RondeB schreef:Ik heb 't hele topic + even voorstellen nog eens terug gekeken,....wat kan je je toch vergissen in een 403, als je die eerste foto's ziet verwacht dit toch echt niet (roest+knoeiwerk). Kan me goed voorstellen dat je aan het twijfelen raakt, persoonlijk zou ik afscheid nemen denk ik, mooie onderdelen donor en op zoek gaan naar een betere...scheelt een hoop tijd en werk.... en je weet nu waar je op moet letten.
Maar goed da's mijn mening, mede ingegeven doordat ik een rot hekel aan lassen heb en het ook ,ondanks het in bezit zijn van 2 ouderwetsche autogeen lasdiploma's gewoon niet kan. Maar dat ligt in jouw geval ff iets anders, blijft over de overweging tijd, enthousiasme en hobby.
Ron (en anderen natuurlijk) ik zit idd ernstig in dubio. Het plan is ooit bij aanschaf geweest om deze op te knappen en wellicht te verkopen met een bescheiden winst. Zeg maar als project om m'n verloren uren die ik helaas heb op te vullen. Echter heb ik achteraf de auto te duur gekocht, moet er teveel aan gebeuren en zal het nooit een prijswinnaar worden omdat de onderdelen die eraan zitten niet mooi genoeg zijn.
Dan heb ik het bijvoorbeeld over de rubbers onder de achterlichten; ééntje is grijs, de ander zwart en half verteerd. Een mooi rubber, als je het al kan vinden kost 2 tientjes?? als je het al kan vinden? Zo zijn er wel 200 dingen die niet kloppen, incompleet zijn of mooier kunnen.
De andere kant van het verhaal:
1) Het ding rijdt gewoon lekker; eigenlijk veel beter dan de pickup; minder trillen, stiller (alhoewel ik de pickup nog verder moet isoleren), veel betere zitpositie, soepeler vering, etc.
2) Ik wilde altijd een oude peugeot maar het moest een diesel zijn. Het sentiment dat het samen met Mercedes de diesel voor personenauto's op de kaart gezet en de diesel bruikbaar gemaakt. Met Mercedes heb ik niets; liever een ster in m'n voorruit dan op de motorkap
De 404 vindt ik niet echt mooi, in een 403 benzine had ik jaren geleden al eens in proefgereden maar om de motor toch laten staan. Het niet bezitten van een 403 diesel is altijd zo'n latent gevoel geweest. Als je het dan een keer tegenkomt MOET je hem ook hebben. Ratio is dan een onbetekenend begrip ergens in een woordenboek. Daarbij zag de auto er niet slecht uit. Zelfs op de brug gekeken en 2 plekjes gevonden,
Als je de overzetdorpels gaat verwijderen en weet wat er in de wielkasten achter kan gebeuren komt alles in een ander daglicht te staan
3) De geschiedenis van de auto is redelijk bekend; geboren als B7, taxi geweest in Parijs, in 1980 door een monteur van Nefkens (de dealer) naar nederland gehaald toen al als diesel, nog een paar eigenaren gehad waaronder de voorlaatste eigenaar die ik heb opgezocht en ruim 4 jaar de auto bijna dagelijks heeft gebruikt. Van hem nog eens een berg onderdelen meegekregen.
4) Het ding staat nu ook als diesel op kenteken. Je zal met een beetje moeite best een andere body kunnen omkeuren, maar toch. Je hebt dan ook de geschiedenis niet meer.
Het is veel werk om het goed te doen. Rationeel zou je het blok eruit moeten halen en het ding in de pers duwen. Misschien dat dit op enig moment ook wel gaat gebeuren. Het hangt er een beetje vanaf wat voor rare dingen ik verder nog tegenkom. Zo heb ik al gezien dat ik ook de onderste stukken van ten minste één stijl zal moeten namaken. Dat is al een klusje van een paar dagen om het netjes te doen. Kan je aan andere body gaan verzagen maar dat gaat ook een beetje tegen m'n principes tenzij er al een deel afgezaagd is.
Budget is ook een stuk dat meeweegt. Het doel is er niet meer aan uit te geven dan ie waard wordt. Dat houdt in dat je alles zelf moet doen. Maar dat is ook de hobby en de drang om alles zelf te willen kunnen.
Wat kan je dan beter hebben van een gare auto waarvan er bijna geen plaatwerk meer te krijgen is
Ik ga nog wel even door. Misschien komt er een andere body op m'n pad die interessant zou kunnen zijn voor weinig. Vooralsnog kost het een beetje plaat, wat hout voor de mallen, wat gas en bergen tijd. Het gaat daarom ook niet snel.
Ehh, ja in principe wel. Een engels wiel staat al een tijdje op m'n lijstje. Er zijn echter een aantal overwegingen om het (nog) niet te doen. Alleen voor de hobby neemt zo'n ding me eigenlijk teveel plaats in. Iets wat je éénmalig gebruikt voor hobby en een flinke hoek in m'n halletje inneemt is niet echt zinvol. Misschien als ik er beroepsmatig wat meer mee kan wordt het interessanter.
Daarbij zijn dit soort constructie's veel minder stabiel dat de gietijzeren.
Als je een goed engels wiel wilt hebben heb je eigenlijk ook een pinching hammer nodig en een zandzak met een set goede hamers en een autogeen set, en een beadroller, planishing hammer etc, etc.
Ben je heel snel heel veel aan 't investeren.
Maar wellicht met een goedkoop alternatief beginnen. Tegen de tijd dat ik bij de binnenschermen achter ben kijken we er nog eens naar.
Vandaag heb ik even tussen de bedrijven door een stukje schutbord verder uitgeslepen en een stukje bodemplaat geklopt. E.e.a. moet nog verder op maat gemaakt worden.
(offtopic)
Ook staat nu eindelijk na 3 jaar
de "nieuwe" motor in mijn opduwertje uit 1932.
Morgen wat leiding en koppelingetjes halen om een retourleiding aan te leggen naar de T-Ford brandstoftank
.
Lang verhaal vandaag.
Groet, Serge