Risky, leuk dat er belangstelling is voor de oudjes.
De meeste projecten die hier beschreven worden op het forum zijn toch 404 en jonger. Wellicht omdat er veel meer nieuwere auto's zijn en de oudere inmiddels al zijn opgeknapt.
(DEL)
Tot nu toe zit ik eigenlijk bijna elke dag wel even op het forum. Vrij verslavend, maar leuk en leerzaam om de verhalen van forumgenoten bij te houden.
Zo ook jouw projecten. Succes met je "nieuwe" 404. Het 104-tje is i.i.g. goed trecht gekomen. Wat was ook alweer de andere die je hebt verkocht?
En niet teveel projecten tegelijk? Tja, dat had ik me ook voorgenomen. Maar af en toe doet die buitenkans zich voor en koop je er tegen beter weten in toch weer één bij.
Door privéomstandigheden ben ik flink aan 't opruimen geweest. Ik heb afgelopen jaar 2 motorfietsen en één auto verkocht wegens tijdgebrek. Nu ga ik wat projectmatiger aan de slag met doelstellingen qua tijd, van tevoren bepalen hoever je wilt gaan en een vooraf vastgesteld budget. Hierbij zijn deze punten alle drie onlosmakelijk met elkaar verbonden.
Met de Kever, de eerste auto met deze projectmatige aanpak, heeft dat goed gewerkt. (topic "het groene proefkonijn"). De eerste planning qua tijd was 4 weken; APK klaar maken en rijden. Na demonteren bleek er zoveer rot dat een duidelijk plan is gemaakt van iets van 5 maanden; voor de winter klaar. Dit is redelijk gelukt en qua butget heeft de auto inclusief de aanschaf €2200,- gekost. Iets boven budget, maar dan heb je wel bijna een nieuwe.
Met de 403 zal het allemaal wat anders gaan simpelweg omdat er nieuw niet veel meer te krijgen is, of tegen flinke prijzen. Dit wordt dus meer hergebruiken van bestaand materiaal, gebruikte onderdelen of waar mogelijk dingen zelf maken. Dit is duidelijk arbeidsintensiever.
Ook moet je er op een gegeven moment ook niet vies van zijn alternatieve onderdelen te durven gebruiken voor dingen waar het niet opvalt. Bijvoorbeeld de klemmetjes waarmee de deurbekledingsplaten op de deuren zitten, bijna allemaal verroest en afgebroken bij het demonteren. Voor de kever zijn er nieuw soortgelijke klemmetjes te krijgen met een iets grotere diameter. Deze staan al op mijn lijstje. De gaatjes in de deuren iets opboren voor het spuiten en het werkt weer.
Zo zijn er legio dingen waar geimproviseerd zal moeten worden.
Ach ja, onderdeel van de hobby
Harrie schreef:misschien moet je maar denken dat die kit ook wat extra roest voorkomen heeft?
of was het ter camouflage ?
die roest op de A-stijl ( laatste foto ) kun je beter serieus nemen !!
deze stijl is de verbinding tussen carrosserie en voorschermen, dus daar komen
héél veel krachten op ! elke drempel die je over rijdt geeft een belasting op dit deel.
De krachten moeten via de A-stijl via dorpels en dak naar achteren verwerkt worden,
zie het als een T ( 90 graden linksom gedraaid ). de steel moet dus alle krachten overbrengen
op de steel.
De kit op de stijlen zal geweest zijn om de rubbers (wat er van over was) enigsins te fixeren en vooral aan te vullen.
De welbekende slogan was volgens een vorige eigenaar kennelijk: Siliconenkit, MOOI over roest.
Ik heb zelf de filosofie dat je beter blaasjes in de lak en beginnende roestplekken beter kunt openkrabben dan laten zitten. Dan kan het vocht er tenminste uit. Ik begrijp mensen die dat niet doen heel goed, immers, een blaasje heeft nog de originele kleur en valt bijna niet op. Openkrabben geeft een roestplek, maar het is wel beter. Natuurlijk zou je de plek eigenlijk gelijk moeten behandelen.
Het grotere gat op de laatste foto is minder kritisch als vergevorderde roest op de éénnalaatste foto alhoewel het hier nog mee lijkt te vallen. Deze bovenbalk heeft alleen het spatbord te houden en is ook relatief licht uitgevoerd. Voor de krachten van de voorwielophanging naar achteren zorgen voornamelijk de kromme balken die vanaf dorpelhoogte naar voren en naar binnen lopen (onderaan de laatste foto vanuit het midden naar rechts. Dit samen met de balken tegen het schutbord zoals de 404 volgens mij ook heeft.
Desalmiettemin dient elke vorm van aantasting van de constructie serieus genomen te worden. Dit stuk zal dit keer ook niet met polyester worden dichtgesmeerd.
Ik heb er nog niet echt kritisch naar gekeken. Ik wil eerst de auto een beetje verder kaal hebben zodat ik ook onder het dashbord goed kan zien wat er aan de hand is.
Verder heb ik nog een nieuwtje dat voor sommige van jullie al bekend is. Ik zal hier even een nieuw topic voor openen.
Groet, Serge