Opknappen / restaureren 403 diesel

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Opknappen / restaureren 403 diesel

Berichtdoor 403diesel » 09 nov 2011, 01:12

Sinds een paar maanden ben ik in bezit van een donkerblauwe 403 diesel met schuifdak.
Een introductie van de auto en van mij is hier te vinden http://www.peugeotforum.nl/phpBB/viewtopic.php?f=54&t=18606 (volgens mij kan de link korter maar weet niet hoe)

Ik ben van mening dat het voordat met demonteren wordt begonnen het belangrijk is eerst een periode met de auto te rijden. Ik heb sinds de aanschaf ongeveer 3500 km gereden, een tijdje dagelijks woon-werk = 22 km en ritjes van de APH.
Je leert de auto dan kennen en krijgt inzicht in eventuele mankementen en aandachtspunten. Dit zijn in mijn geval onder andere schokbreker/bussen linksachter rammelt, auto remt na stilstand de eerste paar keer een beetje scheef, waarschijnlijk zit de verkeerde overbrenging in de achteras (kortere van een pickup of 1300; voor een diesel dient dit een 21 tands wormwiel uit een 1500 te zijn), de kilometerteller wijkt af (geeft minder aan dan de werkelijke snelheid), de temperetuurmeter geeft te weinig aan, de brandstofmeter geeft te weinig aan, klokjes (ik heb er eentje extra rechts in het dashboard) doen het beide niet, startmotor heeft niet altijd zin, gloeispiraal in het dashboard doet het soms niet, speling op de as van de koppelingsbediening, speling op de schakelas in de bovenkap van de versnellingsbak etc.
The list seems endless :?

Eerste stuk van de inventarisatie is de motor. Deze start niet altijd even vlot, rookt koud als een ketter en wisselt weleens in snelheid bij gelijke gasstand. Om lucht uit te sluiten zijn de brandstofslangen reeds vervangen en is ook het filterhuis vervangen door een ander exemplaar. De problemen houden echter aan. Het lijkt dus ergens anders vandaan te komen.

Nu ik weer een beetje ruimte heb (de Kever is klaar) ben ik begonnnen met het vervangen van de brandstofleiding. Dit is een stalen leiding die met klemmen onder de auto is bevestigd. De naderhand aangelegde retourleiding was hier met ijzerdraad aan vastgebonden. De aansluiting van de retourleiding op de tank verdient ook niet de schoonheidsprijs.

Afbeelding

Tevens is me opgevallen dat de tank erg bol staat:

Afbeelding

Omdat ik toch hier bezig was heb ik de tankvlotter er uit gehaald om te kijken waarom de meter 20 liter te weinig aangeeft. Daar ben ik nog niet helemaal uit. Ik heb een andere tank liggen met een vlotter maar die werkt andersom. Hoe hoger de vlotter, hoe lager de meter aanwijst. Dit is echter om te bouwen eventueel. Een andere mogelijkheid is om de vlotter die er in zat te calibreren door het stangetje te verbuigen. Gezien de rare bochten die er al in zitten is dit al eerder gedaan, waarschijnlijk om het verzadigen van de kurken vlotter op te heffen. Het beste zou zijn om een andere vlotter te zoeken van kunststof of er zelf één maken van messingfolie.

Tevens heb ik de gloeibougies er eens uitgedraaid en onder stroom gezet. Opvallend was dat er één duidelijk ouder was dan de andere. Dit is ook degene die niet egaal gloeit zoals de anderen, maar begint te gloeien aan de basis. De punt gloeit pas na lange tijd.
Eigenlijk zou ik ze het beste alle 4 kunnen vervangen maar ze zijn best duur. Aangezien 3 duidelijk al vervangen zijn en ééntje niet ga ik uit kostenoverweging alleen die ene vervangen. Scheelt toch weer 75 euri. Er zullen wel meer van dit soort keuzemomenten komen.

Aangezien ik toch in de kofferbak bezig was heb ik eens gekeken naar de binnenschermen. Hier was een soortgelijke constructie te vinden als de montage van de retourleiding; een vorige eigenaar moet haast een voorliefde voor popnagels en patchwork gehad hebben :mrgreen: :mrgreen:

Afbeelding

Afbeelding

Dit is niet de manier een auto te repareren, niet de mijne i.i.g.
De roest gaat onder de dubbele plaat gewoon verder.

Hier even de popnagels uitgeboord en de plaat verwijderd.
Afbeelding

Afbeelding


De andere kant is nog origineel. Ook hier best wat werk.

Afbeelding

Morgen de brandstofleiding monteren, tank inspecterenen indien nodig vervangen voor de andere en de gloeibougies er in. Ik hoop dan van het luchtprobleem af te zijn.

Groet, Serge
Peugeot 403 Diesel '66
Peugeot 403 Diesel Pickup '63
Peugeot 107 XS 2010
Peugeot 205 Junior 1986
Peugeot Boxer 2,5 TDI 1999
Rover SD1 3500 AT 1978
Rover SD1 2300S Man 1981
Rover SD1 3500 V8S Man 1980
403diesel
 
Berichten: 2235
Geregistreerd: 26 jun 2011, 22:55
Woonplaats: Tiel

Re: Opknappen / restaureren 403 diesel

Berichtdoor jan-03 » 09 nov 2011, 09:00

Kortom een heerlijk auto!! Toch Serge? :lol: Jammer dat je voor mij zo ver weg woont.. Plaatwerk poppen werd vroeger volgens mij altijd zo gedaan.
Ik heb ooit een keer een Lancia gehad die ik bij een sloper hier in de buurt heb laten op knappen.. de wielkastranden werd toen gewoon een rand staal
tegen gepopt en geplamuurt.
Auto is toen knaloranje gespoten.. :mrgreen: De lak was nog amper droog toen mijn jongste zusje af moest zwemmen ben ik ff gaan kijken..
Toen ik buiten kwam weer uit de sporthal vandaan zat er al weer een grote deuk in de zijkant.. :cry: Iemand had er bij op gezeten en ik weet nog niet wie.
Het moet rond 1977 zijn geweest.. Dus al weer even geleden.. Helaas geen foto van de auto..
een week daarna was het uitlaatspruitstuk gebarsten en dit bleek zo duur dat ik toen deze maar weer weg heb gedaan.. :(
Maar met deze 403 gaat het vast helemaal goed komen.. Geen popnagels.. :D
Dat deze gloeispiralen zo duur zijn!?! Zijn deze altijd zo prijzig of omdat deze nu schaars zijn..
gr jan
Peugeot 406 sedan 1996 Peugeot 203 berline
Een klassieker gebruik je niet maar die beheer je
Afbeelding
Avatar gebruiker
jan-03
 
Berichten: 6529
Geregistreerd: 22 sep 2010, 14:21
Woonplaats: workum

Re: Opknappen / restaureren 403 diesel

Berichtdoor RondeB » 09 nov 2011, 09:04

Met die rotte profielen in de achterbinnenschermen heb je direct 1 van de meest zwakke plekken te pakken....bijna altijd slecht..... 8) kijk ook goed naar de toestand van de plaat er boven, met name in de hoek waar binnen/buitenscherm en dakplaat samen komen, op de foto ziet dat er verdacht uit :idea:
Heb je nog mazzel dat je een B7 hebt, zijn de binnenschermen tenminste kaal en niet beplakt met een stof die je amper weg krijgt...tis toch al niet de meest fijne plek om aan te werken....maar je zal wel moeten...heb nog al eens een 403 carrosserie gezien die daar knikt door rotte plaat..
RondeB
 
Berichten: 2552
Geregistreerd: 03 apr 2004, 17:17
Woonplaats: ureterp

Re: Opknappen / restaureren 403 diesel

Berichtdoor 403diesel » 09 nov 2011, 09:33

janbachee schreef:Plaatwerk poppen werd vroeger volgens mij altijd zo gedaan.
Ik heb ooit een keer een Lancia gehad die ik bij een sloper hier in de buurt heb laten op knappen.. de wielkastranden werd toen gewoon een rand staal tegen gepopt en geplamuurt.


In de jaren 70 en 80 werd dit ook met dragende delen gedaan. Ik heb wel eens van een handelaar in Amsterdam gehoord dat die rondom de grotere gaten een laag plamuur streek, daar een panty overheen spande en na het drogen het met panty bespande gat verder afplamuurde. APK zegt niet alles maar de echte wrakken rijden gelukkig niet meer rond.

De gloeispiralen zijn altijd zo duur. Niet te vergelijken met gewone bougies. Ze hoeven ook minder vaak vervangen te worden.

RondeB schreef:Met die rotte profielen in de achterbinnenschermen heb je direct 1 van de meest zwakke plekken te pakken....bijna altijd slecht..... 8) kijk ook goed naar de toestand van de plaat er boven, met name in de hoek waar binnen/buitenscherm en dakplaat samen komen, op de foto ziet dat er verdacht uit :idea:
Heb je nog mazzel dat je een B7 hebt, zijn de binnenschermen tenminste kaal en niet beplakt met een stof die je amper weg krijgt...tis toch al niet de meest fijne plek om aan te werken....maar je zal wel moeten...heb nog al eens een 403 carrosserie gezien die daar knikt door rotte plaat..


Ik had dit al eens gehoord en gezien. De binnenschermen zijn redelijk toegankelijk tot de rand van de kofferbak (onderkant van de achterruit). Verder naar voren wordt het minder prettig omdat je onder de hoedenplank uitkomt. Ik zal er wel aan moeten geloven want de gepopte stukken lopen helemaal naar voren tot tegen de achterbank. Ik moet nog eens kijken of het schot tussen kofferbak en passagiersruimte er uit te krijgen is.

Maar eerst lucht in het brandstofsysteem uitsluiten en kijken of de motor dan goed loopt. Als er gereviseerd moet worden weet ik het liever deze winter.
Peugeot 403 Diesel '66
Peugeot 403 Diesel Pickup '63
Peugeot 107 XS 2010
Peugeot 205 Junior 1986
Peugeot Boxer 2,5 TDI 1999
Rover SD1 3500 AT 1978
Rover SD1 2300S Man 1981
Rover SD1 3500 V8S Man 1980
403diesel
 
Berichten: 2235
Geregistreerd: 26 jun 2011, 22:55
Woonplaats: Tiel

Re: Opknappen / restaureren 403 diesel

Berichtdoor A.B.203 » 09 nov 2011, 18:46

Mooi Serge dat je de 403 van het roestspook gaat verlossen. Jaren geleden repareerde ik alles met polyester en later wat fijner met epoxy. Binnenkort (zeker dit jaar nog) kom ik je opzoeken. Ben zelf inmiddels ook pek en teer aan het wegschrapen om te kunnen lassen. Jij gaat in ieder geval wat harder, misschien kan ik hier nog eens vragen of er gloeibougies zijn tegen een billijker tarief. Geef maar een PB met de juiste gegevens.
gr Aart Br.
opknappen/repareren en zoveel als mogelijk met de oldtimers de weg op !
203 C en 203 C5 (commerciale) beide uit 1959, en een 308 D van 2015.
Avatar gebruiker
A.B.203
 
Berichten: 1137
Geregistreerd: 27 okt 2010, 15:54
Woonplaats: De Alblasserwaard zh

Re: Opknappen / restaureren 403 diesel

Berichtdoor 305 friesland » 09 nov 2011, 19:24

Daar moet zeker gewerkt worden ,maar nog even terugkomend op het hele verhaal ,is dit soms een auto die is omgebouwd naar diesel vanwege vreemde montage retourleiding en de problemen met het cardan wat snelheid betreft.
Het werd vroeger wel vaker gedaan ,ik doe het nog steeds ,van benzine naar diesel vandaar.
Wat die gloeiers betreft , ik weet een adres die verkoopt ze voor mercedes die zijn van iets ander model waardoor het gloeioppervlak groter is en daardoor starten ze beter, dat is mischel hollander in lemmer aan de kadijk , maar dan moetje voor de zekerheid wel de maat opmeten van de schroefdraad.
Volgens mij zat de prijs voor 4 rond de 90 euro.
maar ik hou het in de gaten.
super auto,s


peugeot 201 1933
peugeot D4A 1956
peugeot 403 pickup 1957
peugeot 403 sedan 1959
peugeot 305 diesel automaat 1984
peugeot 305 break 1986
citroen C3 1400 2003
citroen c5 combi diesel 2005
305 friesland
 
Berichten: 2059
Geregistreerd: 28 feb 2010, 21:36
Woonplaats: de hoeve

Re: Opknappen / restaureren 403 diesel

Berichtdoor 403diesel » 09 nov 2011, 23:05

A.B.203 schreef:Mooi Serge dat je de 403 van het roestspook gaat verlossen. Jaren geleden repareerde ik alles met polyester en later wat fijner met epoxy. Binnenkort (zeker dit jaar nog) kom ik je opzoeken. Ben zelf inmiddels ook pek en teer aan het wegschrapen om te kunnen lassen. Jij gaat in ieder geval wat harder, misschien kan ik hier nog eens vragen of er gloeibougies zijn tegen een billijker tarief. Geef maar een PB met de juiste gegevens.
gr Aart Br.


Dat teer krabben op de bodem wordt bij mij ook nog een flinke klus. Door de open carterventilatie is het één grote bende van bitumen vermengt met olie tot ongeveer 25 cm van de zijkanten van de auto. Het voordeel is wel dat daar niet gelast hoeft te worden. Het wordt een taaie brij die niet barst zoals uitgedroogde bitumen. Ik zit er nog even aan te denken of ik dit wel schoon wil hebben. Het enige wat ik kan bedenken is zoveel mogelijk afschrapen en de rest met koudontvetter en een hogerdrukspuit na. En dan?? Nieuwe bitumen erop en het ziet er na 3 maanden weer net zo uit als nu. Andere middelen zoals RX10 is mooi, maar ik weet (nog) niet wat dit doet in combinatie met de carterdampen.
Ik moet me er ook nog even in verdiepen wat de risico's zijn een gesloten carterventilatie te maken. Systeem is vrij simpel maar hij moet niet op z'n olie gaan lopen. Het punt nu is dat bij wie ik ook kom, de stoep of oprit vol olie ligt waarmee ik met de 403 een minder graag geziene gast ben :mrgreen:
Ik heb nog een ander ideetje voor het schoonmaken van de bodem maar daarvan wil ik even de kosten en een proefje afwachten. Hiervoor ga ik zaterdag even op pad. Tot dan houd ik dit nog even voor me.
Aart, welkom, bel even van tevoren.

305 friesland schreef:Daar moet zeker gewerkt worden ,maar nog even terugkomend op het hele verhaal ,is dit soms een auto die is omgebouwd naar diesel vanwege vreemde montage retourleiding en de problemen met het cardan wat snelheid betreft.
Het werd vroeger wel vaker gedaan ,ik doe het nog steeds ,van benzine naar diesel vandaar.
Wat die gloeiers betreft , ik weet een adres die verkoopt ze voor mercedes die zijn van iets ander model waardoor het gloeioppervlak groter is en daardoor starten ze beter, dat is mischel hollander in lemmer aan de kadijk , maar dan moetje voor de zekerheid wel de maat opmeten van de schroefdraad.
Volgens mij zat de prijs voor 4 rond de 90 euro.
maar ik hou het in de gaten.


Klopt Hans, de auto is een B7. Ron schreef een tijd terug al dat een B7 nooit als diesel is geleverd. Ik heb een vorige eigenaar gesproken (was eigenaar tot 3 jaar geleden) en die vertelde mij dat de auto als Taxi in Parijs heeft gelopen. Ik denk dat de auto al vrij vroeg is omgebouwd naar diesel. De 403 was als Taxi geliefder dan de 404 door de hogere instap.
De auto is al in 1981 naar Nederland gekomen en was toen al een diesel. Ook zit er de XD(P)85 in die in een 403 (en de vroege 404 diesels??) hoort.

Gloeibougie had ik al eentje besteld en vanmorgen opgehaald. Kostte iets van 27,50 ex BTW. Ze doen het nu alle 4 goed dus eerst maar eens kijken of het starten wat beter gaat.

Vandaag heb ik de nieuwe brandstofleiding gebogen en er onder gehangen. Bij het schutbord heb ik de leiding iets anders laten lopen zodat deze op enige afstand van de schakelstangen loopt. Ook de leiding iets langer gehouden zodat minder slang nodig is.

Afbeelding

Uiteindelijk heb ik voor nu even het stangetje van de vlotter verbogen zodat de meter nu 5 liter minder aangeeft dan er daadwerkelijk in de tank zit. Er zal t.z.t. een andere vlotter in moeten omdat het kurk verzadigd is. In een bakje diesel komt de kurk nauwelijks boven de vloeistofspiegel uit. Eens kijken wat de meter nu aanwijst met een volle tank. Voor de restauratie niet handig de tank vol te hebben dus dit komt later.

RondeB schreef: kijk ook goed naar de toestand van de plaat er boven, met name in de hoek waar binnen/buitenscherm en dakplaat samen komen, op de foto ziet dat er verdacht uit


Ik heb hier vandaag even naar gekeken. In de wielkasten zit inderdaad een rare hoek bovenin. Er zitten ook iets van spatplaten o.i.d. in, iets voor het einde van de wielkast waardoor je een mooie ruimte hebt om een paar kilo modder te verzamelen. Ik heb deze hoeken nog niet uitgebreid schoon gemaakt maar qua roest lijkt het mee te vallen. Ik zal hier morgen even een fotootje van maken.
Peugeot 403 Diesel '66
Peugeot 403 Diesel Pickup '63
Peugeot 107 XS 2010
Peugeot 205 Junior 1986
Peugeot Boxer 2,5 TDI 1999
Rover SD1 3500 AT 1978
Rover SD1 2300S Man 1981
Rover SD1 3500 V8S Man 1980
403diesel
 
Berichten: 2235
Geregistreerd: 26 jun 2011, 22:55
Woonplaats: Tiel

Re: Opknappen / restaureren 403 diesel

Berichtdoor jan-03 » 09 nov 2011, 23:34

Serge al goed bezig en je hebt een 4 potig hulpje zie ik!!! 8) :D
Mooi dat Aart langs komt Serge, hij is een ervaren pek krabber.. :lol:
Ook ik ben hier aardig wat van tegengekomen en het is inderdaad "monnikkenwerk" en je ziet er ook zo uit daarna... :D
Maar je hebt dan wel eer van je werk!!
gr jan.
Peugeot 406 sedan 1996 Peugeot 203 berline
Een klassieker gebruik je niet maar die beheer je
Afbeelding
Avatar gebruiker
jan-03
 
Berichten: 6529
Geregistreerd: 22 sep 2010, 14:21
Woonplaats: workum

Re: Opknappen / restaureren 403 diesel

Berichtdoor A.B.203 » 09 nov 2011, 23:59

Serge,

mijn 203 lekt ook olie uit de carterontluchter, mensen zijn dan ook niet blij dat ik op hun mooi bestrate erf heb gestaan. Ik wil geen gesloten systeem aanbrengen maar gewoon een plastic fles met een slangenklem aan de ontluchting bevestigen. Bovenin de fles een stuk of wat gaten boren zodat de lucht wel kan ontsnappen, hopelijk valt de nevel van olie dan op de bodem. Zou zoiets gaan werken ? Ik kan je verzekeren dat op je rug onder de auto liggen en zo pek en teer krabben een rotklus is, voor een ander zou ik zoiets dan ook niet doen, maar ja voor je eigen hobbyobject ligt dan anders he. Onder de teer kom ik trouwens gaten, gaatjes en roest tegen.

gr Aart
opknappen/repareren en zoveel als mogelijk met de oldtimers de weg op !
203 C en 203 C5 (commerciale) beide uit 1959, en een 308 D van 2015.
Avatar gebruiker
A.B.203
 
Berichten: 1137
Geregistreerd: 27 okt 2010, 15:54
Woonplaats: De Alblasserwaard zh

Re: Opknappen / restaureren 403 diesel

Berichtdoor 403diesel » 10 nov 2011, 00:52

janbachee schreef:Serge al goed bezig en je hebt een 4 potig hulpje zie ik!!!


Goud waard zo'n hulp. Kan veel en let op veiligheid. :mrgreen:
Afbeelding

Ontopic.

A.B.203 schreef:Serge,

mijn 203 lekt ook olie uit de carterontluchter, mensen zijn dan ook niet blij dat ik op hun mooi bestrate erf heb gestaan. Ik wil geen gesloten systeem aanbrengen maar gewoon een plastic fles met een slangenklem aan de ontluchting bevestigen. Bovenin de fles een stuk of wat gaten boren zodat de lucht wel kan ontsnappen, hopelijk valt de nevel van olie dan op de bodem. Zou zoiets gaan werken ? Ik kan je verzekeren dat op je rug onder de auto liggen en zo pek en teer krabben een rotklus is, voor een ander zou ik zoiets dan ook niet doen, maar ja voor je eigen hobbyobject ligt dan anders he. Onder de teer kom ik trouwens gaten, gaatjes en roest tegen.

gr Aart


Er is een systeem op de markt geweest met een condenspot. De olienevel condenseert en loopt via een leiding terug naar het carter. Ik weet niet precies hoe het er uitziet maar ik ken iemand die er wel eens één gemonteerd heeft en er misschien nog één heeft liggen.

Dat teerkrabben ik niet het leukste maar we zien wel. Komt goed.
Peugeot 403 Diesel '66
Peugeot 403 Diesel Pickup '63
Peugeot 107 XS 2010
Peugeot 205 Junior 1986
Peugeot Boxer 2,5 TDI 1999
Rover SD1 3500 AT 1978
Rover SD1 2300S Man 1981
Rover SD1 3500 V8S Man 1980
403diesel
 
Berichten: 2235
Geregistreerd: 26 jun 2011, 22:55
Woonplaats: Tiel

Re: Opknappen / restaureren 403 diesel

Berichtdoor Harrie » 10 nov 2011, 00:56

403diesel schreef:
janbachee schreef:Serge al goed bezig en je hebt een 4 potig hulpje zie ik!!!
Goud waard zo'n hulp. Kan veel en let op veiligheid. :mrgreen:
Afbeeldinggr Aart

Gewéldig ! :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: grt, Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Re: Opknappen / restaureren 403 diesel

Berichtdoor 403diesel » 11 nov 2011, 00:33

Vandaag m'n telefoon thuis laten liggen :? dus geen foto's

Verder gegaan met het luchtprobleem. Het lijkt er op dat mijn eerste ingeving dat de brandstofpomp naar de knoppen is toch uitkomt.
De vraag is alleen hoe ernstig het is.

Het geval is het volgende:

Na 2 doorzichtige slangen te hebben gemonteerd (één in de aanvoerleiding vlak voor de pomp en één in de retourleiding blijkt dat de aanvoerleiding luchtvrij is en blijft. Echter, de retourleiding blijft luchtbellen geven. Er zit dus een lek in de pomp zelf. Tenminste, ik neem aan dat het onmogelijk is dat er door de verbrandingsdrukken lucht in de verstuivers geblazen wordt.
Ik vraag me af waar de aalgezogen lucht vandaan komt. Direct achter de aansluiting van de toevoerleiding zit de ingebouwde opvoerpomp al en vanaf daar is er volgens mij alleen maar druk. Ik heb de brandstofpomp grondig ontvet en daarna met het handpompje op het filter een tijdje op druk gehouden. Geen lekkage aan de buitenkant waarneembaar. het enige wat ik me kan voorstellen is dat de lucht door de afdichting van de as komt die de opvoerpomp (en de plunjers) aandrijft. Maar ik heb begrepen dat dit een keering is die helemaal aan de kant van het tandwiel zit. Ik heb hier al 2 forumgenoten over gesproken die beide het niet echt kunnen rijmen dat er wel lucht in de retour zit maar niet in de aanvoer in combinatie met de wisselende toerentallen. Eerder al eens gehoord dat dan de kop van de pomp versleten is met die wisselende toerentallen. Is vannavond ook weer genoemd. En wat is het alternatief? Reviseren is volgens mij redelijk prijzig (snel €1000,- verder) of op zoek naar een andere pomp. Dat zal voor een XD85 niet meevallen. Vraag is of een XD88 pomp zou kunnen.
Weer wat huiswerk te doen.

Nog eens zoeken of er gebruikte pompen zijn. Een tijd geleden had iemand een aantal pompen te koop hier op het forum waaronder één of twee nieuwe. Ik kan het bericht niet meer vinden. Iemand een idee?

Morgen foto's.

Groet, Serge
Peugeot 403 Diesel '66
Peugeot 403 Diesel Pickup '63
Peugeot 107 XS 2010
Peugeot 205 Junior 1986
Peugeot Boxer 2,5 TDI 1999
Rover SD1 3500 AT 1978
Rover SD1 2300S Man 1981
Rover SD1 3500 V8S Man 1980
403diesel
 
Berichten: 2235
Geregistreerd: 26 jun 2011, 22:55
Woonplaats: Tiel

Re: Opknappen / restaureren 403 diesel

Berichtdoor Harrie » 11 nov 2011, 00:39

403diesel schreef:Nog eens zoeken of er gebruikte pompen zijn. Een tijd geleden had iemand een aantal pompen te koop hier op het forum waaronder één of twee nieuwe. Ik kan het bericht niet meer vinden. Iemand een idee? Groet, Serge
ik vermoed pininfarina504 ( Wim v.B.) ; effe zoeken in 'onderdelen aangeboden'.
Maar ik denk dat er ergens lucht wordt aangezogen door een lekkende aansluiting ( koperen ringetjes vernieuwen ) ? Zo'n pomp gaat niet zó maar stuk...
Er is geen opvoerpomp, dus de brandstofpomp zuigt zelf de diesel aan vanuit de tank !! een miniem lekje veroorzaakt al aangezogen lucht !
grt, Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Re: Opknappen / restaureren 403 diesel

Berichtdoor 403diesel » 11 nov 2011, 11:27

Harrie schreef:Maar ik denk dat er ergens lucht wordt aangezogen door een lekkende aansluiting ( koperen ringetjes vernieuwen ) ? Zo'n pomp gaat niet zó maar stuk...
Er is geen opvoerpomp, dus de brandstofpomp zuigt zelf de diesel aan vanuit de tank !!


Als er ergens een lekje zit op een aansluiting zou het toch moeten zijn dat je dit ziet als je de aanvoerleiding een tijdje onder druk zet. De luchtsymptonen zijn er al vanaf dat ik de auto kocht dus het is niet van de ene op de andere dag. Gezien de geschiedenis voor zover bekend (taxi in parijs) kan het zijn dat de auto al veel km gemaakt heeft. Daarbij weet je niet wat er in de afgelopen 45 jaar gebeurd is qua onderhoud. Pompen houden niet van water, lucht en gebrekkige vervanging van af en toe een dieselfilter. Schimmelen van de diesel door lange stilstand kan ook ooit aan de hand geweest zijn.
Het zou kunnen dat ergens en koperen ringetje iets lekt, maar dan moet sowiezo de pomp er af om overal bij te kunnen.

De "opvoerpomp" is er wel, maar zit in de brandstofpomp zelf. Is een schottenpompje in de kop van de brandstofpomp.
Peugeot 403 Diesel '66
Peugeot 403 Diesel Pickup '63
Peugeot 107 XS 2010
Peugeot 205 Junior 1986
Peugeot Boxer 2,5 TDI 1999
Rover SD1 3500 AT 1978
Rover SD1 2300S Man 1981
Rover SD1 3500 V8S Man 1980
403diesel
 
Berichten: 2235
Geregistreerd: 26 jun 2011, 22:55
Woonplaats: Tiel

Re: Opknappen / restaureren 403 diesel

Berichtdoor 403diesel » 19 nov 2011, 02:15

Even een tijdje drukker geweest met andere dingen.

Vorige week heb ik even een testje laten doen met een vrij nieuwe reinigingstechniek met diverse toepassingsgebieden in de zoektocht naar een manier om de vette troep van de onderkant van de auto te krijgen.
Test best geslaagd alhoewel ik had gehoopt dat het goedkoper zou zijn. Als proef heb ik een uitgezaagd stuk Kever laten reinigen.

Voor de test:
Afbeelding

Na de test:
Afbeelding

Netjes alleen de tectyl eraf, de lak blijft zitten.


RondeB schreef:kijk ook goed naar de toestand van de plaat er boven, met name in de hoek waar binnen/buitenscherm en dakplaat samen komen, op de foto ziet dat er verdacht uit


Zo zien de bovenhoeken in de wielkasten er nu uit. Het valt me niet echt tegen eigenlijk.

Afbeelding

Afbeelding

Je weet natuurlijk niet wat er onder de teerlaag zit, maar ik heb goede hoop. We zullen het zien...


Ten aanzien van het brandstofprobleem ben ik iets verder. Ik een flink assortiment koperen ringetjes gehaald en de extra pomp die ik had open geschroefd om te kijken wat er aan pakkingen en keerringen in zit. Er is één grote rubberring die het dekseltje aan de aanzuigkant moet afdichten. Deze zou lek kunnen zijn. Als dit toch los gaat gelijk een setje nieuwe lamellen voor het pompje meebestellen. En kijken of het dekseltje goed vlak is.
Bij een diesel centre kunnen ze kennelijk doormeten waar zo'n luchtlek vandaan komt, maar dit stuit op logistieke problemen.

Volgende week een weekje Rovers prutsen; ééntje moet veel technisch aan gebeuren, nieuwe koppeling, nieuwe visco op vertilator, distributieriem + rol, 2x krukaskeerring, achterdemper uitlaat vernieuwen, en nog wat kleine klusjes.
De andere cosmetisch; nieuw voorspatbord + deel binnenscherm wielkast repareren wegens roestschade, hemel opnieuw bekleden, etc. De laatste wel een zeldzame aan 't worden; is het bewaren waard. SD1 Vandenplas EFI waarvan er slechts iets van 1200 gemaakt zijn.

Ik houd jullie op de hoogte zodra er weer Peugeotnieuws is.
Peugeot 403 Diesel '66
Peugeot 403 Diesel Pickup '63
Peugeot 107 XS 2010
Peugeot 205 Junior 1986
Peugeot Boxer 2,5 TDI 1999
Rover SD1 3500 AT 1978
Rover SD1 2300S Man 1981
Rover SD1 3500 V8S Man 1980
403diesel
 
Berichten: 2235
Geregistreerd: 26 jun 2011, 22:55
Woonplaats: Tiel

Re: Opknappen / restaureren 403 diesel

Berichtdoor Marinus » 19 nov 2011, 10:58

Rondje groot onderhoud met een flink actielijst zo te lezen.
Je viervoeter ziet er wel professioneel uit met de veiligheidsbril

Peugeot 605 SR 3.0 V6 v12 (123Kw) 1992 / blanc
Peugeot 208 1.2 110 Allure automaat 2016 /gris shark
Peugeot 508 GT 2.2 HdiF automaat 2014 / gris haria
Avatar gebruiker
Marinus
 
Berichten: 2676
Geregistreerd: 07 okt 2006, 22:07
Woonplaats: Overloon

Re: Opknappen / restaureren 403 diesel

Berichtdoor 403diesel » 21 nov 2011, 22:27

Vandaag een nieuwe afdichtring en nieuwe lamellen (het is dan toch open) voor het opvoerpompje/aanzuigpompje in de brandstofpomp gehaald. Even kijken of ik van de week tijd heb het erin te zetten. Ik hoop dat daarmee het probleem verholpen is.
Peugeot 403 Diesel '66
Peugeot 403 Diesel Pickup '63
Peugeot 107 XS 2010
Peugeot 205 Junior 1986
Peugeot Boxer 2,5 TDI 1999
Rover SD1 3500 AT 1978
Rover SD1 2300S Man 1981
Rover SD1 3500 V8S Man 1980
403diesel
 
Berichten: 2235
Geregistreerd: 26 jun 2011, 22:55
Woonplaats: Tiel

Re: Opknappen / restaureren 403 diesel

Berichtdoor 403diesel » 30 nov 2011, 01:14

Nieuwe afdichtring vandaag erin gezet. de nieuwe lamellen pasten niet, waren te klein :?
Ik heb de verschillende delen in het deksel van de aanzuigpomp eens vergeleken met de deksel van de pomp die ik nog had liggen. Hier blijken nogal wat verschillen te zitten. Bij de reservepomp zat ergens geen pinnetje op een klepje. Een veertje onder het zuigertje voor regeling van de druk van het pompje was iets langer en zo nog wat minime verschillen. Ook was van het dekseltje op de auto het vlak waar de afdichtring op komt iets ingeput. Dekseltje van de reservepomp gebruikt.
Ontlucht, starten en gelijk lopen (waar het starten altijd aarzelend ging), niet roken maar nagelen als een bezetene en traag op het gas reageren. Lijkt me een te vroeg inspuitmoment. Kennelijk is er iets in het dekseltje van de reservepomp anders (onder andere de overloopgaten van een cilindertje waar een heel klein zuigertje in zit die door middel van een veertje kennelijk de druk regelt zijn wel op dezelfde hoogte, maar onder een andere hoek t.o.v. elkaar. Tijdens het lopen geen lucht meer in de retour trouwens.
De boel weer teruggebouwd, maar geen brandstofopbrengst meer :evil: Zit nu i.i.g wel in de goede hoek lijkt het. Weet iemand of de brandstofdruk in de pomp (gereguleerd door het zuigertje met veertjes in het dekseltje) af te stellen is? En hoe dit te meten is?
Peugeot 403 Diesel '66
Peugeot 403 Diesel Pickup '63
Peugeot 107 XS 2010
Peugeot 205 Junior 1986
Peugeot Boxer 2,5 TDI 1999
Rover SD1 3500 AT 1978
Rover SD1 2300S Man 1981
Rover SD1 3500 V8S Man 1980
403diesel
 
Berichten: 2235
Geregistreerd: 26 jun 2011, 22:55
Woonplaats: Tiel

Re: Opknappen / restaureren 403 diesel

Berichtdoor jan-03 » 30 nov 2011, 08:47

En als je de gehele pomp omzet? Misschien een paar plaatjes erbij voor de duidelijkheid.
Misschien kan je beter eerst uitknobbelen welk type in de jouwe thuishoort.
gr Jan.
Peugeot 406 sedan 1996 Peugeot 203 berline
Een klassieker gebruik je niet maar die beheer je
Afbeelding
Avatar gebruiker
jan-03
 
Berichten: 6529
Geregistreerd: 22 sep 2010, 14:21
Woonplaats: workum

Re: Opknappen / restaureren 403 diesel

Berichtdoor 403diesel » 02 dec 2011, 00:59

De 403 staat nu weer even buiten. Ik heb de ruimte nodig voor andere werkzaamheden.
Het niet starten van de 403 werdt veroorzaakt doordat het zuigertje voor de drukregeling van de aanzuigpomp niet lekker werkte. Inmiddels wel, maar bij het vastzetten van het dekseltje, niet eens strak aangedraait; pats, één van de boutjes afgebroken. :evil: :evil: :evil: Waarom vond ik oude auto's ook alweer leuk? :?

Vandaag uiteindelijk m'n draaibank geinstalleerd m'n bedrijfsruimte vanuit de garage thuis met nauwelijks verwarming. Doordat het kreng nogal zwaar is was dit er nog niet van gekomen. Wel lekker dat alles nu bij elkaar staat.
Met dank aan degene wan wie ik de motortakel kon lenen. Erg makkelijk zo'n ding.

De 403 laat ik nu even staan, ik ken mezelf, nu verder gaan heeft geen zin. Beter even de gedachte te verzetten, andere dingen te doen i.p.v. met een irritatie verder te sleutelen. Brengt vaak niet veel goeds. Bovendien even veel modelletjes te maken voor diverse musea.

Groet, Serge
Peugeot 403 Diesel '66
Peugeot 403 Diesel Pickup '63
Peugeot 107 XS 2010
Peugeot 205 Junior 1986
Peugeot Boxer 2,5 TDI 1999
Rover SD1 3500 AT 1978
Rover SD1 2300S Man 1981
Rover SD1 3500 V8S Man 1980
403diesel
 
Berichten: 2235
Geregistreerd: 26 jun 2011, 22:55
Woonplaats: Tiel

Re: Opknappen / restaureren 403 diesel

Berichtdoor risky » 02 dec 2011, 20:14

tja dat denk ik ook wel eens :evil:
wil ik vanmorgen wegrijden koppelingscilinder stuk....
dan denk je wel eens waarom rijd ik met dat oude spul :mrgreen:
maar als je er mee rijd dan weet je het weer.
mvg
Daf 66 groen 1.4 rijdend ralley project 1974
Volvo 66 rood 1.1 origineel 1977
Opel Ascona B 1.9S 1977
Peugeot 604 ti automaat 1978
Peugeot J9 1985 2.5 diesel verlengd 5,8 meter
Avatar gebruiker
risky
Forumbeheer
 
Berichten: 3037
Geregistreerd: 12 jul 2006, 19:15
Woonplaats: westfriesland

Re: Opknappen / restaureren 403 diesel

Berichtdoor Harrie » 03 dec 2011, 00:01

het leven bestaat uit keuzes... :roll: :wink: :D

Serge, als je de moed en tijd weer hebt:
als er nog een stukje van het afgebroken boutje boven het pomphuis uitsteekt,
kun je proberen die er uit te draaien als de deksel er af is.

effe laten rusten is wel een goed idee, kan het even bezinken voordat je domme dingen doet :D
een draaibank is al decennia een wens van me...! maar ja, ruimtegebrek...
grt, Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Re: Opknappen / restaureren 403 diesel

Berichtdoor 403diesel » 03 dec 2011, 01:05

risky schreef:wil ik vanmorgen wegrijden koppelingscilinder stuk....
dan denk je wel eens waarom rijd ik met dat oude spul


Je doet je naam eer aan risky. Elke dag weten dan je auto het doet is ook niet altijd leuk, beetje risico moet kunnen :mrgreen: :mrgreen:

Ik heb vroeger als student en net daarna altijd oude brikjes gehad. Na een keer 6 weekenden achter elkaar onder de auto te moeten liggen op het ding weer de week door te helpen was ik het zo zat dat ik in een duidelijk jongere auto heb geinvesteerd (toen 9 jaar oud) Hiermee 11 jaar gereden en nooit enig probleem gehad. Hobby auto mag veel onderhoud vergen en eens iets hebben, dagelijkse auto en m'n bus moeten goed en betrouwbaar zijn.
De Kever uit het topic "Het groene proefkonijn" heeft afgelopen zondag de eigenaresse laten staan aan de A12. Ik had het stangetje voor de thermostaatkleppen vervangen, die kleppen gangbaar gemaakt, buis spruitstukverwarming weer open gemaakt (zat dichtgekoold) choke afgesteld etc. Allemaal dingen die aan het licht komen als je ermee gaat rijden.
Bleek dat het stekkertje van de contactpuntjes op de bobine losgetrilt te zijn. Wegenwacht het stekkertje iets aangeknepen, en klaar. Kleine dingetjes waar je achter komt. Erg vervelend in het donker langs de weg te staan of als je 's ochtends niet weg komt.

Harrie schreef:Serge, als je de moed en tijd weer hebt:
als er nog een stukje van het afgebroken boutje boven het pomphuis uitsteekt,
kun je proberen die er uit te draaien als de deksel er af is.


Ik hoop het, de overgebleven lengte belooft niet veel goeds :(
Het zijn van die mooie geharde m5 boutjes. Ik hoop er idd een tang op te kunnen zetten. Als dit niet gaat hoop ik dat ie in ieder geval een beetje vlak afgebroken is zodat de eerste slagen er met een dreveltje uit te tikken is. Anders een sleufje maken en met een schroevendraaier aan de gang. Uitboren zal geen optie zijn ben ik bang.

Harrie schreef:een draaibank is al decennia een wens van me...! maar ja, ruimtegebrek...


Er zijn ook kleintjes Harrie. Past zo dwars achterin je J7 :mrgreen: :mrgreen:
Peugeot 403 Diesel '66
Peugeot 403 Diesel Pickup '63
Peugeot 107 XS 2010
Peugeot 205 Junior 1986
Peugeot Boxer 2,5 TDI 1999
Rover SD1 3500 AT 1978
Rover SD1 2300S Man 1981
Rover SD1 3500 V8S Man 1980
403diesel
 
Berichten: 2235
Geregistreerd: 26 jun 2011, 22:55
Woonplaats: Tiel

Re: Opknappen / restaureren 403 diesel

Berichtdoor 403diesel » 30 dec 2011, 23:43

Het hele 403 verhaal heeft even stil gelegen door andere werkzaamheden, tenminste, wat de auto zelf betreft. Tussendoor heb ik al wel de 4 grilletjes die ik heb volledig uit elkaar gehaald om het gaas en de bevestigingspunten te ontroesten en te spuiten. Ik ben inmiddels gesponserd met 2K matzwarte lak die veel sterker is dan het spul uit een spuitbus. Een van de grilles is zo door roest aangetast dat ik deze in de RX 5 en daarna in de RX 10 zet. Het chromestaal is inmiddels allemaal opnieuw gepolijst en de kunststof Peugeotlogo's ook. Alleen zijn deze enorm vergeeld en zijn de kleuren voor het grootste deel verloren gegaan. Ik wil proberen er ééntje heel uit de behuizing te krijgen om te kijken of deze niet te reproduceren zijn.
Verder heb ik van de week van een forumlid een dakdrager overgenomen.

Vanmiddag is de 403 naar binnen gegaan begonnen met demonteren;
Motorkap verwijderd, koplampen, knipperlichten, de bumper en de grille verwijderd. Alvast geprobeerd de schroeven waarmee de voorspatborden vast zitten te lossen maar deze zitten muurvast :evil: Zelfs met een slagschroevendraaier niet los te krijgen. Alle bouten en schroeven maar ingespoten met WD-40 en maandag nog maar eens proberen. Anders óf de brander erop óf uitboren. Komt wel goed.


Afbeelding


Creatief met polyester heeft zich niet tot de achterkant van de auto beperkt, helaas. Ik ben benieuwd wat ik hieronder ga tegenkomen.
Afbeelding

Verder ben ik een nieuw projectje aan 't opstarten. Hier alvast een sneak previeuw. Meer info volgt.
Afbeelding

Iedereen een prettige jaarwisseling.

Groet, Serge
Peugeot 403 Diesel '66
Peugeot 403 Diesel Pickup '63
Peugeot 107 XS 2010
Peugeot 205 Junior 1986
Peugeot Boxer 2,5 TDI 1999
Rover SD1 3500 AT 1978
Rover SD1 2300S Man 1981
Rover SD1 3500 V8S Man 1980
403diesel
 
Berichten: 2235
Geregistreerd: 26 jun 2011, 22:55
Woonplaats: Tiel

Re: Opknappen / restaureren 403 diesel

Berichtdoor jan-03 » 31 dec 2011, 03:43

Hopelijk haal ik de jaarwisseling, al kuchelend, rochelend enz Griep dus.. En alweer niet kunnen slapen... Gelukkig deze topic om me weer wat beter te voelen.. Mooi dat de 403 weer binnen kan Serge!! Hopelijk kun je de bouten na " inweken" wel lossen. Kruipolie doet het misschien nog beter dan wd40!!
Ja dat nieuwe project wat er aan zit te komen vindt ik helemaaaaaaaaaaaal top!! :wink: Nee ik ga verder geen tipje van de ........... oplichten.. :D
Dat mag je zelf doen..
Ha en ik heb ook een nieuwtje waar ik heeeel vrolijk over ben maar ook nog even voor me houdt.. :roll: :D
Het front zie er zo op de foto wel gaaf uit!! Of is dit ook al voorzien van polyester en plamuur.. Rond de koplampen zie ik niet veel roest..
Haal je de lente?? :D Ik kijk al weer uit naar de Meetings!!
Goed uiteinde Serge..
gr Jan.
Peugeot 406 sedan 1996 Peugeot 203 berline
Een klassieker gebruik je niet maar die beheer je
Afbeelding
Avatar gebruiker
jan-03
 
Berichten: 6529
Geregistreerd: 22 sep 2010, 14:21
Woonplaats: workum

Volgende

Keer terug naar 403, 203 en ouder

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 15 gasten