: de hoeve

Re: Wat heb je vandaag gedaan aan je 203, 403

Berichtdoor jeroencr » 26 jul 2011, 13:48

Michael schreef:ik denk dat je er naast zit Harrie, net als de versnellingspook.
stel het schakelmechanisme maar eens op elkaar af, de beweging evenwijdig met de stuurkolom . dit schakelstangetje iets langer !

succes en anders bel je maar weer Serge.


Bij mij was afstelling en de bak en synchroringen goed. maar ging hij steeds langzamer en trager uit zichzelf naar het midden toe(waar 2 en 3 dan zitten naar boven en naar onder).
toen merkte ik op dat een stukje metaal waar het contacslot aanvast zit tegen de versnellingstang aanliep, waardoor hij erg stroef bewoog. als je ook een contactslot met stuurslot hebt, kan dat snel gaan aanlopen Als je het stuur een keer beweegt (perongeluk) met het stuurslot erop.

Dus ook (eerst? )even kijken of alle stangetjes nog goed vrij bewegen. vooral het contactslot is makkelijk te zien en op te merken.

Het moet uit zichzelf goed naar het midden kunnen springen, anders loopt er waarschijnlijk iets aan.
Wat ik met aanlopend stangetje moest doen bij het schakelen vanuit 4 naar 3 of 2 was de versnellingshendel even naar me toe halen, loslaten, en dan pas omhoog/beneden.
Als je moet schakelen met: naar je toe halen, daar houden, en dan omhoog/beneden - dan ligt het aan de afstelling/lengte van een stangetje.
203 en 403 forever!
jeroencr
 
Berichten: 197
Geregistreerd: 02 maart 2010, 11:25

Re: Wat heb je vandaag gedaan aan je 203, 403

Berichtdoor 403diesel » 26 jul 2011, 20:42

Harrie schreef:Het heeft er alle schijn van, dat er enkele synchromesh-ringen versleten zijn.


De bak schakelt goed verder; niet hakerig of kraken bij terugschakelen etc. Niks mis mee. Er is vlot mee te schakelen als je een beetje weet hoe.

305 friesland schreef:Wat ik met aanlopend stangetje moest doen bij het schakelen vanuit 4 naar 3 of 2 was de versnellingshendel even naar me toe halen, loslaten, en dan pas omhoog/beneden.


Dit is precies wat ik ook heb, alleen de oorzaak is anders. De pook komt wel elke keer in het midden uit, dus de veren zijn ook in orde en er loopt niets aan. Een stuurslot heb ik niet, contactslot ook niet trouwens.
Ik heb met het doorsmeren van de koppelingsas / schakelas eens goed naar de hevel gekeken die onderaan de stuurkolom gemonteerd zit en de de beweging van de pook evenwijdig aan de stuurkolom overbrengt op de bak. Deze hevel zit op een asje en het geheel zit flink speling op. Bij de partij onderdelen zat ook een stuurkolom met zo'n hevel, geheel spelingsvrij.

Afbeelding

Helaas hebben ze hier een keer een modifitatie op uitgevoerd dus zijn ze niet uitwisselbaar. Degene op de reserve stuurkolom is dikker en de bedieningsnok is anders. Jammer 1:1 overzetten was makkelijk geweest.

Het asje is minder versleten dan het gat in de hevel.
Afbeelding

Ik had nog een stukje fosforbrons liggen en heb dit even teruggedraaid naar 10,15 mm. Iets aan de grote kant, maar kan deze nog iets terugdraaien. Morgen het gat in de hevel opboren naar 10 en de bus erin persen. Gat opboren naar 7,9 of 8 en de boel weer monteren. Goede hoop dat de speling dan weer een stuk minder is.
Op zich komt deze speling overeen met het schakelbeeld; eerst even de pook naar je toe halen (richting 1 en achteruit) om de speling te overbruggen, loslaten en naar boven (2 of beneden (3) bewegen. Is goed mee te rijden zo, maar kan beter :D

Ook vandaag de cardan afgetapt. Eerst met een klein schroevendraaiertje alle prut uit de vierkante gaten van de aftap en vulplug gehaald. Duidelijk heeft degene die dit de laatste keren los gehaald heeft dit niet gedaan aangezien de eerste paar mm van de gaten eerder rond dat vierkant waren :cry:
Ook om de pluggen alle zand verwijderd en alles goed schoon gemaakt dat er geen troep in de gaten valt bij het loshalen van de pluggen.
Verversen was duidelijk geen overbodige luxe; olie was flink zwart.

Alle smeernippels een slagje of wat vet gegeven waarbij opviel dat de vooras geen smeernippels heeft, ook geen gaten waar ze in gezeten kunnen hebben. M'n reserve vooras heeft dit wel. Ook een modificatie geweest?

Groet, Serge
Peugeot 403 Diesel '66
Peugeot 403 Diesel Pickup '63
Peugeot 107 XS 2010
Peugeot 205 Junior 1986
Peugeot Boxer 2,5 TDI 1999
Rover SD1 3500 AT 1978
Rover SD1 2300S Man 1981
Rover SD1 3500 V8S Man 1980
403diesel
 
Berichten: 2235
Geregistreerd: 26 jun 2011, 22:55
Woonplaats: Tiel

Re: Wat heb je vandaag gedaan aan je 203, 403

Berichtdoor 403diesel » 27 jul 2011, 22:36

Vandaag even het busje in de hevel geperst en het gat voor het asje geboord.

Afbeelding

Boel in elkaar gezet met nieuw vet. Ook de stangetjes even goed schoon gemaakt. Zal nogal wat zand in de kommen waar de kogeltjes in vallen.
Niets af hoeven stellen. Schakelt nu als een mes door de boter :D Ik hoef met terugschakelen van 4 naar 3 niet meer eerst de pook omhoog te halen.
Verder cardan gevuld met nieuwe olie. Oude was flink zwart.

Weer met het brandstofsysteem bezig geweest, er blijft lucht in komen. Nu een ander filterhuis gemonteerd.
Boel weer ontlucht en met de 403 naar huis gereden i.p.v. de bus.

Nog even een plaatje van de blauwen naast elkaar.

Afbeelding

Morgen olie halen. Gaat toch wel vrij hard met die open carterventilatie. Straat wordt i.i.g. weer mooi zwart :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Peugeot 403 Diesel '66
Peugeot 403 Diesel Pickup '63
Peugeot 107 XS 2010
Peugeot 205 Junior 1986
Peugeot Boxer 2,5 TDI 1999
Rover SD1 3500 AT 1978
Rover SD1 2300S Man 1981
Rover SD1 3500 V8S Man 1980
403diesel
 
Berichten: 2235
Geregistreerd: 26 jun 2011, 22:55
Woonplaats: Tiel

Re: Wat heb je vandaag gedaan aan je 203, 403

Berichtdoor 403diesel » 04 aug 2011, 19:33

Met het oog op de komende tourrit in het zuiden des lands waarvan nog niet helemaal duidelijk is of ik mee kan rijden, ben ik vandaag even bezig geweest met de bijrijdersstoel. Het leek alsof er een deel van het schuim onder de bekleding miste waardoor je met je bovenbenen op de veren zat. Niet echt confortabel, maar erger nog :mrgreen: , de veren kunnen door de skai snijden.

Bekleding losgehaald en er miste duidelijk een stukje

Afbeelding

Ook is het frame volgepropt met schuim en is er een stuk beddenspiraalveer in het frame gespannen. Volgens mij niet helemaal origineel. Ik heb het maar laten zitten, stuk canvas over de veren met een laag polyetherschuim. Vervolgens de bekleding er weer overheen en met een krammentang weer vastgezet zoals die zat.

Weet iemand een middeltje dat gebruikt kan worden om de bekleding weer schoon te krijgen? Ik heb een stukje met ontvetter geprobeerd, maar het wordt er niet echt schoner van. Ook een kunststofreiniger doet niet veel.

Groet, Serge
Peugeot 403 Diesel '66
Peugeot 403 Diesel Pickup '63
Peugeot 107 XS 2010
Peugeot 205 Junior 1986
Peugeot Boxer 2,5 TDI 1999
Rover SD1 3500 AT 1978
Rover SD1 2300S Man 1981
Rover SD1 3500 V8S Man 1980
403diesel
 
Berichten: 2235
Geregistreerd: 26 jun 2011, 22:55
Woonplaats: Tiel

Re: Wat heb je vandaag gedaan aan je 203, 403

Berichtdoor Marinus » 04 aug 2011, 19:46

403diesel schreef:Met het oog op de komende tourrit in het zuiden des lands waarvan nog niet helemaal duidelijk is of ik mee kan rijden, ben ik vandaag even bezig geweest met de bijrijdersstoel. Het leek alsof er een deel van het schuim onder de bekleding miste waardoor je met je bovenbenen op de veren zat. Niet echt confortabel, maar erger nog :mrgreen: , de veren kunnen door de skai snijden.

Bekleding losgehaald en er miste duidelijk een stukje.

Ook is het frame volgepropt met schuim en is er een stuk beddenspiraalveer in het frame gespannen. Volgens mij niet helemaal origineel. Ik heb het maar laten zitten, stuk canvas over de veren met een laag polyetherschuim. Vervolgens de bekleding er weer overheen en met een krammentang weer vastgezet zoals die zat.

Weet iemand een middeltje dat gebruikt kan worden om de bekleding weer schoon te krijgen? Ik heb een stukje met ontvetter geprobeerd, maar het wordt er niet echt schoner van. Ook een kunststofreiniger doet niet veel.

Groet, Serge


Serge, mocht het tegenzitten met de bekleding is dit wellicht nog een optie. Een in goede staat verkerend interieur voor een 403. Er zit welliswaar 3 modeljaren tussen, maar die verschillen zullen niet echt groot zijn. Zie Marktplaats advertentie interieur 403 1963

Peugeot 605 SR 3.0 V6 v12 (123Kw) 1992 / blanc
Peugeot 208 1.2 110 Allure automaat 2016 /gris shark
Peugeot 508 GT 2.2 HdiF automaat 2014 / gris haria
Avatar gebruiker
Marinus
 
Berichten: 2676
Geregistreerd: 07 okt 2006, 22:07
Woonplaats: Overloon

Re: Wat heb je vandaag gedaan aan je 203, 403

Berichtdoor 403diesel » 05 aug 2011, 23:10

Het hele interieur is nu rood/wit en het vinyl is niet echt slecht.

Het schoonmaken blijkt vrij lastig te zijn, al diverse middelen geprobeerd maar niets lijkt echt goed te werken. Misschien is het vuil er in de loop der jaren al teveel in getrokken en de kleur uitgebleekt. In ieder geval zit het weer goed.
Peugeot 403 Diesel '66
Peugeot 403 Diesel Pickup '63
Peugeot 107 XS 2010
Peugeot 205 Junior 1986
Peugeot Boxer 2,5 TDI 1999
Rover SD1 3500 AT 1978
Rover SD1 2300S Man 1981
Rover SD1 3500 V8S Man 1980
403diesel
 
Berichten: 2235
Geregistreerd: 26 jun 2011, 22:55
Woonplaats: Tiel

Re: Wat heb je vandaag gedaan aan je 203, 403

Berichtdoor 403diesel » 12 aug 2011, 23:31

Ik heb vandaag maar eens n.a.v. de post over het ruitenwisserasje voor de 403 eens gekeken wat er aan ruitenwissermotoren in de bakken reserveonderdelen zit. Mijn ruitenwissers komen ook niet terug in de oorspronkelijke positie na uitzetten.
Ik heb iets van 6 of 7 motoren gevonden; een stuk of 3 met één pool, de andere met 2 polen. Ik begrijp nu een beetje beter hoe het systeem in elkaar zit. Een pool wordt bedient door de schakelaar, de andere op constant +. Er zit nu een ruitenwissermotor met één pool in de auto maar weet niet of er een externe afslag op positie in zit. Als dit niet het geval is ga ik toch prutsen en er een motor met 2 polen in zetten. Toch wel handig dat de ruitenwissers onderaan de ruit stoppen. Zeker als je in de stad of met druk verker rijdt vergt het bepalen van het moment om de ruitenwissers op precies het juiste moment uit te zetten teveel aandacht. Ik het alle motoren even aan de stroom gehangen en er zaten 2 stroomvreters tussen; het vet van de tandwieltjes helemaal ingedroogd. Met ontvetter schoongemaakt en nieuw vet er in gedaan.
Zondag weer verder.
Peugeot 403 Diesel '66
Peugeot 403 Diesel Pickup '63
Peugeot 107 XS 2010
Peugeot 205 Junior 1986
Peugeot Boxer 2,5 TDI 1999
Rover SD1 3500 AT 1978
Rover SD1 2300S Man 1981
Rover SD1 3500 V8S Man 1980
403diesel
 
Berichten: 2235
Geregistreerd: 26 jun 2011, 22:55
Woonplaats: Tiel

Re: Wat heb je vandaag gedaan aan je 203, 403

Berichtdoor Harrie » 14 aug 2011, 23:51

als de ruitewissers vanzelf op NUL-stand moeten stoppen ( nadat de schakelaar uit is ),
moet de r.w. motor constant + krijgen via een andere aansluiting, anders kan dat niet.
succes! grt, Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Re: Wat heb je vandaag gedaan aan je 203, 403

Berichtdoor 403diesel » 17 aug 2011, 00:37

Harrie schreef:als de ruitewissers vanzelf op NUL-stand moeten stoppen ( nadat de schakelaar uit is ),
moet de r.w. motor constant + krijgen via een andere aansluiting, anders kan dat niet.


Ik heb het idee dat bij de 403 origineel er een éénpolige ruitenwissermotor gemonteerd is met een constant + schakelaar onder het dashboard. Zodra de ruitenwisser wordt uitgezet krijgt de motor door deze externe schakelaar nog spanning tot deze door het kastje onder het dashboard wordt onderbroken. Op dit kastje onder het dashboard hebben duidelijk 2 aansluitpunten gezeten. Helaas is dit door iemand ooit al een keer weggesnoeid. Om goed te kunnen zien hoe het precies zit, of gezeten heeft moet volgens mij het hele dashboard er uit.
Ik heb voor nu de éénpolige motor gewisseld voor een tweepolige met een interne schakelaar. Ik moet alleen nog even een constant + (+ over het contact) trekken van de "zekeringkast" door het schutbord.

Over snoeien gesproken: Er is nog wel wat te snoeien onder het dashboard; wat een bende :?

Afbeelding

Je komt vanalles tegen; spanningvoerende draden ongezekerd direct op de accupool erbij gezet die naar een relais gaan waarvan ik nog niet weet waarvoor deze dient, meerdere loze massadraden her en der loshangend onder het dashboard die bij elkaar komen op één massapunt (parker in de a-stijl geschroefd), draden die 4 keer verlengt zijn doormidden van knijpstekker verloophulsjes (zou een reden kunnen zijn waarom m'n temperetuurmeter nooit boven de 65 graden uitkomt), één schakelaar waar een opgeboste draadbundel aan zit die nergens op aangesloten is, diverse doorvoeringen door het schutbord die zijn afgekit i.p.v. netjes met een doorvoerrubbertje, etc. Ik hoef me voorlopig niet te vervelen.

Ow ja, ik heb gisteren ook de leeuw uit één van de onderdelenbakken op de motorkap gemonteerd i.p.v. het afdekplaatje. Niet origineel voor mijn auto, maar wel leuk, en handig. Je stuurt gewoon de leeuw achterna, kom je vanzelf waar je zijn moet :D
Peugeot 403 Diesel '66
Peugeot 403 Diesel Pickup '63
Peugeot 107 XS 2010
Peugeot 205 Junior 1986
Peugeot Boxer 2,5 TDI 1999
Rover SD1 3500 AT 1978
Rover SD1 2300S Man 1981
Rover SD1 3500 V8S Man 1980
403diesel
 
Berichten: 2235
Geregistreerd: 26 jun 2011, 22:55
Woonplaats: Tiel

Re: Wat heb je vandaag gedaan aan je 203, 403

Berichtdoor jan-03 » 17 aug 2011, 08:21

Die wirwar van draden lijkt een beetje op die van m,n 304! :roll: Daar gaat veel tijd in zitten om dit te ontrafelen!! :-)
gr Jan.
Peugeot 406 sedan 1996 Peugeot 203 berline
Een klassieker gebruik je niet maar die beheer je
Afbeelding
Avatar gebruiker
jan-03
 
Berichten: 6529
Geregistreerd: 22 sep 2010, 14:21
Woonplaats: workum

Re: Wat heb je vandaag gedaan aan je 203, 403

Berichtdoor A.B.203 » 18 aug 2011, 10:29

Hoi Serge,

Ik dacht dat het onder het dashboard van mijn 203 een zooitje was, maar jouw 403 is nog veel erger zie ik nu.
Je heb het over ruitenwissermotoren en in dit item ben ik ook geinteresseerd. Misschien dat jij of andere forummers me kunnen helpen. Bij mijn 203 blijven de wissers bij het uitzetten rechtop staan terwjl de bovenkanten van de wissers naar de zijkanten van de ruit moeten vallen. (1 naar links en 1 naar rechts) Het rare is dat de bedienknop in ruststand uitgetrokken is, wordt de knop ingedrukt dan gaan ze in werking. Een idee wat er precies mis is ?

gr Aart
opknappen/repareren en zoveel als mogelijk met de oldtimers de weg op !
203 C en 203 C5 (commerciale) beide uit 1959, en een 308 D van 2015.
Avatar gebruiker
A.B.203
 
Berichten: 1137
Geregistreerd: 27 okt 2010, 15:54
Woonplaats: De Alblasserwaard zh

Re: Wat heb je vandaag gedaan aan je 203, 403

Berichtdoor jan-03 » 19 aug 2011, 11:35

Ik kreeg een paar foto's van AB203 gemaild die hard bezig is de 203 weer helemaal in oude glorie te herstellen...
De foto's op het forum plaatsen lukt ( nog ) niet dus maar effe zo:

Afbeelding

Afbeelding
De mooie robri

Afbeelding
Een geheel dicht geslibde remslang!!
gr Jan.
Peugeot 406 sedan 1996 Peugeot 203 berline
Een klassieker gebruik je niet maar die beheer je
Afbeelding
Avatar gebruiker
jan-03
 
Berichten: 6529
Geregistreerd: 22 sep 2010, 14:21
Woonplaats: workum

Re: Wat heb je vandaag gedaan aan je 203, 403

Berichtdoor A.B.203 » 19 aug 2011, 21:04

Ja Janbachee bedankt voor de voorzet. Vorig jaar kocht in in noord oost Drente een 203 uit 1959. De auto was zeker niet origineel maar zag er wel leuk uit. Een garagist had de auto na 12 jr stilstand weer rijbaar gemaakt. Vier nieuwe remcilinders, voor nieuwe remslangen en de motor aan de praat gemaakt. Ik zocht een knutselauto die wel kon rijden.
Bij dit onderwerp zal ik me bij de remmen houden. De auto remde best wel, de remmen afsteld en alle trommels werden warm. De remslang bij de achterwielen was niet vervangen en zat vol dwarse scheurtjes, voor de zekerheid vervangen dus. Deze slang na een jaar rijden deze week doorgeknipt en de nippel-einden uit de houders gedraaid. Omdat de beide uiteinden zijn voorzien van rechtse draad moest er dus een nippel los gemaakt worden.
Dat is niet gelukt, de twee stukken zaten muurvast met elkaar verbonden. Door alle kruipolie en mechanisch geweld ging de complete verbindingensnippel om de metalen steun draaien welke tegen de achteras is gelast. Uiteindelijk ging dat zo soepel dat de nieuwe remslang gemonteerd kon worden. De korte koperen remleiding naar het verdeelstuk op de achteras kon wonderwel na wat heen en weer draaien vrij soepel uit de grote verbindingsnippel verwijderd worden. Remolie DOT 4 erin en alle cilinders doorgespoeld en ontlucht middels de 'trapmethode'.
Resultaat nog steeds goed remmen en geen lekkage !
Bij onderzoek van de oude remslang bleek dat het wel een heel dikke gelaagde slang was, ik vraag me af hij zo maar had gebarsten. Wel zag ik dat de doorlaat min of meer verstopt zat met naar ik aanneem opgelost rubberresidu. Dit spul zat als en soort van zwarte worm in de slang, merkwaardig dat de achterwielen toch nog werden beremd. Voor de zekerheid rij ik binnenkort over een remmentestbank, gewoon uit nieuwsgierigheid naar het resultaat. Op het forum las ik een stuk van Sander M. hij betreurde het min of meer dat oude auto's niet meer naar de APK hoeven. Ik vind dat juist een opluchting, maar dat wil niet zeggen dat je geen (preventief) onderhoud moet blijven plegen. Het kan zeker geen kwaad om een APK keurmeester bekend met oude auto's zo af en toe eens objectief naar je voiture te laten kijken en zijn of haar adviezen daarna ter harte te nemen. Janbachee plaatst nog wat foto's.
opknappen/repareren en zoveel als mogelijk met de oldtimers de weg op !
203 C en 203 C5 (commerciale) beide uit 1959, en een 308 D van 2015.
Avatar gebruiker
A.B.203
 
Berichten: 1137
Geregistreerd: 27 okt 2010, 15:54
Woonplaats: De Alblasserwaard zh

Re: Wat heb je vandaag gedaan aan je 203, 403

Berichtdoor Harrie » 19 aug 2011, 21:47

beste A.B., heb je die mooie bougies al gemonteerd ? 8)

één ding valt me op... DOT 4.. Waarom Dot4 ? :roll:
Vermeld het dan in ieder geval bij het reservoir, zodat er geen andere versie bij-gemengd wordt.

Zo nu en dan eens je APK-vrije oldtimer door een APK-keurmeester te laten inspecteren, lijkt mij ook een zeer goed idee !
het gaat tenslotte over veiligheid van jezelf en de mede-inzittenden, alswel van andere mede-weggebruikers !
en om goed op de hoogte te blijven van de staat van verschillende belangrijke onderdelen.
Effe er onder kijken is altijd verhelderend voor een juist beeld over je voiture !
grt, Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Re: Wat heb je vandaag gedaan aan je 203, 403

Berichtdoor jan-03 » 19 aug 2011, 22:12

Nog een door AB203 gestuurde plaatjes van de stokoude remleidingen..
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
bijna al opgedroogde smurrie wat ooit remvloeistof was!!!! :cry:
gr Jan.
Peugeot 406 sedan 1996 Peugeot 203 berline
Een klassieker gebruik je niet maar die beheer je
Afbeelding
Avatar gebruiker
jan-03
 
Berichten: 6529
Geregistreerd: 22 sep 2010, 14:21
Woonplaats: workum

Volgende

Keer terug naar 403, 203 en ouder

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 47 gasten