Opknappen / restaureren 403 diesel
Geplaatst: 09 nov 2011, 01:12
Sinds een paar maanden ben ik in bezit van een donkerblauwe 403 diesel met schuifdak.
Een introductie van de auto en van mij is hier te vinden http://www.peugeotforum.nl/phpBB/viewtopic.php?f=54&t=18606 (volgens mij kan de link korter maar weet niet hoe)
Ik ben van mening dat het voordat met demonteren wordt begonnen het belangrijk is eerst een periode met de auto te rijden. Ik heb sinds de aanschaf ongeveer 3500 km gereden, een tijdje dagelijks woon-werk = 22 km en ritjes van de APH.
Je leert de auto dan kennen en krijgt inzicht in eventuele mankementen en aandachtspunten. Dit zijn in mijn geval onder andere schokbreker/bussen linksachter rammelt, auto remt na stilstand de eerste paar keer een beetje scheef, waarschijnlijk zit de verkeerde overbrenging in de achteras (kortere van een pickup of 1300; voor een diesel dient dit een 21 tands wormwiel uit een 1500 te zijn), de kilometerteller wijkt af (geeft minder aan dan de werkelijke snelheid), de temperetuurmeter geeft te weinig aan, de brandstofmeter geeft te weinig aan, klokjes (ik heb er eentje extra rechts in het dashboard) doen het beide niet, startmotor heeft niet altijd zin, gloeispiraal in het dashboard doet het soms niet, speling op de as van de koppelingsbediening, speling op de schakelas in de bovenkap van de versnellingsbak etc.
The list seems endless
Eerste stuk van de inventarisatie is de motor. Deze start niet altijd even vlot, rookt koud als een ketter en wisselt weleens in snelheid bij gelijke gasstand. Om lucht uit te sluiten zijn de brandstofslangen reeds vervangen en is ook het filterhuis vervangen door een ander exemplaar. De problemen houden echter aan. Het lijkt dus ergens anders vandaan te komen.
Nu ik weer een beetje ruimte heb (de Kever is klaar) ben ik begonnnen met het vervangen van de brandstofleiding. Dit is een stalen leiding die met klemmen onder de auto is bevestigd. De naderhand aangelegde retourleiding was hier met ijzerdraad aan vastgebonden. De aansluiting van de retourleiding op de tank verdient ook niet de schoonheidsprijs.
Tevens is me opgevallen dat de tank erg bol staat:
Omdat ik toch hier bezig was heb ik de tankvlotter er uit gehaald om te kijken waarom de meter 20 liter te weinig aangeeft. Daar ben ik nog niet helemaal uit. Ik heb een andere tank liggen met een vlotter maar die werkt andersom. Hoe hoger de vlotter, hoe lager de meter aanwijst. Dit is echter om te bouwen eventueel. Een andere mogelijkheid is om de vlotter die er in zat te calibreren door het stangetje te verbuigen. Gezien de rare bochten die er al in zitten is dit al eerder gedaan, waarschijnlijk om het verzadigen van de kurken vlotter op te heffen. Het beste zou zijn om een andere vlotter te zoeken van kunststof of er zelf één maken van messingfolie.
Tevens heb ik de gloeibougies er eens uitgedraaid en onder stroom gezet. Opvallend was dat er één duidelijk ouder was dan de andere. Dit is ook degene die niet egaal gloeit zoals de anderen, maar begint te gloeien aan de basis. De punt gloeit pas na lange tijd.
Eigenlijk zou ik ze het beste alle 4 kunnen vervangen maar ze zijn best duur. Aangezien 3 duidelijk al vervangen zijn en ééntje niet ga ik uit kostenoverweging alleen die ene vervangen. Scheelt toch weer 75 euri. Er zullen wel meer van dit soort keuzemomenten komen.
Aangezien ik toch in de kofferbak bezig was heb ik eens gekeken naar de binnenschermen. Hier was een soortgelijke constructie te vinden als de montage van de retourleiding; een vorige eigenaar moet haast een voorliefde voor popnagels en patchwork gehad hebben
Dit is niet de manier een auto te repareren, niet de mijne i.i.g.
De roest gaat onder de dubbele plaat gewoon verder.
Hier even de popnagels uitgeboord en de plaat verwijderd.
De andere kant is nog origineel. Ook hier best wat werk.
Morgen de brandstofleiding monteren, tank inspecterenen indien nodig vervangen voor de andere en de gloeibougies er in. Ik hoop dan van het luchtprobleem af te zijn.
Groet, Serge
Een introductie van de auto en van mij is hier te vinden http://www.peugeotforum.nl/phpBB/viewtopic.php?f=54&t=18606 (volgens mij kan de link korter maar weet niet hoe)
Ik ben van mening dat het voordat met demonteren wordt begonnen het belangrijk is eerst een periode met de auto te rijden. Ik heb sinds de aanschaf ongeveer 3500 km gereden, een tijdje dagelijks woon-werk = 22 km en ritjes van de APH.
Je leert de auto dan kennen en krijgt inzicht in eventuele mankementen en aandachtspunten. Dit zijn in mijn geval onder andere schokbreker/bussen linksachter rammelt, auto remt na stilstand de eerste paar keer een beetje scheef, waarschijnlijk zit de verkeerde overbrenging in de achteras (kortere van een pickup of 1300; voor een diesel dient dit een 21 tands wormwiel uit een 1500 te zijn), de kilometerteller wijkt af (geeft minder aan dan de werkelijke snelheid), de temperetuurmeter geeft te weinig aan, de brandstofmeter geeft te weinig aan, klokjes (ik heb er eentje extra rechts in het dashboard) doen het beide niet, startmotor heeft niet altijd zin, gloeispiraal in het dashboard doet het soms niet, speling op de as van de koppelingsbediening, speling op de schakelas in de bovenkap van de versnellingsbak etc.
The list seems endless
Eerste stuk van de inventarisatie is de motor. Deze start niet altijd even vlot, rookt koud als een ketter en wisselt weleens in snelheid bij gelijke gasstand. Om lucht uit te sluiten zijn de brandstofslangen reeds vervangen en is ook het filterhuis vervangen door een ander exemplaar. De problemen houden echter aan. Het lijkt dus ergens anders vandaan te komen.
Nu ik weer een beetje ruimte heb (de Kever is klaar) ben ik begonnnen met het vervangen van de brandstofleiding. Dit is een stalen leiding die met klemmen onder de auto is bevestigd. De naderhand aangelegde retourleiding was hier met ijzerdraad aan vastgebonden. De aansluiting van de retourleiding op de tank verdient ook niet de schoonheidsprijs.
Tevens is me opgevallen dat de tank erg bol staat:
Omdat ik toch hier bezig was heb ik de tankvlotter er uit gehaald om te kijken waarom de meter 20 liter te weinig aangeeft. Daar ben ik nog niet helemaal uit. Ik heb een andere tank liggen met een vlotter maar die werkt andersom. Hoe hoger de vlotter, hoe lager de meter aanwijst. Dit is echter om te bouwen eventueel. Een andere mogelijkheid is om de vlotter die er in zat te calibreren door het stangetje te verbuigen. Gezien de rare bochten die er al in zitten is dit al eerder gedaan, waarschijnlijk om het verzadigen van de kurken vlotter op te heffen. Het beste zou zijn om een andere vlotter te zoeken van kunststof of er zelf één maken van messingfolie.
Tevens heb ik de gloeibougies er eens uitgedraaid en onder stroom gezet. Opvallend was dat er één duidelijk ouder was dan de andere. Dit is ook degene die niet egaal gloeit zoals de anderen, maar begint te gloeien aan de basis. De punt gloeit pas na lange tijd.
Eigenlijk zou ik ze het beste alle 4 kunnen vervangen maar ze zijn best duur. Aangezien 3 duidelijk al vervangen zijn en ééntje niet ga ik uit kostenoverweging alleen die ene vervangen. Scheelt toch weer 75 euri. Er zullen wel meer van dit soort keuzemomenten komen.
Aangezien ik toch in de kofferbak bezig was heb ik eens gekeken naar de binnenschermen. Hier was een soortgelijke constructie te vinden als de montage van de retourleiding; een vorige eigenaar moet haast een voorliefde voor popnagels en patchwork gehad hebben
Dit is niet de manier een auto te repareren, niet de mijne i.i.g.
De roest gaat onder de dubbele plaat gewoon verder.
Hier even de popnagels uitgeboord en de plaat verwijderd.
De andere kant is nog origineel. Ook hier best wat werk.
Morgen de brandstofleiding monteren, tank inspecterenen indien nodig vervangen voor de andere en de gloeibougies er in. Ik hoop dan van het luchtprobleem af te zijn.
Groet, Serge