Opknappen / restaureren 403 diesel

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Re: Opknappen / restaureren 403 diesel

Berichtdoor Remco504coupe » 03 jul 2012, 23:51

Groeten van Remco, le chauffeur qui rit:
504 Coupe V6 TI 1978
306 Cabrio 1.8 RG 1996
Avatar gebruiker
Remco504coupe
 
Berichten: 1665
Geregistreerd: 04 maart 2007, 20:28

Re: Opknappen / restaureren 403 diesel

Berichtdoor A.B.203 » 04 jul 2012, 23:05

Hoi Serge,

laat geen spoor van twijfel blijken hoor. Je gaat goed, gewoon stug en onverstoorbaar doorgaan dan komt het zeker een keer aan het eind. Ben je het zat dan er even af lopen, een paar dagen later krijg er wel weer zin in. Alles wat je koopt is ouder dan 50 jaar en nagenoeg overal is al aan gekuntseld, al dan niet vakkundig. Begin niet overal tegelijk en zorg wel dat de auto rijdbaar/verplaatsbaar blijft anders wordt het helemaal een blok aan je been.

groet Aart
opknappen/repareren en zoveel als mogelijk met de oldtimers de weg op !
203 C en 203 C5 (commerciale) beide uit 1959, en een 308 D van 2015.
Avatar gebruiker
A.B.203
 
Berichten: 1137
Geregistreerd: 27 okt 2010, 15:54
Woonplaats: De Alblasserwaard zh

Re: Opknappen / restaureren 403 diesel

Berichtdoor 403diesel » 05 jul 2012, 00:50

RondeB schreef:Ik heb 't hele topic + even voorstellen nog eens terug gekeken,....wat kan je je toch vergissen in een 403, als je die eerste foto's ziet verwacht dit toch echt niet (roest+knoeiwerk). Kan me goed voorstellen dat je aan het twijfelen raakt, persoonlijk zou ik afscheid nemen denk ik, mooie onderdelen donor en op zoek gaan naar een betere...scheelt een hoop tijd en werk.... en je weet nu waar je op moet letten.
Maar goed da's mijn mening, mede ingegeven doordat ik een rot hekel aan lassen heb en het ook ,ondanks het in bezit zijn van 2 ouderwetsche autogeen lasdiploma's gewoon niet kan. Maar dat ligt in jouw geval ff iets anders, blijft over de overweging tijd, enthousiasme en hobby.


Ron (en anderen natuurlijk) ik zit idd ernstig in dubio. Het plan is ooit bij aanschaf geweest om deze op te knappen en wellicht te verkopen met een bescheiden winst. Zeg maar als project om m'n verloren uren die ik helaas heb op te vullen. Echter heb ik achteraf de auto te duur gekocht, moet er teveel aan gebeuren en zal het nooit een prijswinnaar worden omdat de onderdelen die eraan zitten niet mooi genoeg zijn.
Dan heb ik het bijvoorbeeld over de rubbers onder de achterlichten; ééntje is grijs, de ander zwart en half verteerd. Een mooi rubber, als je het al kan vinden kost 2 tientjes?? als je het al kan vinden? Zo zijn er wel 200 dingen die niet kloppen, incompleet zijn of mooier kunnen.

De andere kant van het verhaal:

1) Het ding rijdt gewoon lekker; eigenlijk veel beter dan de pickup; minder trillen, stiller (alhoewel ik de pickup nog verder moet isoleren), veel betere zitpositie, soepeler vering, etc.

2) Ik wilde altijd een oude peugeot maar het moest een diesel zijn. Het sentiment dat het samen met Mercedes de diesel voor personenauto's op de kaart gezet en de diesel bruikbaar gemaakt. Met Mercedes heb ik niets; liever een ster in m'n voorruit dan op de motorkap :mrgreen:
De 404 vindt ik niet echt mooi, in een 403 benzine had ik jaren geleden al eens in proefgereden maar om de motor toch laten staan. Het niet bezitten van een 403 diesel is altijd zo'n latent gevoel geweest. Als je het dan een keer tegenkomt MOET je hem ook hebben. Ratio is dan een onbetekenend begrip ergens in een woordenboek. Daarbij zag de auto er niet slecht uit. Zelfs op de brug gekeken en 2 plekjes gevonden,
Als je de overzetdorpels gaat verwijderen en weet wat er in de wielkasten achter kan gebeuren komt alles in een ander daglicht te staan :twisted:

3) De geschiedenis van de auto is redelijk bekend; geboren als B7, taxi geweest in Parijs, in 1980 door een monteur van Nefkens (de dealer) naar nederland gehaald toen al als diesel, nog een paar eigenaren gehad waaronder de voorlaatste eigenaar die ik heb opgezocht en ruim 4 jaar de auto bijna dagelijks heeft gebruikt. Van hem nog eens een berg onderdelen meegekregen.

4) Het ding staat nu ook als diesel op kenteken. Je zal met een beetje moeite best een andere body kunnen omkeuren, maar toch. Je hebt dan ook de geschiedenis niet meer.

Het is veel werk om het goed te doen. Rationeel zou je het blok eruit moeten halen en het ding in de pers duwen. Misschien dat dit op enig moment ook wel gaat gebeuren. Het hangt er een beetje vanaf wat voor rare dingen ik verder nog tegenkom. Zo heb ik al gezien dat ik ook de onderste stukken van ten minste één stijl zal moeten namaken. Dat is al een klusje van een paar dagen om het netjes te doen. Kan je aan andere body gaan verzagen maar dat gaat ook een beetje tegen m'n principes tenzij er al een deel afgezaagd is.
Budget is ook een stuk dat meeweegt. Het doel is er niet meer aan uit te geven dan ie waard wordt. Dat houdt in dat je alles zelf moet doen. Maar dat is ook de hobby en de drang om alles zelf te willen kunnen.
Wat kan je dan beter hebben van een gare auto waarvan er bijna geen plaatwerk meer te krijgen is :D

Ik ga nog wel even door. Misschien komt er een andere body op m'n pad die interessant zou kunnen zijn voor weinig. Vooralsnog kost het een beetje plaat, wat hout voor de mallen, wat gas en bergen tijd. Het gaat daarom ook niet snel.

Remco504coupe schreef:Is dit niks voor je Serge?

http://www.youtube.com/watch?v=0_AONJTPh20


Ehh, ja in principe wel. Een engels wiel staat al een tijdje op m'n lijstje. Er zijn echter een aantal overwegingen om het (nog) niet te doen. Alleen voor de hobby neemt zo'n ding me eigenlijk teveel plaats in. Iets wat je éénmalig gebruikt voor hobby en een flinke hoek in m'n halletje inneemt is niet echt zinvol. Misschien als ik er beroepsmatig wat meer mee kan wordt het interessanter.
Daarbij zijn dit soort constructie's veel minder stabiel dat de gietijzeren.
Als je een goed engels wiel wilt hebben heb je eigenlijk ook een pinching hammer nodig en een zandzak met een set goede hamers en een autogeen set, en een beadroller, planishing hammer etc, etc.
Ben je heel snel heel veel aan 't investeren.
Maar wellicht met een goedkoop alternatief beginnen. Tegen de tijd dat ik bij de binnenschermen achter ben kijken we er nog eens naar.


Vandaag heb ik even tussen de bedrijven door een stukje schutbord verder uitgeslepen en een stukje bodemplaat geklopt. E.e.a. moet nog verder op maat gemaakt worden.

Afbeelding

(offtopic)
Ook staat nu eindelijk na 3 jaar :oops: de "nieuwe" motor in mijn opduwertje uit 1932.
Morgen wat leiding en koppelingetjes halen om een retourleiding aan te leggen naar de T-Ford brandstoftank 8) .

Afbeelding

Lang verhaal vandaag.

Groet, Serge
Peugeot 403 Diesel '66
Peugeot 403 Diesel Pickup '63
Peugeot 107 XS 2010
Peugeot 205 Junior 1986
Peugeot Boxer 2,5 TDI 1999
Rover SD1 3500 AT 1978
Rover SD1 2300S Man 1981
Rover SD1 3500 V8S Man 1980
403diesel
 
Berichten: 2235
Geregistreerd: 26 jun 2011, 22:55
Woonplaats: Tiel

Re: Opknappen / restaureren 403 diesel

Berichtdoor jan-03 » 05 jul 2012, 07:28

De apk meester heeft het ook niet gezien/ geweten dus zijn de manco's goed verstopt geweest..
Een ieder ander had afscheid moeten nemen maar jij hebt de vaardigheid in huis om dit tot een goed einde te brengen..
Ik hoop dat je de energie kunt opbrengen om door te gaan want dat zal nu bij zo'n hoeveelheid verplicht hobbyën niet altijd aanwezig zijn..
Maar de voldoening aan het eind van de tunnel zal heel groot zijn als het je toch gaat lukken...
Wij genieten allemaal mee van je vakmanschap Serge om deze klus te klaren...
Deze topic wordt nu ook een prachtige leidraad voor toekomstige 403 sedan eigenaren..
Wie weet is het in de toekomst ook nog wel iets voor mij een 403 reiswagen..
Mooi ook de opdrukker met Lister motor... Het is in ieder geval goed weer te varen..
gr Jan.
Peugeot 406 sedan 1996 Peugeot 203 berline
Een klassieker gebruik je niet maar die beheer je
Afbeelding
Avatar gebruiker
jan-03
 
Berichten: 6529
Geregistreerd: 22 sep 2010, 14:21
Woonplaats: workum

Re: Opknappen / restaureren 403 diesel

Berichtdoor RondeB » 05 jul 2012, 08:36

Serge, het slot van je overweging hierboven is het stukje bodemplaat dat je gemaakt hebt...zegt genoeg lijkt me, je gaat gewoon door. :mrgreen: Ach je hebt gelijk ook,je hebt er de mogelijkheden voor en tis een heerlijke auto als die af is. Da's ook wat waard. Volhouden gaat nog het moeilijkst worden. Nog meer tegenvallers komen idd ook nog wel..... Misschien samen met iemand anders de carrosserie nog eens extra kritisch bekijken....?
RondeB
 
Berichten: 2552
Geregistreerd: 03 apr 2004, 17:17
Woonplaats: ureterp

Re: Opknappen / restaureren 403 diesel

Berichtdoor 403diesel » 05 jul 2012, 10:41

janbachee schreef:De apk meester heeft het ook niet gezien/ geweten dus zijn de manco's goed verstopt geweest..


Nou dat is dus ook nog een puntje, het was allemaal APK waardig gerepareerd, tenminste de delen waar ik hu mee bezig ben. De gepopnagelde plaatjes in de kofferbak niet, maar die vielen denk ik binnen de marge van wat aangetast mag zijn.
Alleen houd ik er niet van. Als je dit reparatiewerk zijn gang laat gaan en je komt af en toe in de regen te rijden dat is het met een paar jaar echt over.

RondeB schreef:Misschien samen met iemand anders de carrosserie nog eens extra kritisch bekijken....?


Kom maar langs als je in de buurt bent. Is wel een eind weg hoor.
Peugeot 403 Diesel '66
Peugeot 403 Diesel Pickup '63
Peugeot 107 XS 2010
Peugeot 205 Junior 1986
Peugeot Boxer 2,5 TDI 1999
Rover SD1 3500 AT 1978
Rover SD1 2300S Man 1981
Rover SD1 3500 V8S Man 1980
403diesel
 
Berichten: 2235
Geregistreerd: 26 jun 2011, 22:55
Woonplaats: Tiel

Re: Opknappen / restaureren 403 diesel

Berichtdoor Remco504coupe » 05 jul 2012, 12:21

403diesel schreef:Als je een goed engels wiel wilt hebben heb je eigenlijk ook een pinching hammer nodig en een zandzak met een set goede hamers en een autogeen set, en een beadroller, planishing hammer etc, etc.
Ben je heel snel heel veel aan 't investeren.
Maar wellicht met een goedkoop alternatief beginnen. Tegen de tijd dat ik bij de binnenschermen achter ben kijken we er nog eens naar.


Ik weet niet wat je er beroepsmatig mee zou kunnen (ben wel zeer benieuwd), maar ik vind dit echt een mega mooi mini-fabriekje:
http://tools.vocor.nl/index.php?item=plaatwerk-station&action=article&group_id=10000049&aid=598&lang=NL

403diesel schreef:Vandaag heb ik even tussen de bedrijven door een stukje schutbord verder uitgeslepen en een stukje bodemplaat geklopt. E.e.a. moet nog verder op maat gemaakt worden.
Afbeelding

Als je zoiets even tussen de bedrijven door in vorm klopt, ben je toch wel een natuurtalent. Ik zou het project hier graag tot een goed einde zien komen.
Ik denk dat als je op dit kwaliteitsniveau door blijft gaan je nog wel eens blij verrast zou kunnen worden van de prijs die je er ooit voor zou mogen beuren.
Als je hem ( ik vind een diesel mannelijk :mrgreen: ) dan uberhaupt nog wilt weg doen :wink:
Groeten van Remco, le chauffeur qui rit:
504 Coupe V6 TI 1978
306 Cabrio 1.8 RG 1996
Avatar gebruiker
Remco504coupe
 
Berichten: 1665
Geregistreerd: 04 maart 2007, 20:28

Re: Opknappen / restaureren 403 diesel

Berichtdoor MarcoPeus » 05 jul 2012, 16:51

Serge,

Met jou kennis en doorzettingsvermogen MOET dit wel tot een goed einde komen. Je bent nu al zo ver dat je t zeker af kunt maken. De auto heeft veel historie en een groot verhaal dus waarde om door te gaan is er zeker. Zou zonde zijn als hij in de pers beland. Als ik je eens een zaterdag moet komen helpen zeg je t maar. Ik kan heel goed tangen en schroevendraaiers aangeven :mrgreen:
Ik las alleen maar met Croma (bak en braad) helaas en die heb jij niet geloof ik.
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: Opknappen / restaureren 403 diesel

Berichtdoor 403diesel » 05 jul 2012, 18:16

Remco504coupe schreef:maar ik vind dit echt een mega mooi mini-fabriekje:


Tja, Ik ken de club vrij goed, ik kom er dagelijks 2x bijna langs en ze schenken m'n koffie al in als ze m'n auto horen zo onderhand. Veel spullen kan je er goed halen maar het blijft hobbyspul voor een eenmalig project.
Het mini-fabriekje is qua kwaliteit niet te vergelijken met bijvoorbeeld de machines van Frost. Maar zoals ik wel eerder gedaan heb, beginnen met een matige kwaliteit en wanneer die versleten (dan gebruik je het kennelijk veel) is een goede kopen. Maar het resultaat van mindere kwaliteit machines is er vaak ook naar.
Daarbij ben ik met zo'n ding bijna de helft van m'n ruimte kwijt en er moet af en toe ook gewerkt worden :wink: Maar wie weet. Nog tijd genoeg om te overdenken en te sparen.

MarcoWetzels schreef:Serge,

Met jou kennis en doorzettingsvermogen MOET dit wel tot een goed einde komen. Je bent nu al zo ver dat je t zeker af kunt maken.


Onder het mom "positief denken helpt" :mrgreen:
Eén puntje van de vele ben ik nu denk ik op 1/3e. Van het totaal op een procentje of 3 schat ik.
Peugeot 403 Diesel '66
Peugeot 403 Diesel Pickup '63
Peugeot 107 XS 2010
Peugeot 205 Junior 1986
Peugeot Boxer 2,5 TDI 1999
Rover SD1 3500 AT 1978
Rover SD1 2300S Man 1981
Rover SD1 3500 V8S Man 1980
403diesel
 
Berichten: 2235
Geregistreerd: 26 jun 2011, 22:55
Woonplaats: Tiel

Re: Opknappen / restaureren 403 diesel

Berichtdoor 403diesel » 11 jul 2012, 20:53

Toch maar rustig door met het ding. Deels zit de bodemplaat rechtsvoor er weer in. Rand waar het schutbord op de bodem zit was redelijk krokant. Gelukkig was de binnenbalk die onder de auto vlak langs de tunnel loopt hard. Door het randje van het driehoekige gat dat voor het schutbord zit toch weer een tijdje bezig geweest.

Best roestig. Originele plaat aan de complete voor en zijkant weggeroest. Zat vast door de dubbeling.
Afbeelding


Plaatje gemaakt met randje voor het gat voor het schutbord (hier op z'n kop)
Afbeelding


Het stuk zit erin. Eerst gehecht en gericht, Daarna afgelast. Trekken viel erg mee. Nog vlakslijpen en dan op naar het volgende stuk.
Afbeelding

Groet, Serge
Peugeot 403 Diesel '66
Peugeot 403 Diesel Pickup '63
Peugeot 107 XS 2010
Peugeot 205 Junior 1986
Peugeot Boxer 2,5 TDI 1999
Rover SD1 3500 AT 1978
Rover SD1 2300S Man 1981
Rover SD1 3500 V8S Man 1980
403diesel
 
Berichten: 2235
Geregistreerd: 26 jun 2011, 22:55
Woonplaats: Tiel

Re: Opknappen / restaureren 403 diesel

Berichtdoor MarcoPeus » 11 jul 2012, 21:04

Vakwerk Serge, vooral dat randje ziet er erg profi uit. Petje af
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: Opknappen / restaureren 403 diesel

Berichtdoor Harrie » 11 jul 2012, 21:18

MarcoWetzels schreef:Vakwerk Serge, vooral dat randje ziet er erg profi uit. Petje af

+1 ! vakwerk in plaatwerk ! :wink: grt, Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Re: Opknappen / restaureren 403 diesel

Berichtdoor jan-03 » 11 jul 2012, 21:41

Voldoende "vlees"over om het aan vast te lassen gelukkig..
Als de slechtere plekken vervangen zijn, nog werk om de overgebleven roestplekken schoon te krijgen en te verduurzamen Serge...
Mooi om je zo bezig te zien en de 403 steeds een beetje gezonder Wordt.
gr Jan.
Peugeot 406 sedan 1996 Peugeot 203 berline
Een klassieker gebruik je niet maar die beheer je
Afbeelding
Avatar gebruiker
jan-03
 
Berichten: 6529
Geregistreerd: 22 sep 2010, 14:21
Woonplaats: workum

Re: Opknappen / restaureren 403 diesel

Berichtdoor 403diesel » 11 jul 2012, 22:12

Dank, ziet er best aardig uit op de foto's idd.

janbachee schreef:Voldoende "vlees"over om het aan vast te lassen gelukkig..


Als dat niet zo is heb je niet genoeg weggehaald. Vloerplaatje is wel wat ingeput maar als ik daar aan moet gaan beginnen kan ik een nieuwe auto bouwen. Oppervlakkige putjes laat ik lekker zitten.
Peugeot 403 Diesel '66
Peugeot 403 Diesel Pickup '63
Peugeot 107 XS 2010
Peugeot 205 Junior 1986
Peugeot Boxer 2,5 TDI 1999
Rover SD1 3500 AT 1978
Rover SD1 2300S Man 1981
Rover SD1 3500 V8S Man 1980
403diesel
 
Berichten: 2235
Geregistreerd: 26 jun 2011, 22:55
Woonplaats: Tiel

Re: Opknappen / restaureren 403 diesel

Berichtdoor 403diesel » 18 jul 2012, 22:01

403diesel schreef:....maar als ik daar aan moet gaan beginnen kan ik een nieuwe auto bouwen.


Lijkt het toch wel aardig op neer te komen. Pff, weer een stukje patchwork weggehaald. Dit keer een stukje over de onderkant van de A-stijl.

Afbeelding

Afbeelding

Eerst maar weer een stukje inlassen voordat ik straks in een banaan rijd.
Peugeot 403 Diesel '66
Peugeot 403 Diesel Pickup '63
Peugeot 107 XS 2010
Peugeot 205 Junior 1986
Peugeot Boxer 2,5 TDI 1999
Rover SD1 3500 AT 1978
Rover SD1 2300S Man 1981
Rover SD1 3500 V8S Man 1980
403diesel
 
Berichten: 2235
Geregistreerd: 26 jun 2011, 22:55
Woonplaats: Tiel

Re: Opknappen / restaureren 403 diesel

Berichtdoor MarcoPeus » 19 jul 2012, 10:30

:shock:
Zit een hele zak paprika chips onder............. Ongelooflijk wat een roest. Hou vol kerel, ooit komt t af.
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: Opknappen / restaureren 403 diesel

Berichtdoor jan-03 » 19 jul 2012, 10:40

Och het regent toch buiten Serge.. Beter om lekker met je hobby bezig te zijn dan sagarijnig op een camping in een plas water met je tentje.. :wink:
Voor mij is de regen ook welkom.. Kan ik mooi weer even met de 304 stoeien..
De snijschijf in de stijl en een nieuw stukje vakwerk aanbrengen.. Betere voldoening is er niet..
gr Jan.
Peugeot 406 sedan 1996 Peugeot 203 berline
Een klassieker gebruik je niet maar die beheer je
Afbeelding
Avatar gebruiker
jan-03
 
Berichten: 6529
Geregistreerd: 22 sep 2010, 14:21
Woonplaats: workum

Re: Opknappen / restaureren 403 diesel

Berichtdoor 403diesel » 07 aug 2012, 13:17

Hierboven heb ik al eerder overwogen met dit project te stoppen omdat het eigenlijk niets meer met enige rationaliteit te maken heeft.
Door een hoop gezeur en gezeik van mensen die onze hobby niet kunnen waarderen heb ik besloten de auto van de hand te doen. Zeg maar de spreekwoordelijke druppel. Om het verlies een beetje te beperken zal de auto in principe worden gedemonteerd en de onderdelen verkocht. De body gaat vervolgens de pers in waarmee een naar mijn idee leuk stuk historie er niet meer is. Maar ja, zo gaat het soms.

Er is een mogelijkheid tot redden van de auto voor wie zich geroepen mocht voelen. Ik zal vanavond nog even een berichtje met wat meer details plaatsen in Auto's.

Groet, Serge
Peugeot 403 Diesel '66
Peugeot 403 Diesel Pickup '63
Peugeot 107 XS 2010
Peugeot 205 Junior 1986
Peugeot Boxer 2,5 TDI 1999
Rover SD1 3500 AT 1978
Rover SD1 2300S Man 1981
Rover SD1 3500 V8S Man 1980
403diesel
 
Berichten: 2235
Geregistreerd: 26 jun 2011, 22:55
Woonplaats: Tiel

Re: Opknappen / restaureren 403 diesel

Berichtdoor RondeB » 07 aug 2012, 14:18

Jammer maar ik denk dat 't de beste oplossing is voor deze 403...in ieder geval mooie onderdelen voorziening voor je pick-up....Misschien een idee het deel met chassisnummer tactisch uit te zagen?
RondeB
 
Berichten: 2552
Geregistreerd: 03 apr 2004, 17:17
Woonplaats: ureterp

Re: Opknappen / restaureren 403 diesel

Berichtdoor jan-03 » 07 aug 2012, 16:08

Droevig nieuws Serge maar soms moet je afscheid nemen.. Deze 403sedan blijft dan toch in memory op dit forum... :wink:
Als er iemand is die meer tijd en ruimte heeft en deze inmidddels zeer bekende 403 kan adopteren zou heel mooi zijn...
gr Jan.
Peugeot 406 sedan 1996 Peugeot 203 berline
Een klassieker gebruik je niet maar die beheer je
Afbeelding
Avatar gebruiker
jan-03
 
Berichten: 6529
Geregistreerd: 22 sep 2010, 14:21
Woonplaats: workum

Re: Opknappen / restaureren 403 diesel

Berichtdoor MarcoPeus » 07 aug 2012, 16:39

Jammer zeg!
Vooral triest dat er een paar misselingen uit je buurt je stemming dusdanig hebben vergald dat je deze beslissing neemt. Zo hebben deze figuren toch hun zin gekregen en ben jij een stukje levensvreugde kwijt.
Eeuwig zonde.

Wat ligt er trouwens voor een blok in en loopt t nog?
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: Opknappen / restaureren 403 diesel

Berichtdoor 305 friesland » 07 aug 2012, 20:12

Serge , de zwarte 403 die ik heb is eventueel te koop , is van 56 apk vrij dus en heeft al een kenteken ,moet het dieseltje er natuurlijk nog wel in en op kenteken mar dat moet lukken.
Als je wilt weten in wat voor staat deze auto is dan kun je dat het beste aan kenner Ron vragen die heeft hem al bekeken en weet waar hij op letten moet.
Ja is maar een idee hoor daarom vermeld ik het even ,en de ondbrekende delen die heb jij in overvloed.
deze heeft nog van die klapdingen als richtingaanwijzer ,is wel leuk detail .
Deze komt trouwens niet uit friesland maar uit brabant.
super auto,s


peugeot 201 1933
peugeot D4A 1956
peugeot 403 pickup 1957
peugeot 403 sedan 1959
peugeot 305 diesel automaat 1984
peugeot 305 break 1986
citroen C3 1400 2003
citroen c5 combi diesel 2005
305 friesland
 
Berichten: 2059
Geregistreerd: 28 feb 2010, 21:36
Woonplaats: de hoeve

Re: Opknappen / restaureren 403 diesel

Berichtdoor A.B.203 » 07 aug 2012, 20:30

Jammer Serge dat je dit besluit hebt moeten nemen, ik neem aan dat het hoofdzakelijk een eigen rationele beslissing is geweest. Niet stoppen met de Peugeot hobby hoor er is nog genoeg in omloop om met veel plezier aan te prutsen en mee te rijden en het wemelt van de oude auto gekken, we laten je niet in de steek. Sterkte !!
opknappen/repareren en zoveel als mogelijk met de oldtimers de weg op !
203 C en 203 C5 (commerciale) beide uit 1959, en een 308 D van 2015.
Avatar gebruiker
A.B.203
 
Berichten: 1137
Geregistreerd: 27 okt 2010, 15:54
Woonplaats: De Alblasserwaard zh

Re: Opknappen / restaureren 403 diesel

Berichtdoor 403diesel » 20 sep 2012, 00:20

Zucht.....

De interesse voor de onderdelen valt erg tegen, dus ik ben maar weer aan het lassen geslagen. Even niets beters te doen. Ik zou kunnen gaan opruimen in de werkplaats; vloer schrobben, ramen lappen, bovenkanten van de deuren stoffen, etc maar dan pruts ik liever aan een autootje.
Het stukje buitenkant van de balk had ik al eender geklopt. De "flens" op de onderkant van de balk heb ik er ook op gebakken.

Afbeelding

Vervolgens de geklopte buitenkant erin gelast en afgewerkt.

Afbeelding

Hier is ook een uitdaging: een verstevigingsplaat / koppelplaat aan de binnenkant waar de kromme balk, de binnendorpel, het binnenscherm en de A-stijl bij elkaar komen. Deze ziet er niet echt fris meer uit.

Afbeelding

Een lastig stukje met dat driehoekje. Het moet wel een beetje aan de maat zijn om deels vlak tegen het binnenscherm te komen en ook goed aan te sluiten met de binnenkant van de kromme balk. De achterkant van deze plaat krijgt een radius die tegen het hoekdeel tussen de dorpel en de A-stijl komt. Het wordt toch een beetje improviseren omdat alles zo rot was. De andere kant is ook al zo veel aan gelast in het verleden dat dit ook niet echt een referentie is.
Hier een beginnetje. Dit zijn duidelijk de onlogische vormen die je met geperst plaatwerk hebt. Lastig na te maken zonder matrijzen/stempels. Vooroorlogse auto's zijn wat dat betreft makkelijker.
Hier is nog een beetje pas en meetwerk nodig. Daarna met een slapper de deukjes eruit proberen te krijgen.

Afbeelding
Linksboven, hij staat er weer op zie ik. Wordt zo langzamerhand de projectmascotte.

Tevens deed het lasapparaat vervelend vandaag. Tijd voor een nieuwe contacttip. Nergens in de buurt 0,6 mm te krijgen. Uiteindelijk iemand die ze had; portemonnee op de zaak laten liggen. Ik had nog 3 contacttips 0,8 in de auto liggen die de beste man wel wilde ruilen tegen 0,6mm. Kon ik weer verder. Je hebt van die dagen.....

Deze hoek netjes afmaken. De rest zie ik wel. Zolang er nauwelijks animo voor de spullen is ga ik maar door.

Groet, Serge
Laatst bijgewerkt door 403diesel op 21 sep 2012, 00:28, in totaal 1 keer bewerkt.
Peugeot 403 Diesel '66
Peugeot 403 Diesel Pickup '63
Peugeot 107 XS 2010
Peugeot 205 Junior 1986
Peugeot Boxer 2,5 TDI 1999
Rover SD1 3500 AT 1978
Rover SD1 2300S Man 1981
Rover SD1 3500 V8S Man 1980
403diesel
 
Berichten: 2235
Geregistreerd: 26 jun 2011, 22:55
Woonplaats: Tiel

Re: Opknappen / restaureren 403 diesel

Berichtdoor Harrie » 20 sep 2012, 00:34

het wordt langzamerhand weer een 403, Serge :D
wel mooi gemodelleerd,( en gelast ) petje af !
grt, Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

VorigeVolgende

Keer terug naar 403, 203 en ouder

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 17 gasten