Opknappen / restaureren 403 diesel

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Re: Opknappen / restaureren 403 diesel

Berichtdoor 305 friesland » 31 dec 2011, 08:57

Nou Serge ,sucses met jou volgende project , je weet hoe het hier zit en dus is de schuur momenteel dus ook gevult met het zelfe en dan bedoel ik niet de sedan.
Maar daat ksn ik mijn lol ook wel mee op , was toch een beetje schrikken toen dat kwam.
maar ik ben wat gewend dus zal wel goed komen.
ja het is spul van 50 jaar oud dus ja dan kun je ook wat verwachten.
En Jan wat heeft jou zo blij gemaakt , ik ben toch wel heeeel nieuwschierig , anders even een pb/
Nou ik kan er ook aan toevoegen allemaal een goed uiteinde en een mooi begin .
super auto,s


peugeot 201 1933
peugeot D4A 1956
peugeot 403 pickup 1957
peugeot 403 sedan 1959
peugeot 305 diesel automaat 1984
peugeot 305 break 1986
citroen C3 1400 2003
citroen c5 combi diesel 2005
305 friesland
 
Berichten: 2059
Geregistreerd: 28 feb 2010, 21:36
Woonplaats: de hoeve

Re: Opknappen / restaureren 403 diesel

Berichtdoor A.B.203 » 31 dec 2011, 18:28

Serge mooi dat je tijd en zin hebt gevonden om de 403 aan te pakken. Ik wil je zeker niet somber stemmen maar zo te zien heb je nog wel even werk. Toevallig heb ik vanmiddag in de garage de eerste lassen gemaakt, als je straks de brandweer hoort weet je dat er iets mis is gegaan. Ik zou zeggen trek de hoes weg en maak je nieuws bekend want iedereen wordt steeds nieuwsgieriger, is het meteen ook een binnenkomer voor 2012 !
Jan, het beste met je griep, neem wat berenburg en hou je even koest. Ik neem aan dat jij uit Noord Holland goed nieuws over je bachee uit Noord Holland heb gekregen, is dat dat de reden voor je blijdschap ? Alle forummers verder een goed uiteinde en een machtig mooi 2012 toegewenst.
opknappen/repareren en zoveel als mogelijk met de oldtimers de weg op !
203 C en 203 C5 (commerciale) beide uit 1959, en een 308 D van 2015.
Avatar gebruiker
A.B.203
 
Berichten: 1137
Geregistreerd: 27 okt 2010, 15:54
Woonplaats: De Alblasserwaard zh

Re: Opknappen / restaureren 403 diesel

Berichtdoor Henk203 » 31 dec 2011, 20:08

@janbachee

Ben je ziek Jantje, je bent ouder als mij. Had ik niet gedacht!
& Beterschap. :wink:
Zit de motor nog wel in de peugeot?
Haha, grapje broertje! :lol:

Groetjes!!
Henk203
 
Berichten: 19
Geregistreerd: 31 okt 2010, 13:48

Re: Opknappen / restaureren 403 diesel

Berichtdoor 403diesel » 03 jan 2012, 00:14

Vandaag weer een beetje verder met de demontage. Ik had gedacht met een uur of 4 de panelen er wel af te hebben; de voorspatborden, alle deuren, het front, de dorpels en de kofferklep.
Dat liep dus even anders. Aangezien de auto ook weer een keer in elkaar zal moeten neem ik de tijd om alles zoveel mogelijk heel te houden en te voorkomen dat steuntjes e.d. in ernstige mate verbuigen of afbreken. En dat viel niet mee. ALLES zat vastgerot. Waar lasmoeren gebruikt zijn ben ik met de brander in de weer geweest als daar ruimte voor was, waar dat niet kon heb ik moeten uitboren.
Er zijn een aantal dingen aan het licht gekomen waar ik niet vrolijk van wordt, of eigenlijk één.

Een vorige eigenaar had kennelijk aandelen in een siliconenkit fabriek. Hiermee (en af en toe een lekker laagje polyester waar het zicht een glad oppervlak vereisd) is de halve auto aan elkaar geplakt; ook op delen die straks gespoten moeten gaan worden zoals de deurstijlen.
Verder ben ik wat meer roest tegengekomen dan ik in eerste instantie had gezien maar dit viel te verwachten. Best wat werk te doen en er zal ongetwijfelt het één en ander nog bijkomen. De binnendorpels heb ik nog niet echt goed bekeken maar ik denk dat deze wel mee vallen. Eerst de andere kant maar eens kaal maken.
De buitendorpels zijn te redden maar hier gaat wel weer werk in zitten. Als ik ergens een setje kan vinden voor een redelijke prijs is dat zeker een optie.

Zijkant rechts. M'n kwaliteitsmanager keek er naar en schudde z'n kop :mrgreen:
Afbeelding

Slotplaat achterportier rechts zit ook een gaatje
Afbeelding

Vlak achter de A-stijl; een mengsel van roest, modder en kit :?
Afbeelding

Duidelijk te zien waar het schuimrubber heeft gezeten tussen het binnen- en buitenscherm (onder het gat, van boven helemaal naar beneden). Dit blijft vochtig en roest. Na kaalmaken zal blijken of de plaat nog dik genoeg is of dat er een nieuw stuk in komt.
Afbeelding

Morgen weer een stukje verder.

Groet, Serge
Peugeot 403 Diesel '66
Peugeot 403 Diesel Pickup '63
Peugeot 107 XS 2010
Peugeot 205 Junior 1986
Peugeot Boxer 2,5 TDI 1999
Rover SD1 3500 AT 1978
Rover SD1 2300S Man 1981
Rover SD1 3500 V8S Man 1980
403diesel
 
Berichten: 2235
Geregistreerd: 26 jun 2011, 22:55
Woonplaats: Tiel

Re: Opknappen / restaureren 403 diesel

Berichtdoor Harrie » 03 jan 2012, 00:51

tja, als je het lostrekt kan het wel eens tegenvallen...
houd de moed er in, Serge !
en misschien moet je maar denken dat die kit ook wat extra roest voorkomen heeft?
of was het ter camouflage ?

die roest op de A-stijl ( laatste foto ) kun je beter serieus nemen !!
deze stijl is de verbinding tussen carrosserie en voorschermen, dus daar komen
héél veel krachten op ! elke drempel die je over rijdt geeft een belasting op dit deel.
De krachten moeten via de A-stijl via dorpels en dak naar achteren verwerkt worden,
zie het als een T ( 90 graden linksom gedraaid ). de steel moet dus alle krachten overbrengen
op de steel. succes met het herstel ! :wink: grt, Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Re: Opknappen / restaureren 403 diesel

Berichtdoor jan-03 » 06 jan 2012, 00:04

al weer wat verder gekomen Serge, ik zag in het nieuws dat in Tiel het water ook bedenkelijk hoog staat....
Ik hoop dat jij en de oldtimer en je servicemonteur nog wel droog staan.. :?: :roll:
gr Jan.
Peugeot 406 sedan 1996 Peugeot 203 berline
Een klassieker gebruik je niet maar die beheer je
Afbeelding
Avatar gebruiker
jan-03
 
Berichten: 6529
Geregistreerd: 22 sep 2010, 14:21
Woonplaats: workum

Re: Opknappen / restaureren 403 diesel

Berichtdoor 403diesel » 06 jan 2012, 00:49

Nog niet echt verder gekomen Jan.
Projectje voor een klant is uitgelopen doordat de spuiter tussen kerst en oud en nieuw niet de juiste kleur kon laten ontwikkelen. Auto gisteren pas teruggekregen, nu snel opbouwen.

Vandaag wel even het gaas van 1 van de 4 grillen ontroest en zwart gespoten met RX10.
Morgen eerst opruimen van de gedemonteerde onderdelen om te voorkomen dat de Rover wordt opgebouwd met 403 onderdelen en omgekeerd. Ben wel een beetje jaloers op het opgeruimde karakter van Koffiemolen.

Groet, Serge
Peugeot 403 Diesel '66
Peugeot 403 Diesel Pickup '63
Peugeot 107 XS 2010
Peugeot 205 Junior 1986
Peugeot Boxer 2,5 TDI 1999
Rover SD1 3500 AT 1978
Rover SD1 2300S Man 1981
Rover SD1 3500 V8S Man 1980
403diesel
 
Berichten: 2235
Geregistreerd: 26 jun 2011, 22:55
Woonplaats: Tiel

Re: Opknappen / restaureren 403 diesel

Berichtdoor risky » 06 jan 2012, 21:29

Goede morgen daar zit nog wel een beetje werk aan :shock:
Het valt toch altijd weer tegen als je het uit elkaar haalt..
Ik volg je topic met belangstelling vind het altijd knap als mensen niet bij de pakken neer gaan zitten.
Dit gebeurt vrij vaak marktplaats staat vol met vast gelopen projecten ik heb zelf mijn laatste project af de beamer dit was ook een flink klusje.
Ik heb wel geleerd dat je niet met te veel auto`s bezig moet zijn daarom heb ik 2 projecten verkocht en er 1 terugehaald.
Maar hoop wel dat deze niet zoveel werk heeft :mrgreen:
mvg
Daf 66 groen 1.4 rijdend ralley project 1974
Volvo 66 rood 1.1 origineel 1977
Opel Ascona B 1.9S 1977
Peugeot 604 ti automaat 1978
Peugeot J9 1985 2.5 diesel verlengd 5,8 meter
Avatar gebruiker
risky
Forumbeheer
 
Berichten: 3037
Geregistreerd: 12 jul 2006, 19:15
Woonplaats: westfriesland

Re: Opknappen / restaureren 403 diesel

Berichtdoor Gerard » 06 jan 2012, 23:05

Tja, erg veel werk!!!!
Je moet echt doorzettings vermogen hebben bij deze klus.
MAAAAAAAAAAr je hebt een geweldige steun bij deze klus, en ben ook helemaal verliefd op je hond.
Wat een poeppie.
Sterkte
Gérard
momenteel een 304 sedan uit 74
Avatar gebruiker
Gerard
 
Berichten: 74
Geregistreerd: 13 aug 2004, 09:33
Woonplaats: Kwintsheul

Re: Opknappen / restaureren 403 diesel

Berichtdoor 403diesel » 07 jan 2012, 00:21

Risky, leuk dat er belangstelling is voor de oudjes.

De meeste projecten die hier beschreven worden op het forum zijn toch 404 en jonger. Wellicht omdat er veel meer nieuwere auto's zijn en de oudere inmiddels al zijn opgeknapt.
(DEL)
Tot nu toe zit ik eigenlijk bijna elke dag wel even op het forum. Vrij verslavend, maar leuk en leerzaam om de verhalen van forumgenoten bij te houden.
Zo ook jouw projecten. Succes met je "nieuwe" 404. Het 104-tje is i.i.g. goed trecht gekomen. Wat was ook alweer de andere die je hebt verkocht?
En niet teveel projecten tegelijk? Tja, dat had ik me ook voorgenomen. Maar af en toe doet die buitenkans zich voor en koop je er tegen beter weten in toch weer één bij.
Door privéomstandigheden ben ik flink aan 't opruimen geweest. Ik heb afgelopen jaar 2 motorfietsen en één auto verkocht wegens tijdgebrek. Nu ga ik wat projectmatiger aan de slag met doelstellingen qua tijd, van tevoren bepalen hoever je wilt gaan en een vooraf vastgesteld budget. Hierbij zijn deze punten alle drie onlosmakelijk met elkaar verbonden.
Met de Kever, de eerste auto met deze projectmatige aanpak, heeft dat goed gewerkt. (topic "het groene proefkonijn"). De eerste planning qua tijd was 4 weken; APK klaar maken en rijden. Na demonteren bleek er zoveer rot dat een duidelijk plan is gemaakt van iets van 5 maanden; voor de winter klaar. Dit is redelijk gelukt en qua butget heeft de auto inclusief de aanschaf €2200,- gekost. Iets boven budget, maar dan heb je wel bijna een nieuwe.

Met de 403 zal het allemaal wat anders gaan simpelweg omdat er nieuw niet veel meer te krijgen is, of tegen flinke prijzen. Dit wordt dus meer hergebruiken van bestaand materiaal, gebruikte onderdelen of waar mogelijk dingen zelf maken. Dit is duidelijk arbeidsintensiever.
Ook moet je er op een gegeven moment ook niet vies van zijn alternatieve onderdelen te durven gebruiken voor dingen waar het niet opvalt. Bijvoorbeeld de klemmetjes waarmee de deurbekledingsplaten op de deuren zitten, bijna allemaal verroest en afgebroken bij het demonteren. Voor de kever zijn er nieuw soortgelijke klemmetjes te krijgen met een iets grotere diameter. Deze staan al op mijn lijstje. De gaatjes in de deuren iets opboren voor het spuiten en het werkt weer.
Zo zijn er legio dingen waar geimproviseerd zal moeten worden.

Ach ja, onderdeel van de hobby :wink:

Harrie schreef:misschien moet je maar denken dat die kit ook wat extra roest voorkomen heeft?
of was het ter camouflage ?

die roest op de A-stijl ( laatste foto ) kun je beter serieus nemen !!
deze stijl is de verbinding tussen carrosserie en voorschermen, dus daar komen
héél veel krachten op ! elke drempel die je over rijdt geeft een belasting op dit deel.
De krachten moeten via de A-stijl via dorpels en dak naar achteren verwerkt worden,
zie het als een T ( 90 graden linksom gedraaid ). de steel moet dus alle krachten overbrengen
op de steel.



De kit op de stijlen zal geweest zijn om de rubbers (wat er van over was) enigsins te fixeren en vooral aan te vullen.
De welbekende slogan was volgens een vorige eigenaar kennelijk: Siliconenkit, MOOI over roest.
Ik heb zelf de filosofie dat je beter blaasjes in de lak en beginnende roestplekken beter kunt openkrabben dan laten zitten. Dan kan het vocht er tenminste uit. Ik begrijp mensen die dat niet doen heel goed, immers, een blaasje heeft nog de originele kleur en valt bijna niet op. Openkrabben geeft een roestplek, maar het is wel beter. Natuurlijk zou je de plek eigenlijk gelijk moeten behandelen.

Het grotere gat op de laatste foto is minder kritisch als vergevorderde roest op de éénnalaatste foto alhoewel het hier nog mee lijkt te vallen. Deze bovenbalk heeft alleen het spatbord te houden en is ook relatief licht uitgevoerd. Voor de krachten van de voorwielophanging naar achteren zorgen voornamelijk de kromme balken die vanaf dorpelhoogte naar voren en naar binnen lopen (onderaan de laatste foto vanuit het midden naar rechts. Dit samen met de balken tegen het schutbord zoals de 404 volgens mij ook heeft.

Desalmiettemin dient elke vorm van aantasting van de constructie serieus genomen te worden. Dit stuk zal dit keer ook niet met polyester worden dichtgesmeerd.

Ik heb er nog niet echt kritisch naar gekeken. Ik wil eerst de auto een beetje verder kaal hebben zodat ik ook onder het dashbord goed kan zien wat er aan de hand is.

Verder heb ik nog een nieuwtje dat voor sommige van jullie al bekend is. Ik zal hier even een nieuw topic voor openen.

Groet, Serge
Laatst bijgewerkt door 403diesel op 10 jan 2012, 02:57, in totaal 1 keer bewerkt.
Peugeot 403 Diesel '66
Peugeot 403 Diesel Pickup '63
Peugeot 107 XS 2010
Peugeot 205 Junior 1986
Peugeot Boxer 2,5 TDI 1999
Rover SD1 3500 AT 1978
Rover SD1 2300S Man 1981
Rover SD1 3500 V8S Man 1980
403diesel
 
Berichten: 2235
Geregistreerd: 26 jun 2011, 22:55
Woonplaats: Tiel

Re: Opknappen / restaureren 403 diesel

Berichtdoor risky » 07 jan 2012, 01:07

serge

de 2e was de 305 breake deze is voor het simbolische bedrag van 1 euro verkocht aan mijn zusje :mrgreen:
Dit omdat ze het al moelijk genoeg krijgt alleen :roll:
mvg
Daf 66 groen 1.4 rijdend ralley project 1974
Volvo 66 rood 1.1 origineel 1977
Opel Ascona B 1.9S 1977
Peugeot 604 ti automaat 1978
Peugeot J9 1985 2.5 diesel verlengd 5,8 meter
Avatar gebruiker
risky
Forumbeheer
 
Berichten: 3037
Geregistreerd: 12 jul 2006, 19:15
Woonplaats: westfriesland

Re: Opknappen / restaureren 403 diesel

Berichtdoor 403diesel » 11 jan 2012, 23:39

Vandaag het andere voorscherm en het front verwijderd.

Afbeelding

Heel voorzichtig eens aan één kant een blik geworpen aan de onderkant van de binnendorpel. Aan de bermkant is hier al een keer een flink stuk onder de A-stijl vernieuwd. Kennelijk is dit niet helemaal volgens de originele vormen zoals peugeot ze bedoeld heeft want aan de andere kant ziet het er anders uit. Ook onder de raamstijlen zijn nogal wat verschillen te ontdekken. En plamuur, polyestermatjes, siliconenkit en iets dat verdacht veel op plastisine lijkt. Kilo's van deze wonderlijke combinatie. :evil:

Aan de rechterkant al even met de staalborstel in de weer geweest.
Het stuk dorpel voor het schutbord (kromme deel dat naar binnen loopt) lijkt best goed. Ook hier ben ik plamuur tegengekomen maar dit beperkt zich tot de eerste 15 cm naar voren vanaf de a-stijl. Onder deze plamuur zaten uiteraard gaten maar het is te overzien.

Afbeelding

Ik zal eens een paar goede foto's nemen van de verschillen links en rechts. Wellicht dat iemand hier weet hoe het eigenlijk hoort te zitten.
Volgende om te demonteren is de kofferdeksel, de rechter achterdeur en het interieur. Daarna eens kijken hoe de bedrading er aan toe is. De rommel onder het dashboard belooft niet veel goeds wat dat betreft.

Groet, Serge
Peugeot 403 Diesel '66
Peugeot 403 Diesel Pickup '63
Peugeot 107 XS 2010
Peugeot 205 Junior 1986
Peugeot Boxer 2,5 TDI 1999
Rover SD1 3500 AT 1978
Rover SD1 2300S Man 1981
Rover SD1 3500 V8S Man 1980
403diesel
 
Berichten: 2235
Geregistreerd: 26 jun 2011, 22:55
Woonplaats: Tiel

Re: Opknappen / restaureren 403 diesel

Berichtdoor jan-03 » 11 jan 2012, 23:59

Hmm moet ik als ik bij langs ga m,n Co2 lastoestel maar meenemen!! :D Kan ik hierop wel flink gaan oefenen voor ik de bodem van de 104 zal proberen te herstellen.. Een kantelbrug lijkt me dan errrrrrrrg handig.. van onder af bakken is nog moeilijker..
Toch heb ik volgens mij aardig minder werk dan jij Serge.. Je kunt wel een aardig vooraadje plaatstaal in slaan lijkt me.. Nou geen staal maar ijzer. :D
Wordt een mooie klus waar je veel eer van zult hebben als die klaar is..
Wel vreemd dat stuur en bakboord er niet hetzelfde uitzien.. Of heeft die een reden??
gr jan.
Peugeot 406 sedan 1996 Peugeot 203 berline
Een klassieker gebruik je niet maar die beheer je
Afbeelding
Avatar gebruiker
jan-03
 
Berichten: 6529
Geregistreerd: 22 sep 2010, 14:21
Woonplaats: workum

Re: Opknappen / restaureren 403 diesel

Berichtdoor 403diesel » 12 jan 2012, 00:48

janbachee schreef:Hmm moet ik als ik bij langs ga m,n Co2 lastoestel maar meenemen!! :D Kan ik hierop wel flink gaan oefenen voor ik de bodem van de 104 zal proberen te herstellen.. Een kantelbrug lijkt me dan errrrrrrrg handig.. van onder af bakken is nog moeilijker..
Je kunt wel een aardig vooraadje plaatstaal in slaan lijkt me.. Nou geen staal maar ijzer. :D
Wel vreemd dat stuur en bakboord er niet hetzelfde uitzien.. Of heeft die een reden??
gr jan.


Ehh, deze is géén proefkonijn Jan. Dat (de groene) stadium hebben we gehad :wink: Maar ik heb nog wel wat oude zeer dunne (o,6 mm) keverspatborden liggen waar je prima op kunt oefenen :mrgreen: :mrgreen: Lasapparaten genoeg hier, scheelt je slepen :mrgreen:
Ik weet niet waar de bodem van je 104 slecht is, maar als je erbij kunt probeer zoveel mogelijk van binnenuit te lassen, zeker als je niet veel gelast hebt is dit een stuk makkelijker. Ook een proplasmondstuk kan makkelijk zijn voor inlassen en overlappen omdat de afstand tussen de lastoorts en de plaat dan al bepaald is. Dan hoef je daar al geen rekening meer mee te houden.
Staal heb ik nog 2 m2 0,8mm liggen maar even kijken wat er origineel gebruikt is. Zou wel eens iets dikker kunnen zijn; 1,0 of misschien zelfs 1,2mm.

Het verschil tussen stuurboord en bakboord (grappig dat je het zo noemt omdat ik sinds gisteren met mijn vaarbewijs 2 bezig ben) is niet zoals het moet volgens mij. Er is aan beide kanten al eens iets aan gedaan, maar op verschillende manieren. En welke van de 2 manieren is de goede? Waarschijnlijk geen van beide :roll: Dit wordt dus nog even een puzzel. Misschien dat één van de 403 leifhebbens op het forum hier meer over weet.

Groet, Serge
Peugeot 403 Diesel '66
Peugeot 403 Diesel Pickup '63
Peugeot 107 XS 2010
Peugeot 205 Junior 1986
Peugeot Boxer 2,5 TDI 1999
Rover SD1 3500 AT 1978
Rover SD1 2300S Man 1981
Rover SD1 3500 V8S Man 1980
403diesel
 
Berichten: 2235
Geregistreerd: 26 jun 2011, 22:55
Woonplaats: Tiel

Re: Opknappen / restaureren 403 diesel

Berichtdoor RondeB » 14 jan 2012, 22:28

Afbeelding

Afbeelding
RondeB
 
Berichten: 2552
Geregistreerd: 03 apr 2004, 17:17
Woonplaats: ureterp

Re: Opknappen / restaureren 403 diesel

Berichtdoor 403diesel » 14 jan 2012, 23:02

Ron, bedankt voor de foto's.
Ik zal ze eens naast de mijne houden maar dit ziet er duidelijk minder rommelig uit.
Uit de 5 gaats velgen maak ik op dat het hier een break betreft?
Heel herkenbaar is dat je ook hier duidelijk de rand kunt zien waar het buitenscherm op het binnenscherm heeft gezeten. Een mooi verticaal ingeput spoor waar dat vieze schuimrubber heeft gezeten.

Groet, Serge
Peugeot 403 Diesel '66
Peugeot 403 Diesel Pickup '63
Peugeot 107 XS 2010
Peugeot 205 Junior 1986
Peugeot Boxer 2,5 TDI 1999
Rover SD1 3500 AT 1978
Rover SD1 2300S Man 1981
Rover SD1 3500 V8S Man 1980
403diesel
 
Berichten: 2235
Geregistreerd: 26 jun 2011, 22:55
Woonplaats: Tiel

Re: Opknappen / restaureren 403 diesel

Berichtdoor Harrie » 16 jan 2012, 00:20

in plaats van ( vochtopnemend...!) schuim, kun je daar beter carrosseriekit o.i.d. toe passen !

mooie foto's , Ron ! ziet er strak uit. heb je zinkspray gebruikt ?
grt, Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Re: Opknappen / restaureren 403 diesel

Berichtdoor RondeB » 16 jan 2012, 00:24

ehhhh ....zijn geen foto's van de 403u5 die ik ooit had, Harrie 8) die had ik wel opgezocht hiervoor maar zijn niet duidelijk genoeg... deze foto's komen van een frans blog http://www.station403.fr/site/aforum
RondeB
 
Berichten: 2552
Geregistreerd: 03 apr 2004, 17:17
Woonplaats: ureterp

Re: Opknappen / restaureren 403 diesel

Berichtdoor Harrie » 16 jan 2012, 00:30

o.k. , wel een mooi voorbeeld :wink:
grt, Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Re: Opknappen / restaureren 403 diesel

Berichtdoor jan-03 » 02 feb 2012, 00:34

Hoe staat het ermee Serge, ik heb inmiddels al een 20 liter gasfles leeg dus even laspauze nu.. :mrgreen:
liggen de werkzaamheden wat op schema??
gr Jan.
Peugeot 406 sedan 1996 Peugeot 203 berline
Een klassieker gebruik je niet maar die beheer je
Afbeelding
Avatar gebruiker
jan-03
 
Berichten: 6529
Geregistreerd: 22 sep 2010, 14:21
Woonplaats: workum

Re: Opknappen / restaureren 403 diesel

Berichtdoor 403diesel » 02 feb 2012, 01:38

Zo tussen de bedrijven door ben ik af en toe een uurtje bezig met het 403-tje. Gisteren een shaper aangeschaft (koffiemolen, bedankt voor de geweldige tip) en daarmee heb je in recordtijd een binnenscherm zo goed als kaal. Daarna even insluiten met ontvetter, uurtje laten inweken, laatste restjes met een plamuurmes en dan met een doek nawrijven.
Ik kom er wel steeds meer achter dat er veel gesloopt moet worden om overal netjes bij te kunnen. Zo had ik de motor en de voorwielophanging het liefst willen laten zitten maar dit zal er uit moeten om overal echt goed bij te kunnen. Hetzelfde geld voor bijvoorbeeld het dashboard. Dit zijn van die keuzen die je moet maken. Als je de motor er uit haalt zou je eigenlijk gelijk de hele motorruimte moeten doen. Als je het dashboard er uit haalt doe je er verstandig aan gelijk de hele bedrading te vernieuwen. Zo heeft elke keuze weer een aantal gevolgen. Voor je het weet verzandt je in een restauratie van een paar jaar en veel centen. En dat was nou eigenlijk ook weer niet de bedoeling.

Helaas voor de Peugeot heb ik het gelukkig vrij druk momenteel. Het zal dus bij af en toe een uurtje blijven. Ik heb ook goede hoop dat de pickup niet al te lang meer duurt. Die zal dan met minder tijd klaar te maken zijn dus gaat die dan voor. Dan heb ik i.i.g in het voorjaar een ouwetje klaar om de ritjes mee te rijden.
De sedan blijf ik op het gemakje demonteren en schoonmaken. Als die "kaal" is maar eens een inventarisatie maken en een klein projectplan opzetten qua tijd en budget.
Peugeot 403 Diesel '66
Peugeot 403 Diesel Pickup '63
Peugeot 107 XS 2010
Peugeot 205 Junior 1986
Peugeot Boxer 2,5 TDI 1999
Rover SD1 3500 AT 1978
Rover SD1 2300S Man 1981
Rover SD1 3500 V8S Man 1980
403diesel
 
Berichten: 2235
Geregistreerd: 26 jun 2011, 22:55
Woonplaats: Tiel

Re: Opknappen / restaureren 403 diesel

Berichtdoor 403diesel » 04 feb 2012, 02:26

Het interieur is er inmiddels grotendeels uit. Veel schimmel en nattigheid tegengekomen onder de vloermatten.
Na schoonmaken bleef er een redelijke bodem over die linksachter (voetenruimte achterpassagier) al eens gelast is. De andere kant moet duidelijk nog gedaan worden. Ook zit er een rare plaat die als vervanging van de originele kriksteun moet dienen.

Afbeelding

Afbeelding

Voorlopig nog even bezig met demonteren en schoonmaken.

Groet, Serge
Peugeot 403 Diesel '66
Peugeot 403 Diesel Pickup '63
Peugeot 107 XS 2010
Peugeot 205 Junior 1986
Peugeot Boxer 2,5 TDI 1999
Rover SD1 3500 AT 1978
Rover SD1 2300S Man 1981
Rover SD1 3500 V8S Man 1980
403diesel
 
Berichten: 2235
Geregistreerd: 26 jun 2011, 22:55
Woonplaats: Tiel

Re: Opknappen / restaureren 403 diesel

Berichtdoor A.B.203 » 04 feb 2012, 09:32

Kijk Serge je gaat gewoon door streng vriezen of niet. Ben nu een beetje jaloers op je werkplaats met CV !
Het ziet er wel naar uit dat je 403 truck binnenkort draaiend arriveert heb ik gelezen. Komende lente zit je in ieder geval niet zonder oldtimer en de nieuwe aanwinst moet hier en daar natuurlijk geshowd worden. Zodra de wegen schoon zijn kom ik hem met de 203 bewonderen.
Die grijze 403 staat nog steeds bij de poetserij, de eigenaar heeft (ons) bod niet geaccepteerd, vind het maar een rare gang van zaken. Wie weet loont het (af)wachten. Wil je mij in een PB iets over de schraper zeggen, is het elektrisch of op lucht, ik weet niet wat er wordt bedoeld.

gr Aart
opknappen/repareren en zoveel als mogelijk met de oldtimers de weg op !
203 C en 203 C5 (commerciale) beide uit 1959, en een 308 D van 2015.
Avatar gebruiker
A.B.203
 
Berichten: 1137
Geregistreerd: 27 okt 2010, 15:54
Woonplaats: De Alblasserwaard zh

Re: Opknappen / restaureren 403 diesel

Berichtdoor tout est beau avec une... » 04 feb 2012, 09:57

A.B.203 schreef:Wil je mij in een PB iets over de schraper zeggen, is het elektrisch of op lucht, ik weet niet wat er wordt bedoeld.

gr Aart



Das deze:
http://www.peugeotforum.nl/phpBB/viewtopic.php?f=44&t=10555&start=350#p177501

M.Vr.Gr.Marco
202 BH '48
504 coupe '71
104 GL '78
505 Turbo injection '84
605 2.0 SRi '92
RG-01 '13
tout est beau avec une...
 
Berichten: 878
Geregistreerd: 27 maart 2009, 23:24
Woonplaats: Hasselt (ov.)

Re: Opknappen / restaureren 403 diesel

Berichtdoor 403diesel » 05 feb 2012, 00:10

Vandaag een 403 gerelateerd klusje gedaan.
Ik kom een beetje ruimte te kort om spullen op te leggen zoals bijvoorbeeld de ruiten.
Een tijdje geleden had ik al eens een klaprekje gemaakt uit 15 mm cv buis. Rekjes zijn ook te koop maar ik stond een beetje verbaasd over de hoge prijs die ze ervoor vragen.
Nog 2 rekjes bijgemaakt. De ketting komt bij de nieuwe niet meer aan de bovenkant.
Framepjes liggen al klaar. Nog even gaatjes voor de boutjes boren, nyloc moertjes erop, ketting eraan, CV isolatiebuis erom en klaar.

Afbeelding

Groet, Serge
Peugeot 403 Diesel '66
Peugeot 403 Diesel Pickup '63
Peugeot 107 XS 2010
Peugeot 205 Junior 1986
Peugeot Boxer 2,5 TDI 1999
Rover SD1 3500 AT 1978
Rover SD1 2300S Man 1981
Rover SD1 3500 V8S Man 1980
403diesel
 
Berichten: 2235
Geregistreerd: 26 jun 2011, 22:55
Woonplaats: Tiel

VorigeVolgende

Keer terug naar 403, 203 en ouder

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 22 gasten