even voorstellen en 8cv cilinders in 7cv carter monteren

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

even voorstellen en 8cv cilinders in 7cv carter monteren

Berichtdoor Opa Baard » 07 okt 2011, 20:13

Hallo allemaal,
Ik ben op dit forum helemaal nieuw en zal mij dus even voorstellen.
Ik ben een inmiddels gepensioneerde oldtimer liefhebber die net een volledige restauratie van een Citroën traction avant uit 1935 achter de rug heeft.
Een paar jaar geleden heb ik uit Zuid Frankrijk een Peugeot D4B busje uit 1964 gekocht.
Deze was in de jaren 60 door de vorige eigenaar omgebouwd tot kampeerauto.
Er zijn in de jaren vele tochten met deze kampeerauto gemaakt door heel Europa en ook een lange tocht door Noord Afrika. Daartoe werd een grote 150 liter watertank onder de auto gemonteerd.
De afgelopen 15 jaar heeft de kampeerauto stilgestaan tot ik hem dus kocht.
Er was een hoop aan te doen om deze bijzondere auto weer rijdbaar te maken en voorzien te krijgen van een Nederlands kenteken. Alle rubbers, remdelen enz. dienden vernieuwd te worden en er waren ook de nodige roestplekken.
Intussen heb er al weer een tweetal vakanties in het land van Marianne mee doorgebracht.
Van origine was deze bestelauto uitgevoerd met een Indenor dieselmotor maar vanwege het vele lawaai heeft de Franse eigenaar deze motor laten vervangen door een 403 motor.
Echter, er zat niet veel pit meer in de 7cv motor. De topsnelheid p de vlakke weg in ons land bedroeg ongeveer 65km.
Vorig jaar heb ik deze motor vervangen door een 403 8cv motor van 1468 cc. Een hele vooruitgang maar nog niet helemaal goed. Er mist nog wat vermogen veroorzaakt door enige slijtage in de cilinders.
Als nieuweling bij de Peugeots heb ik uw hulp nodig bij het volgende;
Ik wil een stel nieuwe cilinders en zuigers gaan monteren om de verloren pk’s weer terug te krijgen.
Omdat de auto met de 8cv motor in de stalling staat, lijkt het mij een goede zaak om van de 7cv motor bij mij in de garage de cilinders en zuigers te vervangen door de nieuwe 8cv exemplaren en het geheel volgend jaar weer in de auto te monteren.
Alleen weet ik niet of dit zonder problemen gaat. Ik heb eens gelezen dat er verschil zit in de afdichting tussen blok en cilinders. Het 7cv blok dat ik daarvoor wil gaan gebruiken heeft het ingeslagen nummer x1808085x
Kan iemand mij op weg helpen?
Alvast bedankt
Groet
Hans
Avatar gebruiker
Opa Baard
 
Berichten: 17
Geregistreerd: 06 aug 2009, 21:22
Woonplaats: Purmerend

Re: even voorstellen en 8cv cilinders in 7cv carter monteren

Berichtdoor RondeB » 07 okt 2011, 21:46

leuk, weer een oudere Peugeot liefhebber erbij :D en ook nog een D4B :P

Ik heb ff niks bij de hand om het te checken maar het verschil in de bussen zit 'm in de boring, kan me voorstellen dat de buitendiameter dan ook anders is dus kan de passing in het blok ook wel eens anders zijn..........
RondeB
 
Berichten: 2552
Geregistreerd: 03 apr 2004, 17:17
Woonplaats: ureterp

Re: even voorstellen en 8cv cilinders in 7cv carter monteren

Berichtdoor jan-03 » 08 okt 2011, 15:48

Welkom hier..
Prachtig deze oudere typen..
Ik hoop dat we mee kunnen genieten van deze restauratie d.m.v een verslag van de vorderingen.
vr gr Jan.
Peugeot 406 sedan 1996 Peugeot 203 berline
Een klassieker gebruik je niet maar die beheer je
Afbeelding
Avatar gebruiker
jan-03
 
Berichten: 6529
Geregistreerd: 22 sep 2010, 14:21
Woonplaats: workum

Re: even voorstellen en 8cv cilinders in 7cv carter monteren

Berichtdoor sander203 » 15 okt 2011, 20:48

Hoi, Hans

er zijn wel degelijk verschillen in de set zuigers&bussen. Ik weet het niet exact maar voor de 7CV is het artikelnummer voor een set zuigers&bussen 0111-65, voor de 8CV is het 0111-24. Beiden nog goed te krijgen maar dus wel zorgen dat je de goede hebt!

Ik zou van de winter gewoon je 8CV blok eruit halen en dat netjes in orde maken. tegen de tijd dat de zon weer gaat schijnen lepel je hem er weer in en kan je de motor gaan inrijden :D

Succes, Sander
sander203
 
Berichten: 547
Geregistreerd: 09 nov 2004, 13:07
Woonplaats: van Ewijcksluis

Re: even voorstellen en 8cv cilinders in 7cv carter monteren

Berichtdoor jan-03 » 16 nov 2011, 22:03

Opa Baard Alias Hans, hoe staat het met de restauratie?? Wij zijn daar heeel benieuwd naar..
Een opdate?
gr Jan.
Peugeot 406 sedan 1996 Peugeot 203 berline
Een klassieker gebruik je niet maar die beheer je
Afbeelding
Avatar gebruiker
jan-03
 
Berichten: 6529
Geregistreerd: 22 sep 2010, 14:21
Woonplaats: workum

Re: even voorstellen en 8cv cilinders in 7cv carter monteren

Berichtdoor Opa Baard » 17 nov 2011, 19:16

Hoi Jan,

Op dit moment staat alles even stil. De oude baas staat droog in de stallig.
Ik heb helaas nog geen uitsluitsel gekregen op de vraag of het 7cv blok zonder problemen van 8cv cilinders kan worden voorzien. Niemand schijnt dat te weten.
Dus volgend voorjaar maar weer eens zien.
Ik hoef niet stil te zitten deze winter want de restauratie van mijn Citroën traction avant uit 1935 moet ook nog afgerond worden.
Tot zover
Groet
Hans, alias Opa Baard
Avatar gebruiker
Opa Baard
 
Berichten: 17
Geregistreerd: 06 aug 2009, 21:22
Woonplaats: Purmerend


Keer terug naar 403, 203 en ouder

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 52 gasten